Skocz do zawartości

Czy dołączane napędy na cztery koła rozpoznają rodzaj nawierzchni?


vavoom

Rekomendowane odpowiedzi

39 minut temu, vavoom napisał:

Próba odpowiedzi na pytanie, czy elektronicznie sterowane, dołączane/odłączane napędy na cztery koła potrafią rozpoznawać rodzaj nawierzchni/przyczepność:

 

 

bez oglądania filmiku, jedyne co potrafią to wykryć uślizg kół i na jego podstawie oszacować jaka to może być powierzchnia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minut temu, bielaPL napisał:

bez oglądania filmiku, jedyne co potrafią to wykryć uślizg kół i na jego podstawie oszacować jaka to może być powierzchnia

Warto zatem oglądnąć filmik i zweryfikować poglądy :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minut temu, vavoom napisał:

Warto zatem oglądnąć filmik i zweryfikować poglądy :)

 

niby jak miałby system wykryć rodzaj nawierzchni ?

wykrywa uślizg, widać to na tej kostce jak jedziesz po "czarnym" i niby zapina napęd

potem na śniegu gdzie faktycznie jest ślisko i powinien spiąć na stałe, a widać że rozpina 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest szereg czynników, na podstawie których układ może to robić. Na suchej kostce uślizg jest znikomy, natomiast w tym przypadku nie ma "balansu" pomiędzy przednim a tylnym dyfrem - w każdą stronę, wartości zarówno dodatnie, jak i ujemne.

Na suchym asfalcie też napęd pracuje, wystarczą zakręty czy wciskanie gazu. I oczywiście auto zawsze rusza z czterech łap, nie czekając na żaden uślizg.

Układy uczą się nawierzchni (stale kalkulują kontakt pomiędzy oponą a drogą) np. przy hamowaniu, przyśpieszaniu, kręceniu kierownicą czy podczas jazdy w zakrętach. Niektóre są rozbudowane o kalkulowanie informacji z czujnika deszczu, temperatury etc.

Nie bardzo też rozumiem, dlaczego na śniegu miałby spiąć na stałe - tam nie brakuje przyczepności, 2WD na zimówkach jedzie pod tę górkę bez zająknięcia.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 minut temu, vavoom napisał:

Jest szereg czynników, na podstawie których układ może to robić. Na suchej kostce uślizg jest znikomy, natomiast w tym przypadku nie ma "balansu" pomiędzy przednim a tylnym dyfrem - w każdą stronę, wartości zarówno dodatnie, jak i ujemne.

Na suchym asfalcie też napęd pracuje, wystarczą zakręty czy wciskanie gazu. I oczywiście auto zawsze rusza z czterech łap, nie czekając na żaden uślizg.

akurat przy przyspieszaniu to jest prosta sprawa, bo masz czynnik który powoduje załączeniu napędu - wciśnięcie pedału gazu 

w nissanie jest taka fajna grafika i pokazuje jak rozkłada się napęd, przy wciśnięciu pedału widać jak "dopina" tył, choć IMO ma to niewiele wspólnego z prawdą ;)

i w tym wypadku nie ma to nic wspólnego z rodzajem nawierzchni 

- przyspieszasz np n 2 biegu daje 15% na tył, jak przód zaczyna się ślizgać to dokłada kolejne % 

 

16 minut temu, vavoom napisał:

Układy uczą się nawierzchni (stale kalkulują kontakt pomiędzy oponą a drogą) np. przy hamowaniu, przyśpieszaniu, kręceniu kierownicą czy podczas jazdy w zakrętach.

różnica obrotowa kół + skręt kierownicą, znowu bardzo prosta sprawa do wyłapania przez elektronikę 

 

a jak koło podskakuje na kostce, to pewnie też jest system w stanie wyłapać (nie wykrywa czy jest to kostka, asfalt, czy beton)

wykryje że koła się nie kręcą równo 

 

mam taki podjazd pofałdowany, tam nawet ESP się załącza jak mocniej wcisnę gaz 

 

16 minut temu, vavoom napisał:

Niektóre są rozbudowane o kalkulowanie informacji z czujnika deszczu, temperatury etc.

być może

 

16 minut temu, vavoom napisał:

Nie bardzo też rozumiem, dlaczego na śniegu miałby spiąć na stałe - tam nie brakuje przyczepności, 2WD na zimówkach jedzie pod tę górkę bez zająknięcia.

jesteś pewien że koła mają 100% przyczepność ? to że auto idzie "bez zająknięcia" nie oznacza że nie ma minimalnego uślizgu który wykryje system

 

tak czy inaczej, dla mnie (i pewnie sporej grupy niedowiarków) istotna jest informacja że to jednak są napędy 4x4,

i nie jest tak, że jak koła się ślizgają to dopiero dopina się druga oś - tak było może w początkowych rozwiązaniach (np w hondzie)

teraz elektronika dość płynnie i właściwie cały czas pracuje nad tym, aby uślizgu jednak nie było 

jest taki filmik o xdrive z którego wielu się śmiało, a jednak jest tam sporo prawdy i jest możliwe operowanie rozdziałem napędu 

 

muszę sportage przetestować na śliskim, bo na mokrym miałem wrażenie że czuć jakby dopinanie się napędu,

a tego do tej pory nie odczuwałem w nissanie/daci/X3

 

ps co to za program do monitorowania stanu napędu, to jest wyciągnięte przez OBD czy jakiś specjalny do suzuki ?

 

Edytowane przez Koonrad
  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 minut temu, Koonrad napisał:

różnica obrotowa kół, znowu bardzo prosta sprawa do wyłapania 

Kręcenie kierownicą to zupełnie inny parametr - na podstawie siły, z jaką kierowca kręci kierownicą można określić przyczepność - dla przykładu - znacznie lżej kręci się kiedy koła stoją na lodzie niż kiedy stoją na asfalcie. Bez żadnej prędkości obrotowej kół.

 

 

21 minut temu, Koonrad napisał:

w nissanie jest taka fajna grafika i pokazuje jak rozkłada się napęd, przy wciśnięciu pedału widać jak "dopina" tył, choć IMO ma to niewiele wspólnego z prawdą

Który Nissan? Robiłem taki materiał z Qashqai I, tam w trybie AUTO napęd jest spięty na stałe, ale pracuje dużo bardziej "leniwie" (wolniej) niż w materiale powyżej. 

 

 

21 minut temu, Koonrad napisał:

jesteś pewien że koła mają 100% przyczepność ? to że auto idzie "bez zająknięcia" nie oznacza że nie ma minimalnego uślizgu który wykryje system

Oczywiście, że nie mają 100%. Ale to nie oznacza, że przyczepności brakuje :)

 

 

21 minut temu, Koonrad napisał:

co to za program do monitorowania stanu napędu, to jest wyciągnięte przez OBD czy jakiś specjalny do suzuki ?

Akurat w tym przypadku to program stricte do Suzuki, oczywiście przez OBD. Mam też MaxiEcu, jeśli obsługuje Twoją Sportage, to możemy zrobić taki materiał jak powyższy z Nissanem :)

 

  

22 minuty temu, Koonrad napisał:

tak czy inaczej, dla mnie (i pewnie sporej grupy niedowiarków) istotna jest informacja że to jednak są napędy 4x4,

i nie jest tak, że jak koła się ślizgają to dopiero dopina się druga oś - tak było może w początkowych rozwiązaniach (np w hondzie)

teraz elektronika dość płynnie i właściwie cały czas pracuje nad tym, aby uślizgu jednak nie było

Dokładnie tak.

Edytowane przez vavoom
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 minut temu, vavoom napisał:

Który Nissan? Robiłem taki materiał z Qashqai I, tam w trybie AUTO napęd jest spięty na stałe, ale pracuje dużo bardziej "leniwie" (wolniej) niż w materiale powyżej. 

 

IIgen, chyba od początku taką grafikę miała, miałem rocznik 2017? i 2018

image.png.ca4311bcbad76bd63c4ede7ec85c1c28.png

jest jeszcze jedna, która niby pokazuje działanie systemów w zakrętach i na nierównościach

tez niby obrazuje system który utrzymuje stabilność auta - przyhamowywanie, napęd itp 

QL8nQjJmg_9p4iGaqYlKfWV71VD8XDKDIYMrjacC

 

14 minut temu, vavoom napisał:

Akurat w tym przypadku to program stricte do Suzuki, oczywiście przez OBD. Mam też MaxiEcu, jeśli obsługuje Twoją Sportage, to możemy zrobić taki materiał jak powyższy z Nissanem :)

 

OK

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minut temu, Koonrad napisał:

IIgen, chyba od początku taką grafikę miała, miałem rocznik 2017? i 2018

image.png.ca4311bcbad76bd63c4ede7ec85c1c28.png

Pytanie, co dokładnie ta grafika pokazuje. % spięcia sprzęgła, dynamiczny czy statyczny rozkład momentu czy może to fancy-animacja ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, bielaPL napisał:

bez oglądania filmiku, jedyne co potrafią to wykryć uślizg kół i na jego podstawie oszacować jaka to może być powierzchnia

 

Chyba że masz tryby jazdy i powiesz im, że jedziesz po śniegu/błocie/w terenie etc. Dodatkowo mogą z czujników dowiedzieć się, że np. deszcz pada.

:ok:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Koonrad napisał:

muszę sportage przetestować na śliskim, bo na mokrym miałem wrażenie że czuć jakby dopinanie się napędu

Jeśli to Sportage III, to takie parametry są do odczytu:

 

kia.jpg

Edytowane przez vavoom
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.