Skocz do zawartości

[G] silniczek obiegu wewnętrznego - FOTY - rezebrany


piotrulex

Rekomendowane odpowiedzi

Proszę o pomoc

Silniczek jak widać. Rozebrany. Gdzieś tu pisaliście o jakimś odklejonym magnesie ale ja tu nic nadzwyczajnego nie widzę.

Jak auto kupiliśmy to nic nie reagowało na wciśnięcie guzika po za zapalaniem w nim lampki.

W zeszły weekend wyjąłem, rozebrałem, złożyłem i cos tam zaczęło buczeć. Zwykle zamknęło obieg dając powietrze z wewnątrz ale mało kiedy chciał już otwierać. Raz otwierał, raz nie więc tak całkiem zepsute to nie jest.

Co tu mogę postarać się naprawić?

Co sprawdzić?

Coś tu wymodzę?

287532777-IMG_8972.JPG

287532777-IMG_8974.JPG

287532777-IMG_8979.JPG

287532777-IMG_8981.JPG

post-30076-14352523253391_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Wyciągnij wirnik i sprawdź czy magnes się nie odkleił i zrób foty wirnika

Wirnika nie mogę wyjąć gdyż nie mogę zdjąć tego miedzianego ślimaka z końcówki

Faktycznie ten magnes który jest w całości w całej obudowie można wewnątrz niej obrócić.

To niedobrze?

O to chodzi?

Wkleić to jakoś?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ja przykleił na kropelkę. Wciśnięty w głąb.

się robi, niebawem dam znać jak efekty

dzięki

> Skorzystałem z pomysłu jakiegoś kolegi montując diody i

> krańcówki.

> Ja korzystałem z tego manualu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> się robi, niebawem dam znać jak efekty

> dzięki

> > Ja korzystałem z tego manualu

Tylko zwróć uwagę aby magnes był ustawiony w odpowiedniej pozycji. Tzn wycięcie w magnesie powinno sie pokrywać z kreską którą wyciecie zostawiło na obudowie wink.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Tylko zwróć uwagę aby magnes był ustawiony w odpowiedniej pozycji. Tzn wycięcie w magnesie powinno

> sie pokrywać z kreską którą wyciecie zostawiło na obudowie

za późno - poklejone wink.gif

Jest lepiej tzn prawie dopbrze

Powiedzmy na 20 prób 19 daje pozytywne rezultaty jednak za tym 20-tym razem zamknie i już nie chce otworzyć

Tak więc taki błąd dyskwalifikuje to urządzenie. Jak zamknie i nie chce otworzyć to jakos tak buczy ten silniczek lekko drżąc jakby cały czas coś tam intensywnie pracował

Jakieś pomysły?

To wcięcie i ustawienie to chyba mało istotne, tak myślę

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Jakieś pomysły?

> To wcięcie i ustawienie to chyba mało istotne, tak myślę

No wlasnie jak mialem z tym problem to przegrzebalem pol internetu zlosnik.gif i okazuje sie, ze to aby magnes byl tak samo ustawiony jak fabrycznie jest istotne do prawdlowego dzialania wink.gif. A dlaczego? Nie pytaj bo nie wiem 270751858-jezyk.gif. Ja ustawilem wg kreski i dziala od lipca.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> No wlasnie jak mialem z tym problem to przegrzebalem pol internetu i okazuje sie, ze to aby

> magnes byl tak samo ustawiony jak fabrycznie jest istotne do prawdlowego dzialania . A

> dlaczego? Nie pytaj bo nie wiem . Ja ustawilem wg kreski i dziala od lipca.

Na odklejenie i powtórne klejenie nie ma szans

Czyli pozamiatane?

Wszystkim którzy czytają i doradzają przyszłościowo proponuje pisać, ze ustawienie magnesu ma znaczenie frown.gif

O ile widzę nacięcie na magnesie to w obudowie za specjalnie nie. W górnej części jest jedynie takie małe wcięcie w obudowie

Zapodaj tu jakąś fotę z zaznaczeniem tej kreski na obudowie o której piszesz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

E tam. To jest zwykły silnik. IMHO ustawienie magnesu nie ma wpływu na jego działanie. Dowodzi to działanie silniczka. A to, że czasami nie chce ruszyć, może blaszki ustawiają się akurat między działkami komutatora. Rusz troszkę krańcówkami i sprawdź, czy wszystkie blaszki dobrze dotykają wirnika, bo na fotce wyglądają na nierówno wygięte.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> E tam. To jest zwykły silnik. IMHO ustawienie magnesu nie ma wpływu na jego działanie. Dowodzi to

> działanie silniczka. A to, że czasami nie chce ruszyć, może blaszki ustawiają się akurat

> między działkami komutatora. Rusz troszkę krańcówkami i sprawdź, czy wszystkie blaszki dobrze

> dotykają wirnika, bo na fotce wyglądają na nierówno wygięte.

Przy wyciąganiu się powyginały jednak przed złożeniem starałem się równo je podoginać

Mi też nie wydaje się aby ułożenie tego magnesu maiło znaczenie gdyż patrząc na jego budowę iż znając działanie takich silniczków to magnes ten jest ciągły i identyczny na całym obwodzie a wirnik staje w rożnych pozycjach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> E tam. To jest zwykły silnik. IMHO ustawienie magnesu nie ma wpływu na jego działanie. Dowodzi to

> działanie silniczka. A to, że czasami nie chce ruszyć, może blaszki ustawiają się akurat

> między działkami komutatora. Rusz troszkę krańcówkami i sprawdź, czy wszystkie blaszki dobrze

> dotykają wirnika, bo na fotce wyglądają na nierówno wygięte.

Moze ustawienie magnesu faktycznie nie ma wplywu na prawdlowe dzialanie. Ja tylko pisze ze korzystalem z manuala w ktorym pisalo aby zwrocic uwage na ustawienie magnesu w obudowie w polozeniu jak przed remontem wink.gif. Jako ze sie na tym nie znam to zwrocilem szczegolna uwage aby tak bylo i wszystko dziala jak nalezy wink.gif. A czy jakbym inaczej go ustawil i by dzialal tego nie wiem. Postaram sie znalesc wieczorem tego manuala smile.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Moze ustawienie magnesu faktycznie nie ma wplywu na prawdlowe dzialanie. Ja tylko pisze ze

> korzystalem z manuala w ktorym pisalo aby zwrocic uwage na ustawienie magnesu w obudowie w

> polozeniu jak przed remontem . Jako ze sie na tym nie znam to zwrocilem szczegolna uwage aby

> tak bylo i wszystko dziala jak nalezy . A czy jakbym inaczej go ustawil i by dzialal tego nie

> wiem. Postaram sie znalesc wieczorem tego manuala

jak można ustawić:

> "ustawienie magnesu w obudowie w polozeniu jak przed remontem"

skoro magnes się odkleił, był ruchomy i się obracał?

skąd mam wiedzieć jak było nominalnie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> skąd mam wiedzieć jak było nominalnie?

Mages jest w pewnym miejscu polaczony, w miejscu tego polaczenia odbija sie taka kreska/cien na obudowie. I chdzilo o to aby laczenie tego magnesu pokrywalo sie z ta kreska na obudowie ktora zostawil magnes gdy byl fabrycznie nieruchomy . Tak czy siak ja sie na tym nie znam, zrobilem tak jak pisalo ( zdaje sie to bylo na forum zafiry A) i dziala, a z obiegu korzystam dosc czesto.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Mages jest w pewnym miejscu polaczony, w miejscu tego polaczenia odbija sie taka kreska/cien na

> obudowie. I chdzilo o to aby laczenie tego magnesu pokrywalo sie z ta kreska na obudowie ktora

> zostawil magnes gdy byl fabrycznie nieruchomy . Tak czy siak ja sie na tym nie znam, zrobilem

> tak jak pisalo ( zdaje sie to bylo na forum zafiry A) i dziala, a z obiegu korzystam dosc

> czesto.

Magnes u mnie się obracał, żadnej kreski w sumie po fakcie ale nie wypatrzyłem. Nie bardzo wiem nawet jak mógłbym zrobić to tak jak Ty sugerujesz nie mając śladu pierwotnego ustawienia magnesu ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Magnes u mnie się obracał, żadnej kreski w sumie po fakcie ale nie wypatrzyłem. Nie bardzo wiem

> nawet jak mógłbym zrobić to tak jak Ty sugerujesz nie mając śladu pierwotnego ustawienia

> magnesu ...

U mnie magnes tez chodzil luzno. Kreska jak sie przypatrzylem to byla i ustawilem go tak jak byl poprzednio 270751858-jezyk.gif. Szkoda ze nie wiedziales zeby przyczaic ten slad wczesniej bo jakbys sie przyjrzal to jakis cien magnes w miejscu laczenia musial zostawic wink.gif

W TYM temacie ktoś wspominał właśnie o ustawianiu magnesu i to tym się chyba posiłkowałem smile.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> E tam. To jest zwykły silnik. IMHO ustawienie magnesu nie ma wpływu na jego działanie. Dowodzi to

> działanie silniczka. A to, że czasami nie chce ruszyć, może blaszki ustawiają się akurat

> między działkami komutatora. Rusz troszkę krańcówkami i sprawdź, czy wszystkie blaszki dobrze

> dotykają wirnika, bo na fotce wyglądają na nierówno wygięte.

Ma znaczenie bo ten magnes mimo że taki obły normalnie ma bieguny N S. i jest ustawiony wzgl osi szczotek tak by w momencie komutacji mieć największy moment siły. Wirniki trójuzwojeniowe nie mają martwego pola ale magnes musi być tak ustawiony żeby uzyskać najlepszą sprawność. Źle ustawiony będzie powodował że silnik będzie słaby, za słaby by ruszyć pod obciążeniem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ma znaczenie bo ten magnes mimo że taki obły normalnie ma bieguny N S. i jest ustawiony wzgl osi

> szczotek tak by w momencie komutacji mieć największy moment siły. Wirniki trójuzwojeniowe nie

> mają martwego pola ale magnes musi być tak ustawiony żeby uzyskać najlepszą sprawność. Źle

> ustawiony będzie powodował że silnik będzie słaby, za słaby by ruszyć pod obciążeniem.

Ooooo, i to jest rozsądnie wytłumaczone

Po czym mam poznać jak ma być ustawione zakładajac ze wewnątrz obudowy śladów po kresce nie mam?

Coś na zewnatrz? jakieś wciecie czy jak? Moze ktoś jakąś fotę ze sprawnego by dołączył z widocznym środkiem?

Przekręce odpowiednio ten dekiel ze szczotkami i na stałe przykleje w odpowiednim miejscu zamiast wkładać na poprzednie miejsce i zaginać blaszki smile.gif

Przesunę o tyle o ile nieprawidłowo wkleiłem magnes ale muszę mieć jakiś punkt odniesienia smile.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> jak ma być ustawione

Mogę się poszczycić tym, że chyba pierwszy naprawiłem ten silniczek (na żadnym z forów ok. 8 lat temu nie było opisu jak to zrobić). Oczywiście zauważyłem, że magnes porusza się w obudowie i go przykleiłem w losowym położeniu. Okazało się po tym, że silniczek działa, ale jest słaby - można go zatrzymać palcami i już nie startuje. Wtedy to odkryłem, że magnes źle przykleiłem. Postanowiłem wówczas dopasować kapselek do magnesu: metodą doświadczalną odnalazłem takie ustawienie, przy którym silniczek ma największą moc oraz po zatrzymaniu i puszczeniu wirnika kręci się dalej. Tak ustaliłem kapselek i do dziś obieg wewnętrzny działa bez zakłóceń (po dorobieniu krańcówek z diodami, co również wymyśliłem).

PS. IMO wzajemne, właściwe ustawienie magnesu względem "szczotek" wirnika ma analogiczne znaczenie, jak "kąt wyprzedzenia zapłonu" w silnikach iskrowych: wpływa istotnie na pracę silniczka i jego moc.

Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> ... zauważyłem, że magnes porusza się w obudowie i

> go przykleiłem w losowym położeniu. Okazało się po tym, że silniczek działa, ale jest słaby -

> można go zatrzymać palcami i już nie startuje. Wtedy to odkryłem, że magnes źle przykleiłem.

Pewnie mam tak samo

> Postanowiłem wówczas dopasować kapselek do magnesu:

Właśnie tak chcę zrobić

> metodą doświadczalną odnalazłem takie

> ustawienie, przy którym silniczek ma największą moc oraz po zatrzymaniu i puszczeniu wirnika

> kręci się dalej. Tak ustaliłem kapselek

i własnie tak pewnie zrobię

> i do dziś obieg wewnętrzny działa bez zakłóceń (po

> dorobieniu krańcówek z diodami, co również wymyśliłem).

> Pozdr.

te diody i krańcówki to już raczej nie na moją głowę oraz dłonie frown.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Myślę, że na pewno dałbyś radę. Za części zapłacił byś 2 zł niecałe. Potrzebna jedynie lutownica i

> trochę czasu

to proszę o manual

lutownice mam w chałupie, co prawda ma jakieś 5 lat ale całkiem nowa smile.gif

jeden z wyuczonych zawodów to mechanik samochodowy więc postaram się smile.gif

Dawać chłopy mi tu manuala a niebawem zdam relację smile.gif i otworzę serwis tych silniczków smile.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> otworzę serwis tych silniczków

Nic z tego, masz silniczek Delphi z zębatką, a krańcówki są łatwo montowane na silniku Behr (z dźwigienką). Możesz conajwyżej zamontować krańcówki na klapie obiegu, ale to dużo roboty z montażem, bo kiepski dostęp.

Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Już to kiedyś pisałem, ale powtórzę. Magnes ustawiałem mierząc prąd pobierany przez silnik bez obciążenia przy obrotach w prawo i w lewo. Ustawienie poprawne to takie, przy którym prądy są mniej więcej równe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Nic z tego, masz silniczek Delphi z zębatką, a krańcówki są łatwo montowane na silniku Behr (z

> dźwigienką). Możesz conajwyżej zamontować krańcówki na klapie obiegu, ale to dużo roboty z

> montażem, bo kiepski dostęp.

> Pozdr.

z mojego silniczka wystaje tylko taki zębaty sworzeń. na alledrogo widziałem takie z takim czymś większym na końcu

Dzieki, już wszystkow iem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Już to kiedyś pisałem, ale powtórzę. Magnes ustawiałem mierząc prąd pobierany przez silnik bez

> obciążenia przy obrotach w prawo i w lewo. Ustawienie poprawne to takie, przy którym prądy są

> mniej więcej równe.

Super, mam fadera elektryka to mam nadzieje ogarniemy, to bardzo cenne co napisałeś i brzmi fachowo oraz wiarygodnie smile.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Postanowiłem wówczas dopasować kapselek do magnesu: metodą doświadczalną odnalazłem takie

> ustawienie, przy którym silniczek ma największą moc oraz po zatrzymaniu i puszczeniu wirnika

> kręci się dalej. Tak ustaliłem kapselek ...

Na razie również tak zrobiłem i po zatrzymaniu palcem startuje za każdym razem i w obie strony

Jedna uwaga do tego co powyżej napisał kolega

Jak w jedna stronę dopasuje tak dekiel, ze silnik zasuwa "na ucho" idealnie i najszybciej to w drugą stronę chodzi raczej mizernie i po zatrzymaniu potrafi nie wystartować

Sugeruje więc wypośrodkować aby w każdą stronę chodził raczej podobnie czyli nie najlepiej ale i nie najgorzej smile.gif

Miernik, który miałem był o zbyt dużej skali i w jedną stronę jak pokazywał 0,01 czegoś tam to w drugą 0,00

Dziś może do ręki wpadnie taki starszy wskazówkowy miernik o dokładniejszej skali to się pomierzy dla pewności i złoży smile.gif

Oczywiście dam znać ale widzę, ze już jest dobrze

ok.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Już to kiedyś pisałem, ale powtórzę. Magnes ustawiałem mierząc prąd pobierany przez silnik bez

> obciążenia przy obrotach w prawo i w lewo. Ustawienie poprawne to takie, przy którym prądy są

> mniej więcej równe.

Więc tato elektryk znalazł stary wskazówkowy miernik ale za to bardzo dokładny. Rok produkcji miernika 1964 i pięknie działa. Nawet nie mogłem na całkiem najdokładniejszej skali mierzyć bo dochodziła wskazówka do końca smile.gif Pomierzony tak aby w obie strony pokazywał tak samo i jak najmniej. miejsce różniło się z 5mm na obwodzie do tego które ustawiłem na czuja. Zabezpieczone taśmą przed przesunięciem, złożone, zamontowane i żona cieszy się od wczorajszego popołudnia z działającego obiegu wewętrznego smile.gif

Bardzo dziękuję wszystkim za pomoc

Posiadając odpowiednią wiedzę choćby zawartą w tym temacie całość razem z wymontowaniem i zamontowaniem zajmuje mniej niż godzinę ok.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> żona cieszy się

Nie pocieszy się długo: prędzej, czy później magnes odklei się, przypominam, że połączenia elektryczne są takie, że w skrajnych położeniach klapy do silniczka nadal przyłożone jest napięcie mimo, że wirnik został zatrzymany i silniczek pracuje na tzw. zwarciu pobierając duży prąd, grzeje się itd....

Pomyśl nad przyklejeniem do obudowy silnika dmuchawy krańcówek/wyłączników, które będą przerywać obwód w skrajnych położeniach klapy/kopuły obiegu wewnętrznego. Wtedy faktycznie spokój na wieczność, bo silniczek będzie pracował tylko w czasie zmiany pozycji klapy!

287551181-obiegwewnetrzny-schemat.jpg

Krańcówki zamocowane powinny być w zaznaczonych miejscach, choć będzie to bardzo trudne (do górnego punktu chyba łatwiej będzie dojść od zewnątrz):

287551181-Obudowa-krancowkiDelphi01.jpg

Można zamiast powyższego układu diod i krańcówek zastosować układ ograniczający prąd silniczka, ale nadal będzie on pracował, tylko mniej będzie się grzał i z mniejszą siłą odrywał magnes:

287551181-Ogranicznikpradusilniczka150mA-wersja2.jpg

I płytka do niego:

287551181-Ogranicznikpradusilniczka150mA-wersja2-PCBielementy.jpg

Rezystory R dobieramy doświadczalnie po pomiarze prądu przed i po zatrzymaniu się silnika, ale podłączonego do klapy!!!

==============================

Poniżej wersja prostsza, ograniczenie do 150 mA, można zmienić prąd, zmieniając resystor R1:

287551181-Ogranicznikpradusilniczka150mA.jpg

Ww. układy bazowane na przykładzie z noty katalogowej LM317:

287551181-OgranicznikpradunaLM317.JPG

Pozdr.

post-65098-1435252334877_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Nie pocieszy się długo: prędzej, czy później magnes odklei się ...

Więc odszukam temat jak się odklei i pomyślę raz jeszcze

Na obecna chwilę działa a manual przewyższa moją percepcje tematu icon_eek.gif

Dzięki za pomoc

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 8 miesięcy później...

> Więc odszukam temat jak się odklei i pomyślę raz jeszcze

> Na obecna chwilę działa a manual przewyższa moją percepcje tematu

> Dzięki za pomoc

Od jakiegoś czasu nie działą - przynajmniej tak twierdzi kierowniczka. Jak bedzie czas czyli w przerwie miedzy świetami a Sylwestrem może się za to zabiorę smile.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.