Skocz do zawartości

Mała zagadka - Croma MJ 150KM/16V


Maniek

Rekomendowane odpowiedzi

> a z ciekawości... jaki koszt? rozumiem że klapy, dpf i egr robiłeś za jednym zamahem?

Nie, EGR i DPF usuwałem wcześniej. Teraz usuwałem klapy i robiłem rozrząd. Za wszystko na ich częściach (SKF, Dayco) zapłaciłem 1150 zł i dostałem roczną gwarancję. Miałem kolektor plastikowy i w nim usunięcie kalp jest tańsze, w metalowym jest drożej bo trzeba spawać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Nie, EGR i DPF usuwałem wcześniej. Teraz usuwałem klapy i robiłem rozrząd. Za wszystko na ich

> częściach (SKF, Dayco) zapłaciłem 1150 zł i dostałem roczną gwarancję. Miałem kolektor

> plastikowy i w nim usunięcie kalp jest tańsze, w metalowym jest drożej bo trzeba spawać.

czy masz może fakturę/paragon gdzie ceny szczegółowe za rozrząd i dokładne symbole itd ? Rozumiem że czyścili cały syf w kolektorze ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> czy masz może fakturę/paragon gdzie ceny szczegółowe za rozrząd i dokładne symbole itd ? Rozumiem

> że czyścili cały syf w kolektorze ?

Tak otrzymałem fakturę oraz gwarancję na rok. Kolektor został dokładnie wymyty w środku. Myślałem, że będzie on bardziej zasyfiony, podobno kolektory plastikowe mniej się brudzą w środku niż metalowe. Całą robotę chłopaki zrobili w około 3.5 godziny są oni dosyć obcykani w tym bo w większości zajmują się tymi silnikami. Z tego co gadałem jest możliwość u nich usunięcia klap bez konieczności zdejmowania rozrządu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> A ja nadal nie rozumie dlaczego to się tam wyciera.... sam kolektor jest tłusty - pięknie

> nasmarowany olejem i mieszaniną sadzy - czyli smarem grafitowym co powoduje, że tam się to

> wyciera tego nie wiem... Jeśli będziemy stosować "rzadkie" oleje to poprzez turbinę powinny

> wpadać do kolektora i smarować te klapy ... taką mam wizję... lub co jakiś czas może dobże

> było by jednak zastosować płukankę kolektora poprzez wtrysk jakiegoś preparatu... tylko czy t

> nie rozwali turbiny jak się coś oderwie i wpadnie na jej łopaty po stronie gorącej... tego się

> obawiam .... Muszę u siebie sprawdzić obecny stan kolektora super czułym instrumentem czyli

> kluczem imbusowym wsadzonym do kolektora po odkręceniu czujnika - ciśnienia i temperatury

> przydał by się jakiś endoskop

To bardzo proste, dlaczego się wyciera?

- Lipne materiały (oszczędności na każdym kroku)

- Kolektor zawalony syfem poprzez niesprawność zaworu EGR, syf osiada na ściankach i powoduje coraz większe opory w poruszaniu się klap. Całość ,,umiera'' w przyśpieszonym tempie.

Do tego należy pamiętać, że w kolektorze ssącym panuję często spore nadciśnienie które potrafi się mocno zmieniać , a to wszystko wywołuje zmienne obciążenia na elementach klap co w konsekwencji nie pomaga żywotności, a wręcz przeciwnie.

Nie ma tu żadnej filozofii. Niestety układy podobne temu, w Fiacie umierają tez w innych markach dlatego pozwolę sobie na wysunięcie teorii, że TTTM i jedynym słusznym rozwiązaniem jest pozbycie się ustrojstwa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Cześć.

Potrzebuję porady w kwestii plastikowego kolektora. Mam do zrobienia rozrząd (z powodu wieku a nie z powodu przebiegu bo ten drugi to tylko 60tys) więc nadarza się okazja sprawdzenia kolektora.

Czy warto tam zaglądać tylko po to aby wyczyścić, czy też lepiej od razu usunąć to co może popsuć silnik?

Jeśli usunę klapy to czy mogę zostawić DPF na swoim miejscu (jest sprawny i mi nie przeszkadza), czy też muszę się go też pozbyć?

Zrobienie wszystkiego na raz zbyt mocno podniesie wartość mojego pojazdu smile.gif i z tego względu mam pewne opory.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> A czy to nie jest tak, że po usunięciu klap silnik trochę bardziej dymi w niskim zakresie obrotów

> co spowoduje, że dpf się będzie szybciej zapychał?

Tak, jednak jest to minimalna różnica i gwarantuję koledze, że przy nieszczelnościach na klapach dymi dużo więcej w całym zakresie. Już wcześniej pisałem, że jeśli klapy są w dobrym stanie to wystarczy odłączyć od dołu sterownik i klapy będą wieczne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> wystarczy odłączyć od dołu sterownik i klapy będą wieczne.

pytania doprecyzowujące:

1. odłączenie sterowania powoduje błąd na desce tak, jak w przypadku EGR?

2. odłączyć przy zgaszonym silniku - wtedy są właściwie ustawione?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> pytania doprecyzowujące:

> 1. odłączenie sterowania powoduje błąd na desce tak, jak w przypadku EGR?

> 2. odłączyć przy zgaszonym silniku - wtedy są właściwie ustawione?

Chyba trzeba odłączyć ten element co rusza klapy. Wtedy sterownik będzie chodził na luźno nie zmieniając położenia klap. Jeżeli odłączysz sterowanie sterownika wywali błąd. Klapy trzeba ustawić w pozycji otwartej. Pewnie trzeba je ustawić ręcznie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Chyba trzeba odłączyć ten element co rusza klapy. Wtedy sterownik będzie chodził na luźno nie

> zmieniając położenia klap. Jeżeli odłączysz sterowanie sterownika wywali błąd. Klapy trzeba

> ustawić w pozycji otwartej. Pewnie trzeba je ustawić ręcznie.

Chyba piszesz o kolektorze aluminiowym... Ja mam pozmianowy i tam nie da się tak łatwo odłączyć listwy od sterownika... a moze jestem w błędzie?

Kto wie jak jest?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Chyba piszesz o kolektorze aluminiowym... Ja mam pozmianowy i tam nie da się tak łatwo odłączyć

> listwy od sterownika... a moze jestem w błędzie?

> Kto wie jak jest?

Z tego co widziałem jak mi wywalali klapy, a mam plastikowy to sterownik da się odkręcić od tego kolektora. Pewnie trzeba by coś urwać od tego sterownika żeby jego ruch nie powodował poruszania się klap. Problem chyba będzie jak ustawić klap w tym kolektorze w metalowym nie ma problemu. Czyli chyba najprostszym rozwiązaniem będzie wywalenie klap całkowicie z kolektora.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> pytania doprecyzowujące:

> 1. odłączenie sterowania powoduje błąd na desce tak, jak w przypadku EGR?

> 2. odłączyć przy zgaszonym silniku - wtedy są właściwie ustawione?

Mam na myśli odłączenie mechaniczne od trzeciej klapy, elektrycznie nic nie zmieniamy. Zostawiamy klapy w pozycji dla wyłączonego silnika, jutro to jeszcze zweryfikuję na 100%.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Co ciebie skłoniło do wyrzucenia klap? Czy były w kiepskim stanie? Czy też zadziałałeś

> profilaktycznie?

> Czy wyłączony EGR i usunięty DPF nie powodują widocznego wzrostu dymienia?

Usunąłem je profilaktycznie. Po usunięciu ich, zaślepieniu EGR i usunięciu DPF raczej nie zauważyłem wzrostu dymienia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pierwsza decyzja podjęta. Robię rozrząd więc przy okazji zdejmę kolektor, wyczyszczę go i usunę klapy. Mając go zdjętego to chyba nie warto unieruchamiać ich poprzez odłączenie sterownika.

Pozostaje druga decyzja do podjęcia. Czy usuwać EGR i DPF? Oba są sprawne - liczę na jakieś podpowiedzi. Co mi to poprawi a co popsuje? Czy mogę miec problemy z diagnostami?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Pierwsza decyzja podjęta. Robię rozrząd więc przy okazji zdejmę kolektor, wyczyszczę go i usunę

> klapy. Mając go zdjętego to chyba nie warto unieruchamiać ich poprzez odłączenie sterownika.

> Pozostaje druga decyzja do podjęcia. Czy usuwać EGR i DPF? Oba są sprawne - liczę na jakieś

> podpowiedzi. Co mi to poprawi a co popsuje? Czy mogę miec problemy z diagnostami?

Sam posiadam DPF i przyślepiony EGR i nie zamierzam tego zmieniać. Wycinając EGR zwiększasz emisję trujących Nox do atmosfery, wycinając DPF generujesz spora ilość rakotwórczej sadzy. Mnie jakoś cieszy posiadanie obu tych ekowynalazków i nie przeszkadzają mi w niczym. Pomyślę o usunięciu DPF i EGR, kiedy częściowo będę zasilał auto alternatywnymi paliwami, wtedy te układy są zbędne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to mamy podobną opinię. EGR mam przyślepiony i sprawny, DPF wypala się co 800 km. I najlepiej żeby tak zostało. Mam tylko obawę, że jak usunę problematyczne klapy to DPF zacznie wypalać się częściej. Czy ktoś może taką wersję potwierdzić?

Po głowie mi jeszcze chodzi aby tych klap nie wywalać tylko ładnie wszystko wyczyścić (oczywiście jeśli wszystko z nimi jest OK) i tak przetrwać do kolejnej wymiany rozrządu - wtedy znowu je skontrolować i wyczyścić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Pierwsza decyzja podjęta. Robię rozrząd więc przy okazji zdejmę kolektor, wyczyszczę go i usunę

> klapy.

Napisz przy okazji w jakim były stanie wizualnie i mechanicznie - może dasz rade zrobić jakieś fotki ?

> Pozostaje druga decyzja do podjęcia. Czy usuwać EGR i DPF? Oba są sprawne - liczę na jakieś

> podpowiedzi. Co mi to poprawi a co popsuje?

Kiedy w Stilo zastosowałem dwie kryzy do EGR-a - u góry i na dole i robiłem testy wczesną wiosną - jak na zewnątrz było kilka-kilkanaście stopni to zauważyłem , że silnik wolniej mi się nagrzewa , zaś przy teście z pełną zaślepką spadała nawet temperatura podczas postoju na światłach .

> Czy mogę miec problemy z diagnostami?

Na razie jeszcze nie grinser006.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Zdaje się, że kolega stosuje dodatki, które poleciłem prawda?

Tak wlalem jak pisalem ONE SHOT do baku i juz sie wywachalo wszystko, a jutro tankowanie do pelna i ten Millers co 60ml na bak sie leje.

Jakie spalanie...coz z 930km komp pokazuje 6,0 ale bylem w gorach z BOXem i rowerami jakies 220km wiec troche podeptalem cromala:)

Przed a Autostrady i troche miasteczekniemieckich srednia byla 5,4 ON a V sr cos kolo 100km

Mam wrazenie, ze ciut ciszej chodzi,ale moze to zludzenie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Tak, ten wleje jutro, a wczesniej taki na mega clean Millera ONE SHOT, 250ml do baku naraz.

Dodatkowo zauważyłem u siebie, że po zastosowaniu Diesel EcoMax silni szybciej odpala, wystarczy bardzo krótkie przytrzymanie rozrusznika i silnik sie uruchamia, prawie jak w PD VW.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Jeszcze jedno pytanie odnośnie klap. Czy znacie kogoś kto żałuje ich usunięcia?

Na forach Opla Vectry znajdziesz całe rzesze wyznawców wymiany kolektora na taki z ,,poprawionymi'' klapami, którzy zlinczują każdego kto odważy się napisać, że klapy usunął.

Osobiście uważam, że silniki 1.9 150 mają ewidentne wady na które składają się :

- Klapy wirowe w kolektorze

- Zawór EGR który w zasadzie nigdy nie działa jak należy

Oczywiście usunięcie tych elementów powoduje pewne zmiany w pracy silnika, ale są one dla większości użytkowników niezauważalne.

Dużo więcej pożytku z tego niż strat.

Moje zdanie jest takie, że o ile ktoś ma zamiar pojeździć samochodem z tym silnikiem powinien w zasadzie w ciemno zainwestować w wywalenie newralgicznych punktów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> No i właśnie te kilkadziesiąt stron wątku z forum vectry namąciło mi w głowie do tego stopnia, że

> nawet wyjeżdżając do mechanika nie będę do końca wiedział czy jadę tam aby usunąć klapy czy

> aby je tylko wyczyścić.

Każdy ma wybór, zrób jak uważasz ok.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> No i właśnie te kilkadziesiąt stron wątku z forum vectry namąciło mi w głowie do tego stopnia, że

> nawet wyjeżdżając do mechanika nie będę do końca wiedział czy jadę tam aby usunąć klapy czy

> aby je tylko wyczyścić.

Znam kogoś kto na tym naprawionym, wychwalanym na forum Vectry pojeździł 9 miesięcy i się posypał. Dlatego ja je w swoim Stilo wywaliłem i jest ok. Parametry na hamowni praktycznie identyczne jak na sprawnych klapach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Czy da się zdjąć kolektor bez ruszania rozrządu? Bo jest ponoć kiepski dostęp przez pompę wtryskową

> do jednej śruby.

Da się, choć łatwe to nie jest. Czasami bywają z tym problemy, ale Marcin z Cinsoftu zrobił u mnie taki manewr. Nie wiem jak przy kolektorze z tworzywa, ja miałem metalowy ok.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

No i stało się. To znaczy nic się nie stało. Pisałem wcześniej, że nie wiem co zrobić z klapami. Zmieniając rozrząd mechanik rozkręcił mi kolektor i z uwagi na to, że nie był jakoś mocno zasyfiony i klapy sprawiają wrażenie dobrze umocowanych, skończyło się tylko na wyczyszczeniu wszystkiego. Mam nadzieję, że nie będę kiedyś żałował.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.