Skocz do zawartości

[G] EGR X16SZR


lukifre

Rekomendowane odpowiedzi

> To tak jak u mnie. Najpierw nie było nic a teraz jest 1405

podejrzewam że może to być z dwóch powodów, albo ze względu na to że jest zaślepiony zatkał się sadzami i grzybek nie porusza się liniowo co daje błędną odpowiedź na zadawanie z ECU, ewentualnie wypracował się potencjometr wewnętrzny w EGRze,

czekam już na emulator i jeżeli tylko jest on dobrze opracowany to będzie spokój raz na zawsze,

brat

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> A jak jest ze spalaniem i jakością spalin po montażu emulatora?

na spalanie nie sądzę żeby był jakikolwiek zauważalny wpływ, jakość spalin pewnie się pogorszy - w sensie nie będzie tak ekologicznie jak z działającym EGRem, w końcu ten EGR po coś tam jest,

> Myślicie, że w mojej AG z X14XE też się sprawdzi? Pytam Was, bo sprzedawca na pewno będzie swój

> towar chwalił.

myślę że jest na to duża szansa, tyle że u Ciebie zapewne trzeba zamontować ten który modyfikuje sygnał z MAP sensora,

brat

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Założyłeś już ten emulator? Jeżeli działa to też zamówiłbym go sobie.

dziś właśnie dostałem przesyłkę, sądzę że być może uda mi się to zamontować w sobotę, chcę walczyć z rozbiórką wnętrza i jak będzie mi się suszyć będę walczył z EGRem i naprawą wiązki w przelotce drzwi PL,

brat

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Założyłeś już ten emulator? Jeżeli działa to też zamówiłbym go sobie.

dziś założyłem, przejechałem około 50km po mieście i autostradzie, z klimatyzacją i bez klimy i działa yay.gif

późno już było i nie zdążyłem podjechać na Techa 2 żeby zrobić test otwarcia EGR ale sądzę że jeżeli miałoby się coś dziać to już by łapał błąd, a jak dotąd hula aż miło, problem to złącze - muszę zamówić hermetyczne złącze i go wymienić na stałe, no i pytanie gdzie umieścić ten emulator - niestety przewody są krótkie i ich nie wystarczy zdaje się aby sięgnąć do skrzynki przekaźników umieszczonej nad pompą ABS-u,

ważna rzecz, piny EGRa w autach z silnikami X16SZR i X18XE1 są odwrotnie przyporządkowane niż w autach z silnikami X14XE i X16XEL

jeżeli będę miał chwilę zeskanuję odpowiednie ilustracje,

brat

EDIT: jeżeli test EGR na Techu2 wyjdzie pozytywnie oznaczać to będzie że w autach bez kontroli podciśnienia w kolektorze można stosować wersje uproszczone emulatora.

patrzcie tutaj :

283790874-zlacze_EGR1.jpg

283790874-zlacze_EGR2.jpg

post-98214-14352508175103_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> ważna rzecz, piny EGRa w autach z silnikami X16SZR i X18XE1 są odwrotnie przyporządkowane niż w

> autach z silnikami X14XE i X16XEL

Czyli trzeba go podłączyć w odwrotnej kolejności niż na schemacie od tego gościa?

Daj jeszcze znać jak wyjdzie na techu i też go sobie chyba zamówię.

Widzę tylko że tych uproszczonych nie ma wystawionych na allegro, ale napiszę do niego to może podeśle

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Czyli trzeba go podłączyć w odwrotnej kolejności niż na schemacie od tego gościa?

> Daj jeszcze znać jak wyjdzie na techu i też go sobie chyba zamówię.

> Widzę tylko że tych uproszczonych nie ma wystawionych na allegro, ale napiszę do niego to może

> podeśle

schemat który facet załącza jest narysowany dla wersji silników X14XE i X16XEL, zatem dla SZRa trzeba połączyć odwrotnie niż na jego schemacie,

póki co w związku z walkami z powodzią w aucie nie mam czasu jechać na Techa, dziś jeździłem i też nie złapał błędu, zobaczymy co dalej ale póki co jest obiecująco,

w sprawie wersji uproszczonej trzeba pisać do gościa na mail,

brat

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Czyli trzeba go podłączyć w odwrotnej kolejności niż na schemacie od tego gościa?

> Daj jeszcze znać jak wyjdzie na techu i też go sobie chyba zamówię.

> Widzę tylko że tych uproszczonych nie ma wystawionych na allegro, ale napiszę do niego to może

> podeśle

byłem dziś na Techu2 i zrobiłem test zaworu EGR, w całym zakresie od 0-99% emulator szybko odpowiada na zadawanie i trzyma żądaną przez ECU wartość, maksymalna błąd odpowiedzi wynosił -1% aczkolwiek był na granicy wykrywalności bo Tech2 migał na przemian wartością 0% i -1%, sądzę że przy takim działaniu nie ma szans na złapanie usterki EGR,

jedyna zaobserwowana wada: błąd 1405 jest widziany przez ECU kiedy silnik nie pracuje (na włączonym zapłonie bez uruchamiania silnika), więc nie przeszkadza to w niczym jednak powoduje zapamiętanie go w pamięci błędów ECU jako niewystępujący po uruchomieniu silnika,

brat

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Widzę tylko że tych uproszczonych nie ma wystawionych na allegro, ale napiszę do niego to może

> podeśle

facet napisał mi ze ma jeszcze dwie sztuki tego uproszczonego, trzeba pisac na priv do niego,

brat

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> na tej samej stronce

kicha, obawiam się że takiej wtyczki się nie kupi na tzw. aftermarkecie, zamówiłem z powyższego sklepu te zestawy Tyco/Amp ale tak jak sądziłem są inne, wtyk EGRa jest Delphi,

na stronie Delphi jest tych złącz od groma i pewnie nawet większości nie sprzedają tego na rynek wtórny,

brat

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> facet napisał mi ze ma jeszcze dwie sztuki tego uproszczonego, trzeba pisac na priv do niego,

Już sobie zamówiłem. Ale dzisiaj jak na złość (albo i nie) check zgasł. Myślałem że przepaliła się żarówka ale po przekręceniu kluczyka się świeci a potem gaśnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Już sobie zamówiłem. Ale dzisiaj jak na złość (albo i nie) check zgasł. Myślałem że przepaliła się

> żarówka ale po przekręceniu kluczyka się świeci a potem gaśnie.

nie ma obaw, na pewno się znów zaświeci devil.gif

a tak na marginesie tam nie ma żaróweczek tylko diody więc jest marna szansa że się spali,

brat

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> te zestawy Tyco/Amp ale tak jak sądziłem są inne,

Dobrze wiedzieć, bo już miałem zamawiać. Kupiłem do siebie ten emulator, zobaczymy jak się sprawdzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Dobrze wiedzieć, bo już miałem zamawiać.

niestety, póki co nie udało mi się wygooglać takiego męskiego wtyku Delphi 5 pin który mógłby pasować do tego wtyku na instalacji sick.gif

> Kupiłem do siebie ten emulator, zobaczymy jak się

> sprawdzi.

u mnie jest rewelacja cool.gif

brat

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Dobrze wiedzieć, bo już miałem zamawiać. Kupiłem do siebie ten emulator, zobaczymy jak się

> sprawdzi.

Emulator kupiony, założony i ... brak wcześniejszych efektów niesprawnego EGR'a, ale pali się CE. Sprawdziłem błędy:

1405 - egr

0170 - za bogata/uboga mieszanka.

Pewnie CE świeci z powodu 0170, a 1405 jest po prostu jeszcze zapamiętany (nie było 20 prawidłowych odpaleń).

Co zrobić, żeby pozbyć się 0170? W pierwszej kolejności wymienię filtr powietrza, bo na niego już czas. Jeśli to nie pomoże, to muszę pomierzyć sondę lambda? To się da zrobić jedynie oscyloskopem, prawda? A może to wina lpg?

Edit: Kolejne głupie pytanie - u mnie jest tylko jedna sonda, prawda?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

> Emulator kupiony, założony i ... brak wcześniejszych efektów niesprawnego EGR'a, ale pali się CE.

> Sprawdziłem błędy:

> 1405 - egr

> 0170 - za bogata/uboga mieszanka.

Podbiję temat. Mimo ponad 20 odpaleń OBA błędy nadal świecą. O ile 0170 mnie specjalnie nie dziwi, to 1405 powinno było zniknąć po założeniu emulatora. Co może być tego przyczyną? Czy prawdopodobnie niesprawna sonda może powodować taki błąd (podejrzewam, że nie)?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Podbiję temat. Mimo ponad 20 odpaleń OBA błędy nadal świecą. O ile 0170 mnie specjalnie nie dziwi,

> to 1405 powinno było zniknąć po założeniu emulatora. Co może być tego przyczyną? Czy

> prawdopodobnie niesprawna sonda może powodować taki błąd (podejrzewam, że nie)?

moim zdaniem 1405 może się pojawiać ze względu na sterowanie EGRem, przypuszczalnie zasilanie z ECU pojawia się _po_ odpaleniu silnika, więc przed uruchomieniem silnika 1405 jest występujący po czym po uruchomieniu silnika zmienia się w statusie na niewystępujący, tak to przynajmniej działa w silniku SZR, w efekcie nie pali się CE ale błąd jest zapamiętany w ECU,

myślę ze ten drugi błąd pali u Ciebie CE, ale trzeba by sprawdzić status tych błędów podczas pracy silnika,

brat

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> przed uruchomieniem silnika 1405 jest występujący po czym po uruchomieniu silnika zmienia się w statusie na niewystępujący,

Jesli tak, to przed ponownym uruchomieniem silnika, ten błąd będzie już niewystepujący i tak przez kolejne 20, czy więcej uruchomień, więc powinien się skasować z pamięci...?

A może skasować kod usterki mozna permanentnie tylko z zewnatrz?

To ważne, żeby dojść, skąd u kolego ten błąd, pomimo zastosowania emulatora - jest, bo jest, czy emulator do kitu?

Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Jesli tak, to przed ponownym uruchomieniem silnika, ten błąd będzie już niewystepujący

błąd, przed kolejnym uruchomieniem silnika emulator znów nie ma zasilania do momentu odpalenia silnika, więc znów 1405 jest występujące, po uruchomieniu silnika przechodzi w niewystępujący w związku z czym check engine się nie zapala,

> A może skasować kod usterki mozna permanentnie tylko z zewnatrz?

nie da to nic bo patrz wyżej wink.gif

> To ważne, żeby dojść, skąd u kolego ten błąd, pomimo zastosowania emulatora - jest, bo jest, czy

> emulator do kitu?

nie, to po prostu wynika z zasilania emulatora a raczej stąd skąd jest zasilany, można by to zapewne rozwiązać podając odpowiednie zasilanie (5V czy 12V?) po włączeniu zapłonu, wówczas emulator działał by od razu nie powodując 1405,

mi to nie przeszkadza bo kontrolka siłą rzeczy nie świeci, więc nie kombinuję,

brat

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak wynika ze schematu, emulator jest zasilany napięciem +5V stabilizowanym i wyprowadzonym z ECM. +12V podawane na prawdziwy EGR służy tylko do poruszania grzybkiem, więc emulator go nie uzywa. Ja się w ogóle dziwię twojej teorii o występowaniu tego błędu: jak może ECM wykrywać bład EGR, jeśli on jeszcze nie działa? EGR zaczyna pracę gdy silnik jest gorący i jest odpowiednia prędkość obrotowa. Skąd więc ma byc bład pozycjonowania grzybka po właczeniu silnika przy obrotach biegu jałowego? A jeszcze dodam, że z doświadczenia z zaślepianiem sprawnego EGR wiem, że CE zapala się bardzo późno, nie od razu po uruchomieniu silnika, tylko podczas jazdy, najczęściej ze stałą prędkością na V biegu, jak miałem takie powtarzalne przypadki...

Jesli nawet ECM podczas startu silnika obecność potencjometru EGR, to musi podawać +5V na potencjometr EGR-a, a więc w tym samym momencie emulator jest zasilany! Ewentualne wystąpienie błędu może wynikać najwyżej w faktu, że ECM szybciej wykrywa usterkę, niż procesor wewnatrz emulatora rozpocznie pracę i zdąży zasymulować pozysję grzybka. Jesli tak jest, to rzeczywiście wystarczy +5V zasilające emulator pobierać nie z ECM, ale wcześniej, z "plusa po stacyjce", czyli z linii "15" plus stabilizator na +5V. np. prosty LM7805 (do 1A chyba wystarczy?). W tej sytuacji po właczeniu zapłonu emulator zacznie działać, a po właczeniu silnika będzie w pełni gotowy do pracy.

> mi to nie przeszkadza bo kontrolka siłą rzeczy nie świeci, więc nie kombinuję,

A bład w pamięci masz? Wątpię, bo X16SZR rzadko sygnalizują bład zaślepionego EGR, jesli on jest podłaczony i jest sprawny!

W silnikach X16XEL/X14XE jest inny ECM, który oprócz położenia grzybka dodatkowo sprawdza zmianę podciśnienia MAP sensora po otwarciu EGR!

Drążę temat, bo może ten emulator TU jest niedopracowany... Ty tego nie możesz zbadać, bo masz wersję uproszczoną, bez wyjścia na MAP.

Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Jak wynika ze schematu, emulator jest zasilany napięciem +5V stabilizowanym i wyprowadzonym z ECM.

hmm, teorię o zasilaniu wysnułem ...intuicyjnie,

po wpięciu emulatora sprawdziłem zapamiętane błędy,

było 1405, OK pomyślałem, skasuję ten błąd, dałem wykasuj i... komunikat kasowanie nieudane, sprawdzam status a tu -> występuje,

co u licha myślę sobie, odpalam auto a tu nagle ...cyk, status -> nie występuje, wyłączam silnik znów występuje 1405, nie sprawdzałem schematów, nie analizowałem, po prostu przyjąłem że to pewnie jakieś zasilanie pojawiające się po uruchomieniu silnika palacz.gif

> A bład w pamięci masz?

oczywiście, ponieważ zawsze 1405 występuje kiedy jest włączony zapłon a silnik nie pracuje,

> Drążę temat, bo może ten emulator TU jest niedopracowany... Ty tego nie możesz zbadać, bo masz

> wersję uproszczoną, bez wyjścia na MAP.

taką kupiłem bo wiedziałem że SZR nie sprawdza MAPa,

brat

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> zawsze 1405 występuje kiedy jest włączony zapłon a silnik nie pracuje,

U mnie jest zawsze czyściutko!!! Z prawdziwym EGR też tak było? Bo jak nie, to widzę tu niedopracowanie emulatora, albo trzeba zmodyfikować jego zasilanie, żeby nie zasmiecał błędami pamięci ECM... Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> U mnie jest zawsze czyściutko!!!

w sensie z EGRem czy emulatorem?

> Z prawdziwym EGR też tak było?

oczywiście że nie, z EGRem było normalnie dopóki nie zaczął wywalać błędu liniowej regulacji związanej z jego zużyciem,

> Bo jak nie, to widzę tu

> niedopracowanie emulatora, albo trzeba zmodyfikować jego zasilanie, żeby nie zasmiecał błędami

> pamięci ECM...

tak jak pisałem, mi to nie przeszkadza, nie powoduje świecenia CE więc dałem spokój póki co, kiedyś może jak znajdę czas to się tym pobawię,

brat

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie mam emulatora, prawdziwy i sprawny EGR w silniku X16XEL nie generuje żadnych błędów, więc uważam, że emulator również nie powinien. Inaczej jest to prawie-emulator. Równie dobrze możnaby zamontować sobie kasownik błędów nr P1405 oraz P0400. Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy okazji mam pytanie .Mam sprawny egr ,kiedyś zaślepiłem go sobie i autko żwawsze się zrobiło na rozgrzanym silniku .Założyłem go z powrotem ,check mnie denerwował . Pomyślałem ,że można wykonać zaślepkę w taki sposób by ruch grzybka nie był niczym blokowany w całym zakresie nie odbiegał od oryginalnego mocowania .Wykonał ktoś taką zaślepkę ? musiałaby by być gruba na ok 1 cm .czy to ma szansę zadziałać ? Próbowałem z odkręconym EGR i zaślepieniu ,ale widocznie miał wtedy za duży zakres ruchu i check od razu się zaświecił .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Podbiję temat. Mimo ponad 20 odpaleń OBA błędy nadal świecą. O ile 0170 mnie specjalnie nie dziwi,

> to 1405 powinno było zniknąć po założeniu emulatora. Co może być tego przyczyną? Czy

> prawdopodobnie niesprawna sonda może powodować taki błąd (podejrzewam, że nie)?

Założona nowa sonda (cudem odkręciłem starą), a do emulatora jeszcze raz wszystko starannie polutowałem. Na razie żadne CE się nie świeci, ale błędy w pamięci jeszcze tkwią. Pojeżdżę trochę, żeby się wykasowały i wtedy dam znać czy coś zostało.

Czy jeżeli było kilka błędów, a tylko część nie wystąpiła przez 20 kolejnych uruchomień, to znaczy, że te co nie wystąpiły zostaną skasowane czy one też będą jeszcze w pamięci?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

> Czy jeżeli było kilka błędów, a tylko część nie wystąpiła przez 20 kolejnych uruchomień, to znaczy,

> że te co nie wystąpiły zostaną skasowane czy one też będą jeszcze w pamięci?

Odpowiem sam sobie. W takim przypadku zostaną zapamiętane wszystkie błędy i żaden nie zostanie wykasowany.

Co do samego emulatora - u mnie nadal występują problemy. Widziałem się dziś ze sprzedawcą, zrobiliśmy pomiary i czekam na nową wersję emulatora. Dwie główne przyczyny średniej współpracy emulatora z moim samochodem to:

-w momencie uruchamiania silnika zawór jest otwarty, a wg emulatora ma być zamknięty i dla takiej wersji został on opracowany. U mnie występował błąd, gdy najpierw na dłużej włączałem zapłon, a dopiero później odpalałem silnik.

-prawdopodobnie różne częstotliwości sygnału z EGR i tych, których oczekuje komputer. Błędy czasami występowały przy hamowaniu silnikiem.

Innymi słowy, emulator działa ok z Multec, a u mnie jest Multec-S i stąd różnice.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące później...

> emulator działa

> na razie przez krótką chwilę testowałem z podpiętymi przewodami do mapsensora i bez emulacji

> sygnału z mapsensora - różnicy nie zauważyłem

> oblukałem abcomem i wszystko ładnie chodzi i wskazuje tak jak powinno (EGR mam sprawny więc miałem

> punkt odniesienia)

> były małe problemy z podłączeniem wg tego schematu:

> zadziałało jak podłączyłem tak jak na poniższych zdjęciach:

> może źle odczytywałem schemat ale w końcu działa

> na chwilę obecną jest to podłączone wraz z emulacją sygnału z mapsensora - potestuję i zamieszczę

> wrażenia

Witam. Jak podłączyć emulator uproszczony? W moim emulatorze od tego gościa są inne kolory kabli. 1 nie jest brązowy tylko zielony, 2 nie jest zielony tylko brązowy, 3 nie jest biały tylko żółty, 4 nie jest czarny tylko czerwony.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Witam. Jak podłączyć emulator uproszczony? W moim emulatorze od tego gościa są inne kolory kabli. 1

> nie jest brązowy tylko zielony, 2 nie jest zielony tylko brązowy, 3 nie jest biały tylko

> żółty, 4 nie jest czarny tylko czerwony.

ja miałem załączony schemat z opisami kolorów, napisz do gościa niech poda Ci opis przyłączeń lub wyśle schemat,

brat

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> a masz może schemat całości? Chciałbym samodzielnie wykonać.

W środku są 3 kondensatory, tranzystor i scalak. Główną częścią jest oczywiście program.

Mam aktualnie taki emulator na zbyciu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
  • 1 rok później...

Rok jazdy z emulatorem i działa jak należy . Kontrolka nie swieci . Od niedawna podłączony pod map sensor i tez ok. W razie migania kontrolki sprawdzic połączenie .Jeden kabel mi rozłączyło i po przejechaniu kilometra wywalało błąd egr . Połączenie poprawione i smiga jak należy. Polecam!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

> nie ma schematu urządzenia a jedynie podłączenie,

> gość jest elektronikiem opracował to i zarabia na własnej pracy,

> brat

odgrzeję kotleta - w celach oficjalnych -

Jeżeli ktoś do mnie pisze na PW to upewnijcie się proszę, że NIE ZABLOKOWALIŚCIE możliwości pisania do Was prywatnych wiadomości - bo nawet nie da się odpisać na PW !

Dziękuję.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 lata później...

Witam,

od pewnego czasu walczę z emulatorem egr w mojej Astrze a mianowicie mimo wszystko pojawia mi się kontrolka CE.

Warunki w jakich występuję:

po odpaleniu zimnego silnika i przejechaniu 2-3km zapala się i nie gaśnie ALE NIE ZAWSZE - zdaża się, że się nie zapali.

W sytuacji gdy kontrolka na PB sie nie zapali, przełączeniu na PB i ponownym na LPG dioda czasem zapala się na 4-5 sek. po czym gaśnie, czasem też nie zapali się w ogóle..

Dziwi mnie jedna rzecz a mianowicie po przełączeniu na LPG kontrolka momentalnie ZAWSZE gaśnie a po ponownym przełączeniu na PB znowu się zapala.

NIGDY NIE PALI SIĘ ZA LPG

Jeżeli już się zapali a zgaszę silnik i ponownie odpalę to dioda się już nie zapali i nie ma znaczenia ile km na PB przejadę.

Emulator jest aktualnie przylutowany na stale ponieważ podejrzewałem problem z połączeniem, wyczyściłem styki przy komputerze, podmieniłem sonde lambda,

Czym to może być spowodowane?

Dlaczego po przełączeniu na LPG od razu dioda gaśnie (instalacja LPG Autronic AL-700)?

Czy może mieć na to wpływ nagrzewanie sondy lambda?

Czy emulator działa od razu po odpaleniu silnika czy dopiero po osiągnięciu określonej temp?

master22221 pisał o zasilaniu emulatora bezpośrednio po zapłonie układem LM7805, samym, czy trzeba dać jeszcze jakieś inne elementy (np. kondensatory)?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.