Skocz do zawartości

Wariatory


Miazio

Rekomendowane odpowiedzi

> Możesz rozwinąć temat ?

Proste - cewka ma zasilanie 12V i masę. W środku są układ generujące iskrę sterowane impulsem o stałym czasie trwania wywołujące iskrę starowane 5V impulsem z ECUu.

Bierzesz mikrokontroler, np ATTiny ATMELA, robisz 2 wejścia, i 2 wyjścia, piszesz program któy przesuwa te impulsy np wstecz o 350 stopni (czyli do przodu o 10).

ATTiny ma tą zaletę, że wszystko ma w sobie - zegar, IO itd i właściwie możesz wysterować cewkę bezpośrednio z niego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szczgółów jest więcej wink.gif

AVR-y 8 bitowa mają licznik 16-bitowy 65535 wartości.

Szybko się można zorientować, że to wcale nie jest dużo.

Aby zminimalizować błąd kwantyzacji ( dokuczliwy przy wyższych obrotach) należałoby adaptować taktowanie licznika, w zależności od obrotów (skomplikowane), bądź godzić się na przepełnienie licznika <1000 RPM (prostsze) i przechodząc dla tych obrotów w tryb powtarzania, a dla wyższych obrotów w tryb przyspieszania. Oczywiście musi być to tak zrobione, aby wykluczyć możliwość zgubienia zapłonu przy przechodzeniu pomiędzy trybami pracy.

Polecam Atmegi(8,16). Też mają wbudowany zegar, i szybko się programują w przeciwieństwie do ATTiny. Kosztują coś koło dychy wink.gif

W dodatku kupa portów, np na wyprowadzenie ledów, czy LCD.

Oprogramowanie na wariator DIS kiedyś wykonałem i nawet ładnie śmiga na oscyloskopie wink.gif

Docelowo miało to grać na karcie FUN (tej do tunerów SAT wink.gif, bo taki akuram miałem kaprys.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Szczgółów jest więcej

> AVR-y 8 bitowa mają licznik 16-bitowy 65535 wartości.

> Szybko się można zorientować, że to wcale nie jest dużo.

dobry programista sobie poradzi.

Trzeba zaprojektować algorytm stabilny numerycznie.

poza tm są dwa liczniki - 8 i 16 bit, co daje razem duże możliwości.

> Aby zminimalizować błąd kwantyzacji ( dokuczliwy przy wyższych

> obrotach) należałoby adaptować taktowanie licznika, w zależności

> od obrotów (skomplikowane), bądź godzić się na przepełnienie

> licznika

Dobry algorytm jest na to odporny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Trzeba zaprojektować algorytm stabilny numerycznie.

Stabilny - to się tyczy algorytmów iteracyjnych (np. sortowanie), lepiej w iterację się tutaj nie pchać wink.gif

> poza tm są dwa liczniki - 8 i 16 bit, co daje razem duże możliwości.

Można 16-bitów i zwykły rejestr, wówczas mamy lepszą kontrolę, bo świadomie go zwiększamy przerwaniem przepełnienia.

Jednak zgrabniej jest na 16-bitach, bo więcej można upchnąć do pamięci, a jeśli robi się mapę, to jest ona bardziej czytelna.

Z pewnością nie ma potrzeby przyspieszania zapłonu przy rozruchu, więc 16-bitów starczy.

Lepiej jest korzystać z ICP (przechwytywanie licznika) niż ze zwykłego przerwania.

Błąd kwantyzacji istnieje zawsze, tylko jego wartość jest różna.

Praktyczną metodą zmniejszania tego błędu poniżej cyklu licznika jest uśrednianie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Błąd kwantyzacji istnieje zawsze, tylko jego wartość jest różna.

> Praktyczną metodą zmniejszania tego błędu poniżej cyklu licznika jest

> uśrednianie.

To trzeba przewidzieć na poziomie projektu i tak dobrać zegar i prędkość licznika, albo algorytm, żeby błąd kwantyzacji był pomijalny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Możesz rozwinąć temat ?

Jeszcze można zmieniać zapłon przez ALDLA - wywyłasz polecenie, żeby pobrać wartość SA, dodajesz jakąs wartość i zapisujesz.

Ale to jest dla mastachów - kłopoty z synchronizacją, żeby nie odczytać tego co się właśnie zapisało i w ogóle można nieźle zamieszać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> To trzeba przewidzieć na poziomie projektu i tak dobrać zegar i

> prędkość licznika, albo algorytm, żeby błąd kwantyzacji był

> pomijalny.

Najmniejszy możliwy błąd, w dodatku utrzymywany na zbliżonym poziomie można uzyskać autoadaptacją taktowania licznika.

Z kombinowaniem zegarami jest nie lada problem, bo często komunikacja po RS się wykrzacza przy niektórych ustawieniach zegara, jeśli ktoś z tej funkcji chce korzystać.

W praktyce błąd 0,5 st przy 6000 obr idzie zaakceptować (przynajmniej tak na zdrowy rozsądek).

Trochę wątek zbiegł z tematu.

Wypadałoby zaproponować jakiś algorytm wykrywania początku przebiegu z hallotronu, bo o tym pierwotnie była mowa. Należałoby się też zorientować, które zbocza są krytyczne jeśli chodzi o czas, a które nie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Niekoniecznie. U mnie w Lanosie cewka starowana jest impulsem

> napięciowym prosto ze sterownika ECU. Układy prądowe są w cewce

> i mają oddzielne zasilanie 12V.

Hmm, możliwe, że jednak w 1,3MPI też tak jest, ale zaryzykuję z tym hallotronem.

Więc jest tak - wiadomo, że przesuwanie sygnału o zmiennej częstotliwości w fazie stanowi problem. Dlatego mój układ będzie mierzył czas trzech występujących impulsów dodatnich. Długość tych impulsów zostanie zapamiętana i będzie dawała informację o początku cylku (GMP). Następnie sygnał zostanie opóźniony o wyliczony z tych wartości czas i wystawiony na wyjście uC, po czym cykl się powrórzy.

Niestety nie jest to takie proste, jak mogło się wydawać, ale będę próbował.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Hmm, możliwe, że jednak w 1,3MPI też tak jest, ale zaryzykuję z tym

> hallotronem.

> Więc jest tak - wiadomo, że przesuwanie sygnału o zmiennej

> częstotliwości w fazie stanowi problem. Dlatego mój układ będzie

> mierzył czas trzech występujących impulsów dodatnich. Długość

> tych impulsów zostanie zapamiętana i będzie dawała informację o

> początku cylku (GMP). Następnie sygnał zostanie opóźniony o

> wyliczony z tych wartości czas i wystawiony na wyjście uC, po

> czym cykl się powrórzy.

> Niestety nie jest to takie proste, jak mogło się wydawać, ale będę

> próbował.

Ten sygnał z hallotronu ma cechę sygnału prostokątnego o stałym współczynniku wypełnienia, do którego wtrącono pojedynczy pik, aby wyróżnić co drugie pierwotne zbocze narastające. IMHO bez sensu jest pomiar długości trwania piku, bo wyjdzie z tego kasztan. Najlepiej zastosować dodatkowy analogowy układ detekcji piku, który wygeneruje przerwanie na porcie IPC w momencie jego wystąpienia, a następnie zmierzyć okres i znając proporcjię impulsów sygnału ( obliczoną na sucho z przebiegu ), wygenerować przebieg wyjściowy o odpowiedniej fazie.

W takim przypadku oprogramowanie AVR'a to banał wink.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten pik ma ok. 2ms przy 800RPM. Przy 8000RPM będzie miał 0,2ms. Przy zegarze 4MHz i z użyciem przerwań obliczenie długości tego "pikusia" będzie do zrobienia. Będę też mierzył czasy impulsów 0V, bo chciałbym, żeby ten układ po prostu przetwarzał oryginalny sygnał, a nie dorabiał swój własny. Faktycznie, chyba zastosuję jakiś układ z wejściem ICP, bo będzie przydatne (np tiny2313).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ten pik ma ok. 2ms przy 800RPM. Przy 8000RPM będzie miał 0,2ms. Przy

> zegarze 4MHz i z użyciem przerwań obliczenie długości tego

> "pikusia" będzie do zrobienia. Będę też mierzył czasy impulsów

> 0V, bo chciałbym, żeby ten układ po prostu przetwarzał

> oryginalny sygnał, a nie dorabiał swój własny. Faktycznie, chyba

> zastosuję jakiś układ z wejściem ICP, bo będzie przydatne (np

> tiny2313).

Musisz pamiętać, że zbocza mają swoje slew rate , dlatego szerokość impulsu na poziomie 2,5V zmiejszy się nieproporcjonalnie bardziej, niż to wynika ze wzrostu obrotów.

Co do detekcji początku porównując długości impulsów to się zgodzę, ale wynaczanie sygnału wyjściowego na podstawie ich kształtu bym sobie odpuścił.

Częstotliwość można łatwo określić, zliczając czas między czwartym a pierwszym zboczem narastającym.

Bazując częściowo na Twoim pomyślę, zarejestrowałbym (przechwytywaniem licznika z IPC )czasy wystąpień 4 kolejnych zboczy narastających. Zbocza opadające bym olał. Od razu określił okres odejmując od pierwszego, ostatnie.

Obliczył różnice między kolejnymi rejestrami.

Stwierdził, w którym występuje najmniejsza różnica. Indeks tego rejestru byłby bieżącym numerem w sekwencji.(0,1,2)

Stworzył nową sekwencję generacyjną, bazującą na zmierzonym okresie, startującą od bieżącego numeru w sekwencji.

Oczywiście generacja za pomocą znaczników licznika OCMPA OCMPB.

Dalsze numery sekwencji automatycznie zwiększając licznik modulo 3 z każdym zboczem zarastającym

Na wszelki wypadek (zakłócenia, niekontakty ) układ powinien sprawdzać, czy moment wystąpienia najkrótszego impulsu i bieżący numer sekwencji się zgadzają, w razie czego natychmiast korygować.

Jeszce jeden pomysł, wydaje się najlepszy ( chyba o to majozezz prosił ).

Zrobić wariator, bez jakiejkolwiek detekcji początku (tak jakby to go wogóle nie obchodziło).

Obliczyć okres j.w.

Stworzyć kolejkę FIFO z elementami o jednym parametrze (moment początku i kierunek) o takiej długości ile jest zboczy (w tym przypadku 6) i wrzucać do tej kolejki te dane ze zmierzenia sygnału wejściowego powiększone o stałą w oparciu o okres. Ostatni element w kolejce będzie ustawiał znacznik OCMPA i wsio powinno działać.

Przerwanie OCMPA będzie naprzemiennie generowało niski i wysoki sygnał na wszelki wypadek bazując na danej o kierunku zbocza.

W praktyce najpepiej zrobić dwa rejestry wskaźniki o wartościach modulo 6 (w tym przypadku). Jeden wspazujący na na dane do zapisania, a drugi na dane dla znacznika licznika.

Proponuję, aby układ zadziałał już od około 30 RPM - okres 2048 ms

Dla licznika 16-bitów błąd kwantyzacji wyniesie 2048ms/65535 =0,031... ms

Przy 6000 RPM - okres 10 ms

Błąd określenia wyprzedzenia zapłonu przy tych obrotach 0,031..ms/10ms *360st = 1.125... st

Chyba można z tym żyć

Gdyby 16-bitów nie wystarczyło to wtedy dodatkowy licznik lub rejestr.

Zastosowanie dodatkowych liczków, czy rejestrów skutecznie utrudni skorzystanie z OCMPA, ale też można sobie z tym poradzić.

Można użyć dodatkowego rejestru, który będzie stanowił najstarsze 8 bitów wirtualnego licznika 24-bity

Bedzie on zwiększany w przerwaniu przepełnienia licznika 16-bitowego (timera)

Dopiero, gdy dane z FIFO o najstarszych bitach licznika zgodzą się zgodzi się z 8-bitami liczącego rejestru, odpalamy flagi OCMPA koniecznie w opcji równości i większości !

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Przyszedł mi taki pomysł - jakby po prostu w jakiś sposób umieścić

> drugi czujnik halla 10 stopni wcześniej na obudowie koła

> zamachowego i przełączać czujniki w zależności od paliwa?

> Co Wy na to?

Bardzo dobry pomysł, nawet ktoś kiedyś z tego forum zastosował, ale mało edukacyjny zakrecony.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Przyszedł mi taki pomysł - jakby po prostu w jakiś sposób umieścić

> drugi czujnik halla 10 stopni wcześniej na obudowie koła

> zamachowego i przełączać czujniki w zależności od paliwa?

> Co Wy na to?

Zgodnie z tą charakterystyką to wyprzedzenie dla LPG powinno maleć wraz ze wzrostem RPM a tu mielibyśmy stałe. Pewnie nic się nie stanie ale...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Hmm, możliwe, że jednak w 1,3MPI też tak jest, ale zaryzykuję z tym

> hallotronem.

Wyglada na to ze w 1.3MPI tak jest, z tym ze sa dwie cewki, wiec pewnie trzeba byloby obrabiac dwa sygnaly, po jednym dla kazdej cewki.

Generalnie w Feli 1.3MPI mamy nastepujace mozliwosci (pomijam oszukiwanie MAP i/lub cz. temp.):

1. przestawienie samego Halla (teoretyczne proste ja drut, gorzej z realizacja tego w obudowie skrzyni, poza tym w zasadzie brak mozliwosci regulacji)

2. obrabianie sygalu z Halla do ECU

3. obrabianie sygnalow z ECU do listwy zaplonowej

4. stworzenie zamiennika kompatybilnego zewnetrznie z oryginalnym ECU , gdzie mozna byloby w prosty sposob z PC (bez konieczosci rozbierania za kazdym razem ECU i programowania eproma na zewnatrz) zmieniac mapy zaplonu (i nie tylko).

Heh najbardziej kuszaca jest mozliwosc 4., ale i zarazem najbardziej pracochlonna i najdrozsza i oczywiscie nie ludze sie, by ktokolwiek sie tego podjal...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Przyszedł mi taki pomysł - jakby po prostu w jakiś sposób umieścić

> drugi czujnik halla 10 stopni wcześniej na obudowie koła

> zamachowego

Tylko gorzej z realizacja tego na obudowie skrzyni w Feli. Poza tym brak regulacji. Myslalem o tym kiedys i zrezygnowalem.

Z podobnej serii mialem tez np. taki pomysl, zeby obrocic kolo o 45* "wczesniej" i tylko opozniac sygnal z Halla (co jest sporo prostsze niz "wyprzedzanie"), no ale oczywisice to bez sensu z kilku wzgledow, np. utrata wywazenia kola zamachowego z walem korbowym, problematyczne uruchamianie silnika, niemoznosc jazdy w razie uszkodzenia wariatora.

> i przełączać czujniki w zależności od paliwa? Co Wy na to?

Teoretycznie moglby byc jeden Hall i opozniac na noPb. No ale znow co w razie uszkodzenia wariatora? Jazda tylko na lpg? A moze tankowac tylko noPb98 (co i tak czynie zlosnik.gif )?

Faktycznie chyba najlepiej byloby miec dwa Halle.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Bardzo dobry pomysł, nawet ktoś kiedyś z tego forum zastosował,

Ale to bylo chyba w jakims Fiacie, w kazdym razie napewno nie w Feli 1.3 (gdzie Hall jest na obudowie skrzyni biegow).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Zgodnie z tą charakterystyką to wyprzedzenie dla LPG powinno maleć

> wraz ze wzrostem RPM a tu mielibyśmy stałe. Pewnie nic się nie

> stanie ale...

Nowe wyprzedzenie zaplonu nie byloby przeciez stale, bo byloby o 10* wieksze niz w oryginale, a w oryginale jak wiadomo stale NIE jest.

Problem byly tylko z zapalaniem (i ewentualnie biegiem jalowym) gdzie zamiast postawowej wartosci wyprzedzenia 6* nagle zrobiloby sie az 16*. Ale to nie problem mozna skorzystac z sygnalu polozenia krancowego i wtedy przelaczac na oryginalnego Halla.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Proste - cewka ma zasilanie 12V i masę. W środku są układ generujące

> iskrę sterowane impulsem o stałym czasie trwania wywołujące

> iskrę starowane 5V impulsem z ECUu.

No i w Feli 1.3MPI tak wlasnie jest. Jest listwa zaplonowa (w srodku zalane zywica dwie dwubiegunowe cewki WN i 2 uklady VB921ZVF) zasilana napieciem 12V, a sterowanie zaplonem odbywa sie z ECU impulsami 5V podawanymi na dwie linie (po jednej dla kazdej cewki - pary swiec). Konkretnie sa to impulsy o szerokosci 2,76ms, a zaplon wyzwalany jest przez zbocze opadajace. Z reszta w razie czego mozna sie jescze upewnic ogladajac pod oscyloskopem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Nowe wyprzedzenie zaplonu nie byloby przeciez stale, bo byloby o 10*

> wieksze niz w oryginale, a w oryginale jak wiadomo stale NIE

> jest.

> Problem byly tylko z zapalaniem (i ewentualnie biegiem jalowym) gdzie

> zamiast postawowej wartosci wyprzedzenia 6* nagle zrobiloby sie

> az 16*. Ale to nie problem mozna skorzystac z sygnalu polozenia

> krancowego i wtedy przelaczac na oryginalnego Halla.

No właśnie nie. Spójrz na ten wykres z wyprzedzeniami. Orygnalne dla niskoich obrotów jest +10 a dla LPG +19. Przy zwiekszaniu się obrotów róznica tych wyprzedzeń zanika i dla 3700obr już sa równe sobie. Czyli drugi hall i stałe większe wyprzedzenie to nie jest problem niskich tylko wysokich obrotów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> No właśnie nie. Spójrz na ten wykres z wyprzedzeniami. Orygnalne dla

> niskoich obrotów jest +10 a dla LPG +19. Przy zwiekszaniu się

> obrotów róznica tych wyprzedzeń zanika i dla 3700obr już sa

> równe sobie. Czyli drugi hall i stałe większe wyprzedzenie to

> nie jest problem niskich tylko wysokich obrotów.

Po pierwsze to nie wiadomo na ile ten wykres jest zblizony do optymalnego dla Feli 1.3MPI zarowno dla noPb jak i lpg. Generalnie to sa jakies bardzo przyblizone, pogladowe wykresy, wiec nie ma sie co ich tak trzymac.

Po drugie nie twierdze, ze dodanie 10* wyprzedzenia jest optymalne dla calego zakresu obrotow, tym niemiej nie da sie ukryc ze wyprzedzenie wypadkowe nie jest stale(a do tego sie glownie odnosilem w moim poscie) - ksztalt oryginalnej krzywej dla noPb zostaje zachowany, tylko podniesiony o 10* do gory.

Oczywiscie napewno lepiej byloby gdyby wariator mial mozliwosc programowania wartosci tego dodatkowego wyprzedzenia zaplonu dla rozych predkosci obrotowych... ale od biedy moze byc i stale wyprzedzenie (jak wykazuje praktyka z silnikami gdzie mozna regulowac zplon przz obracanie rozdzielacza).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> No i w Feli 1.3MPI tak wlasnie jest. Jest listwa zaplonowa (w srodku

> zalane zywica dwie dwubiegunowe cewki WN i 2 uklady VB921ZVF)

> zasilana napieciem 12V, a sterowanie zaplonem odbywa sie z ECU

> impulsami 5V podawanymi na dwie linie (po jednej dla kazdej

> cewki - pary swiec). Konkretnie sa to impulsy o szerokosci

> 2,76ms, a zaplon wyzwalany jest przez zbocze opadajace. Z reszta

> w razie czego mozna sie jescze upewnic ogladajac pod

> oscyloskopem.

A masz może jakiś wykresik jak to wygląda?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> A masz może jakiś wykresik jak to wygląda?

Niestety nie mam, jakbym mial to bym zamiescil.

A masz moze sprawny oscyloskop?

Bo ja mam tylko zwalony szrot OS-150 (ciekawe kto wogole chociaz slyszal o tym typie, ktory jest starszy niz wiele osob na forum).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Niestety nie mam, jakbym mial to bym zamiescil.

> A masz moze sprawny oscyloskop?

> Bo ja mam tylko zwalony szrot OS-150 (ciekawe kto wogole chociaz

> slyszal o tym typie, ktory jest starszy niz wiele osob na

> forum).

Chyba podepnę pod kartę muzyczną. Bardzo zainteresował mnie pomysł z cewką, skoro jest sterowana impulsami małoprądowymi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Chyba podepnę pod kartę muzyczną. Bardzo zainteresował mnie pomysł z

> cewką, skoro jest sterowana impulsami małoprądowymi.

Warto byloby sie zapoznac z parametrami tego VB921ZVF. Ktos mial mi do niego podeslac katalog, ale na razie tego jeszcze nie zrobil (jak dostane to dam znac). Poki co probowalem cos wygooglac, ale niestety bez sukcesu...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...
  • 3 tygodnie później...

>, ale akurat miałem okazję kupić tani wariator.

BTW mam takie 2 pytanka:

1. Jaki konkretnie wariator (firma, model) masz w Twoim Lanim?

2. AFAIK w Lanim 1.6 sa cewki DIS, czy w zwiazku z tym w/w wariator masz wpiety miedzy ECU a DIS?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> BTW mam takie 2 pytanka:

> 1. Jaki konkretnie wariator (firma, model) masz w Twoim Lanim?

> 2. AFAIK w Lanim 1.6 sa cewki DIS, czy w zwiazku z tym w/w wariator

> masz wpiety miedzy ECU a DIS?

Widziałem taki ale wpięty miedzy CPS a ECM, cena mnie odstraszyła 450zet i temat odszedł na bok hehe.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> BTW mam takie 2 pytanka:

> 1. Jaki konkretnie wariator (firma, model) masz w Twoim Lanim?

> 2. AFAIK w Lanim 1.6 sa cewki DIS, czy w zwiazku z tym w/w wariator

> masz wpiety miedzy ECU a DIS?

Lekko obok ale w temacie.

Zanabyłem ostatnio AE515N (AEB).

Wlutowałem toto między ECU a moduł wzmocnienia (zgodnie z zaleceniami Elpigazu).

I testuję...

PZDR

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Widziałem taki ale wpięty miedzy CPS a ECM, cena mnie odstraszyła

> 450zet i temat odszedł na bok

Faktycznie 450zl to duzo buu.gif...

... ale moze chociaz Ty przypadkiem pamietasz firme i model smile.gif (bo kolega Maras77 jakos nabral wody w usta zlosnik.gif)??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Faktycznie 450zl to duzo ...

> ... ale moze chociaz Ty przypadkiem pamietasz firme i model (bo

> kolega Maras77 jakos nabral wody w usta )??

AEB 522 lub coś koło tego

już tych nie robią.

W www.shopgaz.pl jest ich całe stado - do wyboru, do koloru. ile razy mam to pisać hehe.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> AEB 522 lub coś koło tego

> już tych nie robią.

> W www.shopgaz.pl jest ich całe stado - do wyboru, do koloru. ile razy

> mam to pisać

Nie pytalem o Shopgaz (ktory jest mi doskonale znany), tylko zadalem dwa konkretne pytanie, ale mniejsza z tym.

Jesli juz o Shopgazie mowa, to faktycznie wariatorow jest tam od cholery, tyle tylko ze opis do nich albo zaden, albo mocno kulawy. A tak sie doputuje kogo popadne, bo interesuje mnie ktory (ktore) z tej licznej rzeszy wariatorow przeznaczony jest do wpiecia miedy ECU a DIS. Jest tam taki jeden, ktory ma w nazwie DIS (ostatni na pierwszej stronie z wariatorami), wiec moje podejrzenie za moze ten bylby odpowedni. Dziwi mnie tylko dlaczego akurat ten wlasnie model nie wysteopuje w ofercie wariatorow na steonie AEB:

http://www.aeb.it/uk_c%20gen%20detail.asp?set=variatori

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Zanabyłem ostatnio AE515N (AEB).

To jest jakas uniwersalna wersja, czy moze z wgranym dedykowanym softem pod Twoj typ silnika (bo pamietam ze byla kiedys podobna kwestia z jakims wariatorem, ktorym sie interesowales)?

> Wlutowałem toto między ECU a moduł wzmocnienia (zgodnie z zaleceniami

> Elpigazu).

> I testuję...

No to czekamy na wrazenia z testow smile.gif...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> To jest jakas uniwersalna wersja, czy moze z wgranym dedykowanym

> softem pod Twoj typ silnika (bo pamietam ze byla kiedys podobna

> kwestia z jakims wariatorem, ktorym sie interesowales)?

AE515N zastąpił kilka wcześniejszych modeli. Jest programowalny : defaltowo ma soft 02 (jest kilka lub kilkanaście wersji. Do mojego Boscha wgrali mi soft 01 (wg załączonej do wariata tabelki) - wgrywane z PC w Elpi. Jest to o tyle korzystne, że przy sprzedaży kara można go wylutować i (po zmianie softu lub nie) założyć w innym.

Zgodnie z info z Elpi ustawiłem 15 st. wyprzedzenia czyli max dla wariata. Nie zaleca się tego w autach bez knock-sensora.

> No to czekamy na wrazenia z testow ...

Na razie wiem, że działa. cool.gif Tzn. zanim doregulowałem jego wyłaczenie na wolnych jest róznica w pracy silnika.

Pierwsze wrażenie jest takie, że na 5. biegu powyżej 100kmph ma lepszego buta.

Na razie muszę podregulować instalkę (a najlepiej zregenerować reduktor). Poza tym nie tankowałem, więc nie ocenię zmian w spalaniu.

Zaobserwuję na urlopie.

EDIT:

PS Testuję też świeczki Iskra GAZ...

PZDR

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Zgodnie z info z Elpi ustawiłem 15 st. wyprzedzenia czyli max dla

> wariata.

Te stopnie ustawiasz jak, zworkami czy z PC?

I mozesz tylko wyprzedazc, czy moze rowniez opozniac?

> PS Testuję też świeczki Iskra GAZ...

Iskry nie sa zle (ale to nie to co NGK zlosnik.gif), a te GAZ to masz to samo co normalne tylko z miejszymi szczelinami...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Te stopnie ustawiasz jak, zworkami czy z PC?

2 zworki, 4 ustawienia: 6, 9, 12 i 15. Tylko wyprzedzenie.

Z PC Elpi wgrywało soft pod mój silnik.

> I mozesz tylko wyprzedazc, czy moze rowniez opozniac?

j.w.

> Iskry nie sa zle (ale to nie to co NGK ), a te GAZ to masz to samo co

> normalne tylko z miejszymi szczelinami...

Poprzednio były NGK.

Iskry mają 1 elektrodę i 0.8mm przerwy (seria 3 elektrody i 1mm).

PZDR

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> 2 zworki, 4 ustawienia: 6, 9, 12 i 15. Tylko wyprzedzenie.

> Z PC Elpi wgrywało soft pod mój silnik.

Dzieki wielkie za info smile.gif

> Poprzednio były NGK.

A pamietasz moze ich oznaczenie (BUR6*** czy cos w podobym stylu)?

> Iskry mają 1 elektrodę i 0.8mm przerwy (seria 3 elektrody i 1mm).

Zle mnie zrozumiales, przejscie ze swiecy z wieloma elektrodami zewnetrznymi na zwykla z jedna elektroda zewn. jest dla mne oczywiste, ale chodzilo mi o to, ze zamiast kupowac swiece "specjalna do gazu" zlosnik.gif o oznaczeniu "ABCDEF GAZ" (zielone napisy) mozna kupic zwykla swiece o takim samym oznaczeniu "ABCDEF", ale bez "GAZ" (czerwone napisy)... ewentualnie jeszcze zmiejszyc szczeline.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Jak masz cewkę DIS, czyli starowaną elektronicznie impulsem 5V to

> robicz na tym sygnale wariator bez żadnych cudów.

A da rade tak skonfigurowac SMT6, zeby pelnil fukcje wariatora na identycznej (do wyzej opisanej) zasadzie??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> A da rade tak skonfigurowac SMT6, zeby pelnil fukcje wariatora na

> identycznej (do wyzej opisanej) zasadzie??

Chyba tak.

MODE=12 Two ignition advance and retard Both ignition inputs can be advanced or retarded. The RPM is derived from the CB1 (RPM Deflection) input, and the ignition advance and retard timing is calculated from it, and then applied to BOTH ignition outputs.

Napisz na prv, to ci wyslę dokumentację od SMT6, to sobie sprawdzisz, co można zrobić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

> Dzieki wielkie za info

Chyba muszę zmniejszyć wyprzedzenie, bo "dzwoni" przy długim depnięciu pod obciążeniem. Poza tym miałem "sztrzał" przy 180kmph, ale winna jest raczej uboga mieszanka (reduktor zasyfiony albo do regeneracji).

> A pamietasz moze ich oznaczenie (BUR6*** czy cos w podobym stylu)?

Sprawdę, ale nie gwarantuję, że szybko. Ledwo wróciłem z urlopu a tu pewnie znów w trasę (ale "kiślem").

> Zle mnie zrozumiales, przejscie ze swiecy z wieloma elektrodami

> zewnetrznymi na zwykla z jedna elektroda zewn. jest dla mne

> oczywiste, ale chodzilo mi o to, ze zamiast kupowac swiece

> "specjalna do gazu" o oznaczeniu "ABCDEF GAZ" (zielone napisy)

> mozna kupic zwykla swiece o takim samym oznaczeniu "ABCDEF", ale

> bez "GAZ" (czerwone napisy)... ewentualnie jeszcze zmiejszyc

> szczeline.

Teraz łąpię. Jednak przy takich cenach świec szkoda zabawy.

PZDR

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Czy zauwazyles jakas znaczaca zmiane w spalaniu???

> Rzeczywiscie warto inwestowac w wariator do lanosa z sekwencja?

Nie zaważyłem.

Za to w NExii po przesunięciu aparatu spalanko spadło a osiągi wzrosły.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Mape zrobilem na podstawie tego co zczytalem z ECU, mapy zaplonu

> znalezionej w necie od starszego silnika + teoria zaplonu.

> Seryjna mape trodno odwzorowac bo w mono-motronic kat

> wyprzedzenia zaplonu jest w funkcji predkosci obrotowej i czasu

> wtrysku paliwa.

> Szukalem charakterystyki aparatu zaplonowego od favorytki, ale nie

> znalazlem. Jedynie mam od passata.

Wzałączniku posyłam ci charakterystyke od Favoritki.

post-82042-14352474461573_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.