wujek Napisano 5 Stycznia 2012 Udostępnij Napisano 5 Stycznia 2012 Po zjedzeniu malego Husky koreanczyk wstal i napisal intrukcje, ktorej nei rozumiem. Klasa oleju: API CH4 ACEA B4. To sa dwie rozne klasy IMO Jak to sie je? Google wyplulo duzo wynikow ale jeszcze wiekszy metlik mam w glowie. Lotos quazar spelnia te wymagania ale nigdzie go nie moge kupic. Wytlumaczcie mi jak 5 latkowi o co chodzi z ta klasa lepkosci. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
camel00 Napisano 5 Stycznia 2012 Udostępnij Napisano 5 Stycznia 2012 > Wytlumaczcie mi jak 5 latkowi o co chodzi z ta klasa lepkosci. Znalezione, skopiowane: Quote: Chcesz kupić olej, obejrzyj dokładnie opakowanie.... Znalazłeś już "SAE" ? (np. SAE 15W 40) "SAE" jest to skrót nazwy amerykańskiego związku inżynierów samochodowych (Society of Automotive Engineers). Ten związek ocenia właściwości lepkości olejów silnikowych oraz dzieli je na klasy SAE. 0W-40, 5W-40, 10w-40 ...15W-40 - Enigma Rozszyfrujmy te skróty...Liczba "W" 0W..., 5W..., 10W..., 15W..., 20W... Pierwsza liczba - a więc np. 0 lub 5 czy 10, 15 ...itd., mówi o tym jak płynny jest olej przy zimnym silniku ("Liczba W" = Winter czyli zima) czym niższa liczba "W", tym bardziej płynny jest olej w niskiej temperaturze. Tym lepiej dla silnika. Szybciej zaczyna wędrować po zimnym silniku a tym samym smarować zaraz po "uruchomieniu". Jednym słowem chroni go przed zatarciem w lodowate dni. Przy opisie lepkości możemy stwierdzić, czym liczba oznaczająca lepkość jest większa, tym olej jest mniej płynny = bardziej lepki np. 15W, 20W (w ostrą zimę o konsystencji miód, smoła) Poruszenie współpracujących części w silniku np. w -20 jest mocno utrudnione. Silnik tak na to reaguje jak byśmy grali w koszykówkę ubrani w płaszcz i kalosze... Druga liczba...po liczbie "W" np 30, 40, 50 lub 60 podaje płynność oleju przy wysokiej temperaturze. Także tu obowiązuje zasada - czym niższa liczba w oznaczeniu, tym lżej pracuje silnik, jednak także - czym wyższa ta liczba - tym bardziej może być obciążony silnik. Jest to warstwa chroniąca silnik przed zatarciem (film olejowy) Oleje, które pokrywają tylko jedną klasę lepkości SAE nazywamy olejami jednosezonowymi (monograde) np. SAE 30, 40 albo SAE W30, SAE 40 albo SAE W40 itd. Oleje, które pokrywają kilka klas lepkości nazywamy olejami całorocznymi albo wielosezonowymi - wspomniane wcześniej SAE 15W-40. Znaczone są zarówno: klasa lepkości przy zimnym starcie (pierwsza liczba W), jak i klasa lepkości przy wysokiej temperaturze (druga liczba po liczbie W). Te dwie klasy dzielone są litera W, z tego wynikają oznaczenia jak np.: SAE 15W40, SAE 0W30 albo 10W60 Coś jeszcze? API ? Co to znowu ? Amerykański Instytut Naftowy API (American Petroleum Institute) kwalifikuje jakość olejów. API tworzy klasyfikacje w zależności od warunków eksploatacji silników, dzieląc na silniki benzynowe i Diesla. W przeciwieństwie do klasyfikacji SAE, która została opracowana przez przemysł samochodowy, API jest klasyfikacją przemysłu naftowego. Oznaczenie API jest prawie na każdym pojemniku z olejem i wygląda np. tak: API SL/CF Co dokładnie oznacza API SL/CF ? A więc instytut API rozwinął następującą klasyfikacje: Pierwsza litera za API to zawsze albo S albo C. S = oleje do silników benzynowych. C = oleje do silników Diesla. Druga litera to klasa a w zasadzie jakość oleju. Czym litera jest dalsza w alfabecie, tym wyższa jest jakość oleju. Najwyższe specyfikacje API są właśnie SL-SM/CI-4. Klasy API są definiowane następująco: Klasyfikacja API dla silników benzynowych - klasyfikacja od początku powstania do dnia dzisiejszego. Prehistoria..... SA - oleje nie zawierające dodatków uszlachetniających. SB - oleje dla silników z niskim obciążeniem skonstruowanych przed 1958r. SC - oleje dla silników konstruowanych na początku lat 60 SD - oleje dla wysoko obciążonych silników (silniki samochodowe lat produkcji końca lat 60 i początku 70); SE - oleje do silników konstruowanych w latach 70-tych. SF - oleje do silników o konstrukcji z lat 80-tych. SG - olej dla najwyższych wymagań. Jak SF + ochrona przed tworzeniem osadu. Oleje te wprowadzone zostały pod koniec lat 80-tych SH - Specyfikacja wprowadzona w 1993r. Podwyższono wymogi dotyczące odporności na utlenianie oraz ochronę przeciw korozji. SJ - Specyfikacja wprowadzona w 1996 roku. Tak samo jak SH + lepsze parametry pracy w niskich i wysokich temperaturach, lepsza współpraca z katalizatorami oraz zwiększona oszczędność paliwa. SL - Specyfikacja wprowadzona w 2001r. zastępująca klasyfikację SJ. Oleje do wszystkich silników używanych obecnie. Doskonała ochrona silnika w wysokich temperaturach oraz zmniejszone zużycie oleju i paliwa. SM - najnowsza specyfikacja, weszła w życie w lipcu 2004r do benzynowych silników aut osobowych. Ta sama ewolucja spotkała oleje do silników Diesel. Klasyfikacja API dla silników Diesla: CA - oleje dla silników z niewielkim obciążeniem CB - oleje dla silników z niewielkim obciążeniem. Charakteryzują się lepszymi własnościami przeciw zużyciowymi w stosunku do olejów klasy CA. CD - oleje do silników zarówno wolno ssących jak i doładowanych. Zapewniają ochronę przed zużyciem, korozją oraz chronią przed powstawaniem osadów wysokotemperaturowych. CDII - oleje do dwusuwowych silników Diesla. CE - Oleje do doładowanych silników wysokoprężnych, pracujących pod dużym obciążeniem zarówno przy wysokiej, jak i niskiej prędkości obrotowej. CF4 - Oleje do szybkoobrotowych czterosuwowych silników wysokoprężnych. Zastępuje klasyfikacje CE w silnikach Diesla zasilanych paliwem o niskiej zawartości siarki. CF - Specyfikacja olejów silnikowych dla silników wolno ssących oraz doładowanych, pracujących pod dużym obciążeniem, zasilanych paliwem o zróżnicowanej jakości. CF2 - oleje do wysoko obciążonych dwusuwowych silników wysokoprężnych. Zastępuje klasyfikację CDII CG-4 - oleje te produkowane od około 1998 r. przewyższają oleje klasy CF-4. Stanowi standard dla nowoczesnych 4-suwowych silników Diesla; CH-4 - jest stosunkowo rzadko używanym olejem najnowszej generacji od roku 2001; CI-4 - dotychczas najwyższa klasa jakości olejów wprowadzona w 2002. Oleje tej klasy używane są dla najnowocześniejszych, wysokoprężnych 4-suwowych wysokoobrotowych silników Diesla przede wszystkim aby podnieść poziom redukcji emisji szkodliwych substancji. Przewidziana dla samochodów wyposażonych w nowoczesne systemy oczyszczania spalin. I chyba najbardziej istotna dla nas klasyfikacja..... - ACEA Europejski odpowiednik SAE ale tak naprawdę nazywa się ACEA (Association des Constructeurs Europeens Automobiles) Asocjacja europejskich konstruktorów samochodowych. ACEA testuje oleje według "europejskiego systemu zachowania jakości dla olejów silnikowych" albo w oryginale brzmi to EELQMS = "European Engine Lubricant Quality Management System". Tutaj musimy zwrócić szczególna uwagę na fakt, iż, system ten jest jednak bardziej rygorystyczny niż amerykański system API. Klasyfikacja ACEA dzieli oleje według zastosowania w następujący sposób: ACEA A = dla silników benzynowych ACEA B = dla silników Diesla w samochodach osobowych (Light duty Diesel Engines, wszystkie silniki Diesla o mniejszej pojemności) ACEA E = dla wszystkich "ciężkich silników" Diesla jak np. w ciężarówkach Za literą oznaczającą przeznaczenie dla odpowiedniego typu silnika jest umieszczana cyfra, która klasyfikuje jakość oleju w sposób podobny do klasyfikacji API. Czym cyfra jest wyższa, tym wyższa jakość oleju. Za tą cyfrą, dzielony przez myślnik podany jest rok wydania danej specyfikacji. Silniki benzynowe: * ACEA A1 - jakość standardowa; * ACEA A2 - wysoka jakość standardowa; * ACEA A3 - wyższa jakość zachowania w stosunku do temperatury oraz oksydacji; * ACEA A4 - Kategoria zarezerwowana dla przyszłych konstrukcji silników benzynowych wyposażonych w bezpośredni system wtrysku paliwa. * ACEA A5 - Oleje silnikowe dające możliwość redukcji konsumpcji paliwa oraz umożliwiające wydłużenie rekomendowanych przez producentów przebiegów między obsługowych. Silniki Diesla dla samochodów osobowych: * ACEA B1 - jakość podstawowa; * ACEA B2 - wysoka jakość standardowa; * ACEA B3 - wyższa nośność sadzy oraz ochrona przed zatarciem; * ACEA B4 - dla silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa. * ACEA B5 - najwyższa jakość gwarantująca maksymalną oszczędność paliwa. Silniki Diesla dla samochodów ciężarowych oraz innych ciężkich maszyn: * ACEA E1 - jakość standardowa; * ACEA E2 - wysoka jakość standardowa; * ACEA E3 - wyższa nośność sadzy, lepsza ochrona przed zatarciem oraz czystość wału i silnika; * ACEA E4 - oleje silnikowe stosowane w nowoczesnych silnikach wysokoprężnych spełniające normy Euro 1, Euro 2, Euro 3 pracujących w najcięższych warunkach eksploatacyjnych, pozwalające na wydłużenie okresów wymian oleju. * ACEA E5 - oleje stosowane w najnowocześniejszych silnikach wysokoprężnych spełniające wymagania Euro 1, Euro 2, Euro 3. Ulepszona ochrona w stosunku do E4 Specyfikacje ACEA zostały zaktualizowane w latach 1998, 1999 i 2002. Dlatego im wyższy rok ujęty w specyfikacji, tym wyższe wymogi spełniane są przez olej danego typu i jakości. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość Napisano 5 Stycznia 2012 Udostępnij Napisano 5 Stycznia 2012 klik google, 15 sekund Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
camel00 Napisano 5 Stycznia 2012 Udostępnij Napisano 5 Stycznia 2012 czyli: API CH4 ACEA B4 API - Amerykański Instytut Naftowy (American Petroleum Institute) CH4 - jest stosunkowo rzadko używanym olejem najnowszej generacji od roku 2001; ACEA - Association des Constructeurs Europeens Automobiles B - dla silników Diesla w samochodach osobowych (Light duty Diesel Engines, wszystkie silniki Diesla o mniejszej pojemności) ACEA B4 - dla silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
muchenz Napisano 5 Stycznia 2012 Udostępnij Napisano 5 Stycznia 2012 > Wytlumaczcie mi jak 5 latkowi o co chodzi z ta klasa lepkosci. API i ACEA są to klasy jakościowe, a nie lepkościowe. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
nunu7 Napisano 5 Stycznia 2012 Udostępnij Napisano 5 Stycznia 2012 o lepkości tu ani słowa nie ma. Masz kupić olej spełniający dwie klasy jakościowe Amerykańską api i Europejską acea. Być może producent założył, że jak olej spełnia te klasy jakościowe, to już jego lepkość jest nieistotna. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
camel00 Napisano 5 Stycznia 2012 Udostępnij Napisano 5 Stycznia 2012 Czyli: dobierz sobie Jest Twój ceed, tylko nie wiem czy masz DPF czy VGT W Łodzi tutaj masz sklep z Midlandem Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wujek Napisano 5 Stycznia 2012 Autor Udostępnij Napisano 5 Stycznia 2012 > Czyli: dobierz sobie > Jest Twój ceed, tylko nie wiem czy masz DPF czy VGT > W Łodzi tutaj masz sklep z Midlandem Nie ma DPF 1.6CRDI Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wujek Napisano 5 Stycznia 2012 Autor Udostępnij Napisano 5 Stycznia 2012 > o lepkości tu ani słowa nie ma. > Masz kupić olej spełniający dwie klasy jakościowe Amerykańską api i Europejską acea. Być może > producent założył, że jak olej spełnia te klasy jakościowe, to już jego lepkość jest > nieistotna. Myslalem, ze maja ja spelniac jednoczesnie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wujek Napisano 5 Stycznia 2012 Autor Udostępnij Napisano 5 Stycznia 2012 > o lepkości tu ani słowa nie ma. > Masz kupić olej spełniający dwie klasy jakościowe Amerykańską api i Europejską acea. Być może > producent założył, że jak olej spełnia te klasy jakościowe, to już jego lepkość jest > nieistotna. Czyli myslisz, ze ma spelniac jednoczesnie te dwie klasy? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
camel00 Napisano 5 Stycznia 2012 Udostępnij Napisano 5 Stycznia 2012 > Nie ma DPF 1.6CRDI Nie ma dpf w Kia? - w pierwszym z brzegu linku piszą, że od 2011 jest czy nie ma w tabeli Midland'a -jest Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wujek Napisano 5 Stycznia 2012 Autor Udostępnij Napisano 5 Stycznia 2012 > Nie ma dpf w Kia? - w pierwszym z brzegu linku piszą, że od 2011 jest > czy nie ma w tabeli Midland'a -jest Ja mam z 2008 Od niedawna montuja. Malo tego dwumasy tez nie ma. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
gandw Napisano 5 Stycznia 2012 Udostępnij Napisano 5 Stycznia 2012 > Czyli myslisz, ze ma spelniac jednoczesnie te dwie klasy? Tak, ma spełniać tą klasę API i ACEA. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
rwIcIk Napisano 5 Stycznia 2012 Udostępnij Napisano 5 Stycznia 2012 > Po zjedzeniu malego Husky koreanczyk wstal i napisal intrukcje, ktorej nei rozumiem. Klasa oleju: > API CH4 ACEA B4. To sa dwie rozne klasy IMO Jak to sie je? Google wyplulo duzo wynikow ale > jeszcze wiekszy metlik mam w glowie. Lotos quazar spelnia te wymagania ale nigdzie go nie moge > kupic. > Wytlumaczcie mi jak 5 latkowi o co chodzi z ta klasa lepkosci. To klasy jakości wg API i wg ACEA. Kwestia czy są równorzędne i czy auto wymaga oleju spełniającego obie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wujek Napisano 5 Stycznia 2012 Autor Udostępnij Napisano 5 Stycznia 2012 > To klasy jakości wg API i wg ACEA. > Kwestia czy są równorzędne i czy auto wymaga oleju spełniającego obie. Do tej pory kupowalem taki, ze spelnia tylko jedna a teraz to juz nie wiem. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wujek Napisano 5 Stycznia 2012 Autor Udostępnij Napisano 5 Stycznia 2012 > Tak, ma spełniać tą klasę API i ACEA. Sek w tym, ze wiekszosc producentow podaje tylko ACEA wiec nie iwem co kupic. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Roswell Napisano 5 Stycznia 2012 Udostępnij Napisano 5 Stycznia 2012 > Czyli: dobierz sobie Dziwne oleje sugeruje, inne niż producent samochodu Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
sebademode Napisano 5 Stycznia 2012 Udostępnij Napisano 5 Stycznia 2012 > To klasy jakości wg API i wg ACEA. > Kwestia czy są równorzędne i czy auto wymaga oleju spełniającego obie. klasy europejskie sa lepsze. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
gandw Napisano 5 Stycznia 2012 Udostępnij Napisano 5 Stycznia 2012 Lepsze w czym? Faktycznie klasyfikacja api: ch-4 jest rzadko spotykana, jeśli już to w olejach do samochodów ciężarowych. Ale dalej wg mnie będąc w zgodzie z producentem olej powinien spełniać obie normy. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Temat został przeniesiony do archiwum
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.