Skocz do zawartości

[G] Jak sprawdzić mechanizm (serwo) tempomatu?


Ntp

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

W końcu i mnie dopadła chęć posiadania tempomatu...

Zanabyłem drogą kupna na alledrogo zestaw manetka+serwo od viki. Jako, że moje autko było wyposażone w elektrykę pod tempomat (kable, wtyczki, etc.) wydawało się to banalnie proste. No właśnie... wydawało.

Z zestawu, który kupiłem sprawna okazała się tylko manetka - sprzedawca zapewniał że wszystko jest OK, ale po rozkręceniu serwa - w środku masakra, jakby leżał 10 lat w wodzie i miedzy czasie był podłączany do prądu celem podsmażenia...

Kupiłem drugi, tym razem wymontowany z AII, 2.0. Sprzedawca gwarantuje że jest OK, ale...

Tempomat nie działa. Przewertowałem forum. U mnie również okazało się że do pinu A nie dochodzi 12V jak w tym wątku:link . Zmostkowałem z pinem F. Na reszcie pinów pojawiają się odpowiednie sygnały zgodnie z informacjami w tym wątku link .

Niestety po rozpędzeniu się powyżej 30km/h (i 60 też) naciskanie przycisku I nic nie daje.

Po podłączeniu w samochodzie z mechanizmem mogę połączyć się AB-COM'em. On z kolei nie ma możliwości monitorowania wartości sygnałów jakie do mechanizmu dochodzą (Opel Scannera nie mam).

Idąc za ciosem i od razu się nie poddając spróbowałem na biurku zasymulować wszystkie sygnały jakie do działania potrzebuje tempomat. Za generator impulsów posłużył stary notek z portem lpt i mały programik, który z określoną częstotliwością generuje sygnał 0 lub 1 na danym pinie lpt co zgodnie z info w tym wątku: link powinno spełnić wymagania (sygnał 0 - low, 5V - wysoki, prądowo chyba daje radę...)

I qpa... Serwo przy pewnej częstotliwości (myślę że powyżej 200Hz, nie jestem w stanie dokładnie policzyć) podawanych sygnałów zamruczy przez chwile (tak jakby "kręcił" silnik krokowy, który pociąga linkę), ale linki nie pociąga (nie słychać i nie widać aby zadziałał elektromagnes, który odpowiada za przenoszenie napędu na wałek, na którym nawija się tasiemka).

Pomysły mi się skończyły, mam jeszcze 2 dni aby odesłać serwo w ramach gwarancji rozruchowej, ale nie chce odsyłać sprawnej części.

Rozkręcić też nie mogę/nie chcę bo śrubki są pomalowane lakierem i będzie widać, że było rozbierane.

Pomóżcie, w jaki sposób można to ustrojstwo sprawdzić i mieć pewność że jest/nie jest OK. Sorry, że tak przydługawo ale starałem się opisać problem na ile mogłem najdokładniej...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Pomóżcie, w jaki sposób można to ustrojstwo sprawdzić i mieć pewność że jest/nie jest OK.

Może podłącz go w kabinie pobierając sygnał prędkości jak najbliżej złącza zegarów. Z resztą sygnałów (manetka, zasilanie i masa) już łatwiej sobie poradzisz. Musisz tylko oszukać tempomat w kwestii sygnałów z czujników pedału przyśpieszenia i sprzęgła. Możesz testy robić na postoju: wystaczy podnieść lewe (sygnał prędkości!) przednie koło, zaciągnąć ręczny, włączyć silnik, I biegi i "w drogę"... Mechanizm różnicowy nie dopuści, aby samochód spadł z lewarka...

Mi mój tempomat kiedyś przestał działać i po pociągnięciu sygnału prędkości właśnie z zegarów do komory silnika działa do dziś! Widać coś tam w fabrycznej wiązce do tempomatu padło, ale z braku dostępu do wiązki od ABS zastosowałem rozwiązanie zastępcze, które się sprawdziło.

Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Może podłącz go w kabinie pobierając sygnał prędkości jak najbliżej złącza zegarów. Z resztą

> sygnałów (manetka, zasilanie i masa) już łatwiej sobie poradzisz.

Spróbuję dziś zrobić tak jak piszesz. Choć trochę mnie dziwi, że sygnał drogi dochodzi do zegarów, dochodzi do MID'a, ABSów i gdzie tam jeszcze potrzebny, a do tempomatu coś by świrował... Wtyczka cała (jak nowa), wszystkie sygnały dochodzą włącznie z tą nieszczęsną drogą (oprócz pinu A, gdzie jest przerwa - nie mam pojęcia). W sumie jak kręciłem kołem i podpiąłem miernik to na pinie K napięcie skakało od 0 do ok 11V co chyba jest nie do końca zgodne z tym co koledzy pisali w wątkach przytoczonych wyżej (podawano 0-5V i z takim napięciem robiłem próby na biurku)... Przy czym mierzyłem zwykłym (tanim) miernikiem elektronicznym, a on przy małych "pikach" myślę że może pokazywać dziwne wartości.

Jakby mi ktoś potwierdził na bazylion % jak tam powinno skakać napięcie (ile V to stan niski a ile wysoki)...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja podpowiem tylko tyle, że w eFce sygnał przebytej drogi zmienia wartości między 0 i 12V, teoretycznie smile.gif bo praktycznie u mnie np. zmienia się od 1V do 11,5V. Dodam, że na takim sygnale działają zegary z astry G, i szczerze powiem że nie słyszałem o impulsach 0 i 5V.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Choć trochę mnie dziwi, że sygnał drogi dochodzi do zegarów,

A prędkościomierz to pies???? Przecież to główny odbiorca tego sygnału, historycznie ujmując...

> dochodzi do MID'a, ABSów

On wychodzi ze sterownika ABS (impulsy z koła tam są przetworzone na postać zrozumiałą przez prędkościomierz, radio itd....)

> (oprócz pinu A, gdzie jest przerwa

Przerwa jest na wstawienie STOP switcha podwójnego, zobacz, jak to wygląda na schemacie AG od roku 1999!, szukaj wtyczki w pobliżu pedału hamulca i zrób tam zworę.

Na koniec sprawdź, czy podłaczyłeś wszystko poprawnie, powinno być tak:

A - normalnie +12V przez PINY B-A manetki, zanik napięcia = tempomat wył., podłączone tylko do manetki PIN A

B - normalnie nc, +12V to sygnał załaczenia tempomatu lub zwiększenia prędkości,podłączone tylko do manetki PIN D

C - normalnie nc, +12V to sygnał przywrócenia tempomatu lub zmniejszenia prędkości, podłączone tylko do manetki PIN C

D - normalnie +12V, sygnał z wył. sprzęgła, powinien być zwarty do +12V podczas jazdy, rozwarcie = naciśnięcie sprzęgła = wył. tempomatu

E - masa

F - zawsze +12V po stacyjce i manetka PIN B

G - normalnie nc (właściwie 0V), sygnał STOP z wył. świateł hamowania, +12V powoduje wył. tempomatu (bo hamujemy!)

H - diag - nie podłaczaj, bo gryzie się z diag radia lub MID-a...

J - nc

K - WEG - sygnał prędkości pojazdu

Generalnie tempomat nie działa lub przestaje działać lub nie zaczyna działać w nast. sytuacjach:

- za mała prędkość lub brak (PIN K)

- naciśnięty przycisk OFF manetki (PIN A << +12V)

- wciśnięty hamulec (PIN G=+12V)

- wciśnięte sprzęgło (PIN D << +12V)

porównaj te stany z rozpiską pinów, to będziesz czuł, o co chodzi w sterowaniu tempomatem i dojdziesz do źródła błędu.

Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Wam wszystkim za sugestie, niestety (albo i stety...) okazało się że miałem wyjątkowego pecha i dwa tempomaty z rzędu kupione na alledrogo okazały się padnięte... W końcu znalazłem sprzedającego z Krakowa, podjechałem podpiąłem tak aby sprawdzić przy nim i tempomat zadziałał od strzała. Wszystko było podpięte tak jak przy poprzednich (z resztą co tu podpinać, zmostkowałem tylko pin A z F bo tam nie miałem sygnału z instalacji). Jeszcze co do tego pinu A, patrzyłem w okolicach czujnika hamulca ani grama jakiejś wolnej wtyczki nie znalazłem (a uszukałem sie wcześniej wtyczki od czujnika sprzęgła). Czujnik hamulca mam 4-pinowy.

Dla potomnych i ciekawych jak wygląda w środku mechanizm sterowania tempomatem (który sprzedający określał jako idealny i w pełni sprawny) załączam jego zdjęcia.

286008913-tmp1b.jpg

post-32084-14352516523545_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Jeszcze co do tego pinu A, patrzyłem w okolicach czujnika hamulca ani grama jakiejś wolnej wtyczki nie znalazłem (a

> uszukałem sie wcześniej wtyczki od czujnika sprzęgła). Czujnik hamulca mam 4-pinowy.

No właśnie! Napięcie na Pinie A tempomatu bierze się właśnie z tej "drugiej" pary pinów w czujniku hamulca (ja mam 2-pinowy, u mnie tego nie ma). A dokładnie idzie z pinu nr 2: tam jest normalnie +12V, a gdy naciśniesz hamulec, to napięcie znika (informacja do tempomatu, żeby się wyłączył!).

Na tej podstawie znajdziesz ten pin 1: wychodzi od niego kabelek czarno-czerwony, który idzie do pinu A w tempomacie (ten sam kolor kabelka!).

Sprawdź jeszcze, czy na pinie 1 czujnika hamulca jest zawsze napięcie +12V, to ten z kabelkiem czarno-szarym.

PS. Właśnie widzę zdjęcia -> podziękuj Panu B., że nie spłonął ci samochód...

Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> No właśnie! Napięcie na Pinie A tempomatu bierze się właśnie z tej "drugiej" pary pinów w czujniku

Ok, zerknę, ale czy to oznacza ze czujnik hamulca mam padnięty i nie przepuszcza tych 12V z manetki ewentualnie czy montowane były różne modele 4-pinowych czujników hamulca (dla wersji z i bez tempomatu)?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ok, zerknę, ale czy to oznacza ze czujnik hamulca mam padnięty

Za wcześnie na wnioski, zmierz napięcia, wtedy będziesz wiedział. Możesz nawet po odłączeniu tego czujnika zmierzyć rezystancję tego kabelka od pinu 1 w czujniku, do pinu A w tempomacie oraz dodatkowo, czy wciskanie dolnego przycisku na manetce odłącza +12V z pinu 1 w czujniku hamulca.

PS. jak się już nacieszysz tempomatem, a lubisz wyzwania, to przeczytaj mój post o niebieskiej kontrolce włączonego tempomatu w zegarach: trochę dłubaniny jest, ale efekt, zwłaszcza w nocy jest!!! I jeszcze jedno: nikt tego nie ma, oprócz mnie lub moich naśladowców. W razie czego służę pomocą w połaczeniu.

To fotka płytki w zegarach:

279760986-dodLEDfinalidioda.JPG

To ta kontrolka nad wskaźnikiem temperatury, po prawej, jest fabrycznie przeznaczona do tempomatu, ale nie słyszałem, żeby ktoś miał ją fabrycznnie wykorzystaną:

286009215-DSC00023a.jpg

A to link do opisu, również przy okazji zrobiłem kontroklę niewłączonych świateł mijania: klik

Uwaga: Pinu A tempomatu nie możesz po prostu połączyć z pinem F, bo pozbawiasz się możliwości ręcznego wyłączenia tempomatu, co będzie, jeśli kiedyś czujnik hamulca zawiedzie? A tu masz wyciąg ze schematu dot. tempomatu i czujników hamulca i sprzęgła, zobacz jak to wygląda:

S29 - czujnik hamulca 2-pinowy stara Astra 98-99 bez tempomatu

S43 - czujnik hamulca 4-pinowy nowa Astra 99-> wszystkie oraz stara Astra z tempomatem

S28 - czujnik sprzęgła, tylko diesle i Astry z tempomatem (można zastąpić wyłącznikiem ze stykami normalnie zwartymi podłączonym do pinu F lub po prosty zworą podłączoną do pinu F, ale wtedy nie wolno wciskać sprzęgła podczas jazdy na tempomacie, bo obroty mogą skoczyć, oj skoczyć!)

286009215-tempomat99.JPG

Pozdr.

post-65098-14352516525545_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.