Skocz do zawartości

Pstrykanie spężarki klimatyzacji, tak ma być ?


Rekomendowane odpowiedzi

W moim poprzednim aucie (GP) miałem klimę ręczną , sprężarka w momencie włączenia pstrykała raz i działała nan-stop, Teraz w Bravo (klimatronic) pracuje inaczej... na postoju słyszę takie pstryknięcia co jakis czas w odstępach powiedzmy minutowych. Czy to normalny objaw, czy coś nie w porządku ?

Dodam, że mam tak od pół roku, klima chłodzi bez problemu.

Jak u was pracuje spężarka ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> W moim poprzednim aucie (GP) miałem klimę ręczną , sprężarka w momencie włączenia pstrykała raz i

> działała nan-stop, Teraz w Bravo (klimatronic) pracuje inaczej... na postoju słyszę takie

> pstryknięcia co jakis czas w odstępach powiedzmy minutowych. Czy to normalny objaw, czy coś

> nie w porządku ?

> Dodam, że mam tak od pół roku, klima chłodzi bez problemu.

> Jak u was pracuje spężarka ?

Zaobserwuj czy przy "pstryknięciu" automat zamyka/otwiera obieg, zmniejsza/zwiększa prędkość wentylatora jeśli tak to imo wszystko ok, jeśli nie... to u mnie nic nie pstryka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Zaobserwuj czy przy "pstryknięciu" automat zamyka/otwiera obieg, zmniejsza/zwiększa prędkość

> wentylatora jeśli tak to imo wszystko ok, jeśli nie... to u mnie nic nie pstryka

Tak, pstryknięcie i zaczyna chodzić wentylator.

Chociaż czytałem dziś , że przy klimatronicu, sprężarka nie chodzi cały czas tylko słychać sprzęgiełko, które ją włącza i wyłącza, gdy jest to potrzebne. Klima chłodzi więc chyba wsio ok...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Chociaż czytałem dziś , że przy klimatronicu, sprężarka nie chodzi cały czas tylko słychać

> sprzęgiełko, które ją włącza i wyłącza, gdy jest to potrzebne. Klima chłodzi więc chyba wsio

> ok...

W przypadku klimatyzacji manualnej* jest tak samo. Sprężarka załącza się za pomocą sprzęgła tylko wtedy gdy jest potrzeba.

*) - Wcześniej omyłkowo było "automatycznej". wink.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> W przypadku klimatyzacji automatycznej jest tak samo. Sprężarka załącza się za pomocą sprzęgła

> tylko wtedy gdy jest potrzeba.

Jesteś tego pewień? kiedy jest potrzebna?

mi wydaje się że jest załączona cały czas jeśli tylko świeci "śnieżynka" na wyświetlaczu... tzn powyżej 5st

edit. racja i przy "max bucie" się wyłącza grinser006.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Jesteś tego pewień? kiedy jest potrzebna?

> mi wydaje się że jest załączona cały czas jeśli tylko świeci "śnieżynka" na wyświetlaczu... tzn

> powyżej 5st

> edit. racja i przy "max bucie" się wyłącza

Oczywiście chodziło mi o klimatyzację manualną. Zafiksowałem się na sformułowaniu klimatyzacja automatyczna" czytając jeden z moich ulubionych wyrazów, czyli "klimatronik".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

sprężarka wyłacza sie tylko wtedy gdy parownik osiągnął za niską temp lub cisnienie jest za duże (tu juz pewien nie jestem). Sprawdź czy chłodnica klimatyzacji jest ok. U mnie jest tak, że na postoju klima chodzi i nagle włacza sie wentylator i wyłacza sprężarka i tak w kółko cyklicznie ale mi sie lamelki z chłodnicy wysuwają i wiem że to jest przyczyna. Mimo to klima chłodzi w miarę ok.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Teraz w Bravo (klimatronic) pracuje inaczej... na postoju słyszę takie

> pstryknięcia co jakis czas w odstępach powiedzmy minutowych. Czy to normalny objaw, czy coś

> nie w porządku ?

taka praca sprezarki wskazywala by na brak 1 biegu wentylatora chlodnicy, sprawdz czy 1 bieg wentylatora odpala sie zaraz po wlaczeniu klimy, wentylator ma dzialac z automatu przy wlaczonej klimatyzacji, jesli nie dziala to winowajca bedzie rezystor/opornica na obudowie wentylatora

generalnie powinno to wygladac tak, odpalasz klime na postoju, slyszysz cykniecie, wentylator pracuje, klima chlodzi, po jakims czasie gdy wzrosnie cisnienie w ukladzie ma zalaczyc sie 2 bieg wentylatora ktory zbija cisnienie i tak ciagle, jesli jest ekstremalna temp na zew. czytaj z 35 stopni to przy dluzszym postoju moze sie zdarzyc ze mimo ciaglej pracy wentylatora na 2gim biegu cisnienie w ukladzie nie bedzie wystarczajaco zbijane i sprezarka sie wylaczy - cykniecie

generalnie do sprawdzenia 1 bieg wentylatora, chlodnica klimy oraz ilosc czynnika w ukladzie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> sprężarka wyłacza sie tylko wtedy gdy parownik osiągnął za niską temp lub cisnienie jest za duże

> (tu juz pewien nie jestem). Sprawdź czy chłodnica klimatyzacji jest ok. U mnie jest tak, że

> na postoju klima chodzi i nagle włacza sie wentylator i wyłacza sprężarka i tak w kółko

> cyklicznie ale mi sie lamelki z chłodnicy wysuwają i wiem że to jest przyczyna. Mimo to klima

> chłodzi w miarę ok.

u mnie też jest tak, że się co chwilę włącza i wyłącza, tak samo wentylator. Chłodnicę i lamelki mam ok. U mnie jest inny problem: powoli ubywa czynnika i teraz czuję, że znowu jest mało. Nabijałem rok temu. Jest jakaś nieszczelność, ale na razie tak niewielka, że ani w ASO, ani w niezależnym warsztacie gdzie pytałem, nie za bardzo chcieli się podjąć diagnozy. Na razie chłodzi i mam nadzieję odsunąć temat do wiosny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i się wyjaśniło smile.gif Wróciłem z diagnozy klimy w specjalistycznym warsztacie.

Komu nie pstryka niech się martwi smile.gif

- tak powiedział fachura a jego pierwszym pytaniem było czy mam klimatronic.

Więc tak : lamele mam ok, szczelnośc całkowita, wentylator chodzi od startu klimy i tutaj są dwie opcje:

na AUTO - sprężarka ma chodzić non-stop, nic nie pstryka co jakiś czas włącza się wentylator obniżając ciśnienie w układzie

natomiast na FULL - AUTO - komputer steruje pracą spężarki i... włącza ją i wyłącza jeślijest taka potrzeba !

Więc wszystko jasne !

Na FULL - AUTO ma pstrykać sprzęgło

na AUTO nie ma prawa.

Tak jest we wszystkich autach. To moje pierwsze auto z klimatronikiem smile.gif Temat zamknięty

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja klimę nabiłem i nic to nie zmieniło. Czynnika brakowało około 200g, ubywał przez uszczelkę pod presostatem.Cykliczną pracę sprężarki tłumacze sobie zepsutą chłodnicą. Zastanawia mnie tylko, że piszą że wentylator powinien się włączać jakby domyślnie po włączeniu klimy. U mnie tak nie jest. W stilo też tak nie było. Wentylator włącza sie po jakimś czasie. Wg FES oba biegi działają chociaż opornica wygląda kiepsko.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> a co to takiego? I w jaki sposób zostało zdiagnozowane? Nabijali czynnika z barwnikiem?

zdiagnozowałem sam przez przypadek cool.gif, po prostu była zielona maź pod nim jak złapałem ręką. Jest to czujnik na rurce wychodzącej z chłodnicy, wystaje z niego kabelek. Widać go po lewej stronie pod maską, zaraz tam gdzie idą te aluminiowe rurki do chłodnicy, trzeba nisko ręką sięgnąć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Sprężarka może pracować ciszej. A po osiągnięciu ciśnienia 16 Bar włącza się wentylator na 1 biegu. Potem ciśnienie spada do ok. 11 kiedy wentylator się wyłącza. I tak cały czas. W międzyczasie sprężarka może się wyłączyć, jeśli ciśnienie jest prawidłowe w układzie i sprężarka nie musi nic robić. Ciśnienia oczywiście z Bravo, bo w GP nie musi być identycznie, a w Punto FL górną granicą było 15 Bar.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> na AUTO - sprężarka ma chodzić non-stop, nic nie pstryka co jakiś czas włącza się wentylator

> obniżając ciśnienie w układzie

> natomiast na FULL - AUTO - komputer steruje pracą spężarki i... włącza ją i wyłącza jeślijest taka

> potrzeba !

> Więc wszystko jasne !

> Na FULL - AUTO ma pstrykać sprzęgło

> na AUTO nie ma prawa.

> Tak jest we wszystkich autach. To moje pierwsze auto z klimatronikiem Temat zamknięty

Ale ktoś Ci głupot naopowiadał. Czy to klima ręczna czy automatyczna czy jeszcze full auto na wyświetlaczu, logika sterowania sprężarką jest JEDNA. Jeśli ciśnienie jest za duże, bo temperatura zewnętrzna jest wysoka, a wentylator nie schłodzi czynnika na tyle, że wystarczająco spadnie ciśnienie, to sprężarka musi się wyłączyć, bo rozsadzi układ.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> ja klimę nabiłem i nic to nie zmieniło. Czynnika brakowało około 200g, ubywał przez uszczelkę pod

> presostatem.Cykliczną pracę sprężarki tłumacze sobie zepsutą chłodnicą. Zastanawia mnie tylko,

> że piszą że wentylator powinien się włączać jakby domyślnie po włączeniu klimy. U mnie tak nie

> jest. W stilo też tak nie było. Wentylator włącza sie po jakimś czasie. Wg FES oba biegi

> działają chociaż opornica wygląda kiepsko.

Wentylator w kabinie, a ten z przodu auta to dwa różne wentylatory. W przypadku klimatyzacji i sprężarki mowa jest o tym na chłodnicy. Opornica może powodować brak pracy wentylatora w kabinie na poszczególnych biegach, na 4 będzie zawsze pracował, bo omija oporniki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> zdiagnozowałem sam przez przypadek , po prostu była zielona maź pod nim jak złapałem ręką. Jest to

> czujnik na rurce wychodzącej z chłodnicy, wystaje z niego kabelek. Widać go po lewej stronie

> pod maską, zaraz tam gdzie idą te aluminiowe rurki do chłodnicy, trzeba nisko ręką sięgnąć.

W większości aut, w których działałem z chłodnicą klimatyzacji tam jest problem z wyciekiem. Przyczyny

- jedna śrubka trzymająca cały czujnik i rurkę

- duże różnice temperatur na tej akurat rurce w tym miejscu powodujące śniedzenie na łączeniu i powolne rozszczelnianie tego połączenia. W efekcie czynnik ucieka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ale ktoś Ci głupot naopowiadał. Czy to klima ręczna czy automatyczna czy jeszcze full auto na

> wyświetlaczu, logika sterowania sprężarką jest JEDNA. Jeśli ciśnienie jest za duże, bo

> temperatura zewnętrzna jest wysoka, a wentylator nie schłodzi czynnika na tyle, że

> wystarczająco spadnie ciśnienie, to sprężarka musi się wyłączyć, bo rozsadzi układ.

Tak to jest jak ktoś czegoś nie sprawdzi i pisze...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy to automat czy ręczna klimatyzacja, logika bezpieczeństwa sprężarki jest i będzie jedna. Kwestią pozostaje sterowanie, tzn. w ręcznej ustawiasz pokrętło i chłodnica w nagrzewnicy jest owiewana powietrzem w taki sam sposób przez cały czas pracy. W przypadku Auto siłowniki ustawiasz sobie sam i to jest taki pół automat pół ręczny. W przypadku Full Auto ustawiasz temperaturę, przesłony ustawiają się co chwila inaczej, zwiększa się i zmniejsza prędkość obrotowa wentylatora. Ciśnienie w każdym z tych układów jest kontrolowane przez centralkę silnika, która steruje sprężarką, tj. podaje prąd na cewkę przekaźnika sterującego sprężarką i wtedy to słychać to cyknięcie na sprzęgle sprężarki.

Sam wyświetlacz klimatyzacji lub jego brak, to jest zupełnie inny, niezależny układ od samej sprężarki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> chodziło mi o ten na chłodnicach. Niektórzy piszą że ma się on włączać automatycznie po odpaleniu

> klimy (co moim zdaniem nie do końca jest logiczne bo po co ma działać skora np chłodnica sama

> daje rade), u mnie tak nie ma na pewno.

Wiedza o zasadzie działania + dane producenta = logika działania. Bez tego można sobie gdybać i przypuszczać i twierdzić, że coś jest nielogiczne. Gdyby sama chłodnica dawała radę, to wentylator nie włączałby się na postoju tak często. Włącz klimatyzację i dotknij chłodnicę klimatyzacji, a zrozumiesz czemu ten wentylator się włącza. Gdy zgłębi się dodatkowo wiedzę o zasadzie działania klimatyzacji, zaobserwuje co i jak dzieje się w komputerze, to nie damy sobie wcisnąć kitu za 1000 zł u gościa, który udaje że się zna na tym układzie. Sam układ jest prymitywny w budowie, a jego zasada działania nie różni się niczym od układu chłodzenia silnika. No może inną konsystencją czynnika...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc później...

Wiem że temat stary i odgrzewam kotleta,ale nie bardzo rozumiem jak to jest z tym załączaniem sprężarki.Mam Punto Classic i mimo to że mamy listopad ,włączam czasem na chwilę klimę żeby układ sie przesmarował (manualna) na postoju jest taki objaw że sprężarka pracuje kilkanaście sekund i sprzęgło ją wyłącza i tak na przemian,czy to normalne biorąc pod uwagę porę roku i to że dzieje się to gdy auto pracuje na biegu jałowym? nie wiem jak to wygląda w czasie jazdy bo wtedy nie słychać zadziałania sprzęgła sprężarki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.