Ntp Napisano 15 Maja 2012 Udostępnij Napisano 15 Maja 2012 Witam. W końcu i mnie dopadła chęć posiadania tempomatu... Zanabyłem drogą kupna na alledrogo zestaw manetka+serwo od viki. Jako, że moje autko było wyposażone w elektrykę pod tempomat (kable, wtyczki, etc.) wydawało się to banalnie proste. No właśnie... wydawało. Z zestawu, który kupiłem sprawna okazała się tylko manetka - sprzedawca zapewniał że wszystko jest OK, ale po rozkręceniu serwa - w środku masakra, jakby leżał 10 lat w wodzie i miedzy czasie był podłączany do prądu celem podsmażenia... Kupiłem drugi, tym razem wymontowany z AII, 2.0. Sprzedawca gwarantuje że jest OK, ale... Tempomat nie działa. Przewertowałem forum. U mnie również okazało się że do pinu A nie dochodzi 12V jak w tym wątku:link . Zmostkowałem z pinem F. Na reszcie pinów pojawiają się odpowiednie sygnały zgodnie z informacjami w tym wątku link . Niestety po rozpędzeniu się powyżej 30km/h (i 60 też) naciskanie przycisku I nic nie daje. Po podłączeniu w samochodzie z mechanizmem mogę połączyć się AB-COM'em. On z kolei nie ma możliwości monitorowania wartości sygnałów jakie do mechanizmu dochodzą (Opel Scannera nie mam). Idąc za ciosem i od razu się nie poddając spróbowałem na biurku zasymulować wszystkie sygnały jakie do działania potrzebuje tempomat. Za generator impulsów posłużył stary notek z portem lpt i mały programik, który z określoną częstotliwością generuje sygnał 0 lub 1 na danym pinie lpt co zgodnie z info w tym wątku: link powinno spełnić wymagania (sygnał 0 - low, 5V - wysoki, prądowo chyba daje radę...) I qpa... Serwo przy pewnej częstotliwości (myślę że powyżej 200Hz, nie jestem w stanie dokładnie policzyć) podawanych sygnałów zamruczy przez chwile (tak jakby "kręcił" silnik krokowy, który pociąga linkę), ale linki nie pociąga (nie słychać i nie widać aby zadziałał elektromagnes, który odpowiada za przenoszenie napędu na wałek, na którym nawija się tasiemka). Pomysły mi się skończyły, mam jeszcze 2 dni aby odesłać serwo w ramach gwarancji rozruchowej, ale nie chce odsyłać sprawnej części. Rozkręcić też nie mogę/nie chcę bo śrubki są pomalowane lakierem i będzie widać, że było rozbierane. Pomóżcie, w jaki sposób można to ustrojstwo sprawdzić i mieć pewność że jest/nie jest OK. Sorry, że tak przydługawo ale starałem się opisać problem na ile mogłem najdokładniej... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
master22221 Napisano 15 Maja 2012 Udostępnij Napisano 15 Maja 2012 > Pomóżcie, w jaki sposób można to ustrojstwo sprawdzić i mieć pewność że jest/nie jest OK. Może podłącz go w kabinie pobierając sygnał prędkości jak najbliżej złącza zegarów. Z resztą sygnałów (manetka, zasilanie i masa) już łatwiej sobie poradzisz. Musisz tylko oszukać tempomat w kwestii sygnałów z czujników pedału przyśpieszenia i sprzęgła. Możesz testy robić na postoju: wystaczy podnieść lewe (sygnał prędkości!) przednie koło, zaciągnąć ręczny, włączyć silnik, I biegi i "w drogę"... Mechanizm różnicowy nie dopuści, aby samochód spadł z lewarka... Mi mój tempomat kiedyś przestał działać i po pociągnięciu sygnału prędkości właśnie z zegarów do komory silnika działa do dziś! Widać coś tam w fabrycznej wiązce do tempomatu padło, ale z braku dostępu do wiązki od ABS zastosowałem rozwiązanie zastępcze, które się sprawdziło. Pozdr. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Ntp Napisano 16 Maja 2012 Autor Udostępnij Napisano 16 Maja 2012 > Może podłącz go w kabinie pobierając sygnał prędkości jak najbliżej złącza zegarów. Z resztą > sygnałów (manetka, zasilanie i masa) już łatwiej sobie poradzisz. Spróbuję dziś zrobić tak jak piszesz. Choć trochę mnie dziwi, że sygnał drogi dochodzi do zegarów, dochodzi do MID'a, ABSów i gdzie tam jeszcze potrzebny, a do tempomatu coś by świrował... Wtyczka cała (jak nowa), wszystkie sygnały dochodzą włącznie z tą nieszczęsną drogą (oprócz pinu A, gdzie jest przerwa - nie mam pojęcia). W sumie jak kręciłem kołem i podpiąłem miernik to na pinie K napięcie skakało od 0 do ok 11V co chyba jest nie do końca zgodne z tym co koledzy pisali w wątkach przytoczonych wyżej (podawano 0-5V i z takim napięciem robiłem próby na biurku)... Przy czym mierzyłem zwykłym (tanim) miernikiem elektronicznym, a on przy małych "pikach" myślę że może pokazywać dziwne wartości. Jakby mi ktoś potwierdził na bazylion % jak tam powinno skakać napięcie (ile V to stan niski a ile wysoki)... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
szeryf Napisano 16 Maja 2012 Udostępnij Napisano 16 Maja 2012 Ja podpowiem tylko tyle, że w eFce sygnał przebytej drogi zmienia wartości między 0 i 12V, teoretycznie bo praktycznie u mnie np. zmienia się od 1V do 11,5V. Dodam, że na takim sygnale działają zegary z astry G, i szczerze powiem że nie słyszałem o impulsach 0 i 5V. Pozdrawiam Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
master22221 Napisano 16 Maja 2012 Udostępnij Napisano 16 Maja 2012 > Choć trochę mnie dziwi, że sygnał drogi dochodzi do zegarów, A prędkościomierz to pies???? Przecież to główny odbiorca tego sygnału, historycznie ujmując... > dochodzi do MID'a, ABSów On wychodzi ze sterownika ABS (impulsy z koła tam są przetworzone na postać zrozumiałą przez prędkościomierz, radio itd....) > (oprócz pinu A, gdzie jest przerwa Przerwa jest na wstawienie STOP switcha podwójnego, zobacz, jak to wygląda na schemacie AG od roku 1999!, szukaj wtyczki w pobliżu pedału hamulca i zrób tam zworę. Na koniec sprawdź, czy podłaczyłeś wszystko poprawnie, powinno być tak: A - normalnie +12V przez PINY B-A manetki, zanik napięcia = tempomat wył., podłączone tylko do manetki PIN A B - normalnie nc, +12V to sygnał załaczenia tempomatu lub zwiększenia prędkości,podłączone tylko do manetki PIN D C - normalnie nc, +12V to sygnał przywrócenia tempomatu lub zmniejszenia prędkości, podłączone tylko do manetki PIN C D - normalnie +12V, sygnał z wył. sprzęgła, powinien być zwarty do +12V podczas jazdy, rozwarcie = naciśnięcie sprzęgła = wył. tempomatu E - masa F - zawsze +12V po stacyjce i manetka PIN B G - normalnie nc (właściwie 0V), sygnał STOP z wył. świateł hamowania, +12V powoduje wył. tempomatu (bo hamujemy!) H - diag - nie podłaczaj, bo gryzie się z diag radia lub MID-a... J - nc K - WEG - sygnał prędkości pojazdu Generalnie tempomat nie działa lub przestaje działać lub nie zaczyna działać w nast. sytuacjach: - za mała prędkość lub brak (PIN K) - naciśnięty przycisk OFF manetki (PIN A << +12V) - wciśnięty hamulec (PIN G=+12V) - wciśnięte sprzęgło (PIN D << +12V) porównaj te stany z rozpiską pinów, to będziesz czuł, o co chodzi w sterowaniu tempomatem i dojdziesz do źródła błędu. Pozdr. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Ntp Napisano 23 Maja 2012 Autor Udostępnij Napisano 23 Maja 2012 Dzięki Wam wszystkim za sugestie, niestety (albo i stety...) okazało się że miałem wyjątkowego pecha i dwa tempomaty z rzędu kupione na alledrogo okazały się padnięte... W końcu znalazłem sprzedającego z Krakowa, podjechałem podpiąłem tak aby sprawdzić przy nim i tempomat zadziałał od strzała. Wszystko było podpięte tak jak przy poprzednich (z resztą co tu podpinać, zmostkowałem tylko pin A z F bo tam nie miałem sygnału z instalacji). Jeszcze co do tego pinu A, patrzyłem w okolicach czujnika hamulca ani grama jakiejś wolnej wtyczki nie znalazłem (a uszukałem sie wcześniej wtyczki od czujnika sprzęgła). Czujnik hamulca mam 4-pinowy. Dla potomnych i ciekawych jak wygląda w środku mechanizm sterowania tempomatem (który sprzedający określał jako idealny i w pełni sprawny) załączam jego zdjęcia. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
master22221 Napisano 23 Maja 2012 Udostępnij Napisano 23 Maja 2012 > Jeszcze co do tego pinu A, patrzyłem w okolicach czujnika hamulca ani grama jakiejś wolnej wtyczki nie znalazłem (a > uszukałem sie wcześniej wtyczki od czujnika sprzęgła). Czujnik hamulca mam 4-pinowy. No właśnie! Napięcie na Pinie A tempomatu bierze się właśnie z tej "drugiej" pary pinów w czujniku hamulca (ja mam 2-pinowy, u mnie tego nie ma). A dokładnie idzie z pinu nr 2: tam jest normalnie +12V, a gdy naciśniesz hamulec, to napięcie znika (informacja do tempomatu, żeby się wyłączył!). Na tej podstawie znajdziesz ten pin 1: wychodzi od niego kabelek czarno-czerwony, który idzie do pinu A w tempomacie (ten sam kolor kabelka!). Sprawdź jeszcze, czy na pinie 1 czujnika hamulca jest zawsze napięcie +12V, to ten z kabelkiem czarno-szarym. PS. Właśnie widzę zdjęcia -> podziękuj Panu B., że nie spłonął ci samochód... Pozdr. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Ntp Napisano 23 Maja 2012 Autor Udostępnij Napisano 23 Maja 2012 > No właśnie! Napięcie na Pinie A tempomatu bierze się właśnie z tej "drugiej" pary pinów w czujniku Ok, zerknę, ale czy to oznacza ze czujnik hamulca mam padnięty i nie przepuszcza tych 12V z manetki ewentualnie czy montowane były różne modele 4-pinowych czujników hamulca (dla wersji z i bez tempomatu)? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
master22221 Napisano 23 Maja 2012 Udostępnij Napisano 23 Maja 2012 > Ok, zerknę, ale czy to oznacza ze czujnik hamulca mam padnięty Za wcześnie na wnioski, zmierz napięcia, wtedy będziesz wiedział. Możesz nawet po odłączeniu tego czujnika zmierzyć rezystancję tego kabelka od pinu 1 w czujniku, do pinu A w tempomacie oraz dodatkowo, czy wciskanie dolnego przycisku na manetce odłącza +12V z pinu 1 w czujniku hamulca. PS. jak się już nacieszysz tempomatem, a lubisz wyzwania, to przeczytaj mój post o niebieskiej kontrolce włączonego tempomatu w zegarach: trochę dłubaniny jest, ale efekt, zwłaszcza w nocy jest!!! I jeszcze jedno: nikt tego nie ma, oprócz mnie lub moich naśladowców. W razie czego służę pomocą w połaczeniu. To fotka płytki w zegarach: To ta kontrolka nad wskaźnikiem temperatury, po prawej, jest fabrycznie przeznaczona do tempomatu, ale nie słyszałem, żeby ktoś miał ją fabrycznnie wykorzystaną: A to link do opisu, również przy okazji zrobiłem kontroklę niewłączonych świateł mijania: klik Uwaga: Pinu A tempomatu nie możesz po prostu połączyć z pinem F, bo pozbawiasz się możliwości ręcznego wyłączenia tempomatu, co będzie, jeśli kiedyś czujnik hamulca zawiedzie? A tu masz wyciąg ze schematu dot. tempomatu i czujników hamulca i sprzęgła, zobacz jak to wygląda: S29 - czujnik hamulca 2-pinowy stara Astra 98-99 bez tempomatu S43 - czujnik hamulca 4-pinowy nowa Astra 99-> wszystkie oraz stara Astra z tempomatem S28 - czujnik sprzęgła, tylko diesle i Astry z tempomatem (można zastąpić wyłącznikiem ze stykami normalnie zwartymi podłączonym do pinu F lub po prosty zworą podłączoną do pinu F, ale wtedy nie wolno wciskać sprzęgła podczas jazdy na tempomacie, bo obroty mogą skoczyć, oj skoczyć!) Pozdr. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kamo502 Napisano 24 Maja 2012 Udostępnij Napisano 24 Maja 2012 moze miec czujnik dwupinowy. Ja tak mialem. Kostka 4 kable a czujnik posiadal tylko dwa piny. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Temat został przeniesiony do archiwum
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.