Jump to content

Czujnik położenia wału


criss1

Recommended Posts

Witam, mam pytanie:
jakie są objawy szwankującego czujnika położenia wału?
Jaki czujnik położenia wału jest montowany na pierwszy montaż?
W którym miejscu znajduje się czujnik ?
Czy wymiana czujnika położenia wału jest skomplikowana?
Czy można sobie z wymianą czujnika poradzić samemu?
 

 

Link to comment
Share on other sites

Objawy CPW są właściwie wspólne dla wszystkich wersji silnikowych. Najczęściej jest to gaśnięcie silnika i problemy z ponownym odpaleniem póki nie ostygnie. Podobne objawy może dawać ugotowany sterownik w wersji silnikowej 1.6 16V z tym że dodatkowo wyskoczy LOOSE CONNECTION. Czujniki z tego co widziałem firmuje logo Bosch.

Wymiana czujnika skomplikowana sama w sobie nie jest, pod warunkiem że jest łatwy dostęp. W takim 1.9 JTD/mJTD łatwo nie jest. Niektórzy kładli się na silniku i nurkowali ręką macają śrubę (torx) na czuja. 

Link to comment
Share on other sites

Czujnik wg EPER nosi symbol 46798352.

 

Zamiennik DELPHI (SS11077)

 

https://allegro.pl/oferta/czujnik-walu-fiat-stilo-strada-1-9-jtd-d-7971454987

 

Oryginał BOSCH (0281002603)


https://allegro.pl/oferta/czujnik-walu-fiat-stilo-strada-1-9-jtd-d-7971548732

 

Wymiana u mechanika to banał, dojście z kanału/podnośnika dużo lepsze. Czujnik w tych silnikach znajduje się w miejscu zaznaczony czerwonym kółkiem czyli od grodzi tylnej:

 

 

 

CPW Stilo 1.9 120KM.png

Edited by bochumil
Link to comment
Share on other sites

@bochumil
dziękuje Ci bardzo. 
Od dłuższego czasu nie mogę zdiagnozować problemów z odpalaniem auta. Temperatura silnika — zimny odpala / niby nie zimny, ale jeszcze nieciepły i wtedy są problemy z odpalaniem. Zwiększenie dawki rozruchowej paliwa w zasadzie nic nie dało.

Odpięcie czujnika termostatu powoduje, że silnik niby odpala, ale mógłby lepiej. 

W sieci znalazłem taki trop i spróbuje z wymianą czujnika położenia wału.
Cytuje wpis z internetu:

„Problem rozwiązany, pomysł podsunął mi kolega z forum fiata. Co prawda wymieniałem czujnik wału ze dwa razy, ale zawsze przerwa była taka sama, ok. 2 mm. Dzisiaj odkręciłem śrubę uchwytu czujnika i podsunąłem go tak blisko koła, że wchodzi tylko kartka papieru w przerwę (no może dwie :p ) auto pali na dotyk, jak nigdy :hurra: dziękuję za pomoc wszystkim, dobrym tropem szedł też Marcin z Siwym mówiąc o braku obrotów silnika w logu rozruchowym :)”

Link to comment
Share on other sites

Centralka świec wymieniona.
Bez efektów poprawy.
EGR zaślepiony-co prawda z komputera jeszcze niewyrzucony.
Pewnie skupie się na wymianie po kolei czujników.
Mimo to, że żaden nie pokazuje błędu w komputerze.

Link to comment
Share on other sites

Wymiana czujnika położenia wału fortuny nie pochłonie, ale gdyby nie pomogła sprawdź sobie jeszcze ciśnienie na szynie podczas odpalania. Może pompa CR domaga się interwencji. Przyda się program Multiecuscan i kabel niebieski KKL albo ELM327 USB do Fiata. Logujesz oczekiwane ciśnienie paliwa i zmierzone. Podczas odpalania powinny się pokrywać. Pomiary robisz na zimnym i na ciepłym silniku kiedy problem jest bardziej dokuczliwy.

W moim Stilo z tym samym silnikiem występuje dość podobny temat, tyle że wyłącznie zimą, przy temperaturach poniżej 0. Wygląda to mniej więcej tak: odpalam bezproblemowo zimny silnik, jadę 4 km, gaszę silnik, odpalam ponownie po 4 minutach, kręci, kręci i odpala z trudem. Też myślałem o wymianie czujnika położenia wału, ale tej zimy problem nie pojawił się ani razu. Przy układzie wtryskowym nic nie grzebałem. Wymienię czujnik położenia wału profilaktycznie przy najbliższej wizycie na podnośniku, bo z tego co czytałem w kilku miejscach padają dość często.

 

 

Edited by bochumil
Link to comment
Share on other sites

Objawy takie jak wspominasz również do tej pory miałem tylko zimą przy tem. minusowej, ale teraz zima minęła, a objawy pozostały.
Pompa wymieniona przy okazji robienia rozrządu i problem pozostał ten sam.
Problem jest z tym, że w mojej okolicy nie ma elektronika, któremu można oddać auto bez obawy, że naprawi, a nie popsuje jeszcze więcej. 
Takich fachowców, którym się wydaje, że są fachowcami, to jest dość dużo tylko tych rzetelnych profesjonalistów to niestety brak. 
Dlatego tak długo męczę się z tym problemem.
 

Link to comment
Share on other sites

Ja czujnik wymieniałem samemu, padł mi w drodze w Holandii, odpalił dopiero po chwili jak przestygł, wjechałem na pobliski warsztaty i podnieśli mi Stilo za 10euro, wymiana czujnika to 10min, trzyma się na jednej śrubie na torx'a albo imbusa ;)

Link to comment
Share on other sites

53 minuty temu, criss1 napisał:

Takich fachowców, którym się wydaje, że są fachowcami, to jest dość dużo tylko tych rzetelnych profesjonalistów to niestety brak. 
Dlatego tak długo męczę się z tym problemem.

Ale ja Ciebie doskonale rozumiem, bo sam ostatnio takich "fachowców" przerabiałem dwukrotnie, co utwierdza mnie w przekonaniu że im więcej zrobię sam, tym mniejsze ryzyko przypałów. Ostatnia wizyta w polecanym na forum włoszczyzny warsztacie kosztowała mnie sporo kasy i tyle samo nerwów. 

 

53 minuty temu, Wafer napisał:

Ja czujnik wymieniałem samemu, padł mi w drodze w Holandii, odpalił dopiero po chwili jak przestygł, wjechałem na pobliski warsztaty i podnieśli mi Stilo za 10euro, wymiana czujnika to 10min, trzyma się na jednej śrubie na torx'a albo imbusa ;)

Miałeś błąd na desce,  czy wymieniałeś na chybił-trafił? ;)

Link to comment
Share on other sites

No to w sklepie mnie załatwili.
Ja się pytam o czujnik położenia wału, a facet zadaje pytanie — przewodowy czy bezprzewodowy.
Poinformował mnie, że w multijetach są bezprzewodowe i trzeba najpierw sprawdzić.
Kolega bochumil wie coś na ten temat?
Jak to jest w multijetach?

Link to comment
Share on other sites

Już zakumałem, o co chodzi z tym bezprzewodowym :)
Cytuje jednego kolegę z forum:
„Dzisiaj odkręciłem śrubę uchwytu czujnika i podsunąłem go tak blisko koła, że wchodzi tylko kartka papieru w przerwę (no może dwie :p ) auto pali na dotyk, jak nigdy :hurra:”

Przy montażu tego czujnika jest jakaś możliwość regulacji dosunięcia czujnika do koła?
Bo tak można zrozumieć ten cytowany  wpis?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Czujnik powinno się dosunąć do oporu żeby nie było żadnej przerwy. Nie wiem co autor miał na myśli pisząc o kartce papieru. Może za pierwszym razem nie dosunął czujnika do końca. Ja bym z tego afery nie robił. Wyciągasz stary, montujesz nowy i po sprawie :) 

Link to comment
Share on other sites

5 godzin temu, bochumil napisał:

Czujnik powinno się dosunąć do oporu żeby nie było żadnej przerwy. Nie wiem co autor miał na myśli pisząc o kartce papieru. Może za pierwszym razem nie dosunął czujnika do końca. Ja bym z tego afery nie robił. Wyciągasz stary, montujesz nowy i po sprawie :) 

Tak jak @bochumil napisał..nie ma takiego czegoś jak jakaś regulacja kartkowa...podczas.montazu na linii produkcyjnej operator bierze czujnik i montuje go w otwór przykręcając śruba... I tyle .. stary jakby każdy miał regulować taki czujnik to produkcja nie miała by sensu. Wiem bo przerabiałem mnóstwo czujników podczas montażu w 1.3 jtd

Link to comment
Share on other sites

Nr ricambi 55204235

Nr Pierburg: 7.22946.34.0

 

Używany/Odnawiany, oryginalny zawór Pierburg na Allegro

 

https://allegro.pl/oferta/zawor-egr-fiat-stilo-idea-brav-lancia-lybra-thesis-5672683586

 

Całkiem nowy zawór Pierburg:

 

https://allegro.pl/oferta/egr-pierburg-fiat-marea-multipla-stilo-1-9jtd-7993575699

 

Zamiennik NTY:

 

https://allegro.pl/oferta/zawor-egr-fiat-stilo-multipla-1-9-jtd-46785766-7451547850

 

Zamienniki podobnie jak w przypadku przepływomierzy nie są zalecane. Jak chcesz wykluczyć zawór to go po prostu zaślep pełną blachą.

 

https://allegro.pl/oferta/zaslepka-egr-1-9-jtd-8v-fiat-marea-stilo-6834893492

 

Najlepiej zaślepić od dołu wejścia rurki w zawór EGR.

 

 

 

EGR.png

Link to comment
Share on other sites

2 godziny temu, criss1 napisał:

No niestety to nie czujnik położenia  ☹️
Teraz umawiam się na sprawdzenie zaworów. 

 

 

Jakbyś dał auto na regulację luzów to daj znać gdzie robiłeś, bo też mam zamiar to zrobić w swoim. Do Łodzi mam w miarę blisko. 

W Łodzi dobre opinie ma Marse Cars. Zajmują się Fiatami

 

http://www.sekura.auto.pl

 

Wg Google same pozytywne komentarze, chyba że to efekt radosnej twórczości pracowników ;)

 

Link to comment
Share on other sites

@bochumil. Nie wiem jaki ma wgrany soft w ECU . Ale jeżeli pozycja % elektromagnesu EGR jest brana pod uwagę to nanic zaślepienie blaszkami. Przerabiałem to.... U siebie w 16V ... Musi skontrolować go poprzez demontaż i oszacowanie jak działa trzpień ... jest jeszcze opcja odłączenie wtyczki w w piny wtyczki wsadzić rezystor ceramiczny 5W 33Ohm. W celu oszukania softu na obecność oporności cewki EGR. Ja nie robiłem tej 2 opcji nie wiem jak działa wyczytałem z forum alfa Lancia...

 

Martwice EGR można odczytać z multiecuscan jeżeli kolega posiada ...

 

 

Link to comment
Share on other sites

Dziękuje za numery EGR.


Blachę to ja już włożyłem przy samym zaworze EGR od strony kolanka. Nie za wiele pomogło, ale jest troch lepiej. Ponoć mimo to, że zawór jest zaślepiony, a nie wyłączony z komputera to nieprawidłowości pracy silnika mogą być w dalszym ciągu. 

Link to comment
Share on other sites

7 godzin temu, criss1 napisał:

Dziękuje za numery EGR.


Blachę to ja już włożyłem przy samym zaworze EGR od strony kolanka. Nie za wiele pomogło, ale jest troch lepiej. Ponoć mimo to, że zawór jest zaślepiony, a nie wyłączony z komputera to nieprawidłowości pracy silnika mogą być w dalszym ciągu. 

Dlatego piszę o odczycie pozycji % elektromagnesu przez ECU. Sprawdź fizycznie jego stan nie sugeruje się blachami zaślepkami... Później będziemy myśleć co dalej

Link to comment
Share on other sites

16 godzin temu, HARDTECHNO napisał:

Dlatego piszę o odczycie pozycji % elektromagnesu przez ECU. Sprawdź fizycznie jego stan nie sugeruje się blachami zaślepkami... Później będziemy myśleć co dalej

 

Ale tak jak napisał kolega Iron w jednym z podobnych tematów, EGR nie podaje sygnału zwrotnego o faktycznej pozycji  - aż tak ten zawór zaawansowany nie jest, mimo wysokiej ceny za oryginał. To co widzisz w sofcie to jedynie wysterowanie czyli pozycja oczekiwana. W przypadku zabrudzenia/zatarcia się trzpienia, pozycja oczekiwana a rzeczywista mogą się różnić.

Link to comment
Share on other sites

@bochumil możliwe. Ale jeżeli ECU poda odpowiednie napięcie na EGR(a sam będzie niesprawny) pokompletuje jeszcze inne parametry będą się dziać cuda na kiju. Przerabiałem to u siebie... W parametrach odziwo EGR był martwy 1% cały czas w różnych zakresach RPM.. i padła cewka 

Link to comment
Share on other sites

Była tu mowa o rezystorze na wtyczkę EGR w celu oszukania ECU. A ja się zastanawiam jak zareaguje ECU po odpięciu wtyczki od zaworu EGR? Zapali? Nie zapali? 

Autor tematu wspomniał o chęci wymiany wszystkich czujników. Zamiast je wymieniać bardziej sensownym byłby zakup kabla diagnostycznego i poszukiwania podejrzanych wartości. Na początek sprawdzić temperaturę na zew. i porównać ją z temperaturą zimnego silnika odczytaną z czujnika temperatury silnika. Następny podejrzany to czujnik ciśnienia paliwa na szynie CR. Sprawdzić w trakcie takiego ciężkiego odpalania oczekiwane i rzeczywiste ciśnienie paliwa. Sprawdziłbym również odczyty z czujnika temperatury paliwa (na zimnym silniku temperatura paliwa powinna być zbliżona do temp silnika i temp. zew.).

Nie wiem jakie objawy daje przestawiony rozrząd, ale wydaje mi się, że powinien pokazać błąd synchronizacji. Później zostaje już tylko pomiar kompresji silnika oraz kontrola luzów zaworowych.

Link to comment
Share on other sites

Wszystkie czujniki mieszczą się w normie.

Przynajmniej taką dostałem odpowiedź po sprawdzeniu komputerem.
Ale błąd gdzieś musi być skoro auto pierwsze odpalenie „zimny silnik (jak było zimno na zewnątrz) odpala, no powiedzmy w miarę normalnie” w sytuacji, gdy teraz już rano już stosunkowo ciepło „silnik nie jest zimny, ale też nie jest ciepły (tak jakby na granicy zimny-ciepły) są problemy z odpaleniem.
Niby próbuje załapać, szarpie ale mu się nie udaje.

Przypomina to rozruch jakby np. dwie świece żarowe, nie grzały i przy rozruchu szarpie silnikiem i nie odpala.
Wtedy zdejmuję wtyczkę z czujnika termostatu, auto odpala - bo dłużej grzeją świece i większa dawka rozruchowa paliwa.
Podobna jest sytuacja, jak silnik już rozgrzany po pewnym dystansie zacznie stygnąć i np. po godzinie postoju próbuje odpalić i już są problemy z uruchomieniem silnika. Jeszcze niby nie jest zimny, ale już nie jest ciepły tak jakby na pograniczu temperatury zimny /ciepły.

I być tu mądry człowieku

Znajdź przyczynę  awarii , bez konieczności wymiany połowy podzespołów w samochodzie :) 

 

 

Link to comment
Share on other sites

To są usterki, które dla większości posiadaczy aut są pretekstem do sprzedaży auta. Męczy się później kolejny właściciel...

Próbując jakoś pomóc napiszę, że jest to dość powszechny problem w bliźniaczych silnikach montowanych w Oplu czyli w 8 zaworowym CDTI. Tam najczęściej pomaga regeneracja rozrusznika, a jeśli nie, dołożenie specjalnego modułu, który oszukuje ECU na czas rozruchu silnika. 

 

https://allegro.pl/oferta/chip-ulatwiajacy-odpalanie-audi-bmw-opel-seat-vw-7162382264

 

Wynika z tego, że przy temperaturze silnika powyżej 45 stopni gdy świece żarowe już komory spalania nie podgrzewają mogą się w nieco wysilonych jednostkach pojawić problemy z rozruchem.

Edited by bochumil
Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.