Skocz do zawartości

Skrzynia biegów - wymiana oleju


ArekWolf

Rekomendowane odpowiedzi

Dzień dobry z samego rana koledzy i koleżanki w ten pikny poniedziałkowy dzień. rotfl.gif

Na zimę planuje wymienić olej w skrzni biegów ( JTD 1.9 115KM ). Biegi wchodzą czasami dość topornie, auto ma już ponad 270kkm, nie wiem czy właściciel poprzedni coś z tym robił, więc nie ma co się zastanawiać.

Koledzy z szukajki pisali ( Wafer rulez zeby.GIF ) że do skrzyni wchodzi wg. instrukcji 1,65l w praktyce wychodzi do nowej ok 2l a przy wymianie 1.9.

Mam fajny olej na oku. 1l = ok 60 zl. Czy ktoś już go wlewał i jeździł. Jak się sprawuje? Co polecacie?

Ten Gear300 to olej do aut sportowych gdzie liczy się szybka i sprawna zmiana biegów, nie wiem jednak jak z temperaturą pracy czy przy niższych wartościach zachowuje się poprawnie jak przy nagrzanym silniku.

gear_300.jpg

Druga sprawa...

Jakie zabiegi powinno się wykonać przed i po wymianie oleju.

SAMOUCZEK

oilgearbox.jpg

Dla Stilo przewidziano następujące skrzynie biegów:

C514 6-biegowa dla silnika 1.2 16V

C514R 5-biegowa (R oznacza 'wzmocniony') dla silnika 1.6 16V

C510 5-biegowa dla silnika 1.8 16V

C510 5-biegowa dla silnika 1.9 JTD 80KM

C530 5-biegowa z zespołem hydraulicznym selespeed dla silnika 2.4 20V

Getrag 5-biegowa dla silnika 1.9 JTD 115 KM.

W wersji Stilo z silnikiem 1910 jtd zamontowano skrzynię biegów nowej generacji dostarczaną przez getrag, oznaczoną symbolem: C538.

Głównymi charakterystykami skrzyni biegów są:

- zmniejszony wymiar osiowy

- doskonała zdolność manewrowania na wszystkich biegach

- doskonałe wyciszenie.

Konfiguracja skrzyni biegów jest typu poprzecznego z trzema wałkami z wewnętrznym mechanizmem różnicowym. Dla wszystkich kół zębatych przewidziano uzębienie HRC super wykańczane po obróbce cieplnej.

Obudowy skrzyni biegów i sprzęgła są zoptymalizowane metodą obliczeniową (FEM/FINITE ELEMENT METHOD) w celu uzyskania minimalnego ciężaru i takiej samej wytrzymałości.

Wszystkie biegi są zsynchronizowane, łącznie z biegiem wstecznym, a wszystkie pierścienie synchronizatorów są z mosiądzu, typu Borg Warner.

Koła zębate pierwszego i drugiego biegu, razem z pierścieniami synchronizatorów, są zamontowane na wałku przekładni między wałkiem głównym i pośrednim.

Dla biegu trzeciego i czwartego zespół kół zębatych synchronizatorów umieszczono na wałku głównym, dla biegu piątego i wstecznego na wałku pośrednim.

Dla biegu pierwszego i drugiego, które są używane najczęściej, pierścienie synchronizatorów są z podwójnym stożkiem i zapewniają siły włączania zmniejszone w stosunku do synchronizatorów tradycyjnych lub z jednym pierścieniem.

Wewnętrzny system sterowania biegami jest wykonany w trzech płaszczyznach wyboru z ułożyskowanym centralnym elementem ustawczym biegów.

Sterowanie sprzęgła jest hydrauliczne z systemem C.S.C. współosiowym z wałkiem głównym we wnętrzu skrzyni biegów.

Koła zębate i łańcuchy kinematyczne we wnętrzu skrzyni biegów są smarowane dynamicznie, poprzez kanały olejowe znajdujące się w obudowach i otwory w wałkach, a także dodatkowe kanały z tworzywa sztucznego; wszystko to zapewnia lepszą sprawność przy przenoszeniu momentu i mniejsze zużycie. Ten system jest urządzeniem odzysku luzu zużycia tarczy sprzęgła, które umożliwia utrzymanie stałego obciążenia pedału sprzęgła podczas całej eksploatacji samochodu.

Korzyści tego sytemu są następujące:

- lepszy komfort akustyczny,

- zmniejszenie siły włączania biegów,

- brak wibracji/drgań dźwigni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Zapewne nie jest zła i zapewne nie będzie żadnej wyczuwalnej różnicy w działaniu skrzyni po wlaniu

> tuteli czy orlenu zamiast tego motula.

Pewnie masz rację, wybrałem MOTULa z uwagi na to że jestem zadowolony z oleju silnikowego, zamawiam u tego samego sprzedającego więc przesyłka wyjdzie mi taniej. Nie przeczytałem nic złego na temat Motula więc wybór poszedł w jego stronę. O Tutelli nic złego nie powiem, z tego co się orientuje to chyba pół-syntetyk w porównaniu do pełnego w przypadku Motula.

Mój dupowóz ma już na blacie ponad 270kkm więc taka interwencyjna wymiana mimo wszystko powinna dobrze mu zrobić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ten olej wlalem do juz troche zajechanej skrzyni w cento i zaczela chodzic duzo lepiej, (biegi wchodzily latwiej ) i ciszej chodzila ( wczesniej dyfer troche wył ) smile.gif. Tez planuje wymiane w klekocie i chyba znow postawie na ten olej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dieslach jest to skrzynia firmy GETRAG, w benzyniakach inna ( niestety nie wiem jaka ). Więc wszystko możliwe. Ale zdążyłem się już przekonać że to co mówi mechanik nie zawsze jest prawdą. Niech chłop wejdzie pod silnik i sam zobaczy. Ja jutro zalewam skrzynię nowym olejem, będę robił zdjęcia dla potomności.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Tak naprawdę po jakim przebiegu nalezy wymienić olej w skrzyni?

Opinii powstało już tyle ile jabłek na drzewie. Oleju wiecznego jeszcze nikt nie wymyślił który zachowywałby przez cały okres eksploatacji pojazdu swoje parametry. Najlepiej olej w skrzyni wymienić już po 120 tysiącach. A jeszcze wcześniej jeśli zauważymy że biegi wchodzą nam topornie, szczególnie w okresie zimowym.

Są maniacy którzy wymieniają olej silnikowy co 10 tysięcy km, a spytaj się co niektórych czy pamiętali o skrzyni biegów niewiem.gifsmile.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Opinii powstało już tyle ile jabłek na drzewie. Oleju wiecznego jeszcze nikt nie wymyślił który

> zachowywałby przez cały okres eksploatacji pojazdu swoje parametry. Najlepiej olej w skrzyni

> wymienić już po 120 tysiącach. A jeszcze wcześniej jeśli zauważymy że biegi wchodzą nam

> topornie, szczególnie w okresie zimowym.

> Są maniacy którzy wymieniają olej silnikowy co 10 tysięcy km, a spytaj się co niektórych czy

> pamiętali o skrzyni biegów

Jestem maniakiem rotfl.gif Ja w silniku stosuję praktykę wymiany oleju co 8-9kkm, no tak żeby 10-ciu nie przekroczyć ;D Takie jakieś przekonanie....

Co do skrzyni, to tak jak Arek mówi, NIE ma nic wiecznego, nawet jeśli producent twierdzi że olej jest dożywotni, to należny go wymienić, nie ma tu co przesadzać ale co 100 000 km można mu zrobić wymianę, w sumie można rzec że to groszowa sprawa a na pewno przedłuża żywotność skrzyni.

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Może na wstępie małe sprecyzowanie. Motul na swojej stronie ( TUTAJ ) informuje że olej przystosowany do skrzyni GETRAG to MOTYLGEAR 75W80 ( półsyntetyk ) a nie GEAR300 75W90 ( syntetyk ) który wlałem smile.gif

Odczucia bezpośrednio po wymianie: NEGATYWNE. Biegi wchodzą ciężej, skrzynia jest jakby twardsza i czuć skoki. Przy porannym odpalaniu auta skrzynia pracuje zauważalnie ciężej niż przed wymianą.

Po tygodniu: Zauważalna poprawa. Biegi wchodzą płynnie i bez oporów. Na zimnym silniku czuć mały opór ( i tak mniejszy niż przed wymianą ) po przejechaniu kilometra - dwóch skrzynia pracuje płynnie i bez zacięć. Ogólnie duży +

Ciekawostka: Jestem przyzwyczajony że idąc do domu auto zostawiam na biegu i ręcznym, może i faktycznie nie ma to żadnego znaczenia, ale rano skrzynia pracuje ciężej NIŻ zostawiając auto na noc na luzie.

75W90 vs 75W80:

Parametry zimowe oleju 75W są identyczne w obu typach. Zaraz zajrzę jeszcze do specyfikacji. Różnica w lepkości i gęstości to 10 czyli oznacza że olej jest bardziej rzadszy w wysokich temperaturach, co nie ma dla nas większego znaczenia.

motul_spec.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Mam takie za pytanko co do tematu, bo wczoraj wymieniałem olej w skrzyni i wlałem całe 2L tuteli, czy nadmiar oleju nie zaszkodzi skrzyni??

ArekWolf świetna robota co do foto, bo bez nich nie dał bym rady.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nadmiar z pewnością zaszkodzi, wyciśnie go na półosiach wink.gif

Pytanie czy faktycznie masz nadmiar.... z tego co wiem Arkowi weszło 1.9l, wiec te 100ml raczej nie zrobi różnicy... o ile dobrze spuściłeś olej, najlepiej i najprościej jest to sprawdzić korkiem przelewowym, jeśli masz zrobione równo z korkiem (przelewowym) to się niczym nie przejmuj wink.gif

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak jak pisałem, odkręć korek przelewowy... nadmiar sam zleci i będzie stan idealny wink.gif

Oczywiście pamiętaj aby samochód był w poziomie, żadnych przechyłów ani lewarków.....;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Mam takie za pytanko co do tematu, bo wczoraj wymieniałem olej w skrzyni i wlałem całe 2L tuteli,

> czy nadmiar oleju nie zaszkodzi skrzyni??

Po co poziomować auto. Wystarczy odmierzyć ilość i zalać. Skrzyni nie zaszkodzi, ale uszczelnienie może puścić.

W/g instrukcji:

1,4 16v -1,87l.

1,6 16v -1,65l.

1,8 16v -1,98l. Benztnowe

2,4 20v -1,76l.

.......................

1,9 8v Multijet -1,65l.

1,9 16v Multijet -1,87l. Olej napędowy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Tak jak pisałem, odkręć korek przelewowy... nadmiar sam zleci i będzie stan idealny

> Oczywiście pamiętaj aby samochód był w poziomie, żadnych przechyłów ani lewarków.....;)

A w którym miejscu jest korek przelewowy?? to dziś zleje nadmiar.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie mam teraz fotek pod ręką, jest około 5cm nad spustem oleju.... chowa się tam przy półosi chyba i z jednej strony cięzko zauwazyć wink.gif Generalnie nic innego tam nie ma, jest praktycznie identyczny jak korek spustowy tylko że kilka cm wyzej wink.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Chciałbym wymienić olej skrzyni biegów w stilo 1.9jtd 140km 6 biegów... Aktualnie zawiesiłem się na lokalizacji korka od wlewu oleju... Gdzie mogę go zlokalizować? Skrzynia jest chyba nieco inna, niż w 115km...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bagnet jest taki sam i chyba tak samo tkwi w skrzyni, tyle, że mi nie udało się dojść do niego od góry. Trzeba było na kanale od dołu i wstrzykiwać olej strzykawką.

Wymacasz go na górze skrzyni, tylko wejdź pod auto, bez kanału raczej się nie da.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.