piter34 Napisano 9 Lipca 2007 Udostępnij Napisano 9 Lipca 2007 Witam, Na czym polega różnica pomiędzy tzw. attuatorem oraz tradycyjnym silnikiem krokowym. Rozważmy np. instalacje BRC Blitz (attuator) oraz BRC Just (silnik krokowy) lub np. Stag-2L (attuator) i Stag-100 (silnik krokowy). Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KeyaR Napisano 9 Lipca 2007 Udostępnij Napisano 9 Lipca 2007 > Witam, > Na czym polega różnica pomiędzy tzw. attuatorem oraz tradycyjnym > silnikiem krokowym. > Rozważmy np. instalacje BRC Blitz (attuator) oraz BRC Just (silnik > krokowy) lub np. Stag-2L (attuator) i Stag-100 (silnik krokowy). Silnik krokowy pracuje w dużym zakresie... attuator (z Blitza) to właściwie odpowiednik śruby - ma bardzo mały zakres regulacji... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
gondoljerzy Napisano 9 Lipca 2007 Udostępnij Napisano 9 Lipca 2007 > Silnik krokowy pracuje w dużym zakresie... attuator (z Blitza) to > właściwie odpowiednik śruby - ma bardzo mały zakres regulacji... Mały czy duży, ale działa. Większość aktuatorów to są zawory z silnikiem krokowym. Wyjątkiem jest Blitz, który jest zaworem elektromagnetycznym sterowanym liniowo. Przynajmniej ja nie znam żadniego innego zaworu-aktuatora LPG podobnego do Blitza. Wracając do tych z silnikiem krokowym to: są starsze konstrukcje wyposażone dodatkowo w jedną lub dwie śruby ograniczające ruch krokowca i przepływ gazu, a są też nowsze konstrukcje bez żadnych śrub. Gwintowane dodatki mechaniczne wynikają z prostoty elektroniki sterującej. Nowoczesna elektronika ma mikrokontrolery, ograniczenia ruchu silnika krokowego są wpisane do pamięci i korzysta z nich program sterujący. Stara elektronika to pewnie prosty przerzutnik lub komparator sprzężony ze sterownikiem silnika krokowego. Jest sygnał z sondy o ubogiej mieszance to otwiera zawór, sygnał bogatej to zamyka i nic więcej. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
master22221 Napisano 9 Lipca 2007 Udostępnij Napisano 9 Lipca 2007 > Na czym polega różnica pomiędzy tzw. attuatorem oraz tradycyjnym > silnikiem krokowym. TAKA SAMA JAK MIĘDZY CIECZĄ A WODĄ!!! Wyjaśniam: "actuator", czyt. ektjueiter w jęz. angielskim oznacza "element wykonawczy" "Silnik krokowy" w technice oznacza silnik przekształcający ciąg sterujących impulsów elektrycznych na ciąg przesunięć kątowych jego wirnika lub w przypadku silników liniowych przesunięcie liniowe biegnika. Droga kątowa lub liniowa, którą przebywa wirnik lub biegnik), jest proporcjonalna do liczby impulsów a prędkość części ruchomej silnika do częstotliwości tych impulsów. Silnik przetwarza sygnał sterujący na ustalone położenie wału bezpośrednio. Silniki krokowe pracują w sposób dyskretny pozwalają zamienić ciąg impulsów sterujących na równą im liczbę skoków każdy o stały, charakterystyczny dla każdego silnika kąt. W przerwach pomiędzy kolejnymi impulsami sterującymi, wirnik silnika krokowego zachowuje ostatnio osiągnięte położenie równowagi. W technice regulacji mieszanki O2-LPG przyjęto nazywać TO URZĄDZENIE "actuatorem" (a nie ATTUATOREM, nie wiem skąd to się wzięło, ktoś źle przeczytał, a reszta powtarza...), bez względu na sposób sterowania - dyskretne sygnały, czy poziom napięcia i tak najlepiej zostawić, bo to jest prawidłowe ogólne określenie i każdy wie o co chodzi. Pomimo, że "actuatory" w technice LPG przeważnie są silnikami krokowymi bipolarnymi (4 przewody), to zdarzają się wyjątki (np. Blitz, Stag2L ze śrubką), więc nie nazywajmy ich silnikami krokowymi, bo w tych wyjątkowych przypadkach popełniamy błąd. Zawsze używajmy nazwy "ACTUATOR" i nikt się nie będzie czepiał. Pozdr. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
piter34 Napisano 9 Lipca 2007 Autor Udostępnij Napisano 9 Lipca 2007 > Pomimo, że "actuatory" w technice LPG przeważnie są silnikami > krokowymi bipolarnymi (4 przewody), to zdarzają się wyjątki (np. > Blitz, Stag2L ze śrubką), więc nie nazywajmy ich silnikami > krokowymi, bo w tych wyjątkowych przypadkach popełniamy błąd. No ja właśnie o to pytam. Wymieniłem te dwie instalacje, bo wiem, że to co tam siedzi do silnika krokowego ma daleko. > Zawsze używajmy nazwy "ACTUATOR" i nikt się nie będzie czepiał. Czy potrafisz wyjaśnić różnicę? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
master22221 Napisano 9 Lipca 2007 Udostępnij Napisano 9 Lipca 2007 > Czy potrafisz wyjaśnić różnicę? To chyba widać po przeczytaniu wyżej? Ale jeśli nie, to różnica test taka, że każdy silnik krokowy jest actuatorem, ale nie kazdy actuator jest silnikiem krokowym. Prościej sie już nie da wyjaśnić... Pozdr. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
piter34 Napisano 9 Lipca 2007 Autor Udostępnij Napisano 9 Lipca 2007 > To chyba widać po przeczytaniu wyżej? No nie bardzo raczej... > Ale jeśli nie, to różnica test taka, że każdy silnik krokowy jest > actuatorem, ale nie kazdy actuator jest silnikiem krokowym. > Prościej sie już nie da wyjaśnić... To nie jest wyjaśnienie. ;-) To tak jakbym chciał wyjaśnić różnicę między kwadratem i prostokątem i zamiast napisać, że kwadrat jest prostokątem o 4 równych bokach pisał "każdy kwadrat jest prostokątem, ale nie każdy prostokąt jest kwadratem". Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wszim Napisano 9 Lipca 2007 Udostępnij Napisano 9 Lipca 2007 Silnik krokowy jak nazwa wskazuje jest silnikiem i może być napędem aktuatora. Analogia: niech aktuator to lokomotywa. Napęd lokomotywy to silnik elektryczny lub silnik spalinowy. Więc lokomotywa to nie silnik. Choć czasem nazywa się ją splalinówką a aktuator krokowcem Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
master22221 Napisano 9 Lipca 2007 Udostępnij Napisano 9 Lipca 2007 Podałem ci definicje obu określeń, skrajnie różne, a ty pytasz jak jest różnica...? Napisałem ci "obrazowo" jaka jest różnica, a ty dalej pytasz o to samo.... Jak ci to wytłumaczyć, że "actuator" jest pojęciem ogólnym, a silnik krokowy konkretną nazwą konkretnego rozwiązania konstrukcyjnego? Inaczej: pod pojęciem "actuator" może kryć się: silnik krokowy, register ręczny, silnik krokowy z registrem, zawór elektromagnetyczny i... wiele innych "urządzeń wykonawczych". A pod pojęciem "silnik krokowy" kryje sie tylko i wyłacznie silnik krokowy. Czy teraz już załapałeś różnicę? Pisałeś "Rozważmy np. instalacje BRC Blitz (attuator) oraz BRC Just (silnik krokowy) lub np. Stag-2L (attuator) i Stag-100 (silnik krokowy)". We wszystkich wymienionych instalacjach są zastosowane actuatory, ale nie we wszystkich zapewne są one silnikami krokowymi. Producent pisze "actuator", bo jest mu tak wygodniej przetłumaczyć instrukcję nie wnikając w to, co tam faktycznie jest wstawione. Zauważ, że język angielski jest mniej bogaty w synonimy od polskiego, tam jednym określeniem nazywa się wiele rzeczy, w przeciwieństwie od naszego języka, gdzie jedna rzecz ma wiele określeń... A ponadto wydawca instrukcji wychodzi z założenia, że szary użytkownik nie zrozumie, co to jest silnik krokowy, i woli napisać "actuator", mając na myśli "regulator"... i wszystko jasne. A ponieważ posługuje sie tylko schematami blokowymi, więc tym bardziej szczegóły są nieistotne. Na tym kończę udział w tej akademickiej dyskusji. A jeśli dalej dociekasz lub nadal czegoś nie rozumiesz, zapraszam na forum elektroda.pl do działu Automatyka i Robotyka, uzyj funkcji Szukaj i zaspokoisz ciekawość (a może i nie...). Pozdr. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
piter34 Napisano 9 Lipca 2007 Autor Udostępnij Napisano 9 Lipca 2007 > Podałem ci definicje obu określeń, skrajnie różne, a ty pytasz jak > jest różnica...? > Napisałem ci "obrazowo" jaka jest różnica, a ty dalej pytasz o to > samo.... > Jak ci to wytłumaczyć, że "actuator" jest pojęciem ogólnym, a silnik > krokowy konkretną nazwą konkretnego rozwiązania konstrukcyjnego? > Inaczej: pod pojęciem "actuator" może kryć się: silnik krokowy, > register ręczny, silnik krokowy z registrem, zawór > elektromagnetyczny i... wiele innych "urządzeń wykonawczych". Nie irytuj się. Rozumiem, że actuator to pojęcie ogólne. Pytam o konkretną jego odmianę w BRC Blitz lub w Stag-2L, a w zasadzie o różnice między tą odmianą a tradycyjnymi silnikami krokowymi np. w BRC Just lub Stag-100. > A pod pojęciem "silnik krokowy" kryje sie tylko i wyłacznie silnik > krokowy. > Czy teraz już załapałaś różnicę? Płeć pomyliłeś. > Pisałeś "Rozważmy np. instalacje BRC Blitz (attuator) oraz BRC Just > (silnik krokowy) lub np. Stag-2L (attuator) i Stag-100 (silnik > krokowy)". We wszystkich wymienionych instalacjach są > zastosowane actuatory, ale nie we wszystkich zapewne są one > silnikami krokowymi. Producent pisze "actuator", bo jest mu tak > wygodniej przetłumaczyć instrukcję nie wnikając w to, co tam > faktycznie jest wstawione. Zauważ, że język angielski jest mniej > bogaty w synonimy od polskiego, tam jednym określeniem nazywa > się wiele rzeczy, w przeciwieństwie od naszego języka, gdzie > jedna rzecz ma wiele określeń... A ponadto wydawca instrukcji > wychodzi z założenia, że szary użytkownik nie zrozumie, co to > jest silnik krokowy, i woli napisać "actuator", mając na myśli > "regulator"... i wszystko jasne. A ponieważ posługuje sie tylko > schematami blokowymi, więc tym bardziej szczegóły są nieistotne. > Na tym kończę udział w tej akademickiej dyskusji. A jeśli dalej > dociekasz lub nadal czegoś nie rozumiesz, zapraszam na forum > elektroda.pl do działu Automatyka i Robotyka, uzyj funkcji > Szukaj i zaspokoisz ciekawość (a może i nie...). Dziękuję. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
gondoljerzy Napisano 9 Lipca 2007 Udostępnij Napisano 9 Lipca 2007 > No ja właśnie o to pytam. Wymieniłem te dwie instalacje, bo wiem, że > to co tam siedzi do silnika krokowego ma daleko. > Czy potrafisz wyjaśnić różnicę? Tak dla ścisłości: Stag 2L ma silniczek krokowy w swoim ,,aktuatorze". Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Temat został przeniesiony do archiwum
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.