technix Napisano 12 Lipca 2011 Udostępnij Napisano 12 Lipca 2011 Witam, chcę wymienić sprężyny w asterce z tyłu - jest to kombi, jeździ na oponkach 14 i te obecne są baaaardzo miękkie - jak wsiądzie 5 osób po ok. 70kg to siada ok 15 cm - a jeszcze kufer jest pusty. Niejednokrotnie widziałem astry które stały baaardzo wysoko tak ok 12 cm rant nadkola nad oponą i ja też tak chę . Powiedzcie mi prosząę co należy tam wsadzić zamiast oryginałów i czy do tego jeszcze jakieś gumy podwyższające I jeszcze jak ktoś może podać podtawowe wymiary tych sprężyn tj. wysokość w stanie bez obciążenia (na stole warsztatowym) oraz średnicę drutu i sprężyny. generalnie to ja używam tego kombi (nawet pod dach). Bardzo proszę Was o pomoc Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Zuraw Napisano 12 Lipca 2011 Udostępnij Napisano 12 Lipca 2011 Od kadeta zaloz - sa twardsze. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
vendorr Napisano 12 Lipca 2011 Udostępnij Napisano 12 Lipca 2011 > Od kadeta zaloz - sa twardsze. A przednie też?? PZDR VEN Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ned Napisano 13 Lipca 2011 Udostępnij Napisano 13 Lipca 2011 Wrzuć sprężyny od vectry A, podchodzą bez problemu a utwardzają i podnoszą kufer. U ojca (w sedanie taxi) nagminnym problemem było dobijanie tyłu, odkąd zamówiłem mu springi od viki problem znikł Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
technix Napisano 13 Lipca 2011 Autor Udostępnij Napisano 13 Lipca 2011 > Od kadeta zaloz - sa twardsze. Ale kombi, sedan jaki? A są dłuższe od astrowskich? No chyba że jakieś inne pomysły w sprawie podniesienia autka. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
technix Napisano 13 Lipca 2011 Autor Udostępnij Napisano 13 Lipca 2011 > Wrzuć sprężyny od vectry A, podchodzą bez problemu a utwardzają i podnoszą kufer. A czy one są dłuższe - i o ile cm? To w końcu od Vectry A czy Kadetta a może od vecty B/ albo zafirki jak myślicie? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
master22221 Napisano 13 Lipca 2011 Udostępnij Napisano 13 Lipca 2011 Znalazłem w EPC coś takiego, dla Asty F: 90421807 4 24 365 RESOR TYLNY, ZESP., IDENT HQ (KOMPLET) SAMOCHÓD DOSTAWCZY 55, F70?? A czy masz w tym kombi mozliwość ręcznego ustawiania wysokości zawieszenia? To funkcja amortyzatorów, "dmucha się" je sprężonym powietrzem z kompresora np. na stacji benzynowej... W innych modelach Opla zaworek jest w bagazniku, nie wiem, jak w AF. Pozdr. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
vendorr Napisano 13 Lipca 2011 Udostępnij Napisano 13 Lipca 2011 > nagminnym problemem było dobijanie tyłu, A czy przednie sprężyny też podniosą przód oraz utwardzą no i najwarzeniejsze czy podejdą?? PZDR VEN Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
technix Napisano 13 Lipca 2011 Autor Udostępnij Napisano 13 Lipca 2011 wybacz a z tego: "90421807 4 24 365 RESOR TYLNY, ZESP., IDENT HQ (KOMPLET) SAMOCHÓD DOSTAWCZY 55, F70?? " nic nie rozumiem. Nie wiem czy są dmuchane ale uważam, że raczej nie. podsumowując: kadett, vectra czy co? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
master22221 Napisano 13 Lipca 2011 Udostępnij Napisano 13 Lipca 2011 > nic nie rozumiem Widzę, że trzeba obrazowo: to są sprężyny do AF wersja samochód dostawczy, czyli to, co ciebie interesuje. Na początku są ich numery, wybite na sprężynach. A kupowanie od vectry, kadeta, czy traktora to jeden wielki totolotek, bo do każdego z nich są różne wersje sprężym, o różnym przeznaczeniu i kupując uzywane, czy nowe, nie znając numerów, czyli ich przeznaczenia, kupujesz w ciemno... Druga sprawa: astry kombi powinny mieć tylne amortyzatory z regulacją wysokości. Jest to po to, że gdy naładujesz samochód z tyłu i siądzie, to mozna tył podnieść. Pamiętaj, że zawieszenie to bezpieczeńtwo: nie ma uniwersalnych sprężyn na puste kombi i na załadowane po dach. Jesli kupisz za twarde sprężyny w stosunku do nieco zuzytych już amortyzatorów, to jadąc na pusto, możesz mieć problemy podczas hamowania na zakrętach lub z jazdą na wyboistej drodze - tylne koła mogą tracić kontakt z podłożem... Pozdr. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
technix Napisano 14 Lipca 2011 Autor Udostępnij Napisano 14 Lipca 2011 to są sprężyny do AF wersja samochód dostawczy, czyli to, co ciebie > interesuje. to powiedz jeszcze jaką ładowność fabryczną ma ta astra dostawcza a zwykła kombi. A jeszcze np. ile od równego podłoża powinno być do progu? I jeszcze powedz mi jak uważasz- czy warto byłoby dołożyć do tych sprężyn (ciężarowych) modne ostatnio gumy usztywniające i czy jest możliwoć zainstalowania 2 gum na jedną sprężynę - od góry i od dołu A z tymi amorami to może byłoby fajnie ale wiesz - amory tylne do astry kosztują ok. 100zł/szt. i uważam iż w tej cenie nie ma opcji dmuchania ich. Już ostatnie - czy ten numer, który podałeś tych sprężyn to jak podam to w ASO to będą wiedzieć o czym mówię? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
master22221 Napisano 14 Lipca 2011 Udostępnij Napisano 14 Lipca 2011 Gumy usztywniające są przeznaczone do samochodów, które będą jeździć na sportowo po równej nawierzchni, chodzi o to, żeby buda nie przechylała się na szybko branych zakrętach. Co do gum u ciebie to ja uważam tak: jesli spręzyna ma np. 8 zwojów i przenosi siłą np. 800kG, to na 1 zwój przypada 100 kG. Teraz wkładamy 1 gumę pomiędzy 2 zwoje. W miejscu gumy spręzyna nie będzie się uginać, a zwój skręcać. Więc całe obciążenie 800 kG rozłozy się na 6 zwojów i na 1 zwój przypadnie 130 kG, czyli 30% więcej. Oczywiście, sprężyny są wykonywane z zapasem wytrzymałeści, ale jednak są przypadki odłamywania zwojów od sprężyn pracujących w normalnych warunkach, a ty chcesz obciążać samochód ponad normę. Z tego wnioskuję, że po założeniu gum, załadowaniu do pełna, na pierwszej większej dziurze w jedni możesz stracić sprężyny. Amortyzatory z regulacją wysokości są normalnie montowane w kombi. Jesli u ciebie nie ma, to ktoś przyoszczędził. Numery włąśnie są dla ASO. Na pozostałe pytania nie znam odpowiedzi, mam AG, ale gdzieś pewnie sa opublikowane dane dot. ładowności, choćby tu: klik lub w instrukcji obsługi: Zwróć uwagę na róznicę między dop. ciężarem całkowitym a ciężarem własnym pojazdu dostawczego... Pozdr. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
vendorr Napisano 14 Lipca 2011 Udostępnij Napisano 14 Lipca 2011 > Co do gum u ciebie to ja uważam tak: jesli spręzyna ma np. 8 zwojów i przenosi siłą np. 800kG, to > na 1 zwój przypada 100 kG. Teraz wkładamy 1 gumę pomiędzy 2 zwoje. W miejscu gumy spręzyna nie > będzie się uginać, a zwój skręcać. Więc całe obciążenie 800 kG rozłozy się na 6 zwojów i na 1 > zwój przypadnie 130 kG, czyli 30% więcej. Nie jestem pewien, ale koledze zależy na podniesieniu tyłu. Spokojnie może to zrobić nie obciążając dodatkowo sprężyn gumami montowanymi miedzy zwoje a gumami podwyższonymi z "twardej" gumy pod sprężynę. Wtedy sprężyna będzie pracować w całej swojej pionowej osi, a auto będzie podniesione na taką wysokość jaką została wsadzona guma. PZDR VEN Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
_krzyzak_ Napisano 14 Lipca 2011 Udostępnij Napisano 14 Lipca 2011 > Nie jestem pewien, ale koledze zależy na podniesieniu tyłu. Spokojnie może to zrobić nie obciążając > dodatkowo sprężyn gumami montowanymi miedzy zwoje a gumami podwyższonymi z "twardej" gumy pod > sprężynę. > Wtedy sprężyna będzie pracować w całej swojej pionowej osi, a auto będzie podniesione na taką > wysokość jaką została wsadzona guma. > PZDR VEN Mam tak w sedanie już chyba 2 rok, jeśli w kombi da radę to spokojnie mogę polecić takie rozwiązanie Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
master22221 Napisano 14 Lipca 2011 Udostępnij Napisano 14 Lipca 2011 > podwyższonymi z "twardej" gumy pod sprężynę. Napisał cyt: "modne ostatnio gumy usztywniające", więc odniosłem się do jego pomysłu. Gumy podnoszące to co innego. Tylko, że mimo tego, tył przy duzym obciążeniu i przy miękkich sprężynach będzie się bujał na wybojach... Pozdr. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
vendorr Napisano 14 Lipca 2011 Udostępnij Napisano 14 Lipca 2011 > Mam tak w sedanie już chyba 2 rok, jeśli w kombi da radę to spokojnie mogę polecić takie > rozwiązanie To się podpytam praktyka - czy oprócz powędrowania do góry, tył się usztywnił?? PZDR VEN Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
vendorr Napisano 14 Lipca 2011 Udostępnij Napisano 14 Lipca 2011 > sprężynach będzie się bujał na wybojach... tak zwane dobijanie. No niestety u mnie po 2 latach od montażu, sprężyny kayaby się "uklepały", auto wychyla się nie ciekawie na zakrętach oraz podczas pokonywania "śpiących policjantów" mam właśnie ten efekt dobijania tyłu. Teraz kombinuje nad podwyższeniem oraz usztywnieniem bryki w budżetowy sposób (na wyjazd wakacyjny), w planach jest wymiana sprężyn na sprawdzoną markę (sachs), bądź zakup jeszcze wyższych sprężyn aby powiększyć prześwit. PZDR VEN Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
_krzyzak_ Napisano 14 Lipca 2011 Udostępnij Napisano 14 Lipca 2011 > To się podpytam praktyka - czy oprócz powędrowania do góry, tył się usztywnił?? > PZDR VEN Wydaje mi się że jest nieco sztywniejszy, nie siada tak bardzo po załadunku. Jest jeden mały skutek uboczny, ale to może być złudzenie - wyższy tył nieco gorzej się prowadzi w łukach. Ale pozostałe zalety wygrywają z tą jedną wadą Edit: nie buja się, jak pisze kolega wyżej Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
vendorr Napisano 14 Lipca 2011 Udostępnij Napisano 14 Lipca 2011 >wyższy tył nieco gorzej się prowadzi w łukach. Ale > pozostałe zalety wygrywają z tą jedną wadą No niestety prawo fizyki, wyżej umieszczony środek ciężkości i auto jest bardziej podatne na wychylenia lub uślizgi tyłu. Coś za coś. Jak kupisz frotkę, to sobie obniżysz Astre. PZDR VEN Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
_krzyzak_ Napisano 14 Lipca 2011 Udostępnij Napisano 14 Lipca 2011 > No niestety prawo fizyki, wyżej umieszczony środek ciężkości i auto jest bardziej podatne na > wychylenia lub uślizgi tyłu. > Coś za coś. > Jak kupisz frotkę, to sobie obniżysz Astre. > PZDR VEN Jak kupię frotkę, Astra pójdzie do teścia Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
technix Napisano 14 Lipca 2011 Autor Udostępnij Napisano 14 Lipca 2011 > Nie jestem pewien, ale koledze zależy na podniesieniu tyłu. Spokojnie może to zrobić nie obciążając > dodatkowo sprężyn gumami montowanymi miedzy zwoje a gumami podwyższonymi z "twardej" gumy pod > sprężynę. > Wtedy sprężyna będzie pracować w całej swojej pionowej osi, a auto będzie podniesione na taką > wysokość jaką została wsadzona guma. > PZDR VEN Właśnie - źle napisałem - otóż ja chciałem nie między zwoje tylko jakby w podstawy sprężyn włożyć te gumy "podwyższające", tylko się zastanawiam czy jak to zrobię to czy sprężyna będzie dobrze się trzymać (bo początkim zwoju powinna wejść w takie wyżłobienie żeby nie mogła się przekręcić). A te dmuchane amory znalazłem na allegro ale tylko do astry 2 za 800 zeta - to sory wolę dać gumy. Jeszcze jedno a co myślicie o dorobieniu sprężyny w jakimś zakładzie, która byłaby dłuższa powiedzmy o dwa zwoje + do tego gumy A generalnie siły działające na sprężyny by się nie zmieniły wówczas. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
vendorr Napisano 14 Lipca 2011 Udostępnij Napisano 14 Lipca 2011 >tylko się zastanawiam czy jak to zrobię to czy sprężyna będzie dobrze się trzymać (bo początkim zwoju powinna wejść w takie wyżłobienie żeby nie mogła się przekręcić). A myślisz, że jak masz w oryginale?? Jeżeli masz wyżłobienie to tylko dlatego, że Ci się wygniotło, również wygniecie się w nowej gumie. Takie wyżłobienia są w na przodzie. > Jeszcze jedno a co myślicie o dorobieniu sprężyny w jakimś zakładzie, która byłaby dłuższa > powiedzmy o dwa zwoje + do tego gumy > A generalnie siły działające na sprężyny by się nie zmieniły wówczas. Ja napewno nie wsiadłbym do takiego samochodu. Sprężyny są robione z jednego odlanego kawałka drutu, poddawany obróbkom termicznym aby nadać mu odpowiedni kształt, dospawanie dalszej części sprężyny jest moim zdaniem poronionym pomysłem, gdyż w miejsce spawania będzie najsłabsze i może pęknąć podczas jazdy po nierównościach (a u nas w kraju mało ich nie jest). PZDR VEN Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
technix Napisano 14 Lipca 2011 Autor Udostępnij Napisano 14 Lipca 2011 > A myślisz, że jak masz w oryginale?? > Jeżeli masz wyżłobienie to tylko dlatego, że Ci się wygniotło, również wygniecie się w nowej gumie. Gdybym wiedział to bym się nie pytał - bo np. Uno ma faryczne wgłębienie w podstawie górnego mocowania a nie jakieś tam "wyrobione" jak astra > Takie wyżłobienia są w na przodzie. Sory ale nie wiem czego dotyczy to zdanie > Ja napewno nie wsiadłbym do takiego samochodu. > Sprężyny są robione z jednego odlanego kawałka drutu, poddawany obróbkom termicznym aby nadać mu > odpowiedni kształt, dospawanie dalszej części sprężyny jest moim zdaniem poronionym pomysłem, Wiem, że dziś jest bardzo duszno na dworze i niektórzy wówczas wolniej myslą - ale jednak spróbuj się zmusić i pomyśl - czy i gdzie ja napisałem, że chcę dospawać jakiś fragment???? Miałem na myśli wyspecjalizowane zakłady produkujące sprężyny pod zamówienie klienta - w każdym większym mieście coś takiego istnieje - jeżeli nie wiesz to zapytaj a nie snujesz TAAAKIE domysły > gdyż w miejsce spawania będzie najsłabsze i może pęknąć podczas jazdy po nierównościach (a u > nas w kraju mało ich nie jest). > PZDR VEN No a tu to normalnie dla ciebie - ja naprawdę bym na to nie wpadł, wiesz. Normalnie czuję się za głupi do czytania takich postów Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
vendorr Napisano 14 Lipca 2011 Udostępnij Napisano 14 Lipca 2011 > Sory ale nie wiem czego dotyczy to zdanie Wybacz, mam urlop i sobie nie folguje jak nie muszę > czy i gdzie ja napisałem, że chcę dospawać jakiś fragment???? fakt nie napisałeś, ale uwierz mi czasami trafiają się takie właśnie kwiatki w ten sposób kombinujące. Sorka, ale jak czytałem (będąc i w sumie nadal będąc spożywający) jakoś tak mi się wyobraziło, że zamierzasz w jakimś zakładzie dospawać zwoi. A tak na serio w sumie się nie interesowałem - są zakłady, które w "budżetowy" nie przekraczających cen dobrych markowych sprężyn wykonałyby !dobre! sprężyny z większą ilością zwojów jak i wyższe od serii?? PZDR VEN Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
technix Napisano 15 Lipca 2011 Autor Udostępnij Napisano 15 Lipca 2011 > A tak na serio w sumie się nie interesowałem - są zakłady, które w "budżetowy" nie przekraczających > cen dobrych markowych sprężyn wykonałyby !dobre! sprężyny z większą ilością zwojów jak i > wyższe od serii?? > PZDR VEN www.sprez-mot.com.pl Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
_krzyzak_ Napisano 15 Lipca 2011 Udostępnij Napisano 15 Lipca 2011 > www.sprez-mot.com.pl Jest sens kombinować? Załóż te 3 cm podkładki, zapłacisz za nie z 15 zł sztuka, ew. dobierz sprężyny od czegoś i tyle Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
vendorr Napisano 15 Lipca 2011 Udostępnij Napisano 15 Lipca 2011 > www.sprez-mot.com.pl Zadzwonilem, nie wykonują sprężyn do pod zawieszenie do samochodów. Na zadane przeze mnie pytanie: czy zna pan zakłady wykonujące takie sprężyny? Pan odpowiedział, że nigdy nie słyszał o takim zakładzie. Więc niefartowny link. Edyta: KLIK Quote: Z kolei tzw. beczkowe, montowane m.in. w zawieszeniu Opli, to już wydatek ok. 120 zł za sztukę No to jednak chyba lepiej zakupić nowe dobrej marki. PZDR VEN Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
technix Napisano 15 Lipca 2011 Autor Udostępnij Napisano 15 Lipca 2011 >ew. dobierz > sprężyny od czegoś i tyle No właśnie - i po to założyłem ten wątek - żeby się dowiedzieć od czego zamiast astry(fabrycznych) można zastosować aby "poprawić fabrykę" albo jak kto woli "dostosować zawieszenie tylne pod kubaturę powierzchni bagażowej" - bez względu na to co tam jest. Wiem zaraz się zaczną teksty typu: jak wsadzisz paletę cukru/piwa to... - to wiem, ALE nie może tak być że auto załadowane TYLKO w 5 osób po ok 70kg i mające w bagażniku ok. 50kg siadało o blisko 20 cm od pozycji wyjściowej. Ponadto AF jeżdżą po Polsce już od wielu lat i wielokrotnie już widziałem jak pusta astra stała ok 15 cm rantem błotnika nad oponą - czyli coś jednak idzie zrobić i dlatego chciałem się dowiedzieć co? Byłem przekonany, że przez tyle lat ile istnieje autokącik użytkowników astry temat jest stary jak świat - a tu proszę Nowy użytkownik=nowy nigdy nie poruszany wątek Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
_krzyzak_ Napisano 15 Lipca 2011 Udostępnij Napisano 15 Lipca 2011 Wątek poruszany był kilka razy o ile pamiętam. Jakby poszukać w szukajce to można znaleźć wątek kolegi, którego nicka nie pamiętam, a który podniósł swoją f-kę na sprężynach od Vectry A i prześwit miał ok 20 cm. Edit: kol. Marys jakiś tekst Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
vendorr Napisano 15 Lipca 2011 Udostępnij Napisano 15 Lipca 2011 > świat - a tu proszę Nowy użytkownik=nowy nigdy nie poruszany wątek Powiem Ci tak wątek jest poruszany mniej więcej raz na rok, na wiosnę gdy ludzie szykują sobie auta na lato. Użyj szukajki. Sam swego czasu poruszałem ten temat. PZDR VEN Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
technix Napisano 15 Lipca 2011 Autor Udostępnij Napisano 15 Lipca 2011 No to prawie się już zdecydowałem na sprężynki od viki A, do tego gumy ahh Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
vendorr Napisano 15 Lipca 2011 Udostępnij Napisano 15 Lipca 2011 > No to prawie się już zdecydowałem na sprężynki od viki A, do tego gumy Powiem Ci tak szczerze, że sam sobie takie sprężyny zamontuje. Czy gumy będą konieczne okaże się podczas eksploatacji. PZDR VEN Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
technix Napisano 15 Lipca 2011 Autor Udostępnij Napisano 15 Lipca 2011 > Czy gumy będą konieczne okaże się podczas eksploatacji. > PZDR VEN ale to zawsze jest jeszcze... wyżej! Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
_krzyzak_ Napisano 15 Lipca 2011 Udostępnij Napisano 15 Lipca 2011 > ale to zawsze jest jeszcze... wyżej! Tylko nie przesadź żeby ta Astra nie wyglądała jak pokraka Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
technix Napisano 15 Lipca 2011 Autor Udostępnij Napisano 15 Lipca 2011 > Tylko nie przesadź żeby ta Astra nie wyglądała jak pokraka spoko - jak włożę paletę cementu to zrobi A tak na poważnie to wyjeżdzam na urlop i będzie tak: 4 dorosłe osoby, pełny kufer (pod dach), na dachu na relingach kajak a za asterką przyczepa kempingowa pamiętam jak jechałem w takiej konfiguracji maluchem - szedł całe 55km/h z gazem w podłodze Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
_krzyzak_ Napisano 15 Lipca 2011 Udostępnij Napisano 15 Lipca 2011 > spoko - jak włożę paletę cementu to zrobi > A tak na poważnie to wyjeżdzam na urlop i będzie tak: > 4 dorosłe osoby, pełny kufer (pod dach), na dachu na relingach kajak a za asterką przyczepa > kempingowa > pamiętam jak jechałem w takiej konfiguracji maluchem - szedł całe 55km/h z gazem w podłodze No jak takie ciężary to rzeczywiście ją wzmocnij Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
technix Napisano 15 Lipca 2011 Autor Udostępnij Napisano 15 Lipca 2011 > No jak takie ciężary to rzeczywiście ją wzmocnij wiem Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Temat został przeniesiony do archiwum
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.