Skocz do zawartości

Rozmiar opon letnich - lacetti 1.4


Jaruga

Rekomendowane odpowiedzi

186/60 dałem na zimówki, na lato kupiłem 195/60 i dają radę, 185 nie zakładałem ze względu na felgi aluminiowe (6.5" zamiast fabrycznych 6" szerokości), ale jak masz fabryczne felgi o szer. 6" to 185 dadzą radę ale w zakrętach trzeba bardziej uważać,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Witam, jestem tutaj nowym uzytkownikiem i szczęśliwym posiadaczem od 2 tygodni Chevroleta lacetti

> 1.6 hatchback 2004r i mam jak kilka osób problem odnośnie opon, obecnie jest na zimówkach

> 195/55R15 i chce nabyć opony letnie i tu zaczyna się problem 185/60R15 czy 195/60R15 ?

> Za 185/60R15 przemawia to że samochód ma lrzejsze opory toczenia i może mniej palić pozatym mieści

> się w normie (1,2%) od dopuszczalnej 2% normy od orginalnej opony, natomiast gorzej trzyma

> się na takiej oponie drogi

> 195/60R15 lepiej trzyma się drogi, kosztem większych oporów toczenia i róznica od orginalnej opony

> wynosi już 3,2%

> Pare osób wypowiedziało sie na temat wyżej wymienionych opon, ale moze ktoś jeszcze jeździ na

> takich i chciałby się podzielić swoja opinią i odczuciami.

Różnice % wg kalkulatorów są IMO nic nie warte, w naszym były zimowe 195/55/15, a mieliśmy prawie nowe letnie 185/65/15. Zanim założyliśmy sprawdziliśmy w kalkulatorze i różnica była ponad 4%. Postanowiliśmy sprawdzić wg GPS wskazania prędkościomierza na obu kompletach opon i tak:

195/55/15 - wskazania GPS zgodne z licznikiem, może minimalnie niższe.

185/65/16 - wskazania GPS niższe o około 1-2% niż wskazania licznika (wg kalkulatora powinny być 4% wyższe)

Spalanie LPG:

195/55/15 - 13L/100km

185/65/16 - 11L/100km

Choć to może kwestia tego, że cieplej się zrobiło.

Różnicy w jeździe nie ma.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Różnice % wg kalkulatorów są IMO nic nie warte,

Są poglądowe, bo do wyliczeń bierze się tylko teoretyczną średnicę koła.

A opona ugina się, więc "chwilowy" promień jest inny (mniejszy) zlosnik.gif

Dodatkowo im większy profil tym ugięcie opony jest większe

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Różnice % wg kalkulatorów są IMO nic nie warte, w naszym były zimowe 195/55/15, a mieliśmy prawie

> nowe letnie 185/65/15. Zanim założyliśmy sprawdziliśmy w kalkulatorze i różnica była ponad 4%.

> Postanowiliśmy sprawdzić wg GPS wskazania prędkościomierza na obu kompletach opon i tak:

> 195/55/15 - wskazania GPS zgodne z licznikiem, może minimalnie niższe.

> 185/65/16 - wskazania GPS niższe o około 1-2% niż wskazania licznika (wg kalkulatora powinny być 4%

> wyższe)

> Spalanie LPG:

> 195/55/15 - 13L/100km

> 185/65/16 - 11L/100km

> Choć to może kwestia tego, że cieplej się zrobiło.

> Różnicy w jeździe nie ma.

kalkulator podaje jaki procent oryginalnej średnicy stanowi różnica między średnicą docelową a średnicą oryginalną i to jest ten procent.

prędkościomierz samochodowy mierzy de facto prędkość kątową osi (i od niej liniowo zależna w funkcji promienia koła jest prędkość liniowa)

Jeżeli chcemy zbadać jakie będą odchyłki wskazań prędkościomierza/licznika km - musimy przyrównać obwód starej opony do nowej

a obwód jak wiemy to 2pi r smile.gif

czyli można powiedzieć że wzorek na zmianę drogi byłby:

(szer_opony_nowej*profil*2+felga_nowa*25,4)/to samo dla starej

czyli lopatologicznie - gdzie zajedziemy na jednym obrocie koła starego, a gdzie na jednym obrocie nowego smile.gif

chyba że się gdzieś mylę smile.gif

należy pamiętać też o dokładności wskazań GPS i Prędkościomierza, wykonania opon, ich zużycia etc.... smile.gif to tak od strony matematyczno-fizycznej smile.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Są poglądowe, bo do wyliczeń bierze się tylko teoretyczną średnicę koła.

> A opona ugina się, więc "chwilowy" promień jest inny (mniejszy)

> Dodatkowo im większy profil tym ugięcie opony jest większe

o tototo!

reasumując - bez teściowej na pokładzie zajedziesz dalej smile.gif

chyba zabiłem dyskusję 270635636-JUMP2.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Czy rozmiar 195/65 r15 ma rację bytu w tym samochodzie?

Sadzac po zdjeciach wstawionych w tym watku przez kolege "oim" nie ma tragedii z wygladu, ktos tam tez pisal, ze nic nie ociera (co do wskazan licznika trzeba sie przyzwyczaic).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> IMO max profil jaki bym dał, to 195/60R15.

> Do 1,4 raczej bym zapodał 185/60R15

A do 1.6, jakie lepiej założyć, będe jeździł głównie po drogach wiejskich, a ich stan pozostawia wiele do życzenia. Planuje zakup nowych opon i niechciałbym kupować innych za rok, gdyby wybór okazał sie nietrafny. Czy jeźdząc na 185/60R15 faktycznie można zaoszczędzić na paliwie niż na 195/60R15 czy różnica może być niezauważalna?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Czy rozmiar 195/65 r15 ma rację bytu w tym samochodzie?

Moim zdaniem to już zbyt duża ingerencja w zamierzenia projektantów. Mam 195/60/15 i nic wyższego bym już nie dał. Jest zdecydowanie bardziej komfortowo i dziury mniej straszne ale na łukach przy większych prędkościach wymaga nieco większej uwagi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Różnice % wg kalkulatorów są IMO nic nie warte, w naszym były zimowe 195/55/15, a mieliśmy prawie

> nowe letnie 185/65/15. Zanim założyliśmy sprawdziliśmy w kalkulatorze i różnica była ponad 4%.

> Postanowiliśmy sprawdzić wg GPS wskazania prędkościomierza na obu kompletach opon i tak:

> 195/55/15 - wskazania GPS zgodne z licznikiem, może minimalnie niższe.

> 185/65/16 - wskazania GPS niższe o około 1-2% niż wskazania licznika (wg kalkulatora powinny być 4%

> wyższe)

> Spalanie LPG:

> 195/55/15 - 13L/100km

> 185/65/16 - 11L/100km

> Choć to może kwestia tego, że cieplej się zrobiło.

> Różnicy w jeździe nie ma.

Sprostowanie: Właśnie zauważyliśmy z mężem podczas porządków, że poprzednie opony też były 185/65/15 więc moja powyższa wiadomość jest nieprawdziwa. Niemniej można bez obaw jeździć na tym rozmiarze, a licznik pokazuje poprawnie smile.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> A do 1.6, jakie lepiej założyć, będe jeździł głównie po drogach wiejskich, a ich stan pozostawia

> wiele do życzenia. Planuje zakup nowych opon i niechciałbym kupować innych za rok, gdyby wybór

> okazał sie nietrafny. Czy jeźdząc na 185/60R15 faktycznie można zaoszczędzić na paliwie niż na

> 195/60R15 czy różnica może być niezauważalna?

No raczej.

Wciskasz gaz, to pali więcej. Odpuścisz, spali mniej. Mocniej odpuścisz i będziesz jeździł na kropelkę, zatnie się EGR i wydasz na jego wymianę lub czyszczenie zlosnik.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> A do 1.6, jakie lepiej założyć, będe jeździł głównie po drogach wiejskich, a ich stan pozostawia

> wiele do życzenia. Planuje zakup nowych opon i niechciałbym kupować innych za rok, gdyby wybór

> okazał sie nietrafny. Czy jeźdząc na 185/60R15 faktycznie można zaoszczędzić na paliwie niż na

> 195/60R15 czy różnica może być niezauważalna?

Z doswiadczenia napisze Ci, ze nie zauwazysz roznicy (przechodzilem miedzy 195/50/15, 195/55/15, 185/60/15).

Swoim jezdzilem glownie w tereny gdzie ludzie sie dopiero buduja, czesto po wioskach, lasach i samych placach budow, 185/60/15 bylo ok.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.