Skocz do zawartości

Pytanie natury elektrycznej


Randar

Rekomendowane odpowiedzi

Lodówka turystyczna 12V podpięta pod gniazdo zapalniczki powoduje wywalenie bezpiecznika po ok. 1 godzinie pracy. Chce pociągnąć ekstra kabel od akumulatora do bagażnika i zrobić tam gniazdo 12V. Jaki przekrój przewodu będzie OK ... 1 mm2, 1,5 mm2, 2 mm2. No i jakiej mocy bezpiecznik dać po drodze ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Powinien wystarczyć przekrój przewodu 1.5mm2 i bezpiecznik 15A.

> A jakiej wartości bezpiecznik teraz wywala? Jest założony na pewno prawidłowy?

nie pamiętam jaki jest. Ale na 99,9 % zgodny z instrukcją. Temat generalnie z ubiegłego roku. Jadąc do Chorwacji miałem podpięty do gniazda zapalniczki rozdzielacz i pod nim lodówkę i nawigacje. Po godzinie bezpiecznik padł. Po wymianie w sumie już nie podłączałem lodówki. W tym roku chcę uniknąć problemu i dlatego szukam rozwiązania alternatywnego wink.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Nawet 0.5mm2 by wystarczył ale z racji odległości daj 1.5mm2.

Nie nie nie nie nie. Przekrój przewodu MUSISZ mieć dopasowany do obciążenia (to raz) i do ZABEZPIECZENIA... bo inaczej bezpiecznik przeżyje a kabel nie.

Jakiś link

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Nie nie nie nie nie. Przekrój przewodu MUSISZ mieć dopasowany do obciążenia (to raz) i do

> ZABEZPIECZENIA... bo inaczej bezpiecznik przeżyje a kabel nie.

Przekrój przewodu do obciążenia a bezpiecznik zawsze odpowiedni do przekroju przewodu (albo mniejszy).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Nawet 0.5mm2 by wystarczył ale z racji odległości daj 1.5mm2.

Tak, do podłączenia ładowarki. Ludzie najpierw takie pajęczarstwo robią, a potem podłączają lodówki czajniki i Bóg wie co jeszcze..., a potem się dziwią, że się fura spaliła. boje_sie.gif

Zawsze lepiej dać za duży przekrój niż ryzykować za maały. Nigdy nie wiadomo kto i co kiedyś tam podłączy. A w narodzie naszym powszechnym jest, że jak się bezpiecznik przepala, to znaczy, że jest za mały i trzeba dać większy! czerwona.gifnono.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Tak, do podłączenia ładowarki. Ludzie najpierw takie pajęczarstwo robią, a potem podłączają lodówki

> czajniki i Bóg wie co jeszcze..., a potem się dziwią, że się fura spaliła.

> Zawsze lepiej dać za duży przekrój niż ryzykować za maały. Nigdy nie wiadomo kto i co kiedyś tam

> podłączy. A w narodzie naszym powszechnym jest, że jak się bezpiecznik przepala, to znaczy, że

> jest za mały i trzeba dać większy!

Nie tylko w naszym narodzie. Oglądam sobie co jakiś czas instalacje elektryczne w coraz to nowszych samochodach i obserwuję od lat tendencję do zmniejszania przekrojów przewodów przez producentów. Bo miedź kosztuje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Do tego bezpiecznik ma być nie "po drodze", a na początku przewodu.

Ja bym jeszcze przekaźnik dał ze sterowaniem ze stacyjki na wszelki wypadek.

P.S.

Sam co prawda zabudowałem u siebie jedno gniazdo bezpośrednie, ale to z wyrachowaniem. Po to żeby można ładować telefon przy zamkniętym samochodzie i żeby łatwo prostownik podłączyć, mam zakończony wtyczką i nawet moja żona bezstresowo umie podłączyć. ok.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Nie tylko w naszym narodzie. Oglądam sobie co jakiś czas instalacje elektryczne w coraz to nowszych

> samochodach i obserwuję od lat tendencję do zmniejszania przekrojów przewodów przez

> producentów. Bo miedź kosztuje.

Z tym, że te przekroje są dopasowane do odbiorników (że "na styk", to fakt). Największym problemem w tym wypadku jest zmniejszona wytrzymałość mechaniczna. W Clio, sam z siebie (nikt tego nie ruszał) przerwał się przewód w wiązce do immobilizera, a izolacja trzymała, co myśmy się tego naszukali..., masakra. no.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ja bym jeszcze przekaźnik dał ze sterowaniem ze stacyjki na wszelki wypadek.

> P.S.

> Sam co prawda zabudowałem u siebie jedno gniazdo bezpośrednie, ale to z wyrachowaniem. Po to żeby

> można ładować telefon przy zamkniętym samochodzie i żeby łatwo prostownik podłączyć, mam

> zakończony wtyczką i nawet moja żona bezstresowo umie podłączyć.

Ja mam samochody z gniazdami nie wyłączanymi i nie ma problemów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Powinien wystarczyć przekrój przewodu 1.5mm2 i bezpiecznik 15A.

> A jakiej wartości bezpiecznik teraz wywala? Jest założony na pewno prawidłowy?

Nie wiemy jaka tam lodowke chce kolega podpiac ale moja dosc duza ciagnie marne 3,6 A. Mowa o lodowce na ogniwach peltiera. Cos nie tak chyba z ta lodowka albo cos jeszcze na tym obwodzie wisi ze pali bezpieczniki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Z tym, że te przekroje są dopasowane do odbiorników (że "na styk", to fakt).

Wiesz, porównywałem te idące do elementów niezmiennych od lat - gniazda zapalniczki, grzanej tylnej szyby czy żarówek halogenowych w reflektorach. Współczesne mają z połowę średnicy tych stosowanych 20 lat temu.

Bo nawet w 23 letnim Audi mam różne klasy wiązek - "prądowe" oraz "elektroniczne", które mają znacznie cieńszy przekrój przewodów.

> Największym problemem

> w tym wypadku jest zmniejszona wytrzymałość mechaniczna. W Clio, sam z siebie (nikt tego nie

> ruszał) przerwał się przewód w wiązce do immobilizera, a izolacja trzymała, co myśmy się tego

> naszukali..., masakra.

A to insza inszość. Pozostaje wyłącznie stare "przedzwanianie".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Nie wiemy jaka tam lodowke chce kolega podpiac ale moja dosc duza ciagnie marne 3,6 A. Mowa o

> lodowce na ogniwach peltiera. Cos nie tak chyba z ta lodowka albo cos jeszcze na tym obwodzie

> wisi ze pali bezpieczniki.

dane lodówki z tabliczki znamionowej ... nie znam się na elektryce icon_rolleyes.gif. To jaki dac przewód i bezpiecznik ? niewiem.gif

286212209-lodowka.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> bezpiecznik wystarczy 10 A bo lodówka uciągnie koło 4A

> przewód daj 2,5 mm^2 żeby strat nie było jak ze cztery metry kabla dasz

a jak juz się ciągnie, to mozna też dac dodatkowy kabel/zyłe np. do zasilania subwoofera smile.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Nie nie nie nie nie. Przekrój przewodu MUSISZ mieć dopasowany do obciążenia (to raz) i do

> ZABEZPIECZENIA... bo inaczej bezpiecznik przeżyje a kabel nie.

> Jakiś link

No i dałem mu taki, te lodówki biorą (jeśli są sprawne) max 5A, przekrój 0.5mm2 spokojnie to uciągnie na małej odległości, ale ponieważ on leci z tym aż do bagażnika to zaleciłem 1.5mm2. Co ci sie w tym nie podoba?

Tak wiem, najlepiej byłoby dać 8mm2 tylko ja sie pytam po co ??????

Ludzie opanujcie sie z tymi radami. Jakby auta projektowali z takimi poglądami jak na forach internetowych to same kable w aucie ważyłyby z 300kg.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Wiesz, porównywałem te idące do elementów niezmiennych od lat - gniazda zapalniczki, grzanej tylnej

> szyby czy żarówek halogenowych w reflektorach. Współczesne mają z połowę średnicy tych

> stosowanych 20 lat temu.

Eeee... nie porównujmy tych samochodów. Które ze współczesnych wozideł przejeździ kilkaset tys. km w 20-30 lat i nie będzi straszyło wyglądem?

W dzisiejszych autach jest walka o każdy kilogram. Blacha jest tak cienka, że niemal uderzona w czasie jazdy mucha, ślad zostawia. O jakości lakieru i szyb nawet nie wspominam. Mojego kuzyna Audi 80, z 1989r po polerowaniu miało ładniejszy lakier niż moje 4-5letnie Clio! sick.gif

Do tej pory miałem kilka samochodów używanych i nowych i cały czas twierdzę, że najlepiej wykonane z najlepszych materiałów były: Golf MK1 1980r i Golf GTI MK2 z 1990r slinka.gif. Wszystkie inne po tych (nowe) były jakieś takie..., bez tego wewnętrznego FUJ! hmm.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ja mam samochody z gniazdami nie wyłączanymi i nie ma problemów.

Ja się tak jakoś przyzwyczaiłem, że (najczęściej CB) mam włączone na stałe do gniazda odłączanego stacyjką i nie muszę się stresować "czy CB wyłączyłem?" i czy rano mi auto dopali.

Najlepiej mieć oba warianty i korzystać według potrzeb. waytogo.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.