ArekWolf Napisano 3 Października 2010 Udostępnij Napisano 3 Października 2010 Dzień dobry z samego rana koledzy i koleżanki w ten pikny poniedziałkowy dzień. Na zimę planuje wymienić olej w skrzni biegów ( JTD 1.9 115KM ). Biegi wchodzą czasami dość topornie, auto ma już ponad 270kkm, nie wiem czy właściciel poprzedni coś z tym robił, więc nie ma co się zastanawiać. Koledzy z szukajki pisali ( Wafer rulez ) że do skrzyni wchodzi wg. instrukcji 1,65l w praktyce wychodzi do nowej ok 2l a przy wymianie 1.9. Mam fajny olej na oku. 1l = ok 60 zl. Czy ktoś już go wlewał i jeździł. Jak się sprawuje? Co polecacie? Ten Gear300 to olej do aut sportowych gdzie liczy się szybka i sprawna zmiana biegów, nie wiem jednak jak z temperaturą pracy czy przy niższych wartościach zachowuje się poprawnie jak przy nagrzanym silniku. Druga sprawa... Jakie zabiegi powinno się wykonać przed i po wymianie oleju. SAMOUCZEK Dla Stilo przewidziano następujące skrzynie biegów: C514 6-biegowa dla silnika 1.2 16V C514R 5-biegowa (R oznacza 'wzmocniony') dla silnika 1.6 16V C510 5-biegowa dla silnika 1.8 16V C510 5-biegowa dla silnika 1.9 JTD 80KM C530 5-biegowa z zespołem hydraulicznym selespeed dla silnika 2.4 20V Getrag 5-biegowa dla silnika 1.9 JTD 115 KM. W wersji Stilo z silnikiem 1910 jtd zamontowano skrzynię biegów nowej generacji dostarczaną przez getrag, oznaczoną symbolem: C538. Głównymi charakterystykami skrzyni biegów są: - zmniejszony wymiar osiowy - doskonała zdolność manewrowania na wszystkich biegach - doskonałe wyciszenie. Konfiguracja skrzyni biegów jest typu poprzecznego z trzema wałkami z wewnętrznym mechanizmem różnicowym. Dla wszystkich kół zębatych przewidziano uzębienie HRC super wykańczane po obróbce cieplnej. Obudowy skrzyni biegów i sprzęgła są zoptymalizowane metodą obliczeniową (FEM/FINITE ELEMENT METHOD) w celu uzyskania minimalnego ciężaru i takiej samej wytrzymałości. Wszystkie biegi są zsynchronizowane, łącznie z biegiem wstecznym, a wszystkie pierścienie synchronizatorów są z mosiądzu, typu Borg Warner. Koła zębate pierwszego i drugiego biegu, razem z pierścieniami synchronizatorów, są zamontowane na wałku przekładni między wałkiem głównym i pośrednim. Dla biegu trzeciego i czwartego zespół kół zębatych synchronizatorów umieszczono na wałku głównym, dla biegu piątego i wstecznego na wałku pośrednim. Dla biegu pierwszego i drugiego, które są używane najczęściej, pierścienie synchronizatorów są z podwójnym stożkiem i zapewniają siły włączania zmniejszone w stosunku do synchronizatorów tradycyjnych lub z jednym pierścieniem. Wewnętrzny system sterowania biegami jest wykonany w trzech płaszczyznach wyboru z ułożyskowanym centralnym elementem ustawczym biegów. Sterowanie sprzęgła jest hydrauliczne z systemem C.S.C. współosiowym z wałkiem głównym we wnętrzu skrzyni biegów. Koła zębate i łańcuchy kinematyczne we wnętrzu skrzyni biegów są smarowane dynamicznie, poprzez kanały olejowe znajdujące się w obudowach i otwory w wałkach, a także dodatkowe kanały z tworzywa sztucznego; wszystko to zapewnia lepszą sprawność przy przenoszeniu momentu i mniejsze zużycie. Ten system jest urządzeniem odzysku luzu zużycia tarczy sprzęgła, które umożliwia utrzymanie stałego obciążenia pedału sprzęgła podczas całej eksploatacji samochodu. Korzyści tego sytemu są następujące: - lepszy komfort akustyczny, - zmniejszenie siły włączania biegów, - brak wibracji/drgań dźwigni. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kinio37 Napisano 4 Października 2010 Udostępnij Napisano 4 Października 2010 Ja też mam zamiar zalać skrzynię tym olejem, a wyczytałem o nim na innym forum: http://fiat.auto.com.pl/forum/viewtopic.php?t=94707&highlight=olej+skrzyni+bieg%F3w jak wymienisz daj znać jakie efekty, pozdro Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ArekWolf Napisano 4 Października 2010 Autor Udostępnij Napisano 4 Października 2010 Fakt. Opinie bardzo pozytywne. Gdyby ktoś miał złe doświadczenia zapewne by dał znać. Dziś kupię odrazu Motul X-Cess do silnika, oraz 2 bańki GEAR300. Dzięki serdeczne za przydatnego linka Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
paweldk Napisano 5 Października 2010 Udostępnij Napisano 5 Października 2010 A co Tutela zła jest ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
notebuk1 Napisano 5 Października 2010 Udostępnij Napisano 5 Października 2010 > A co Tutela zła jest ? Zapewne nie jest zła i zapewne nie będzie żadnej wyczuwalnej różnicy w działaniu skrzyni po wlaniu tuteli czy orlenu zamiast tego motula. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ArekWolf Napisano 5 Października 2010 Autor Udostępnij Napisano 5 Października 2010 > Zapewne nie jest zła i zapewne nie będzie żadnej wyczuwalnej różnicy w działaniu skrzyni po wlaniu > tuteli czy orlenu zamiast tego motula. Pewnie masz rację, wybrałem MOTULa z uwagi na to że jestem zadowolony z oleju silnikowego, zamawiam u tego samego sprzedającego więc przesyłka wyjdzie mi taniej. Nie przeczytałem nic złego na temat Motula więc wybór poszedł w jego stronę. O Tutelli nic złego nie powiem, z tego co się orientuje to chyba pół-syntetyk w porównaniu do pełnego w przypadku Motula. Mój dupowóz ma już na blacie ponad 270kkm więc taka interwencyjna wymiana mimo wszystko powinna dobrze mu zrobić. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Lisek Napisano 5 Października 2010 Udostępnij Napisano 5 Października 2010 Do skrzyni zawsze lałem i leje Castrola.... ful syntetycznego. Bardzo dobry olej... i nawet w największe mrozy nie ma problemów z zmianą biegów... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
taquito Napisano 5 Października 2010 Udostępnij Napisano 5 Października 2010 ten olej wlalem do juz troche zajechanej skrzyni w cento i zaczela chodzic duzo lepiej, (biegi wchodzily latwiej ) i ciszej chodzila ( wczesniej dyfer troche wył ) . Tez planuje wymiane w klekocie i chyba znow postawie na ten olej. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ArekWolf Napisano 6 Października 2010 Autor Udostępnij Napisano 6 Października 2010 Motule już są, w tym tygodniu wymiana wszystkich płynów. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ArekWolf Napisano 9 Października 2010 Autor Udostępnij Napisano 9 Października 2010 > Motule już są, w tym tygodniu wymiana wszystkich płynów. Silnikowy już wlany. Teraz pora na skrzynię biegów. Powiedzcie mi gdzie jest ten nieszczęsny korek spustowy ( podobno są trzy ). Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jian Napisano 9 Października 2010 Udostępnij Napisano 9 Października 2010 > Silnikowy już wlany. > Teraz pora na skrzynię biegów. > Powiedzcie mi gdzie jest ten nieszczęsny korek spustowy ( podobno są trzy ). szukaj na korpusie korka z imbusem Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ArekWolf Napisano 9 Października 2010 Autor Udostępnij Napisano 9 Października 2010 > szukaj na korpusie korka z imbusem Czy TUTAJ ta "śrubka" jest widoczna ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jaro190 Napisano 9 Października 2010 Udostępnij Napisano 9 Października 2010 > Czy TUTAJ ta "śrubka" jest widoczna ? w najniższym punkcie skrzyni od strony lewego koła, a nad nim masz zalewowy Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ArekWolf Napisano 9 Października 2010 Autor Udostępnij Napisano 9 Października 2010 > w najniższym punkcie skrzyni od strony lewego koła, a nad nim masz zalewowy Czyli bez odkręcenia koła lewego i osłon się nie obejdzie ? Wafer TUTAJ zaznaczył w którym miejscu znajduje się dziurka spustowa. Dzięki ! Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
maciekanwil Napisano 9 Października 2010 Udostępnij Napisano 9 Października 2010 A takie drobne pytanie. Sprawdzałeś filtr powietrza? Czy to, że widać to pomarańczowe to normalny objaw i w Stilo tak musi być? Niestety ze skrzynią nie pomogę, choć mnie niedługo pewnie też to czeka (251 000 na liczniku). Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ArekWolf Napisano 9 Października 2010 Autor Udostępnij Napisano 9 Października 2010 Filtr powietrza dziś również wymieniałem. To że ta pomarańczowa obwódka jest widoczna to nic nieprawidłowego. To właśnie uszczelka zapobiegająca dostawianiu się lewego powietrza i zabrudzeń. Jest Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Semedi Napisano 10 Października 2010 Udostępnij Napisano 10 Października 2010 A czy to możliwe? U mnie mechanik mówił, że nie ma tego spustowego korka tam, tylko ponoć były dwa typy skrzyń w Stilo i ja mam zupełnie inne rozwiązanie. Wiecie może czy to prawda? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jaro190 Napisano 10 Października 2010 Udostępnij Napisano 10 Października 2010 > A czy to możliwe? U mnie mechanik mówił, że nie ma tego spustowego korka tam, tylko ponoć były dwa > typy skrzyń w Stilo i ja mam zupełnie inne rozwiązanie. Wiecie może czy to prawda? który rok auta, zrób fote to porównamy Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ArekWolf Napisano 10 Października 2010 Autor Udostępnij Napisano 10 Października 2010 W dieslach jest to skrzynia firmy GETRAG, w benzyniakach inna ( niestety nie wiem jaka ). Więc wszystko możliwe. Ale zdążyłem się już przekonać że to co mówi mechanik nie zawsze jest prawdą. Niech chłop wejdzie pod silnik i sam zobaczy. Ja jutro zalewam skrzynię nowym olejem, będę robił zdjęcia dla potomności. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Semedi Napisano 11 Października 2010 Udostępnij Napisano 11 Października 2010 Nie no gość siedzi we włoszczyźnie tylko. Na co dzień tyra w ASO Fiata, Allfy, a prywatny warsztat także ma i robił mi niebywałe cuda już więc mogę mu wierzyć na słowo. No dobra nie było pytania. Mam jak mam Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
StiloMWVANActive Napisano 11 Października 2010 Udostępnij Napisano 11 Października 2010 Tak naprawdę po jakim przebiegu nalezy wymienić olej w skrzyni? Moja instrukcja mówi jedynie o sprawdzeniu poziomu oleju, nie podjae przebiegu po jakim olej należy wymienić, co jest trochę dziwne. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ArekWolf Napisano 11 Października 2010 Autor Udostępnij Napisano 11 Października 2010 > Tak naprawdę po jakim przebiegu nalezy wymienić olej w skrzyni? Opinii powstało już tyle ile jabłek na drzewie. Oleju wiecznego jeszcze nikt nie wymyślił który zachowywałby przez cały okres eksploatacji pojazdu swoje parametry. Najlepiej olej w skrzyni wymienić już po 120 tysiącach. A jeszcze wcześniej jeśli zauważymy że biegi wchodzą nam topornie, szczególnie w okresie zimowym. Są maniacy którzy wymieniają olej silnikowy co 10 tysięcy km, a spytaj się co niektórych czy pamiętali o skrzyni biegów Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Wafer Napisano 11 Października 2010 Udostępnij Napisano 11 Października 2010 > Opinii powstało już tyle ile jabłek na drzewie. Oleju wiecznego jeszcze nikt nie wymyślił który > zachowywałby przez cały okres eksploatacji pojazdu swoje parametry. Najlepiej olej w skrzyni > wymienić już po 120 tysiącach. A jeszcze wcześniej jeśli zauważymy że biegi wchodzą nam > topornie, szczególnie w okresie zimowym. > Są maniacy którzy wymieniają olej silnikowy co 10 tysięcy km, a spytaj się co niektórych czy > pamiętali o skrzyni biegów Jestem maniakiem Ja w silniku stosuję praktykę wymiany oleju co 8-9kkm, no tak żeby 10-ciu nie przekroczyć ;D Takie jakieś przekonanie.... Co do skrzyni, to tak jak Arek mówi, NIE ma nic wiecznego, nawet jeśli producent twierdzi że olej jest dożywotni, to należny go wymienić, nie ma tu co przesadzać ale co 100 000 km można mu zrobić wymianę, w sumie można rzec że to groszowa sprawa a na pewno przedłuża żywotność skrzyni. Pozdrawiam. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ArekWolf Napisano 12 Października 2010 Autor Udostępnij Napisano 12 Października 2010 Dobra, olej wymieniony. Na szybko daje linka do fotek O TUTAJ a reszte dopisze na spokojnie wieczorkiem. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ArekWolf Napisano 23 Października 2010 Autor Udostępnij Napisano 23 Października 2010 Może na wstępie małe sprecyzowanie. Motul na swojej stronie ( TUTAJ ) informuje że olej przystosowany do skrzyni GETRAG to MOTYLGEAR 75W80 ( półsyntetyk ) a nie GEAR300 75W90 ( syntetyk ) który wlałem Odczucia bezpośrednio po wymianie: NEGATYWNE. Biegi wchodzą ciężej, skrzynia jest jakby twardsza i czuć skoki. Przy porannym odpalaniu auta skrzynia pracuje zauważalnie ciężej niż przed wymianą. Po tygodniu: Zauważalna poprawa. Biegi wchodzą płynnie i bez oporów. Na zimnym silniku czuć mały opór ( i tak mniejszy niż przed wymianą ) po przejechaniu kilometra - dwóch skrzynia pracuje płynnie i bez zacięć. Ogólnie duży + Ciekawostka: Jestem przyzwyczajony że idąc do domu auto zostawiam na biegu i ręcznym, może i faktycznie nie ma to żadnego znaczenia, ale rano skrzynia pracuje ciężej NIŻ zostawiając auto na noc na luzie. 75W90 vs 75W80: Parametry zimowe oleju 75W są identyczne w obu typach. Zaraz zajrzę jeszcze do specyfikacji. Różnica w lepkości i gęstości to 10 czyli oznacza że olej jest bardziej rzadszy w wysokich temperaturach, co nie ma dla nas większego znaczenia. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
StiloMWVANActive Napisano 26 Października 2010 Udostępnij Napisano 26 Października 2010 Dobre foto i jaki porządny warsztacik. Pozdrawiam Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pp505 Napisano 24 Listopada 2010 Udostępnij Napisano 24 Listopada 2010 Mam takie za pytanko co do tematu, bo wczoraj wymieniałem olej w skrzyni i wlałem całe 2L tuteli, czy nadmiar oleju nie zaszkodzi skrzyni?? ArekWolf świetna robota co do foto, bo bez nich nie dał bym rady. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Wafer Napisano 24 Listopada 2010 Udostępnij Napisano 24 Listopada 2010 Nadmiar z pewnością zaszkodzi, wyciśnie go na półosiach Pytanie czy faktycznie masz nadmiar.... z tego co wiem Arkowi weszło 1.9l, wiec te 100ml raczej nie zrobi różnicy... o ile dobrze spuściłeś olej, najlepiej i najprościej jest to sprawdzić korkiem przelewowym, jeśli masz zrobione równo z korkiem (przelewowym) to się niczym nie przejmuj Pozdrawiam. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pp505 Napisano 24 Listopada 2010 Udostępnij Napisano 24 Listopada 2010 Zrobiłem tak jak na foto w linku wyżej. Na pewno spuściłem cały olej i wlałem od góry 2L. No jak ma on go gdzieś wycisnąć to może lepiej trochę zlać?? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Wafer Napisano 24 Listopada 2010 Udostępnij Napisano 24 Listopada 2010 Tak jak pisałem, odkręć korek przelewowy... nadmiar sam zleci i będzie stan idealny Oczywiście pamiętaj aby samochód był w poziomie, żadnych przechyłów ani lewarków..... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gborowik Napisano 25 Listopada 2010 Udostępnij Napisano 25 Listopada 2010 > Mam takie za pytanko co do tematu, bo wczoraj wymieniałem olej w skrzyni i wlałem całe 2L tuteli, > czy nadmiar oleju nie zaszkodzi skrzyni?? Po co poziomować auto. Wystarczy odmierzyć ilość i zalać. Skrzyni nie zaszkodzi, ale uszczelnienie może puścić. W/g instrukcji: 1,4 16v -1,87l. 1,6 16v -1,65l. 1,8 16v -1,98l. Benztnowe 2,4 20v -1,76l. ....................... 1,9 8v Multijet -1,65l. 1,9 16v Multijet -1,87l. Olej napędowy. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pp505 Napisano 26 Listopada 2010 Udostępnij Napisano 26 Listopada 2010 > Tak jak pisałem, odkręć korek przelewowy... nadmiar sam zleci i będzie stan idealny > Oczywiście pamiętaj aby samochód był w poziomie, żadnych przechyłów ani lewarków..... A w którym miejscu jest korek przelewowy?? to dziś zleje nadmiar. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Wafer Napisano 26 Listopada 2010 Udostępnij Napisano 26 Listopada 2010 Nie mam teraz fotek pod ręką, jest około 5cm nad spustem oleju.... chowa się tam przy półosi chyba i z jednej strony cięzko zauwazyć Generalnie nic innego tam nie ma, jest praktycznie identyczny jak korek spustowy tylko że kilka cm wyzej Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
coverek Napisano 10 Marca 2012 Udostępnij Napisano 10 Marca 2012 Chciałbym wymienić olej skrzyni biegów w stilo 1.9jtd 140km 6 biegów... Aktualnie zawiesiłem się na lokalizacji korka od wlewu oleju... Gdzie mogę go zlokalizować? Skrzynia jest chyba nieco inna, niż w 115km... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
maciekqbn Napisano 10 Marca 2012 Udostępnij Napisano 10 Marca 2012 Wlej olej od góry, przez otwór bagnetu kontroli poziomu oleju. Tak jest najprościej. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
coverek Napisano 11 Marca 2012 Udostępnij Napisano 11 Marca 2012 Bagnet tez trzeba zlokalizować... Jakaś podpowiedź? Rozumiem że korek spustowy i wyrównawczy jest w tym samym miejscu co w 115km? Czy jest tak samo jak w alfie? http://www.forum.alfaholicy.org/zrob_sam/48944-156_wymiana_oleju_skrzyni_biegow_jtd.html Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
maciekqbn Napisano 11 Marca 2012 Udostępnij Napisano 11 Marca 2012 Bagnet jest taki sam i chyba tak samo tkwi w skrzyni, tyle, że mi nie udało się dojść do niego od góry. Trzeba było na kanale od dołu i wstrzykiwać olej strzykawką. Wymacasz go na górze skrzyni, tylko wejdź pod auto, bez kanału raczej się nie da. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
coverek Napisano 21 Marca 2012 Udostępnij Napisano 21 Marca 2012 ...w JTD 16V mamy takie coś jak korek przelewowy? czy wlewałeś i sprawdzałeś co jakiś czas bagnetem, a może wlałeś całe 2L? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
maciekqbn Napisano 21 Marca 2012 Udostępnij Napisano 21 Marca 2012 Wlałęm ok. 1,9 l, na oko, tzn. odmierzajac strzykawka (taka wielka jak dla konia). Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Temat został przeniesiony do archiwum
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.