Skocz do zawartości

Astra G - kontrolka układu poziomowania reflektorów


nero541

Rekomendowane odpowiedzi

Doskwiera mi brak kontrolki świateł dziennych i/lub mijania.

Przeglądając instrukcję obsługi znalazłem opis kontrolki awarii układu poziomowania reflektorów - w/g opisu kontrolka jest wykorzystywana jeśli auto ma ksenony. Kontrolka zlokalizowana jest nad wskaźnikiem temperatury silnika. Piktogram jest taki sam jak na włączniku świateł przy regulacji wysokości lamp.

I teraz mam pytanie - czy ktoś rozbierał licznik w Astrze G (wykluczam oczywiście posiadaczy fabrycznych ksenonów) i może potwierdzić, że ten piktogram się tam znajduje a brak jest tylko np. diody, przewodu w złączce ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja rozbierałem - brak diody i rezystora, oba elementy w SMD (montaż powierzchniowy). No i brak odpowiednich pinów w złączu zegarów, doprowadzających sygnał do LED.

Nie wiem tylko jaki jest kolor piktogramu (podklejki przepuszczającej światło) - przepisy dopuszczają tylko i wyłacznie ZIELONY, ale może to kwestia koloru LED.

Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podobna sytuacja wystepuje z kontrolką tempomatu.

Na zegarach jest, ale nigdzie na żadnych schematach nie jest pokazane gdzie powinna być podłączona.

Kiedyś chciałem ją uaktywnić i niestety porażka.

P.S. Jako kontrolkę swiateł mijania wykorzystałem kontrolkę przednich świateł przeciwmgielnych - nie mam tych świateł u siebie.Kontrolkę podłączyłem łącząc wyjście automatycznego włącznika świateł a wyjście na kontrolkę z głównego włącznika świateł.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Podobna sytuacja wystepuje z kontrolką tempomatu.

> Na zegarach jest, ale nigdzie na żadnych schematach nie jest pokazane

> gdzie powinna być podłączona.

W którym miejscu jest ta kontrolka tempomatu ?

Nie mam takiej opisanej w instrukcji a tempomat mam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> W którym miejscu jest ta kontrolka tempomatu ?

> Nie mam takiej opisanej w instrukcji a tempomat mam.

Kontrolka tempomatu jest obok kontrolki ustawienia reflektorów nad wskaźnikiem temperatury silnika.

Wiem,ze nie jest opisana jak również nigdzie nie jest na schematach.Prawdopodobnie w zegarach jest również "nie uzbrojona "

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ja rozbierałem - brak diody i rezystora, oba elementy w SMD (montaż

> powierzchniowy). No i brak odpowiednich pinów w złączu zegarów,

> doprowadzających sygnał do LED.

Czy wiadomo jakie parametry ma LED SMD, tzn, prąd, napięcie ?

Oglądałem w necie te diody i przy SMD nie podają tych danych.

Mam zamiar jednak ożywić tą kontrolkę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Czy wiadomo jakie parametry ma LED SMD, tzn, prąd, napięcie ?

> Oglądałem w necie te diody i przy SMD nie podają tych danych.

> Mam zamiar jednak ożywić tą kontrolkę.

Myślę, że nie odbiegają od zwykłych, typowy prąd to 20mA, napięcie 1,5-2V. Przyjrzyj się rezystorom przy innych diodach w tym samym kolorze, odczytaj ich symbole i kup rezystory o tej samej wartości. Pewnie będą w granicach 500R-1k. LED kup zieloną, nie drażni oczu i jest zgodna z przepisami. Kup taką, jakie są do kierunkowskazów. Chociaż nie wiadomo, czy kolor piktogramu jest od koloru diody, czy od podklejki, a dioda w tym kolorze lub biała? Ale i tak czeka cię niezła zabawa z doborem rezystorów, żeby piktogram świecił dokładnie tak samo, jak pozostałe, przecież raczej nie kupisz diody dokładnie takiej samej... Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Myślę, że nie odbiegają od zwykłych, typowy prąd to 20mA, napięcie

> 1,5-2V. Przyjrzyj się rezystorom przy innych diodach w tym samym

> kolorze, odczytaj ich symbole i kup rezystory o tej samej

> wartości. Pewnie będą w granicach 500R-1k.

heh ja ostatnio się zdziwiłem bo musiałem wymienić diodę podświetlającą piktogramy na włączniku świateł te górne oznaczające pozycje wyłącznika, i okazało się że jest tam dioda fi3mm na ...12V - nie mylić z diodami które mają rezystor zabudowany w szereg, była tam zwykła LED więc wsadziłem ładną czerwoną zamiast żółtej fabrycznej i jakież było moje zdziwienie po podłączeniu gdy ta tylko błysnęła sic! założyłem więc kolejną z rezystorem i jest OK,

brat

PS chyba podmienię wszystkie podświetlenia na czerwone w aucie bo mi się spodobało jak to wygląda w nocy wink.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja sprawdzałem, bo kiedyś rozbierałem zegary - są tam diody z rezystorkami SMD, z jednej strony podciągnięte do zasilania, a z drugiej strony wyprowadzone na złacze - jak na schemacie. Tam, gdzie sie piktogramy nie świecą, bo sa nieużywane, są 2 pola lutownicze: na diodę i na rezystor. Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ja sprawdzałem, bo kiedyś rozbierałem zegary - są tam diody z

> rezystorkami SMD, z jednej strony podciągnięte do zasilania, a z

> drugiej strony wyprowadzone na złacze - jak na schemacie. Tam,

> gdzie sie piktogramy nie świecą, bo sa nieużywane, są 2 pola

> lutownicze: na diodę i na rezystor. Pozdr.

dziś z ciekawości zaglądnąłem w wyłącznik szyb elektrycznych i tam z kolei jest dioda w szereg z rezystorem, pewnie zależy to od producenta danego elementu,

poszukałem po sieci i okazuje się że można u nas kupić diody już w właśnie wykonaniu 12V, chyba się zabiorę za wymianki kolejnych podświetleń, pozostawię zegary i mida w oryginale a resztę zrobię na czerwono, pozostaje jeszcze kwestia jak poszczególne elementy będą reagować jasnością świecenia na zmiany napięcia -regulację siły podświetlenia, żeby nie było tak że jedno się ściemni do żądanej wartości a reszta będzie jasno świecić lub za słabo heh,

pozdrówka

brat

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Czy wiadomo jakie parametry ma LED SMD, tzn, prąd, napięcie ?

> Oglądałem w necie te diody i przy SMD nie podają tych danych.

Czyżby?

link

nota katalogowa przykład

PS. Napisz, które sa w zegarach, np. do kierunkowskazów, bo ja już nie pamiętam...

Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Nie kupuj tych na 12V bo sie czesto przepalaja. Najlepsze sa te na 3V

> i opornik w szereg 1k

ale poczekaj piszesz o diodach w oryginale w wykonaniu na 12V - w sensie sama dioda łączona bezpośrednio na 12V- czy o pseudo wykonaniu - pseudo w sensie chińskie badziewie ze zintegrowanym rezystorem?

bo w wyłączniku świateł w G jest sama dioda na 12V, świeci się zawsze i wytrzymała 130kkm więc nie jest tak źle,

brat

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ja rozbierałem - brak diody i rezystora, oba elementy w SMD (montaż

> powierzchniowy). No i brak odpowiednich pinów w złączu zegarów,

> doprowadzających sygnał do LED.

> Nie wiem tylko jaki jest kolor piktogramu (podklejki przepuszczającej

> światło) - przepisy dopuszczają tylko i wyłacznie ZIELONY.

Majstruję właśnie przy zegarach. Pierwsze ustalenia to:

- piktogram jest bezbarwny, tak więc kolor zależy od LED-a,

- faktycznie jest kontrolka tempomatu i mimo, że mam fabryczny tempomat kontrolka nie jest wykorzystana;

- wtyka zegarów jest w pełni wyposażona, są wszystkie piny, natomiast w gnieździe są już braki;

- kontrolka układu poziomowania jest na pinie 15;

I teraz natknąłem się na problem, część kontrolek jest sterowana masą a część plusem. Niestety "upatrzona" kontrolka nie dostaje ani masy ani plusa. Wygląda na to, że brakuje jakiejś zworki i będę musiał jednak zdjąć wskazówki, czego do tej pory skutecznie unikałem. Znalazłem manual na WoA pt. "Astra G białe zegary" - i teraz pytanie czy ściąganie wskazówek może skończyć się uszkodzeniem silniczka wskaźnika

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ściągałem kilka razy i nic się nie stało. Zawsze bałem się raczej o

> wskazówki, taki delikatny plastyk.

> Pozdr.

A jak z ustawieniem potem wskazówek ?

Zegar temperatury i paliwa ma zaznaczone położenie "0" a obrotomierz i prędkościomierz nie (zaznaczyłem sobie położenie wskazówek, ale przy ściąganiu i tak się ośki poruszały).

Na jakie pinu podać napięcie, żeby silniczki ustawiły się na "0" ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Zegar temperatury i paliwa ma zaznaczone położenie "0" a obrotomierz

> i prędkościomierz nie

U mnie jest dokładnie na odwrót yikes.gif

Wskazówki ustawiam tak, aby po właczeniu zapłonu ustawiły się na "0", albo na najniższą kreskę - temperatura i paliwo, bo nie ma "0". Wstępnie lekko wciskam, aby można było zmieniać ustawienia, jak jest dobrze - dociskam do oporu. A sprawdzam tak: wciskam wskazówki, przekręcam pionowo do góry, właczam zapłon i obserwuję jak maszerują na położenie "zerowe". Jesli zatrzymują się w dobrym miejscu to ok, jesli w złym - koryguję ustawienie. Zwłaszcza trzeba uważnie obserwować wskaźnik paliwa, jak idzie na położenie zerowe, bo natychmiast się podnosi pokazując poziom paliwa. Po ustawieniu wskazówek wkładam szybę i już.

A dokładnością ustawienia się nie martw, w końcu to tylko wskaźniki, a nie liczniki, więc i tak są niedokładne.

Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Majstruję właśnie przy zegarach. Pierwsze ustalenia to:

> - piktogram jest bezbarwny, tak więc kolor zależy od LED-a,

> - faktycznie jest kontrolka tempomatu i mimo, że mam fabryczny

> tempomat kontrolka nie jest wykorzystana;

> - wtyka zegarów jest w pełni wyposażona, są wszystkie piny, natomiast

> w gnieździe są już braki;

Moje pytania brzmią:

Czy w/w kontrolka jest "fizycznie" czy tylko jest miejsce na nią?

I ważniejsze pytanie w jaki sposób i z czym ją powinno się podłączyć aby działała.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Moje pytania brzmią:

> Czy w/w kontrolka jest "fizycznie" czy tylko jest miejsce na nią?

> I ważniejsze pytanie w jaki sposób i z czym ją powinno się podłączyć

> aby działała.

Pod wszystkie niewykorzystane w samochodzie kontrolki, w tym tempomatu i poziomowania reflektorów są tylko miejsca, nieobsadzone LED-ami i rezystorami.

Co ciekawe to pole pod kontrolkę poziomowania (tylko ta mnie interesuje) ma miejsce na rezystor i LED, z tym że ten opornik to nie jest ten sam co na schemacie - tam jest szeregowo z diodą, a tu sygnał z pinu 15 trafia na diodę i rezystor. Miejsce pod rezystor ze schematu jest wyżej i dostępne dopiero po całkowitym demontażu zegarów. Poza tym kontrolka jest sterowana masą (plus ma na stałe), a z włącznika świateł / przekaźnika świateł dziennych do kontrolki można bezpośrednio wykorzystać plusa. Tak więc, żeby nie dokładać dodatkowego przekaźnika (zamiana plusa na masę) zrobiłem to inaczej. Wlutowałem diodę (zwykły LED - miałem za małe diody SMD) z szeregowo dołączonym rezystorem w pole kontrolki, a nie wlutowałem rezystora, przez którego miał płynąć oryginalnie plus. Dzięki temu doprowadziłem do kontrolki przewodem masę z pinu 2, a na pin 15 będę mógł podać plus z wyłącznika świateł.

Teraz muszę zdobyć jakiś konektor, który będzie pasował do gniazda zegarów.

Ogólnie jest trochę ryzykownej dłubaniny, musiałem ponownie rozbierać zegary, bo po pierwszym montażu przestał działać wyświetlacz LCD - żle się ułożyła gumka przewodząca. Na szczęście po ponownym poskładaniu zaświecił, ale dopiero po drugim załączeniu zapłonu confused.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> No i udało się odpalić tę kontrolkę. Działa zarówno przy ręcznym, jak

> i automatycznym włączaniu świateł mijania.

A jakiego koloru led zastosowałeś? I opornik standartowo 680 Omów?

Jedna nóżka do diody z opornikiem szeregowo połaczonym w pole kontrolki a druga nóżka gdzie?

Rozumiem,że musiałeś zdjąć wskazówki.Jak je potem ustawiłeś?

I jeszcze jedno.Jak z "widocznością " kontrolki w dzień i czy nie świeci za mocno w nocy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> A jakiego koloru led zastosowałeś? I opornik standartowo 680 Omów?

> Jedna nóżka do diody z opornikiem szeregowo połaczonym w pole

> kontrolki a druga nóżka gdzie?

> Rozumiem,że musiałeś zdjąć wskazówki.Jak je potem ustawiłeś?

> I jeszcze jedno.Jak z "widocznością " kontrolki w dzień i czy nie

> świeci za mocno w nocy?

Zastosowałem zielony LED 5 mm o większej jasności świecenia, rezystor 1k - akurat tylko taki miałem o mocy 0,125 W. Dioda z szeregowo połączonym rezystorem wlutowana w pole kontrolki. Jeden styk z tego pola jest wyprowadzony standartowo na pin 15 zegarów, drugi styk w oryginale powinien dostawać stały plus przez szeregowo wlutowany rezystor SMD. Tak jak pisałem wcześniej, ja go nie wlutowałem, bo potrzebowałem kontrolki sterowanej plusem, a nie masą. Dlatego doprowadziłem kabelkiem masę na stałe.

To wycinek schematu licznika z moją przeróbką (niestety w czarnym kolorze, nie wiem czemu Paint nie chce w schematach Astry malować kolorem).

279591603-ResizeofRotationof08.jpg

Żeby dostać się do pola diody, musiałem zdjąć wskazówki, tarcze i odpiąć całą płytkę zegarów od tego białego plastiku - i tu jest właśnie niebezpieczeństwo, wyświetlacz LCD jest zamocowany do tego plastiku a z płytką łączy się gumkami przewodzącymi.

Co do widoczności: w nocy świeci OK, nie razi, jak w ciągu dnia będę wiedział w poniedziałek - dzisiaj nigdzie nie jeździłem.

post-61740-14352487023494_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Napisz jeszcze jaką soczewkę ma dioda: kulistą, czy płaską, matową,

> czy przeźroczystą?

> Pozdr.

LED jest przeźroczysty, soczewka kulista - to był jedyny słuszny wybór - bo akurat tylko taką miałem pod ręką hehe.gif

Gdyby nie odległość do najbliższego sklepu elektronicznego (50 km) to zastosowałbym LED 3 mm (łatwiej z montażem) i być może z płaską soczewką, kwestia równomierności podświetlenia piktogramu ale to trzeba by jeszcze potestować. Testy lepiej jednak robić na stole, bo laminat w zegarach mógłby tego nie przetrzymać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piękne dzięki.

A tak apropo.Widzę że Kolega bardziej zorientowany w elektryko-elektronice.Gdzie można by/ powinna być / podłączyć kontrolkę od tempomatu.Męczy mnie ten temat od dawna szczególnie gdy jadąc po trasie nie mogłem zorientować się czy tempomat jest włączony czy nie.A jeżeli to niemożliwe to po co Opel przewidział na to miejsce i dał piktogram?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Piękne dzięki.

> A tak apropo.Widzę że Kolega bardziej zorientowany w

> elektryko-elektronice.Gdzie można by/ powinna być / podłączyć

> kontrolkę od tempomatu.Męczy mnie ten temat od dawna szczególnie

> gdy jadąc po trasie nie mogłem zorientować się czy tempomat jest

> włączony czy nie.A jeżeli to niemożliwe to po co Opel

> przewidział na to miejsce i dał piktogram?

Nie mam schematu tempomatu, nie wiem czy ta kontrolka miałaby sygnalizować pracę tempomatu czy też jakiś stan awarii, jaki miałby być jej kolor - mniej istotne ale związane z funkcją. Mam tempomat fabryczny a kontrolka też niewykorzystana.

Kiedyś przy moim manulu na temat regulowanej pracy wycieraczek kol. amari podpierał się wiedzą zdobytą na niemieckich forach Opla - może on coś by takiego znalazł - moja znajomość tego języka ogranicza się do komunikatów z MID-a i dialogów "Stawki większej niż życie" hehe.gif

A co do kontrolek (nie tylko w Oplu) to mam wrażenie, że idea jest taka, że w stanie normalnej pracy zespołów samochodu nie świecą zbędne kontrolki i uwaga kierowcy nie jest rozpraszana - ale to tylko moje odczucia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam z kolei pytanie co do samych piktogramów tempomatu i poziomowania świateł. Czy są one obecne w każdym aucie? Jezeli spojrzec na zegary przy wyłączonym silniku oświetlając deskę np. latakrką to mozna zauważyc chociaż kształt lub zarys każdego innego piktogramu. U mnie w miejscach tempomatu i poziomowania jest kompletnie "nieprzezroczysto" (ciemno to widze smile.gif ) . Czy to znaczy ze ikonek tam wcale nie ma?

Co do tempomatu zaś, to nie spotkałem w żadnym innym (oprócz astry) by praca tempomatu nie była sygnalizowana w jakiś sposób.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ja mam z kolei pytanie co do samych piktogramów tempomatu i

> poziomowania świateł. Czy są one obecne w każdym aucie? Jezeli

> spojrzec na zegary przy wyłączonym silniku oświetlając deskę np.

> latakrką to mozna zauważyc chociaż kształt lub zarys każdego

> innego piktogramu. U mnie w miejscach tempomatu i poziomowania

> jest kompletnie "nieprzezroczysto" (ciemno to widze ) .

U mnie też ich nie było widać, tak samo jak tych nad wskaźnikiem paliwa: automatyczna skrzynia biegów i jazda sportowa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> A co do kontrolek (nie tylko w Oplu) to mam wrażenie, że idea jest

> taka, że w stanie normalnej pracy zespołów samochodu nie świecą

> zbędne kontrolki i uwaga kierowcy nie jest rozpraszana - ale to

> tylko moje odczucia.

Idea słuszna tylko że jeżeli mam urządzenie i kontrolkę to chciałbym wiedzieć kiedy coś jest nie tak.

Może ktoś to rozgryzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> A co do kontrolek (nie tylko w Oplu) to mam wrażenie, że idea jest

> taka, że w stanie normalnej pracy zespołów samochodu nie świecą

> zbędne kontrolki i uwaga kierowcy nie jest rozpraszana - ale to

> tylko moje odczucia.

W związku z tym zastanawiam się, czy nie lepiej byłoby zamiast zielonej kontrolki włączonych świateł mijania/dziennych wstawić pulsującą czerwoną lub żółtą kontrolkę informującą o NIEwłączonych światłach mijania/dziennych. Fajnie zachowywałaby się gasnąc w momencie włączenia świateł, jak gdyby była sterowana jakimś komputerem (szwedzki przekaźnik) i nie rozpraszałaby podczas jazdy.

A i realizacja prosta, więc schematu nie trzeba rysować: anodę (+) diody LED zasilić przez rezystor z plusa po stacyjce, a katodę (-) podłaczyć do bezpiecznika świateł mijania lub na wyjście przekaźnika szwedzkiego automatu (jak kto woli), które przy wyłączonych światłach jest na potencjale masy (poprzez żarówkę, rezystancja tylko kilka omów, więc konieczny rezystor). Są dostepne w sprzedaży "migające" diody LED na 12V, więc rezystor zbędny a i z pulsowaniem nie byłoby problemu*.

* by Lelek, modyf. Master22221. wink.gif

Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tradycyjny sterownik tempomatu nie ma wyprowadzonego na zewnątrz sygnału informującego o stanie jego pracy. Ale łatwo można go stworzyć, wyprowadzając na nieużywany pin oznaczony "J" napięcie +12V (lub masę w przypadku sterowania masą, trzeba to sprawdzić) załączające elektromagnes zasprzęglający koło wykonawcze.

Gorzej mają właściciele silników diesel oraz nowszych silników benzynowych, w których tempomat jest "zaszyty" w ECM i to on steruje prędkością pojazdu. Nie ma tutaj żadnego sygnału, który możnaby wykorzystać jako indykator właczonego tempomatu.

Ja również odczuwam brak takiej kontrolki, niebieski kolor byłby chyba najodpowiedniejszy... Mam tradycyjny tempomat i przyznam, że zaciekawił mnie ten temat.

Jak będzie rzeczywiste zainteresowanie kontrolką tempomatu, to w wolnej chwili i w przypływie chęci otworzę jeszcze raz puszkę tempomatu i zrobię rozpoznanie, jak jest sterowany ten elektromagnes.

Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Gorzej mają właściciele silników diesel oraz nowszych silników

> benzynowych, w których tempomat jest "zaszyty" w ECM i to on

> steruje prędkością pojazdu. Nie ma tutaj żadnego sygnału, który

> możnaby wykorzystać jako indykator właczonego tempomatu.

Dzięki za szybkie "wyleczenie" z pomysłu uruchomienia kolejnej kontrolki. hehe.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

W module tempomatu (mam od Omegi B V6 2500 ccm) elektromagnes włączający sprzęgiełko jest na stałe podłaczony do +12V, z drugiej strony jest podawana masa poprzez tranzystor i właśnie tutaj (to uzwojenie elektromagnesu) należy podłaczyć katodę LED, a jej anodę podłaczyć poprzez rezystor do "12V po stacyjce. Mam to zrobione na razie "na pająka" i działa: po właczeniu tempomatu LED zaświeca się, po wyłaczeniu gaśnie. Rewelacja - nareszcie wiem, kiedy tempomat prowadzi samochód (czasem podczas długiej trasy lub zjazdu z górki zapomina sie o tym... a niestety, jazda na tempomacie wymaga czujności).

Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Heh, ostatnio też o jakiejś kontrolce tempomatu mi się myślało i też pomyślałem o tym elektromagnesie wink.gif

A jak "wyszedłeś" z było - nie było hermetycznej obudowy tempomatu z sygnałem ? Bo to jak narazie główny problem który odstręcza mnie od implementacji praktycznej ( + przewlekanie przewodu między komorą silnika a kabiną..)

Alternatywne rozwiązanie o którym myślałem to pomiar prądu konsumowanego przez tempomat - przy zaaktywowanym całkiem mierzalny. A w tym przypadku zaleta taka że zasilanie z kabiny pociągnięte.. )

Niestety W F niema miejsca na kontrolke tempomatu a "customizowanych" kontrolek nie chce mi się rzeźbić więc tempomat zląduje na jakiejś dyskretnej diodzie...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> A jak "wyszedłeś" z było - nie było hermetycznej obudowy tempomatu z

> sygnałem ?

Na razie mam pająk, pisałem o tym. Najlepiej byłoby wykorzystać nieobsadzony pin "J", tylko we wtyczce brak blaszki... Mozna również wywiercić otworek w obudowie, przeciągnąć kabelek zakończonu konektorkiem, a miejsce przejścia kabelka przez obudowę zalać silikonem lub klejem pistoletowym - szczelność gwarantowana!

> Bo to jak narazie główny problem który odstręcza mnie

> od implementacji praktycznej ( + przewlekanie przewodu między

> komorą silnika a kabiną..)

ja nie mam problemu - aby tempomat podłaczyć pociągnąłem już wiązkę... 1+8 przewodów i 2 mam do wykorzystania... bo masa i WEG już były pod maską....

> Alternatywne rozwiązanie o którym myślałem to pomiar prądu

> konsumowanego przez tempomat - przy zaaktywowanym całkiem

> mierzalny. A w tym przypadku zaleta taka że zasilanie z kabiny

> pociągnięte.. )

Za dużo roboty, nie chce mi się, proste rozwiązania są najlepsze...

> Niestety W F niema miejsca na kontrolke tempomatu a "customizowanych"

> kontrolek nie chce mi się rzeźbić więc tempomat zląduje na

> jakiejś dyskretnej diodzie...

Faktycznie, był wątek jak zmienić ikonki w Astrze F, programik generator, ale roboty z wykonaniem co niemiara...

Możesz diodę LED fi 3 mm wstawić w... manetkę tempomatu...

Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A oto finał: zastosowałem diody o średnicy 5 mm, są takich samych rozmiarów, jak zastosowane fabrycznie żaróweczki.

279654445-dodLEDfinal.JPG

Kontrolka przypominania lub ostrzeżenia o niewłączonych światłach mijania - zielona matowa pulsująca na 12V, niestety, nie udało mi się dostać żółtej pulsującej.

Kontrolka włączonego tempomatu - niebieska matowa, dość jasna, zastosowałem rezystor 3k6 dobrany doświadczalnie, aby świeciła z ta sama jasnością, co kontrolka włączonych świateł drogowych.

W laminacie wywierciłem 7 otworów, diody wstawione są od strony druku, połączenia od strony przeciwnej, nóżki diod przewleczone prze otwory i lutowane od strony druku.

Piny wykorzystałem jw. z nr 5 i 6 od automatycznej skrzyni biegów.

Pin 15 połączyłem z żółtym przewodem zasilającym światła mijania, pin 14 połączyłem z (minusem) elektromagnesu w sterowniku tempomatu.

Układ działa poprawnie, ładnie LEDY świecą zarówno w nocy, jak i w dzień.

Jedna uwaga: przy okazji, jak ponownie rozbiorę zegary planuję zasłonić, aby nie świeciły strzałeczki w ikonie niewłączonych świateł mijania.

Pozdr.

post-65098-14352487416991_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Mała korekta układu: trzeba dodać diodę prostowniczą na zasilanie diody pulsującej. Okazało się bowiem, że dioda pulsująca tylko w nazwie jest diodą, a w rzeczywistości przepuszcza prąd w obu kierunkach - włączenie świateł mijania przełącznikiem przy wyłączonym zapłonie powoduje zaświecenie się niektórych kontrolek (AB, ABS) - są zasilane ze świateł mijania. Wstawienie diody zapobiega temu zjawisku.

Poniżej skorygowany rysunek połaczeń.

279760986-dodLEDfinalidioda.JPG

Pozdr.

post-65098-1435248802456_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 9 miesięcy później...

> 14 połączyłem z (minusem) elektromagnesu w sterowniku tempomatu.

Wszystko super pieknie Wam to napewno chodzi i wogole.

Ale u mnie edzie problem bo mam silnik Diesla X20DTL i niemam czegos takeigo jak sterownik tempomatu umnie wszystkim zajmuje sie ECU sterownik silnika. Ma ptos pomysl jak to obejsc?

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

widzę wszyscy zabrali sie za te kontrolki smile.gif ja również 270751858-jezyk.gif

dsc00587mz1.jpg

uruchomiłem kontrolkę świateł i wyprowadziłem kabel do kontrolki tempomatu smile.gif

ps. taka ciekawostka w zegarach TRW idzie uruchomić kontrolki zapięcia pasów i temperatury płynu chłodniczego. Niestety nie działa to w zegarach VDO

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> widzę wszyscy zabrali sie za te kontrolki ja również

> uruchomiłem kontrolkę świateł i wyprowadziłem kabel do kontrolki

> tempomatu

> ps. taka ciekawostka w zegarach TRW idzie uruchomić kontrolki

> zapięcia pasów i temperatury płynu chłodniczego. Niestety nie

> działa to w zegarach VDO

Hehe, dobrze powiedziane - zabrali hehe.gif Tet watek jest z przed roku...

A tak przy okazji... jak to nie pamietacie czy macie wlaczony tempomat czy nie??? yikes.gif

Toz chyba najlepsza kontrolka jest to gdzie trzymacie prawa noge. Jakos nie moge sobie wyobrazic, ze jadac caly czas na leniucha zapominacie w jakim stanie jest tempomat hmm.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> widzę wszyscy zabrali sie za te kontrolki ja również

> uruchomiłem kontrolkę świateł i wyprowadziłem kabel do kontrolki

> tempomatu

> ps. taka ciekawostka w zegarach TRW idzie uruchomić kontrolki

> zapięcia pasów i temperatury płynu chłodniczego. Niestety nie

> działa to w zegarach VDO

Kolego jaki masz silnik?? bo widze 2.0 16V benzyna czy diesel? podco sie podlaczyles aby odpalic tempomat?

i jak zrobiles zeby nie bylo widac tych strzalek przy kontrolce swiatel dziennych? czym je zasloniles?

i jak mzoesz opisz co zrobiles na TRW aby podlaczyc kontrolke pasow, ja chetnie pokombinuje w elektronice i zobaczymy co da sie zrobic na licznikach VDO (moze jakies odwrocenie napiecia) oraz ten czujnik plynu...

Czekamy na informacje

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Kolego jaki masz silnik?? bo widze 2.0 16V benzyna czy diesel? podco

> sie podlaczyles aby odpalic tempomat?

> i jak zrobiles zeby nie bylo widac tych strzalek przy kontrolce

> swiatel dziennych? czym je zasloniles?

> i jak mzoesz opisz co zrobiles na TRW aby podlaczyc kontrolke pasow,

> ja chetnie pokombinuje w elektronice i zobaczymy co da sie

> zrobic na licznikach VDO (moze jakies odwrocenie napiecia) oraz

> ten czujnik plynu...

> Czekamy na informacje

1. mam 2.0 16V benzyna narazie kontrolka jest nie aktywna bo nie mam jeszcze tempomatu

2. strzałki zamalowałem markerem do płyt smile.gif

3. w zegarach TRW wystarczy zamontować brakujące diody i oporniki smile.gif niestety ten sam sposób w VDO nie przejdzie na 99% wina programu w zegarach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Witam .

Może uda mi sie odgrzac temat .Mam problem bo chcę tą migającą diode ,przeczytałem calutki temat ale ja nic nie kumaty z ekektromiki .

(anoda ,i ble ble)

zakrecony.gif

No inne rzeczy to i owszem zrobie przy aucie ,dałem radę szybki w prądzie ale przy pomocy tis-a.

Morze jakoś jak reizer krowie -łopatologicznie ,co gdzie po kolei bo nie kumam elektroniki nul zero .

Ps ale umiem lutować nawet stacją lutowniczą 270635636-JUMP2.gif

mam zmienione zegary na takie ładne z ringami i białe orginał VDO

No i nie chciałbym czegoś popalić np ścieżek, hmm.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> -łopatologicznie ,co gdzie po kolei bo

> nie kumam elektroniki nul zero .

Jesli ze zdjęć nie kumasz jak to zrobić (podłaczenie 2 elementów) to obszerny opis tylko zagmatwa. Kup elementy, rozbierz zegary, wydrukuj zdjęcie i poproś kogoś z praktyką o podlutowanie, jesli się boisz. Taka moja rada.

Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przerywane linie wskazują, że połaczenia są poza płytką, opisałem też to wyraźnie, przeczytaj dokładnie, wszystko jest. Nawet "luty" kropkami zaznaczyłem dla "lutujących inaczej", a otwory w płytce też kropkami dla "wiercących inaczej".

Połaczenia możesz zrobić przewodem lub nózkami elementów, jeśli sięgną.

Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące później...

> Przerywane linie wskazują, że połaczenia są poza płytką, opisałem też

> to wyraźnie, przeczytaj dokładnie, wszystko jest. Nawet "luty"

> kropkami zaznaczyłem dla "lutujących inaczej", a otwory w płytce

> też kropkami dla "wiercących inaczej".

> Połaczenia możesz zrobić przewodem lub nózkami elementów, jeśli

> sięgną.

> Pozdr.

Celowo cytuje poprzednika ,

Po mojej analizie (a słabo się znam na elektronice )zgodnie z tis-em nie da się osiągnąc tej kontrolki tempomatu w przypadku mojego silnika Y17DT

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolego, pisałeś wcześniej o migającej diodzie - ona jest do wskazania zapalonych lub nie świateł mijania!

A teraz wyskoczyłeś z tempomatem (?) - trzeba było się od razu zapytać, to bym ci odpowiedział, że w dieslach nie da się nawet wyrzeźbić sterowania kontrolki, były próby, ale z tego co wiem nic z tego nie wyszło...

Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.