Skocz do zawartości

problem z zapalaniem po jeździe na lpg


subArek

Rekomendowane odpowiedzi

tzn. pacjent to fiat brava, lpg II gen- chyba z AL700 hmm.gif, przejechane z lpg prawie 170tys km, sonda lambda wymieniona juz jakiś czas temu

opisując pokrótce

po długim postoju jak jest zimny (np. kilkanaście h) pali od strzała (nieważne czy gasiłem na lpg czy pb), po takim zapaleniu i jeździe na samej pb pali praktycznie od strzała również..

po jeździe z lpg (gasząc bezpośrednio z lpg albo nawet po krótkim kończeniu jazdy na pb) kręci i kręci, zapali i zgaśnie (i wtedy się robi problem z zapaleniem konkretniejszy) albo zapali i do przegazówki latają obroty ..

a po każdym taki utrudnionym zapalaniu śmierdzi pb a z rury mam wrażenie pojawiają się spore obłoki (na pb to "zadymienie" w takim przypadku jest duzo większe niż po przełączeniu na lpg), często muszę zapalać z wciśniętym pedałem gazu, a ostatnio dwa razy po pierwszym nieudanym zakręceniu przy szybkiej próbie zakręcenia po raz drugi rozległy się "wybuchy", odłączałem aku na noc i potem "układałem" samochód tylko jeżdżąc na pb ale jest to samo ciagle

samochód już po odpaleniu jeździ normalnie i na pb i na lpg, chociaż na moje oko na benzynie jest trochę zamulony i pali kosmiczne ilość paliwa, w lecie podczas upałów było czuć pb a nie lpg ...

pierwsza diagnoza to trafiony reduktor - nie chciałem już regenerować więc został zamontowany nowy, wymieniłem tez butlę (ale to juz dlatego że kończyła się homologacja), miałem przejechać ok. 1000 km od wymiany żeby się reduktor ułożył i przyjechać na sprawdzenie ... przejechałem i mam jechać ale przy tym sprawdzeniu na co jeszcze gaziarzowi zwrócić uwagę?? mechanikowi jednemu na komputerze nie wywala żadnych błędów, gaziarz mówi, że u niego pojawia sie błąd silnika krokowego i "mam zapalać z pedałem gazu w podłodze" .... poradzita coś (oprócz zmiany gazownika zlosnik.gif)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Pewnie gasisz go na lpg...?sprawdzałeś elektrozawór...?

nie, butla była wymieniana ale tak żeby elektrozaworu nie wymieniać i został przełozony stary ... jak i co sprawdzić? zapytam gaziarza czy ma co przełozyć na próbę ..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. zmień gazownika. poważnie

2. sprawdź, czy ci checka nie odłączyli na desce

3. sprawdź styki na elektrozaworach

4. jak masz zacięcie techniczne, to rozbierz elektrozawory i wyczyść

5. sprawdź jak pracuje sonda lambda

Co i jak sprawdzić - znajdziesz po kilku(nastu) minutach w google.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> ... gaziarz mówi, że u niego pojawia sie błąd silnika krokowego i "mam zapalać z pedałem gazu w podłodze" ....

Jeżeli sinik krokowy kuleje, to trzeba go wymienić - najprościej.

Ale żeby kazał Ci "zapalać z pedałem gazu w podłodze" to pierwsze słyszę, szczególnie że z tego co wiem, to autko przy AL700 zapala na benzynie ...

Może być też tak, że silnik krokowy się nie zamyka i po wyłączeniu silnika puszcza lpg do dolotu, a więc przy kolejnym odpalaniu silnik jest zalewany paliwem. Po dłuższym postoju ten gaz już się ulotni z dolotu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Może być też tak, że silnik krokowy się nie zamyka i po wyłączeniu silnika puszcza lpg do dolotu, a

> więc przy kolejnym odpalaniu silnik jest zalewany paliwem. Po dłuższym postoju ten gaz już się

> ulotni z dolotu.

Dlatego "mistrz" zaleca odpalanie z pedałem w podłodze.Więcej powietrza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jak znam życie - masz rozwalone mapy wtrysku benzyny.

A co do sondy - to jaką założyłeś przy zmianie?

Bo z mojego doświadczenia mechanika wynika że akurat w przypadku sond lamba to bosch a potem długo długo nic....

I to najlepiej z dedykowaną wtyczką. Bo przy łączeniu tych kabli to rożnie bywa.

pozdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> jak znam życie - masz rozwalone mapy wtrysku benzyny.

masz kogoś polecanego w okolicy kto może to ogarnąć, łącząc to z innymi wskazówkami czyli sprawdzeniem krokowego, elektrozworu?

> A co do sondy - to jaką założyłeś przy zmianie?

nie wiem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> masz kogoś polecanego w okolicy kto może to ogarnąć, łącząc to z innymi wskazówkami czyli

> sprawdzeniem krokowego, elektrozworu?

Raczej nie. Ale nie jesteś pierwszy co ma problemy z prawidłową emulacją sondy podczas pracy na lpg.

Fiaty są pod tym względem bardzo wymagające.

Na początek posprawdzaj przewody masowe.

A dokładnie to masa urządzenia emulującego sygnał sondy powinna być podłączona dokładnie w tym samym miejscu co ma masy kompa benzynowego.

W większości aut jest to masa silnika (czyli kabelek powinien być podpięty bezpośrednio do silnika)

Bo w przypadku kiepskiego kabla masowego (pomiędzy karoserią i resztą pojazdu) i dużego prądu płynącego z altka pod obciążeniem różnica pomiędzy masa silnika a masą budy może wynieść nawet 0,2 V, a tyle to zrobi w trąbe układ adaptacji kompa jak nic.

A krokowy i elektrozawór powinny być ok (przynajmniej tak wynika z objawów opisanych przez Ciebie).

Pozdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> ... nie jesteś pierwszy co ma problemy z prawidłową emulacją sondy podczas pracy na lpg.

> Fiaty są pod tym względem bardzo wymagające...

W fiatach wystarczała emulacja na masę, chyba że coś się pod tym względem zmieniło ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Raczej nie. Ale nie jesteś pierwszy co ma problemy z prawidłową emulacją sondy podczas pracy na

> lpg.

> Fiaty są pod tym względem bardzo wymagające.

> Na początek posprawdzaj przewody masowe.

jak te dziwne zachowania zaczęły występować byłem w Gliwicach, na Dworcowej (bodajże Boston), i to właśnie gość sprawdzał, może sama sonda jest walnięta..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> masz kogoś polecanego w okolicy kto może to ogarnąć, łącząc to z innymi wskazówkami czyli

Idz do ASO albo do znajomego z AK co ma FESa. Popros o reset autoadaptacji. Potem pojezdzij tylko na benzynie. Jesli problem nie bedzie wystepowal - to tak jak ktos napisal - instalka zle zestrojona rozwala ci mapy wtrysków.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Idz do ASO albo do znajomego z AK co ma FESa. Popros o reset autoadaptacji. Potem pojezdzij tylko

> na benzynie. Jesli problem nie bedzie wystepowal - to tak jak ktos napisal - instalka zle

> zestrojona rozwala ci mapy wtrysków.

czyli reset autoadaptacji załatwia przywrócenie map wtrysków do poziomu domyslnego tj. prawidłowego? rozumiem, że nie jest to zwykłe kasowanie błędów?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> to chyba fabryczny/domyślny będzie dobry?

Koledze chodziło pewnie o to, że jesli gdzieś w osprzęcie silnika jest feler (np. uszkodzony jakiś czujnik, sonda itp.) to reset autoadaptacji nie pomoże do czasu naprawy tej usterki,

Ale jesli z silnikiem jest ok, to przy zresetowanych adaptacjach powinno być najłatwiej uruchomic silnik na noPb, poprzednio jeżdżący na LPG.

Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Koledze chodziło pewnie o to, że jesli gdzieś w osprzęcie silnika jest feler (np. uszkodzony jakiś

> czujnik, sonda itp.) to reset autoadaptacji nie pomoże do czasu naprawy tej usterki,

Bardziej o co innego. Jeśli np. z jakiegoś powodu ciśnienie paliwa wynosi 2,6 bara, zamiast założonych przez fabrykę 3 barów, to na benzynie adaptacja pójdzie w kierunku wzbogacenia od ustawienia fabrycznego (wydłużenia czasu wtrysku) i auto będzie jeździć całkiem OK. Wyresetowanie do ustawienia fabrycznego spowoduje, że po zimnym rozruchu może być szarpanie, kangurki etc., bo będzie za uboga mieszanka.

> Ale jesli z silnikiem jest ok, to przy zresetowanych adaptacjach powinno być najłatwiej uruchomic

> silnik na noPb, poprzednio jeżdżący na LPG.

> Pozdr.

Dokładnie tak. Jeśli wszystko z silnikiem i układem wtryskowym jest OK, to reset "do spodu" nie będzie powodował problemów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Jeśli wszystko z silnikiem i układem wtryskowym jest OK, to reset "do spodu" nie będzie powodował problemów.

I właśnie o TAKI eksperyment tutaj chodzi: trzeba wykazać, że błąd tkwi w instalacji LPG... albo że jednak winny jest sam silnik z osprzętem...

Ja obstawiam jednak instalację, a w szczególności przedostawanie się do rury dolotowej LPG po wyłączeniu silnika (winny zapewne krokowy LPG, elektrozawór na parowniku lub sam parownik), co powoduje zalewanie silnika dwoma paliwami, to wynika z 1. postu:

Quote:

po długim postoju jak jest
zimny (np. kilkanaście h) pali od strzała
(nieważne czy gasiłem na lpg czy pb), po takim zapaleniu i jeździe na samej pb pali praktycznie od strzała również..

po jeździe z lpg (gasząc bezpośrednio z lpg albo nawet
po krótkim kończeniu jazdy na pb) kręci i kręci, zapali i zgaśnie
(i wtedy się robi problem z zapaleniem konkretniejszy) albo zapali i do przegazówki latają obroty ..


Po tych "kilkanaście h" LPG zdąży się ulotnić i silnik uruchamia się bez problemu.

Gdyby winne były adaptacje, problem z odpaleniem byłby na stałe, bez względu na czas postoju.

Taka jest moja diagnoza.

@subArek:

AL-700 ma taką właściwość (u mnie tak jest), że jesli silnik nie chce zakręcić na noPb od razu, centralka przełącza się na "awaryjne LPG" i startuje na LPG i wtedy często występują objawy falowania obrotów na biegu jałowym, prowadzące często do zgaszenia silnika. Dzieje się tak dlatego, że centralka nie ma informacji o składzie mieszanki, gdyż sonda jeszcze nie pracuje, bo nie zdążyła się nagrzać. Przy uruchomieniu silnika na noPb tego zjawiska nie ma, gdyż ECM dawkując paliwo uzywa map wtrysku i kątów zapłonu, a sondy lambda uzywa tylko do korekcji składu mieszanki.

Zwróć uwagę podczas uruchamiania silnika na zachowanie zielonej LED na przycisku wyboru paliwa: jeśli podczas uruchamiania zacznie błyskać, to włąśnie nastąpiło przełączenie (i zapamiętanie tego ustawienia) na awaryjne LPG. Jesli silnik ma się uruchomić na noPb, dioda po właczeniu zapłonu ma być zgaszona (nie błyskać! bo to awaryjne LPG jest) a po uruchomieniu silnika ma błyskać powoli, oczekując na właściwe obroty i temperaturę parownika do przełączenia na LPG. Jeśli po włączeniu zapłonu LED błyska, to centralka jest na awaryjnym LPG, można przed uruchomieniem silnika przełączyć ją w tryb "auto" poprzez 1. naciśnięcie przycisku przy LED, wtedy LED zgaśnie.

Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Jeśli po włączeniu zapłonu LED błyska, to centralka jest na awaryjnym LPG, można przed

> uruchomieniem silnika przełączyć ją w tryb "auto" poprzez 1. naciśnięcie przycisku przy LED,

> wtedy LED zgaśnie.

Tak się składa, że też mam Autronica AL-700 i muszę się nie zgodzić z tym, co napisałeś. Otóż u mnie w trybie "auto" właśnie dioda miga już na włączonym zapłonie. Natomiast jeśli chodzi o awaryjne odpalania na gazie, to należy trzymać wciśnięty przycisk podczas odpalania silnika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> w trybie "auto" właśnie dioda miga już na włączonym zapłonie.

Albo się mylisz, albo są różne odmiany AL-700...

Dla ścisłości opisuję zachowanie MOJEJ centralki, może komuś się przyda. Sprawdź, czy u Ciebie jest tak samo, jesli inaczej, daj znać, bo piszę z pamięci i mogłem się pomylić lub o czymś zapomnieć, wtedy poprawię ten opis:

AL-700 może pracować w 3 trybach:

- "benzyna" - tylko na benzynie, nigdy nie przełączy się na LPG

- "auto" - silnik uruchamiany na benzynie, po spełnieniu warunków przechodzi na pracę LPG

- "awaryjne LPG" - silnik uruchamiany od razu na LPG

Zachowanie LED po włączeniu ZAPŁONU:

- LED nie świeci => tryb "benzyna" lub tryb "auto"

- LED zapala się i po chwili miga => tryb "awaryjne LPG"

Zachowanie LED po włączeniu SILNIKA:

- LED nie świeci => tryb "benzyna"

- LED wolno miga => tryb "auto" + niespełnione warunki do przełączenia na LPG

- LED szybko miga => spełnione warunki do przełączenia na LPG

- LED świeci => praca na LPG

- LED świeci, ale co jakiś czas na moment zgaśnie => jazda na LPG, stan zbiornika = rezerwa LPG

Aby WŁączyć tryb awaryjny należy:

- wcisnąć przycisk i trzymać wciśnięty

- włączyć zapłon

- LED zapala się na chwilę, potem miga => włączony tryb awaryjny

- puścić przycisk

- teraz auto zawsze odpalać będzie na LPG, aż tego trybu nie wyłączymy!

Aby WYłączyć tryb awaryjny należy:

- włączyć zapłon => LED zapala się na chwilę, potem wolno miga

- nacisnąć 1x przycisk => LED gaśnie i jesteśmy w trybie "benzyna"(!)

Aby z trybu "benzyna" przejść na "auto" należy:

- włączyć silnik => LED zgaszona

- wcisnąć 1x przycisk => LED wolno miga = tryb auto + niespełnione warunki do przełączenia na LPG

Aby z trybu "auto" przejść na "benzyna" należy

- włączyć silnik => LED miga = tryb auto + niespełnione warunki do przełączenia na LPG

- wcisnąć 1x przycisk => LED zgaszona = włączony tryb "benzyna"

Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> AL-700 może pracować w 3 trybach:

> - "benzyna" - tylko na benzynie, nigdy nie przełączy się na LPG

> - "auto" - silnik uruchamiany na benzynie, po spełnieniu warunków przechodzi na pracę LPG

> - "awaryjne LPG" - silnik uruchamiany od razu na LPG

Dokładnie tak samo jest u mnie.

> Zachowanie LED po włączeniu ZAPŁONU:

> - LED nie świeci => tryb "benzyna" lub tryb "auto"

I tu jest różnica. U mnie LED nie świeci się tylko w trybie pracy na benzynie.

> - LED zapala się i po chwili miga => tryb "awaryjne LPG"

Niestety, nie mogę potwierdzić ani zaprzeczyć, bo mam wyłączone awaryjne odpalanie na gazie.

> Zachowanie LED po włączeniu SILNIKA:

> - LED nie świeci => tryb "benzyna"

> - LED wolno miga => tryb "auto" + niespełnione warunki do przełączenia na LPG

> - LED szybko miga => spełnione warunki do przełączenia na LPG

> - LED świeci => praca na LPG

Zgadza się. Identycznie zachowuje się centralka u mnie.

> - LED świeci, ale co jakiś czas na moment zgaśnie => jazda na LPG, stan zbiornika = rezerwa LPG

Również nie mogę stwierdzić, bo z tego co gdzieś czytałem funkcja sygnalizacji stanu zbiornika jest w AL-710 lub 720, a nie ma jej w 700. Nie pamiętam dokładnie w której jest, niestety.

Co do reszty Twojego opisu to u mnie można spokojnie przejść z trybu benzynowego na auto już przy włączonym zapłonie, a bez konieczności zapalania silnika. Tak samo na odwrót.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> bo mam wyłączone awaryjne odpalanie na gazie.

I być może dlatego LED zachowuje się inaczej....

Jak kiedys będę się podpinał do centralki, to na próbę wyłączę tę funkcję i sprawdzę zachowanie LED.

> funkcja sygnalizacji stanu zbiornika jest w AL-710 lub 720, a nie ma jej w 700.

W AL-720 jest funkcja pełnego wskazania na czterech chyba LED, w AL-700 jest tylko sygnalizacja rezerwy, jak opisałem. Być może tego nie zauważyłeś, bo LED bardzo rzadko gaśnie sygnalizując rezerwę, albo masz nie ustawione poprawnie "szkiełko" na wielozaworze lub masz nie podłączony biały przewód sygnalizacji rezerwy.

> u mnie można spokojnie przejść z trybu benzynowego na auto już przy włączonym zapłonie, a bez konieczności zapalania silnika.

Jesli LED ci rozróżnia tryb "auto" od "benzyna", to zapewne mozna. Być może u mnie też można, tylko nie widać tego, bo oba tryby sygnalizowane są tak samo...

PS. włącz sobie funkcję "awaryjne LPG", nie musisz jej używać, ale warto ją mieć na wypadek niespodziewanego braku noPb lub uszkodzenia układu podawania noPb, np. pompy paliwa, bezpiecznika lub jej przekaźnika...

Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> W AL-720 jest funkcja pełnego wskazania na czterech chyba LED, w AL-700 jest tylko sygnalizacja

> rezerwy, jak opisałem. Być może tego nie zauważyłeś, bo LED bardzo rzadko gaśnie sygnalizując

> rezerwę, albo masz nie ustawione poprawnie "szkiełko" na wielozaworze lub masz nie podłączony

> biały przewód sygnalizacji rezerwy.

Na 100% mam nie podłączoną sygnalizację rezerwy, bo przy montażu stwierdzili, że mam jakiś stary wielozawór BRC, z którym sygnalizacja i tak by nie działała.

> Jesli LED ci rozróżnia tryb "auto" od "benzyna", to zapewne mozna. Być może u mnie też można, tylko

> nie widać tego, bo oba tryby sygnalizowane są tak samo...

Zdecydowanie rozróżnia. Brak LEDa, jak już pisałem, występuje tylko podczas pracy w trybie benzynowym.

> PS. włącz sobie funkcję "awaryjne LPG", nie musisz jej używać, ale warto ją mieć na wypadek

> niespodziewanego braku noPb lub uszkodzenia układu podawania noPb, np. pompy paliwa,

> bezpiecznika lub jej przekaźnika...

Tak, wiem o tym. Jak tylko uda mi się nawiązać połączenie ze sterownikiem, to włączę.

Jako ciekawostkę powiem, że w Lanosie awaryjne uruchamianie na gazie omija immobilizer...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> przy montażu stwierdzili, że mam jakiś stary wielozawór BRC, z którym sygnalizacja i tak by nie działała.

Chyba ściemnili... W starych wielozaworach sprzed 20 lat do instalek LPG I generacji (jeszcze bez elektrozaworu), na szkiełku był już montowany magnesik z przewodem do sygnału rezerwy, a u ciebie nie ma? Nie wierzę, sprawdź to sobie dla ciekawości...

> Jako ciekawostkę powiem, że w Lanosie awaryjne uruchamianie na gazie omija immobilizer...

Bo zapewne immobilizer odcina tylko sygnały do wtryskiwaczy i/lub przekaźnik pompy paliwa, które podczas jazdy na LPG nie mają znaczenia, a układ podawania iskry na świece i cała reszta dalej działa. Jesli się boisz właczyć funkcję "awaryjne LPG", to zauważ, że nawet teraz złodziej może LPG włączyć "na krótko" podając na elektrozawory +12V tworząc sobie "własne awaryjne LPG" i uruchomić silnik...

Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Chyba ściemnili... W starych wielozaworach sprzed 20 lat do instalek LPG I generacji (jeszcze bez

> elektrozaworu), na szkiełku był już montowany magnesik z przewodem do sygnału rezerwy, a u

> ciebie nie ma? Nie wierzę, sprawdź to sobie dla ciekawości...

Bardzo możliwe. Z tego co pamiętam to jest tam taka wskazówka pokazująca ilość gazu w zbiorniku. A czy ten magnesik jest, to nie mam pojęcia.

U mnie jest taka sytuacja, że od początku istnienia samochodu tj. od 1999 roku była instalacja BRC Blitz czy Just, nie pamiętam już. Gdy kupiłem ten samochód, to okazało się, że instalka w ogóle nie działała. Także podczas doprowadzania tego wszystkiego do użytku powstała taka ulepa różnych części.

Co do awaryjnego uruchamiania na LPG, to masz rację. W starym samochodzie należy spodziewać się wszystkiego i każdej porze, dlatego taka możliwość na pewno byłaby pomocna. smile.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zrobiłem test: wyłączyłem u siebie "awaryjne LPG" i przetestowałem zachowanie LED -> nic się nie zmieniło, tzn. w trybie "benzyna" i "auto" przy włączonym zapłonie i WYłączonym silniku u mnie LED nie świeci.

Dodatkowo, zainspirowany przez Ciebie, potwierdziłem, że przy włączonym zapłonie i WYłączonym silniku poprzez naciskanie przycisku można naprzemiennie zmieniać tryby: "benzyna" -> "auto" -> "benzyna" -> "auto" -> "benzyna" -> "auto" i tak w kółko, ale u mnie LED cały czas nie świeci, więc który tryb jest wybrany, widać tylko w programie AMon...

Najprawdopodobniej mamy różne softy w instalkach, jak mam chyba starszy...

Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.