Skocz do zawartości

AFR z czym to sie je....


Tommi

Rekomendowane odpowiedzi

Jakoby powstało parę nieścisłości i zarzutów w moim kierunku że jakobym robił przelane programy poczułem się "wezwany do tablicy" i chciałbym cosik napisać, aby było wiadomo o co cho z AFR i to, że jak ktoś se zmierzy napięcie na sondzie voltomierzem albo seryjną lambdą to napewno będzie miał zły pomiar.....a już napewno nie można tego nazwać pomiarem AFR.

w treści celowo nie umieszczam wartości AFR bo to jest mój klucz do strojenia auta, jeden powie że złe, drugi dobre, trzeci jeszcze coś innego, ale pewne jest to, że od momentu zastosowania tej reguły nie wysadziłem żadnego motoru..... to chyba najlepiej świadczy że jest odpowiednie.

no to wio.....

Mieszanka paliwowo powietrzna spala się tylko w pewnych granicach stosunku paliwa do powietrza. Oznacza to, że zarówno wtedy gdy będzie za bogata jak i za uboga, po prostu się nie zapali.

Ogólnie mówiąc. Jeżeli ten stosunek (AFR) wynosi circa ***, to mieszanka spala się najszybciej i generuje najwyższą moc. Jeżeli AFR jest większy, to mieszanka jest uboga, a jeżeli mniejszy, to bogata. Zarówno wzbogacanie mieszanki jak i jej zubażanie, powoduje, że spala sie wolniej i generuje mniejszą moc. Jeżeli mieszankę się zubaża, to jednocześnie ze spadkiem mocy podnosi się temperatura spalania. Jeżeli się mieszankę wzbogaca, to moc spada, ale również spada temperatura spalania.

Tak właśnie jest w samochodach wyczynowych. Tu nikogo nie interesuje niskie zużycie paliwa. Ma być możliwie największa moc i możliwie bezpiecznie dla silnika. Dlatego w silnikach wyczynowych AFR niemal w całym zakresie obrotów użytkowych gwarantuje mieszankę bardzo bogatą, która spalając się generuje moc, a jednocześnie przelatując nie spalona przez komorę spalania w trakcie współotwarcia zaworów, studzi intensywnie denka tłoków i grzybki zaworów

a teraz troche o dziwnych pomiarach AFR

Zamontowane "duzo agresywniejsze niz seria wałki rozrządu" umożliwiają zasysanie do układu wydechowego świeżego powietrza z układu ssącego, podczas współotwarcia zaworów. Tak więc zewnętrzna, pomiarowa sondzina lambdzina uważa, że jest ubogo, choć w rzeczywistości jest bogato, o czym zgodnie z prawdą wspomniał jeden taki. A bogato jest, ponieważ seryjna sonda lambda również widzi w spalinach od cholery tlenu i robi co może, aby mieszankę wzbogacić.

i tu sie pojawia pytanie.... czy na tym samym programie dwa zupełnie inne wałki będą działały w 100% poprawnie?... OCZYWIŚCIE ŻE NIE......

kolejny odcinek będzie z serii EGT i jak sie ma do tego AFR.....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

swoich niemam bo programow sterujacych nie pisze ale podam takie co udalo mi sie kiedys znalezdz

powiedz tylko jak sie maja do twoich wyliczen sa ok czy moze kompletnie do du..?

Dla silnikow atmosferycznych dla pełnego obciążenia

12.5 - 13.0 AFR

Dla silników TURBO dla pełnego obciążenia

11.0 - 12.5 AFR

Stoichiometryczny skład mieszanki

14.7 AFR

Minmum zużycia paliwa

około 15.4 AFR

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> swoich niemam bo programow sterujacych nie pisze ale podam takie co

> udalo mi sie kiedys znalezdz

> powiedz tylko jak sie maja do twoich wyliczen sa ok czy moze

> kompletnie do du..?

> Dla silnikow atmosferycznych dla pełnego obciążenia

> 12.5 - 13.0 AFR

> Dla silników TURBO dla pełnego obciążenia

> 11.0 - 12.5 AFR

> Stoichiometryczny skład mieszanki

> 14.7 AFR

> Minmum zużycia paliwa

> około 15.4 AFR

tak wygląda teoria ok.gif

i sądze , że tego się trzymaja chipownicy smile.gif ... ale pewności nie ma , bo nie chcą zdradzać swoich tajemnic

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> swoich niemam bo programow sterujacych nie pisze ale podam takie co

> udalo mi sie kiedys znalezdz

> powiedz tylko jak sie maja do twoich wyliczen sa ok czy moze

> kompletnie do du..?

> Dla silnikow atmosferycznych dla pełnego obciążenia

> 12.5 - 13.0 AFR

> Dla silników TURBO dla pełnego obciążenia

> 11.0 - 12.5 AFR

> Stoichiometryczny skład mieszanki

> 14.7 AFR

> Minmum zużycia paliwa

> około 15.4 AFR

Część z tego się zgadza, ale przy reszcie należy uwzględnić kilka czynników, które określają w jakich granicach może się zmieniać AFR dla danego silnika zlosnik.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> swoich niemam bo programow sterujacych nie pisze ale podam takie co

> udalo mi sie kiedys znalezdz

> powiedz tylko jak sie maja do twoich wyliczen sa ok czy moze

> kompletnie do du..?

> Dla silnikow atmosferycznych dla pełnego obciążenia

> 12.5 - 13.0 AFR

> Dla silników TURBO dla pełnego obciążenia

> 11.0 - 12.5 AFR

> Stoichiometryczny skład mieszanki

> 14.7 AFR

> Minmum zużycia paliwa

> około 15.4 AFR

a powiedz mi gdzie tu uwzględnieine temperatury "dolotu", EGT no i przedewszystkim zapłonu zlosnik.gif

widzisz to nie som takie oczywiste rzeczy...... to że jakimś forum ktoś dał taki przedział to nic więcej jak przedział ustalony po to, żeby było sie do czego odnieść.....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> no więc po co umieszczać tu info o AFR który niekoniecznie jest ok?

pewnie chciał podać jakie sa wartości prawiodłowe prze zachowaniu warunków idealnych (labolatoryjnych hmm.gif ), pozatym z tego co się orjentuję z mojej tyciej wiedzy to afr powinien być wmiare stały i mieszczacy sie w zakresie modyfikując wartości tak by AFR byął cały czas na tym samym poziomie

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> pewnie chciał podać jakie sa wartości prawiodłowe prze zachowaniu

> warunków idealnych (labolatoryjnych ), pozatym z tego co się

> orjentuję z mojej tyciej wiedzy to afr powinien być wmiare stały

> i mieszczacy sie w zakresie modyfikując wartości tak by AFR byął

> cały czas na tym samym poziomie

> pzdr

nie dokonca tak jest, zacytuje fragment wypowiedzi ktora wczesniej tez cytowal Tommi

Quote:

Jeżeli samochód ostro rozpędzamy i wciskamy pedał gazu głeboko lub do oporu, to znaczy, że potrzebna jest moc. Aby ta moc wystąpiła, a jednocześnie żeby było bezpiecznie, mieszanka musi być bogata. Jeżeli jeździmy z niepełnym uchyleniem gazu, co oznacza, że na mocy nam nie zależy, to mieszanka może być uboga. Gwarantuje to niskie zużycie paliwa, czyste spaliny itp. itd. Z tych powodów, a także z kilku innych, AFR w samochodach cywilnych, waha się w dużych granicach.


Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> nie dokonca tak jest, zacytuje fragment wypowiedzi ktora wczesniej

> tez cytowal Tommi

> Quote:

> Jeżeli samochód ostro rozpędzamy i wciskamy pedał gazu głeboko lub do

> oporu, to znaczy, że potrzebna jest moc. Aby ta moc wystąpiła, a

> jednocześnie żeby było bezpiecznie, mieszanka musi być bogata.

> Jeżeli jeździmy z niepełnym uchyleniem gazu, co oznacza, że na

> mocy nam nie zależy, to mieszanka może być uboga. Gwarantuje to

> niskie zużycie paliwa, czyste spaliny itp. itd. Z tych powodów,

> a także z kilku innych, AFR w samochodach cywilnych, waha się w

> dużych granicach.

to co zacytowałes trochę kłuci się z tym:

> Mieszanka paliwowo powietrzna spala się tylko w pewnych granicach stosunku paliwa do powietrza. Oznacza to, że

> zarówno wtedy gdy będzie za bogata jak i za uboga, po prostu się nie zapali.

pozatym kolega podał zakresy a nie jeda wartość, pozatym bogatsza/ubozsza mozę być tylko przez chwile albo powtarzać się co jakiś czas inaczej silnik się uszkodzi

pzdr

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Jakoby powstało parę nieścisłości i zarzutów w moim kierunku że

> jakobym robił przelane programy poczułem się "wezwany do

> tablicy" i chciałbym cosik napisać, aby było wiadomo o co cho z

> AFR i to, że jak ktoś se zmierzy napięcie na sondzie

> voltomierzem albo seryjną lambdą to napewno będzie miał zły

> pomiar.....a już napewno nie można tego nazwać pomiarem AFR.

> w treści celowo nie umieszczam wartości AFR bo to jest mój klucz do

> strojenia auta, jeden powie że złe, drugi dobre, trzeci jeszcze

> coś innego, ale pewne jest to, że od momentu zastosowania tej

> reguły nie wysadziłem żadnego motoru..... to chyba najlepiej

> świadczy że jest odpowiednie.

> no to wio.....

> Mieszanka paliwowo powietrzna spala się tylko w pewnych granicach

> stosunku paliwa do powietrza. Oznacza to, że zarówno wtedy gdy

> będzie za bogata jak i za uboga, po prostu się nie zapali.

> Ogólnie mówiąc. Jeżeli ten stosunek (AFR) wynosi circa ***, to

> mieszanka spala się najszybciej i generuje najwyższą moc. Jeżeli

> AFR jest większy, to mieszanka jest uboga, a jeżeli mniejszy, to

> bogata. Zarówno wzbogacanie mieszanki jak i jej zubażanie,

> powoduje, że spala sie wolniej i generuje mniejszą moc. Jeżeli

> mieszankę się zubaża, to jednocześnie ze spadkiem mocy podnosi

> się temperatura spalania. Jeżeli się mieszankę wzbogaca, to moc

> spada, ale również spada temperatura spalania.

> Tak właśnie jest w samochodach wyczynowych. Tu nikogo nie interesuje

> niskie zużycie paliwa. Ma być możliwie największa moc i możliwie

> bezpiecznie dla silnika. Dlatego w silnikach wyczynowych AFR

> niemal w całym zakresie obrotów użytkowych gwarantuje mieszankę

> bardzo bogatą, która spalając się generuje moc, a jednocześnie

> przelatując nie spalona przez komorę spalania w trakcie

> współotwarcia zaworów, studzi intensywnie denka tłoków i grzybki

> zaworów

> a teraz troche o dziwnych pomiarach AFR

> Zamontowane "duzo agresywniejsze niz seria wałki rozrządu"

> umożliwiają zasysanie do układu wydechowego świeżego powietrza z

> układu ssącego, podczas współotwarcia zaworów. Tak więc

> zewnętrzna, pomiarowa sondzina lambdzina uważa, że jest ubogo,

> choć w rzeczywistości jest bogato, o czym zgodnie z prawdą

> wspomniał jeden taki. A bogato jest, ponieważ seryjna sonda

> lambda również widzi w spalinach od cholery tlenu i robi co

> może, aby mieszankę wzbogacić.

> i tu sie pojawia pytanie.... czy na tym samym programie dwa zupełnie

> inne wałki będą działały w 100% poprawnie?... OCZYWIŚCIE ŻE

> NIE......

> kolejny odcinek będzie z serii EGT i jak sie ma do tego AFR.....

ooo panie ladnie wytłumaczone, tylko mam małe pytanko czy na seri wałku (czyt z fabryki) jest współotwarcie zaworów czy tylko na ostrych

czy AFR to wartosc lambda?? wink.gif

pozdro

aha jeszcze jak sprawdzic (jak sie wpiac w sade - które przewody) napiecie na sadzie??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> ooo panie ladnie wytłumaczone, tylko mam małe pytanko czy na seri

> wałku (czyt z fabryki) jest współotwarcie zaworów czy tylko na

> ostrych

zawsze jest współotwarcie, ino w różnych różne zlosnik.gif

> czy AFR to wartosc lambda??

nie zlosnik.gif afr to skład mieszanki "ogólnie"

> pozdro

> aha jeszcze jak sprawdzic (jak sie wpiac w sade - które przewody)

> napiecie na sadzie??

chyba w serii to jest czarny przewód ale sprawdzanie napięcia na sondzie niema zbyt wiele wspólnego z pomiarem AFR, to tylko taka mega uboga wersja sprawdzacza który działa w małym zakresie napięć i małym zakresie odczytu składu mieszanki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> to co zacytowałes trochę kłuci się z tym:

> pozatym kolega podał zakresy a nie jeda wartość, pozatym

> bogatsza/ubozsza mozę być tylko przez chwile albo powtarzać się

> co jakiś czas inaczej silnik się uszkodzi

> pzdr

> pzdr

zrozum jedną podstawową zasadę, mieszanka jest taka, jaką ustawi stroiciel, jeśli ustawi ubogo to nie będzie ubogo przez chwilę tylko będzie ubogo do momentu jak silnik nie wybuchnie albo nie wypali siem dziurka w tłokua , jeśli ustawi bogato to wypluje wache przez wydech albo sie zaleje i już... nic więcej..... w skrajnych przypadkach wypłuka film olejowy ale to już margines.....

żeby silnik pracował jak nalezy i generował największą moc i sprawiał frajdę to nie może być tak że na sztywno będzie non stop ustawiona mieszanka na powiedzmy 14 i koniec...... w różnych zakresach, w różnych pozycjach gazu musi być inna mieszanka i inny zapłon.... nie mówiąc już o podciśnieniu/nadciśnieniu i temperaturze wink.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> nie dokonca tak jest, zacytuje fragment wypowiedzi ktora wczesniej

> tez cytowal Tommi

> Quote:

> Jeżeli samochód ostro rozpędzamy i wciskamy pedał gazu głeboko lub do

> oporu, to znaczy, że potrzebna jest moc. Aby ta moc wystąpiła, a

> jednocześnie żeby było bezpiecznie, mieszanka musi być bogata.

> Jeżeli jeździmy z niepełnym uchyleniem gazu, co oznacza, że na

> mocy nam nie zależy, to mieszanka może być uboga. Gwarantuje to

> niskie zużycie paliwa, czyste spaliny itp. itd. Z tych powodów,

> a także z kilku innych, AFR w samochodach cywilnych, waha się w

> dużych granicach.

o to to.... dokładnie....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> zrozum jedną podstawową zasadę, mieszanka jest taka, jaką ustawi

> stroiciel, jeśli ustawi ubogo to nie będzie ubogo przez chwilę

> tylko będzie ubogo do momentu jak silnik nie wybuchnie albo nie

> wypali siem dziurka w tłokua , jeśli ustawi bogato to wypluje

> wache przez wydech albo sie zaleje i już... nic więcej..... w

> skrajnych przypadkach wypłuka film olejowy ale to już

> margines.....

> żeby silnik pracował jak nalezy i generował największą moc i sprawiał

> frajdę to nie może być tak że na sztywno będzie non stop

> ustawiona mieszanka na powiedzmy 14 i koniec...... w różnych

> zakresach, w różnych pozycjach gazu musi być inna mieszanka i

> inny zapłon.... nie mówiąc już o podciśnieniu/nadciśnieniu i

> temperaturze

z tego co pamiętam (a moge źle pamiętać) to powinno byc sztywno np. 14 które bedzie się utzrymywało 14 w zależności od tego ile paliwa, powietrza, zapłonu itp. czli utzrymujemy optymalna wartość (zakres wartości AFR) odpowiednio modyfikując dynamicznie wartości parametów silnika oraz biorąc pod uwage warunki zewnętrzne

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> zawsze jest współotwarcie, ino w różnych różne

> nie afr to skład mieszanki "ogólnie"

> chyba w serii to jest czarny przewód ale sprawdzanie napięcia na

> sondzie niema zbyt wiele wspólnego z pomiarem AFR, to tylko taka

> mega uboga wersja sprawdzacza który działa w małym zakresie

> napięć i małym zakresie odczytu składu mieszanki

rozumiem dziekowac bow.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> z tego co pamiętam (a moge źle pamiętać) to powinno byc sztywno np.

> 14 które bedzie się utzrymywało 14 w zależności od tego ile

> paliwa, powietrza, zapłonu itp. czli utzrymujemy optymalna

> wartość (zakres wartości AFR) odpowiednio modyfikując

> dynamicznie wartości parametów silnika oraz biorąc pod uwage

> warunki zewnętrzne

> pzdr

no to źle pamiętasz zlosnik.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> z tego co pamiętam (a moge źle pamiętać) to powinno byc sztywno np.

> 14 które bedzie się utzrymywało 14 w zależności od tego ile

> paliwa, powietrza, zapłonu itp. czli utzrymujemy optymalna

> wartość (zakres wartości AFR) odpowiednio modyfikując

> dynamicznie wartości parametów silnika oraz biorąc pod uwage

> warunki zewnętrzne

> pzdr

..sztywno nie jestes w stanie ustawic bo

1. zmiennos c warunkow otoczenia

2. zmiennosc obciazenia

3. zmiennosc wlasnego widzimisie kierownika pojazdu

te 3 wartosci jesli sie nie myle uniemozliwiaja ustawienie stalego parametru AFR\

pozatym..poco bogato lac jak sie jedzie jednostajnie??

natomiast lac bogato jak sie mocno depta (ale tez w funkcji obrotow) to juz ma wiekszy sens-a w takim przypadku AFR nie ustawisz sztywno

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> ..sztywno nie jestes w stanie ustawic bo

> 1. zmiennos c warunkow otoczenia

> 2. zmiennosc obciazenia

> 3. zmiennosc wlasnego widzimisie kierownika pojazdu

> te 3 wartosci jesli sie nie myle uniemozliwiaja ustawienie stalego

> parametru AFR\

> pozatym..poco bogato lac jak sie jedzie jednostajnie??

> natomiast lac bogato jak sie mocno depta (ale tez w funkcji obrotow)

> to juz ma wiekszy sens-a w takim przypadku AFR nie ustawisz

> sztywno

jesteś w stanie w miare sztywno ustawić AFR ale niema to większego sensu właśnie dlatego, że zmienność warunków pracy jest zmienna i do każdych warunków powinna być odpowiednia dawka ok.gif/AFR

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> jesteś w stanie w miare sztywno ustawić AFR ale niema to większego

> sensu właśnie dlatego, że zmienność warunków pracy jest zmienna

> i do każdych warunków powinna być odpowiednia dawka /AFR

...w miare sztywno to mozna powiedziec ze prawie sztywno

a prawie robi roznice zlosnik.gifwink.gif

natomiast niezaprzeczalnym jest bezsensownosc stalego AFRok.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> o to to.... dokładnie....

w madrej ksiazce z usa pokazuja przykladowy pomiar z hamowni z uzyciem AFR przy sportowym aucie i wacha sie AFR w granicach 10.0-12.0 bardzo dlugo trzyma 10.0-10.5 a pod koniec widac ze brakuje juz wachy (pompa nie daje rady albo wtryski) i dochodzi do 12.0

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> w madrej ksiazce z usa pokazuja przykladowy pomiar z hamowni z

> uzyciem AFR przy sportowym aucie i wacha sie AFR w granicach

> 10.0-12.0 bardzo dlugo trzyma 10.0-10.5 a pod koniec widac ze

> brakuje juz wachy (pompa nie daje rady albo wtryski) i dochodzi

> do 12.0

..inne AFR jest w silniku atmosferycznym

inne w doladowanym

inne w OTTO

inne w DIESEL

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.