Skocz do zawartości

Nowe paliwo na stacjach - będziemy mniej płacić


Gripen

Rekomendowane odpowiedzi

(Rzeczpospolita, pb/26.03.2008, godz. 07:28)

Na polskich stacjach pojawi się pierwsze biopaliwo do aut benzynowych. Będzie tańsze nawet o złotówkę od tradycyjnych benzyn. W Niemczech dostępne jest na 500 stacjach - czytamy w "Rzeczpospolitej".

Ministerstwo Gospodarki ogłosiło projekt rozporządzenia regulującego normy nowej ekobenzyny E85. Ma to rozruszać produkcję ekologicznego paliwa do aut benzynowych. Benzyna ta w 70 – 85 proc. produkowana będzie z etanolu pochodzenia roślinnego, czyli zbóż, trzciny cukrowej i buraków cukrowych.

Obecnie przepisy pozwalają na sprzedaż na stacjach paliwowych w kraju dwóch rodzajów biopaliw: oleju napędowego z dodatkiem 20 proc. biokomponentów i biodiesla w 100 proc. wyprodukowanego z biomasy. Nie ma natomiast ekologicznych paliw dla pojazdów z silnikiem benzynowym. E85 świetnie sprzedaje się już w Niemczech, Czechach czy Szwecji, gdzie jest dostępna na ponad pół tysiąca stacji. By ją wprowadzić w Polsce, trzeba ten zamiar notyfikować Komisji Europejskiej. Resort gospodarki ocenia, że procedura ta zajmie sześć, siedem miesięcy. Nowe paliwo ma więc szansę pojawić się na stacjach (są na to gotowe) przed końcem roku.

Niestety z nowego paliwa będą mogli skorzystać tylko nieliczni kierowcy. W Polsce auta z napędem na bioetanol (tzw. flexi fuel albo biopower) stanowią margines. Nieliczne modele oferują np. Ford, Volvo czy General Motors. – Mamy w naszej ofercie auta Saab i Cadillac, które mogą jeździć na E85. Od 2010 roku będziemy mieli także ople i chevrolety.

Więcej o nowym paliwie w "Rzeczpospolitej"

Onet

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Szkoda, że po polskich drogach jeździ tak mało aut, które mogą być

> zasilane tym paliwem...

Szkoda, że to jest tańsze tylko dzięki ulgom w akcyzie.

Ale, ale takie paliwo już mamy - LPG zlosnik.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> to ja nie rozumiem, gdzies w polsce widzialem te biobenzyne i byla

> drozsza od bezolowiowej 95 .

Bo jej produkcja jest droższa - dużo droższa od produkcji benzyny z ropy. I gdyby nie spore ulgi w akcyzie, produkcja biopaliw byłaby nieopłacalna.

Klasyczna benzyna bez akcyzy kosztowałaby na stacji max 1,50zł i byłaby tańsza od oleju napędowego, który jest droższy w produkcji, a jest obecnie tańszy, bo niższą akcyzę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> bo jej produkcja jest droższa - dużo droższa od benzyny z ropy

> gdyby nie spore ulgi w akcyzie, produkcja byłaby nieopłacalna

> klasyczna benzyna bez akcyzy kosztowałaby na stacji max 1,50zł

> i byłaby tańsza od oleju napędowego, który jest droższy w produkcji,

> a jest obecnie tańszy, bo niższą akcyzę

wiem ze jest "drozsza", ale to rzad cos tam "gada" od paru lat i co jak zwykle nic zero ulg, to chyba Gilowska zabila caly ten "pomysl" z bioestrami. ciekawe jaka cena bedzie ON po zrownaniu akcyzy z ta co jest na benzynie? zreszta w tym kraju nie licze na zadne ekologiczne rozwiazania - za slabi tecjnicznie jestesmy oraz swiatopogladowo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> na zadne ekologiczne rozwiazania - za slabi tecjnicznie jestesmy

> oraz swiatopogladowo.

Po prostu nas nie stać na ekologię ... zresztą czy to jest ekologia, że produkuje się coś dwa razy drozej niż może być rpodukowane - drożej, zużywając przy tym sporo energii ? zlosnik.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Po prostu nas nie stać na ekologię ... zresztą czy to jest ekologia,

> że produkuje się coś dwa razy drozej niż może być rpodukowane -

> drożej, zużywając przy tym sporo energii ?

teoretycznie energie da sie do tego odzyskiwac lub pozyskiwac, tylko ze z tym jest jak pisalem wyzej. Po wojnie "przyjechalismy" na dolny slask i rozwalilismy wiekszosc silowni wodnych, aby teraz "zrobic" sobie dla wlasnego gospodarstwa taka silownie ( zakladamy ze mamy strumyk gdzies) musimy spelniac jakies wymogi, odsprzedac czesc energi ZE, z silowniami wiatrowymi to samo + protesty ludzi bo wysokie i cien jest, z panelami i kolektorami slonecznymi takze slabo, silowni atomowych u nas nie ma i pewnie dlugo nie bedzie - bo to atom i nie widac. rece mi opadaja. CNG - najczesciej autobusy miejskie na tym w PL jezdza, malo stacji tyankowania, ograniczona liczba uzytkownikow, paliow ekologiczne = dowalic akcyze po co ludzie maja taniej autobusami jezdzic?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Po prostu nas nie stać na ekologię ... zresztą czy to jest ekologia,

> że produkuje się coś dwa razy drozej niż może być rpodukowane -

> drożej, zużywając przy tym sporo energii ?

Ile dokładnie tej energii wiecej? Masz jakąświedze na ten temat czy tak rozmyślasz ? cfaniaczek.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ile dokładnie tej energii wiecej? Masz jakąświedze na ten temat czy

> tak rozmyślasz ?

Jakieś 2 lata temu czytałem opracowanie.

Energii więcej i koszt dużo wyższy produkcji biopaliw w stosunku do paliw pozyskiwanych z ropy.

Stąd, aby się opłacało, rząd musi dać ulgi w podatkach dla takich producentów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Jakieś 2 lata temu czytałem opracowanie.

> Energii więcej i koszt dużo wyższy produkcji biopaliw w stosunku do

> paliw pozyskiwanych z ropy.

> Stąd, aby się opłacało, rząd musi dać ulgi w podatkach dla takich

> producentów.

No ja nie czytałem dlatego sie pytam. Ale tak na zdrowy rozum skoro daje ulgi to cośmusi byc w tych paliwach. Być moze są faktycznie ekologiczne, w końcu produkty ich spalania są chyba mniej szkodliwe dla środowiska i chyba w jakim stopniu odnawialne. A pozatym surowiec do produkcji tych paliw nie musi byc sprowadzany tylko mozna go dostać i tym samym dać zarobić naszemu rolnikowi.

Edit: A czy na koszt produkcji nie ma wpływu skala produkcji tych paliw?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> No ja nie czytałem dlatego sie pytam. Ale tak na zdrowy rozum skoro

> daje ulgi to cośmusi byc w tych paliwach. Być moze są faktycznie

> ekologiczne, w końcu produkty ich spalania są chyba mniej

> szkodliwe dla środowiska i chyba w jakim stopniu odnawialne. A

> pozatym surowiec do produkcji tych paliw nie musi byc

> sprowadzany tylko mozna go dostać i tym samym dać zarobić

> naszemu rolnikowi.

> Edit: A czy na koszt produkcji nie ma wpływu skala produkcji tych

> paliw?

Raczej nie. Chodzi o koszty i podatki.

Co do technologii, to oczywiście trzeba ją promować, aby móc kiedyś uiezależnić się od dostawców ropy. Ale to kosztuje i trzeba o tym wiedzieć.

Najbardziej ekologicznie uzyskać energię można budując elektrownie atomowe, tak jak Francja, która zapewnie 80% energii z takowych. Wtedy można sobie cudaczyć z napędem elektrycznym czy wodorowym zlosnik.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK, ale jak stwierdzic, czy dany samochod moze na nich jezdzic ?

Zkladam, ze w instrukcji nie jest napisane, ze moze jezdzic na biopaliwach grinser006.gif, czy sama informacja iz moze jezdzic na paliwach o liczbie oktanowej 91, czy 85, cz innej (mniejszej) jest wystarczajaca hmm.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Na polskich stacjach pojawi się pierwsze biopaliwo do aut

> benzynowych. Będzie tańsze nawet o złotówkę od tradycyjnych

> benzyn.

zwróćcie uwagę na słowo nawet oslabiony.gif

Biodiesel też miał być sporo tańszy a jak jest? kosztuje może 20-30groszy mniej

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.