Kysior Napisano 16 Lutego 2013 Udostępnij Napisano 16 Lutego 2013 Mam dwa pytania odnośnie sterowania łopatkami turbiny. Po pierwsze, czy jest to zawsze w ten sposób, że po podpaleniu silnika gruszka podcisnieniowa wciąga ciegno do siebie a na wysokich obrotach je odpuszcza, czy raczej różnie w różnych samochodach? A po drugie - jak działa zawór vrv? Ma podane podcisnienie i w odpowiednich warunkach przepuszcza to podcisnienie na gruszek, a w odpowiednich blokuje? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
maras77 Napisano 16 Lutego 2013 Udostępnij Napisano 16 Lutego 2013 > Mam dwa pytania odnośnie sterowania łopatkami turbiny. Po pierwsze, czy jest to zawsze w ten > sposób, że po podpaleniu silnika gruszka podcisnieniowa wciąga ciegno do siebie a na wysokich > obrotach je odpuszcza, czy raczej różnie w różnych samochodach? > A po drugie - jak działa zawór vrv? Ma podane podcisnienie i w odpowiednich warunkach przepuszcza > to podcisnienie na gruszek, a w odpowiednich blokuje? Nie jest to takie proste - jest cała mapa sterowania łopatkami w zależności od wielu parametrów. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Kysior Napisano 16 Lutego 2013 Autor Udostępnij Napisano 16 Lutego 2013 > Nie jest to takie proste - jest cała mapa sterowania łopatkami w zależności od wielu parametrów. wiem, ale w ogólnym uproszczeniu pytam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
maras77 Napisano 16 Lutego 2013 Udostępnij Napisano 16 Lutego 2013 > wiem, ale w ogólnym uproszczeniu pytam. Tu jest opisane wszystko dość dokładnie, na przykładzie 1,6 HDI http://cytryna.info/instrukcje/C4/dv6.pdf Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Kysior Napisano 16 Lutego 2013 Autor Udostępnij Napisano 16 Lutego 2013 > Tu jest opisane wszystko dość dokładnie, na przykładzie 1,6 HDI > http://cytryna.info/instrukcje/C4/dv6.pdf Dzięki. Ale z drugiej strony, patrząc na moją Avensis: turbina ma przedstawiane łopatki jak pojawi się podciśnienie na attuatorze (tak się chyba ta gruszka nazywa?). Podawane ono jest przez zawór vrv. Zawór jest albo otwarty, albo zamknięty - nie ma pozycji półotwartej. Otwiera się po podaniu napięcia. I teraz tak. Rozumiem, że moment podania napięcia może być zależny od wielu czynników. Podciśnienie może też być różne i być może w różny sposób odchyla łopaty turbiny. Ale ja chcę sprawdzić vrv, czyli raz podając na niego napięcie a raz nie podając powinno mi raz przepuszczać podcisnienie a raz nie. Dobrze myślę, czy zbyt upraszczam? Bo objaw mam taki, że mi nie przechodzi podciśnienie na attuator. Sprawdzę, czy są jakieś zmiany napięcia sterującego vrv, ale po podaniu na niego napięcia ni zmienia sie jego przewodzenie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Piotrus Napisano 16 Lutego 2013 Udostępnij Napisano 16 Lutego 2013 > Dzięki. Ale z drugiej strony, patrząc na moją Avensis: turbina ma przedstawiane łopatki jak pojawi > się podciśnienie na attuatorze (tak się chyba ta gruszka nazywa?). Podawane ono jest przez > zawór vrv. Zawór jest albo otwarty, albo zamknięty - nie ma pozycji półotwartej. Otwiera się > po podaniu napięcia. I teraz tak. Rozumiem, że moment podania napięcia może być zależny od > wielu czynników. Podciśnienie może też być różne i być może w różny sposób odchyla łopaty > turbiny. Zawór jest sterowany poprzez PWM, więc można płynnie zmieniac jego wydajność od 0 do 100% w zależności od szerokości impulsu. Nie zmierzysz tego multimetrem za 20 PLN ale lepsze mierniki mają możliwość pomiaru stopnia wypełnienia. > Ale ja chcę sprawdzić vrv, czyli raz podając na niego napięcie a raz nie podając > powinno mi raz przepuszczać podcisnienie a raz nie. Dobrze myślę, czy zbyt upraszczam? Dobrze myślisz > Bo objaw mam taki, że mi nie przechodzi podciśnienie na attuator. Sprawdzę, czy są jakieś zmiany > napięcia sterującego vrv, ale po podaniu na niego napięcia ni zmienia sie jego przewodzenie Ale przed zaworem podciśnienie występuje? Spróbuj go przedmuchać benzyną ekstrakcyjną, może uda się odblokować. Zwykłym multimetrem nic nie zmierzysz, powód już wyżej opisałem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Kysior Napisano 16 Lutego 2013 Autor Udostępnij Napisano 16 Lutego 2013 > Zawór jest sterowany poprzez PWM, więc można płynnie zmieniac jego wydajność od 0 do 100% w > zależności od szerokości impulsu. Nie zmierzysz tego multimetrem za 20 PLN ale lepsze mierniki > mają możliwość pomiaru stopnia wypełnienia. > Dobrze myślisz > Ale przed zaworem podciśnienie występuje? Spróbuj go przedmuchać benzyną ekstrakcyjną, może uda się > odblokować. > Zwykłym multimetrem nic nie zmierzysz, powód już wyżej opisałem. Przed VRV podciśnienie występuje, za VRV nie wychodzi. podając 12V na niego, czy też odpinając całkiem wtyczkę efekt jest ten sam - podciśnienie nie przechodzi. Już całego VRV rozebrałem, wyczyściłem i złożyłęm i bez skutku . Podciśnienie trzyma cały czas, dopiero jak odepnę wężyk doprowadzający podciśnienie do zawora to jest słyszalne psss zasysanego powietrza. A jeszcze jedna mnie myśl naszła - w momencie, jak odcina przepływ podciśnienia to powinien wylot n attuator połączyć z powietrzem atmosferycznym, żeby ciśnienie się wyrównało, prawda? Bo w przeciwnym razie, jakby raz attuator wciągnął cięgno, to już by go nie popuścił. Dobrze kminię? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
widaw Napisano 16 Lutego 2013 Udostępnij Napisano 16 Lutego 2013 Sterownik silnika, podaje napięcie na cewkę zaworu. Nie jest to napięcie stałe. To napięcie impulsowe, o zmiennej częstotliwości - umożliwia precyzyjne regulowanie podciśnienia na membranie gruszki. Impulsy napięcia w duzym uproszeniu można podzielić, na małe i duże. Małe regulują płynną regulację gruszki (a tym samym łopatek), natomiast duży impuls, powoduje zadziałanie dodatkowego zaworu, "ukrytego" w trzpieniu cewki. Ten "ukryty" zawór powoduje całkowity zanik podciśnienia na gruszce, do ciśnienia atmosferycznego i zminimalizowanie doładowania (np kiedy zdejmujemy nogę z pedału gazu). ps: zawory są rozbieralne. Warto go przeczyścić mechanicznie i przesmarować spray'em silikonowym. Zwróć uwagę na ten zaworek w trzpieniu cewki, to on powoduje najczęściej przeładowanie turbiny. Czyszczenie zaworka, bez jego rozbiórki nie ma sensu. Nie uda się. Zawór blokuje się na podane ciśnienie. Jeśli chcesz uzyskać przepływ, zassij jedną z rurek (bez napięcia). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Kysior Napisano 16 Lutego 2013 Autor Udostępnij Napisano 16 Lutego 2013 > Sterownik silnika, podaje napięcie na cewkę zaworu. Nie jest to napięcie stałe. To napięcie > impulsowe, o zmiennej częstotliwości - umożliwia precyzyjne regulowanie podciśnienia na > membranie gruszki. > Impulsy napięcia w duzym uproszeniu można podzielić, na małe i duże. Małe regulują płynną regulację > gruszki (a tym samym łopatek), natomiast duży impuls, powoduje zadziałanie dodatkowego zaworu, > "ukrytego" w trzpieniu cewki. Ten "ukryty" zawór powoduje całkowity zanik podciśnienia na > gruszce, do ciśnienia atmosferycznego i zminimalizowanie doładowania (np kiedy zdejmujemy nogę > z pedału gazu). > ps: zawory są rozbieralne. Warto go przeczyścić mechanicznie i przesmarować spray'em silikonowym. > Zwróć uwagę na ten zaworek w trzpieniu cewki, to on powoduje najczęściej przeładowanie > turbiny. > Czyszczenie zaworka, bez jego rozbiórki nie ma sensu. Nie uda się. > Zawór blokuje się na podane ciśnienie. Jeśli chcesz uzyskać przepływ, zassij jedną z rurek (bez > napięcia). Zawór rozbierałem już dwa razy i czyściłem. Na chwilę obecną podciśnienie dochodzi i niezależnie od napięcia na zaworze nie przechodzi dalej, turbina nie jest sterowana. Nie smarowałem go, tylko czyściłem benzyną. Czy moja procedura kontroli zaworka jest dobra? Podaję (ustnie )podciśnienie na wejście, jeśli po podaniu napięcia (lub po jego zwolnieniu, jedno z dwóch,zależnie, jak zawór jest sterowany) podciśnienie zostanie przekazane do rurki wychodzącej na attuator to jest ok. Jeśli nie,to jest źle. Tak przewiduje czyszczenie mądra książka, ale mało to czytelne. Czy ostatni punkt dotyczy kontynuacji punktu c, czyli po przyłożonym podciśnieniu i podaniu napięcia wskazówka nie powinna się ruszyć, czy tez (chyba raczej) od nowa, czyli podajemy napięcie, podajemy podciśnienie i jest przelot, wskazówka nie drgnie. I czemu "the need" - uciekło im "le" i miało być "the needle"? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
widaw Napisano 16 Lutego 2013 Udostępnij Napisano 16 Lutego 2013 Zwróć uwagę że na obrazkach jest napisane "próżnia". Jeśli podasz ciśnienie zawór, pozostanie zamknięty. Podanie napięcia na cewkę, powoduje jego zamykanie lub zamyka zawór całkowicie i otwiera zawór upustowy. Nie lekceważ, działania zaworka upustowego. Jest wewnątrz trzpienia, niewidoczny. Sprawdź czy filtr powietrza na zaworze i kanał doprowadzający jest drożny. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Antoine Napisano 16 Lutego 2013 Udostępnij Napisano 16 Lutego 2013 > Mam dwa pytania odnośnie sterowania łopatkami turbiny. Po pierwsze, czy jest to zawsze w ten > sposób, że po podpaleniu silnika gruszka podcisnieniowa wciąga ciegno do siebie a na wysokich > obrotach je odpuszcza, czy raczej różnie w różnych samochodach? > A po drugie - jak działa zawór vrv? Ma podane podcisnienie i w odpowiednich warunkach przepuszcza > to podcisnienie na gruszek, a w odpowiednich blokuje? u mnie geometria lopatek jest sterowana silnikiem krokowym... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
widaw Napisano 16 Lutego 2013 Udostępnij Napisano 16 Lutego 2013 > u mnie geometria lopatek jest sterowana silnikiem krokowym... Ten zawór, a dokładnie jego cewka, działa jak silnik krokowy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Antoine Napisano 16 Lutego 2013 Udostępnij Napisano 16 Lutego 2013 > Ten zawór, działa jak silnik krokowy. ale u mnie jest silnik krokowy - normalne kabelki ida do niego Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
widaw Napisano 16 Lutego 2013 Udostępnij Napisano 16 Lutego 2013 > ale u mnie jest silnik krokowy - normalne kabelki ida do niego cewka elektryczna, musi mieć kabelki . Tak jest w większości aut. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
rostex Napisano 16 Lutego 2013 Udostępnij Napisano 16 Lutego 2013 > Ten zawór, a dokładnie jego cewka, działa jak silnik krokowy. Stosowane rozwiązania mogą być różne. Są silniki krokowe i są cewki sterowane PWM. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Kysior Napisano 16 Lutego 2013 Autor Udostępnij Napisano 16 Lutego 2013 > Zwróć uwagę że na obrazkach jest napisane "próżnia". Jeśli podasz ciśnienie zawór, pozostanie > zamknięty. Podanie napięcia na cewkę, powoduje jego zamykanie lub zamyka zawór całkowicie i > otwiera zawór upustowy. > Nie lekceważ, działania zaworka upustowego. Jest wewnątrz trzpienia, niewidoczny. Sprawdź czy filtr > powietrza na zaworze i kanał doprowadzający jest drożny. Naprawiłem Niestety, już nie jestem zdolny zrobić prób drogowych. Dzięki za pomoc. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Antoine Napisano 16 Lutego 2013 Udostępnij Napisano 16 Lutego 2013 > cewka elektryczna, musi mieć kabelki . Tak jest w większości aut. to po lewej to cewka? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
widaw Napisano 17 Lutego 2013 Udostępnij Napisano 17 Lutego 2013 > to po lewej to cewka? to po lewej???? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
widaw Napisano 17 Lutego 2013 Udostępnij Napisano 17 Lutego 2013 > Stosowane rozwiązania mogą być różne. Są silniki krokowe i są cewki sterowane PWM. Skłaniałbym się do tezy ze sterownik, to bardziej PWM (sterowanie szerokością impulsu), niż silnik krokowy. Ale w różnych publikacjach, spotkałem się z równie róznym nazewnictwem tego samego urządzenia. Jak zwał tak zwał, spełnia podobną rolę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.