Skocz do zawartości

Olej Motul vs. Selenia do MultiJeta


Rekomendowane odpowiedzi

Jeszcze 1000 km i czeka mnie wymiana oleju szukałem oleju który spełnia wymagania Fiata Motul 8100 X-Cess 5W-40 mógłby być znalazłem też jeszcze oleje Castrola które spełniają wymagania ale na różnych forach jedni odradzają tą firmę inni mówią że jest ok. Tak z ciekawości czym wy zalewacie swoje auta ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Jeszcze 1000 km i czeka mnie wymiana oleju szukałem oleju który spełnia wymagania Fiata Motul 8100

> X-Cess 5W-40 mógłby być znalazłem też jeszcze oleje Castrola które spełniają wymagania ale na

> różnych forach jedni odradzają tą firmę inni mówią że jest ok. Tak z ciekawości czym wy

> zalewacie swoje auta ?

Ja mam zlanego teraz Amsoil AFL. Wcześniej miałem zalanego Castrola. Oczywiście Amsoil jest zdecydowanie lepszy od Castrola silnik wyraźnie ciszej zaczął chodzić i miękko odpala. Ze swojej strony mogą polecić Amsoila.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na początku użytkowania Cromy zalałem Motulem X-cess i żadnych negatywnych obserwacji i zdarzeń,

Potem był Millers XFD a teraz na zimę Castrol (zakupiony w Niemczech więc niby pewniejszy wink.gif )

obserwacje - na Castrolu silnik chodził zdecydowanie ciszej niż na Millersie XFD (sam się zdziwiłem że było to tak mocno słyszalne), do tego brak widocznego ubytku oleju - przy Millersie musiałem zrobić dolewkę ok 0,5 l na 13 000 km - ale tego nie jestem w stanie ocenić na plus/minus

jutro zmieniam olej i teraz dla urozmaicenia przygotowany jest Fuchs GT1 5w40 XTL - dobre parametry i do tego stosunek jakość/cena wyszło 128 zł za 5l i zobaczymy jak się sprawdzi:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ja zalałem silnik dwa razy olejem GM dexos 2.

Opel zaleca ten olej do swoich CDTI czyli bez problemu można nim zalać JTDM, Ale w instrukcji mojego Sedici pisze żeby stosować olej 5w40 wiem że w nowszych instrukcjach zalecany jest już 5w30, zmieniono to żeby oszczędzać DPF kosztem silnika tak przynajmniej wyczytałem na niektórych forach czy to prawda nie wiem.

Jednak kupię z tych:

MOTUL 8100 X-CESS 5W-40

LIQUI MOLY TOP TEC 4100 5W40

a następnym razem zobaczymy w każdym razie Selenia już nie kupię za drogi

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Jeszcze 1000 km i czeka mnie wymiana oleju szukałem oleju który spełnia wymagania Fiata Motul 8100

> X-Cess 5W-40 mógłby być znalazłem też jeszcze oleje Castrola które spełniają wymagania ale na

> różnych forach jedni odradzają tą firmę inni mówią że jest ok. Tak z ciekawości czym wy

> zalewacie swoje auta ?

Może kolega określić tryb użytkowania auta? Lekka czy ciężka noga, kręcenie się wokół komina czy trasy lub autostrady - dopiero wtedy można dyskutować o odpowiedniej lepkości i konkretnym oleju.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Jeszcze 1000 km i czeka mnie wymiana oleju szukałem oleju który spełnia wymagania Fiata Motul 8100

> X-Cess 5W-40 mógłby być znalazłem też jeszcze oleje Castrola które spełniają wymagania ale na

> różnych forach jedni odradzają tą firmę inni mówią że jest ok. Tak z ciekawości czym wy

> zalewacie swoje auta ?

Castrola omijaj raczej szerokim łukiem. Długo by pisać, ale z moich i nie tylko moich doświadczeń wynika, że popularna w necie nazwa tej marki ,,ścierwol'' oddaje w pełni walory produktów.

Selenia to bardzo dobry wybór, jednak cena tego oleju oderwana jest od rzeczywistości. W mniejszych pieniądzach można mieć coś podobnego lub lepszego. Motul, Amsoil itp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Może kolega określić tryb użytkowania auta? Lekka czy ciężka noga, kręcenie się wokół komina czy

> trasy lub autostrady - dopiero wtedy można dyskutować o odpowiedniej lepkości i konkretnym

> oleju.

Dziennie przejeżdżam 70 km trasa różna ale przeważnie poza miastem, jeżdżę raczej zgodnie z przepisami no jeżeli jest możliwość to zdarza się też 140 km/h obrotomierz kręcę tylko do 3000 obrotów

> Castrola omijaj raczej szerokim łukiem. Długo by pisać, ale z moich i nie tylko moich doświadczeń

> wynika, że popularna w necie nazwa tej marki ,,ścierwol'' oddaje w pełni walory produktów.

> Selenia to bardzo dobry wybór, jednak cena tego oleju oderwana jest od rzeczywistości. W mniejszych

> pieniądzach można mieć coś podobnego lub lepszego. Motul, Amsoil itp.

Na temat Castrola naczytałem się bardzo dużo opinie są bardzo różne, ja bym go nie kupił jest zbyt przereklamowany ale znajomy swojego 307 SW zalewa Castrolem EDGE już chyba z 6 raz i nie narzeka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Dziennie przejeżdżam 70 km trasa różna ale przeważnie poza miastem, jeżdżę raczej zgodnie z

> przepisami no jeżeli jest możliwość to zdarza się też 140 km/h obrotomierz kręcę tylko do 3000

> obrotów

> Na temat Castrola naczytałem się bardzo dużo opinie są bardzo różne, ja bym go nie kupił jest zbyt

> przereklamowany ale znajomy swojego 307 SW zalewa Castrolem EDGE już chyba z 6 raz i nie

> narzeka

Zdecydowanie lepkość 5w30, z ciekawszych propozycji to nowość Millers Oils EE 5w30 z technologią Nanodrive, oczywiście jest także dedykowana Selenia WR Pure Energy z dodatkami estrowymi. W razie zainteresowania zapraszam na priv.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

> Zdecydowanie lepkość 5w30, z ciekawszych propozycji to nowość Millers Oils EE 5w30 z technologią

> Nanodrive, oczywiście jest także dedykowana Selenia WR Pure Energy z dodatkami estrowymi. W

> razie zainteresowania zapraszam na priv.

Najpierw chciałem podziękować koledze Bartkowi za ekspresową przesyłkę zamówienie zgadzało się w 100% no i cena wymiata jeszcze raz dzięki smile.gif

A teraz pierwsze odczucia po wymianie auto zaczęło dużo ciszej chodzić nawet na wysokich obrotach, więcej na razie nie mogę napisać bo przejechałem dopiero 100 km ale jak będzie 8000 km to wrócę i napisze trochę więcej. Jestem bardzo ciekawy jak będzie przy przebiegu ok 14000 km bo na Selenie 5W40 przy tym przebiegu auto stawało się coraz głośniejsze zobaczymy. Na razie jestem bardzo zadowolony.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Najpierw chciałem podziękować koledze Bartkowi za ekspresową przesyłkę zamówienie zgadzało się w

> 100% no i cena wymiata jeszcze raz dzięki

> A teraz pierwsze odczucia po wymianie auto zaczęło dużo ciszej chodzić nawet na wysokich obrotach,

> więcej na razie nie mogę napisać bo przejechałem dopiero 100 km ale jak będzie 8000 km to

> wrócę i napisze trochę więcej. Jestem bardzo ciekawy jak będzie przy przebiegu ok 14000 km bo

> na Selenie 5W40 przy tym przebiegu auto stawało się coraz głośniejsze zobaczymy. Na razie

> jestem bardzo zadowolony.

Ciesze się, że kolega jest zadowolony. Proszę obserwować zużycie paliwa i podzielić się obserwacjami w tym wątku. Jestem bardzo ciekawy jakie byłyby wrażenia po zalaniu napędu 4x4 olejem CRX 75w90 NT z Nanodrive? W mojej Krowie po zalaniu skrzyni tym olejem, do dzisiaj nie mogę się przyzwyczaić do lekkiej pracy skrzyni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Czyli Millersa kupiles?

Tak kupiłem Millersa EE 5W30 C3

>Jestem bardzo ciekawy jakie byłyby wrażenia po zalaniu napędu 4x4

> olejem CRX 75w90 NT z Nanodrive?

W sumie ciekawe? ale jak już kupiłem ten dedykowany W90/M - DA to nie będę kombinował może następnym razem. Przed zimą i tak się odezwę w sprawie dodatków do paliwa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Tez go kupilem, i w poniedzialek wymiana.

to i ja kupie za 12 tys km:) i do skrzyni tez,a co,niech cromal wie ,ze Pan dobre serce ma:)

Cena tego Millersa akceptowalna, jasneze mozna mixol za grosze, ale czy warto:)))

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Jak w Cromie sprawdziłby się Millers Oils CFS 5w40 NT ? To olej do sportów motorowych ale jakby

> się sprawdził w seryjnym samochodzie osobowym? Są jakieś przeciwwskazania co do jego

> stosowania w normalnej jeździe?

Jedyne przeciwskazanie to obecność DPF, jednak cena powala, nawet po dobrych rabatach. Proponuję wesję cywilną - EE LL 5w30 C3. Pojawiły się plotki o oleju EE LL 5w40 C3, jednak nie wiadomo nic konkretnego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Jedyne przeciwskazanie to obecność DPF, jednak cena powala, nawet po dobrych rabatach. Proponuję

> wesję cywilną - EE LL 5w30 C3. Pojawiły się plotki o oleju EE LL 5w40 C3, jednak nie wiadomo

> nic konkretnego.

DPF to nie mam. Ale jak bym go zalał to silnik chyba mnie nie wyprzedzi? hahaha.gifhahaha.gifhahaha.gif No cena to trochę duża. Może do grudnia zdążą z EE LL 5w40 C3 bo wtedy będę miał wymianę. cool.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> a u mnie od miesiąca śmiga FUCHS Titan GT1.... na razie same plusy....

Ja po wymianie na dedykowany Selenia 5W40 WR też byłem zadowolony ale do ok. 8000 km im bardziej rósł przebieg tym silnik głośniej chodził szczególnie na wysokich obrotach ok. 3000

zobaczymy jak będzie teraz na Millersie smile.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> W czym te plusy nad innymi olejami?

na innymi nie wiem:) mogę jedynie ocenić Millersa XFD 5w40, Motul X-cess i Castrola bo te miałem zalane....na pewno ciszej zarowno turbo jak silnik i to w całym zakresie obrotów, a szczególnie przy rozruchu na zimnym, do tego mam wrażenie jakby silnik pracował bardziej miękko.... a na marginesie dobra cena 110zl za 4l.

jedyna niewiadomą jak będzie trzymał te parametry.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy wy naprawdę czujecie różnice w pracy silnika na różnych olejach. Do tej pory zawsze wlewałem coś co akurat było w dobrej cenie i pasowało do wymagań silnika. Dość długo jeździłem na olejach lotosa i ... no cóż mogę powiedzieć - 200 tys Siena z silnikiem 1,6 sobie na nim zrobiła (akurat syntetyk). Później Scenic najczęściej na Elfie i ... jeździł. Teraz Croma i tu akurat zalałem juz dwa razy Castrol Edge tego, który ma oznaczenie C3 (mam DPF-a) i ... no ja nie mogę sobie wyobrazić że będę czuł różnicę na innym. Zawsze jest tak, że po wymianie człowiek różnicę widzi a potem ... zapomina że ona była. Wymieni na inny i znowu różnica na chwilę. Pamiętać trzeba chyba tylko o tej niskopopiołowej specyfikacji, gdy ma się DPF - piszę chyba bo nie wiem co by się działo gdybym zalał inny (najprawdopodobniej DPF by się częściej wypalał - chyba).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Czy wy naprawdę czujecie różnice w pracy silnika na różnych

> olejach.

Po zastosowanie niektórych słychać różnicę, szczególnie podczas odpalania w niskiej temperaturze, także łatwośc wkręcania się na obroty czy zuzycie paliwa potrafi być odczuwalne.

> Do tej pory zawsze wlewałem

> coś co akurat było w dobrej cenie i pasowało do wymagań silnika. Dość długo jeździłem na

> olejach lotosa i ... no cóż mogę powiedzieć - 200 tys Siena z silnikiem 1,6 sobie na nim

> zrobiła (akurat syntetyk).

Po pierwsze konstrukcja silnika 1.6 nie jest wymagająca wobec środków smarnych, po drugie Lutos robi całkiem przyzwoite oleje syntetyczne, niestety ich cena od jakiegoś czasu jest wysoka.

> Później Scenic najczęściej na Elfie i ... jeździł.

Elf to marka koncernu Total dedykowana do aut Ranault, tak jak Selenia do Fiata. Te oleje bardzo dobrze się sprawdzają w silnikach Renault.

> Teraz Croma i tu

> akurat zalałem juz dwa razy Castrol Edge tego, który ma oznaczenie C3 (mam DPF-a) i ... no ja

> nie mogę sobie wyobrazić że będę czuł różnicę na innym. Zawsze jest tak, że po wymianie

> człowiek różnicę widzi a potem ... zapomina że ona była. Wymieni na inny i znowu różnica na

> chwilę. Pamiętać trzeba chyba tylko o tej niskopopiołowej specyfikacji, gdy ma się DPF - piszę

> chyba bo nie wiem co by się działo gdybym zalał inny (najprawdopodobniej DPF by się częściej

> wypalał - chyba).

Castrol Edge to przyzwoity olej w technologii HC, pod warunkiem zakupu oleju oryginalnego, najlepiej blendowanego na zachód od naszego kraju. Ten sam olej blendowany w Rosji lub na Ukrainie ma duzo gorsze parametry.

Niestety DPF przy uzywaniu oleju full saps zaczyna wypalać się coraz częsciej, dodatkowo odkładają się w nim zwiazki, których nie da się wypalić i po jakimś czasie nadaje sie tylko do wymiany.

Co do silnika JTDm 150 - jest to jednostka wyposazona w dwa wałki rozrzadu i pompę CR oraz tyrbosprezarkę. Nie bez powodu producent montuje wzmocnione teflonem paski rozrzadu - wynika to z większego obciązęnia napędu przez dwa wałki oraz pompę CR - idąc w druga stronę stawia to większe wymaganie olejowi smarujacemu krzywki oraz turbospręzarkę. Jako ciekawostkę napiszę, że Selenia WR Pure Energy ma w swoim składzie estry w celu podwyzszenia ochrony wąłków rozrządu w wysokiej temperaturze i zapewnienia szybszego smarowania po rozruchu na zimno.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Czy wy naprawdę czujecie różnice w pracy silnika na różnych olejach.

Ja słyszałem i czułem inną pracę silnika na 5w50 Mobila, Xado 0w40 i obecnie na Amsoil 5w40...

Na olejach Lotosu 0w40 ( nie wiem czemu Lotos wycofał się z produkcji tego oleju sick.gif ) zrobiłem silnikiem 1,6 w Brava 300 tys km i silnik był jak nowy... ale doładowany silnik 1,9 MJTD to nie 1,6 PB/LPG...

Jeśli masz DPF to nawet na podstawie częstotliwości wypalania możesz ocenić dany olej pod względem emisji sadzy... olej musi się spalać bo nigdy pierścienie zgarniające nie zbiorą 100% z gładzi cylindra...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

silniki z lat 90-tych benzynowe to kilka czesci wspolpracujacych i zaden hit:0

Ja w LANOSIE mam 260 tys na orlenie a ostatnie kilka wymian na GM 5W30 DEXOS czy jakos tak.

Auto jedzie, odpala, zmian jakichs nie odczuwam poza lekkim poszarpywaniem przy rownej jezdzie np 60kmh na 4 biegy czy piatym.

Ale musze sie "wczuc" aby wyczuc

A najdziwniejsze,ze wszystko niemal ORI w nim mam i LPG, ahh..tankowanie za 70 zl na 300 km:) po miescie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> silniki z lat 90-tych benzynowe to kilka czesci wspolpracujacych i zaden hit:0

Czy ja wiem ... silnik 1,6 miał dwa wałki rozrządu i 16 zaworów... ale faktycznie turbiny mu brakowało więc obciążenia jakie obecnie są w silnikach 1/1,2/1,4 na benzynie z turbinką są znacznie większe dla oleju niż te z lat 90-tych

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Czy ja wiem ... silnik 1,6 miał dwa wałki rozrządu i 16 zaworów...

to to juz hit dwa walki i kilkanascie koni wiecej mocy?

WOLNE zarty wink.gif

to juz taki civic 1m6 VTEC 160 KM, ooo tu prosze technika bez turbawki chyba toto bylo.

Kolega latal tym jak wsciekly, ino dlugo hamowalo

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> to to juz hit dwa walki i kilkanascie koni wiecej mocy?

> WOLNE zarty

> to juz taki civic 1m6 VTEC 160 KM, ooo tu prosze technika bez turbawki chyba toto bylo.

> Kolega latal tym jak wsciekly, ino dlugo hamowalo

Eeeee tak sobie z nostalgią przypominam to autko.... nie dawało się tym jeździć bo ciągle paliło gumy zlosnik.gif oj kupił bym taki ale teraz jego cena to sick.gif

A co do silnika to w F1 były już silniki 1,3 z turbinka o mocy 1000 KM...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja do jtd-ka leje od zawsze selenie wr 5w40 i 0 problemów. Jak miałem 1.2 8v też lałem selenie 5w40 (nie pamiętam oznaczeń bo dawno to było).

Jak miałem 1.6 turbo (wskaźnik ciśń.oleju,temp.oleju) to widziałem różnicę w ciśnieniu , szybkości spadku temp oleju itd między motulem,liqui moly a valvoline wink.gif

Do normalnej jazdy najlepszy był motul , do hardkoru lm racetech 10w60 , valvoline to były jakieś takieś siki jak lotos 270751858-jezyk.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ja do jtd-ka leje od zawsze selenie wr 5w40 i 0 problemów.

No tak tylko, że selenia ta z przed lat to nie jest ta obecna... zmienił się właściciel więc i jakość/normy .... mam nadzieję że na lepsze wink.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Eeeee tak sobie z nostalgią przypominam to autko.... nie dawało się tym jeździć bo ciągle paliło

> gumy oj kupił bym taki ale teraz jego cena to

> A co do silnika to w F1 były już silniki 1,3 z turbinka o mocy 1000 KM...

W silnikach z bolidów F1 są bardzo ciekawe lepkościm olejów - 0w5 lub 0w10.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Czy wy naprawdę czujecie różnice w pracy silnika na różnych olejach.

Po każdej wymianie oleju można zauważyć różnice w pracy silnika i to bez względu którą firmę wybierzesz, ale moim zdaniem to nie jest najważniejsze, dobry olej będzie utrzymywał swoje parametry od początku do końca eksploatacji.

Jeżeli przez okres 1 roku lub 15000 km zawsze samochód będzie pracował tak samo i hałas będzie utrzymywał się na tym samym poziomie to przynajmniej ja już nigdy nie zmienię firmy, to jest dla mnie świadectwem jakości oleju.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Po każdej wymianie oleju można zauważyć różnice w pracy silnika i to bez względu którą firmę

> wybierzesz, ale moim zdaniem to nie jest najważniejsze, dobry olej będzie utrzymywał swoje

> parametry od początku do końca eksploatacji.

> Jeżeli przez okres 1 roku lub 15000 km zawsze samochód będzie pracował tak samo i hałas będzie

> utrzymywał się na tym samym poziomie to przynajmniej ja już nigdy nie zmienię firmy, to jest

> dla mnie świadectwem jakości oleju.

Zgadzam się, jednak należy wykluczyć ekstremalną eksploatcję, taką jak długotrwała jazda na krótkich odcinkach zimą - olej silnikowy będzie bardzo rozrzedzony olejem napedowym, lub jazda wyścigowa/torowa - takiej eksploatacji nie sprosta żaden środek smarny znany w tej chwili.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Jeżeli przez okres 1 roku lub 15000 km zawsze samochód będzie pracował tak samo i hałas będzie

> utrzymywał się na tym samym poziomie to przynajmniej ja już nigdy nie zmienię firmy, to jest

> dla mnie świadectwem jakości oleju.

Jeżdżąc codziennie samochodem nikt nie jest w stanie zauważyć, że silnik chodzi mu codziennie deczko głośniej. To jest tak minimalna zmiana że nasze zmysły tego nie wychwytują i się przyzwyczajają. Dopiero gdy zmiana jest radykalna, np po wymianie oleju na nowy, to jest ona zauważalna. I na takiej podstawie nie powinniśmy wysnuwać wniosków, że nowy olej jest lepszy bo silnik ciszej pracuje (najprawdopodobniej co byśmy tam nie wlali to efekt będzie taki sam - ciszej, płynniej itd). W sumie możemy bazować tylko na oficjalnych testach - ich wyniki mamy na opakowaniach (jeśli to co jest w środku jest tym co było badane). Pozostałe informacje to ... marketing. Jak z każdym towarem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ależ kłamstwo każdy audiofil Ci powie ,że czuć różnicę w dźwięku jak zmieni się chociażby kable

> głosnikowe A olej to ho ho w porównaniu z kablem

Wystarczy 2 supełki zrobić na kablu i już jest diametralna różnica hehe.gif

Większość z nas i tak się nigdy nie dowie na ile dany olej jest lepszy od innego.... kiedyś w silniku 1,4 u fiata jak się wałki rozrządu wycierały to można było stwierdzić że jazda na takim a takim oleju przedłużał żywot krzywek o tyle tys km zlosnik.gif i to był test... u VW podobnie w TDI-ku .. zębatka łańcuszka kończy się szybciej lub wolniej i to sa testy chipsy.gifhehe.gif

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Z 2 miesiące temu był u mnie znajomy (przedstawiciel millersa) z ofertą. Dobre te oleje ? Bo cenowo

> wyglądało to lepiej niż selenia I który polecalibyście do 1.9jtd 8v 115->158km >?

Najtańszy i dobry będzie Trident LL 5w40, droższy XF LL 5w40, najdroższy Energy Efficent LL 5w30 C3. Ten ostatni mam w krowie i jestem bardziej niż zadowolony.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> A co sądzicie o petro canada ?

Ogromy koncern, robią oleje o ciekawych parametrach niskotemperaturowych, jednak są już chyba częściowo konfekcnonowane w Polsce. Dawno temu załałem tym Stilo JTD i było OK, natomiast kilka osób się skarzyło na pracę hydroregulatorów. Wszystkie oleje tej firmy oparte są o bazy HC.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.