Skocz do zawartości

Manual - Domykanie szybek w AII


pablo79

Rekomendowane odpowiedzi

Czyli ostatecznie sprawa się rypła czy jest jeszcze szansa na wykombinowanie zamykania szybek przez ryglowanie confused.gif

Jeżeli sie nie da to trudno ale pozostaje pewien niedosyt frown.gif

Może jednak jakaś tęga głowa coś wyskrobie...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> A tak wogole to co daje ryglowanie? Bo nie wiem w sumie po co one

> jest.

Nie da sie otworzyc drzwi zarowno z zewnatrz, jak i z wewnatrz... Obrazowo, nawet przy opuszczonej szybie i zaryglowanych zamkach nie otworzysz drzwi...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> A tak wogole to co daje ryglowanie? Bo nie wiem w sumie po co one

> jest.

Jak wyżej, a służy to temu, żeby złodziejowi utrudnić życie - nawet jak wybije szybę, to żeby odjechać musi włazić przez okno do samochodu... I niech w tym czasie zbiegną się sąsiedzi lub nadejdzie własciciel i zastanie go z d...pą na wierzchu, to... lepiej, żeby szybko zadzwonił po policję, bo możliwości ucieczki nie ma praktycznie ani do przodu, ani do tyłu... a tylko policja jest w stanie ochronić jego wystawiony tyłek.

Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> No i jak tam prace nad układem??

> Ja nadal czekam z niecierpliwością i wierzę w Kolegę i jego zdolności

Układ zrobiony, działa, jest w fazie testów, w zasadzie ją przeszedł, w sobotę przymierzam się do wmontowania elementów do wewnątrz obudowy. Mam już nawet schemat w jpg, chciałem nawet go już tu wrzucić, ale po przeczytaniu tego link wątku coś mnie powstrzymało. Nie, żebym komuś żałował, wprost przeciwnie, zawsze jestem chętny do pomocy, nieraz trochę czasu spędziłem, żeby komuś bezinteresownie pomóc na AK. Ale jestem stanowczo przeciwny temu, że ktoś uruchomi produkcję mojego wynalazku opublikowanego na tym forum i na tym będzie zarabiał pieniądze. Bo jeśli wziąć pod uwagę koszt części ok. 2-3 złote i cena gotowego układu np. 50-60 zł nawet z przesyłką to zarobek jest niezły.

Mam ogromną satysfakcję, że moje pomysły są wykorzystywane przez innych, miałem nawet kilka nowatorskich. Między innymi włąśnie ten z domykaniem szyb dopiero po impulsie ryglującym, nikt wcześniej nie wymyślił, jak to zrobić. Spędziłem nad nim kilka dni testowanie i strojenie zajęło ładnych parę godzin,zależało mi, żeby działał bezbłędnie, pewnie, nie pobierał prądu zbyt dużo na postoju, był prosty w wykonaniu i tani.

Zastanawiam się, czy przy publikowaniu moich projektów nie dołączać klauzuli, zabraniającej ich wykorzystywanie w celach komercyjnych...

Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Zastanawiam się, czy przy publikowaniu moich projektów nie dołączać

> klauzuli, zabraniającej ich wykorzystywanie w celach

> komercyjnych...

Z doswiadczenia wiem ,ze to nic nie da ,ja musialem w kilku przypadkach pogodzic sie z tym ,ze projekt ukladu czy plytki stal sie popularny ,np interfejs sterowania z kierownicy do radyjek Sony czy lcd na usb do komputera .Sam tez sciagam z sieci mnóstwo pracy innych ludzi za darmo ,ale przynajmniej tego nie produkuje na duzą skale tylko dla siebie .

Taki OT , ale czekam z nie cierpliwoscią ,poniewaz sam nie mam czasu na taką zabawe ,a dla ciebie duze 20.GIF

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Układ zrobiony, działa, jest w fazie testów, w zasadzie ją przeszedł,

> w sobotę przymierzam się do wmontowania elementów do wewnątrz

> obudowy. Mam już nawet schemat w jpg, chciałem nawet go już tu

> wrzucić, ale po przeczytaniu tego link wątku coś mnie

> powstrzymało. Nie, żebym komuś żałował, wprost przeciwnie,

> zawsze jestem chętny do pomocy, nieraz trochę czasu spędziłem,

> żeby komuś bezinteresownie pomóc na AK. Ale jestem stanowczo

> przeciwny temu, że ktoś uruchomi produkcję mojego wynalazku

> opublikowanego na tym forum i na tym będzie zarabiał pieniądze.

> Bo jeśli wziąć pod uwagę koszt części ok. 2-3 złote i cena

> gotowego układu np. 50-60 zł nawet z przesyłką to zarobek jest

> niezły.

> Mam ogromną satysfakcję, że moje pomysły są wykorzystywane przez

> innych, miałem nawet kilka nowatorskich. Między innymi włąśnie

> ten z domykaniem szyb dopiero po impulsie ryglującym, nikt

> wcześniej nie wymyślił, jak to zrobić. Spędziłem nad nim kilka

> dni testowanie i strojenie zajęło ładnych parę godzin,zależało

> mi, żeby działał bezbłędnie, pewnie, nie pobierał prądu zbyt

> dużo na postoju, był prosty w wykonaniu i tani.

> Zastanawiam się, czy przy publikowaniu moich projektów nie dołączać

> klauzuli, zabraniającej ich wykorzystywanie w celach

> komercyjnych...

> Pozdr.

No i mi sie oberwalo frown.gif

Przecież schematy są ogólnodostępne - nikt tego nie ukrywa, napisalem ze jesli ktos nie chce nie potrafi to moze kupic, przeciez jak masz zdolnosci to kto Ci broni?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oto schemat domykania szyb Astra G po zaryglowaniu.

Proszę, żeby nie wykorzystywać go w celach komercyjnych, tzn. zarobkowych. Można wykonać układ w dowolnej liczbie sztuk, dla siebie lub innych osób, nie należy tylko brać pieniędzy, nawet za robociznę. Najwyżej zwrot za części bez prowizji.

Ewentualne konstruktywne uwagi do pomysłu mile widziane. Uprzedzając pytania: przekaźnik musi być zastosowany, ponieważ układ blokowania 1szego impulsu musi działać "cyfrowo", a nie "analogowo", gdyż wymagany jest idealny dobór czasu zwierania kondensatora 220uF/16V do masy.

Zalet automatycznego domykania szyb nie trzeba nikomu tłumaczyć. Osoby, które mając klimatyzację w samochodzie oraz filtr p.pyłkowy optymalnie wykorzystują te dodatki i jeżdzą z zamkniętymi szybami wentylując samochód za pomocą układu wentylacji. Ale czasami zdarza się, że przewożąc pasażerów na tylnym siedzeniu nawet nie zauważymy, że ktoś opuścił podczas jazdy szybę i przed wyjściem z auta zapomniał ją podnieść. Nie przyzwyczajeni do podnoszenia szyb przed opuszczeniem pojazdu, w takiej sytuacji często zdarza się, że zostawiamy samochód z opuszczoną szybą na noc, co stanowi gratkę nawet dla przypadkowego, okazjonalnego złodziejaszka. W takich przykładowo przypadkach automatyczne domykanie przyda się napewno.

W Astrze G i pewnie F też producent zastosował system ryglowania zamków po 2-gim naciśnięciu pilota. Tę właściwość wykorzystuje przedstawiony układ, który domyka szyby dopiero po 2-gim naciśnięciu pilota. pozostawia to możliwość automatycznego domykania drzwi po opuszczeniu pojazdu oraz pozwala w niektórych sytuacjach na pozostawienie samochodu z zamkniętymi drzwiami oraz z lekko opuszczonymi szybami w celu zapewnienia dopływu świeżego powietrza do kabiny w przypadku np. pozostawienia wewnątrz psa lub innego zwierzaka lub wentylacji wnętrza samochodu na strzeżonym parkingu.

Układ na postoju pobiera z akumulatora znikomy prąd ok. 0,006A, czyli 6mA. Dla porównania - jedna dioda świecąca LED pobiera prąd ok. 20 mA, czyli 3x więcej. Dla innego porównania - układ polegający na zwarciu ze sobą dwóch przewodów w lewym przednim słupku (ci co czytali wiedzą o co chodzi) pobiera na postoju 0,1 A, czyli 100 mA, czyli ok. 16x więcej. Powoduje to utratę w ciągu 24 h pojemności ok. 2,5 Ah, a w ciagu 21 dni postoju (bez jazdy) powoduje rozładowanie 50Ah akumulatora do ZERA! Sam tego doświadczyłem, więc postanowiłem zastosować układ, który domyka szyby TYLKO kilkanaście sekund, a potem wyłacza się. A jak można to domykanie kontrolować, to już jest coś!

Układ poprawnie działa, jeśli pomiędzy 1-szym a 2-gim naciśnięciem pilota odczekamy ok. 1 sekundę, ale nie więcej niż 9 sekund (po 10 sekundach ryglowanie nie działa i szyby się nie domkną).

Podczas jazdy z opuszczonymi szybami można od wewnatrz pozamykać wszystkie drzwi bez obawy, że po tej czynności szyby nagla zaczną się podnosić, układ działa dopiero po zaryglowaniu drzwi na postoju.

279042798-Domykanieporyglowaniuv2.jpg

Instrukcja regulacji:

Ponieważ układ testowałem tylko na 1 egzemplarzu zamka, zastrzegam, że może się okazać, iż rezystor oznaczony czerwonym kolorem trzeba dobrać indywidualnie. Powodem jest 20% tolarancja kondensatorów elektrolitycznych i różne czasy wyzwalania siłownika zamka na B7.

Należy wiedzieć, że:

1 - zbyt mała wartość rezystora spowoduje, że szyby domkną się już po 1szym wciśnięciu pilota lub po zamknięciu drzwi ryglem

2 - zbyt duża wartość rezystora spowoduje, że szyby nie domkną się do końca po 2gim naciśnięciu pilota lub wcale nie zaczną się domykać (układ zablokuje oba impulsy)

Można wstawić rezystor nastawny o wartości 22k lub 47k. Dobierać rezystor należy w następujący sposób:

1 - podłaczyć układ do sterownika zamka, "na pająka" (miejsca jest dosyć) lub na zewnątrz do wiązki przewodów. W przypadku montażu "na pająka" zaleca się cięższe elementy zamocować do płytki za pomocą np. kleju termoplastycznego z popularnego pistoletu, żeby nie latały wewnątrz pudełka podczas jazdy

2 - pomiędzy B7 a B11 (masę) podłaczyć na czas testów dowolną diodę LED szeregowo z rezystorem ok. 1k w taki sposób, aby świeciła podczas zamykania drzwi - to ułatwi regulację

3 - blokować i odblokowywać drzwi kierowcy ręcznie ryglem (nie pilotem!!!)

4 - podczas blokowania dotykać palcem przekaźnika lub wsłuchiwać się jak stuka

5 - dobierać rezystor tak, aby był jak najmniejszy, ale żeby przekaźnik się wyłaczał TUŻ PO ZGAŚNIĘCIU DIODY LED, ale nie za późno. Jeśli przekaźnik wyłacza się za wcześnie, należy wartość rezystora zwiększyć. Jesli przekaźnik wyłącza się dużo później, niż zgaśnie dioda, należy wartość rezystora zmniejszyć

6 - po dobraniu rezystora sprawdzić działanie przy domykaniu wszystkich 2 lub 4 szyb

7 - odłaczyć pomocniczą LED z rezystorem

Dodatek: jeśli ktoś chciałby mieć sygnalizację zamkniętych drzwi jednocześnie imitującą diodę alarmu, wystarczy pomiędzy punkty B9 (+12V z akumulatora), a B2 ("czysta" masa po zamknięciu drzwi kierowcy) wstawić diodę LED z rezystorem 1 kOm lub LED pulsującą na 12V. Dodatek ten nie zakłóci pracy "domykacza", należy jednak pamiętać, że pobór prądu na postoju może zwiększyć się nawet do 30mA.

Pozdr.

post-65098-14352483584374_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Info dla kolegi Pablo79: zgadzam się z Tobą, jesli ktoś nie potrafi

> zrobić, to niech kupi - Ty nie potrafiłeś zaprojektować układu

> to go ode mnie kup. Ale jeśli dostałeś go za darmo, to pomagaj

> kolegom nie potrafiącym lutować również za darmo. I nie wykręcaj

> się kosztami, bo ja też miałem i nic nie mówię. A jeśli

> przerażają cię koszty, to odpuść sobie. Pomoc innym nie jest

> obowiązkowa.

> Pozdr.

Witaj,

Już widzę jak z uśmiechem na twarzy poświęcasz czas na montowanie za 3 zł układu w każdej asterce która od dziś do Ciebie podjedzie smile.gif

Szanuje Twoja pracę, ale co do Twojej teorii mam trochę odmienne zdanie.

Wierzysz albo nie ja naprawdę nie chce zarabiać na naszej braci kącikowej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Witaj,

> Już widzę jak z uśmiechem na twarzy poświęcasz czas na montowanie za

> 3 zł układu w każdej asterce która od dziś do Ciebie podjedzie

Nie każdej, ale bratu, koledze zawsze za darmo pomogę.

A tobie i innym kolegom z AK udostępniłem za darmo efekt mojej pracy i myśli technicznej. Jak ktoś chce na tym zarobić, niech odpali mi udział w zyskach, choćby symboliczny, to będzie w porządku. Taka jest moja teoria w tej sprawie. Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja się nie będę wdawał w dyskusję na temat wykorzystywania braci kącikowej. Powiem krótko. Autor ma wszelkie prawa do swojego dzieła. Ja to szanuję. I jeżeli trafię na "piracką" wersję tego dzieła to ominę szerokim łukiem, ewentualnie powiadomię twórcę.

Co do samego układu claps.gifclaps.gifclaps.gifclaps.gif

Kolega wie że od początku byłem bardzo zainteresowany i doceniam co zrobił między innymi dla mnie.

Jedyne zmartwienie na dzień dzisiejszy to prawdopodobna konieczność regulacji. Może już ktoś to zamontował u siebie i już wie czy działa bez regulacji??

U mnie już zawsze czeka na kolegę 20.GIF

POZDRAWIAM

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Oto schemat domykania szyb Astra G po zaryglowaniu.

> Proszę, żeby nie wykorzystywać go w celach komercyjnych, tzn.

> zarobkowych. Można wykonać układ w dowolnej liczbie sztuk, dla

> siebie lub innych osób, nie należy tylko brać pieniędzy, nawet

> za robociznę. Najwyżej zwrot za części bez prowizji.

> Ewentualne konstruktywne uwagi do pomysłu mile widziane. Uprzedzając

> pytania: przekaźnik musi być zastosowany, ponieważ układ

> blokowania 1szego impulsu musi działać "cyfrowo", a nie

> "analogowo", gdyż wymagany jest idealny dobór czasu zwierania

> kondensatora 220uF/16V do masy.

Hej. No wiec ja mam kilka uwag smile.gif :

1. Przy takim strojeniu na czuja rozjada sie wszystki czasy w trymiga. Temperatura ma tu kluczowe znaczenie, poplyna zarowno wartosci rezystorow jak i kondensatorow i uklad pojdzie w krzaki. Jest jeszcze problem warosci kondensatorow - efekt formowania pod napieciem

2. Przekaznik wyglada na zbedny i znacznie podnosi koszt ukaldu. Jak chcesz pewnie wlaczyc tranzystor - zastosuj dodatnie sprzezenie zwrotne.

3. Czy zastanawiales sie nad jakas kosta CMOS (NAND, NOR, albo jakims przerzutnikiem) z wejsciami Schmitta? Cala "logike" bedzie mozna zrobic prosciej i pewniej dzialajaca.

PS

Przepraszam, ze tak ogolikowo pisze, ale nie mam czasu na anlize ukladu i dokladniejsze rozwiazania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Jedyne zmartwienie na dzień dzisiejszy to prawdopodobna konieczność

> regulacji.

Może za bardzo wystraszyłem niektórych tą "regulacją". W praktyce wystarczy złozyć układ wg elementów ze schematu i wypróbować działanie. W większości przypadków będzie działać od razu.

Jeśli nie, to niżej przedstawiam sposób regulacji dla mniej zaawansowanych monterów:

Jesli szyby będą się domykały już po zamknięciu drzwi ryglem kierowcy, czyli za wcześnie, należy zwiększać rezystor kolejno na 22k, 24k, 27k itd. aż będzie dobrze.

Jeśli po drugim naciśnięciu pilota szyby nie będą się domykały do końca, należy zmniejszyć rezystor na 18k, 15k...

U mnie przy 15k przy zamykaniu drzwi pilotem wszystko działało pięknie, lecz przy zamykaniu ryglem od wewnatrz szyby zaczynały się domykać. Po zmianie na 20k wszystko wróciło do normy. Mógłbym wstawić rezytor 18k, ale nie chciałem robić regulacji na styk, lepiej jak działa z zapasem.

Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Hej. No wiec ja mam kilka uwag :

> 1. Przy takim strojeniu na czuja rozjada sie wszystki czasy w

> trymiga. Temperatura ma tu kluczowe znaczenie, poplyna zarowno

> wartosci rezystorow jak i kondensatorow i uklad pojdzie w

> krzaki. Jest jeszcze problem warosci kondensatorow - efekt

> formowania pod napieciem

> 2. Przekaznik wyglada na zbedny i znacznie podnosi koszt ukaldu. Jak

> chcesz pewnie wlaczyc tranzystor - zastosuj dodatnie sprzezenie

> zwrotne.

> 3. Czy zastanawiales sie nad jakas kosta CMOS (NAND, NOR, albo jakims

> przerzutnikiem) z wejsciami Schmitta? Cala "logike" bedzie mozna

> zrobic prosciej i pewniej dzialajaca.

> PS

> Przepraszam, ze tak ogolikowo pisze, ale nie mam czasu na anlize

> ukladu i dokladniejsze rozwiazania.

"No i gitara" - jak mawia pewien człowiek w TV Polsat.

Kolega stara się jak potrafi i co najważniejsze robi to zupełnie bezinteresownie.Za to wielki szacunek i podziękowanie.

Skoro coś potępiasz w czambuł to zaproponuj jakieś sensowne rozwiązanie - bo inaczej jest tak jak wszystko w tym kraju - co nie moje lub po mojej myśli jest be,ale ja tego nie naprawie bo to nie po "myśli i po bazie".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> 1. Przy takim strojeniu na czuja rozjada sie wszystki czasy w

> trymiga. Temperatura ma tu kluczowe znaczenie, poplyna zarowno

> wartosci rezystorow jak i kondensatorow i uklad pojdzie w

> krzaki. Jest jeszcze problem warosci kondensatorow - efekt

> formowania pod napieciem

Też miałem takie obawy. Jeździłem z układem testowym kilka dni i nic się nie rozjechało (temperatury od 10-29*C) może w zimie zacznie szwankować, to można skorygować. Można też zastosować zamiast elektrolitów kondensatory tantalowe. Pojeździmy, zobaczymy, kto się boi niech poczeka na efekty.

> 2. Przekaznik wyglada na zbedny i znacznie podnosi koszt ukaldu. Jak

> chcesz pewnie wlaczyc tranzystor - zastosuj dodatnie sprzezenie

> zwrotne.

Sądzę, że tranzystorami nie da się uformować dostatecznie małego czasu opadania zbocza sygnału na kolektorze tranzystora zwierającego kondensator 220uF do masy. Robiłem różne kombinacje i nie udało się. Prosiłem nawet o pomoc zawodowych elektroników i nic. Pozostały tylko 2 opcje: albo układ czasowy CMOS, albo przekaźnik jako element wykonawczy. Co do kosztu układu - przekaźnik kupiłem za 1,50, reszta części kosztowała ok. 1,50, więc podniosłem koszt układu o 100%. Przy produkcji masowej, jako projektant wyleciałbym za to z roboty, ale przy produkcji jednostkowej nie. Sumaryczny koszt 3,00 złote uważam za śmieszny w stosunku do korzyści jakie daje układ.

> 3. Czy zastanawiales sie nad jakas kosta CMOS (NAND, NOR, albo jakims

> przerzutnikiem) z wejsciami Schmitta? Cala "logike" bedzie mozna

> zrobic prosciej i pewniej dzialajaca.

Oczywiście, że się zastanawiałem i mam opracowaną nawet wersję "cyfrową" na układzie czasowym. Tylko... kto to zrobi? Wyobrażasz sobie ile osób poprawnie zamontuje scalak na pająka? A może zrobi płytkę drukowaną? Większość nie potrafi odróżnić kolektora i emitera w tranzystorze - poczytaj wątek "Tech2 na PC" jak ludzie montowali układzik (2 tranzystory, 4 rezystory) i jakie były problemy. Dobrze, że sobie ECM-ów nie popalili.

W wersji "przekaźnikowej" przeważyła łatwość wykonania, mniejsza czasochłonność i mniejsze ryzyko popełnienia błędu, mniejsze koszty. Scalak odstraszyłby 90% chętnych. Koszt scalaczka raczej przekroczyłby 1,50 cenę przekaźnika. To ma być układ "dla każdego", kto nie boi się lutownicy.

Ale dziękuję za uwagi, są oczywiście bardzo słuszne, tylko nie w warunkach jednostkowej, amatorskiej roboty.

Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Układ poprawnie działa, jeśli pomiędzy 1-szym a 2-gim

> naciśnięciem pilota odczekamy ok. 1 sekundę,

A nie można zrobić, żeby nie trzeba było czekać? Bo ja mam już nawyk ryglowania (i jednocześnie mi się załącza autoalarm) od razu 2x, jedno po drugim, praktycznie bez zwłoki..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> A nie można zrobić, żeby nie trzeba było czekać? Bo ja mam już nawyk

> ryglowania (i jednocześnie mi się załącza autoalarm) od razu 2x,

> jedno po drugim, praktycznie bez zwłoki..

W moim układzie udało mi sie tak dobrać rezystor 20k, że pomimo ryglowania natychmiast po zamknięciu domykanie działa bez problemu, sprawdzałem to kilka razy. Ale jeśli ktoś ustawi czas działania przekaźnika za duży, np. na 2 sekundy, to jeśli nacisnie dwa razy pilota w odstępie 1/2 sekundy, to z pewnością szyby się nie domkną. Zrób układ w miarę dokładnie to będziesz zadowolony. Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> "No i gitara" - jak mawia pewien człowiek w TV Polsat.

> Kolega stara się jak potrafi i co najważniejsze robi to zupełnie

> bezinteresownie.Za to wielki szacunek i podziękowanie.

> Skoro coś potępiasz w czambuł to zaproponuj jakieś sensowne

> rozwiązanie - bo inaczej jest tak jak wszystko w tym kraju - co

> nie moje lub po mojej myśli jest be,ale ja tego nie naprawie bo

> to nie po "myśli i po bazie".

Nie wiem czy zauwazyles, ale kolega Master22221 prosil o krytyke i uwagi.

Z twojej wypowiedzi wnioskuje, ze elektronikiem nie jestes, wiec prosze Cie nie udzielaj sie jezeli nie masz nic do powiedzenia w kwestii merytorycznej problemu.

Nie wiem czy dobrze przeczytales mojego posta. Wyraznie napisalem, ze nie mam czasu na przedstawienie dokladniejszego rozwiazania bo wymaga to:

1. wczytania sie w schemat podlaczenia sterownika

2. zrozumienia dzialania calego schematu

Moje uwagi nie krytykuja calego ukladu tylko dotycza kwestii kosmetycznych, aby calos dziala NIEZAWODNIE w kazdych warunkach i optymalnie. Jak to bywa w elektronice nie ma jednego rozwiazania danego problemu. Ilu konstruktorow, tyle rozwiazan i kazde jest dobre. Wazne jest tylko aby funkcja celu byla spelniona. I tak jest w tym przypadku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Też miałem takie obawy. Jeździłem z układem testowym kilka dni i nic

> się nie rozjechało (temperatury od 10-29*C) może w zimie zacznie

> szwankować, to można skorygować. Można też zastosować zamiast

> elektrolitów kondensatory tantalowe. Pojeździmy, zobaczymy, kto

> się boi niech poczeka na efekty.

Nie wiem czy jest sie czym przejmowac jak niezadzala w zimie. W koncu jest to tylko tzw wodotrysk i nie pelni zadnej funkcji bezpieczenstwa.

> Sądzę, że tranzystorami nie da się uformować dostatecznie małego

> czasu opadania zbocza sygnału na kolektorze tranzystora

> zwierającego kondensator 220uF do masy. Robiłem różne kombinacje

> i nie udało się. Prosiłem nawet o pomoc zawodowych elektroników

> i nic. Pozostały tylko 2 opcje: albo układ czasowy CMOS, albo

> przekaźnik jako element wykonawczy.

Calosc zalatwi byle jaki MOSFET, np wiekowy BUZ11. Ron < 0,04Ohm chyba powinno zalatwic sprawe smile.gif

Nie wiem jakie masz zalozenia na czas rozladowania kondensatora: 1ms, 1us ?

Choc wydaje mnie sie, ze nie jest to sprawa tranzystora, bo zauwaz, ze nawet przy rezystancji "klucza" 1Ohm mamy czas 220us. Bardziej jest to sprawa sterowania tego tranzystora i jego szybkiego wlaczenia, a to zalatwi wspomnianie dodatnie sprzezenie.

>Co do kosztu układu -

> przekaźnik kupiłem za 1,50, reszta części kosztowała ok. 1,50,

> więc podniosłem koszt układu o 100%. Przy produkcji masowej,

> jako projektant wyleciałbym za to z roboty, ale przy produkcji

> jednostkowej nie. Sumaryczny koszt 3,00 złote uważam za śmieszny

> w stosunku do korzyści jakie daje układ.

> Oczywiście, że się zastanawiałem i mam opracowaną nawet wersję

> "cyfrową" na układzie czasowym. Tylko... kto to zrobi?

> Wyobrażasz sobie ile osób poprawnie zamontuje scalak na pająka?

> A może zrobi płytkę drukowaną? Większość nie potrafi odróżnić

> kolektora i emitera w tranzystorze - poczytaj wątek "Tech2 na

> PC" jak ludzie montowali układzik (2 tranzystory, 4 rezystory) i

> jakie były problemy. Dobrze, że sobie ECM-ów nie popalili.

> W wersji "przekaźnikowej" przeważyła łatwość wykonania, mniejsza

> czasochłonność i mniejsze ryzyko popełnienia błędu, mniejsze

> koszty. Scalak odstraszyłby 90% chętnych. Koszt scalaczka raczej

> przekroczyłby 1,50 cenę przekaźnika. To ma być układ "dla

> każdego", kto nie boi się lutownicy.

> Ale dziękuję za uwagi, są oczywiście bardzo słuszne, tylko nie w

> warunkach jednostkowej, amatorskiej roboty.

> Pozdr.

Jezeli chodzi o koszty to faktycznie nie warto sie bic o to. Istotnie jest raczej dopracowanie niezawodnosci. Jezeli chodzi o scalaczek to chyba latwiej na nim zmontowc pajaka (oczywiscie obudowa DIL - nic sie rusza), a koszt nie przewiduje wiekszy niz 1,5zl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Nie wiem jakie masz zalozenia na czas rozladowania kondensatora: 1ms,

> 1us ?

Zadaniem klucza tranzystorowego jest zwieranie kondensatora 220uF do masy w celu niedopuszczenia do jego naładowania (nawet najmniejszego) podczas pierwszego naciśnięcia pilota (impuls na B7 trwa ok. 0,5 s). Ponieważ użytkownik ryglujący zamek może nacisnąć pilot 2x raz za razem, dlatego wymagane są dla tego klucza:

- precyzyjnie dobrany czas działania zdeterminowany czasem impulsu dodatniego na p. B7 oraz odpowiedzi masą na p. B2 lub odpowiedzi impulsem dodatnim na p. B7 po wymuszeniu niskiego stanu na B2 (takie to zagmatwane ze wzglęgu na rózne metody zamykania drzwi: pilotem lub ryglem)

- natychmiastowe wyłaczenie klucza w celu umożliwienia poprawnego naładowania kondensatora 220uF drugim impulsem na B7, czas wyłaczenia "absolutnego" powiedzmy ok. 10-50 ms, co stanowiłoby bład działania klucza na poziomie 1-5%

> Choc wydaje mnie sie, ze nie jest to sprawa tranzystora, bo zauwaz,

> ze nawet przy rezystancji "klucza" 1Ohm mamy czas 220us.

> Bardziej jest to sprawa sterowania tego tranzystora i jego

> szybkiego wlaczenia, a to zalatwi wspomnianie dodatnie

> sprzezenie.

Zgadzam się w pełni z zastrzeżeniem, że chodzi o szybkie WYłaczenie. Zaproponuj praktyczne i proste rozwiązanie, wypróbuję je i skoryguję układ, jesli zadziała... Załaczam wykresy przebiegów czasowych (teoretyczne).

279048709-przebiegi.JPG

> Jezeli chodzi o

> scalaczek to chyba latwiej na nim zmontowc pajaka

Może dla ciebie, ale są tu tacy, którzy proszą o fotki i manual zlutowania ze sobą dwóch przewodów w lewym przednim słupku (kolory przewodów są oczywiście podane). Albo coś takiego, też dotyczy domykania szyb, cyt.:

pyt.: "A mam pytanko... jaki ten przekaźnik Musi być jakiś specjalny czy zwykły ze sklepu motoryzacyjnego.?"

odp.: "to jest zwykly przekaznik, mozesz kupic tez w elektronicznym. jak bedziesz kupowal w motoryzacyjnym to spojrz zebym mial styk zwierny i rozwierny."

pyt.: "Czyli musi mieć 5 nużek.? A jak go podłączyć.? tylko prosze napisać tak zeby każdy zrozumiał... Najlepiej opisać zdjęcie przekaźnika ".

Już widzę, jak osoba pytająca z powyższego cytatu oraz wiele innych o podobnym lub jeszcze mniejszym doświadczeniu podłaczy na pająka timer scalony do centralnego zamka... nawet, jak zrobisz manual fotograficzny...

Nie mierz innych swoją miarą, ten układ ma być dla (prawie) wszystkich.

Pozdr.

post-65098-14352483607887_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Oto najnowsza wersja domykania szybek po zaryglowaniu do Astry G. Jest prostsza od poprzedniej, pewniejhsza w działaniu, tańsza oraz łatwiejsza w montażu.

Uwaga: połączenie diody i punktu A10 wykonujemy kawałkiem przewodu, przetkanego przez otwór w płytce. Przewód lutujemy bezpośrednio do styku A10 od strony druku, ponieważ od góry nie ma dostępu.

279122694-Domykanieporyglowaniuv3.JPG

Układ wypróbowany w praktyce.

Dziękuję koledze >wjotek< za pomoc w realizacji.

Przepraszam wszystkich tych, którzy się namęczyli i wykonali układ wg poprzedniego schematu.

Pozdr.

post-65098-14352484132751_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Oto najnowsza wersja domykania szybek po zaryglowaniu do Astry G.

> Jest prostsza od poprzedniej, pewniejhsza w działaniu, tańsza

> oraz łatwiejsza w montażu.

> Uwaga: połączenie diody i punktu A10 wykonujemy kawałkiem przewodu,

> przetkanego przez otwór w płytce. Przewód lutujemy bezpośrednio

> do styku A10 od strony druku, ponieważ od góry nie ma dostępu.

> Układ wypróbowany w praktyce.

> Dziękuję koledze Przepraszam wszystkich tych, którzy się namęczyli i

> wykonali układ wg poprzedniego schematu.

> Pozdr.

HEHE, A ja nie miałem jeszcze czasu i nie zrobiłem tego "trudniejszego" układu. Widzę że warto było poczekać. Chyba w weekend coś zmontuję.

PS. widzę że kolega to jak programista działa:D najpierw dopracowanie programu, a teraz optymalizacja 20.GIF tak trzymać.

POZDRAWIAM

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc później...

> Oto najnowsza wersja domykania szybek po zaryglowaniu do Astry G.

> Jest prostsza od poprzedniej, pewniejhsza w działaniu, tańsza

> oraz łatwiejsza w montażu.

> Uwaga: połączenie diody i punktu A10 wykonujemy kawałkiem przewodu,

> przetkanego przez otwór w płytce. Przewód lutujemy bezpośrednio

> do styku A10 od strony druku, ponieważ od góry nie ma dostępu.

> Układ wypróbowany w praktyce.

> Dziękuję koledze Przepraszam wszystkich tych, którzy się namęczyli i

> wykonali układ wg poprzedniego schematu.

> Pozdr.

czy aby napewne wszystkie elementy opisane ą prawidłowo?

zlutowałem układzik i niestety nie działa - zamykanie z pilota jest, ale niema ryglowania no i domykania szybek - z kluczyka ryglowania również niema - domykania z kluczyka działa?

co jest nie tak?

dodam że poprzedni układ który domykał po zamknięciu działał bez problemu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> dodam że poprzedni układ który domykał po zamknięciu działał bez

> problemu

No to musiałeś coś źle podłaczyć lub podczas montażu uszkodziłeś jakiś element, który uniemożliwia ryglowanie - może tak być, gdy jest zwarcie A10 do masy, sprawdź, czy na A10 pojawia się na chwilę +12V po 2. wciśnięciu pilota.

Czy ktoś zrobił układ wg ostatniego rysunku i mu działa? Nie chcę rozbierać auta, żeby sprawdzić, czy się nie pomyliłem rysując schemat z pamięci...

Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Czy ktoś zrobił układ wg ostatniego rysunku i mu działa? Nie chcę

> rozbierać auta, żeby sprawdzić, czy się nie pomyliłem rysując

> schemat z pamięci...

> Pozdr.

Ja zrobilem i dziala ,bardzo fajnie zresztą . Ale na początku po wlozeniu sterownika do auta nie zadzialal od razu .Musiał sie chyba przyzwyczajać do mojej asterki , bo po jakims czasie juz dzialal prawidlowo.A moze pomoglo mu "uczenie" szybek .

Teraz moge potwierdzic ,wszystko dziala ok smile.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ja zrobilem i dziala ,bardzo fajnie zresztą . Ale na początku po

> wlozeniu sterownika do auta nie zadzialal od razu .Musiał sie

> chyba przyzwyczajać do mojej asterki , bo po jakims czasie juz

> dzialal prawidlowo.A moze pomoglo mu "uczenie" szybek .

> Teraz moge potwierdzic ,wszystko dziala ok

byćmoże to jest przyczyna - z tym że ja od razu zacząłem szukać przyczyny i układ rozlutowałem - może trzeba odpalić silnik żeby układzaczął działać?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> byćmoże to jest przyczyna - z tym że ja od razu zacząłem szukać

> przyczyny i układ rozlutowałem - może trzeba odpalić silnik żeby

> układzaczął działać?

Poza tym ,ciekawostka - domykanie nie działa jesli nie otworzysz drzwi kierowcy ! Dopiero po ich otwarciu i ponownym zamknieciu system ryglowania zadziala ,tym samym i domykanie szybek bo pobiera przeciez sygnal z ryglowania .

To gwoli wyjasnienia w tym temacie ,zycze powodzenia waytogo.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Poza tym ,ciekawostka - domykanie nie działa jesli nie otworzysz

> drzwi kierowcy ! Dopiero po ich otwarciu i ponownym zamknieciu

> system ryglowania zadziala ,tym samym i domykanie szybek bo

> pobiera przeciez sygnal z ryglowania .

> To gwoli wyjasnienia w tym temacie ,zycze powodzenia

no to już mam przyczynę braku ryglowania - wsiadałem i wysiadałem przez drzwi pasażera zlosnik.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> no to już mam przyczynę braku ryglowania - wsiadałem i wysiadałem

> przez drzwi pasażera

Gdzieś pisałem o kilku koniecznych warunkach, żeby to wszystko działało: programowanie szyb, nie za późno drugi impuls po pierwszym, no i otwarcie na chwilę drzwi kierowcy...

Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Gdzieś pisałem o kilku koniecznych warunkach, żeby to wszystko

> działało: programowanie szyb, nie za późno drugi impuls po

> pierwszym, no i otwarcie na chwilę drzwi kierowcy...

> Pozdr.

Ja jeszcze nie zrobiłem układu domykania ale z ciekawości sprawdziłem jak wygląda ryglowanie w oryginale. Jeśli nie otworzę drzwi kierowcy tylko pasażera to nie można potem zaryglować samochodu. To jakiś bezsens Opla, bo nawet jak nie trzeba to muszę otworzyć drzwi kierowcy, żeby można było zaryglować drzwi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

więc sytuacja się wyjaśniła - najpierw miałem dobrze polutowane tylko nie wiedziałem że trzeba otworzyć drzwi aby zaryglować, potem wlutowałem nieodpowiednie tranzystory - w chwili obecnej wszystko jest jak trzeba i układ jest jaknajbardziej sprawny - dzięki koledze za trud włożony w stworzenie schematu

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> połączenie diody i punktu A10 wykonujemy kawałkiem przewodu,

> przetkanego przez otwór w płytce.

Mam pytanie do kol. master22221 - tak gwoli upewnienia się wink.gif.

Rozumiem, że punkty oznaczone na schemacie jako A10 i A24 to piny w złączu X61 a oznaczone jako B3, B11 to piny w złączu X62 ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Mam pytanie do kol. master22221 - tak gwoli upewnienia się .

> Rozumiem, że punkty oznaczone na schemacie jako A10 i A24 to piny w

> złączu X61 a oznaczone jako B3, B11 to piny w złączu X62 ?

Nie można pomylić złącz, bo są "różnopinowe". Piny z lit. A są od 28-pinowego złacza, a z "B" z 12-pinowego. Oznaczenia nr pinów masz na gniazdach. Wyżej jest link do innego manuala, gdzie są zdjęcia sterownika. Jeszcze masz wątpliwości?

Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Nie można pomylić złącz, bo są "różnopinowe". Piny z lit. A są od

> 28-pinowego złacza, a z "B" z 12-pinowego. Oznaczenia nr pinów

> masz na gniazdach. Wyżej jest link do innego manuala, gdzie są

> zdjęcia sterownika. Jeszcze masz wątpliwości?

> Pozdr.

Dzięki, tamten manual oczywiście przeglądałem - numerację widać tylko na jednym z gniazd - dlatego wolałem się upewnić bo swojego jeszcze nie rozbebeszyłem.

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam pytanko do kolegów, którzy zamontowali już układ wg. pomysłu kol. Master22221.

Właśnie zmontowałem ten układ i za pierwszym podejściem "nie odpalił". Oczywiście wszystkie warunki ryglowania były spełnione. Przypomniałem sobie wtedy o synchronizowaniu pilota CZ - wg. Etzold-a metoda synchronizacji wygląda tak: '... włączyć zapłon i pozostawić kluczyk w wyłączniku zapłonu min. 30 sek. aby urządzenie sterujące mogło się przełączyć na tryb synchronizacji. Wcisnąć na chwilę jeden z 2 przycisków pilota, podczas gdy klucz znajduje się w wyłączniku zapłonu. Zaprogramowanie jest potwierdzone przez jednokrotne odblokowanie i zablokowanie centralnego zamykania drzwi.".

Próba synchronizacji nie powiodła się (brak potwierdzenia zaprogramowania), więc rozebrałem moduł, sprawdziłem zmontowany układ, okazało się, że jeden z przewodów odpadł. Zlutowałem więc wszystko ponownie przy użyciu większej ilości cyny, zmontowałem i układ działa od pierwszego "kopa". Jednak z czysto naukowej ciekawości ideia.gif spróbowałem ponownie zsynchronizować pilota i nadal brak potwierdzenia synchronizacji.

Mam więc pytanie: czy układ domykania szyb wpływa na synchronizację pilota CZ, czy po prostu, jeśli pilot jest zsynchronizowany, to nie można przeprowadzić ponownej synchronizacji ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

> Oto najnowsza wersja domykania szybek po zaryglowaniu do Astry G.

> Jest prostsza od poprzedniej, pewniejhsza w działaniu, tańsza

> oraz łatwiejsza w montażu.

> Uwaga: połączenie diody i punktu A10 wykonujemy kawałkiem przewodu,

> przetkanego przez otwór w płytce. Przewód lutujemy bezpośrednio

> do styku A10 od strony druku, ponieważ od góry nie ma dostępu.

> Układ wypróbowany w praktyce.

> Dziękuję koledze Przepraszam wszystkich tych, którzy się namęczyli i

> wykonali układ wg poprzedniego schematu.

> Poz

Witam Wszystkich.

Właśnie zainstalowałem domykanie szybek w/g doskonałego pomysłu MASTER 22221.Wszystko działa znakomicie.W moim autku jest fabryczny szyberdach i on także zamyka się wraz z opuszczonymi szybkami.Teraz moje pytanie do pomysłodawcy:wszystko wykonałem przy użyciu elementów SMD oprócz oczywiście kondensatorka elektrolitycznego i umieściłem to na płytce o wymiarach 31mm x 23mm.Ponadto zamontowałem rezystor o wartości 100 ohm dodatkowo zabespieczający układzik.Jeśli Kolega Pomysłodawca wyrazi zgodę to mogę zamieścić nieznacznie zmodyfikowany schemacik,projekt płytki i schemat montażowy.

Wszystkim posiadaczom Asterek z elektrycznymi szybkami polecam wykonanie tego prościutkiego układziku - bajer NIE Z TEJ ZIEMI.Mirek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie widzę przeciwwskazań, wszelkie modyfikacje poprawiające funkcjonalność lub ułatwiające montaż mile widziane.

Tylko IMO niewiele osób poradzi sobie z wykonaniem płytki oraz montażem elementów w technologii SMD, zwłaszcza, że układ montowany na tzw. "pająka" działa i nie ma przesłanek ku temu, aby był narażony na uszkodzenie czy sam narażałby na uszkodzenie moduł CZ. A nawet jeśli ktoś posiada odpowiednie kwalifikacje, to raczej zbraknie mu chęci wykonywania płytki dla 8 elementów. No, ale jak ktoś się uprze, bo chce mieć modyfikację wykonaną profesjonalnie... życzę powodzenia.

Opracuj tylko bezpieczny sposób montażu płytki w module CZ, aby płytka nie latała tam zwobodnie narażając się i moduł na zwarcie i nie łomotała w pudełku rozpraszając kierowcę podczas jazdy. Może wystarczy przyklejenie jej do któregoś z fabrycznych przekaźników?

Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Apropos tematu posiadam już drugi moduł komfortu z firmy "Conda"

http://www.conda.pl/product.php?id=161&k=4&pk=5&ppk=0

(myślałem, że pierwszy jest uszkodzony)który założny jest zgodnie z instrukją montażu w Oplu Astrze G i niestety nie jestem z niego zadowolony, ponieważ często sią zdarza, on że poprostu nie działa (po zarygolwaniu zamka i uzbrajaniu org. alarmu szyby się nie podciągają) , co może być przyczyną??? Myśle, że jest to bardzo dobre rozwiązanie i wielu się nim zainteresuje, ale niestety coś jeszcze nie zostało dopracowane. Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> często sią zdarza, on że poprostu nie

> działa (po zarygolwaniu zamka i uzbrajaniu org. alarmu szyby się

> nie podciągają) , co może być przyczyną??? Myśle, że jest to

> bardzo dobre rozwiązanie i wielu się nim zainteresuje, ale

> niestety coś jeszcze nie zostało dopracowane. Pozdrawiam

Więc NIE jest to dobre rozwiązanie i nie polecaj go, bo przecież nie jesteś zadowolony. Nie dość, że losowo nie działa, to jeszcze kosztuje. "Nasze" domykanie kosztuje niewiele i działa w 100%.

PS. A może nie podciąga ci szybek po odłaczeniu akumulatora? Szybek niezaprogramowanych żaden domykacz nie podciągnie, nawet "nasz" i kluczyk również raczej nie. Musisz zaprogramować szyby, żeby domykanie działało.

Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety to nie o programowanie szyb chodzi bo tak to wcale nie bądzie działać, a to raz działa raz nie i tego właśnie nie umiem wytłumaczyć i dlatego zawracam się do kolegów z większą wiedzą elektroniczną, co może być tego przyczyną???A rozwiązanie podoba mi się ponieważ nie muszę nic przerabiać w centralce od zamka, a to urzadzono mam zainstalowane w progu kierowcy i wpięte w instalacje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zakochałes się w tej płytce? "Źle działa, ale mi się podoba...". Wywal to goovno, bo jeszcze ci spali sterownik, albo zniszczy akumulator, albo w nocy szyby opuści... Taka moja rada. A jak chcesz rady konstruktywnej, to daj schemat tego... hmmm... wiesz czego, napisz dokładnie gdzie to wpiąłeś, to na pewno ktoś ci pomoże... Widziałem już kilka urządzeń robionych w garażu, gdzie pomylono kolory oporników i z tego powodu nie działały poprawnie. Daj schemat albo DOKŁADNE zdjęcia płytki to może da się coś zrobić.

PS. Porządny moduł domykania kosztuje min. 70 złotych, a za 23 złote to musi być shit.

A jak ci zależy, to możesz "nasz" modułek też na zewnątrz podłaczyć do wiązki w progu. Na zyczenie rozpiszę ci kolorki kabelków. I też będą tylko cztery.

EDIT: przyjrzałem się płytce twojego układu i mogę powiedzieć - zapomnij - o ile dobrze widzę jest tam programowany układ logiczny, pewnie on został źle zaprojektowany lub pada powoli. Zwróć się do sprzedawcy z reklamacją.

Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Zakochałes się w tej płytce? "Źle działa, ale mi się podoba...".

> Wywal to goovno, bo jeszcze ci spali sterownik, albo zniszczy

> akumulator, albo w nocy szyby opuści... Taka moja rada. A jak

> chcesz rady konstruktywnej, to daj schemat tego... hmmm... wiesz

> czego, napisz dokładnie gdzie to wpiąłeś, to na pewno ktoś ci

> pomoże... Widziałem już kilka urządzeń robionych w garażu, gdzie

> pomylono kolory oporników i z tego powodu nie działały

> poprawnie. Daj schemat albo DOKŁADNE zdjęcia płytki to może da

> się coś zrobić.

> PS. Porządny moduł domykania kosztuje min. 70 złotych, a za 23 złote

> to musi być shit.

> A jak ci zależy, to możesz "nasz" modułek też na zewnątrz podłaczyć

> do wiązki w progu. Na zyczenie rozpiszę ci kolorki kabelków. I

> też będą tylko cztery.

> EDIT: przyjrzałem się płytce twojego układu i mogę powiedzieć -

> zapomnij - o ile dobrze widzę jest tam programowany układ

> logiczny, pewnie on został źle zaprojektowany lub pada powoli.

> Zwróć się do sprzedawcy z reklamacją.

> Pozdr.

Dzięki za odpowiedź i zainteresowanie zwłaszcza dla "master22221" i zgodnie z sugestią zrobię jeszcze zdjęcie tego układziku, ale to pewnie jutro bo dzis nie mam dostępu do aparatu. Jesli się uda to proszę o radę jak go naprawić a jeśli nie to chętnie zakupiłbym taki układzik pomysłu "master22221" ( gdzie można to zrobić;-)) i też by go wpioł w instalację;-) Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Nie widzę przeciwwskazań, wszelkie modyfikacje poprawiające

> funkcjonalność lub ułatwiające montaż mile widziane.

> Tylko IMO niewiele osób poradzi sobie z wykonaniem płytki oraz

> montażem elementów w technologii SMD, zwłaszcza, że układ

> montowany na tzw. "pająka" działa i nie ma przesłanek ku temu,

> aby był narażony na uszkodzenie czy sam narażałby na uszkodzenie

> moduł CZ. A nawet jeśli ktoś posiada odpowiednie kwalifikacje,

> to raczej zbraknie mu chęci wykonywania płytki dla 8 elementów.

> No, ale jak ktoś się uprze, bo chce mieć modyfikację wykonaną

> profesjonalnie... życzę powodzenia.

> Opracuj tylko bezpieczny sposób montażu płytki w module CZ, aby

> płytka nie latała tam zwobodnie narażając się i moduł na zwarcie

> i nie łomotała w pudełku rozpraszając kierowcę podczas jazdy.

> Może wystarczy przyklejenie jej do któregoś z fabrycznych

> przekaźników?

> Pozdr.

Witam serdecznie.Zgodnie z tym co napisałem w poprzednim poście w niedługim czasie zamieszczę projekt płytki z wyk.elementów SMD (lutowanych powierzchniowo).Moja zwłoka jest podyktowana ciężką chorobą i w rezultacie pogrzebem bliskiej mi osoby.Co do trudności wykonania to faktycznie masz rację,że dotego może nie trzeba mieć super umiejętności ale pożądna lutownica (odpowiedni grot)jest potrzebna.Mirek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Witam serdecznie.Zgodnie z tym co napisałem w poprzednim poście w

> niedługim czasie zamieszczę projekt płytki z wyk.elementów SMD

> (lutowanych powierzchniowo).Moja zwłoka jest podyktowana ciężką

> chorobą i w rezultacie pogrzebem bliskiej mi osoby.Co do

> trudności wykonania to faktycznie masz rację,że dotego może nie

> trzeba mieć super umiejętności ale pożądna lutownica

> (odpowiedni grot)jest potrzebna.Mirek

W takim razie będę czekał z niecierpliwością.

Pozdrawiam i życze powrotu do zdrowia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

W związku z pytaniami o kolory przewodów, do których należy podłaczyć układ na płytce drukowanej bez ingerencji w sterownik CZ, poniżej jeszcze raz schemat i kolorki przewodów:

279122694-Domykanieporyglowaniuv3.JPG

B3 - czerwony, zasilanie "W", za bezpiecznikiem nr 21,

B11 - brązowy, masa,

A10 - czarno-niebieski, impuls ryglujący +12V, ok. 0,5 sek.

A24 - brązowo-czarny lub czerwono-żółty (na schematach) , sygnał domykania szyb.

Wszystkie ww. przewody występują zarówno w lewym, jak i prawym (tam, gdzie moduł CZ) słupku.

PS. Osobiście uważam, że taki prosty układ bezpieczniej i szybciej wykonać można "na pająka". Montaż na osobnej płytce wiąże się z potrzebą wykonania obudowy dla układu (koszty) oraz wlutowywania się w przewody, co nie jest rozwiązaniem ani szybkim, ani łatwym, ani bezpiecznym ze względu na możliwość pomyłki oraz konieczność wykonania pewnej izolacji (chyba, że uzyjemy koszulek termokurczliwych, zwykła taśma izolacyjna podczas upałów odkleja się, niestety)

Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.