Skocz do zawartości

Czy rowerem elektrycznym da się jechać wolno?


Rekomendowane odpowiedzi

Pytanie brzmi: czy rowerem elektrycznym da się jechać pomału?

 

 

O co mi chodzi: jechałem ostatnio jakimś podstawowym Ecobike z wypożyczalni (silnik hub, bateria na bagażniku). To mój pierwszy raz z elektrykiem. Wszystko ładnie i pięknie ale… Sterownik miał 6 trybów różniących się prędkością, do której działało wspomaganie. Przy czym 1 wspomagała do 15 czy 16 kmh. Tym sposobem jazda np 10kmh to mordęga bo każdy obrót korbą powodował wyrywanie do przodu (żeby osiągnąć te zadane 15 kmh). Nie da się więc jechać pomału kręcąc jednocześnie pedałami.

 

Domyślam się, że w rowerach gdzie wspomaganie działa w oparciu o czujnik nacisku (tensometr) a nie tylko PAS da się jechać z dowolną prędkością a nie tylko taką „zaprogramowaną”(?)

 

I czy takie zachowanie (dążenie do zadanej prędkości) jest cechą wszystkich elektryków gdzie mamy tylko PAS (czyli np. wszystkie przerobione rowery z silnikami hub) czy to kwestia sterownika?

 

Przyznam, że chodziła mi po głowie konwersja mojego roweru ale jeśli to ma działać tak jak opisałem powyżej to to chyba nie dla mnie…

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trzeba dużo, dużo wprawy by jechać wolno elektrykiem . Mam dwa odmienne typem rowery. Jeden z silnikiem w kole, 250W i dobrze że nie więcej, bo by nie dało wolno jeździć.

Drugi z silnikiem w pedałach 750W i dzięki dołożonej manetce i zmianie przeżutką przełożeń, jest trochę łatwiej.

Ale nadal wymaga dużo gimnastyki i obycia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest pewien patent stosowany w ostrzejszych motocyklach, powinien się sprawdzić też w takich prostych ebajkach... po prostu prędkość ogranicz poprzez hamulec, lekko przytrzymaj koło i silnik już tak nie wyrwie jak głupi

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 10.07.2023 o 22:53, Ociec napisał(a):

Trzeba dużo, dużo wprawy by jechać wolno elektrykiem . Mam dwa odmienne typem rowery. Jeden z silnikiem w kole, 250W i dobrze że nie więcej, bo by nie dało wolno jeździć.

Drugi z silnikiem w pedałach 750W i dzięki dołożonej manetce i zmianie przeżutką przełożeń, jest trochę łatwiej.

Ale nadal wymaga dużo gimnastyki i obycia.

 

Jezdzilem roznymi markowymi EV z silnikiem centralnym i nie zauwazylem takiego problemu.

Aczkolwiek byly to sprzety za 15-20kPLN+  byc moze w tanich EV dziala to faktycznie slabo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 10.07.2023 o 23:05, format napisał(a):

Dojrzałe systemy wspomagania elektrycznego takich problemów nie posiadają. Przejedź się na boschu performance cx

Ale pewnie cena wyrywa z butów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 11.07.2023 o 08:18, bielaPL napisał(a):

Jest pewien patent stosowany w ostrzejszych motocyklach, powinien się sprawdzić też w takich prostych ebajkach... po prostu prędkość ogranicz poprzez hamulec, lekko przytrzymaj koło i silnik już tak nie wyrwie jak głupi

Hamulce ścierają się bardzo, bardzo szybko. Mnie na 200km klocki starły się do połowy. Ale ja jeżdżę na spacery z psem i mam średnią prędkość ok 6km/h.

Sporo hamowania. Górki, dołki, na przełaj przez zaorane pola czy zaniedbane łąki.

Tylko napęd elektryczny, ja nie mogę się wysilać jeszcze jakiś czas 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mam Ecobike ale z MIDem i nie ma takiego problemu, nic takiego nie zauważyłem  i jazda to tylko przyjemność. 

Gdzieś czytałem, ze rowery z HUBami są dość specyficzne- i trzeba do nich się przyzwyczaić - ale nigdy nie miałem okazji na nich jeździć. 

Edytowane przez Pado
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 minut temu, Pado napisał(a):

mam Ecobike ale z MIDem i nie ma takiego problemu, nic takiego nie zauważyłem  i jazda to tylko przyjemność. 

Gdzieś czytałem, ze rowery z HUBami są dość specyficzne- i trzeba do nich się przyzwyczaić - ale nigdy nie miałem okazji na nich jeździć. 

 

Z tego co się dowiedziałem (pewnie to żadna tajemna widza ale temat dopiero rozkminiam) to liczy się to jak jest wykrywany ruch korby. Jeśli jest to PAS (czyli czujnik obrotu) to może działać tak "lipnie" (opinia własna:>)  jak opisałem w pierwszym poście albo trochę lepiej przy innym/inaczej skonfigurowanym sterowniku (dozującym np moc a nie dążącym do zadanej prędkości). Jeśli zamiast PAS mamy tensometr (czujnik nacisku na pedały) to niby działa tak, że im bardziej fizycznie naciskamy tym więcej oddaje silnik.

 

Oba systemy mają swoich zwolenników i przeciwników: PAS bardziej przypomina skuter i jeśli nie masz ochoty się zmęczyć to się nie zmęczysz - możesz pedałować nie wywierając nacisku na pedał a rower i tak jedzie. Przy czujniku nacisku zmęczyć się już trochę trzeba ale odczucie jest bardziej rowewrowe - podobno.

 

PAS'a już przetestowałem. Jutro wypożyczam z Decathlonu Riverside 500e - silnik HUB ale z tego co udało mi się wyczytać to "sterowany" na podstawie tensometru z korby. Będę miał porównanie :) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 godzin temu, Olas1 napisał(a):

Niedługą dostanę budżetowego Fiido D21 to znam relację. Na testowanym wcześniej Totemie można było jeździć powoli. 

Ma Torque Sensor więc napewno będzie inaczej niż to co opisałem :) Ale relacje zdaj - zawsze mnie zastanawiało jak się jeździ na takich małych elektrykach ;)

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

44 minuty temu, tasiorek napisał(a):

 

Z tego co się dowiedziałem (pewnie to żadna tajemna widza ale temat dopiero rozkminiam) to liczy się to jak jest wykrywany ruch korby. Jeśli jest to PAS (czyli czujnik obrotu) to może działać tak "lipnie" (opinia własna:>)  jak opisałem w pierwszym poście albo trochę lepiej przy innym/inaczej skonfigurowanym sterowniku (dozującym np moc a nie dążącym do zadanej prędkości). Jeśli zamiast PAS mamy tensometr (czujnik nacisku na pedały) to niby działa tak, że im bardziej fizycznie naciskamy tym więcej oddaje silnik.

 

Oba systemy mają swoich zwolenników i przeciwników: PAS bardziej przypomina skuter i jeśli nie masz ochoty się zmęczyć to się nie zmęczysz - możesz pedałować nie wywierając nacisku na pedał a rower i tak jedzie. Przy czujniku nacisku zmęczyć się już trochę trzeba ale odczucie jest bardziej rowewrowe - podobno.

 

PAS'a już przetestowałem. Jutro wypożyczam z Decathlonu Riverside 500e - silnik HUB ale z tego co udało mi się wyczytać to "sterowany" na podstawie tensometru z korby. Będę miał porównanie :) 

 

 

wydaje mi się, ze mam tylko czujnik obrotu bo to budżetowy ebike, ale nie zauważyłem twojego problemu - aż z ciekawości przeprowadzę przy okazji test :) , bo może po prostu nie zwracam na to uwagi, albo w MID jest to inaczej odczuwalne 

 

w specyfikacji mam tylko tyle odnośnie czujników :

 

Sensor

Integrated Torque & Cadence Sensor

 

e-Brake

Yes

 

Gear Sensor

Yes

 

plus czujnik prędkości w tylnym kole (czujnik plus magnes na szprysze ) 

 

 

 

Edytowane przez Pado
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

53 minuty temu, Pado napisał(a):

 

 

Sensor

Integrated Torque & Cadence Sensor

 

 

 

Torque oznacza czujnik nacisku, Cadence to czujnik obrotu. Są więc oba i pewnie komuter steruje na podstawie sygnału z obydwu stąd lepsze doznania z jazdy :)

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zrobiłem dziś 50km na rowerze z Decathlonu: Riverside 500e (HUB + tensometr). W moim odczuciu o niebo lepiej niż na PASie. Mogę jechać z dowolna prędkością, nadal czuję się jak na rowerze a nie na skuterze stopień wspomagania zmieniam tylko na bardziej stromych podjazdach. Praktycznie zero szarpania czy ciągnięcia do przodu kiedy wcale tego chce. Tak sobie właśnie wyobrażałem rower ze wspomaganiem elektrycznym. Jakbym tak przełożył do niego amortyzator, przerzutki i hamulce ze swojego roweru to byloby dla mnie zupelnie wystarczajaco;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 14.07.2023 o 10:13, tasiorek napisał(a):

Ma Torque Sensor więc napewno będzie inaczej niż to co opisałem :) Ale relacje zdaj - zawsze mnie zastanawiało jak się jeździ na takich małych elektrykach ;)

 

No i dostałem D21. Pierwsze wrażenie rewelacja... małe, dość lekkie jak na elektryka, dobrze wykonane. Ma manetkę, która standardowo działa do 6km/h, czyli rower można prowadzić bez wysiłku. Ale da się to odblokować i na samej manetce jechać 25km/h (milion razy bezpieczniejsze niż hulajnoga). 3 tryby wspomagania, wspomaganie działa od razu, jest wyczuwalny lekki strzał, ale po pół sekundzie wspomaganie jest delikatne, niewyczuwalne. Da się jechać powoli, przerzutki działają bardzo ok. Jedynie hamulce mi się nie podobają... przód piszczy i działa średnio, tył hamuje jakby chciał, a nie mógł. No i kierownicę muszę wymienić na wyższą, bo nie ma regulacji. Ogólnie jak na 4400zł to rower jest zajebisty. Nawet małżowinie się spodobał i poprosił o taki sam dla siebie. 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 10.07.2023 o 20:17, tasiorek napisał(a):

Pytanie brzmi: czy rowerem elektrycznym da się jechać pomału?

Mam 'taniego' Krossa z hubem i ten z kolei jest tak zaprogramowany, że na pierwszych 3 biegach wspomaga na niskich prędkościach (1 chyba do ok 7km/h, potem 2- 12km/h i 3- jakieś 16km/h), dopiero na 4-tym osiąga 25. Co z kolei jest też wkurzające, bo jak chcesz jechać 20km/h to nie możesz mieć lekkiego wspomagania, tylko albo 0, albo pełna 'dzida' i przyspiesza sam do 25.

Te z centralnym silnikiem są pewnie przyjemniejsze i bardziej naturalne w zachowaniu, ale ja nie jestem psychicznie gotowy na rower za 10k PLN 😉

Pod synem nawet ten tani elektryk robił robotę i w Słowenii na wzniesieniach młody nas odstawiał jak chciał, pomimo że generalnie na rowerze młody nie jeździ w ciągu roku.

Edytowane przez iwik
  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 19.07.2023 o 12:59, iwik napisał(a):

Mam 'taniego' Krossa z hubem i ten z kolei jest tak zaprogramowany, że na pierwszych 3 biegach wspomaga na niskich prędkościach (1 chyba do ok 7km/h, potem 2- 12km/h i 3- jakieś 16km/h), dopiero na 4-tym osiąga 25. Co z kolei jest też wkurzające, bo jak chcesz jechać 20km/h to nie możesz mieć lekkiego wspomagania, tylko albo 0, albo pełna 'dzida' i przyspiesza sam do 25.

No tak, czyli tylko inne ustawienie prędkości na danym wspomaganiu ale problem ten sam - to poniekąd rower decyduje z jaką prędkością jedziemy ;) No i właściwie możemy nie używać normalnych przerzutek, za to żonglujemy wspomaganiem. To zdecydowanie nie dla mnie.

 

W dniu 19.07.2023 o 12:59, iwik napisał(a):

 

Te z centralnym silnikiem są pewnie przyjemniejsze i bardziej naturalne w zachowaniu, ale ja nie jestem psychicznie gotowy na rower za 10k PLN 😉

Ten co miałem wypożyczony z Decathlona mnie w sumie przekonał że da się taniej (choć nie tanio). Oczywiście to kwestia kompromisów (w osprzęcie) ale jednak samo wspomaganie było dla mnie przyjemniejsze.

 

 

W dniu 19.07.2023 o 12:59, iwik napisał(a):

 

Pod synem nawet ten tani elektryk robił robotę i w Słowenii na wzniesieniach młody nas odstawiał jak chciał, pomimo że generalnie na rowerze młody nie jeździ w ciągu roku.

Noo w kwestii „wyscigow” to takim hubem z PASem to każdy jest zawodowy kolarz i chyba to sprawia, że ludzie tak lubią ten typ wapomagania:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 14.07.2023 o 11:41, tasiorek napisał(a):

 

Torque oznacza czujnik nacisku, Cadence to czujnik obrotu. Są więc oba i pewnie komuter steruje na podstawie sygnału z obydwu stąd lepsze doznania z jazdy :)

 

Dziś jeździłem i sprawdzałem - u mnie w mid nie ma opisywanego przez ciebie efektu, da się jechać jak chcesz tj ze stałą prędkością -nic nie "wyrywa", ewidentnie sterownik i czujniki w silniku robią robotę

Edytowane przez Pado
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc później...
W dniu 23.07.2023 o 17:29, Pado napisał(a):

 

Dziś jeździłem i sprawdzałem - u mnie w mid nie ma opisywanego przez ciebie efektu, da się jechać jak chcesz tj ze stałą prędkością -nic nie "wyrywa", ewidentnie sterownik i czujniki w silniku robią robotę

 

Zgadza się. Ostatecznie poszedłem w opcję przeróbki aktualnych 2 kółek. Wpadł mid z czujnikiem nacisku (TSDZ2B) i tak, to jeździ dokładnie tak jak oczekiwałem, że będzie jeździł rower ze wspomaganiem elektrycznym. To silnik wspomaga mnie a nie ja silnik. I opinia, którą gdzieś przeczytałem wydaje mi się 100% trafiona: taki zestaw (głównie mowa o czujniku nacisku) powoduje, że ma się bioniczne nogi a nie elektryczny rower - taki są wrażenia. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

35 minut temu, tasiorek napisał(a):

 

Zgadza się. Ostatecznie poszedłem w opcję przeróbki aktualnych 2 kółek. Wpadł mid z czujnikiem nacisku (TSDZ2B) i tak, to jeździ dokładnie tak jak oczekiwałem, że będzie jeździł rower ze wspomaganiem elektrycznym. To silnik wspomaga mnie a nie ja silnik. I opinia, którą gdzieś przeczytałem wydaje mi się 100% trafiona: taki zestaw (głównie mowa o czujniku nacisku) powoduje, że ma się bioniczne nogi a nie elektryczny rower - taki są wrażenia. 


Jaki dokładnie zestaw kupiłeś? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 minut temu, Olas1 napisał(a):


Jaki dokładnie zestaw kupiłeś? 

 

TSDZ2B 48V 500W z LCD6 ze strony pswpower.com

 

Baterii bałem się wziąć gotowca od Chińczyka więc kupiłem zestaw do samodzielnego złożenia z nexun’a. 

Głowiłem się tylko czy wziąć mniejszą czy większą. Ostatecznie zdecydowałem się na małą (12,75Ah 612Wh) i myślę, że dobrze wybrałem. Aktualnie probuję sprawdzić ile jestem na niej w stanie przejechać i jak na tą chwilę mam 110km i myślę że jeszcze 20-30 da radę (oczywiście w przypadku zasięgu tak wiele czynników ma na to wpływ ze nie da sie tego porównywać).

 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.