Tommi Napisano 13 Maja 2005 Udostępnij Napisano 13 Maja 2005 > Ale to on wygra mylisz siem boluś Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Bolo Napisano 13 Maja 2005 Udostępnij Napisano 13 Maja 2005 > mylisz siem boluś Doczytałem dalszą zawartość wątka ( /tku ) Na bezczela bo na bezczela, ale wykręciłeś się Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kris73 Napisano 13 Maja 2005 Udostępnij Napisano 13 Maja 2005 > ups > dwie rzeczy trzeba jeszcze zaznaczyć ..... nasze hamownie nie mierzą > momentu obrotowego tylko go szacują (wyliczają) z wartości > konióf i oporóf > a co do wartości momentu w realnych warunkach.... lzejsze koło... > szybsze wkręcanie..... mniejszy moment nieprawda, moment jest ten sam ale przyspieszania inne. To jaki jest moment obrotowy zależy od ilości paliwa dostarczanego do komory spalania, a ta jest taka sama niezależnie od tego czy koło zamachowe waży 1 kg czy 1 tonę Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jataman Napisano 13 Maja 2005 Udostępnij Napisano 13 Maja 2005 > nieprawda, moment jest ten sam ale przyspieszania inne. To jaki jest > moment obrotowy zależy od ilości paliwa dostarczanego do komory > spalania, a ta jest taka sama niezależnie od tego czy koło > zamachowe waży 1 kg czy 1 tonę ale teraz jest mala niezgodnosc w tym co mowisz. Majac wieksza mase trudniej to rospedzic ale tez trudniej zahamowac. Wiec jak kolo jest lzejsze to szybciej sie wkreca ale tez szybciej zchodzi z obrotow bo nie ma tej sily kinetycznej ktora by dluzej nim krecila. Dobrze narazie rozumiem? to moim zdaniem na chlopski rozum moment tez spada wraz z odelzeniem kola Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
electrix Napisano 13 Maja 2005 Udostępnij Napisano 13 Maja 2005 > nieprawda, moment jest ten sam ale przyspieszania inne. To jaki jest > moment obrotowy zależy od ilości paliwa dostarczanego do komory > spalania, a ta jest taka sama niezależnie od tego czy koło > zamachowe waży 1 kg czy 1 tonę Zrozum, ze jezeli kolo zamachowe jest lzejsze to sie szybciej rozkreci, ale i szybciej zatrzyma, a ciezsze kolo sie wolniej rozkreci i wolniej zatrzyma. Wychodzi na to, ze jezeli uklad napedowy zostanie zasprzeglony z silnikiem to wystapi opor np. zwiazany z rozpedzeniem auta i wtedy silnik z ciezszym kolem lepiej sobie poradzi z pokonywaniem tego oporu, bo bedzie mial wieksza energie, a co za tym idzie uzyje wiekszego momentu obrotowego. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
fendt180 Napisano 13 Maja 2005 Udostępnij Napisano 13 Maja 2005 > ale teraz jest mala niezgodnosc w tym co mowisz. Majac wieksza mase > trudniej to rospedzic ale tez trudniej zahamowac. Wiec jak kolo > jest lzejsze to szybciej sie wkreca ale tez szybciej zchodzi z > obrotow bo nie ma tej sily kinetycznej ktora by dluzej nim > krecila. Dobrze narazie rozumiem? > to moim zdaniem na chlopski rozum moment tez spada wraz z odelzeniem > kola Zgadzam sie z toba Tez mi sie tak zdaje ale nie widzialem jak to napisac Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Tommi Napisano 13 Maja 2005 Udostępnij Napisano 13 Maja 2005 > Doczytałem dalszą zawartość wątka ( /tku ) Na bezczela bo na > bezczela, ale wykręciłeś się mówimy o takim samym autku a nie wadźmy słonia i zobaczymy który się szybciej zatrzyma Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bartekm Napisano 13 Maja 2005 Udostępnij Napisano 13 Maja 2005 > Wiec jak kolo > jest lzejsze to szybciej sie wkreca ale tez szybciej zchodzi z > obrotow bo nie ma tej sily kinetycznej ktora by dluzej nim > krecila. no dobra, ale wzor to e*I=M, czyli jak masz ciezsze kolo zamachowe, to silnik ma wieksza bezwladnosc I, a co za tym idzie mniejsze przyspieszenie katowe , wzror powiedzmy, ze ma zastosowanie pogladowe Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bartekm Napisano 13 Maja 2005 Udostępnij Napisano 13 Maja 2005 > Moment obrotowy silnika podczas swobodnego przyspieszania = J*e; > gdzie: > J- masowy moment bezwładności ruchomych elementów silnika (największy > udział przypada na wał korbowy i koło zamachowe), > e - przyspieszenie kątowe wału korbowego > Jeśli moment obrotowy silnika pozostaje niezmieniony to zmieniając J > oddziałujemy na e no wlasnie Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bartekm Napisano 13 Maja 2005 Udostępnij Napisano 13 Maja 2005 > TU jeden kolega to ladnie opisal fachowo pisze, o calce napisal nawet Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bolekatepl Napisano 13 Maja 2005 Udostępnij Napisano 13 Maja 2005 > ja mam zdjęte prawie 2 kg stoczone i zfrezowane > wyważane u Świątka Ile płaciłeś za samo wyważenie? a jeszcze jedno czy koło w 1,1 sc a 1,2 75km są takie same bo jesli lżejsze to naprzykład mozna założyć do 1,2 to od 1,1 i odrazu bedzie wyważone Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Lui Napisano 13 Maja 2005 Udostępnij Napisano 13 Maja 2005 Jak siem pytałem w jednej firmie o odchudzenie koła i wywazenie z dociskiem to powiedzieli 120zł. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
yoziom Napisano 13 Maja 2005 Autor Udostępnij Napisano 13 Maja 2005 kris73 jestes wielki. wielkie YO!!! Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
WaWeR Napisano 13 Maja 2005 Udostępnij Napisano 13 Maja 2005 > Ile płaciłeś za samo wyważenie? > a jeszcze jedno czy koło w 1,1 sc a 1,2 75km są takie same bo jesli > lżejsze to naprzykład mozna założyć do 1,2 to od 1,1 i odrazu > bedzie wyważone ..doczytalkes dalej?? wywaza sie calosc...wal z kolem.. jak wywazasz samo kolo to wypadalo by przynajmniej zalozyc je tak jak bylo przed zdjeciem... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
szary Napisano 14 Maja 2005 Udostępnij Napisano 14 Maja 2005 > ..doczytalkes dalej?? > wywaza sie calosc...wal z kolem.. > jak wywazasz samo kolo to wypadalo by przynajmniej zalozyc je tak jak > bylo przed zdjeciem... Ale koła nie da sie inaczej założyć niż było Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
WaWeR Napisano 14 Maja 2005 Udostępnij Napisano 14 Maja 2005 > Ale koła nie da sie inaczej założyć niż było ..byc moze... nie zdejmowalem kola w silnikach CC/SC Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
szary Napisano 14 Maja 2005 Udostępnij Napisano 14 Maja 2005 > ..byc moze... > nie zdejmowalem kola w silnikach CC/SC To po co sie wypowiadasz jak nie wiesz ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kris73 Napisano 14 Maja 2005 Udostępnij Napisano 14 Maja 2005 > ale teraz jest mala niezgodnosc w tym co mowisz. Majac wieksza mase > trudniej to rospedzic ale tez trudniej zahamowac. Wiec jak kolo > jest lzejsze to szybciej sie wkreca ale tez szybciej zchodzi z > obrotow bo nie ma tej sily kinetycznej ktora by dluzej nim > krecila. Dobrze narazie rozumiem? bardzo dobrze > to moim zdaniem na chlopski rozum moment tez spada wraz z odelzeniem > kola piszemy teraz o dwóch przypadkach: 1. rozpędzanie silnika wyposażonego w dwa różne koła zamachowe. 2. hamowanie pojazdu silnikiem też wyposażonego w dwa koła zamachowe. W 1 przypadku załóżmy że masz lekkie koło zamachowe i wciskasz gaz do dechy. Do komory spalania zostaje wtryśnięta maksymalna dawka paliwa (wyliczona przez kompa dla konkretnych w danej chwili warunków pracy silnika). Tego paliwa jest np. 10 mm3. Całość paliwa zostaje spalone i ciśnienie gazów oddziałuje na układ korbowotłokowy i stąd jest moment obrotowy. To jakie przyspieszenie uzyska wtedy wał korbowy zależy od jego masowego momentu bezwładności J. Ponieważ koło mamy lżejsze więc efektem tego jest wzrost "e". Przypomnę, że w uproszczeniu M=J*e. W drugim przypadku mamy ciężkie koło zamachowe (więc większe J). W tych samych chwilowych warunkach pracy co uprzednio dajemy gaz do dechy i znowu wtryskiwane jest do cylindra te 10 mm3 paliwa. Z tego powodu wzrsta ciśnie gazów, które oddziałują na denko tłoka itd itd powstaje M. I jest to ten sam moment obrotowy co uprzednio co do wartości. Co się jednak zmienia? Zmienia się "e", a konkretnie wartość tego przyspieszenia spada bo J wzrosło (bo jest cięższe koło). Nie wnikam już w takie szczegóły jak zmiana strat wewnętrznych silnika spowodowanych inną masą koła zamachowego, ale to dlatego że jest to najprawdopodobniej niewielki wpływ. Nie wiem jak to prościej wytłumaczyć. Niektórym się zdaje że silnik jest wtedy najwięcej obciążony gdy przyspiesza z tirem na holu. nieprawda. jest tak samo obciążony jak przyspieszając bez tego tira. W jednym i drugim przypadku jeśli wciśniejsz gaz ma maksa to ciśnienia gazów w tych samych chwilowych warunkach pracy są zbliżone, a co za tym idzie także moment obrotowy jest bardzo podobny. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bartekm Napisano 14 Maja 2005 Udostępnij Napisano 14 Maja 2005 najprosciej wytlumaczyc unikajac ruchu obrotowego II zasada dynamiki Newtona F=m*a, czyli do auta ktos przyklada sile F, wiec im 'm' wieksza tym 'a' mniejsze, choc F to samo Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kris73 Napisano 14 Maja 2005 Udostępnij Napisano 14 Maja 2005 > fachowo pisze, o calce napisal nawet cytat od tego kolegi Zmniejszając mase kołazamachowego redukujemy bezwładność, co znaczy, że zmniejszamy ilość mocy traconą na "popych" bezwładności, ale zmniejszamy liniowość (to ma nazwę w statystyce) momentu, co po zróżniczkowaniu może dać niższy wynik... nic z tego nie rozumiem, nie wiem co to jest popych bezwłądności, liniowość momentu w statystyce i co po zróżniczkowaniu daje niższy wynik. Jeśli ktoś wierzy w takie cuda, które się nijak mają do teorii silników spalinowych to pozostaje a i tak takiemu nie wytłumaczysz o co chodzi w przyspieszaniu wału korbowego silnika. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kris73 Napisano 14 Maja 2005 Udostępnij Napisano 14 Maja 2005 > najprosciej wytlumaczyc unikajac ruchu obrotowego II zasada dynamiki > Newtona F=m*a, czyli do auta ktos przyklada sile F, wiec im 'm' > wieksza tym 'a' mniejsze, choc F to samo dokładnie to samo bo tyle samo do pieca wsadzono w tych samych chwilowych warunkach Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kris73 Napisano 14 Maja 2005 Udostępnij Napisano 14 Maja 2005 > mówimy o takim samym autku a nie wadźmy słonia i zobaczymy który się > szybciej zatrzyma czasami żeby lepiej coś zrozumieć warto posługiwać się skrajnymi przykładami. Znacznie łatwiej wtedy zrozumieć pewne oddziaływania, które są mało widoczne gdy coś tam zmienia się nieznacznie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Temat został przeniesiony do archiwum
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.