Skocz do zawartości

Data produkcji akumulatora


arcjusz

Rekomendowane odpowiedzi

Taki stary przepis mam:

Quote:

W przypadku akumulatora Volvo/Bosch Pierwsze trzy znaki to kod zakładu produkcyjnego kolejne trzy to kod daty produkcji, kolejne to szychta i pozostałe dalsze nieistotne 4 cyfy. Kod daty produkcji oznacza rok i miesiąc wyprodukowania akumulatora.

znak 4 to rok

znaki 5 i 6 to miesiąc:

81 - styczeń

82 - luty

83 - marzec

84 - kwiecień

85 - maj

86 - czerwiec

87 - lipiec

88 - sierpień

89 - wrzesień

90 - październik

91 - listopad

92 - grudzień

Przykład

Numer seryjny: F2B285264 0050 935714

Data produkcji akumulatora 285 -> maj 2002r.


To u Ciebie będzie G2C2010330471536526, czyli może styczeń lub listopad 2012 r, ale kod miesiąca jest inny, może dla zmyłki zmienili 8-ki i 9-ki na zero i coś tam jeszcze... więc nie jestem pewien. A może źle spisałeś 5 cyfrę?

PS. Znalazłem w sieci niepotwierdzoną informację, że 102 to luty 2011 r. Wtedy 201 to byłby styczeń 2012 (a może 211 to listopad 2012?).

Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgodnie z kodem tak.

Nie wiemy do końca, co to jest za data zakodowana w numerze: zalania, produkcji, przekazania do dystrybucji, pierwszego doładowania podczas leżakowania w magazynie, czy jeszcze jakaś inna. Dopóki się nie wyjaśni, należy ją traktować jako wskaźnik: im bliżej tej daty kupujemy aku, tym mamy większą pewność, że nie jest niepełnowartościowy poprzez długie magazynowanie w niewłaściwych warunkach lub podładowywanie "na szybko"....

Z drugiej jednak strony zastanawiam się, czy jako konsumentom nie przysługuje nam prawo do poznania dokładnej daty produkcji towaru oraz daty jego przydatności do sprzedaży, jak to ma miejsce w przypadku artykułów spożywczych, które z czasem tracą swoje właściwości. Akumulator też traci, więc powinien być traktowany tak samo. Może jakiś prawnik się wypowie?

PS. Mamy w rodzinie drugi samochód Corsa rok prod. 1997, ale wg VIN jest zakodowany 1998. Jak to wytłumaczyć? Data pierwszej rejestracji była w 1997 roku.

Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> PS. Mamy w rodzinie drugi samochód Corsa rok prod. 1997, ale wg VIN jest zakodowany 1998. Jak to

> wytłumaczyć? Data pierwszej rejestracji była w 1997 roku.

W vinie masz zakodowany rok modelowy a nie produkcji. Dopiero z bazy producenta na podstawie vinu coś więcej możesz wyciągnąć.

Co do aku to musiały by być jakieś wytyczne odnośnie trwałości leżakujących aku, z tego co słyszę zawsze od sprzedawców to nowy aku nie ładowany może leżeć bardzo długo... Ja zawsze sprawdzam datę (centra) miernikiem nigdy nie próbowałem, ciekawe co pokazuje taki nowy, nie doładowywany.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> W vinie masz zakodowany rok modelowy

No jasne, zły przykład podałem...

> Co do aku to musiały by być jakieś wytyczne odnośnie trwałości leżakujących aku

Info z VARTY:

Quote:

MAGAZYNOWANIE I DOŁADOWYWANIE NAPEŁNIONYCH AKUMULATORÓW

Warunkiem
maksymalnego okresu magazynowania
naładowanych akumulatorów (bez doładowania) jest , aby
średnia temperatura roczna nie przekroczyła 15 °C, a przejściowa 25 °C.
Sprzedaż akumulatorów powinna przebiegać z zasadą "First-in-first-out" (pierwsze w magazynie, pierwsze do sprzedaży).
Pomocą tu jest oznaczenie koloru akumulatora według kwartałów produkcji
.

Zalecenia do obsługi i ewentualnego doładowania

1. Montaż

Montaż w samochodzie klienta powinien nastąpić najpóźniej 15 miesięcy od daty produkcji
(patrz tabela kodu koloru). Napięcie spoczynkowe powinno być większe niż 12,2 V.

2. Doładowanie

Doładowanie akumulatora jest konieczne, jeśli przez dłuższy czas magazynowania napięcie spoczynkowe wynosiło poniżej 12,5 V.

Doładowanie przebiegać powinno zgodnie z przepisami bezpieczeństwa (okulary ochronne) i w odpowiednio wentylowanych pomieszczeniach.

2.1 Kontrola napięcia spoczynkowego

Kontrola napięcia spoczynkowego przebiegać powinna po upływie 2 do 4 kwartałów od czasu produkcji.
Jeśli napięcie spoczynkowe jest mniejsze niż 12,5 V należy doładować akumulator do poziomu 12,7 - 12,8 V.

2.2 Pomiar napięcia spoczynkowego

Pomiar napięcia spoczynkowego przeprowadzać należy za pomocą elektronicznego miernika uniwersalnego w temperaturze 20 °C.

2.3 Zalecenia do doładowania

Jeśli napięcie spoczynkowe jest mniejsze niż 12,5 V, akumulator trzeba doładować. Zalecany prąd ładowania to 1/10 pojemności akumulatora (np. przy 80 Ah = 8 A). Czas doładowania zależy od tego, co dalej zrobimy z akumulatorem. W przypadku natychmiastowego montażu wystarczy krótkie doładowanie do stanu gotowości startowej (napięcie spoczynkowe 12,2 V do 12,5 V około 1 h po zakończeniu ładowania). Jeśli akumulator magazynowany ma być w dalszym ciągu, powinien w miarę możliwości doładowany być do pełna (patrz 2.1). Akumulator 44 Ah z napięciem spoczynkowym 12,45 V ładujemy zalecanym prądem ładowania (1/10 pojemności akumulatora= 4,4 A w ciągu ca. 2,7 h do ca. 100 % przy napięciu spoczynkowym Uo=12,8 V.) Czas ładowania skraca się odpowiednio do siły natężenia prądu akumulatora (np. podwójna wysokość prądu 8,8 A = 1,35 h).

W każdym przypadku unikać przeładowania, gdyż prowadzi to do trwałego uszkodzenia akumulatora. Po upływie 1 godziny od skończenia ładowania koniecznie zmierzyć napięcie spoczynkowe (patrz punkt 2.1-2.2)


Kod na akumulatorze jest datą produkcji (tylko, że Varta oznacza tę datę kolorkami, każdy kolorek to inny KWARTAŁ, więc DOKŁADNEJ daty produkcji nnie zna nikt)

Jak widać z tego, są zasady, ale czy są w magazynach, hurtowniach, sklepach przestrzegane? Wątpię.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.