jaceq Napisano 3 Grudnia 2021 Udostępnij Napisano 3 Grudnia 2021 No wiec w Szwecji poszli po rozum do glowy, zaczeli robic drogi z pradem / ladowaniem. Wiecej tutaj: https://mashable.com/video/electrified-road-in-sweden-recharges-electric-vehicles-while-driven Co ciekawe w tym rozwiazaniu (w przeciwienstwie do Niemieckich prod z kablami nad autem - cos jak tramwajowe - btw. wczoraj jechalem po odcinku autostrady tam z tymi kablami - wyglada jak siec trolejbusowa) ze szyna / szyny z pradem sa w samej jezdni, co znaczy ze nie ma ograniczen wysokosci i to ze auta osobowe tez moglyby z tego rozwiazania korzystac. Plusy tego sa ogromne: -> brak strat energii (w porownaniu do indukcji) -> brak strat energii na przechowywanie pradu w baterii -> opcja zmniejszenia pojemnosci baterii w Autach do 200km zasiegu do miasta w wiekszosci wystarczy a na trasie mozna jechac na pradzie z sieci -> spadek kosztu aut (z powodu powyzszego) -> brak przystankow na ladowanie + mozliwosc doladownia baterii w czasie jazdy (czyli scenariusz typu wyjezdzam bez przygotowania baterii, jade na trasie i doladowuje, dojezdzam na docelowe miejsce z naladowana bateria) -> duzy plus dla srodowiska (mniejsze straty energii + mniejsze baterie) Z minusow: -> koszt budowy i utrzymania -> duze zapotrzebowanie na prad w sieci w czasie kiedy duzo ludzi jezdzi Jakby sie to upowszechnilo to mysle ze byl by to przelom do masowej elektryfikacji auto znoszacy ich najwieksze wady. Co myslicie o tym pomysle? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
HelixSv Napisano 3 Grudnia 2021 Udostępnij Napisano 3 Grudnia 2021 Interesujące. Ciekawe jak: - z tarciem (zużycie, grzanie, hałas) - bezpieczeństwem (da się w tę szczelinę włożyć łapę bez doznania 50kW+ ?) - możliwością nagłego manewru (jak np test łosia) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Koonrad Napisano 3 Grudnia 2021 Udostępnij Napisano 3 Grudnia 2021 26 minut temu, HelixSv napisał: Interesujące. Ciekawe jak: - z tarciem (zużycie, grzanie, hałas) - bezpieczeństwem (da się w tę szczelinę włożyć łapę bez doznania 50kW+ ?) - możliwością nagłego manewru (jak np test łosia) Dodatkowo trwałość nawierzchni, wystarczy pojeździć po mieście gdzie są szyny w asfalcie To są jednak zupełnie inne materiały A jak to jest rozliczanie ? Płaci się za km ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mrBEAN Napisano 3 Grudnia 2021 Udostępnij Napisano 3 Grudnia 2021 11 godzin temu, jaceq napisał: Co myslicie o tym pomysle? Dla jakichś konkretnych szlaków tranzytowych i dla ciężarowych teoretycznie możliwe, choć sporo w tym technicznych problemów może być do rozwiązania. Dla osobowych nawet nie ma co zaczynać tematu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
HanYs Napisano 3 Grudnia 2021 Udostępnij Napisano 3 Grudnia 2021 U mnie jakieś trzy lata temu zaczęli się przygotowywać do bezprzewodowego ładowania w czasie jazdy po autostradzie I-294. https://www.cspdailynews.com/fuels/illinois-tollway-considers-wireless-ev-charging Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jaceq Napisano 5 Grudnia 2021 Autor Udostępnij Napisano 5 Grudnia 2021 On 12/3/2021 at 10:14 PM, HelixSv said: Interesujące. Ciekawe jak: - z tarciem (zużycie, grzanie, hałas) - bezpieczeństwem (da się w tę szczelinę włożyć łapę bez doznania 50kW+ ?) - możliwością nagłego manewru (jak np test łosia) - Tarcie pewnie takiej jak przy pantografie ew moze jakies roli - nie wiem jak jest tutaj ale kiedys widzialem takie rozwiazanie ze tylko seckja pod samochodem byla pod napieciem - nie widze z tym problemu przy odpowiednim ksztalcie / konstrukcji tej 'wtyczki' On 12/3/2021 at 10:42 PM, Koonrad said: Dodatkowo trwałość nawierzchni, wystarczy pojeździć po mieście gdzie są szyny w asfalcie To są jednak zupełnie inne materiały A jak to jest rozliczanie ? Płaci się za km ? Mysle ze szyny w miescie to jednak co innego, dlatego ze przejzdzasz przez nie zazwyczaj pod katem, a tu bedziesz jechal rownolegle i tylko przecinal przy zmianie pasa. Nie mam pojecia jak z rozliczaniem, nie bylo nic o tym. Poza tym w wielu krajach jednak asfalt przy szynach nie osiada... klania sie jakosc wykonania i materialow. On 12/3/2021 at 11:12 PM, mrBEAN said: Dla jakichś konkretnych szlaków tranzytowych i dla ciężarowych teoretycznie możliwe, choć sporo w tym technicznych problemów może być do rozwiązania. Dla osobowych nawet nie ma co zaczynać tematu Czemu nie? jakby bylo nawet z dedykacja dla ciezarowek to 'podpiac' sie do istniejacej infrastruktury przez osobowki nie bylo by trudno. On 12/3/2021 at 11:17 PM, HanYs said: U mnie jakieś trzy lata temu zaczęli się przygotowywać do bezprzewodowego ładowania w czasie jazdy po autostradzie I-294. https://www.cspdailynews.com/fuels/illinois-tollway-considers-wireless-ev-charging Indukcja ma swoje problemy, efektywnosc na dzien dobry, zastanawiam sie tez czy zbyt duzo pole elektro magnetyczne nie ma zlego wplywu na niektore rzeczy np. rozruszniki serca itp Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.