Skocz do zawartości

Co z tym podłączeniem radia jest nie tak?


gilbert3

Rekomendowane odpowiedzi

Od samego początku od zakupu mam taki dziwny problem z radiem, jest to fabryczny Blaupunkt, ale dołożony później (poznaję po napisie CROMA mazakiem na obudowie radia). 

Problem polega na tym, że jest chyba źle podłączone, objawia się to faktem, że radio trzeba ręcznie włączyć ON/OFF i wyłączyć po zakończeniu jazdy. Nie widać też stacji radiowej na wyświetlaczu pomiędzy zegarami, ale to akurat mały szczegół. Wnerwia mnie to włączanie/wyłączanie niesamowicie, więc postanowiłem dzisiaj wyjąć radio i sprawdzić czy przypadkiem nie są źle piny podpięte i wygląda na to, że są. 

 

Chodzi oczywiście kostkę ISO A, która inaczej jest rozpisana na radiu, a inaczej podłączona u mnie. 

Pytanie mam do Was czy ktoś planuje lub nie zechciałby wyjąć swojego radia i sprawdzić podłączenia kostki, bo u mnie to wygląda tak - widok od strony kostki którą wkłada się do radia (dolna kostka A)

 

kostka.png.7f7159ee634708ebbddf1e5828c023a5.png 

 

A1 - wg rysunku na radiu powinno być CAN B, a jest brak przewodu

A2 - wg rysunku na radiu powinno być Booster, a jest brak przewodu

A3 - wg rysunku na radiu powinno być CAN A, a jest brak przewodu

A4 - wg rysunku na radiu U3, jest przewód jasnobrązowy (brudnożółty - trudno stwierdzić kolor) zasilanie na stałe obojętnie czy stacyjka ON/OFF

A5 - wg rysunku na radiu ANT, jest przewód biały, brak zasilania na mierniku 

A6 - wg rysunku na radiu NC, jest 0,45V - przewód żółto-czerwony

A7 - wg rysunku na radiu NC, a jest przewód biało-czarny - zasilanie po stacyjce, ON - 12V, OFF - brak napięcia

A8 - wg rysunku - uziemnienie, jest uziemnienie - przewód czarny. 

 

No i w zasadzie mógłbym zamienić A4 z A7 i teoretycznie radio powinno się wyłączać po wyjęciu kluczyka, ale czy będzie pamiętać stacje radiowe? Dobrze by było podłączyć wszystkie przewody zgodnie ze sztuką, ale boję się samemu kombinować, żeby nie sfajczyć instalacji, dlatego przydałaby się jakaś podpowiedź. 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobra, już wiem, auto jest fabrycznie bez radia, jedynie przystosowane do instalacji zewnętrznego radia, a ta wiązka nie współpracuje z szyną CAN, tak jak fabryczne radio, stąd brak reakcji na zapłon i brak widoku stacji na wyświetlaczu między zegarami. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@kox o tym samym pomyślałem, ale obawiam się, że radio nie będzie pamiętać ustawień i za każdym razem trzeba będzie wprowadzać kod. Na moje trzeba albo kupić wiązkę elektryczną komunikującą się z body, albo inne niefabryczne radio. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale w czym masz problem...

Schemat masz na radiu ( bo jak rozumiem ty masz oryginalne radio bez navi ?). 

Jesli nie masz szyny CAN to musisz dołożyć ale tu powstanie 2-gi problem bo auto wykryje urządzenie które nie było zaprogramowane i zacznie tobie migać licznik km na desce... więc będziesz musiał go dodać przez "osiowanie" w programie lub stara metoda "załączać zasilanie" do radia po około 5 sekundach od przekręcenia kluczyka...

  Jesli nie masz CAN+a to i pewnie kierownica jest bez przycisków ?  Bo najlepiej od niej pociągnąć magistralę CAN S1051726.JPG.79f2a3f7fa4e96f442090b5b14c48ba2.JPGdo radia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, mam fabryczne radio bez navi, samochód posiada instalację radiową bez szyny CAN. Poprzedni właściciel pomyślał sobie, że wrzuci radio fabryczne i zadziała. No i działa, ale nie tak jak powinno. Radio to jest sterowane po CAN i dlatego nie da się ani ustawić czasu na wyłączenie AUTO OFF ani nie reaguje na zapłon. Jeśli podepnę A7 pod A4 to zyskam to, że radio będzie się włączać i wyłączać razem z silnikiem, ale stracę pamięć radia (stacje) i za każdym razem będę musiał wbijać kod do radia, bo radio utraci całkiem zasilanie i będzie się zachowywać tak, jakby zostało odłączone. 

 

Wiem, że jest wszystko opisane na radiu, ale nie pokrywa się z tym, co jest dostępne, w bieżącej instalacji. Osiowanie to nie problem, robiłem to już przez FES, problem to dodanie wiązki CAN. Nie posiadam takowej i nie wiem jak i gdzie ją podłączyć. Kierownica ma przyciski, ale oczywiście nie działają (to też też manewr poprzedniego właściciela, wymienił kierownicę na skórzaną). Poduszka jest, bo sprawdzałem :)

 

Poniżej info w/g eLearn:

Cytuj

Przygotowanie dla radia

Samochód może być wyposażony, na życzenie, w przygotowanie dla zainstalowania radia "PO SPRZEDAŻY".
Styki wyjściowe przygotowania dla radia

Konektor A/B (16 stykowy)
STYK FUNKCJA
A1 n.c. normalnie zamknięty
A2 n.c. normalnie zamknięty
A3 n.c. normalnie zamknięty
A4 Zasilanie +30
A5 Zasilanie anteny elektrycznej
A6 + świateł pozycyjnych dla podświetlenia
A7 Zasilanie +15
A8 Masa
B1 + Głośnik tylny prawy
B2 - Głośnik tylny prawy
B3 + Głośnik przedni prawy
B4 - Głośnik przedni prawy
B5 + Głośnik przedni lewy
B6 - Głośnik przedni lewy
B7 + Głośnik tylny lewy
B8 - Głośnik tylny lewy

Radio instalowane “PO SPRZEDAŻY” nie jest więc węzłem sieci CAN.

 

No i w zasadzie pozostaje albo dołożyć wiązkę (jak?) lub kupić niefabryczne radio. Wolałbym to pierwsze powiem szczerze, dlatego liczę na Waszą pomoc. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

eLearn to bardzo przydatne narzędzie, udało mi się znaleźć schemat, wygląda na to, że w instalacji z szyną CAN piny A1 i A3 kostki ISO są połączone z pinem 24 i 25 body computera. Niestety nie wiem co to jest E1050, @Lisek podpowiesz? 

 

58d0215a594ce_cromaschemat.thumb.jpg.050fccd5b5820e9d1b7e1724cc55a8b8.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To po prostu magistrala - sieć CAN (A,B) łącząca poszczególne centralki, węzły sieci.
Tylko jest pytanie czy radio, które masz, obsługuje sieć CAN? Czy ma tą obsługę wyłączoną.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Zbir Możesz mi powiedzieć co to znaczy "magistrala", czy to jakiś układ elektroniczny czy po prostu kostka zbiorcza, chodzi mi o to czym to fizycznie jest i jak mam to znaleźć i czy w ogóle mam tego szukać czy po prostu złączyć PINy jak w schemacie? Radio jest fabryczne jak w 99% Crom, dokładnie takie jak wkleił Lisek i jest na nim schemat z CAN-A i CAN-B co pisałem w pierwszym poście. Działa źle, bo nie jest podłączone do CAN, o czym też pisałem już wcześniej, wiem że to dużo czytania jest ;].

Nie sądzę, żeby obsługa CAN została w radio wyłączona, bo i po co. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obsługa wyłączona, przerobione, żeby można było to radio włączyć. O ile pamiętam to moje radio nie dało się uruchomić po podaniu zasilania bez linii CAN. 
Magistralę rozumiem jako sieć połączeń- skrętka łącząca poszczególne centralki. Podobnie jak sieć ethernet.

Tą magistralę masz również w złączu diagnostycznym: CAN-A: pin14, CAN-B: pin: 6
Wystarczy połączyć skrętką do testów :)

 

W sieci CAN nie jest potrzebny switch - łączysz A do A, B do B

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Zbir O właśnie, dziękuję, zabiorę się do testów i zdam relację. Najwyżej kupię używane radio oryginalne i nie przerobione. Nie rozumiem takich półśrodków, zamiast przerobić instalację to przerobił radio, a i tak nie działa jak powinno. Masakra jakaś. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 godziny temu, gilbert3 napisał:

@Zbir jeszcze się tylko upewnię: czy na 100% CAN H = CAN B, a CAN L = CAN A, bo logika podpowiada, że odwrotnie :hmm:

Z tego co pamiętam w Elernie  był błąd  i sieć CAN ( czyli raptem dwa przewody skręcone z sobą ) był źle opisany w Stilo ( odwrotnie 3 z 1 ) ...czy tak jest również w Cromie tego nie sprawdzałem ale może tak być...  zamiana ich nic nie zepsuje więc można eksperymentować. Do podłączenia ja używałem zwykłego przewodu ethernet - dwie żyły w parze i tym podłączałem przyciski w kierownicy których moje Stilo nie posiadało bezposrednio z radia/Navi które również dokładałem. 

Ten krzyżyk oznacza splecenie przewodów. pamiętaj że w Cromie jest kilka niezależnych sieci CAN a ty podepnij się pod gniazdo H w sterowniku ( to ten przy bezpiecznikach ) M001 zaciski 25/24. Oryginalne radio miało stałe zasilanie tylko z akumulatora i reszta po CAN tak jak opisujesz...  

 

Powodzenia w zabawie :ok:

Ja zastanawiam się nad dołożeniem Subwoofera do Cromy .... Subwoofer ma wbudowany wzmacniacz czterokanałowy i to on obsługuje głosniki w drzwiach po podłączeniu poprawiając jakosc dzwięku + oczywiscie sam głosnik niskotonowy...    

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, stoszewski.artur napisał:

Ktoś gdzieś pisał że sub był montowany razem z głośnikami HiFi. Myślę że to może być kluczowe dla jakości dźwięku, pomijając samo źródło czyli podobno kiepskiej jakości radio.

Wysłane z mojego Lenovo P2a42 przy użyciu Tapatalka
 

Głosniki mam zmienione z przodu ale to nadal w stosunku do innych aut :facepalm: 

Problemem w mojej ocenie jest końcówka mocy w radiu/navi... lub przekrój przewodów..

Zacznę od Subwoofera ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, stoszewski.artur napisał:

Wytłumiałeś drzwi? Głośniki na dystansach mdf? Pytam bo przymierzam się do tej operacji.

Wysłane z mojego Lenovo P2a42 przy użyciu Tapatalka
 

Tak... Tu się o tym rozpisywałem..

Spoiler

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do samego wytłumienia drzwi to tyle napisano już że nie będę Krakowa odkrywał... maty na blachę wewnętrzną, matę na blachę zewnętrzną ( bitumiczne lub podobne ) do tego u mnie jest jeszcze mata filcowa ( zwykły filc sprasowany o grubości 7- 5 mm ) która okleiłem całe boczki drzwi od wewnątrz. Co do głośników trzeba włożyć dystanse z MDF-u ( tu konieczne jest rozwiercenie nitów i wstawienie nitonakrętek w blachę ) lub jak ktoś nie chce to można wyrzucić środek z głośnika i zostawić plastykową osłonę, która można okleić matą ... Głośniki kto co lubi... co do głośników wysokotonowych w lusterkach wymieniłem na takie z BMW z kopułka tkaninową ...   Warto tez dorzucić wysokotonowe w tylne drzwi - jest tam miejsce w boczkach... moja wersja miała tylko 6 głośników. 

Ale tak jak pisze to jeszcze nie to w Mercedesie gra znacznie lepiej... ( nie chodzi wcale o głośność bo ja nie lubię głośno słuchać muzyki ) nawet w Hyundaiu I30 gra lepiej i w Fiacie Stilo grało lepiej.... :hmm: Moje zdanie jest takie, ze to wina końcówki mocy lub przekroju przewodów..     

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Muszę się Wam pochwalić, że cała operacja zakończyła się sukcesem, co jest dobrą wiadomością dla tych, co chcą podłączyć fabryczne radio do instalacji nie posiadającej linii CAN. Kupione radio fabryczne z obsługą CAN "zagadało" od razu po podłączeniu pinów z radia oznaczonych jako CAN A i CAN B pod złącze OBD pod trzeci pin od dołu (prawy i lewy). Docelowo podłącze z tyłu gniazda OBD, po prostu nie chciałem bebeszyć pół auta, żeby się okazało, że nie zadziała. Bałem się, że radio nie zostanie zobaczone przez body comp, co będzie objawiało się migotaniem zegarów na desce, ale zastosowałem metodę podłączenia radia po ~5 sekundach od włączeniu zapłonu i gra :) 

Teraz pozostaje schować kabel w deskę, a także, co już wspomniałem, podłączyć CAN bardziej dyskretnie niż pod OBD2. No i jeszcze sprawdzenie jak sprawa się ma z przyciskami na kierownicy. Przy okazji kupiony przewód AUX, żeby cieszyć się odtwarzaniem plików MP3. Mała rzecz a cieszy. ;]

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.