Skocz do zawartości

Olej ?: w końcu SELENIA czy nie...???


zenin

Rekomendowane odpowiedzi

Często spotkać się można z tym, że podczas wymiany oleju wielu przechodzi na Mobil 1. Czemu nie Selenia??? przecież jest zalecana przez Fiata. Co jest z Selenią nie tak?? Właściwości?? Cena?? Dostępność?? Czy może jedynie to, że Mobil jest bardziej reklamowany? hmm.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Często spotkać się można z tym, że podczas wymiany oleju wielu

> przechodzi na Mobil 1. Czemu nie Selenia??? przecież jest

> zalecana przez Fiata. Co jest z Selenią nie tak?? Właściwości??

> Cena?? Dostępność?? Czy może jedynie to, że Mobil jest bardziej

> reklamowany?

lej co chcesz zeby.GIF ja przeszedłem na Mobil z prostej przyczyny, przy wymianach kupuję go taniej niż Selenię, powód drugi mam silnik 1,8 który lubi "sokac" olej, na trasie łatwiej kupic Mobil na CPN-ach niż Selenię.

generalizując opinię o olejach rozpatruję bardziej w kategoriach marketingu niż rzeczywistych własciwościach smarnych - moja opinia dotyczy oczywiście olei porównywalnych klas

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Często spotkać się można z tym, że podczas wymiany oleju wielu

> przechodzi na Mobil 1. Czemu nie Selenia??? przecież jest

> zalecana przez Fiata. Co jest z Selenią nie tak?? Właściwości??

> Cena?? Dostępność?? Czy może jedynie to, że Mobil jest bardziej

> reklamowany?

Pamiętaj, ze masz turbinę i diesla. Stosuj oleje do takich silników a nie jakiś mobil1 '3 w jednym'

co to dobry jest w SC1.1 i pewnie w jakimś V8 biturbo screwy.gif

Selenia WR jest dobra ale droga, na pewno przez narzut Fiata (pewnie 40-50%) a nie kosmiczną jakość.

Nie zalej też silnika mJTD jakimś specyficznym olejem do TDI.

Ja polecam Shella Helix Ultra Diesel. No i nie daj się nabrać

na wymiany co 30tys. km, szkoda głównie turbiny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ale Fiat oferuje oficjalnie Selenię lub Mobila

Oficjalnie to zalecana jest Selenia (instrukcja obsługi) - a że w wielu ASO można kupić Mobila, Castrola itd. (z bardziej egzotycznych to w ASO Fiata widziałem nawet Total icon_rolleyes.gif) to jest to już kwestia tylko tego konkretnego ASO ok.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Mam dwa MJ i leje Selenie. Jak coś poleci w silniku to

> ASO nie powie, że lałem zły olej.

> To że w KG podają że można stosować zamienniki to

> nie znaczy, że gwarant się nie czepnie.

> Pozdr

Wnioskuję, że auta masz jeszcze na gwarancji?

Ale większość z nas niestety gwarancji już nie ma.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Pamiętaj, ze masz turbinę i diesla. Stosuj oleje do takich silników

Właśnie przede wszystkim pytam z uwagi diesla i turbinę. Nie mam zamiaru mieć w przyszłości problemów tylko dlatego, że chciałem zaoszczędzić 20 czy 40 zł. Dzięki za info 30.GIF

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Tylko Selenia jest oficjalnym olejem do Fiata.

> Zgadzam się. W instrukcji jest tak przynajmniej napisane.

jest napisanie że oleje Selenia są zalecane przez Fiata, życzę szczęścia w udowadnianu w przypadku awarii że spowodowało ją stosowanie takiego a nie innego oleju, takiego a nie innego producenta smile.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> jest napisanie że oleje Selenia są zalecane przez Fiata, życzę

> szczęścia w udowadnianu w przypadku awarii że spowodowało ją

> stosowanie takiego a nie innego oleju, takiego a nie innego

> producenta

przyłączam sie do życzeń moje ASO samo zaleciło zmianę selenii

choć powiedzieli że selenia 2K i tak już nie jest zła i nie pozostaje

po niej szlam icon_eek.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> jest napisanie że oleje Selenia są zalecane przez Fiata, życzę

> szczęścia w udowadnianu w przypadku awarii że spowodowało ją

> stosowanie takiego a nie innego oleju, takiego a nie innego

> producenta

Totaj jest błąd w rozumowaniu: gdyby poszło "na noże", to nie Tobie trzeba będzie udowadniać, że olej innego producenta spowodował szkody, tylko Ty będziesz musiał udowodnić, że problem nie wynika z zastosowania oleju innego niż zalecany. zlosnik.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> przyłączam sie do życzeń moje ASO samo zaleciło zmianę selenii

> choć powiedzieli że selenia 2K i tak już nie jest zła i nie pozostaje

> po niej szlam

Ale piszmy może trochę bardziej na temat spineyes.gif - pytający jeździ dieslem, więc bardziej go może interesować np. para Selenia WR Diesel vs. Mobil 1 0W40 Turbodiesel, a nie Selenia 2K (po której faktycznie z resztą zostaje szlam ok.gif - prawie taki jak po Castrolu Magnatecu grinser006.gifzlosnik.gif).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ale piszmy może trochę bardziej na temat - pytający jeździ dieslem,

> więc bardziej go może interesować np. para Selenia WR Diesel vs.

> Mobil 1 0W40 Turbodiesel, a nie Selenia 2K (po której faktycznie

> z resztą zostaje szlam - prawie taki jak po Castrolu Magnatecu

> ).

No nie, mój JTD z fabryki przyjechał z Selenią 20K,

i taka jest przez nią zalecana.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> No nie, mój JTD z fabryki przyjechał z Selenią 20K,

> i taka jest przez nią zalecana.

Nie ma takiej opcji, S20K jest do silników benzynowych.

JTD było zalewane Selenią TurboDiesel (półsyntetyczny), mJTD jest zalewane

Selenią WR Diesel (5W40).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Nie ma takiej opcji, S20K jest do silników benzynowych.

> JTD było zalewane Selenią TurboDiesel (półsyntetyczny), mJTD jest

> zalewane

> Selenią WR Diesel (5W40).

Tak jest napisane na stronie Selenii i tak jest w instrukcji do mojego JTD. Natomiast w Carserwisie w Wawie też zalali mojego JTD Selenią 20K i twierdzili że tak ma być. Moim zdaniem to jasno świadczy o "jakości" Selenii WR!

Jeszcze raz wszystkim mówię tylko syntetyki na bazach PAO renomowanych producentów. Kupując Stilona czym prędzej wylałem Selenie mimo wymiany 1000 km wcześniej i zalałem go Petro Canada DURON 5w40. Przez 12 tyś nie wypił ani grama i olej nadal nie jest czarny! Do 5 tyś od wymiany był czysty i stopniowi mętnieje. Dyskusji na temat olejów było naprawdę sporo i każdy zrobi jak chce.

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Tak jest napisane na stronie Selenii i tak jest w instrukcji do

> mojego JTD. Natomiast w Carserwisie w Wawie też zalali mojego

> JTD Selenią 20K i twierdzili że tak ma być. Moim zdaniem to

> jasno świadczy o "jakości" Selenii WR!

Wróć tam lepiej i zrób awanturę, że cię zrobili w konia.

S-WR jest specjalizowanym olejem do diesli. Selenia 20K

jest olejem do silników benzynowych: 20K

WR

Jeśli nadal obstajesz przy swoim zdaniu, to jesteś chyba pierwszy który ślepo wierzy że w ASO nie mylą się.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Wróć tam lepiej i zrób awanturę, że cię zrobili w konia.

> S-WR jest specjalizowanym olejem do diesli. Selenia 20K

> jest olejem do silników benzynowych: 20K

> WR

> Jeśli nadal obstajesz przy swoim zdaniu, to jesteś chyba pierwszy

> który ślepo wierzy że w ASO nie mylą się.

Kolega chyba nie czyta dokładnie tego co napisałem. Wylałem Selenię 1 tyś km po wymianie w ASO Fiata i zalałem to co uważałem za stosowne. Nie interesuje mnie co zalewa Carserwis a co inne ASO. Widziałem już kilka rozebranych silników po Selenii i świadome nigdy nie zaleje tym mojego auta. Każdy niech leje co mu się podoba, sam za to płaci, więc ma do tego prawo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> No nie wiem, chyba tak, biorąc pod uwagę kilka wątków "olejowych" i

> porady kolegów...

Ja mam swoje zdanie na ten temat zlosnik.gif

Mialem dwa Stilaki benzynowe 1.6 i 1.8 po zalaniu Mobilem

spalanie oleju wzrosło do 1l/100km yikes.gif

Po powrocie na selenie wszystko wróciło do normy .

Pozdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ja mam swoje zdanie na ten temat

> Mialem dwa Stilaki benzynowe 1.6 i 1.8 po zalaniu Mobilem

> spalanie oleju wzrosło do 1l/100km

> Po powrocie na selenie wszystko wróciło do normy .

> Pozdr

Ma kolega pewnośc że to był Mobil, czy tylko olej o podobnej konsystencji w opakowaniach po Mobilu? Dlaczego pytam, bo sam sie naciąłem na podróbę Mobila! Przez ostatnie kilka miesięcy na Allegro pewien człowiek sprzedawał duże ilości Mobila1 za 99 zł/4l. Chyba jednak nie wszystko było z tym olejem OK bo po sprzedawcy wszelki ślad zaginął!!! Mam dwa auta od nowości na Mobilu 1 i po przebiegu ponad 120 tyś nie biorą grama oleju a silniki w środku są lśniące. Jeśli ktoś ma możliwośc to niech kupuje oleje w Niemczech, prawdopodobieństwo podrobienia minimalne a jakość zazwyczaj lepsza ( Castrol kupowany w Polsce ma mało wspólnego z tym z za naszej zachodniej granicy). Bardzo dobrym olejem w przyzwoitej cenie jest Statoil Lazerway 5W40. Polecam także zaryzykować oleje z Canady firmy PC. Sam używam w Stilonie i bardzo sobie chwalę, 5 litrów pełnego syntetyka 5W40 zapłaciłem niecałe 150 zł.

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Tak jestem pewny co do pochodzenia oleju.

> Nie kupuje na Allegro żadnych części i materiałow do samochodu.

> Kupuje tylko w ASO .

> Pozdr

Ale z tym tez moze byc roznie ,pracuja tam rozne szpenie hmm.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Tak jestem pewny co do pochodzenia oleju.

> Nie kupuje na Allegro żadnych części i materiałow do samochodu.

> Kupuje tylko w ASO .

> Pozdr

Jesteś pewny co do pochodzenia oleju/części, bo kupujesz w ASO a nie na Allero?

Powodzenia...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Jesteś pewny co do pochodzenia oleju/części, bo kupujesz w ASO a nie

> na Allero?

> Powodzenia...

wtrącę się, a Ty jakie masz żródło zakupów części i materiałów eksploatacyjnych ? chyba masz jakąś spiskową teorię dziejów co do serwisów. zeby.GIF

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ja mam swoje zdanie na ten temat

> Mialem dwa Stilaki benzynowe 1.6 i 1.8 po zalaniu Mobilem

> spalanie oleju wzrosło do 1l/100km

> Po powrocie na selenie wszystko wróciło do normy .

> Pozdr

Ale żeby litr na sto ? To coś nie możliwe jest.

A czy taki 1,6 to nie jest silnik jakiś Alfowy?

Daniel_I pisał, że w Alfie ostro spadało ciśnienie na Mobilu 1,

czytałem, tu i tam, że Alfowe silniki jakieś luźne są

i lubią gęstrzy olej.

PS. Jak ASO może stwierdzić (bo np. chcą sobie olać gwarancję) jaki olej był w silniku?

Zapisują to gdzieś co się dosytarczyło i co wlali?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> PS. Jak ASO może stwierdzić (bo np. chcą sobie olać gwarancję) jaki

> olej był w silniku?

> Zapisują to gdzieś co się dosytarczyło i co wlali?

W przypadku drogich napraw i podejrzenia co do oleju używanego przez klienta mogą wysłać próbkę do ekspertyzy. Co do brania oleju przez silnik to dla mnie jakiś koszmar, sprawny technicznie silnik nie ma prawa brać oleju i wszelkie tłumaczenia ASO że to normalne to jakaś bzdura.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Co do brania oleju

> przez silnik to dla mnie jakiś koszmar, sprawny technicznie

> silnik nie ma prawa brać oleju i wszelkie tłumaczenia ASO że to

> normalne to jakaś bzdura.

polecam Ci przeczytanie instrukcji obsługi, strona 337 "maksymalne zużycie oleju silnikowego wynosi orientacyjnie 400 gramów na 1000 km".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> polecam Ci przeczytanie instrukcji obsługi, strona 337 "maksymalne

> zużycie oleju silnikowego wynosi orientacyjnie 400 gramów na

> 1000 km".

Może ujmę to w taki sposób, jeżeli ktoś kupuje nowe auto i godzi się na takie zuzycie oleju to jest to jego problem. Mnie na takie "cacko" nikt by nie namówił! W sytuacji kiedy kupiłbym nowe auto w salonie i brałoby olej to skierowałbym sprawę do sądu choćby z tego powodu że auto spalajace ~ pół litra olej na 1000 km nie spełnia norm co do czystości spalin. Jeszcze inaczej, kto i po co kupuje auto jeśli w instrukcji obsługi widnieje taki zapis?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> wtrącę się, a Ty jakie masz żródło zakupów części i materiałów

> eksploatacyjnych ? chyba masz jakąś spiskową teorię dziejów co

> do serwisów.

Przewałkowałem trochę forum i inne źródła i nie jest chyba tajemnicą, że coraz częściej słyszy się o przypadkach podmienianych części, zalewania innych oleji, itp.

Oczywiście nie ma 100% pewności kupując nawet w "normalnych" sklepach, ale zaufania do ASO raczej też stu procentowego nie można mieć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Może ujmę to w taki sposób, jeżeli ktoś kupuje nowe auto i godzi się

> na takie zuzycie oleju to jest to jego problem. Mnie na takie

> "cacko" nikt by nie namówił! W sytuacji kiedy kupiłbym nowe auto

> w salonie i brałoby olej to skierowałbym sprawę do sądu choćby z

> tego powodu że auto spalajace ~ pół litra olej na 1000 km nie

> spełnia norm co do czystości spalin. Jeszcze inaczej, kto i po

> co kupuje auto jeśli w instrukcji obsługi widnieje taki zapis?

moze się mylę ale Ty kupiłeś auto w instrukcji którego jest zdanie ktore zacytowałem, czy skierujesz teraz sprawę do sądu ? rotfl.gif mój 1,8 bierze około 250gram/1000 km i zapewniam Ciebie że przeglądy przechodzi bez zastrzeżeń. żeby krąg poszukiwań nowego samochodu był mniejszy informacja dla Ciebie, olej biorą również nowe Renault, Audi, BMW. Uważaj szczególnie na te dwie ostatnie marki bo do niektórych silników zalecają Castrol TRX gdzie za opakowanie 0,5 l trzeba wyskoczyc 56 zł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wyznaję następującą zasadę co do eksploatacki auta:

Nowe auto - pierwsza wymiana oleju po 1500 - 2000 km na dobry syntetyk, każda następna co 15 tyś

Używane auto - wymiana natychmiast na dobry syntetyk i kolejna wymiana po 2 - 3 tysiacach. Potem co 15 tysiecy.

Zawsze trzymam się tej zasady i nigdy nie miałem problemu z braniem oleju a jeździłem różnymi autami. Nawet do Poloneza caro lałem syntetyk od nowości i nie musiałem dolewać miedzy wymianami a auto eksploatowałem do 130 tys przebiegu. Moim zdaniem większość aut bierze olej bo były niewłaściwie docierane (katowane) i nie robiono tej pierwszej wymiany po 1500- 2000 km od przebiegu zerowego. Jedyne auto jakie m iałem i brało olej to R9 z przebiegiem 300 tyś ale wiem że poprzedni właściciel nie dbał o autko i mocno je eksploatował.

W kwestii jaki olej lać jeszcze raz powtarzam: Dobry i markowy syntetyk na bazach PAO i wymieniać co 15 tysięcy. Gdybym miał auto które bierze to zmieniłbym firmę i,lub klase lepkościową oleju.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zasada bardzo dobra, sam też ją stosuję, nigdy nie czekam na zalecany przebieg tylko wymieniam wcześniej. Ale nie dziwię się że silniki biorą olej, tym bardziej jeśli uwaga o tym znajduje się w instrukcji. Dlatego trochę się podśmiewałem z Twojej opinii o zakupie samochodu na podstawie deklaracji zużywania oleju zeby.GIF

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ale żeby litr na sto ? To coś nie możliwe jest.

Sorki !! Moj błąd 1l/1000km zlosnik.gif Byłem najwyraźniej głodny zlosnik.gif

> A czy taki 1,6 to nie jest silnik jakiś Alfowy?

Nie to silnik od BBM

> Daniel_I pisał, że w Alfie ostro spadało ciśnienie na Mobilu 1,

> czytałem, tu i tam, że Alfowe silniki jakieś luźne są

> i lubią gęstrzy olej.

Tak jak Fiatowskie

> PS. Jak ASO może stwierdzić (bo np. chcą sobie olać gwarancję) jaki

> olej był w silniku?

> Zapisują to gdzieś co się dosytarczyło i co wlali?

Jeżeli robi sie wymiany w ASO to mają zapis w systemie .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Jesteś pewny co do pochodzenia oleju/części, bo kupujesz w ASO a nie

> na Allero?

> Powodzenia...

Teoria spisku ?? hehe.gif

Jestem pewny ! Kupuje u znajomego w ASO. On zamawia

towar i nie kupuje go od " hurtowni krzak ".

Fiat ma podpisane umowy z dużymi dostawcami i tam ASO w większosci

przypadkow się zaopatruje.

Druga sparawa to to że w ASO kupuje Selenie, a jej

raczej nikt nie podrabia zlosnik.gif

Trzecia sprawa to części zlosnik.gif Myślisz, że ASO sprzedaje podróbki ?? yikes.gifrotfl.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ale z tym tez moze byc roznie ,pracuja tam rozne szpenie

Tak wszędzie są cwaniaki.

Jednak wole ASO niz jakis pseudo warsztat gdzie spie.......ą robote,

a potem na drzewo wyślą.

Mam fakture za naprawe i części fabryczne. Nikt nie robi probelmu

z reklamacjami.

Pozostaje sprawa fachowości, ale to nie tylko w ASO.

Na Motokąciku była opisana sprawa Nubiry i remontu silnika.

U nas też ktos robił remont, ale w ASO. Fakt coś spaprali, ale robili

i poprawiali aż do skutku.

POzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Tak wszędzie są cwaniaki.

> Jednak wole ASO niz jakis pseudo warsztat gdzie spie.......ą robote,

> a potem na drzewo wyślą.

> Mam fakture za naprawe i części fabryczne. Nikt nie robi probelmu

> z reklamacjami.

> Pozostaje sprawa fachowości, ale to nie tylko w ASO.

> Na Motokąciku była opisana sprawa Nubiry i remontu silnika.

> U nas też ktos robił remont, ale w ASO. Fakt coś spaprali, ale robili

> i poprawiali aż do skutku.

> POzdr

Dokładnie, a remont robił chyba SomeONE. On coś wie

na ten temat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie serwis polecił zamiane z Selenii na Mobil1 10w40

bo mobil lepszy i tanszy, natomiast nie zalecili zmiany na pełny syntetyk bo ma zbyt duże właściwości czyszczące i mogły by wystapić jakieś porblemy ze szczelnością (dotyczy przebiegu 75 kkm). Syntetyk pełen zalecają od razu do nowych silników. ok.gif

drive.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> syntetyk bo ma zbyt duże właściwości czyszczące i mogły by

> wystapić jakieś porblemy ze szczelnością (dotyczy przebiegu 75

> kkm). Syntetyk pełen zalecają od razu do nowych silników.

Może to złośliwośc ale zalecają półsyntetyk z obawy przed wymyciem szlamu po Selenii z silnika. Przebieg 75 tyś to żaden przebieg! Im dłużej będziesz jeździł na syntetyku tym dłużej twój silnik będzie w dobrym stanie, wybór należy do ciebie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> U mnie serwis polecił zamiane z Selenii na Mobil1 10w40

> bo mobil lepszy i tanszy, natomiast nie zalecili zmiany na pełny

> syntetyk bo ma zbyt duże właściwości czyszczące i mogły by

> wystapić jakieś porblemy ze szczelnością (dotyczy przebiegu 75

> kkm). Syntetyk pełen zalecają od razu do nowych silników.

Mnie w aso na pierwszej wizycie po kupnie samochodu ( 64kkm) mechanik powiedzial: zmien od razu selenie bo to szajs. Pytam: mozna od razu przejsc na syntetyk? Oczywiscie im szybciej tym lepiej smile.gif I od tej pory MOBIL 1 5W50 plynie w moim autku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do brania oleju

> przez silnik to dla mnie jakiś koszmar, sprawny technicznie

> silnik nie ma prawa brać oleju i wszelkie tłumaczenia ASO że to

> normalne to jakaś bzdura.

kwestia definicji co to zanczy brac olej; norma jaka jest ustanowiona przez producenta (np. fiata) wali na kolana

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

az tak to ASO nie wierze ale: selenia WR jest w fajnych metalowych bankach ze zrywna nakretka ktore to opakowanie dosc ciezko podrobic; koncesjonowanie odbywa sie poza granicami naszego kraju i to sie jak na razie u mnie doskonale sprawdza

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

od momentu jak ten pojazd zakupilem jezdze na Seleni WR i poza cena nie mam uwag; szkoda mi czasu na dociekanie ile prawdy jest w reklamach; kiedys byla taka tabelka ktora pokazywala gdzie sa produkty Seleni w calej palecie dostepnych oleji i bylo niezle. Jednym z wazniejszych argumentow jest fakt ze Seleni WR nie koncesjonuje sie w Polsce lub inaczej nie leje sie z blizej nieznanej beczki. Ostatecznym zas ze zaleca go producent silnika - nie znam sie na jego budowie lepiej od niego wink.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.