Skocz do zawartości

Światła przeciwmgłowe przednie


Roswell

Rekomendowane odpowiedzi

Jedyne przepisy jakie znalazłem na ich temat to:

Quote:

Kierujący pojazdem jest obowiązany zachować szczególną ostrożność w czasie jazdy w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza, spowodowanej mgłą, opadami atmosferycznymi lub innymi przyczynami, a ponadto:

1) kierujący pojazdem silnikowym jest obowiązany:

a) włączyć światła mijania lub przeciwmgłowe przednie albo oba te światła

jednocześnie,


Quote:

5. Na drodze krętej, oznaczonej odpowiednimi znakami drogowymi, kierujący pojazdem może używać przednich świateł przeciwmgłowych od zmierzchu do świtu, również w warunkach normalnej przejrzystości powietrza.


Czyli jak sobie pada deszczyk ja jade na włączonych światłach przeciwmgłowych przednich a z naprzeciwka jedzie inny pojazd to nie mam obowiązku ich wyłączenia ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Jedyne przepisy jakie znalazłem na ich temat to:

> przeciwmgłowych przednich a z naprzeciwka jedzie inny pojazd to

> nie mam obowiązku ich wyłączenia ?

obowiazku nie masz skromny.gif

ale sprawdz jak wyglada jadace na przeciwmgłowych w czasie deszczyku

zwlaszcza o zmroku lub tuz przed skromny.gif

halogen przeciwmgłowy jest (powinien byc) skierowany w dół

de fakto slicznie potrafi oslepic jesli jezdnia jest mokra skromny.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Jedyne przepisy jakie znalazłem na ich temat to:

> Quote:

> Kierujący pojazdem jest obowiązany zachować szczególną ostrożność w

> czasie jazdy w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza,

> spowodowanej mgłą, opadami atmosferycznymi lub innymi

> przyczynami, a ponadto:

> 1) kierujący pojazdem silnikowym jest obowiązany:

> a) włączyć światła mijania lub przeciwmgłowe przednie albo oba te

> światła

> jednocześnie,

> Quote:

> 5. Na drodze krętej, oznaczonej odpowiednimi znakami drogowymi,

> kierujący pojazdem może używać przednich świateł przeciwmgłowych

> od zmierzchu do świtu, również w warunkach normalnej

> przejrzystości powietrza.

> Czyli jak sobie pada deszczyk ja jade na włączonych światłach

> przeciwmgłowych przednich a z naprzeciwka jedzie inny pojazd to

> nie mam obowiązku ich wyłączenia ?

Ale w cytowanych przepisach pisze, iż można je włączyć nie w czasie opadów, ale w czasie opadów powodujących zmniejszenie przejrzystości powietrza. Muszą być więc spełnione oba warunki opady oraz zmniejszona przejrzystośc powietrza. Sam deszcz nie wystarczy - rzadko kiedy deszcz zmniejsza przejrzystośc powietrza - musi być "gęsta" mrzawka.

Opady atmosferycze powodujące zmniejszenie przejrzystości powietrza to raczej śnieg, grad - ale zwykły deszcz - to już nadużycie lub kłopoty ze wzrokiem.

Oczywiście zaraz będa próbować dowodzić, że w porówaniu słoneczko <-> deszczyk - w czasie deszczu zmniejsza się idoczność. A kodeksie nie ma zapewne definicji zmniejszonej przejrzystości: czy to już jest przy widoczności na 100metrów, czy na 1 kilometr.

Jednak jeżeli normalny deszcz (np. taki jak od kilku dni panuje) komuś ogranicza widoczność to myślę, że wizyta u okulisty jest niezbędna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kazdy opad (ciagly,a nie kilka kropelek)powoduje zmniejszenie przejrzystosci powietrza.Jednak wlaczanie przeciwmgielnych(to tez poprawna forma,Miodek niedawno poruszal temat) w dzien nic nie daje,przynajmniej kierujacemu-nie widac po prostu efektu ich dzialania,podobnie jak i nie widac w dzien efektu dzialania swiatel mijania. Ich uzywanie przez niektorych "kierofcof" jest najwyrazniej przejawem nieznajomosci przepisow i bezczelnosci takich osobnikow-a takze ignorowania takiego zachowania przez policje-jeden mandat skutecznie by delikwenta ze "slepoty" wyleczyl.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Kazdy opad (ciagly,a nie kilka kropelek)powoduje zmniejszenie

> przejrzystosci powietrza.

Ale jak z każdym prawem - nalezy jeszcze brać pod uwagę tzw. intencję ustawodawcy. I chyba nie chodziło mu o to, że nalezy jeździć na przeciwmgielnych gdy przez deszcz widocznośc zmniejsza z 10 kilometrów do 6km?

> Jednak wlaczanie przeciwmgielnych(to

> tez poprawna forma,Miodek niedawno poruszal temat) w dzien nic

> nie daje,przynajmniej kierujacemu-nie widac po prostu efektu ich

> dzialania,podobnie jak i nie widac w dzien efektu dzialania

> swiatel mijania. Ich uzywanie przez niektorych "kierofcof" jest

> najwyrazniej przejawem nieznajomosci przepisow i bezczelnosci

> takich osobnikow-a takze ignorowania takiego zachowania przez

Najczęściej używają ich zwolennicy tuningu. Często widać to w ospojlerowanych pojazdach. Zresztą mój brat (zwolennik szpachli i plasiku) kiedyś dostał za to mandat (kilka lat temu: 50pln). Na moje zdziwienie po co tak jeździ, odpowiedział "bo samochód lepiej wygląda".

> policje-jeden mandat skutecznie by delikwenta ze "slepoty"

> wyleczyl.

EDIT:

Nie chcę generalizować, ale samo się to narzuca i...

patrząc na profil i listę samochodów autora tematu - opisana powyżej zalezność jakby znów się sprawdziła, a może nie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ale w cytowanych przepisach pisze, iż można je włączyć nie w czasie

> opadów, ale w czasie opadów powodujących zmniejszenie

> przejrzystości powietrza.

Wg mnie każde opady czy to deszczu czy to śniegu powodują zmniejszenie przejrzystosci powietrza.

> Opady atmosferycze powodujące zmniejszenie przejrzystości powietrza

> to raczej śnieg, grad - ale zwykły deszcz - to już nadużycie lub

> kłopoty ze wzrokiem.

> Oczywiście zaraz będa próbować dowodzić, że w porówaniu słoneczko

> deszczyk - w czasie deszczu zmniejsza się idoczność. A kodeksie

> nie ma zapewne definicji zmniejszonej przejrzystości: czy to już

> jest przy widoczności na 100metrów, czy na 1 kilometr.

> Jednak jeżeli normalny deszcz (np. taki jak od kilku dni panuje)

> komuś ogranicza widoczność to myślę, że wizyta u okulisty jest

> niezbędna.

Chodzi o to że barwa świateł mijania średnio się spisuje się w moim samochodzie podczas deszczu, a w przeciwmgłowych są żółte żarówki co sporo poprawia widocznosc ok.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Nie chcę generalizować, ale samo się to narzuca i...

> patrząc na profil i listę samochodów autora tematu - opisana powyżej

> zalezność jakby znów się sprawdziła, a może nie?

Na moich autach nie ma szpachli 270751858-jezyk.gif

I chyba bez powodu nie pytam o to wszystko, mi akurat nie przeszkadza nigdy jak auto z naprzeciwka jedzie na przeciwmglowych swiatlach i moje chyba tez nikomu nie przeszkadzaja, bo jeszcze nikt nigdy nie zamrugal zeby zasygnalizowac ze go oslepiaja etc.

A mi sie z nimi jezdzi lepiej bo fajnie doswietlaja pobocze i w deszczu pomagaja smile.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Na moich autach nie ma szpachli

> I chyba bez powodu nie pytam o to wszystko, mi akurat nie przeszkadza

> nigdy jak auto z naprzeciwka jedzie na przeciwmglowych swiatlach

> i moje chyba tez nikomu nie przeszkadzaja, bo jeszcze nikt nigdy

> nie zamrugal zeby zasygnalizowac ze go oslepiaja etc.

Mi też to nie przeszkadza, nie oślepiają mnie. Wisi mi to. W ogóle uważam, że ich skuteczność nie jest za wysoka.

> A mi sie z nimi jezdzi lepiej bo fajnie doswietlaja pobocze i w

W mojej opinie też - świecą po rowach

> deszczu pomagaja

W lanosie wypełniały "lukę" pomiędzy maską pojazdu, a główną "plamą" światła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Wg mnie każde opady czy to deszczu czy to śniegu powodują

> zmniejszenie przejrzystosci powietrza.

Wydaje mi się, że gdyby ustawodawca też tak uważał, nie wprowadził by tego dodatkowego rozróżnienia. Napisałby tylko "w czasie opadów" i tyle.

Przeczytawszy setki intepretacji na różnych na pozór oczywistych przepisów - uważam, że taka mogłaby być linia intepretacji tego przepisu. Choć oczywiście znając zycie będzie tyla samo takich jak i tyle samo o przeciwnych wnioskach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Wg mnie każde opady czy to deszczu czy to śniegu powodują

> zmniejszenie przejrzystosci powietrza.

> Chodzi o to że barwa świateł mijania średnio się spisuje się w moim

> samochodzie podczas deszczu, a w przeciwmgłowych są żółte

> żarówki co sporo poprawia widocznosc

to co Ty tam masz za zarowki wpakowane? mysle ze najlepsza rada na to pytanie (choc nie jest na nie odpowiedzia) bedzie rada zmiany zarowek na jakies normalne

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> to co Ty tam masz za zarowki wpakowane? mysle ze najlepsza rada na to

> pytanie (choc nie jest na nie odpowiedzia) bedzie rada zmiany

> zarowek na jakies normalne

Pienik wie jaka to barwa coś między białym a niebieskim, chyba na tych palnikach nie jest kolor napisany.

Ja już wszystko wiem co chciałem 270751858-jezyk.gif

Bede je wlaczal wg potrzeby, swiatelek nie zmienie, bo te sa super gdy jest sucho, a jak pada deszcz to wlacze przeciwgielne i tez bedzie super biglaugh.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Pienik wie jaka to barwa coś między białym a niebieskim, chyba na

> tych palnikach nie jest kolor napisany.

> Ja już wszystko wiem co chciałem

> Bede je wlaczal wg potrzeby, swiatelek nie zmienie, bo te sa super

> gdy jest sucho, a jak pada deszcz to wlacze przeciwgielne i tez

> bedzie super

skoro jest lipa na mokrym to musza byc dosc mocno niebieskie, pewnie 8000K

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> ale sprawdz jak wyglada jadace na przeciwmgłowych w czasie

> deszczyku

> zwlaszcza o zmroku lub tuz przed

> halogen przeciwmgłowy jest (powinien byc) skierowany w dół

> de fakto slicznie potrafi oslepic jesli jezdnia jest mokra

Obserwuje takie na codzien bo polowa kierowcow w moich rejonach jezdzi na przeciwmglowych prawie nonstop bez wzgledu czy jest deszcz, mgla, czy piekna pogoda.

Nie zauwyazylem, zeby dobrze ustawione swiatla przeciwmglowe oslepialy w jakis szczegoly sposob.

Co wiecej. Gdy jest dosc ciemno ciemno (mocne zachmurzenie, zaraz przed zmierzchem, lub zaraz po swicie) zdecydowanie bardziej po oczach dostaje sie od tych ktorzy jada na swiatlach mijania niz od tych ktorzy jada na przeciwmglowych z pozycyjnymi.

Oczywiscie nie mozna jezdzic w nocy z samymi przeciwmglowymi bo przed autem by sie nic nie widzialo.

Ale dopuki jest na tyle jasno ze swiatla nie oswietlaja drogi przed nami a jedynie sluza temu zeby nasze auto bylo lepiej widziane to zdecydowanie lagodniejsze dla kierowcow mijanych z przeciwnej strony sa przeciwmglowe + pozycyjne niz swiatla mijania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Jednak jeżeli normalny deszcz (np. taki jak od kilku dni panuje)

> komuś ogranicza widoczność to myślę, że wizyta u okulisty jest

> niezbędna.

Podobnie jak ktos kogo oslepiaja dobrze wyregulowane przeciwmglowe tez powinien pomyslec o wizycie w gabinecie okulistycznym.

zlosnik.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Quote:

Jeżeli samochód jest wyposażony w światła przeciwmgłowe, kierujący ma obowiązek używania przednich świateł w czasie jazdy w zmniejszonych warunkach przejrzystości powietrza spowodowanej mgłą, opadami atmosferycznymi lub innymi przyczynami, które mają wpływ na bezpieczeństwo ruchu. Natomiast tylne światła przeciwmgłowe kierujący może (a to oznacza, że nie musi) włączać wraz z przednimi w warunkach, gdy przejrzystość powietrza ogranicza widoczność na odległość nie mniejszą niż 50 metrów. W razie poprawy widoczności jest on obowiązany niezwłocznie wyłączyć tylne światła halogenowe.

Ponadto kierujący pojazdem może używać przednich świateł przeciwmgłowych od zmierzchu do świtu na drodze krętej, również w warunkach normalnej przejrzystości powietrza. Chodzi to o trasy oznaczone odpowiednimi znakami drogowymi: A-3 "niebezpieczne zakręty - pierwszy w prawo" lub A-4 "niebezpieczne zakręty - pierwszy w lewo" z umieszczoną pod znakiem tabliczką T-5 wskazującą początek drogi krętej.


Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> to zdecydowanie lagodniejsze dla kierowcow mijanych z przeciwnej

> strony sa przeciwmglowe + pozycyjne niz swiatla mijania.

a od kiedy to wolno jeździć na światłach tylko pozycyjnych czyli tzw. postojowych ? cfaniaczek.gif już sama nazwa wskazuje do czego one służą.

Włączenie przeciwmgłowych przednich wraz z pozycyjnymi nie uchroni Cię przed mandatem old.gif zresztą bardzo dobrze bo ręcę mi opadają jak widzę różne kombinacje nawłączanych świateł w autach spineyes.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> a od kiedy to wolno jeździć na światłach tylko pozycyjnych czyli tzw.

> postojowych ? już sama nazwa wskazuje do czego one służą.

> Włączenie przeciwmgłowych przednich wraz z pozycyjnymi nie uchroni

> Cię przed mandatem zresztą bardzo dobrze bo ręcę mi opadają

> jak widzę różne kombinacje nawłączanych świateł w autach

i tu się kolega myli - ostatnio już mnie ktoś naprostował - uważałem tak samo. Otóż światła mijania należy używać w warunkach normalnej przejrzystości powietrza. We mgle (a raczej "w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza", więc nie tylko we mgle) jak najbardziej można używać kombinacji pozycyjne+przeciwmgielne lub mijania+przeciwmgielne. przepisy z posta kolegi LMB

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> i tu się kolega myli - ostatnio już mnie ktoś naprostował - uważałem

> tak samo. Otóż światła mijania należy używać w warunkach

> normalnej przejrzystości powietrza. We mgle (a raczej "w

> warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza", więc nie tylko

> we mgle) jak najbardziej można używać kombinacji

> pozycyjne+przeciwmgielne lub mijania+przeciwmgielne. przepisy z

> posta kolegi LMB

No i gdzie w tamtym poście to jest napisane bo jakoś nie widzę ?

Upierał się będę, ze kombinacja włączonych w czasie jazdy przednich pozycyjnych i przeciwmgłowych jest niedozwolona.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> No i gdzie w tamtym poście to jest napisane bo jakoś nie widzę ?

> Upierał się będę, ze kombinacja włączonych w czasie jazdy przednich

> pozycyjnych i przeciwmgłowych jest niedozwolona.

Artykuł 30 PoRD

EDIT: W poście kolegi LMB było to napisane dwa razy (raz była przytoczona treść interesującej nas części tego artykułu).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> a od kiedy to wolno jeździć na światłach tylko pozycyjnych czyli tzw.

> postojowych ? już sama nazwa wskazuje do czego one służą.

Moge sie mylic ale swiatla pozycyjne a postojowe to zupelnie co innego.

> Włączenie przeciwmgłowych przednich wraz z pozycyjnymi nie uchroni

> Cię przed mandatem zresztą bardzo dobrze bo ręcę mi opadają

> jak widzę różne kombinacje nawłączanych świateł w autach

Niewiem czy kolega zauwazyl ze pisalem o moich rejonach a tutaj obowiazuja troszke inne przepisy. Zaden mandat mi nie grozi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> No i gdzie w tamtym poście to jest napisane bo jakoś nie widzę ?

> Upierał się będę, ze kombinacja włączonych w czasie jazdy przednich

> pozycyjnych i przeciwmgłowych jest niedozwolona.

Upierac sie zawsze mozna.

Jednak na dluzsza mete upieranie sie - bo tak - nie prowadzi do nieczego. Proponuje przyjrzec sie faktom.

W tamtym poscie rzeczywiscie nie ma ani slowa o swiatlach pozycyjnych. Jest zato wyrazie napisane, ze podczas zmniejszonej przejrzystosci powietrza, trzeba wlaczyc swiatla mijania lub przeciwmgielne lub oba ta swiatla jednoczesnie.

O swiatlach pozycyjnych nie ma ani slowa w zacytowanych przepisach. W calym prawie o ruchu drogowym rownierz nie ma przepisu ktory zabranialby jechac z wlaczynymi swiatlami pozycyjnymi. (jesli kolega taki przepis zna i uwaza ze pominelismy go tutaj to prosze go zacytowac).

Jako dodatkowy argument powiem, ze zdecydowana wiekszosc samochodow gdy ma wlaczone swiatla mijania to ma rownierz wlaczone swiatla pozycyjne. Zwykle sa one w tym samym reflektorze, wiec tego ze pozycyjne sa wlaczone nie widac. Jednak sa wlaczone. Czy kolega chce powiedziec ze te wszystkie samochody jezdza w sprzeczonsci z przepisami?

Dodatkowo w wielu samochodach wogole nie jest mozliwe wlaczenie przeciwmglowych dopuki nie wlaczy sie pozycyjnych. Nie ma wiec fizycznej mozliwosci jechac na przeciwmglowych z wylaczonym pozycyjnymi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> No i gdzie w tamtym poście to jest napisane bo jakoś nie widzę ?

> Upierał się będę, ze kombinacja włączonych w czasie jazdy przednich

> pozycyjnych i przeciwmgłowych jest niedozwolona.

a podaj jakas podstawe prawna, bo ja tez jestem zdania ze mozna jechac na pozycjach + pm. nie zawsze oczywiscie.

pzodrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> a od kiedy to wolno jeździć na światłach tylko pozycyjnych czyli tzw.

> postojowych ? już sama nazwa wskazuje do czego one służą.

Proponuję spojrzeć w rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia oraz w załącznik 6 do tegoż i sprawdzić, jakie właściwości mają posiadać światła pozycyjne, a jakie postojowe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Quote:

> 5. Na drodze krętej , oznaczonej odpowiednimi znakami drogowymi,

> kierujący pojazdem może używać przednich świateł przeciwmgłowych

> od zmierzchu do świtu, również w warunkach normalnej

> przejrzystości powietrza.

> Czyli jak sobie pada deszczyk ja jade na włączonych światłach

> przeciwmgłowych przednich a z naprzeciwka jedzie inny pojazd to

> nie mam obowiązku ich wyłączenia ?

NIe przeczytałeś dokładnie. Tylko na drodze krętej, oznaczonej odpowiednimi znakami nie masz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> a podaj jakas podstawe prawna, bo ja tez jestem zdania ze mozna

> jechac na pozycjach + pm. nie zawsze oczywiscie.

W pierwszym poście kolega podał:

> 5. Na drodze krętej , oznaczonej odpowiednimi znakami drogowymi,

> kierujący pojazdem może używać przednich świateł przeciwmgłowych

> od zmierzchu do świtu, również w warunkach normalnej

> przejrzystości powietrza.

Więc na drodze krętej, oznaczonej odpowiednimi znakami, możesz sobie włączyć w dzień, w nocy, w deszczu i na sucho. Na innej drodze nie, chyba że występuje ograniczona widocznośc.

Ale ponieważ policja nie rozumie tego przepisu i boi się, że jak chciałaby dac mandat, to ktoś ich wyśmieje, że nie rozumieją, więc za to mandatu nie dostaniesz. Za komuny byś dostał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> W pierwszym poście kolega podał:

> Więc na drodze krętej, oznaczonej odpowiednimi znakami, możesz sobie

> włączyć w dzień, w nocy, w deszczu i na sucho. Na innej drodze

> nie, chyba że występuje ograniczona widocznośc.

> Ale ponieważ policja nie rozumie tego przepisu i boi się, że jak

> chciałaby dac mandat, to ktoś ich wyśmieje, że nie rozumieją,

> więc za to mandatu nie dostaniesz. Za komuny byś dostał.

ten przepis (a wlasciwie punkt) dotyczy drogi kretej. oinnych drogach nie wspomina i nie wynika z niego zakaz jazdy na zestawie pozycje+pm.

A jestem prawie pewien ze jest przepis, ktory mowi, ze mozemy jechac na mijania i/lub pm...

pozdrawiam

fosfor

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> ten przepis (a wlasciwie punkt) dotyczy drogi kretej. oinnych drogach

> nie wspomina i nie wynika z niego zakaz jazdy na zestawie

> pozycje+pm.

> A jestem prawie pewien ze jest przepis, ktory mowi, ze mozemy jechac

> na mijania i/lub pm...

Twoje przekonanie świadczy tylko o tym, że te nasze przepisy

są tak sformułowane, żeby czasem nie było jasne czy można czy nie.

Ja tam uważam, że powinien być zakaz, dopuszczający uzycie tylko w warunkach ograniczonej widocznosci oraz wyjątku z punktu 5. Ale dopóki taki zapis sięnie pojawi, każdy bedzie uważał, że ponieważ zapisu nie ma, to jest to legalne.

Wbrew temu co inni uważają, w cytowanych przepisach jest zgoda na jazdę na światłach POZ+PM ale to dotyczy ograniczonej widoczności.

CZego jeszcze brak?

Ano brak przepisu zakazującego samochodom zatrzymującym siępo niewłaściwej stronie jezdni (drogi o małym ruchu) postoju z włącznymi światłami mijania!

Za to o ile wiem w Niemczech jest mandat. A u nas delikwent jeden z drugim (za tępy żeby rozumieć, że asymetryczne mijania dają w tej sytuacji temu co jedzie z pzreciwka po oczach tak, że czasem nic nie widzi), stoi sobie jak niepyszny i jak mu daję długimi do zrozumienia że mnie razi to jeszcze pewnie udaje oburzonego czego to ja chcę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Twoje przekonanie świadczy tylko o tym, że te nasze przepisy

> są tak sformułowane, żeby czasem nie było jasne czy można czy nie.

wcale nie.

przepisy sa jasno sformulowane.

Quote:

ARt 30 ust 1. (...) w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza, spowodowanej mgłą, opadami atmosferycznymi lub innymi przyczynami, a ponadto:

1. kierujący pojazdem silnikowym jest obowiązany:

1. włączyć światła mijania lub przeciwmgłowe przednie albo oba te światła jednocześnie,


> Ja tam uważam, że powinien być zakaz, dopuszczający uzycie tylko w

> warunkach ograniczonej widocznosci oraz wyjątku z punktu 5. Ale

> dopóki taki zapis sięnie pojawi, każdy bedzie uważał, że

> ponieważ zapisu nie ma, to jest to legalne.

no bo jest wink.gif

> Wbrew temu co inni uważają, w cytowanych przepisach jest zgoda na

> jazdę na światłach POZ+PM ale to dotyczy ograniczonej

> widoczności.

> CZego jeszcze brak?

i o to caly czas chodzi wink.gif o warunkach dostatecznej widocznosci nic nie mowilem.

> Ano brak przepisu zakazującego samochodom zatrzymującym siępo

> niewłaściwej stronie jezdni (drogi o małym ruchu) postoju z

> włącznymi światłami mijania!

> Za to o ile wiem w Niemczech jest mandat. A u nas delikwent jeden z

> drugim (za tępy żeby rozumieć, że asymetryczne mijania dają w

> tej sytuacji temu co jedzie z pzreciwka po oczach tak, że czasem

> nic nie widzi), stoi sobie jak niepyszny i jak mu daję długimi

> do zrozumienia że mnie razi to jeszcze pewnie udaje oburzonego

> czego to ja chcę.

a na pewno mozna zatrzymywac sie po lewej stronie? wydaje mi sie ze tylko w ter. zabudowanym i to na drogach o malym natezeniu ruchu (czyt. osiedlowki).

Pozdrawiam

fosfor

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Quote:

a na pewno mozna zatrzymywac sie po lewej stronie? wydaje mi sie ze tylko w ter. zabudowanym i to na drogach o malym natezeniu ruchu (czyt. osiedlowki).


Właśnie o takiej drodze mówiłem - zobacz w poście. Ale nic dalej nie napisali, co trzeba wtedy zrobić ze światłami. frown.gif

A poza tym....

Nie zaprzeczysz na pewno, że można spotkać ludzi stojących pod prad nie tylko na drogach o małym natężeniu ruchu, z właczonymi światłami oczywiście.

Kiedyś taki baran stał na łuku, o mało przez niego do rowu nie wjechałem, bo automatycznie człowiek chce takiego mijać z prawej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Upierac sie zawsze mozna.

> Jednak na dluzsza mete upieranie sie - bo tak - nie prowadzi do

nie upieram się tak tylko dla upierania się, jak ktośkonkretnie zacytuje tutaj z kodeksu drogowego, że można jeździć na włączonych światłach pozycyjnych/postojowych to OK, przyjmę to do wiadomości i stosowania. Na razie po prostu nie wydaje mi się to możliwe. Wg mnie do jazdy służą światła drogowe czyli długie, światła mijania (krótkie) gdy się mijamy z innym samochodem itp itd oraz światła przeciwmgłowe do używania w specyficznych warunkach jak tu przytaczano czyli ta ograniczona przejrzystość i drogi kręte. Światła pozycyjne/postojowe służą do włączania kiedy stoimy i powinniśmy to zasygnalizować np. gdy okolica jest ciemna itp.

Druga sprawa to jak zauważyliście piszę pozycyjne/postojowe bo wg mnie to jedno i to samo. W każdym przecież samochodzie włącza się je włącznikiem świateł w pozycję 1 a dalej w pozycji 2 są światła mijania, nie widziałem żeby było inaczej. W reflektorze jest to jedna i ta sama żarówka. Tak się jakoś utarło, że jedni mówią pozycyjne a drudzy postojowe. Oczywiście nie mówimy tutaj o światłach do jazdy dziennej, które to czasami występują w autach i mają oddzielne do tego żarówki/ledy (audi A4/A5).

> nieczego. Proponuje przyjrzec sie faktom.

> W tamtym poscie rzeczywiscie nie ma ani slowa o swiatlach

> pozycyjnych. Jest zato wyrazie napisane, ze podczas zmniejszonej

> przejrzystosci powietrza, trzeba wlaczyc swiatla mijania lub

> przeciwmgielne lub oba ta swiatla jednoczesnie.

no właśnie, więc po co ktoś tu zaczął, ze można jeździć na włączonych postojowych i przeciwmgłowych ?

> O swiatlach pozycyjnych nie ma ani slowa w zacytowanych przepisach. W

> calym prawie o ruchu drogowym rownierz nie ma przepisu ktory

> zabranialby jechac z wlaczynymi swiatlami pozycyjnymi. (jesli

> kolega taki przepis zna i uwaza ze pominelismy go tutaj to

> prosze go zacytowac).

> Jako dodatkowy argument powiem, ze zdecydowana wiekszosc samochodow

> gdy ma wlaczone swiatla mijania to ma rownierz wlaczone swiatla

> pozycyjne. Zwykle sa one w tym samym reflektorze, wiec tego ze

> pozycyjne sa wlaczone nie widac. Jednak sa wlaczone. Czy kolega

> chce powiedziec ze te wszystkie samochody jezdza w sprzeczonsci

> z przepisami?

nie naginaj mojej wypowiedzi. Przecież wiesz dobrze, że miałem na myśli jazdęna samych pozycyjnych/postojowych a nie na mijania i przy okazji postojowych.

> Dodatkowo w wielu samochodach wogole nie jest mozliwe wlaczenie

> przeciwmglowych dopuki nie wlaczy sie pozycyjnych. Nie ma wiec

> fizycznej mozliwosci jechac na przeciwmglowych z wylaczonym

> pozycyjnymi.

Wiesz co ? Ja chyba wiem. Widzę, ze jest problem z nazewnictwem świateł. Pozycyjne to postojowe a nie mijania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znalazłem to co trzeba w kodeksie. Poniżej cytat.

Wynika z tego, ze jednak światła pozycyjne i postojowe to mogą być różne światła ale wydaje mi się, że spotykane to jest nie w samochodach osobowych a np. w autobusach.

Tak czy siak jest napisane na jakich światłach można jeździć zatem nie można jeździć na pozycyjnych + przeciwmgłowe.

cytat:

Oddział 3

Używanie świateł zewnętrznych

Art. 51.

1. Kierujący pojazdem jest obowiązany używać świateł mijania podczas jazdy w warunkach normalnej przejrzystości powietrza.

2. W czasie od świtu do zmierzchu w warunkach normalnej przejrzystości powietrza, zamiast świateł mijania, kierujący pojazdem może używać świateł do jazdy dziennej.

3. W czasie od zmierzchu do świtu, na nieoświetlonych drogach, zamiast świateł mijania lub łącznie z nimi, kierujący pojazdem może używać świateł drogowych, o ile nie oślepi innych kierujących albo pieszych poruszających się w kolumnie. Kierujący pojazdem, używając świateł drogowych, jest obowiązany przełączyć je na światła mijania w razie zbliżania się:

1. pojazdu nadjeżdżającego z przeciwka, przy czym jeżeli jeden z kierujących wyłączył światła drogowe - drugi jest obowiązany uczynić to samo;

2. do pojazdu poprzedzającego, jeżeli kierujący może być oślepiony;

3. pojazdu szynowego lub komunikacji wodnej, jeżeli poruszają się w takiej odległości, że istnieje możliwość oślepienia kierujących tymi pojazdami.

4. (uchylony)

5. Na drodze krętej, oznaczonej odpowiednimi znakami drogowymi, kierujący pojazdem może używać przednich świateł przeciwmgłowych od zmierzchu do świtu, również w warunkach normalnej przejrzystości powietrza.

6. Przepisów ust. 1-3 nie stosuje się do kierującego pojazdem, który nie jest wyposażony w światła mijania, drogowe lub światła do jazdy dziennej. Kierujący takim pojazdem w czasie od zmierzchu do świtu lub w tunelu jest obowiązany używać świateł stanowiących obowiązkowe wyposażenie pojazdu.

7. Przepisy ust. 1-5 stosuje się odpowiednio podczas zatrzymania pojazdu, wynikającego z warunków lub przepisów ruchu drogowego. Jeżeli zatrzymanie trwa ponad 1 minutę, dopuszcza się wyłączenie świateł zewnętrznych pojazdu, o ile na tym samym pasie ruchu, przed tym pojazdem i za nim, stoją inne pojazdy.

Art. 52. 1. Kierujący pojazdem silnikowym lub szynowym, w warunkach niedostatecznej widoczności, podczas zatrzymania niewynikającego z warunków ruchu lub przepisów ruchu drogowego oraz podczas postoju, jest obowiązany używać świateł pozycyjnych przednich i tylnych lub świateł postojowych. W pojeździe niezłączonym z przyczepą oraz w zespole pojazdów o długości nieprzekraczającej 6 m dopuszcza się włączenie świateł postojowych jedynie od strony środka jezdni.

2. Podczas zatrzymania lub postoju, w miejscu oświetlonym w stopniu zapewniającym widoczność pojazdu lub znajdującym się poza jezdnią i poboczem, wszystkie światła pojazdu mogą być wyłączone. Przepis ten nie dotyczy pojazdu szynowego oraz pojazdu, na którym znajduje się urządzenie lub ładunek, wystające poza pojazd i wymagające oznaczenia odrębnymi światłami.

3. Światło oświetlające przedmioty przydrożne (szperacz) może być włączone tylko podczas zatrzymania lub postoju, pod warunkiem że nie oślepi innych uczestników ruchu. Ograniczenie to nie dotyczy pojazdu uprzywilejowanego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Znalazłem to co trzeba w kodeksie. Poniżej cytat.

> Wynika z tego, ze jednak światła pozycyjne i postojowe to mogą być

> różne światła ale wydaje mi się, że spotykane to jest nie w

> samochodach osobowych a np. w autobusach.

> Tak czy siak jest napisane na jakich światłach można jeździć zatem

> nie można jeździć na pozycyjnych + przeciwmgłowe.

dlaczego? Inaczej sformułuję pytanie - czy możesz włączyć światła przeciwmgielne inaczej niż z pozycyjnymi (tzn. tylko przednie halogeny przeciwmgielne)? Bo w zdecydowanej większości aut (jeśli nie we wszystkich - nie licząc samoróbek) - nie da się włączyć przednich świateł przeciwmgielnych nie włączając pozycji... A w art. 30 jest wyraźnie powiedziane, że w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza należy mieć włączone światła przeciwmgielne, światła mijania lub oba te światła jednocześnie... A jak zamierzasz włączyć światła przeciwmgielne przednie, jeśli nie włączysz najpierw co najmniej pozycyjnych?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> nie upieram się tak tylko dla upierania się, jak ktośkonkretnie

> zacytuje tutaj z kodeksu drogowego, że można jeździć na

> włączonych światłach pozycyjnych/postojowych to OK,

Nie zacytujemy bo nie ma takie przepisu.

Podobnie nie mozna zacytowac przepisu, mowiacego np o tym ze mozna jest kanapke z pomidorem podczas jazdy samochodem.

A niech mi kolega powie... czy mozna jesc kanapke z pomidorem podczas jazdy autem. Bo wg mnie mozna, ale nie dlatego, ze w kodeksie drogowym o tym pisze ze mozna, tylko dlatego ze w zadnym przepisie nie pisze ze nie mozna.

Na zasadzie jak cos nie jest zabronione, to jest dozwolone.

Podobnie ze swiatlami pozycyjnymi. Nigdzie nie pisze, ze zabronione jest ich uzywanie podczas jazdy, wiec z tego wynika, ze jest dozwolone. To chyba jest proste.

> przyjmę to

> do wiadomości i stosowania. Na razie po prostu nie wydaje mi się

> to możliwe. Wg mnie do jazdy służą światła drogowe czyli długie,

> światła mijania (krótkie) gdy się mijamy z innym samochodem itp

> itd oraz światła przeciwmgłowe do używania w specyficznych

> warunkach jak tu przytaczano czyli ta ograniczona przejrzystość

> i drogi kręte.

Tak te swiatla to swiatla ktore jest obowiazek wlaczyc (przynajmniej jedne z nich) ale nigdzie nie pisze, ze nie wolno razem z nimi wlaczyc pozycyjnych.

> Światła pozycyjne/postojowe służą do włączania

> kiedy stoimy i powinniśmy to zasygnalizować np. gdy okolica jest

> ciemna itp.

Owszem. W kodeksie pisze, ze wtedy nalezy je wlaczyc. Ale nigdzie nie pisze, ze nie mozna ich wlaczyc takze w innych sytuacjach.

> Druga sprawa to jak zauważyliście piszę pozycyjne/postojowe bo wg

> mnie to jedno i to samo. W każdym przecież samochodzie włącza

> się je włącznikiem świateł w pozycję 1 a dalej w pozycji 2 są

> światła mijania, nie widziałem żeby było inaczej. W reflektorze

> jest to jedna i ta sama żarówka. Tak się jakoś utarło, że jedni

> mówią pozycyjne a drudzy postojowe. Oczywiście nie mówimy tutaj

> o światłach do jazdy dziennej, które to czasami występują w

> autach i mają oddzielne do tego żarówki/ledy (audi A4/A5).

No wlasnie nie jest to samo.

Pozycyjne to te swiatla o ktorych piszesz. (te ktore sie wlacza pokretlem na pozycji 1 a na pozycji 2 sa mijania - w wiekszosci samochodow).

Swiatla postojowe to wymysl niektorych niemieckich marek i zwykle sa to swiatla tylko z jednej strony samochodu. (w Polsce zazwyczaj lewej).

> no właśnie, więc po co ktoś tu zaczął, ze można jeździć na włączonych

> postojowych i przeciwmgłowych ?

Bo z warunkach zmniejszonej przejrzystosci powietrza jest obowiazek wlaczyc swiatla mijania lub pozycyjne lub oba.

A o swiatlach pozycyjnych nic nie pisze, wiec tez je mozna wlaczyc.

I tak jak juz wczesniej pisalem w wielu samochodach nie jest mozliwe wlaczenie swiatel przeciwmglowych, jesli nie wlaczy sie swiatel pozycyjnych.

> nie naginaj mojej wypowiedzi. Przecież wiesz dobrze, że miałem na

> myśli jazdęna samych pozycyjnych/postojowych a nie na mijania i

> przy okazji postojowych.

Na samych postojowych w Polsce obecnie jezdzic nie mozna, bo zawsze jest tez obowiazek wlaczyc inne swiatla.

Przy dobrej pogodzie w dzien sa to swiatla dzienne lub mijania a w nocy mijania. A przy zlej pogodzie sa to mijania lub przeciwmglowe, lub oba.

Ale nic nie stoi na przeszkodzie zeby z ktorymikolwiek z tych swiatel byly dodatkowo wlaczone pozycyjne.

A nawet wiecej nie dosc ze nie stoi nic na przeszkodzie to w zdecydowanej wiekszsosci samochodow nie da sie zrobic inaczej.

> Wiesz co ? Ja chyba wiem. Widzę, ze jest problem z nazewnictwem

> świateł. Pozycyjne to postojowe a nie mijania.

Nie. Pozycyjne to pozycyjna, mijania to mijania a postojowe to postojowe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Tak czy siak jest napisane na jakich światłach można jeździć zatem

> nie można jeździć na pozycyjnych + przeciwmgłowe.

Zacytuj mi konkretny fragment ktory o tym mowi.

Bo ja sie w tym tekscie nie doszukalem takiego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Zacytuj mi konkretny fragment ktory o tym mowi.

> Bo ja sie w tym tekscie nie doszukalem takiego.

A tym bardziej, że w tym

Quote:

1) kierujący pojazdem silnikowym jest obowiązany:

a) włączyć światła mijania lub przeciwmgłowe przednie albo oba te światła jednocześnie,


jest jak widać powiedziane, że można włączyć mijania lub przeciwmgłowe przednie. Ponieważ pozycyjne trzeba mieć właczone, to z tego wynika, że kombinacja pozycyjne + pmgielne bez mijania jest możliwa.

Ale myślę, że tu znowu z powodu zagmatwania naszych przepisów ktoś nie zweryfikował tego z przepisem o światłach dziennych. Byłoby absurdem chyba, żeby w dzień trzeba mieć włączone komplet pozycja+mijania+pmgielne a w nocy tylko pozycja +pmgielne

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

<ciach>

> nie zweryfikował tego z przepisem o światłach dziennych. Byłoby

> absurdem chyba, żeby w dzień trzeba mieć włączone komplet

> pozycja+mijania+pmgielne a w nocy tylko pozycja +pmgielne

Zweryfikował... Art. 51 paragraf 1 mówi, że światła mijania należy mieć włączone w warunkach normalnej przejrzystości powietrza biglaugh.gif Inne przypadki opisują inne paragrafy ok.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> dlaczego? Inaczej sformułuję pytanie - czy możesz włączyć światła

> przeciwmgielne inaczej niż z pozycyjnymi (tzn. tylko przednie

> halogeny przeciwmgielne)? Bo w zdecydowanej większości aut

> (jeśli nie we wszystkich - nie licząc samoróbek) - nie da się

> włączyć przednich świateł przeciwmgielnych nie włączając

> pozycji... A w art. 30 jest wyraźnie powiedziane, że w warunkach

> zmniejszonej przejrzystości powietrza należy mieć włączone

> światła przeciwmgielne, światła mijania lub oba te światła

> jednocześnie... A jak zamierzasz włączyć światła przeciwmgielne

> przednie, jeśli nie włączysz najpierw co najmniej pozycyjnych?

zgadza się, żeby włączyć przeciwmgielne muszę włączyć conajmniej pozycyjne ale w kodeksie w pkt.1 napisane jest, ze do jazdy służą światła mijania a nie pozycyjne więc kiedy są warunki na włączenie świateł przeciwmgielnych to włączamy je ale razem z mijania a nie, że włączymy przeciwmgielne a pokrętło świateł cofniemy na pozycyjne, przecież to bez senu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiesz co, rób jak uważasz, włączaj nawet awaryjne w trakcie jazdy.

W kodeksie wyraźnie jest napisane w pkt. 1 że jeździ się na światłach mijania a jak są warunki pogodowe do świateł przeciwmgielnych to je włączamy mając jednocześnie włączone mijania a nie cofamy na pozycyjne.

Sorry ale nie chce mi się jużna ten temat dyskutować bo znowyu będziesz o kanapakch z pomidorem pisał.

Proponuję EOT.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> zgadza się, żeby włączyć przeciwmgielne muszę włączyć conajmniej

> pozycyjne ale w kodeksie w pkt.1 napisane jest, ze do jazdy

Jeśli masz na myśli pkt 1 art.51 to jest tam napisane o warunkach normalnej przejrzystości powietrza...

> służą światła mijania a nie pozycyjne więc kiedy są warunki na

> włączenie świateł przeciwmgielnych to włączamy je ale razem z

> mijania a nie, że włączymy przeciwmgielne a pokrętło świateł

> cofniemy na pozycyjne, przecież to bez senu.

dlaczego? Przy bardzo gęstej mgle (widoczność tak na kilka metrów) światła mijania tylko ograniczają widoczność.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Wiesz co, rób jak uważasz, włączaj nawet awaryjne w trakcie jazdy.

> W kodeksie wyraźnie jest napisane w pkt. 1 że jeździ się na światłach

> mijania a jak są warunki pogodowe do świateł przeciwmgielnych to

> je włączamy mając jednocześnie włączone mijania a nie cofamy na

> pozycyjne.

pkt 1 art.51 mówi jedynie o warunkach normalnej przejrzystości powietrza... NIC ponad to...

> Sorry ale nie chce mi się jużna ten temat dyskutować bo znowyu

> będziesz o kanapakch z pomidorem pisał.

> Proponuję EOT.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> dlaczego? Przy bardzo gęstej mgle (widoczność tak na kilka metrów)

> światła mijania tylko ograniczają widoczność.

Ale to zrozumie tylko ten co jechał w mleku i ma silne światła. Podobnie (albo gorzej) jest w silnej śnieżycy. Dlatego kodeks jest liberalny i pozwala WYŁĄCZYĆ światła mijania w takich warunkach.

Zakończ dyskusję, bo twardogłowemu nigdy nic poza obroną własnego punktu widzenia nie przychodzi do głowy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ale to zrozumie tylko ten co jechał w mleku i ma silne światła.

Albo ten, kto jechał w gęstej mgle (może nie mleko, ale gęsta) i włączy długie - kiedyś czegoś takiego spróbowałem - od razu wyłączyłem, widziałem tylko białą ścianę 270751858-jezyk.gif Choć raz w mleku zdarzyło mi się włączyć długie (przeciwmgielnych nie mam) po maksymalnym ich obniżeniu (praktycznie stałem w miejscu) bo nie widziałem, gdzie się zaczyna wysepka - wiedziałem, że gdzieś blisko = 2-3m, ale nie widziałem gdzie dokładnie - poskutkowało, zobaczyłem jej zarys ok.gif270751858-jezyk.gif

> Podobnie (albo gorzej) jest w silnej śnieżycy. Dlatego kodeks

> jest liberalny i pozwala WYŁĄCZYĆ światła mijania w takich

> warunkach.

> Zakończ dyskusję, bo twardogłowemu nigdy nic poza obroną własnego

> punktu widzenia nie przychodzi do głowy.

chyba prawda ok.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Wiesz co, rób jak uważasz, włączaj nawet awaryjne w trakcie jazdy. ]

To co ja robie nie ma zadnego znaczenia. I tak juz pisalem ze mieszkam w miejscu gdzie jedzie sie praktycznie nonstop n a przeciwmglowych i nikomu to nie przeszkadza.

Ale nie o tym rozmawialismy, tylko rozmawiamy o przepisach obowiazujacych w Polsce.

> W kodeksie wyraźnie jest napisane w pkt. 1 że jeździ się na światłach

> mijania

W normalnej przejrzystosci powietrza. Jesli jest np mgla to wtedy ten przepis juz nam nie nakazuje wlaczac swiatel mijania.

> a jak są warunki pogodowe do świateł przeciwmgielnych to

> je włączamy mając jednocześnie włączone mijania a nie cofamy na

> pozycyjne.

ehh. Przeciez juz sam widziales przepis ktory mowi ze podczas mgly mozemy wlaczyc mijania albo pozycyjne albo oba.

Wiec nic nam nie zabrania cofnac pokretlo na pozycyjne.

> Sorry ale nie chce mi się jużna ten temat dyskutować bo znowyu

> będziesz o kanapakch z pomidorem pisał.

> Proponuję EOT.

Pisalem o kanapkach z pomidorem zeby lepiej zoobrazowac sytuacje. Jak do kogos nie trafiaja suche fakty to dobrze jest pokazac cos na przykladzie. Jak widac tez nie pomoglo. Szkoda.

Proponujesz EOT bo upierasz sie przy swojej wersji a nie masz na nia zadnego poparcia w przepisach.

Jesli chcesz tkwic w bledzie to OK. Twoja sprawa.

Rzecz tylko w tym, ze poto jest to forum wlasnie zeby rozwiklac takie sprawy. A jesli i tak nie jestes w stanie zrozumiec co ci sie tlumaczy to poprostu sie tu nie udzielaj i nie czytaj co pisza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Pisalem o kanapkach z pomidorem zeby lepiej zoobrazowac sytuacje. Jak

> do kogos nie trafiaja suche fakty to dobrze jest pokazac cos na

> przykladzie. Jak widac tez nie pomoglo. Szkoda.

> Proponujesz EOT bo upierasz sie przy swojej wersji a nie masz na nia

> zadnego poparcia w przepisach.

> Jesli chcesz tkwic w bledzie to OK. Twoja sprawa.

> Rzecz tylko w tym, ze poto jest to forum wlasnie zeby rozwiklac takie

> sprawy. A jesli i tak nie jestes w stanie zrozumiec co ci sie

> tlumaczy to poprostu sie tu nie udzielaj i nie czytaj co pisza.

Słuchaj, Twoich rad i Twoich "kolegów" nie potrzebuję, gdzie i co mam pisać.

Napisz mi proszę wprost tylko jedną rzecz, czy uważasz w takim razie, że dozwolona jest jazda (oczywiście zakładamy odpowiednie warunki pogodowe) na pozycyjnych (nie mijania) + przeciwmgłowe ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ale to zrozumie tylko ten co jechał w mleku i ma silne

> Zakończ dyskusję, bo twardogłowemu nigdy nic poza obroną własnego

> punktu widzenia nie przychodzi do głowy.

Słuchaj "miękkogłowy" !!! Skoro już jesteś na AK to powinieneś znać zasady, ze tu się ludzie nie obrażają. Nie życzę sobie takich epitetów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.