Skocz do zawartości

ślizgajace sie sprzegło 2.4 selespeed?


Maciek_log

Rekomendowane odpowiedzi

witam. czy takie objawy są oznakiem kończenia sie sprzegła czy zaczynajacymi sie problemami ze skrzynia?

wlączam 1 lub wsteczny puszczam hamulec i auto stoi w miejscu. dopiero po dodaniu gazu tak do ok 1500-2000 obrotow auto zaczyna ruszac. nie ma znaczenia czy jest to zimny czy rozgrzany silnik. na wyzszych biegach jest to mniej odczuwalne. prosze o jakadiagnoze. dzieki z gory. pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> witam. czy takie objawy są oznakiem kończenia sie sprzegła czy zaczynajacymi sie problemami ze

> skrzynia?

> wlączam 1 lub wsteczny puszczam hamulec i auto stoi w miejscu. dopiero po dodaniu gazu tak do ok

> 1500-2000 obrotow auto zaczyna ruszac. nie ma znaczenia czy jest to zimny czy rozgrzany

> silnik. na wyzszych biegach jest to mniej odczuwalne. prosze o jakadiagnoze. dzieki z gory.

> pozdrawiam

Jeżeli masz taką możliwość,to podłlacz fesa i sprawdż degradację sprzęgła,a potem odpowietrzenie i kalibracja.Bez tego ciężko stwierdzić stan sprzęgła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

By sprawdzić czy sprzęgło ślizga to rusz samochodem energicznie i przy rozpędzaniu obserwuj obrotomierz. Gdy skrzynia zmieni bieg z 1 na 2 a obroty po wbiciu drugiego biegu opadną (normalnie) a później się zatrzymają (mimo, że auto nadal się rozpędza) lub opadną jeszcze raz (mimo braku zmiany biegu) i poczujesz, że silnik już zasprzęglił na maksa to wtedy możemy mówić, że sprzęgło ślizga.

Wstępnie po Twoim opisie wynika, że wystarczy zrobić kalibrację sprzęgła i będzie działać. Zastanawia mnie przyczyna... selespeed działa swoim życiem i nie koniecznie taki stan rzeczy mogła wywołać jakaś usterka a tylko zwykłe zużycie okładzin na tarczy.

Ile masz przejechane na tym samochodzie?

Kiedy wymieniałeś płyn hydrauliczny Tutela SC Speed?

Samochód jeździ tylko po mieście?

Jeśli płyn nie był wymieniany a samochód eksploatujesz w korkach to możliwe, że zagrzałeś sprzęgło (to normalne) w wyniku czego nie wymieniany płyn zaczyna się gotować i dochodzi do zapowietrzenia wysprzęglika.

Może też być uszkodzony sam w sobie wysprzęglik a dokładnie czujniki na nim ale to już gdybanie.

Ja na Twoim miejscu do czasu naprawy (usunięcia usterki) nie odpinałbym klem z akumulatora. Jeśli okaże się, że to wysprzęglik nawala to reset kompa nie pozwoli Ci wrzucić biegu. skromny.gif doświadczenie moje i chłopaka z elektrody icon_rolleyes.gif dzięki któremu rozwiązałem swój problem z selespeedem - żadne ASO w PL nie pomogło.

Rozwiązanie to:

Wymiana płynu hydraulicznego - koszt 45-60zł za litr - potrzebujesz około 650ml

Odpowietrzenie układu (procedura w ASO) FiatECUScan chyba tego nie potrafi confused.gif

Kalibracja sprzęgła (nie skrzyni bo ona nic Ci nie da) i tu nie wiem czy FiatECUScan ma możliwość kalibracji sprzęgła jeśli nie to wizyta w ASO. Jeśli tam odepną baterię to na własne ryzyko.

Jeśli to nie pomoże to czas na nowy wysprzęglik.

Pisz co zrobiłeś i co zaobserwowałeś... zawsze coś można podpowiedzieć.

p.s.

Uszkodzony wysprzęglik wysyła błąd w postaci (błąd linii CAN) w trakcie wgrywania mapy skrzyni lub kalibracji sprzęgła skromny.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

> By sprawdzić czy sprzęgło ślizga to rusz samochodem energicznie i przy rozpędzaniu obserwuj

> obrotomierz. Gdy skrzynia zmieni bieg z 1 na 2 a obroty po wbiciu drugiego biegu opadną

> (normalnie) a później się zatrzymają (mimo, że auto nadal się rozpędza) lub opadną jeszcze raz

> (mimo braku zmiany biegu) i poczujesz, że silnik już zasprzęglił na maksa to wtedy możemy

> mówić, że sprzęgło ślizga.

wiec raczej sprzegło się nie ślizga

> Wstępnie po Twoim opisie wynika, że wystarczy zrobić kalibrację sprzęgła i będzie działać.

> Zastanawia mnie przyczyna... selespeed działa swoim życiem i nie koniecznie taki stan rzeczy

> mogła wywołać jakaś usterka a tylko zwykłe zużycie okładzin na tarczy.

> Ile masz przejechane na tym samochodzie?

ok 131tyś

> Kiedy wymieniałeś płyn hydrauliczny Tutela SC Speed?

samochód niedawno kupiony i takiej operacji jeszcze nie robiłem

> Samochód jeździ tylko po mieście?

u mnie jezdzi wiecej w trasie niz po miescie

> Jeśli płyn nie był wymieniany a samochód eksploatujesz w korkach to możliwe, że zagrzałeś sprzęgło

> (to normalne) w wyniku czego nie wymieniany płyn zaczyna się gotować i dochodzi do

> zapowietrzenia wysprzęglika.

> Może też być uszkodzony sam w sobie wysprzęglik a dokładnie czujniki na nim ale to już gdybanie.

> Ja na Twoim miejscu do czasu naprawy (usunięcia usterki) nie odpinałbym klem z akumulatora. Jeśli

> okaże się, że to wysprzęglik nawala to reset kompa nie pozwoli Ci wrzucić biegu.

> doświadczenie moje i chłopaka z elektrody dzięki któremu rozwiązałem swój problem z

> selespeedem - żadne ASO w PL nie pomogło.

poprzedni właściciel odpinał kleme(padnięty aku) i po jej założeniu bylo wszystko wporządku

> Rozwiązanie to:

> Wymiana płynu hydraulicznego - koszt 45-60zł za litr - potrzebujesz około 650ml

> Odpowietrzenie układu (procedura w ASO) FiatECUScan chyba tego nie potrafi

> Kalibracja sprzęgła (nie skrzyni bo ona nic Ci nie da) i tu nie wiem czy FiatECUScan ma możliwość

> kalibracji sprzęgła jeśli nie to wizyta w ASO. Jeśli tam odepną baterię to na własne ryzyko.

> Jeśli to nie pomoże to czas na nowy wysprzęglik.

> Pisz co zrobiłeś i co zaobserwowałeś... zawsze coś można podpowiedzieć.

> p.s.

> Uszkodzony wysprzęglik wysyła błąd w postaci (błąd linii CAN) w trakcie wgrywania mapy skrzyni lub

> kalibracji sprzęgła

zauważyłem również że podczas ruszania jest takie jakieś walnięcie połączone z szarpnięciem. gdy delikatnie operuje pedałem gazy zmiana biegów na wyższe jest w miarę delikatna, natomiast jak robie to gwaltowniej to jest szarpniecie i slychac jakies walniecie w skrzyni. redukcja biegow odbywa sie plynnie i raczej bez jakis dziwnych dzwiekow.

mam jeszcze jedno pytanko: czy przy moim przebiegu mozliwe jest zuzycie przegubow wewnetrzych? czasami slysze jakis dziwny dzwiek. nic innego nie przychodzi mi do glowy jak te przeguby. zawieszenie jest ok(sprawdzalem w ubiegly poniedzialek)

dzieki z gory za odp

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> wiec raczej sprzegło się nie ślizga

waytogo.gif

> ok 131tyś

Mi sprzęgło skończyło się przy 165tys, pompa selespeeda przy 150tyś - jeśli nie wiesz czy pompa już jest po regeneracji to warto mieć świadomość, że może stanąć i warto pamiętać by wywalić w tym przypadku przekaźnik by nie spalić silnika pompy. Pompa siada od przebiegu 130 do 180 - z taką rozpiętością się spotkałem - niestety żadnej osobie nie pomogłem bo spalili uzwojenia na silnikach. Pompa to minimalne koszty naprawy.

Wstępnie stan pompy można ocenić po dźwięku jaki wydaje. Powinien być płynny (bez żadnych przerw, zawahań) i słyszalny wyraźnie rosnący opór i zwalnianie pompy pod koniec.

> samochód niedawno kupiony i takiej operacji jeszcze nie robiłem

> u mnie jezdzi wiecej w trasie niz po miescie

> poprzedni właściciel odpinał kleme(padnięty aku) i po jej założeniu bylo wszystko wporządku

To tu dobrze ok.gif

> zauważyłem również że podczas ruszania jest takie jakieś walnięcie połączone z szarpnięciem. gdy

> delikatnie operuje pedałem gazy zmiana biegów na wyższe jest w miarę delikatna, natomiast jak

> robie to gwaltowniej to jest szarpniecie i slychac jakies walniecie w skrzyni. redukcja biegow

> odbywa sie plynnie i raczej bez jakis dziwnych dzwiekow.

Więc wychodzi na złą pracę wysprzęglika. Powody tak jak pisałem mogą być dwa. Zwykłe zużycie (i tu sobie sam we własnym zakresie nie poradził z kalibracją i potrzebna pomoc ASO) lub/i przyczynił się do tego płyn przekładniowy (zagrzanie = zapowietrzenie, gęstość = spadki ciśnień, przepuszcza prze siłowniki)

Sprawdź sobie płyn w selespeedzie - jak jest czarny jak smoła to już dawno czas na wymianę. Warto mieć jakiś patyczek (bo otwór w zbiorniczku jest mały) i wziąć małą próbkę oleju miedzy palce i krople na białą kartkę.

Palcami sprawdzasz jego lepkość i oleistość (tłustość) - jest to olej przekładniowy i powinien być lekko tłusty - jak będzie "suchy" to czas na wymianę (przy zużytym oleju można zatrzeć wybierak nono.gif Alfa 156 2.0 cierpi na taką chorobę) w Stilo jak na razie odnotowałem jeden taki przypadek. (taką samą metodą sprawdza się płyn hamulcowy - by mieć porównanie, który jest bardziej lepki sprawdź hamulcowy i selespeed (jeśli nie masz doświadczenia w takiej metodzie) biała kartka powie Ci ile jest syfu w płynie - to też decyduje o wymianie = dbamy o wybierak + siłowniki.

Do układu wchodzi 800ml - do zbiornika zmieści Ci się 600-700ml.

> mam jeszcze jedno pytanko: czy przy moim przebiegu mozliwe jest zuzycie przegubow wewnetrzych?

> czasami slysze jakis dziwny dzwiek. nic innego nie przychodzi mi do glowy jak te przeguby.

> zawieszenie jest ok(sprawdzalem w ubiegly poniedzialek)

Wszystko zależy jak kto jeździł przed Tobą. Przeguby strzelają jak są zużyte. Cięzko diagnozować i wypowiadać się na odległość. Ja mam już prawie 170 i bez żadnych problemów - tyle, że ja nie ścigam się tym samochodem z innymi (jedyna zabawa to przegazówka pod światłami by koleś z sąsiedniego pasa ruszył jak z procy - przynajmniej on nie tamuje ruchu z_lol1.gif)

> dzieki z gory za odp

Tu masz manuale:

KLIK -->strona SSP <-- KLIK

Znajdziesz tu 2 pdfy o selespeedzie (opis działania i usterki, regeneracja pompy selespeed) a oprócz nich wiele innych przydatnych w naprawie Stilo. waytogo.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
  • 4 tygodnie później...

witam. po nabyciu kabli do podlaczenia autka pod komputer zrobilem wszystkie czynnosci zalecane przez darkooo(odpowietrzenie sprzegla, kalibracji, wymianie plynu hydraulicznego), kilkakrotna proba kalibracji skrzynik zawsze konczyla sie komunikatem:

beztytuuaqw.jpg

niestety po tych czynnosciach wiele sie nie zmienilo. nadal po puszczeniu hamulca autko stoi w miejscu i po dodaniu gazu dopiero rusza(jesli dodanie gazu bedzie malo delikatne to nadal wystepuje walniecie z szarpnieciem).

po konsultacjach z darkooo zaczelismy obstawiac czujnik polozenia pedalu przyspieszenia tym bardziej ze zachowywal sie on bynajmniej dziwnie, pokazywal wartosci od 0% do 20%, gdzie zupelnie sprawny powinien pokazywac caly zakres od 0-100%. kupilem drugi czujnik i niestety jest to samo. czy tutaj moze jest jakas blokada w ecu(np rodzicielska, zeby synek nie szalal autkiem albo cos). nie wiem jak to sie ma do samej jazdy autkiem. czy wkreca sie do konca obrotow czy moze dochodzi do jakis obrotow i nie chce dalej jechac. dzisiaj na pewno to sprawdze.

prosze o jakies sugestie w ww temacie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Czy silnik był wyłączony a zapłon włączony podczas prób adaptacji?

> Pozdrawiam BAS

tak. kluczyk w pozycji mar. z poczatku bylo slychac prace wysprzeglika, poznie wyskakiwal blad skrzyni na wyswietlaczu w aucie a pozniej zaczynaly sie zmieniac biegi i zazwyczaj zatrzymywalo to sie na 2 lub 3 biegu. i pojawial sie ww komunikat na komputerze

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> tak. kluczyk w pozycji mar. z poczatku bylo slychac prace wysprzeglika, poznie wyskakiwal blad

> skrzyni na wyswietlaczu w kompie a pozniej zaczynaly sie zmieniac biegi i zazwyczaj

> zatrzymywalo to sie na 2 lub 3 biegu

Pedał przyśpieszenia (jego pracę) sprawdzałem tylko na zapłonie.

Ja bym szukał winy właśnie albo w pedale, albo w sterowaniu.

Potencjometr wymieniłeś ... i nadal nic. Prawdopodobieństwo, że kupiłeś walnięty jest małe.

Może zmiana oporu powyżej 20% przekazywana jest innym pinem w kości. Może być zaśniedziały (nie wiem zgaduję teraz)

Kolejną rzeczą to przeglądnięcie kości łączącej pedał przyśpieszenia - kontakt spray.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> czy wy właśnie sugerujecie że samochod po puszczeniu hamulca powinien zaczac pełznac do przodu tak

> jak ma to miejsce w klasycznym automacie?

Nie, nikt czegoś takiego nie sugeruje.

Kolega ma problem z ruszaniem. dodaje gazu a samochód stoi, po pewnym czasie zrywa ze sprzęgła i jedzie.

Coś jest nie tak z sygnałem z pedału gazu.

(nie będę opisywał całej sytuacji - patrz posty wyżej)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> niestety po tych czynnosciach wiele sie nie zmienilo. nadal po puszczeniu hamulca autko stoi w

> miejscu i po dodaniu gazu dopiero rusza(jesli dodanie gazu bedzie malo delikatne to nadal

> wystepuje walniecie z szarpnieciem).

a to ten fragment musiałem źle zrozumieć mlot.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Pedał przyśpieszenia (jego pracę) sprawdzałem tylko na zapłonie.

ja sprawdzalem i na zaplonie i na zapalonym silniku. efekt byl taki sam. dodam jeszcze ze podczas wczorajszych testow podczas jazdy auto jezdzilo w pelnym zakresie obrotow. nie ucinalo powiedzmy przy 3 tys obrotow tylko normalnie dalej wchodzilo na obroty.

> Ja bym szukał winy właśnie albo w pedale, albo w sterowaniu.

> Potencjometr wymieniłeś ... i nadal nic. Prawdopodobieństwo, że kupiłeś walnięty jest małe.

> Może zmiana oporu powyżej 20% przekazywana jest innym pinem w kości. Może być zaśniedziały (nie

> wiem zgaduję teraz)

> Kolejną rzeczą to przeglądnięcie kości łączącej pedał przyśpieszenia - kontakt spray.

szczerze mowiac traktowalem spreyem tylko ten czujnik( tzn srodek i zlacze zenski). zlacze meskie przeczyszcze dzisiaj

edyta:

wszystko potraktowane jeszcze raz kontaktem i nadal bez zmian niewiem.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> to co w takim razie dalej kombinowac?

Możesz jeszcze sprawdzić jak zachowuje sie pedał gazu podczas jazdy (pow 2 biegu?) czy nadal ma zakres tylko do 20%?

Coś jest nie tak z pedałem gazu lub sygnałem.

Jedynie co może odcinać gaz (na biegu) to otwarte drzwi.

Zastanawia mnie czy systemy typu ESP też nie będzie odcinał gaz z powodu różnic obrotów kół - wszystkie koła w takim samym rozmiarze - profil również?. (tyle, że działo by się to podczas jazdy i dodatkowo by sygnalizował swoją pracę).

Restartowałeś komp (przez odpięcie aku)?

albo podmianka pedału z samochodu na 100% sprawnego - w celu wykluczenia pedału przyśpieszenia albo grzebanie w elearnie w specyfikacji pedału przyśpieszenia - instalacja elektryczna i wszystkie sygnały z których zbiera informację.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

może nie zrozumiałem do końca o co chodzi ale jak by było tylko do 20% to by nie zmienił biegu. Jakie sa objawy po dodaniu gazu jest 0 i zaczyna łapać dopiero dużo wyżej. U nas nie ma tak jak jest to w automacie ze po puszczeniu hamulca samochód zaczyna ciągnąć. Po puszczeniu hamulca nic sie nie dzieje a to ze po dodaniu gazu nie rusza od razu może być związane ze zużyciem sprzęgła, może ślizga się już trochę

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> może nie zrozumiałem do końca o co chodzi ale jak by było tylko do 20% to by nie zmienił biegu.

> Jakie sa objawy po dodaniu gazu jest 0 i zaczyna łapać dopiero dużo wyżej. U nas nie ma tak

> jak jest to w automacie ze po puszczeniu hamulca samochód zaczyna ciągnąć. Po puszczeniu

> hamulca nic sie nie dzieje a to ze po dodaniu gazu nie rusza od razu może być związane ze

> zużyciem sprzęgła, może ślizga się już trochę

Trzeba by postudiować jakie warunki muszą być spełnione do płynnego ruszenia.

Jakie obroty silnika, w jakim stopień % wciśnięty pedał gazu itp.

Koledze pedał gazu nie przekracza 20% .... może selespeed potrzebuje pow 20% wciśniętego gazu by ruszyć?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Możesz jeszcze sprawdzić jak zachowuje sie pedał gazu podczas jazdy (pow 2 biegu?) czy nadal ma

> zakres tylko do 20%?

dobrze sprawdze ale dopiero po weekendzie bo w garazu mam kompa stacjonarnego, a caly weekend bede mial zajety i nie ogarne laptopa przerz ten czas

> Coś jest nie tak z pedałem gazu lub sygnałem.

> Jedynie co może odcinać gaz (na biegu) to otwarte drzwi.

to dziala poprawnie, sprawdzane kilkakrotnie

> Zastanawia mnie czy systemy typu ESP też nie będzie odcinał gaz z powodu różnic obrotów kół -

> wszystkie koła w takim samym rozmiarze - profil również?. (tyle, że działo by się to podczas

> jazdy i dodatkowo by sygnalizował swoją pracę).

wszystkie opony to 215/45/17, cisnienie regulowane w tym tygodniu

> Restartowałeś komp (przez odpięcie aku)?

jaki czas jest potrzebny zeby komp sie zrestartowal? 15 min powinno wystarczyc??

> albo podmianka pedału z samochodu na 100% sprawnego - w celu wykluczenia pedału przyśpieszenia albo

> grzebanie w elearnie w specyfikacji pedału przyśpieszenia - instalacja elektryczna i wszystkie

> sygnały z których zbiera informację.

jesli znajde jakiegoch chetnego do podmianki to spróbuje, a w miedzyczasie bede przegladal elerna

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a wiec tak: zrobilem reset kompa i pedal przyspieszenia nadal pracuje w tyma samym zakresie (0-20%), zrobilem kalibracje sprzegla i o dziwo samochod zaczal ruszac prawie z dolnego zakresu obrotow, nie wiem dokladnie jak to sie przedstawia ale zauwazylem znaczna poprawe.

szarpniecie (dodam ze glos wydobywal sie z okolic skrzyni) z walnieciem niestety nadal wystepowalo. dzisiaj rano stwierdzilem ze sprawdze poloski i przeguby. co sie okazalo strona pasazera teoretycznie ok, strona kierowcy przegub wewnetrzy zupelnie rozwalony. z trzech lozysk nie zostalo oni jednego, wszystko rozsypane w drobny mak. wiec juz raczej bylem pewnien ze to szarpanie i walenie bylo od tego.

na biegu zalatwilem sobie nowy przegub i wieczorkiem hop siup wymienilem go. wszystko poskrecalem, przebralem sie i jade na jazde probna. przy ruszaniu nie slychac bylo zadnych niepokojacych dzwiekow, przejechalem moze z 300 metrow i zaczalem lekko przyhamowywac do zakretu. przy tym hamowaniu z prawego kola zaczely dochodzic jakies dziwne dzwieki. nie wiem co to jest. ma to jakis dziwny dzwiek i wystepuje raczej przy hamowaniu. czuc cos bylo na kierownicy, jakies takie szarpniecia czy cos. nie wiem czy wystepuje to rowniez przy hamowaniu silnikeim bo zaraz sie zawinalem z powrotem do garazu.

kuzwa juz bylem ucieszony ze rozwiazalem ten problem z tym ruszaniem a tu dupa.

jesli ma ktos jakies sugestie zwiazane z ww problemem to prosze o podzielenie sie nimi, z gory za wszystkie dziekuje

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> a wiec tak: zrobilem reset kompa i pedal przyspieszenia nadal pracuje w tyma samym zakresie

> (0-20%), zrobilem kalibracje sprzegla i o dziwo samochod zaczal ruszac prawie z dolnego

> zakresu obrotow, nie wiem dokladnie jak to sie przedstawia ale zauwazylem znaczna poprawe.

> szarpniecie (dodam ze glos wydobywal sie z okolic skrzyni) z walnieciem niestety nadal wystepowalo.

> dzisiaj rano stwierdzilem ze sprawdze poloski i przeguby. co sie okazalo strona pasazera

....

Rozumiem, ze po wymianie półośki rusza płynnie? mimo małego zakresu pedału gazu?

Sprawdziłeś jeszcze przegub w zwrotnicy? może on też jest rozwalony?

Tu już szukasz samych mechanicznych uszkodzeń.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące później...

Witam i pozdrawiam!

Podłączam się pod ten wątek, bo wydaje mi się, że mama podobny problem.

Zaczęło się w zeszłym tygodniu, od tego, że samochód podczas zmiany biegu zrzucił na luz. (N na wyświetlaczu) Potem zaczęło się to dziać coraz częściej.

Następnie zaczął czasami szarpać i uderzać podczas ruszania na 1 i R (nie chodzi o kangurowanie)

Wygląda to tak jakby sprzęgło się załączało i rozłączało.

Czasami również przy zmianie biegu bieg wchodzi a sprzęgło się nie załącza, obroty wzrastają, po czym sprzęgło się załącza z szarpnięciem.

Moje typy:

1) Elektrozawór sprzęgła?

2) Wysprzęglik, jakiś czujnik na wysprzęgliku?

3) Zużyta tarcza sprzęgła?

4) Może tylko kalibracja sprzęgła

Podejrzewałem też akumulator, bo miał spadki napięcia do 10V przy rozruchu. Ale był sprawdzany specjalnym przyrządem i podobno jest dobry.

Uprzedzając pytania:

Pompa działa płynnie i pompuje do 54 MPa

Ciśnienie spada powoli.

Płyn w aktywatorze był wymieniany w zeszłym roku.

W skrzyni nie wymieniałem.

Na jakimś MultiSkanie był błąd "włącznik sprzęgła" albo "czujnika włącznika sprzęgła"

Proszę o pomoc w rozpoznaniu problemy.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Witam i pozdrawiam!

> Podłączam się pod ten wątek, bo wydaje mi się, że mama podobny problem.

> Zaczęło się w zeszłym tygodniu, od tego, że samochód podczas zmiany biegu zrzucił na luz. (N na

> wyświetlaczu) Potem zaczęło się to dziać coraz częściej.

> Następnie zaczął czasami szarpać i uderzać podczas ruszania na 1 i R (nie chodzi o kangurowanie)

...

Witam,

Podładuj aku by nie miał spadków. odłacz klemy w celu restartu i test. 50/50, że problem zniknie. Zrób kalibrację sprzęgła - jeśli to nie pomoże to sprawdź główne złącze skrzyni - znajduje się na podłużnicy pod akumulatorem (szeroka kość) - watro przed rozpięciem odpiąć aku.

Zczytaj wszystkie błędy i daj znać co i jak.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Dzieki za wskazówki.

> Żeby dostać się do tego głównego złącza skrzyni to trzeba zdjąć podstawę akumulatora?

> Widać je na którymś Twoim manualu? np.regeneracja pompy

Łatwiej chyba ściągnąć rurę dolotu albo kosz jak piszesz. Nie jestem pewien ale bez rozbierania może też dosięgniesz ręką. Na 100% będziesz widział kość jak podniesiesz maskę.

286041340-SELESPEED.png

zdjęcia nie posiadam tongue.gif

post-120396-143525166262_thumb.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to się znacznie pozmieniało.

Samochodu nie ruszałem od czasu, kiedy pisałem pierwszego posta. Czyli cały weekend.

Wczoraj system wystartował z błędem skrzyni.

Nie pozwolił odpalić silnika. Wyglądało jakby skrzynia nie mogła zrzucić na luz.

Szarpłem lekko samochodem. Był na biegu.

Ponowna próba. Tym razem włączył luz i pozwolił odpalić.

Cały czas błąd skrzyni, brak auto tylko manual na wyświetlaczu.

Nie było możliwości wrzucenia biegu.

Wypiłem klemę akumulatora, reset komputera.

Podłączyłem klemę po około 4 godzinach.

Ponowna próba, startuje znowu z błędem skrzyni.

Silnik można odpalić. Ponownie tylko manual, można wrzucić bieg po dłuższym przytrzymaniu drążka biegów.

Przy próbie ruszenia, wywala błąd skrzyni i gasi silnik.

Dzisiaj rano przypiąłem drugi akumulator na przewody.

O dziwo system startuje bez błędu skrzyni.

Jest auto i manual, można wrzucić bieg.

Przy próbie ruszenia szarpie, wywala błąd skrzyni i gasi silnik.

To gaszenie jest elektryczne (odcięcie zapłonu) nie zaduszenie.

Dzisiaj spróbuję zlokalizować to złączę główne i sprowadzić kogoś z komputerem do sczytania błędów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 lata później...

Pozwolę sobie odświeżyć wątek, bo problem bardzo podobny, jak u autora. Otóż po systematycznej batalii z selespeedem (wymiana gruszki, regeneracja pompy, dwukrotna wymiana Tuteli cs speed, wymiana oringów na elektrozaworach) jest już PRAWIE dobrze. Pojawił się niestety objaw, jak w tytule - stilo rusza dopiero przy obrotach rzędu 2 tysięcy i kolejne biegi zmienia z poślizgiem sprzęgła. Wykonałem odpowietrzanie sprzęgła kilkukrotnie (wynik 00), ale obliczanie degradacji ni diabła nie daje efektu, wynik degradacji cały czas ten sam. Kalibracja poprodukcyjna też przechodzi z wynikiem pozytywnym. Obliczanie degradacji wykonuję zgodnie z instrukcją: łączę się z FES-em, uruchamiam procedurę, odpalam silnik, rozpędzam auto wolno do 3 tys. obrotów, zatrzymuję, wyłączam silnik, czekam 10 sekund, łączę z FES-em i ... nic. Podpowiedzcie proszę, co robię nie tak?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

> Pozwolę sobie odświeżyć wątek, bo problem bardzo podobny, jak u autora. Otóż po systematycznej

> batalii z selespeedem (wymiana gruszki, regeneracja pompy, dwukrotna wymiana Tuteli cs speed,

......

Sprzęgło do wymiany i chyba tyle w tym temacie.

p.s.

jak rozłączysz baterie masz duże szanse na stracenie wszystkich biegów.

Wysprzęglik przy zużytym sprzęgle wychodzi poza zakres swojej pracy i po odłączeniu traci swoje dane (mapę pracy) i posprzątane.

Babart na linę lub lawetę crazy.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc później...

> ......

> Sprzęgło do wymiany i chyba tyle w tym temacie.

> p.s.

> jak rozłączysz baterie masz duże szanse na stracenie wszystkich biegów.

> Wysprzęglik przy zużytym sprzęgle wychodzi poza zakres swojej pracy i po odłączeniu traci swoje

> dane (mapę pracy) i posprzątane.

> Babart na linę lub lawetę

Może ktoś dysponuje procedurą demontażu skrzyni w abarcie. Sprzęgło mi się ślizga (objawy jak podane powyzej). Szukam hintów do operacji wymiany sprzęgła i wysprzęglika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Może ktoś dysponuje procedurą demontażu skrzyni w abarcie. Sprzęgło mi się ślizga (objawy jak

> podane powyzej). Szukam hintów do operacji wymiany sprzęgła i wysprzęglika.

By zmienić sprzęgło musisz targać silnik.

Wszystko zależy od możliwości warsztatowych jak to zrobisz:)

Są dwa sposoby, albo dołem (ściągasz sanki) lub przodem.

Odkręcasz pas przedni rozpinasz silnik, półosie.

Uważaj z rozpinaniem przewodu paliwowego od listwy wtryskowej (u mnie nie puściła i poszedł wężyk gumowy).

Po złożeniu wszystkiego do kupy należy przeprowadzić adaptację skrzyni zalać nowymi sokami (była lekka zmiana w olejach do skrzyni - nie myl z olejem hydraulicznym sterowania).

Warto zastanowić się nad dwumasem - koszt nowego to ok 990pln smile.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> By zmienić sprzęgło musisz targać silnik.

> Wszystko zależy od możliwości warsztatowych jak to zrobisz:)

> Są dwa sposoby, albo dołem (ściągasz sanki) lub przodem.

> Odkręcasz pas przedni rozpinasz silnik, półosie.

Jest jeszcze opcja wyjęcia skrzyni, bez wyjmowania silnika, nie ruszania sanek oraz pozostawienia całego pasa przedniego. Moim zdaniem najlepsza z opcji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Nie wiem czy z babatha uda się wytargać skrzynie samą, miejsca jest jednak trochę mniej.

Mam jakis angielski opis z którego wynika ze można sama skrzynie wyjąć jednak trzeba zdemontować wcześniej selespeed-a. Szukam kogoś kto ma jakieś z tym doświadczenia... bo opinie w sieci są jak widać rózne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Nie wiem czy z babatha uda się wytargać skrzynie samą, miejsca jest jednak trochę mniej.

Da się w tym miesiącu już dwa razy tak wyciągnęła. Jakbym nie wiedział o czym pisze to bym nawet się nie odezwał w tym temacie skromny.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poniżej tłumaczenie procedury wymiany sprzęgła, którą znalazłem w necie. Co o niej myślicie ? Czy Waszym zdaniem kompletna ? Liczę na komentarze/uwagi doświadczonych w temacie Kolegów ...

WYMAGANE NARZĘDZIA.

Narzędzie do centrowania tarcz sprzęgła.

Klucz - nasadka 36mm

FES/MES + kabel

Narzędzie do rozłączania przegubów kulowych

Butelka oleju selecpeed (tutala cs)

2 l oleju do skrzyni biegów.

Zestaw sprzęgła (tarcza + docisk)

Łożysko wyciskowe (wysprzęglik)

Koło zamachowe (opcjonalnie)

WYMONTOWANIE:

1. Wjedź na rampę

2. Usuń przewód powietrza

3. Odłącz pompę selespeed

4. Podłącz latpopa do skrzyni biegów i wykonaj procedurę obniżenia ciśnienia. Sprawdź czy ciśnienie w układzie selespeed pozwala na demontaż.

5. Usuń akumulator.

6. Usuń obudowę akumulatora.

7. Poluzuj nakrętkę lewej półosi (36 mm) mając koła ciągle na rampie.

8. Usuń sekcję wydechu pod silnikiem pomiędzy dwoma kołnierzami (?)

9. Zamontuj osłonę wydechu, którą musiałeś zdemontować aby usunąć wydech.

10. Unieś samochód i podłóż podpórki pod szynami, tuż przed sankami.

11. Zdemontuj przednie koła i odłącz dolne wahacze, drążki kierownicze oraz stabilizator z amortyzatorów.

12. Usuń mocowanie przekładni kierowniczej z sanek.

13. Podłóż podnośnik pod sanki i usuń 4 śruby mocujące i zdemontuj sanki.

14. Usuń czujnik położenia wału oraz rozrusznik.

15. Usuń termostat oraz obudowę filtru powietrza.

16. Teraz użyj procedur z elearn aby usunąć selespeed (aktywator oraz wybierak).

17. Użyj podnośnika aby podeprzeć silnik podczas usuwania mocowań skrzyni.

18. Zamontuj sprzęgło przy użyciu narzędzia do centrowania.

MONTAŻ:

19. Zamontuj wszystkie elementy w kolejności odwrotnej.

20. Miej gotowy laptop kiedy akumulator zostanie podłączony.

21. Włącz zapłon i podłącz się przy pomocy MES-a do skrzyni biegów.

22. Uruchom procedurę odpowietrzania postępując zgodnie z instrukcjami na ekranie

23. Uruchom procedurę rekalibracji robota. Skrzynia będzie przez kilka minut hałasować i może

zakończyć się błędem. Nie panikuj i idź do następnego kroku.

24. Odłącz laptopa od skrzyni.

25. Wyłącz zapłon

26. Włącz zapłon.

27. Podłącz się do skrzyni biegów i wykasuj wszystkie błędy.

28. Przełącz skrzynię w Manual i zmieniaj biegi.

29. Wszytko działa!

30. Uruchom silnik i sprawdź auto.

31. Świętuj z whiskey.

Skrzynia będzie trochę szarpała przez kilka pierwszych kilometrów dopóki komputer odkryje, że tarcza została wymieniona.

UWAGI:

Usuń zbiornik slelespeed i dobrze go wyczyść. W zbiorniku jest przewężenie które gromadzi bród. Oczyść ostrożnie bezpyłową szmatką na patyczku.

Jeśli demontujesz koło zamachowe to śruby są bardzo mocno dokręcone. Włóż kilka długich śrub (8 mm) w otwory w tarczy i zablokuj tarczę używając drewnianych klocków (100mmx50mm).

Gdy odpakowujesz wysprzęglik upewnij się, że mały plastikowy kapsel, który znajduje się na zewnątrz został usunięty.

Bądź bardzo dokładny przy oznaczeniu wszystkich rozłączanych wiązek i przewodów abyś wiedział jak je z powrotem połączyć. Większość elektrycznych połączeń jest oczywistych ale hydrauliczne przewody muszą być jednoznacznie oznaczone aby podłączyć je w te same miejsca

Włóż bezpyłową szmatkę w otwór powstały po usunięciu wybieraka aby go zabezpieczyć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ta procedura opisana wyżej jest ok i na pewno idzie zdemontować skrzyni zgodnie z jej opisem, lecz ja za pierwszym razem nie nie demontowałem nic ze skrzyni, czyli cały osprzęt selespeed nie ruszałem tak samo jak nie ruszałem ani sanek ani wydechu, dodatkowe utrudnienie jakie miałem to była instalacja gazowa i multum kabli, ale dać się dało. A drugi raz jak demontowałem to odkręciłem tylko pompę z selespeed bo jednak trochę przeszkadza, po jej demontażu jest łatwiej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ta procedura opisana wyżej jest ok i na pewno idzie zdemontować skrzyni zgodnie z jej opisem, lecz

> ja za pierwszym razem nie nie demontowałem nic ze skrzyni, czyli cały osprzęt selespeed nie

> ruszałem tak samo jak nie ruszałem ani sanek ani wydechu, dodatkowe utrudnienie jakie miałem

> to była instalacja gazowa i multum kabli, ale dać się dało. A drugi raz jak demontowałem to

> odkręciłem tylko pompę z selespeed bo jednak trochę przeszkadza, po jej demontażu jest

> łatwiej.

Super, że odpowiedziałeś. Też będą próbował wyciągnąć skrzynię bez demontażu selespeeda, ...jeśli trzeba będzie zdemontować pompę to ok - nie jest to wielkim problemem. Mam już sprzęgło i wysprzęglik ..zastanawiam się, czy wysprzęglik trzeba zalać tutelą cs po zamontowaniu czy liczyć na to, że procedura odpowietrzania w FES zadziała pozytywnie...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Super, że odpowiedziałeś. Też będą próbował wyciągnąć skrzynię bez demontażu selespeeda, ...jeśli

> trzeba będzie zdemontować pompę to ok - nie jest to wielkim problemem. Mam już sprzęgło i

> wysprzęglik ..zastanawiam się, czy wysprzęglik trzeba zalać tutelą cs po zamontowaniu czy

> liczyć na to, że procedura odpowietrzania w FES zadziała pozytywnie...

Sorry za OT, ale mam drobne pytanko: ile Cię kosztował wysprzęglik?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Sorry za OT, ale mam drobne pytanko: ile Cię kosztował wysprzęglik?

Mnie nic, ale jeden kosztował 670 valeo z czujnikiem, a drugi ori 679zł. też z czujnikiem Ten drugi był brany tu (link poniżej), ale cena poszła już do góry.

http://www.fiat-lancia-alfa.pl/tuleja-wy...faf780b7321fe43

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Kilka refleksji dotyczących wymiany sprzęgła.

1. Wymiana jest możliwa bez wyciągania całego silnika. W moim przypadku nastąpił demontaż akumulatora wraz z obudową, obudowy filtra powietrza, zbiorniczka płynu selespeed, termostatu, pompy selespeed (odkręcenie od mocowania na skrzyni), półosi, wydechu, sanek, rozrusznika. Konieczne było także "skosowanie" silnika. Następnym razem będę raczej wyciągał cały zestaw napędowy - uważam, że będzie to prostsza operacja.

2. Ślizganie się sprzęgła w moim przypadku było spowodowane uszkodzeniem tarczy dociskowej - kilka sprężyn było dziwnie odkształconych.

3. Zamontowano - komplet sprzęgło + docisk VALEO 826254, wysprzęglik VALEO 810000

4. Po wymianie skrzynia biegów oraz selespeed otrzymują nowe płyny.

5. Po zmontowaniu całości należy wykonać odpowietrzanie oraz procedurę EOL

6. Bezpośrednio po wymianie skrzynia jest szarpiąca co zmienia się stopniowo wraz z kolejnymi kalkulacjami indexu zużycia sprzęgła. W moim przypadku Clutch degradation index bezpośrednio po wymianie miał wartość ok 12400. Obecnie, po kilkunastu kalkulacjach oraz po 1 tygodniu używania auta ma wartość 7200. Pomimo nieprawidłowych wartości Clutch engaged position (14,534 mm) oraz PIS closed position (8,268 mm) skrzynia działa płynnie. Ruszanie poniżej 1000 obr/s, zmiany biegów płynne. Brak wrażenia zwiększania prędkości obrotowej przy zmianie biegów.

Osobom, które planują podobną operację proponuję:

- używać wyłącznie zestawów VALEO

- wyciągnąć cały zestaw napędowy

- wyczyścić zbiorniczek płynu selespeed.

- zalać nowy płyn selespeed oraz olej do skrzyni

- pomęczyć się z kalkulacją indexu sprzęgła w FES albo uzbroić się w cerpliwość

- jeździć delikatnie przez kilka dni po wymianie sprzęgła

Koszty operacji w moim przypadku: sprzęgło + wysprzęglik - 1340 pln, płyny - 140 pln, wymiana - 600 pln.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.