koNik Napisano 22 Sierpnia 2016 Udostępnij Napisano 22 Sierpnia 2016 Pany, szybkie pytanie - po zwiększeniu wydajności pompy wtryskowej diesla żeby obniżyć temperaturę w wydechu powinienem PRZYŚPIESZYĆ (zmniejszyć) kąt wtrysku? Prawda ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
DamU Napisano 22 Sierpnia 2016 Udostępnij Napisano 22 Sierpnia 2016 Pany, szybkie pytanie - po zwiększeniu wydajności pompy wtryskowej diesla żeby obniżyć temperaturę w wydechu powinienem PRZYŚPIESZYĆ (zmniejszyć) kąt wtrysku? Prawda ? IMHO tak , ale zaznaczam, że jestem dłubaczem amatorem działającym na podstawie opisów internetowych Jak nie ruszałem kąta wtrysku tylko zmieniałem wydatek + ciśnienie turbo w taki sposób, żeby przy pełnym bucie zadymił (ale nie jak Batory). Posługiwałem się tylko czujnikiem ciśnienia doładowania. Fakt, że jakbym cały czas jeździł z pełnym butem to temperatura rosła czyli ta regulacja nie była tip top. Być może Twoja koncepcja by się tu sprawdziła. Jako dłubacz internetowy posłużę się też cytatem z dieselforum.pl Początek wtrysku paliwa jest wyznaczany przez kąt obrotu wału korbowego silnika, mierzonego względem GMP tłoka, przy którym następuje otwarcie się wtryskiwacza paliwa i rozpoczyna wtrysk do komory spalania. Najwyższa temperatura sprężania jest gdy tłok znajduje się w pozycji GMP. Jeżeli spalanie zaczyna się w dużej odległości tłoka od GMP, to temperatura spalania znacząco wzrasta co powoduje zwiększenie emisji szkodliwych substancji spalin, mocno wzrasta ciśnienie spalania, wywołując przy tym bardzo głośną pracę (twardą) silnika, działając też przy tym hamująco na ruch posuwisto-zwrotny tłoka. Zwiększając kąt wtrysku powoduje się zmniejszenie jednostkowego zużycia paliwa. Z kolei zmniejszając kąt początku wtrysku, przyczyniamy się do niecałkowitego spalania paliwa co powoduje znaczny wzrost emisji spalin, sadzy i cząstek stałych. Zwiększa się również zużycie paliwa. Te przeciwne względem siebie zależności wymagają zatem bardzo dokładnego ustawienia kąta wtryskiwanego paliwa. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
koNik Napisano 22 Sierpnia 2016 Autor Udostępnij Napisano 22 Sierpnia 2016 hmm z tego co napisałeś wynika że raczej powinienem zwiększyć jednak kąt. To ja juz nic nie wiem, pozostaje próbować Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
hefi Napisano 22 Sierpnia 2016 Udostępnij Napisano 22 Sierpnia 2016 (edytowane) Za późno skończysz wtrysk to będzie ropa jarac się w rurach. Za dużo nie zmniejszysz bo zacznie klekotac ale temp spadnie. Tak jak w cytacie wyżej Edytowane 22 Sierpnia 2016 przez hefi Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
DamU Napisano 22 Sierpnia 2016 Udostępnij Napisano 22 Sierpnia 2016 Nie, nie. W tym cytacie trochę mieszają pojęciami, ale najważniejsze IMHO jest to zdanie: Jeżeli spalanie zaczyna się w dużej odległości tłoka od GMP, to temperatura spalania znacząco wzrasta co powoduje zwiększenie emisji szkodliwych substancji spalin, mocno wzrasta ciśnienie spalania, wywołując przy tym bardzo głośną pracę (twardą) silnika, działając też przy tym hamująco na ruch posuwisto-zwrotny tłoka. Z drugiej strony jak masz czujnik temperatury to nic się nie stanie jak potestujesz. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
koNik Napisano 22 Sierpnia 2016 Autor Udostępnij Napisano 22 Sierpnia 2016 Za późno skończysz wtrysk to będzie ropa jarac się w rurach. Za dużo nie zmniejszysz bo zacznie klekotac ale temp spadnie. Tak jak w cytacie wyżej czyli jak seryjnie jest 15, to ile ustawić? 14 ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
hefi Napisano 22 Sierpnia 2016 Udostępnij Napisano 22 Sierpnia 2016 (edytowane) Musisz organoleptycznie ocenić kiedy temp zacznie spadać, cofnij jeszcze lekko i będzue akurat, wtedy "gazy" będą ładnie napędzac turbine itp Ciężko to tak na odległość wyczuć, najlepiej to widać na hamowni jak autko się zachowuje. Jak przesadzisz to usłyszysz Edytowane 22 Sierpnia 2016 przez hefi Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Barbi Napisano 28 Sierpnia 2016 Udostępnij Napisano 28 Sierpnia 2016 (edytowane) Troszeczkę to nielogiczne tłumaczenie. Zwiększasz wydatek pompy i dawkę wtrysku paliwa. Celem może być jedynie zwiększenie max ciśnienia w komorze spalania. Zwiększona dawka paliwa potrzebuje proporcjonalnie więcej czasu aby uległa całkowitemu spaleniu i spowodowała uzyskanie max przyrostu ciśnienia tuż za GZP tłoka. To max efektywność uzyskania max mocy z określonej dawki paliwa. Więc po co? Wydłużenie czasu spalania i ograniczenie efektu wyrzutu niedopalonych spalin przez wydech, wymusza przyspieszenie momentu wtrysku paliwa. Takie dłubanie na "słuch" możliwe jest w starych dieslach. Nowe pompy duże ciśnienia wymagają uzycia hamowni i sondy afr. Edytowane 28 Sierpnia 2016 przez Barbi Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
gondoljerzy Napisano 28 Sierpnia 2016 Udostępnij Napisano 28 Sierpnia 2016 (edytowane) Pomiar AFR w dieslu? Przecież diesel stale pracuje z dużym lub bardzo dużym nadmiarem powietrza. Nawet gdy już dymi, to teoretycznie nadal ma nadmiar powietrza. Na zdrowy rozum wystarczy pomiar EGT i wygląd spalin. KoNik, czy aby jest sens zwiększać dawkę wtrysku dla obniżenia temperatury w wydechu? Tak się robi przy benzynie, bo tam spalasz prawie cały tlen i dolanie paliwa chłodzi. W dieslu nawet gdy już dymi, to nadal masz sporo tleniu i dolanie paliwa może nadal zwiększać procentowe wykorzystanie tlenu i odwrotnie działać, podwyższać temperaturę. Teoretyzuję, ale niech mnie praktyk jakiś poprawi. Edytowane 28 Sierpnia 2016 przez gondoljerzy Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
johnson Napisano 28 Sierpnia 2016 Udostępnij Napisano 28 Sierpnia 2016 W benzynie podlewasz paliwem zeby tloki nie splynely. W dieslu podlewanie powoduje ze plyna. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
gondoljerzy Napisano 28 Sierpnia 2016 Udostępnij Napisano 28 Sierpnia 2016 Wydaje mi się, że nie zrozumiałem dobrze pytania koNika. Przecież On dodaje paliwa, żeby koła sprawniej się kręciły, a teraz pyta jak obniżyć EGT. Jak na mój gust, trzeba by dać wcześniejszy moment wtrysku. Czyli, jeśli ma 15 stopni to trochę zwiększać kąt wyprzedzenia. Oczywiście, utwardzi to pracę silnika. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.