robiw Napisano 26 Sierpnia 2016 Udostępnij Napisano 26 Sierpnia 2016 Witam Kolegów, Chciałem Wam przedstawić projekt rozbudowanego komputera podkładowego przeznaczonego głównie do samochodów marki Opel w miejsce oryginalnego TID’a. Oczywiście komputer ten można zamontować w dowolnym aucie, wtedy zwyczajnienie będzie obsługiwana funkcja wyświetlania komunikatów z oryginalnego radioodbiornika Opla. Projekt ukaże się w miesięczniku „Elektronika Praktyczna” zapewne późną jesienią i mam nadzieję, że będą do niego dostępne płytki. Poniżej przedstawiono listę funkcjonalności, w które wyposażono układ multiTID: ▪ Pełna funkcjonalność typowego komputera pokładowego, ▪ Możliwość emulacji wyświetlacza TID montowanego w pojazdach marki Opel (8- i 10-znakowego), a więc możliwość obsługi komunikatów wysyłanych przez oryginalne radioodbiorniki, ▪ „obsługa” dwóch rodzajów paliwa (Pb/LPG), ▪ Czytelny, intuicyjny, graficzny interfejs użytkownika wzorowany na najnowszych rozwiązaniach z segmentu Premium, ▪ Możliwość regulacji jasności podświetlenia wyświetlacza graficznego zgodnie z ustawieniem jasności podświetlenia zegarów pojazdu, ▪ Duża prostota instalacji uzyskana poprzez zastosowanie oryginalnego złącza połączeniowego wyświetlacza TID (oraz złącz dodatkowych dla funkcji spalania). Ponadto, postawiłem dość wysokie wymagania dotyczące funkcjonalności komputera pokładowego, którego zdecydowałem się wyposażyć w następujące funkcje: ▪ Pokazywanie temperatury na zewnątrz pojazdu (z zastosowaniem czujnika montowanego w pojazdach marki Opel) oraz ostrzeżenia o śliskiej nawierzchni (dla temperatury zewnętrznej niższej, niż 5°C), ▪ Pokazywanie chwilowej prędkości pojazdu (w km/h), ▪ Pokazywanie średniej prędkości pojazdu na przejechanym odcinku drogi (w km/h), ▪ Pokazywanie maksymalnej prędkości pojazdu na przejechanym odcinku drogi (w km/h), ▪ Pokazywanie chwilowego zużycia paliwa (w l/h dla prędkości ≤ 5km/h oraz l/100km dla pozostałych prędkości) dla obu rodzajów paliwa, ▪ Pokazywanie średniego zużycia paliwa (w l/100km) dla obu rodzajów paliwa, ▪ Pokazywanie paliwa pozostającego w baku pojazdu(w l, jak i graficznie - bargraf) dla obu rodzajów paliwa, ▪ Pokazywanie przewidywanego zasięgu pojazdu na paliwie pozostającym w baku pojazdu (w km) dla obu rodzajów paliwa, ▪ Pokazywanie przejechanego dystansu od ostatniego kasowania (w km), ▪ Pokazywanie aktualnego czasu i daty (z zastosowaniem mechanizmu podtrzymania zasilania), ▪ Pokazywanie statystyk spalania na każde przejechane 10km/1km (dla ostatnio przejechanych 150 i 15km) dla obu rodzajów paliwa, ▪ Automatyczna detekcja bieżącego rodzaju paliwa. Wygląd Menu zużycia paliwa. http://tid.republika.pl/multiTID_Fuel.JPG Znaczenie poszczególnych danych przedstawia się następująco: 1: bieżąca godzina, 2: bieżąca data, 3: chwilowe zużycie paliwa (w l/h dla prędkości ≤5 km/h, dla pozostałych prędkości w l/100km) wraz z symbolem aktualnie używanego paliwa, 4: dostępne paliwo dla aktualnie używanego paliwa (w tym, graficzna prezentacja w formie bargrafu, który to zmienia kolor na czerwony w przypadku, gdy w baku pozostaje mniej, niż 10% paliwa), 5: prognozowany dystans na dostępnym, bieżącym rodzaju paliwa (liczony w oparciu o średnie zużycie paliwa), 6: temperatura na zewnątrz pojazdu, 7: ikonka „śnieżynki” informująca o śliskiej nawierzchni (dla temperatur ≤4˚C), 8: ikonka informująca o aktywnym trybie kalibracji stałej wtryskiwacza, 9: informacje tekstowe przesyłane przez radioodbiornik Opla plus ikonki reprezentujące status radia/magnetofonu/CD, 10: średnie zużycie paliwa w l/100km. Wygląd Menu prędkości. http://tid.republika.pl/multiTID_Speed.JPG Znaczenie poszczególnych danych przedstawia się następująco: 1: chwilowa prędkość pojazdu w km/h, 2: maksymalna, zarejestrowana prędkość pojazdu w km/h, 3: przejechany dystans w km (od ostatniego kasowania tego licznika) dla aktualnie używanego paliwa, 4: średnia prędkość pojazdu w km/h. Wygląd Menu statystyk. http://tid.republika.pl/multiTID_Stats.JPG Znaczenie poszczególnych danych przedstawia się następująco: 1: słupki reprezentujące średnie zużycie paliwa, dla bieżącego rodzaju paliwa, na każde przejechane 10km lub 1km (w zależności od wybranej opcji). Możliwość wyświetlenia kolejnego „słupka” zależy, co oczywiste, od aktualnie przejechanego dystansu oraz wybranej skali wykresu. Wykres pokazuje zawsze statystyki dla ostatnio przejechanych 150km lub 15km i jest aktualizowany co jednostkę skali dystansu (przesuwa się w lewo, po przejechaniu 150km lub 15km), 2: linia reprezentująca średnie zużycie paliwa dla bieżącego rodzaju paliwa w l/100km (wraz z wartością), 3: skala dla wykresu średniego zużycia paliwa dla bieżącego rodzaju paliwa (zmieniana z poziomu Menu), 4: średnia prędkość pojazdu w km/h (od ostatniego kasowania tego licznika), 5: przejechany dystans w km dla bieżącego rodzaju paliwa (od ostatniego kasowania tego licznika), 6: czas jazdy (od ostatniego kasowania tego licznika). Wygląd Menu konfiguracyjnego. http://tid.republika.pl/multiTID_Config.JPG Znaczenie poszczególnych opcji Menu konfiguracyjnego przedstawia sięnastępująco: - Tire perimeter: obwód koła w [cm], - Pulses/rotation: stała przetwornika drogi, - Pb injector flow: stała wtryskiwacza benzyny [cm3], - LPG injector flow: stała wtryskiwacza gazu LPG [cm3], - Cylinders: liczba cylindrów, - Pb tank capacity: pojemność zbiornika paliwa [l], - LPG tank capacity: pojemność zbiornika gazu LPG [l], - Time: aktualny czas (format 24-godzinny), - Date: aktualna data, - Info bar offset: przesunięcie górnej i dolnej „belki informacyjnej” w kierunku środka ekranu [piksel], - Interface type: kolorystyka interfejsu użytkownika [sepia/Blue]. Wygląd Menu w niebieskiej wersji interfejsu użytkownika. http://tid.republika.pl/multiTID_Blue.JPG Myślę, że urządzenie powinno Wam się spodobać, zaś koszt jego montażu powinien być na poziomie MID’a. Moim zdaniem nie jest to wielka suma biorąc pod uwagę efekt wizualny i użytkowy (niestety sam wyświetlacz kosztuje około 140zł, gdyż jest dość spory i ma dużą rozdzielczość). Montaż polega na umiejscowieniu go w miejscu wyświetlacza TID (rozstaw otworów na płytce dobrany, do położenia otworów oryginalnego TID’a), wpięciu gniazda TID’a i ewentualnie podciągnięcie sygnału spalania wtryskiwacza dla funkcji spalania. Pozdrawiam... robiw Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Raku Napisano 26 Sierpnia 2016 Udostępnij Napisano 26 Sierpnia 2016 Ropniaki też obsługuje? Wysłane z mojego PLK-L01 przy użyciu Tapatalka Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
robiw Napisano 26 Sierpnia 2016 Autor Udostępnij Napisano 26 Sierpnia 2016 Jeśli tam są wtryski, które steruje się czasem otwarcia wtryskiwacza to jak najbardziej tak...R Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
saper1985 Napisano 27 Sierpnia 2016 Udostępnij Napisano 27 Sierpnia 2016 Hmmm a czym to sie różni od oryginalnego CIDa ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Barbi Napisano 27 Sierpnia 2016 Udostępnij Napisano 27 Sierpnia 2016 A odczyt aktualnej temp silnika? jest możliwy? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
robiw Napisano 27 Sierpnia 2016 Autor Udostępnij Napisano 27 Sierpnia 2016 Hmmm a czym to sie różni od oryginalnego CIDa ? CID'a nie wstawisz w miejsce TID'a bo to wymagałoby przerobienia instalacji i Bóg wie jeszcze czego, oprócz zmiany softu. A już na pewno nie zrobisz tego za 300zł, czyli tyle, ile powinien kosztować multiTID. Mój projekt wpinasz zamiast TID'a, podciągasz sygnał z wtrysków i po temacie. Zapewne CID ma też słabą grafikę, bo rozwiązanie leciwe już... A odczyt aktualnej temp silnika? jest możliwy? Nie...robiw Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
saper1985 Napisano 28 Sierpnia 2016 Udostępnij Napisano 28 Sierpnia 2016 CID w miejsce TIDa w astrze h przeca bez problemu wchodzi bez przerobek tylko ramka musi byc pod cida... a wiec o jakich przerobkach piszesz? Tylko wylogowanie wyswietlacza i zalogowanie i żadnych dodatkowych kabli nie trzeba ciągnąć a dostajemy praktycznie wszystkie informacje z czujników w aucie przytrzymujac settings i zmieniając opcje kneflem BC...grafika słaba...hmmm zwykla... ale w Twoim wynalazku tez szalu nie widze... pokaz fotki na aucie jak wyglada to w ruchu... Mam u siebie cd70 navi i cida i poprostu twoj wynalazek uwazam za zbyteczny akurat w moim przypadku Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
robiw Napisano 28 Sierpnia 2016 Autor Udostępnij Napisano 28 Sierpnia 2016 Hehe. To jest do starszych Opli na zwykłym TIDzie, jak Astra G czy Meriva A itp. Szału widzieć nie musisz, dla mnie z kolei to co oferuje Opel to straszna prostota. No i chyba statystyk tam nie ma i nie obsługuje obu rodzajów paliwa. R Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
saper1985 Napisano 28 Sierpnia 2016 Udostępnij Napisano 28 Sierpnia 2016 Uhum to mogles dodać takie info ze do astry g itp. Bo cid w astrze g a astrze h to dosyc spora roznica... pozdro Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
robiw Napisano 28 Sierpnia 2016 Autor Udostępnij Napisano 28 Sierpnia 2016 No tak, sorry. Niemniej jednak uważam, że nie ma takiej, drugiej alternatywy dla aut, jak Astra G, Corsa C czy Meriva, jak multiTID... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
lukk Napisano 22 Listopada 2016 Udostępnij Napisano 22 Listopada 2016 A do Astry F zadziała ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
AstraC Napisano 5 Grudnia 2016 Udostępnij Napisano 5 Grudnia 2016 @@robiw - ile $$ musiałbym przygotować abyś Ty to wstawił za mnie? Nie chciałoby mi się grzebać w Merivie ojca, a może fajny bajer by był. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
robiw Napisano 5 Grudnia 2016 Autor Udostępnij Napisano 5 Grudnia 2016 Oj niestety nie "bawię" się w takie rzeczy. Mógłbym Kolegę spytać, ale to zapewne będzie parę stówek...robiw Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
AstraC Napisano 5 Grudnia 2016 Udostępnij Napisano 5 Grudnia 2016 Oj niestety nie "bawię" się w takie rzeczy. Mógłbym Kolegę spytać, ale to zapewne będzie parę stówek...robiw @@robiw - daj znać gdzie jest do kupienia, sam też ogarnę jak ktoś zawoła 500zł. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
robiw Napisano 5 Grudnia 2016 Autor Udostępnij Napisano 5 Grudnia 2016 500zł to nie, ale ze 150-200zł to myślę, że ktoś musi wziąć...chociaż w sumie połączeń jest niewiele. Wpinasz zamiast TIDa i podłaczasz sygnał z wtryskiwacza. Do kupienia? Hmm...mam zmontowaną tylko jedną sztukę, która była "wyprodukowana" do artykułu, który w końcu ukaże się w grudniu. Mam też samą płytkę do potencjalnego, drugiego egzemplarza i tyle. Pierwszą sztukę obiecałem już komuś, więc musiałbym zmontować jeszcze jeden egzemplarz...niemniej jednak takie prototypowe/pojedyńcze egzemplarze to dość drogi koszt oscylujący wokół 350-400zł wynikający choćby z tego, że przy pojedyńczych zamówieniach elementów wychodzi znacznie drożej - sam wyświetlacz to coś koło 140zł. Mogę też spytać czy ten znajomy chce to jeszcze wziąć. Aktualnie sprzęt jest u niego, bo miał zamontować w Astrze i przetestować dokładnie - jest elektrykiem samochodowym gdzieś na Śląsku...R Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
robiw Napisano 6 Grudnia 2016 Autor Udostępnij Napisano 6 Grudnia 2016 Możesz też poczekać na artykuł, być może AVT będzie sprzedawać samą płytkę i zaprogramowany procesor, wtedy skompletujesz resztę elementów i możesz złożyć to sam...zaoszczędzisz może góra ze 100zł :-)... R Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
robiw Napisano 6 Grudnia 2016 Autor Udostępnij Napisano 6 Grudnia 2016 Jakieś decyzje? Robert Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
robiw Napisano 7 Grudnia 2016 Autor Udostępnij Napisano 7 Grudnia 2016 Hehe...już się nauczyłem, że tak to jest z chętnymi. Pozdro! Do usłyszenia! R Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
AstraC Napisano 15 Grudnia 2016 Udostępnij Napisano 15 Grudnia 2016 @@robiw nie mogę podjąć ostatecznej decyzji bez ojca, bo to w końcu jego Meriva - jak by AVT sprzedawało to bym ogarnął sobie. Jak coś to się jeszcze odezwę. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Temat został przeniesiony do archiwum
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.