gajoss Napisano 21 Czerwca 2009 Udostępnij Napisano 21 Czerwca 2009 Jako, że już od dłuższego czasu chodziło mi po głowię przerobienie dźwigni zmiany biegów, tak, aby była bardziej precyzyjna, ostatnio zakupiłem sobie drugą dźwignię dla eksperymentów. Jest to opis dla wersji z jednym patykiem wewnątrz budy i sierżantem, czyli tzw. górne wybieranie. Cel: Biegi mają wchodzi precyzyjniej, lewarek ma mieć krótszy skok, ale wysokość może zostać seryjna. A więc po obserwacjach postanowiłem tak przerobić samą dźwignię biegów, aby kulka na której rusza się dźwignia była wyżej, a poniżej kulki było więcej dźwigni, poprzez co byłby większy skok. Trudno to opisać słowami, ale myślę, ze poniższe zdjęcia i odrobina wyobraźni wszystko rozjaśni. Przed przeróbką(widoczne miejsca cięcia): Po przeróbce: Teraz trzeba było przerobić stelaż do którego przykręcona jest wajcha (kulka powędrowała 30mm do góry). Oryginał: wspornik: ze wspornikiem: Po takiej przeróbce, biegi wchodzą jak w rajdówce, pod warunkiem, ze nie posiada się zużytych ciengieł przy sierżancie (ja niestety mam ) aby wrzucić jedynkę wystarczy lekki ruch lewarka w lewo i dosłownie przesunięcie wajchy o 1cm do przodu. Biegi wchodzą twardo, ale precyzyjnie i droga prowadzenia lewarka jest bardzo krótka. Można zmieniać przełożenia naprawdę bardzo szybko. Mi jednak to nie odpowiadało, gdyż reszta mechanizmów jest już u mnie lekko zużyta i czasami miałem problem z trafieniem w odpowiedni bieg. Postanowiłem więc nie być hardkorem i trochę zmniejszyć rajdowe aspiracje lewarka. Ostatecznie skończyło się tym, że przedłużyłem dźwignię pod kulką o 15mm i skróciłem lewarek o jakiej 15mm. Przed: Po: Teraz jest właśnie tak jak chciałem. Droga lewarka jest krótsza, ale bez przesady. Biegi wybiera się precyzyjniej i można je zmieniać dużo szybciej. Nie trzeba już sięgać i wbijać jedynki daleko. Teraz jest tylko pyk i bieg już siedzi. Polecam właśnie tą drugą przeróbkę, bo pierwsza jest raczej dla hardkorowców. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mareks_uno Napisano 21 Czerwca 2009 Udostępnij Napisano 21 Czerwca 2009 > Ostatecznie skończyło się tym, że przedłużyłem dźwignię pod kulką o > 15mm i skróciłem lewarek o jakiej 15mm. z tego co pospawałeś uciąłeś lewarek w którym miejscu? i jak przedłużyłeś dźwignie pod kulką? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
romano11 Napisano 21 Czerwca 2009 Udostępnij Napisano 21 Czerwca 2009 > Jako, że już od dłuższego czasu chodziło mi po głowię przerobienie > dźwigni zmiany biegów, tak, aby była bardziej precyzyjna, >Trudno to opisać > słowami, ale myślę, ze poniższe zdjęcia i odrobina wyobraźni > wszystko rozjaśni. wszystko jasne - zmieniłeś po prostu "proporcje" dźwigni. ale zaskoczyło mnie foto nr 3 - genialnie prosta operacja - odciąć i odwrócić Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
romano11 Napisano 21 Czerwca 2009 Udostępnij Napisano 21 Czerwca 2009 > i jak przedłużyłeś dźwignie pod kulką? zobacz tą fotę - wszystko jasne! Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mareks_uno Napisano 21 Czerwca 2009 Udostępnij Napisano 21 Czerwca 2009 > zobacz tą fotę - wszystko jasne! albo coś zle rozumuje albo nie wiem co zrobił tak jak na fotach lecz skok był za krótki wiec przedłuzył to pod kulka a lewarek skrócił dodatkowo o 1.5cm Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
romano11 Napisano 21 Czerwca 2009 Udostępnij Napisano 21 Czerwca 2009 > albo coś zle rozumuje albo nie wiem co mniej więcej obrazowo wygląda to tak: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mareks_uno Napisano 21 Czerwca 2009 Udostępnij Napisano 21 Czerwca 2009 > mniej więcej obrazowo wygląda to tak: to to wiem ale koledze to nieodpowiadalo bo to hardcorowa wersja Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
gajoss Napisano 21 Czerwca 2009 Autor Udostępnij Napisano 21 Czerwca 2009 > albo coś zle rozumuje albo nie wiem co > zrobił tak jak na fotach lecz skok był za krótki wiec przedłuzył to > pod kulka a lewarek skrócił dodatkowo o 1.5cm Słuchaj zrobiłem tak jak na foto, okazało się nie bardzo więc zamiast o 30mm podnieść kulkę podniosłem ja o 15mm czyli przeciąłem, odwróciłem i skróciłem pod kulką z 30mm podniesienia na 15mm. Chyba w miarę zrozumiale napisałem co? Po przeróbce skróciłem jeszcze pod kulką o 15mm czyli miedzy czerwonymi krechami i wtedy zamiast 30mm wyżej jest 15mm. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tvardy Napisano 21 Czerwca 2009 Udostępnij Napisano 21 Czerwca 2009 Jeżeli mógłbym coś zaproponować to zamieścić ten manual na fiatuno.pl Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mareks_uno Napisano 21 Czerwca 2009 Udostępnij Napisano 21 Czerwca 2009 > Jeżeli mógłbym coś zaproponować to zamieścić ten manual na fiatuno.pl jak jutro to u siebie opanuję to zamieszczę za pozwoleniem jeżeli kolega sam tego nie zrobi Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
killer1984 Napisano 21 Czerwca 2009 Udostępnij Napisano 21 Czerwca 2009 ja się tak zastanawiam czy aby drążek nie jest za nisko? nie trzeba do niego sięgać ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
gajoss Napisano 21 Czerwca 2009 Autor Udostępnij Napisano 21 Czerwca 2009 > Jeżeli mógłbym coś zaproponować to zamieścić ten manual na fiatuno.pl Czekałem właśnie na tą propozycję. Postaram się jutro coś napisać i wrzucić. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
gajoss Napisano 21 Czerwca 2009 Autor Udostępnij Napisano 21 Czerwca 2009 > jak jutro to u siebie opanuję to zamieszczę za pozwoleniem jeżeli > kolega sam tego nie zrobi Postaram się jaśniej to opisać i wrzucić więcej zdjęć. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
gajoss Napisano 21 Czerwca 2009 Autor Udostępnij Napisano 21 Czerwca 2009 > ja się tak zastanawiam czy aby drążek nie jest za nisko? nie trzeba > do niego sięgać ? Jak dla mnie jest teraz lepszy niż oryginał. Jest nieznacznie krótszy i nie trzeba wajchą w kolano wrzucać biegu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Natqo Napisano 22 Czerwca 2009 Udostępnij Napisano 22 Czerwca 2009 A jaki teraZ masz wsteczny? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
gajoss Napisano 22 Czerwca 2009 Autor Udostępnij Napisano 22 Czerwca 2009 Tzn.? Taki jak był, tylko skok lewarka krótszy. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Natqo Napisano 22 Czerwca 2009 Udostępnij Napisano 22 Czerwca 2009 > Tzn.? Taki jak był, tylko skok lewarka krótszy. Czyli nie wpłyneło to na łatwiejsze zapięcie, czyli mniejszy opór? U mnie czasem wejdzie czasem nie, jak nie wchodzi to muszę dać na luz, spuścić nogę ze sprzęgła, wcisnąć spowrotem i to pomaga zapiąć, a i tak często słychać zgrzyt... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
gajoss Napisano 22 Czerwca 2009 Autor Udostępnij Napisano 22 Czerwca 2009 Powiem tak, u mnie ze wstecznym było tak, że nie zawsze wchodzi za 1 razem, jednak zgrzytów nie ma przy wrzucaniu, pod warunkiem, że auto stoi. Ale mam na to patent, jak nie wchodzi to przytrzymuję dźwignię tak żeby wszedł i lekko popuszczam sprzęgło i zawsze wtedy wskakuje. Wcześniej robiłem tak jak Ty ale teraz się nauczyłem. Ale problem ze wstecznym to raczej już taki urok skrzyni i żadne zmiany w mechanizmie wybierania tego nie poprawią wg mnie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mareks_uno Napisano 22 Czerwca 2009 Udostępnij Napisano 22 Czerwca 2009 > Powiem tak, u mnie ze wstecznym było tak, że nie zawsze wchodzi za 1 > razem, jednak zgrzytów nie ma przy wrzucaniu, pod warunkiem, że > auto stoi. Ale mam na to patent, jak nie wchodzi to przytrzymuję > dźwignię tak żeby wszedł i lekko popuszczam sprzęgło i zawsze > wtedy wskakuje. Wcześniej robiłem tak jak Ty ale teraz się > nauczyłem. > Ale problem ze wstecznym to raczej już taki urok skrzyni i żadne > zmiany w mechanizmie wybierania tego nie poprawią wg mnie. tak samo robię a więc dziś zrobiłem shortshiftera jakoś tak nieswojo teraz, ręka leży niżej skoki są odpowiednie teraz nie są hardkorowo krótkie i lewarek nie jest taki jak u SienKa teraz tylko wyeliminować luzy na patykach i btw zapopatrzyć się lepiej w wodę bo po spawaniu gumka przy kulce się topi Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MaRo2k Napisano 22 Czerwca 2009 Udostępnij Napisano 22 Czerwca 2009 Trzeba dorwać kogoś ze spawareczką Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
gajoss Napisano 22 Czerwca 2009 Autor Udostępnij Napisano 22 Czerwca 2009 > tak samo robię > a więc dziś zrobiłem shortshiftera > jakoś tak nieswojo teraz, ręka leży niżej skoki są odpowiednie teraz > nie są hardkorowo krótkie i lewarek nie jest taki jak u SienKa > teraz tylko wyeliminować luzy na patykach i > btw > zapopatrzyć się lepiej w wodę bo po spawaniu gumka przy kulce się > topi Bez zdjęć się nie liczy. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mareks_uno Napisano 22 Czerwca 2009 Udostępnij Napisano 22 Czerwca 2009 > Bez zdjęć się nie liczy. zrobi się Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
gajoss Napisano 22 Czerwca 2009 Autor Udostępnij Napisano 22 Czerwca 2009 > zrobi się Czekamy czekamy. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mareks_uno Napisano 22 Czerwca 2009 Udostępnij Napisano 22 Czerwca 2009 > Czekamy czekamy. nie bardzo jak mam ściągnąć mieszek bo mam przyklejony a nie chce mi się zdejmować tunelu tyle wystaje nad taboret więc nie trzeba wyciągać mocno ręki aby bieg zmienić - takie optymalne rozwiazanie jeśli ktoś chce niżej to nie ma problemu opitolić więcej lewarek Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
gajoss Napisano 22 Czerwca 2009 Autor Udostępnij Napisano 22 Czerwca 2009 Nie to żebym się czepiał, ale spawanie trochę słabo Ci wyszło. Ale co tam aby się nie opitoliło w czasie jazdy. A co do wysokości wajchy to masz rację. Jak ktoś chce można opitolić więcej i będzie niżej, ale co za dużo to nie zdrowo. Ja proponuję zostać przy 15mm opisanych przeze mnie. Testowałem i krótsze, ale wtedy robi się niewygodnie. Jeździłeś już z tym trochę? Ja zrobiłem około 150km i powiem tak. Na postoju jest wrażenie jakby biegi ciężej wchodzą, ale podczas jazdy tego nie czuję, za to start spod świateł z pełnym ogniem przyjemniejszy, bo szybciej biegi można zmieniać. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mareks_uno Napisano 22 Czerwca 2009 Udostępnij Napisano 22 Czerwca 2009 > Nie to żebym się czepiał, ale spawanie trochę słabo Ci wyszło. > Ale > co tam aby się nie opitoliło w czasie jazdy. niestety nie mam migomatu jest porządnie przyspawane nie bój nic z obu stron > A co do wysokości wajchy to masz rację. Jak ktoś chce można opitolić > więcej i będzie niżej, ale co za dużo to nie zdrowo. Ja > proponuję zostać przy 15mm opisanych przeze mnie. Testowałem i > krótsze, ale wtedy robi się niewygodnie. Jeździłeś już z tym > trochę? Ja zrobiłem około 150km i powiem tak. Na postoju jest > wrażenie jakby biegi ciężej wchodzą, ale podczas jazdy tego nie > czuję, za to start spod świateł z pełnym ogniem przyjemniejszy, > bo szybciej biegi można zmieniać. jechałem kilka minut powiem, że nie zauważyłem jakiegoś dużego oporu wciskania biegów który jest pewnie przy krótkim lewarku jak zmienia się biegi to w trybie normalnym jest szybciej nie trza tak dlugiej drogi pokonywać lewarkiem nie wiem czy ręka się męczy bo nie jechałem daleko wg mnie nie powinna bo skróciłem tylko delikatnie wajchę skracając tym samym skok wole skok mniejszy niż wajchę kikut taka teza wydłużając pręt pod kulką mocująca lewarek zmiany biegów zmniejszamy skok lewarka czyli biegi będą bliżej siebie a wysokość skracamy poprzez ucinanie części nad kulką Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
gajoss Napisano 22 Czerwca 2009 Autor Udostępnij Napisano 22 Czerwca 2009 > niestety nie mam migomatu > jest porządnie przyspawane nie bój nic > z obu stron No ja też nie mam. > jechałem kilka minut > powiem, że nie zauważyłem jakiegoś dużego oporu wciskania biegów > który jest pewnie przy krótkim lewarku > jak zmienia się biegi to w trybie normalnym jest szybciej nie trza > tak dlugiej drogi pokonywać lewarkiem > nie wiem czy ręka się męczy bo nie jechałem daleko > wg mnie nie powinna bo skróciłem tylko delikatnie wajchę skracając > tym samym skok > wole skok mniejszy niż wajchę kikut > taka teza > wydłużając pręt pod kulką mocująca lewarek zmiany biegów tym mniejszy > będziemy mieli skok lewarka > a wysokość skracamy poprzez ucinanie części nad kulką Dokładnie tak. Czyli co zadowolony? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mareks_uno Napisano 22 Czerwca 2009 Udostępnij Napisano 22 Czerwca 2009 > Dokładnie tak. Czyli co zadowolony? tak uciąłem tylko 1cm i dźwignia się zmieściła tuż nad podłogą Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
gajoss Napisano 22 Czerwca 2009 Autor Udostępnij Napisano 22 Czerwca 2009 U mnie jest 15mm dłuższa pod kulką i też się mieści nad podłogą. Artykuł na FU już jest czeka tylko na "ujawnienie". Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Temat został przeniesiony do archiwum
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.