Skocz do zawartości

Efektywność paliwowa opon


torelek

Rekomendowane odpowiedzi

Na kolejne lato będę kupował nowe opony. Zapewne będą to GY Asymmetric 5. I znalazłem kilka różnych typów w tym samym rozmiarze. Jeden na efektywność paliwową klasy A, inny klasy C. Pozostałe parametry (z wyjątkiem nośności) takie same. Różnica w cenie ok. 300 złotych na komplecie. Pytanie czy warto dopłacić do tych oszczędniejszych, czy nie. A mają niższą nośność (91) vs. 95 dla C. Obie nośności są dopuszczone przez producenta auta, pytanie jak się będą zachowywały. Które lepsze?

 

Klasa A

 

Klasa C

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

49 minut temu, torelek napisał:

Na kolejne lato będę kupował nowe opony. Zapewne będą to GY Asymmetric 5. I znalazłem kilka różnych typów w tym samym rozmiarze. Jeden na efektywność paliwową klasy A, inny klasy C. Pozostałe parametry (z wyjątkiem nośności) takie same. Różnica w cenie ok. 300 złotych na komplecie. Pytanie czy warto dopłacić do tych oszczędniejszych, czy nie. A mają niższą nośność (91) vs. 95 dla C. Obie nośności są dopuszczone przez producenta auta, pytanie jak się będą zachowywały. Które lepsze?

 

Klasa A

 

Klasa C

 

Ty masz chyba podkręcone F30? Wydaje mi sie że moja F31 330i miała na pierwszym montażu opony XL o nośności 95 w tym rozmiarze. Ja bym chyba wolał te XL'e, szczególnie jeśli latasz dużo po Autostradach z obciążonym autem.

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Piotrus napisał:

 

Ty masz chyba podkręcone F30? Wydaje mi sie że moja F31 330i miała na pierwszym montażu opony XL o nośności 95 w tym rozmiarze. Ja bym chyba wolał te XL'e, szczególnie jeśli latasz dużo po Autostradach z obciążonym autem.

 

 

 

 

Zgadza się, podkręcone. Jeżdżę w 90% samotnie, więc raczej nie obciążonym. Obecnie mam Pirelli P Zero nośność 95 ale pewnie dlatego, że to standardowa nośność dla tego rozmiaru. Na naklejce na słupku z rozmiarami kół/opon i ciśnieniami są zarówno 225/45R18 91 jak i XL 95. Korcą mnie te 91 ale nie chcę żeby oszczędność na paliwie była kosztem gorszych własności jezdnych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, t_kucyk napisał:

A nie jest tak, ze im bardziej lekko toczaca sie opona tym slabsza przyczepnosc?

W przypadku tego samego bieżnika niższa efektywność wynika z masy opony - xl jest cięższa i potrzeba więcej energii na jej rozpędzenie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, torelek napisał:

 

Zgadza się, podkręcone. Jeżdżę w 90% samotnie, więc raczej nie obciążonym. Obecnie mam Pirelli P Zero nośność 95 ale pewnie dlatego, że to standardowa nośność dla tego rozmiaru. Na naklejce na słupku z rozmiarami kół/opon i ciśnieniami są zarówno 225/45R18 91 jak i XL 95. Korcą mnie te 91 ale nie chcę żeby oszczędność na paliwie była kosztem gorszych własności jezdnych.

Co do samych właściwości jezdnych pewnie nie ma dużej różnicy, ale XL ma mocniejszą konstrukcję kordu co pozytywnie wpłynie na jej trwałość w aucie z dużym Nm. 

 

Sprawdziłem jakie opony miałem w swoich poprzednich 3'kach i wszystkie wychodziły na RF z indeksami 95/99

 

 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, Piotrus napisał:

W przypadku tego samego bieżnika niższa efektywność wynika z masy opony - xl jest cięższa i potrzeba więcej energii na jej rozpędzenie.

różnica w wadze jest marginalna. Zasadnicza różnica XL vs STL to sztywność opony i z tego wynika często gorsza efektywność i większy hałas.

Prowadzenie na XL jest lepsze, bardziej bezpośrednie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 1.11.2021 o 09:32, Ozarek napisał:

różnica w wadze jest marginalna. Zasadnicza różnica XL vs STL to sztywność opony i z tego wynika często gorsza efektywność i większy hałas.

Prowadzenie na XL jest lepsze, bardziej bezpośrednie.

 

Będę kupował te o większej obciążalności - to, że dają lepsze prowadzenie w paru miejscach przeczytałem, więc pewnie tak jest. Dziękuję wszystkim podpowiadaczom :ok:

 

Przy okazji, co byście brali:

 

wspomniany GoodYear

czy Michelin

 

Michelin marka chyba lepsza ale te goodyeary bardzo dobrze w testach wychodzą. Miałem poprzednie modele z tej serii i były ok.

Edytowane przez torelek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 1.11.2021 o 09:32, Ozarek napisał:

różnica w wadze jest marginalna. Zasadnicza różnica XL vs STL to sztywność opony i z tego wynika często gorsza efektywność i większy hałas.

Prowadzenie na XL jest lepsze, bardziej bezpośrednie.

 

Dla Pirelli P7 Cinturato w tym rozmiarze 95 vs 91 to 600g, Runflat to kolejne 600g czyli w sumie robi się 10% wagi pomiędzy 91 a 95 RFT.

 

Etykieta najgorsza dla RFT, 95 w środku a 91 najlepsza.

 

Ja wiem że etykieta efektywności paliwowej to jest pomiar oporu toczenia ale zastanawia mnie to że klasy idą dokładnie w parze z masą opony. Hałas w każdym przypadku jest ten sam.

 

Co ciekawe da się znaleźć opony z homologacją do konkretnej marki, które mają lepszą efektywność niż ta sama opona 95 XL (pierwsza z prawej ma homologację Mercedes, w środku Runflat) 

 

image.png.6dbe42d0763287e45f566d2ae24e534d.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam od kilku miesięcy GY F1 A3 w swojej 5er, w wersji RFT z homologacją do Mercedesa i BMW, nie mam żadnych zastrzeżeń. Ciche, dobrze trzymają na mokro, na suchym nie miałem okazji na agresywne testy, kombi nie zachęca do takiej jazdy ;)

 

Też widziałem testy A5 ale jak kupowałem swoje to nie było dostępności A5 w moim rozmiarze więc wziąłem w ciemno A3.

 

Ja jestem zadowolony z tej marki na tyle że zastanawiam się teraz nad zimówkami.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.