przemty Napisano 22 Maja 2015 Udostępnij Napisano 22 Maja 2015 > Zapłacę jeśli ktoś znajdzie rozwiązanie Ile dajesz? A rozwiązanie: jeździć wolniej Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tadi156 Napisano 22 Maja 2015 Udostępnij Napisano 22 Maja 2015 > Ile dajesz? > A rozwiązanie: jeździć wolniej to nie jest rozwiązanie zreszta jak się wolniej jeździ też nie jest ok. Na wolnych obrotach silnik ładnie pracuje a w innych zakresach obrotów coś mu brakuje i nie pracuje płynnie.. Za 2tyś mogę kupić drugi silnik z małym przebiegiem (ale nigdy gwarancji nie ma) Ja chciałbym wydać mniej i wiedzieć w czym rzecz Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bratPit Napisano 22 Maja 2015 Autor Udostępnij Napisano 22 Maja 2015 > Vectra C - jak wspomnialem wczesniej - ten sam problem. Pomimo, że przecież V-C jest znacznie lepiej wyciszona od A-H, tylko problemem jest charakter tego dźwięku - który przedostaje się przez wszystko - tak jakby ściana grodziowa była membraną a nie przeszkodą dla niego, > Auto bylo u kolejnego mechanika, stwierdzil > ze to musi byc wydech ze plecionka w zamienniku rury kolektorowej (bosal lub walker nie > pamietam) jest nie tak. Oczywiscie plecie bzdury bo poprzednia rura mimo uwalonej plecionki > dawala ten sam efekt a jest wielce prawdopodobne ze byla oryginala. A nawet jezeli nie > oryginalna, to cos by sie zmienilo, a zmiany nie zarejestrowalem zadnej. oczywiście, że plecie bzdury, ja u siebie zmieniałem całość układu wydechowego, od kolektora (oryginał GM, poprzez wymianę najpierw plecionki, a później całej dwuruki), tłumik środkowy na Bosala, końcowy oryginał GM i NIC to nie dało. Odczuwalna zmiana była w momencie dołożenia rezonatora drgań kołyski (nawet został mi drugi po sprzedaży auta którego nie zdążyłem zamontować), i po zmianie zawieszeń wydechu na bardzo miękkie. > Radzilem sie na angielskim forum, nikt nie pomogl niestety. > Do mechanikow nawet nie jezdzijcie, kazdy stwierdza co innego lub nic. Bylem chyba u 6 lacznie z 2x > ASO. Strata czasu i czasem kasy. Najmadrzejsza rzecz powiedzial jeden tlumikarz... stwierdzil > ze to nie od wydechu, a jak przeszkadza najlepiej sprzedac, niektore egz. aut tak maja i sie w > to nie wejdzie. Porada byla za free:) Mysle ze jedyne co mozna by zrobic to rozebrac silnik i > sprawdzic czy wszystkie el. trzymaja normy. Oczywiscie nikt z nas tego nie zrobi. I tu jest clue - coś w silniku powoduje charakterystyczne drgania przenoszące się na karoserię która staje się pudłem rezonansowym. Gdyby znaleźć ich źródło sprawa była by rozstrzygnięta. Gdybym od początku to wiedział, to tę kasę którą później wpakowałem w to auto przeznaczyłbym na kompletną rozbiórkę tego silnika do zera sprawdzenie czy nie ma luzów na sworzniach główek tłoków, czy wał nie jest skręcony etc, a później na wyważenie tego silnika tak, jak wyważa się do sportu silniki, które będą kręcone na 7-8 tys obrotów na minutę (wyważanie statyczne i dynamiczne i zelżenie ukł. korbowo tłokowego). Kosztowałoby mnie to pewnie parę tys. zł ale pewnie to rozwiązało by sprawę. A tak wpakowałem parę tys w rzeczy które pudrowały syfa. Drugą rzeczą, którą był zrobił to wymiana skrzyni na F17W394 - obroty wówczas spadłyby o 400-500 na V-tym biegu. Auto byłoby ekonomiczniejsze i dałoby się szybciej jeździć w trasie. > Jestem przed wakacyjna trasa i dlatego staralem sie wiecej pogrzebac, ale naprawde nic nie da sie > zrobic. Sama mysl jazdy 120-130km/h powoduje ze mam ochote dzisiaj sprzedac auto. doskonale Cię rozumiem bo ja się z tym męczyłem 1,5 roku, a powody do żartów mogą mieć tylko ci, którzy takim autem nie mieli okazji się przejechać chociaż z pół godziny autostradą, > Oczywiscie > tego nie zrobie bo zainwestowalem w Vectre LPG itp a na codzien jezdze po miescie wiec problem > dotyka mnie w ograniczony sposob. > Pozostaje za pare lat (liczylem ze vectra pojezdze z 5 ale napewno bedzie to mniej) szukac... > cokolwiek innego byle nie Opla... smutne no niestety, moja Astra poszła do człowieka który mieszka w małym miasteczku i porusza się po 7-10km nie przekraczając 100km/h. On będzie super zakochany w tym aucie. Ale ktoś kto potrzebuje pojechać chociażby na trasie KR-RZ gdzie po 0,5h jazdy 120km/h boli Cię głowa i musisz jechać 110km/h to po co komu takie auto? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
lucgfx Napisano 22 Maja 2015 Udostępnij Napisano 22 Maja 2015 > to nie jest rozwiązanie zreszta jak się wolniej jeździ też nie jest ok. > Na wolnych obrotach silnik ładnie pracuje a w innych zakresach obrotów coś mu brakuje i nie pracuje > płynnie.. > Za 2tyś mogę kupić drugi silnik z małym przebiegiem (ale nigdy gwarancji nie ma) > Ja chciałbym wydać mniej i wiedzieć w czym rzecz To nie jest rozwiazanie bo bedzie tak samo buczec A jak nie to zacznie buczyc przy jakims przebiegu. Rozwiazanie jest tylko jedno tak jak podano w tym watku... zmiana silnika, zmiana budy czyli zmiana auta. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bratPit Napisano 22 Maja 2015 Autor Udostępnij Napisano 22 Maja 2015 > to nie jest rozwiązanie zreszta jak się wolniej jeździ też nie jest ok. > Na wolnych obrotach silnik ładnie pracuje a w innych zakresach obrotów coś mu brakuje i nie pracuje > płynnie.. > Za 2tyś mogę kupić drugi silnik z małym przebiegiem (ale nigdy gwarancji nie ma) > Ja chciałbym wydać mniej i wiedzieć w czym rzecz tu chodzi o drgania tego silnika - gdybym to wiedział wcześniej, to będąc na hamowni u Goduli pogadałbym z nim, ile można z tym silnikiem zrobić wyważając go statycznie i dynamicznie, ile by to kosztowało, sprawa byłaby jasna. Chłop by rozebrał, zrobił, wyważył i po temacie. A tak, to tylko się z nim przejechałem tym autem potwierdził, że rzeczywiście coś dziwnie buczy, ale nie wie co i trzeba by szukać przyczyny. Ja na to wtedy nie miałem czasu i nie wiedziałem jeszcze o co chodzi. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tadi156 Napisano 22 Maja 2015 Udostępnij Napisano 22 Maja 2015 > tu chodzi o drgania tego silnika - gdybym to wiedział wcześniej, to będąc na hamowni u Goduli > pogadałbym z nim, ile można z tym silnikiem zrobić wyważając go statycznie i dynamicznie, ile > by to kosztowało, sprawa byłaby jasna. Chłop by rozebrał, zrobił, wyważył i po temacie. A tak, > to tylko się z nim przejechałem tym autem potwierdził, że rzeczywiście coś dziwnie buczy, ale > nie wie co i trzeba by szukać przyczyny. Ja na to wtedy nie miałem czasu i nie wiedziałem > jeszcze o co chodzi. ja żałuję, że tego nie zrobiłem jak miałem rozebrany silnik Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
rostex Napisano 22 Maja 2015 Udostępnij Napisano 22 Maja 2015 > Ile dajesz? > A rozwiązanie: jeździć wolniej A Tobie buczy motor przy 140km/h czy nigdy tyle nie jechałeś? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bratPit Napisano 22 Maja 2015 Autor Udostępnij Napisano 22 Maja 2015 > ja żałuję, że tego nie zrobiłem jak miałem rozebrany silnik fakt, Ty byłeś najbliżej rozwiązania. ATSD ciekawe czy samo wyważanie by nie wystarczyło ? Czy np trzeba by zelżyć cały układ i wyważyć? Bo skoro jedne buczą inne nie, to znaczy, że niektóre egzemplarze mają większe drgania od pozostałych. A ten dźwięk to przecież wzbudzone elementy nadwozia do drgań od silnika. A drgania to układ korbowo-tłokowy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
przemty Napisano 22 Maja 2015 Udostępnij Napisano 22 Maja 2015 > A Tobie buczy motor przy 140km/h czy nigdy tyle nie jechałeś? Musiałbym miec porównanie do innego auta z tym silnikiem aby wiedzieć czy to jest "buczenie"... Ogólnie rzadko takimi prędkościami jeżdżę (jedynie jakieś dalsze wyjazdy) bo i nie mam za bardzo gdzie u siebie... Powiem tak, przy 140 km/h jest głośno w aucie ale czy to jest buczenie to nie wiem - dla mnie normalny odgłos pracy silnika przy takiej prędkości obrotowej silnika... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tadi156 Napisano 22 Maja 2015 Udostępnij Napisano 22 Maja 2015 > fakt, Ty byłeś najbliżej rozwiązania. > ATSD ciekawe czy samo wyważanie by nie wystarczyło ? > Czy np trzeba by zelżyć cały układ i wyważyć? > Bo skoro jedne buczą inne nie, to znaczy, że niektóre egzemplarze mają większe drgania od > pozostałych. A ten dźwięk to przecież wzbudzone elementy nadwozia do drgań od silnika. A > drgania to układ korbowo-tłokowy. mogło by starczyć pewnie samo wyważenie, tylko trzeba wiedzieć jeszcze co wyważyć... i tak trzeba wał i tłoki wyjąć. Samo wyważenie to jeszcze nie jest jakiś duży koszt. Więcej rozebranie i złożenie silnika Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bratPit Napisano 22 Maja 2015 Autor Udostępnij Napisano 22 Maja 2015 > mogło by starczyć pewnie samo wyważenie, tylko trzeba wiedzieć jeszcze co wyważyć... i tak trzeba > wał i tłoki wyjąć. > Samo wyważenie to jeszcze nie jest jakiś duży koszt. Więcej rozebranie i złożenie silnika nie wiem jaka jest procedura wyważania układu korbowo tłokowego, ale firmy tuningowe z prawdziwego zdarzenia to robią, skoro to nieduży koszt to kpl uszczelek silnika wychodzi pewnie z 500zł, do tego wymont/zamont silnika i jego rozbiórka i złożenie + wyważanie. Pewnie zamknęłoby się w 2 do 3 tys zł. Gdybym o tym wiedział na początku to bym się nie zastanawiał. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bratPit Napisano 22 Maja 2015 Autor Udostępnij Napisano 22 Maja 2015 > Musiałbym miec porównanie do innego auta z tym silnikiem aby wiedzieć czy to jest "buczenie"... > Ogólnie rzadko takimi prędkościami jeżdżę (jedynie jakieś dalsze wyjazdy) bo i nie mam za > bardzo gdzie u siebie... > Powiem tak, przy 140 km/h jest głośno w aucie ale czy to jest buczenie to nie wiem - dla mnie > normalny odgłos pracy silnika przy takiej prędkości obrotowej silnika... gdyby Ci buczało to byś nie miał wątpliwości... wjechanie na autostradę i włączenie tempomatu na 130km/h wymaga dużej odporności na hałas, ja pracuję w przemyśle i dla mnie hałas to nie novum ale dźwięk o natężeniu >80dB i f=160Hz jest wyjątkowo upierdliwy do zniesienia Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
przemty Napisano 22 Maja 2015 Udostępnij Napisano 22 Maja 2015 > Pewnie zamknęłoby się w > 2 do 3 tys zł. Gdybym o tym wiedział na początku to bym się nie zastanawiał. Podziwiam Cię i nie za wytrwałość w temacie jaką się wykazałeś ( bo to jest mega szacun) a za wykładanie takich kwot na zwykłe auto... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tadi156 Napisano 22 Maja 2015 Udostępnij Napisano 22 Maja 2015 > Podziwiam Cię i nie za wytrwałość w temacie jaką się wykazałeś ( bo to jest mega szacun) a za > wykładanie takich kwot na zwykłe auto... też bym to zrobił, żeby mieć spokój i przyjemność z jazdy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bratPit Napisano 22 Maja 2015 Autor Udostępnij Napisano 22 Maja 2015 > Podziwiam Cię i nie za wytrwałość w temacie jaką się wykazałeś ( bo to jest mega szacun) a za > wykładanie takich kwot na zwykłe auto... tja... nie wiem czy to powód do satysfakcji - w końcu nawet taka determinacja w dążeniu do celu nie doprowadziła mnie do rozwiązania problemu, za to kolejny właściciel będzie wychwalał Astrę H pod niebiosy... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
przemty Napisano 22 Maja 2015 Udostępnij Napisano 22 Maja 2015 > też bym to zrobił, żeby mieć spokój i przyjemność z jazdy. No ale robiłbyś to nie wiedząc jaki będzie efekt końcowy - czyli można powiedzieć, że wydawałbyś w ciemno pieniądze i to właśnie "podziwiam"... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
przemty Napisano 22 Maja 2015 Udostępnij Napisano 22 Maja 2015 > za to kolejny właściciel będzie wychwalał Astrę H > pod niebiosy... taaaa, żeby tylko (po twoim wyciszeniu) nie wysiadał na światłach, aby sprawdzić na zewnątrz czy silnik pracuje Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tadi156 Napisano 22 Maja 2015 Udostępnij Napisano 22 Maja 2015 > No ale robiłbyś to nie wiedząc jaki będzie efekt końcowy - czyli można powiedzieć, że wydawałbyś w > ciemno pieniądze i to właśnie "podziwiam"... Wymieniłem dużo w tym samochodzie co mogło by mieć związek i to nie przyniosło efektu. Można powiedzieć, ze to pieniądze wywalone w błoto. Nie wiedziałem jaki będzie efekt końcowy.. Pewnie na początku jakbym wiedział to zrobiłbym kompleksowy remont+ wyważenie. Jakby to nie przyniosło oczekiwanego efektu, załamałbym się To jest zwykły, prosty silnik. Nie jest to technologia kosmiczna. Nic już innego nie pozostaje.. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bratPit Napisano 22 Maja 2015 Autor Udostępnij Napisano 22 Maja 2015 > Wymieniłem dużo w tym samochodzie co mogło by mieć związek i to nie przyniosło efektu. Można > powiedzieć, ze to pieniądze wywalone w błoto. Nie wiedziałem jaki będzie efekt końcowy.. > Pewnie na początku jakbym wiedział to zrobiłbym kompleksowy remont+ wyważenie. > Jakby to nie przyniosło oczekiwanego efektu, załamałbym się > To jest zwykły, prosty silnik. Nie jest to technologia kosmiczna. Nic już innego nie pozostaje.. tym bardziej, że na innych forach jak Zafira Klub czy VKP też ludzie z tym walczyli, wymieniali poduszki na zamienniki, potem na oryginały, zmieniali półosie, przeguby, jeden człowiek sprzęgło inny nawet zmieniał skrzynię i też nic to nie dało, pozostaje wina w samym silniku i gdyby to ludzie od razu wiedzieli to by już problem był dawno rozwiązany. Bo te koszty, które niepotrzebnie ludzie już ponieśli w walce z tym silnikiem są ogromne. I nadal brak rozwiązania. Pozostaje dłubnięcie w samym silniku. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bratPit Napisano 22 Maja 2015 Autor Udostępnij Napisano 22 Maja 2015 > taaaa, > żeby tylko (po twoim wyciszeniu) nie wysiadał na światłach, aby sprawdzić na zewnątrz czy silnik > pracuje fakt, po wyciszaniu do 3 tys obrotów ten silnik brzmiał ciszej niż 1.8T w B7, ale później... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
lucgfx Napisano 24 Maja 2015 Udostępnij Napisano 24 Maja 2015 Zastanawiam sie jak przeszczepic ten rezonator drgan kolyski do VC. Nie widze niestety miejsca. Chocby dalo to 25% mniejsze buczenie to juz cos. Z ciekawostek, zauwazylem ze jak jest nagrzany dobrze w korku czyli ok 96 stopni, buczenie jest mniejsze. Moze byc tez tak, ze to subiektywne uczucie spowodowane dluzsza jazda. Poza tym dolot w z18xe ma klapy wirowe, ponoc otwieraja sie ok 3500 obrotow. Moim zdaniem to tez bledna droga, poniewaz drgania czuc juz od 3 tys, a apogeum przypada na 3500. Z drugiej strony brak sil zeby grzebac dalej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bratPit Napisano 25 Maja 2015 Autor Udostępnij Napisano 25 Maja 2015 > Zastanawiam sie jak przeszczepic ten rezonator drgan kolyski do VC. Nie widze niestety miejsca. > Chocby dalo to 25% mniejsze buczenie to juz cos. przy tych zjawiskach drgań trudno przewidzieć co da efekt i jaki - szczególnie metodami prób i błędów. Moim zdaniem w Vectrze można próbować ten rezonator zastosować tak jak był on zamontowany w Zafirze A z silnikiem Z22SE czyli poprzecznie do przedniej łapy silnika. > Z ciekawostek, zauwazylem ze jak jest nagrzany dobrze w korku czyli ok 96 stopni, buczenie jest > mniejsze. Moze byc tez tak, ze to subiektywne uczucie spowodowane dluzsza jazda. > Poza tym dolot w z18xe ma klapy wirowe, ponoc otwieraja sie ok 3500 obrotow. Moim zdaniem to tez > bledna droga, poniewaz drgania czuc juz od 3 tys, a apogeum przypada na 3500. Z drugiej strony > brak sil zeby grzebac dalej. OIDP kolega Tadi156 odpinał sterowanie tymi klapami kolektora i nie było żadnego wpływu na buczenie. Ciekawe, że u każdego ta częstotliwość max. rezonansu jest przy nieco innych obrotach. U mnie max. było przy 3900obr/min choć już przy 3500obr stawał się trudny do zaakceptowania. Problem polega na generowaniu tych drgań przez silnik. Wszelkie rezonatory, masy drgające są leczeniem objawowym, a nie leczeniem źródła problemu. Problem leży w silniku i tam trzeba szukać rozwiązania. Oczywiście w tym wszystkim jest trochę czarów bo nawet producenci samochodów stosują takie tricki do eliminacji efektu drgań - ale już zdaje się o tym pisałem w tym wątku ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
czachabrava Napisano 26 Maja 2015 Udostępnij Napisano 26 Maja 2015 W mojej VC Z18XE spokojnie da się podrózować 120-140km/h bez zadnego efektu dzwiekowego. Rezonans zaczyna sie dopiero jak redukuje na 3 bieg i osiągne powyzej 4000rpm. Wtedy nawet monety w popielniczce wibrują. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
LOSMARCELOS Napisano 27 Maja 2015 Udostępnij Napisano 27 Maja 2015 Hmm ja co prawda mam Zafire z silnikiem Z18XE, nie Astre, ale też czasem mnie buczenie denerwuje. Zainspirowany autorem tematu zacząłem wygłuszać Zafirę. Oczywiście w porównaniu do moich poprzednich aut tj. Fiat 126el oraz Skoda Felicia 1.3 MPi to Opel Zafira jest cichy... No ale wg mnie nadal jest za głośno... Wyciszenie maski: Pod spodem StP Silver, na wierzchu GMS-011A Pianka mata wygłuszająca 10 mm do maski komory silnika. Podobnie wyciszyłem ścianę grodziową a raczej podszybie pod tym zdejmowanym plastikiem pod oknem przednim. Oczywiście z tym podszybiem to też trzeba rozsądnie, bo najpierw sprawdziłem jak płynie powietrze po włączeniu nawiewów i nie montowałem tych mat tam gdzie jest silny strumień powietrza,żeby nie osłabiały chłodzenia/ogrzewania no i żeby nie było czuć tych mat w środku (co prawda mają certyfikat ROHS no ale po co ma być ich zapach z nawiewu). PS. warto sobie przeczyścić ten obszar po zdjęciu plastikowego podszybia, zwłaszcza z prawej strony, od pasażera... Przynajmniej w Zafirze tam jest zasysane powietrze, mimo, że wywietrznik w podszybiu jest po stronie kierowcy. Jak jest tam błoto i syf, to ten zapach potrafi się przedostawać do środka, mimo odgrzybiana klimy i wymiany filtra kabinowego. Czy takie podstawowe wyciszenie pomogło? Na pewno na postoju, na biegu jałowym. Podczas jazdy trochę... Szkoda, że dali d*** z wyciszeniem i głośnością pracy Z18XE, bo to nie są złe silniki przy odpowiednim serwisie. Zdjęcia: Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
lucgfx Napisano 28 Maja 2015 Udostępnij Napisano 28 Maja 2015 > Czy takie podstawowe wyciszenie pomogło? Na pewno na postoju, na biegu jałowym. Podczas jazdy > trochę... > Szkoda, że dali d*** z wyciszeniem i głośnością pracy Z18XE, bo to nie są złe silniki przy > odpowiednim serwisie. Dlatego wlasnie po opisanych tu doswiadczeniach nie bede podejmowal prob wyciszenia. Zwazywszy ze te drgania czuc ze sie przenosza po karoserii. Z18XE wybieralem dlatego ze od poczatku chcialem LPG.Teraz zaluje ze nie wzialem 2.0T, ponoc dobrze sie gazuja, ale posiadaja wlasnie turbo i dwumas, a VC Z18XE miala byc "tania" w eksploatacji. Co do oszczednosci producenta, mowi sam fakt ze ponoc w przedliftach VC bylo wygluszenie sciany grodziowej ze strony silnika, w mojej poliftowej gola blacha. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
LOSMARCELOS Napisano 28 Maja 2015 Udostępnij Napisano 28 Maja 2015 > Dlatego wlasnie po opisanych tu doswiadczeniach nie bede podejmowal prob wyciszenia. Zwazywszy ze > te drgania czuc ze sie przenosza po karoserii. Z18XE wybieralem dlatego ze od poczatku > chcialem LPG.Teraz zaluje ze nie wzialem 2.0T, ponoc dobrze sie gazuja, ale posiadaja wlasnie > turbo i dwumas, a VC Z18XE miala byc "tania" w eksploatacji. > Co do oszczednosci producenta, mowi sam fakt ze ponoc w przedliftach VC bylo wygluszenie sciany > grodziowej ze strony silnika, w mojej poliftowej gola blacha. W Zafirze A (poliftowa) jest wygłuszenie ściany grodziowej ze strony silnika... Ja zamontowałem od strony podszybia nad kolektorem (po zdjęciu tej atrapy plastikowej mamy dostęp do podszybia tam gdzie klaskon, silniczek wycieraczek itp). W podstawowym zakresie warto wyciszyć Z18XE. Coś tam trochę daje na pewno. Jest ciszej, ale jak to się mówi d*** nie urywa... Co do drgań to ja nie czuje jako takich wibracji czy drgań (w moim egzemplarzu, mam ponad 200 000 przebiegu, większość po km poza miastem). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
lucgfx Napisano 28 Maja 2015 Udostępnij Napisano 28 Maja 2015 > W Zafirze A (poliftowa) jest wygłuszenie ściany grodziowej ze strony silnika... Ja zamontowałem od > strony podszybia nad kolektorem (po zdjęciu tej atrapy plastikowej mamy dostęp do podszybia > tam gdzie klaskon, silniczek wycieraczek itp). W podstawowym zakresie warto wyciszyć Z18XE. > Coś tam trochę daje na pewno. Jest ciszej, ale jak to się mówi d*** nie urywa... > Co do drgań to ja nie czuje jako takich wibracji czy drgań (w moim egzemplarzu, mam ponad 200 000 > przebiegu, większość po km poza miastem). bratPit umieszczal wycinek artykulu, wlasnie teraz to zauwazylem i znalazlem go przypadkiem: http://www.e-autonaprawa.pl/artykuly/2287/halasy-w-ukladzie-napedowym.html Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bratPit Napisano 28 Maja 2015 Autor Udostępnij Napisano 28 Maja 2015 > Hmm ja co prawda mam Zafire z silnikiem Z18XE, nie Astre, ale też czasem mnie buczenie denerwuje. > Zainspirowany autorem tematu zacząłem wygłuszać Zafirę. > Oczywiście w porównaniu do moich poprzednich aut tj. Fiat 126el oraz Skoda Felicia 1.3 MPi to Opel > Zafira jest cichy... No ale wg mnie nadal jest za głośno... > Wyciszenie maski: Pod spodem StP Silver, na wierzchu GMS-011A Pianka mata wygłuszająca 10 mm do > maski komory silnika. > Podobnie wyciszyłem ścianę grodziową a raczej podszybie pod tym zdejmowanym plastikiem pod oknem > przednim. > Oczywiście z tym podszybiem to też trzeba rozsądnie, bo najpierw sprawdziłem jak płynie powietrze > po włączeniu nawiewów i nie montowałem tych mat tam gdzie jest silny strumień powietrza,żeby > nie osłabiały chłodzenia/ogrzewania no i żeby nie było czuć tych mat w środku (co prawda mają > certyfikat ROHS no ale po co ma być ich zapach z nawiewu). > PS. warto sobie przeczyścić ten obszar po zdjęciu plastikowego podszybia, zwłaszcza z prawej > strony, od pasażera... Przynajmniej w Zafirze tam jest zasysane powietrze, mimo, że > wywietrznik w podszybiu jest po stronie kierowcy. Jak jest tam błoto i syf, to ten zapach > potrafi się przedostawać do środka, mimo odgrzybiana klimy i wymiany filtra kabinowego. > Czy takie podstawowe wyciszenie pomogło? Na pewno na postoju, na biegu jałowym. Podczas jazdy > trochę... > Szkoda, że dali d*** z wyciszeniem i głośnością pracy Z18XE, bo to nie są złe silniki przy > odpowiednim serwisie. > Zdjęcia: Panowie, wyciszanie buczenia Z18XE guzik daje bo to buczenie jest efektem pobudzenia drgań z silnika elementów konstrukcyjnych auta - IMO drogą transmisji są poduszki silnika, podłużnice a wzbudzanym elementem ściana grodziowa lub inny element karoserii. Dlatego izolacja dźwiękowa od strony silnika nic nie daje - bo to nie dźwięk przedostający się od silnika przez powietrze do ściany grodziowej tylko sama ściana go generuje lub nadkola czy inne elementy- ten dźwięk ma 140-160Hz czyli jest niezwykle trudny do wytłumienia - do tłumienia takich częstotliwości stosuje się bardzo ciężkie i grube materiały (przykładem są betonowe ekrany przy drogach lub ekrany składające się z piasku, żwiru etc). Bas tej częstotliwości niesie się przecież często po ścianach i murach budynków. Izolowanie tego w samochodzie to utopia skazana na porażkę. Można jedynie eliminować przyczynę którą jest sam silnik. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bratPit Napisano 28 Maja 2015 Autor Udostępnij Napisano 28 Maja 2015 > bratPit umieszczal wycinek artykulu, wlasnie teraz to zauwazylem i znalazlem go przypadkiem: > http://www.e-autonaprawa.pl/artykuly/2287/halasy-w-ukladzie-napedowym.html Autor artykułu zapomniał wspomnieć o drobnym szczególe, że to co opisuje dotyczy diesli - ja wykorzystałem tłumik drgań kołyski i w Z18XE daje pewien efekt przyciszenia buczenia, jednak nie rozwiązuje problemu całościowo. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
LOSMARCELOS Napisano 28 Maja 2015 Udostępnij Napisano 28 Maja 2015 > Autor artykułu zapomniał wspomnieć o drobnym szczególe, że to co opisuje dotyczy diesli - ja > wykorzystałem tłumik drgań kołyski i w Z18XE daje pewien efekt przyciszenia buczenia, jednak > nie rozwiązuje problemu całościowo. No tak... Tylko co to jest ten tłumik drgań kołyski i czy to trudno zamontować? Szczerze mówiąc nie mam porównania jak jest w Vectrze, Astrze, Corsie z silnikiem Z18XE w stosunku do Zafiry... Generalnie wydaje mi się, że minimalnie takie wyciszenie pomogło, przynajmniej w jeździe po mieście Na pewno wtryskiwacze od gazu mniej słychać (BRC ma dobre ale głośne wtryskiwacze)... Różnica jest no ale... to nadal nie to o co kaman. Swoją drogą podobno Zafira B z silnikiem 1.8 (140KM) nie jest też wyciszona dobrze... No i nie bardzo idzie gaz zamontować (szklanki, zmienne fazy rozrządu). Za cenę Zafiry B to chyba już lepiej kupić Citreona C4 Grand Picasso, też jest na 7 osób, ale lepiej wyciszony i silniki nadają się do gazowania (1.8 125 KM, i 2.0 140 KM). Szkoda, że GM nie zrobił cichszego Z18XE i 6 biegowej skrzyni do tego silnika (też by pewnie obniżyło hałas). BratPit ale chyba dobrze, że chociaż spróbowałem wyciszyć ? Efekt jest minimalny :-) Przynajmniej trochę poznałem konstrukcje auta :-) Nigdy żadnego auta nie wygłuszałem.... Oczywiście w Zafirze z 1.8 jest ciszej przy 90 km/h czy ponad 100 km/h niż w moim poprzednim aucie Skoda Felica 1.3 MPi czy Fiacie 126p... Natomiast np. jeździłem Skoda Felicia 1.6 i przy tym samym poziomie wygłuszeń była cichsza niż 1.3. Czyli silnik ma duże znaczenie... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tadi156 Napisano 28 Maja 2015 Udostępnij Napisano 28 Maja 2015 Ja zrobię jeszcze jedną rzecz.. Jeżeli nie pomorze to sprzedaję. Ktoś kto będzie jeździł do 120 km/h będzie zadowolony ... Na razie tajemnica: ) Jak zadziała podzielę się. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bratPit Napisano 28 Maja 2015 Autor Udostępnij Napisano 28 Maja 2015 > No tak... Tylko co to jest ten tłumik drgań kołyski i czy to trudno zamontować? było już pisane w tym wątku - tłumik drgań kołyski to taki "bączek" pierścień metalowy zawieszony miękko na tulei gwintowanej (o odpowiednio dobranej częstotliwości rezonansowej), którą wkręca się zamiast nakrętki śruby trzymającej tylną poduszkę silnika do kołyski > Szczerze mówiąc nie mam porównania jak jest w Vectrze, Astrze, Corsie z silnikiem Z18XE w stosunku > do Zafiry... > Generalnie wydaje mi się, że minimalnie takie wyciszenie pomogło, przynajmniej w jeździe po mieście > Na pewno wtryskiwacze od gazu mniej słychać (BRC ma dobre ale głośne wtryskiwacze)... > Różnica jest no ale... to nadal nie to o co kaman. bo wyciszyłeś jedynie dźwięk który przedostaje się poprzez powietrze, to co buczy IMO wzbudza się na karoserii a tego nie wyciszysz, > Swoją drogą podobno Zafira B z silnikiem 1.8 (140KM) nie jest też wyciszona dobrze... No i nie > bardzo idzie gaz zamontować (szklanki, zmienne fazy rozrządu). > Za cenę Zafiry B to chyba już lepiej kupić Citreona C4 Grand Picasso, też jest na 7 osób, ale > lepiej wyciszony i silniki nadają się do gazowania (1.8 125 KM, i 2.0 140 KM). jakbym miał szukać alternatyw to kupiłbym C4 Picasso (ale nie grand a zwykły) z silnikiem 1.8-125KM - jest mniejszy, zwinniejszy i zazwyczaj ma zwykłe stalowe zawieszenie tylne a nie poduszki pneumatyczne, > Szkoda, że GM nie zrobił cichszego Z18XE i 6 biegowej skrzyni do tego silnika (też by pewnie > obniżyło hałas). można zmienić skrzynię na F17W394 - to zmniejszy obroty na V-biegu o ok. 400-500 (no chyba że już masz taką skrzynię). Niestety nowe auta mają też krótkie skrzynie - przykładem mogą być nowe auta Renaulta - VI biegowa skrzynia, silnik turbo, a przy 140km/h masz 4 tys obrotów > BratPit ale chyba dobrze, że chociaż spróbowałem wyciszyć ? Efekt jest minimalny :-) Przynajmniej > trochę poznałem konstrukcje auta :-) Nigdy żadnego auta nie wygłuszałem.... zazwyczaj warto - można dużo osiągnąć - w normalnym aucie... > Oczywiście w Zafirze z 1.8 jest ciszej przy 90 km/h czy ponad 100 km/h niż w moim poprzednim aucie > Skoda Felica 1.3 MPi czy Fiacie 126p... > Natomiast np. jeździłem Skoda Felicia 1.6 i przy tym samym poziomie wygłuszeń była cichsza niż 1.3. > Czyli silnik ma duże znaczenie... pewnie 1.6 też ma inne przełożenia więc stąd może być wrażenie że jest ciszej, sensownie produkowane auta mają różne wyciszenia w zależności od silnika, Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
LOSMARCELOS Napisano 29 Maja 2015 Udostępnij Napisano 29 Maja 2015 bratPit Dzięki za odpowiedź. Ten tłumik drgań to ciężko kupić ? Ogólnie czy w ogóle będzie pasować do Zafiry A? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
lucgfx Napisano 29 Maja 2015 Udostępnij Napisano 29 Maja 2015 > bratPit Dzięki za odpowiedź. > Ten tłumik drgań to ciężko kupić ? Ogólnie czy w ogóle będzie pasować do Zafiry A? Szukam i nie umiem znalezc na uzywkach. W ASO 211 zl na zamowienie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
LOSMARCELOS Napisano 29 Maja 2015 Udostępnij Napisano 29 Maja 2015 A teraz dziwne pytanie: da się łatwo zdemontować matę GMS-011A, Jednak troche czuć ją w środku jak włączę ogrzewanie... Jak była sama STP to nic nie było czuć. Jak nałożyłem na to GMS-011 to czuć ją w środku... Chodzi o matę nie pod klapą ale w podszybiu. Nie jest tego dużo, wystarczy nożem wyciąć i zerwać? dobrze jakby została ta STP... Ta GMS łatwiej się tnie niż STP chyba... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
olmar Napisano 29 Maja 2015 Udostępnij Napisano 29 Maja 2015 > Szukam i nie umiem znalezc na uzywkach. W ASO 211 zl na zamowienie. Witaj, trzeba wpisać odpowiednią nazwę. jakiś tekst , jakiś tekst Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
lucgfx Napisano 29 Maja 2015 Udostępnij Napisano 29 Maja 2015 > Witaj, trzeba wpisać odpowiednią nazwę. jakiś tekst , > jakiś tekst Dzieki, szukalem po roznych tekstach i jakos nie udalo sie. Zamowione, zobaczymy czy cos da Napewno sie odezwe. Co ciekawe do tej wersji silnikowej i modelu nie ma czegos takiego w katalogu:) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bratPit Napisano 29 Maja 2015 Autor Udostępnij Napisano 29 Maja 2015 > bratPit Dzięki za odpowiedź. > Ten tłumik drgań to ciężko kupić ? Ogólnie czy w ogóle będzie pasować do Zafiry A? są na allegro, mi też został jeden (ja dałem więcej niż teraz są powystawiane - w razie czego mogę odsprzedać za tyle co na Allegro), Zafira A, Astra G, Astra H i Zafira B to w zasadzie technicznie te same auta - różnią się detalami, poduszki i mocowania silnika ogólnie są te same więc można spokojnie zamontować, w Zafirach A były takie tłumiki montowane ale poprzecznie (a nie wzdłużnie pojazdu ) z silnikami Z22SE, trzeba popróbować i montować w różnej konfiguracji, Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bratPit Napisano 29 Maja 2015 Autor Udostępnij Napisano 29 Maja 2015 > Dzieki, szukalem po roznych tekstach i jakos nie udalo sie. Zamowione, zobaczymy czy cos da > Napewno sie odezwe. ciekaw jestem co to da u Ciebie, u mnie coś dało, > Co ciekawe do tej wersji silnikowej i modelu nie ma czegos takiego w katalogu:) bo to ogólnie jest do diesla i niektórych silników benzynowych, Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bratPit Napisano 29 Maja 2015 Autor Udostępnij Napisano 29 Maja 2015 > A teraz dziwne pytanie: da się łatwo zdemontować matę GMS-011A, Jednak troche czuć ją w środku jak > włączę ogrzewanie... Jak była sama STP to nic nie było czuć. Jak nałożyłem na to GMS-011 to > czuć ją w środku... Chodzi o matę nie pod klapą ale w podszybiu. Nie jest tego dużo, wystarczy > nożem wyciąć i zerwać? dobrze jakby została ta STP... Ta GMS łatwiej się tnie niż STP chyba... Po co demontować? Poczekaj jakąś chwilę i nie będzie czuć bo wywietrzeje, no chyba że nie dasz rady z tym jeździć to ciężko ogólnie jest to odkleić bo się targa i zostaje - klej jest mocny, z jednej strony to zaleta ale i wada jak się chce odkleić, Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
LOSMARCELOS Napisano 29 Maja 2015 Udostępnij Napisano 29 Maja 2015 > Po co demontować? Poczekaj jakąś chwilę i nie będzie czuć bo wywietrzeje, > no chyba że nie dasz rady z tym jeździć to ciężko ogólnie jest to odkleić bo się targa i zostaje - > klej jest mocny, z jednej strony to zaleta ale i wada jak się chce odkleić, A no fakt, musi zwietrzeć..... Hmm no jakoś wytnę w razie czego... Solidniejszy klej ma STP, a ten jest bez zapachowy. GMS-011 łatwiej chyba wyciąć, bo jak robiłem maskę to odcinałem ze 2 kawałki bo jednak źle zwymiarowałem. Czyli warto zainwestować w ten element tzn. kołyskę ? Dużo roboty z montażem tego? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bratPit Napisano 29 Maja 2015 Autor Udostępnij Napisano 29 Maja 2015 > A no fakt, musi zwietrzeć..... Hmm no jakoś wytnę w razie czego... Solidniejszy klej ma STP, a ten > jest bez zapachowy. GMS-011 łatwiej chyba wyciąć, bo jak robiłem maskę to odcinałem ze 2 > kawałki bo jednak źle zwymiarowałem. w GMS 01 klej jest bardzo mocny - prędzej potargasz jak przykleisz na odtłuszczoną powierznię niż odkleisz, podobnie w GMS 03. > Czyli warto zainwestować w ten element tzn. kołyskę ? Dużo roboty z montażem tego? u mnie wyraźnie obniżyło buczenie - element za 50zł (tyle dałem) a dał chyba więcej niż wyciszanie całego auta matami za prawie 2 tys zł. Dlatego kupiłem drugi i miałem montować poprzecznie - nie zdążyłem tego już zrobić. Czy dużo roboty? Masz na rysunkach - odkręcasz nakrętkę 1 i przykręcasz w jej miejsce tłumik 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
LOSMARCELOS Napisano 29 Maja 2015 Udostępnij Napisano 29 Maja 2015 Dziękuje za rzeczową odpowiedź :-) No myślę,że dam radę, mam dostęp do kanału, garażu. Martwi mnie ten zapach mat... W sumie dużo do zrywania nie ma... Te pod maską zostawię oczywiście, chodzi mi tylko o tą matę na tym podszybiu, nad kolektorem. No ale przecież jakoś da się ją pociąć...A może ten zapach musi się ulotnić... Albo już mam jakąś obsesję z niewyspania na temat zapachów. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bratPit Napisano 29 Maja 2015 Autor Udostępnij Napisano 29 Maja 2015 > Dziękuje za rzeczową odpowiedź :-) > No myślę,że dam radę, mam dostęp do kanału, garażu. > Martwi mnie ten zapach mat... W sumie dużo do zrywania nie ma... Te pod maską zostawię oczywiście, > chodzi mi tylko o tą matę na tym podszybiu, nad kolektorem. No ale przecież jakoś da się ją > pociąć...A może ten zapach musi się ulotnić... Albo już mam jakąś obsesję z niewyspania na > temat zapachów. Spróbuj z tym pojeździć trochę, ja może mam przytępiony węch w przeciwieństwie do słuchu, ale miałem prawie całe auto wewnątrz i na zewnątrz wyklejone matami GMS i owszem, chwilę je było czuć ale ulotnił się zapach dość szybko - a miałem nie tylko podszybie wyklejone ale plastikową osłonę podszybia od wewnątrz, boczki drzwi, elementy wnętrza, osłony progów, pod deską, wyklejona była obudowa ukł klimatyzacji etc. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
LOSMARCELOS Napisano 29 Maja 2015 Udostępnij Napisano 29 Maja 2015 No ja mam dość wrażliwy węch... Ooo to może dlatego aż tak głośno nie jest dla mnie w Z18XE. Generalnie GMS mam tylko naklejone pod maskę (to jest ok) i podszybie, fragmenty, największy fragment to jest na tym plastiku nad kolektorem od wewnątrz od podszybia... Tak jak na fotkach. No i ciutkę z 10 x 15 cm od strony kierowcy koło klaksonu w podszybiu. Jak na zdjęciach. Zobaczę gdzie u mnie ta śruba i zakupie ten element "bączek", tłumik kołyski i go zamontuje. Aby tylko do 120 km/h się wyciszył. U mnie i tak nie ma w okolic autostrad, raptem trochę ekspresówki... Generalnie po wyciszeniu matami jest ciut ciszej. Przy 90 km/h wręcz ten dźwięk jest całkiem przyjemny... Ale przy 140 km/h Aktualizacja: porobiłem fotki, czy w to miejsce trzeba ten tłumik "bączek" zamontować? Kurde, strasznie czuć zapach z nawiewów po założeniu na STP tej maty GMS-011a. Albo już jestem przewrażliwony ale aż gardło gryzie... Albo jakieś przeziębienie/alegria... Niby te środki mają dopuszczenie ROHS itp. Co do zdzierania, da się to zrobić najlepiej wymontować ten plastik z podszybia... Sam nie wiem, czy tego nie zedrzeć, zostawić tylko wygłuszenie maski... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bratPit Napisano 29 Maja 2015 Autor Udostępnij Napisano 29 Maja 2015 > No ja mam dość wrażliwy węch... Ooo to może dlatego aż tak głośno nie jest dla mnie w Z18XE. > Generalnie GMS mam tylko naklejone pod maskę (to jest ok) i podszybie, fragmenty, największy > fragment to jest na tym plastiku nad kolektorem od wewnątrz od podszybia... > Tak jak na fotkach. No i ciutkę z 10 x 15 cm od strony kierowcy koło klaksonu w podszybiu. Jak na > zdjęciach. to postaw auto na słońcu niech się porządnie rozgrzeje i wyśmierdzi. Z tydzień, dwa będziesz to niestety czuł. > Zobaczę gdzie u mnie ta śruba i zakupie ten element "bączek", tłumik kołyski i go zamontuje. > Aby tylko do 120 km/h się wyciszył. U mnie i tak nie ma w okolic autostrad, raptem trochę > ekspresówki... ja musiałem sprzedać to auto bo codziennie dojeżdżam do pracy autostradą i robię sporo tras. Nie szło tym jeździć. > Generalnie po wyciszeniu matami jest ciut ciszej. Przy 90 km/h wręcz ten dźwięk jest całkiem > przyjemny... tak jak u mnie, do 3 tys obr był tylko pomruk basowy od wydechu i głuche bulgotanie spod maski. Niestety powyżej zaczynało się buczenie > Ale przy 140 km/h > Aktualizacja: porobiłem fotki, czy w to miejsce trzeba ten tłumik "bączek" zamontować? tak, to tam. > Kurde, strasznie czuć zapach z nawiewów po założeniu na STP tej maty GMS-011a. > Albo już jestem przewrażliwony ale aż gardło gryzie... Albo jakieś przeziębienie/alegria... Niby > te środki mają dopuszczenie ROHS itp. to tworzywo więc musi śmierdzieć jakiś czas. Pośrednim rozwiązaniem byłoby zamontowanie filtra pyłkowego z węglem aktywowanym - znakomicie wyłapuje zapachy, więc nie czułbyś tej maty, a potem by się wyśmierdziała, > Co do zdzierania, da się to zrobić najlepiej wymontować ten plastik z podszybia... Sam nie wiem, > czy tego nie zedrzeć, zostawić tylko wygłuszenie maski... to już Twoja decyzja, jak Ci to tak przeszkadza to spróbuj zedrzeć. I tak ta mata nie wytłumi tego buczenia. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tadi156 Napisano 30 Maja 2015 Udostępnij Napisano 30 Maja 2015 Panowie jestem chyba bliski rozwiązania problemu ... Na razie samochód testuje... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bratPit Napisano 30 Maja 2015 Autor Udostępnij Napisano 30 Maja 2015 > Panowie jestem chyba bliski rozwiązania problemu ... > Na razie samochód testuje... Lepiej się pochwal co wymyśliłeś ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
olmar Napisano 1 Czerwca 2015 Udostępnij Napisano 1 Czerwca 2015 Przyszedł zamówiony "tłumik". Z wcześniej zamieszczonych zdjęć nie wynikało, że jest on taki duży i ciężki. Mam nadzieję, że nie występują o różnych rozmiarach. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
przemty Napisano 1 Czerwca 2015 Udostępnij Napisano 1 Czerwca 2015 > Lepiej się pochwal co wymyśliłeś ? No właśnie, zrobił smaka i poszedł Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.