Skocz do zawartości

Czy w związku z nowym obowiązkiem...


danielei_punto

Rekomendowane odpowiedzi

... który teraz jeszcze obowiązkiem nie jest, ale z pewnością być zacznie, planuje ktoś montaż świateł dziennych w Stilo? hmm.gifzeby.GIF

Sam montaż wygląda raczej nieskomplikowanie, mocowanie chyba pasuje do przedniego zderzaka Stilo hmm.gif Może by się tak skusić na to przy okresowej wymianie reflektorów, kiedy zderzak i tak będzie ściągany? hmm.gifzlosnik.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> ... który teraz jeszcze obowiązkiem nie jest, ale z pewnością być

> zacznie, planuje ktoś montaż świateł dziennych w Stilo?

> Sam montaż wygląda raczej nieskomplikowanie, mocowanie chyba pasuje

> do przedniego zderzaka Stilo Może by się tak skusić na to przy

> okresowej wymianie reflektorów, kiedy zderzak i tak będzie

> ściągany?

Od kwietnia mają być dostępne także światła dzienne Hella w wersji LED, okrągłe i prostokątne.

Z takimi można już chyba całkowicie zapomnieć, że dzienne to jakiś przykry obowiązek

i dodatkowe żarówki do pilnowania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> ... który teraz jeszcze obowiązkiem nie jest, ale z pewnością być

> zacznie, planuje ktoś montaż świateł dziennych w Stilo?

> Sam montaż wygląda raczej nieskomplikowanie, mocowanie chyba pasuje

Poza tym, że do przedniego zderzaka 3d bardziej pasowałoby chyba światło od CCento do góry nogami, to czy jakiś elektryk mógłby mi wyjaśnić jak to się dzieje, że to się wyłącza w momencie włączenia świateł mijania? Czy odpowiada za to ten element 58?

278506148-helladzienne.png

post-59333-14352479677062_thumb.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> ... który teraz jeszcze obowiązkiem nie jest, ale z pewnością być

> zacznie, planuje ktoś montaż świateł dziennych w Stilo?

> Sam montaż wygląda raczej nieskomplikowanie, mocowanie chyba pasuje

> do przedniego zderzaka Stilo Może by się tak skusić na to przy

> okresowej wymianie reflektorów, kiedy zderzak i tak będzie

> ściągany?

u mnie reflektorki oryginał już 4 roczek mają grinser006.gif - więc nie przewiduję montażu dziennych

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> to czy jakiś elektryk mógłby

> mi wyjaśnić jak to się dzieje, że to się wyłącza w momencie

> włączenia świateł mijania? Czy odpowiada za to ten element 58?

Nie jestem elektrykiem, ale to 58 to najprawdopodobniej przekaźnik wyłączający światła dzienne hmm.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Z takimi można już chyba całkowicie zapomnieć, że dzienne to jakiś

> przykry obowiązek

> i dodatkowe żarówki do pilnowania.

W przypadku Stilo to akurat najmniej mi o żarówki chodzi zlosnik.gif, a bardziej o te nieszczęsne klosze - przy światłach mijania włączonych w słoneczne, gorące południe będą pękać błyskawicznie, a ja będe z tym jeździł do serwisu i wymieniał icon_rolleyes.gif

W sumie te światła dzienne - jeśli tylko są homologowane - to im mniejsze tym lepiej. Do tego diodowe po założeniu powinny być bezobsługowe hmm.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

> czy jakiś elektryk mógłby

> mi wyjaśnić jak to się dzieje, że to się wyłącza w momencie

> włączenia świateł mijania? Czy odpowiada za to ten element 58?

nikt się nie wypowie? Wstyd. Daniel przynajmniej próbował. Na pewno jakiś magister inżynier wie. i od razu stwierdzi czy ten rysunek ma sens w przypadku auta z CANem, czy nie.

Pliiiiiiz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Daniel, z calym szacunkiem - masz pradnice w furze ??

Albo jestes z grupy tych , co licza koszty zarowki ??

Pomijajac fuckt, ze ta Hella to circa 550 zyla, to wkomponowanie estetyczne czwegos takieg w bryle stilaka bedzie chyba niemozliwe

Zaraz pojawia sie posty, ze to oszczednosc wszystkiego...

A ja mysle, ze to oszczednosc, ale w uzywaniu "musku" ;-)

Zostaw furaka w spokoju, zapal to co masz a kase przeznacz chocby na 20.GIF albo na 270747800-sex.gifzeby.GIF

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Daniel, z calym szacunkiem - masz pradnice w furze ??

> Albo jestes z grupy tych , co licza koszty zarowki ??

Jestem z tych, co liczą reflektory. skromny.gif Chciałbym nie przekroczyć liczby trzech-czterech kompletów na rok, bo wymiany - nawet jeśli wykonywane w ramach reklamacji - zwyczajnie zajmują czas.

> Pomijajac fuckt, ze ta Hella to circa 550 zyla, to wkomponowanie

> estetyczne czwegos takieg w bryle stilaka bedzie chyba

> niemozliwe

Względy estetyczne - mówiąc prosto z mostu - mam gdzieś. zlosnik.gifInteresują mnie względy praktyczne. Stilo nie jeżdżę na codzień - wożę je tylko do serwisu, gdy pojawi się taka potrzeba - i zwyczajnie nie chce mi sie jeździć tam co trzy-cztery tygodnie na wymianę reflektorów na nowe. Pomijam tu już fakt, że opieszałość w załatwianiu reklamacji ze strony FAP jest tak duża, że zwyczajnie mogą nie zdążyć - i auto będzie stało, bo z popękanymi kloszami reflektorów jeździć nie wolno. W takiej sytuacji trzebaby korzystać z taksówki - co w praktyce oznacza, że bardziej by się opłacało kupić nowe reflektory na własną rękę.

Jak dla mnie oszczędność czasu (a byc może i pieniędzy) wynikająca z zastosowania takiego wynalazku jest ewidentna. IThankYou.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> pffff

> bez sensu.

Wręcz przeciwnie. zlosnik.gif

> Za to można mieć pewnie z 10 kompletów H7.

A po co mi żarówki H7? hmm.gif Częściej szlag trafia klosze reflektorów niż żarówki, a nowy reflektor ma już nowe żarówki zamontowane.

Dla mnie przelicznik jest inny: za to można mieć tylko jakieś 0.6 kompletu nowych lamp przednich do Stilo zlosnik.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

hmm.gif ciekawe dlaczego producenci samochodów "fabrycznie" nie wyposażają aut w światła do jazdy dziennej - skoro taki obowiązek istnieje w wielu krajach - jaki to problem "dołożyć" dodatkowe lampy do świateł zespolonych albo zamontować je w zderzaku... kwestia włączania/wyłączania tych świateł ręcznie lub automatycznie (przez komputer) to też przecież żaden problem...
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Jestem z tych, co liczą reflektory. Chciałbym nie przekroczyć liczby

> trzech-czterech kompletów na rok, .....

Jeżdżę na światłach przez cały rok na okrągło.

Rozruch silnika razem ze światłami.

Reflektory są całe, żadnej żarówki przez ostatni rok nie wymieniłem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Jeżdżę na światłach przez cały rok na okrągło.

> Rozruch silnika razem ze światłami.

> Reflektory są całe, żadnej żarówki przez ostatni rok nie wymieniłem.

I co z tego wynika? hmm.gif

U mnie światła co dwa-trzy miesiące wyglądają tak:

im0024784dqzi1.jpg

Zimą trwałość świateł jest większa, gdy jest cieplej - mniejsza, co niewątpliwie sugeruje jakiś związek z temperaturą. Nie jest to kwestia konkretnych egzemplarzy reflektorów, bo dokładnie to samo stało się z ośmioma kolejnymi kompletami. passed_out.gif

Światła dzienne trochę ograniczą problem, bo latem w dzień (czyli przy najwyższych temperaturach) odpadnie konieczność włączania świateł mijania. ok.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> I co z tego wynika?

> U mnie światła co dwa-trzy miesiące wyglądają tak:

> /.../

> Światła dzienne trochę ograniczą problem, bo latem w dzień (czyli

> przy najwyższych temperaturach) odpadnie konieczność włączania świateł mijania.

To teraz sobie pomyśl tak... Na nową parę reflektorów masz gwarancję biegnącą od nowa. Jeśli założysz światła dzienne, to zmniejszysz częstotliwość pękania wymienionych reflektorów. Nie obejrzysz się, a minie rok, a z nim możliwość darmowej wymiany i będziesz musiał sobie sam kupić nowy komplet. zlosnik.gif

Lepiej nie zakładaj świateł dziennych - przynajmniej reflektory wymieniane będziesz miał do końca posiadania przez Mamę stilaka za darmo. zlosnik.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> To teraz sobie pomyśl tak... Na nową parę reflektorów masz gwarancję

> biegnącą od nowa. Jeśli założysz światła dzienne, to zmniejszysz

> częstotliwość pękania wymienionych reflektorów.

Nie zmniejszę, tylko zachowam na dotychczasowym poziomie. zlosnik.gif Do chwili obecnej latem reflektory były włączane w dzień sporadycznie - od 17 kwietnia będą musiały być włączone w zasadzie non-stop, co dramatycznie skróci ich i tak już mizerną żywotność no.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> ciekawe dlaczego producenci samochodów "fabrycznie" nie wyposażają

> aut w światła do jazdy dziennej - skoro taki obowiązek istnieje

> w wielu krajach - jaki to problem "dołożyć" dodatkowe lampy do

> świateł zespolonych albo zamontować je w zderzaku... kwestia

> włączania/wyłączania tych świateł ręcznie lub automatycznie

> (przez komputer) to też przecież żaden problem...

A ja nie rozumiem po co dokłądać dodatkowe światła do samochodu który je już ma niewiem.gif

Co to daje ? Oszczędność żarówek ? Paliwa ? Akumulatora ?

Jak mnie nie stać to nie kupuje samochodu .

Ile zaoszczędzi sie na paliwie ?

No i oszpecanie samochodu jakimiś wytrzeszczami .

Śmigam cayly roka na światłach i jakoś nie zbiednialem od tego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Wręcz przeciwnie.

> A po co mi żarówki H7? Częściej szlag trafia klosze reflektorów niż

> żarówki, a nowy reflektor ma już nowe żarówki zamontowane.

> Dla mnie przelicznik jest inny: za to można mieć tylko jakieś 0.6

> kompletu nowych lamp przednich do Stilo

Mialem cztery Stilaki i nigdy klosze mi nie popękały.

Nie znam osobiście nikogo komu by to się stało .

Myśle że wina leży po stronie użytkowanika samochodu. wink.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

niewiem.gif Kolega Daniel ma chyba wyjątkowego pecha. Ja jeżdżę na światłach mijania non stop (aktualnie mija 3-ci rok użytkowania) i na reflektorach nie ma żadnych pęknięć. Jeździłem tak również w krajach z cieplejszym od naszego klimatem. Jedyne co zauważyłem to niewielkie zabrudzenia na wewnętrznej powierzchni reflektora.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Nie takiego znowu wyjątkowego - na kąciku było kilka aut z

> pękającymi kloszami, MirekD opisywał np. jak latem w czasie

> upału trafił na deszcz i od tego pojawiły się pęknięcia.

Może myjesz za silnym strumieniem z Karchera, jezeli myjesz zlosnik.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ale w czym konkretnie problem z tą elektryką? W czym może

> przeszkadzać CAN w kontekście podpięcia zwykłego przekaźnika

> monostabilnego?

No może. Jeśli podepniesz pod wiązke od świateł to może zgłupieć komputer i pokazywać np. przepaloną żarówe. Jeśłi chcesz wykonać instalacje od podstw, tzn podpiąć sie gdzieś pod masę i +, to moim zdaniem nie opłaca się, chociaż komp w tym przypadku nie zgłupieje, bo od czego oslabiony.gif. A co zrobić z włącznikiem ?? Krótko, to może być więcej strat niz pożytku. 270751858-jezyk.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> No może. Jeśli podepniesz pod wiązke od świateł to może zgłupieć

> komputer i pokazywać np. przepaloną żarówe.

Bez przesady hmm.gif - hak jest podpięty w zasadzie tak samo (przez przekaźniki monostabline sterowane bezpośrednio z wiązki) i od pół roku żadnych sensacji to nie powoduje, sygnalizacja przepalonych żarówek z tyłu działa poprawnie, więc nie sądzę, żeby tu miało być jakoś inaczej niewiem.gif

A tu własnie o to chodzi, żeby sterować załączaniem tych świateł z wiązki reflektorów, bo one mają się zapalać natychmiast po przekręceniu kluczyka i gasnąć wtedy, gdy włączono światła mijania. ok.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Tu nie chodzi o siłę strumienia, tylko o kontakt gorącego klosza,

> nagrzanego od świecącej żarówki, z chłodniejszym płynem (wodą,

> płynem spryskiwaczy, itd.)

Jako nieliczny masz spryskiwacze i chyba o to chodzi hmm.gif Wyłącz je na kilka m-cy i obserwuj. A co do karchera, moze się też przyczynia jak walisz po juz osłabionych kloszach hmm.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Bez przesady - hak jest podpięty w zasadzie tak samo (przez

> przekaźniki monostabline sterowane bezpośrednio z wiązki) i od

> pół roku żadnych sensacji to nie powoduje, sygnalizacja

> przepalonych żarówek z tyłu działa poprawnie, więc nie sądzę,

> żeby tu miało być jakoś inaczej

No właśnie!

Czyli ten przekaźnik (58) (przepraszam ja mam maturę, ale w programie nie przerabialiśmy urządzeń monostablinych) mimo CAN:

- będzie sterować światłami dziennymi zgodnie z zamysłem prod św dzien?

- podobnie jak np. czujn cof (Rado?) nie wywoła mylących impulsów w CAN?

- gdzie powinien być wpięty?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> ... który teraz jeszcze obowiązkiem nie jest, ale z pewnością być

> zacznie, planuje ktoś montaż świateł dziennych w Stilo?

> Sam montaż wygląda raczej nieskomplikowanie, mocowanie chyba pasuje

> do przedniego zderzaka Stilo Może by się tak skusić na to przy

> okresowej wymianie reflektorów, kiedy zderzak i tak będzie

> ściągany?

w ustawie pada chyba z tego co się orientuje określenie "swiatła mijania" to chyba używnie świateł "dziennych" i tak jest niedozwolone zeby.GIF

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> w ustawie pada chyba z tego co się orientuje określenie "swiatła

> mijania" to chyba używnie świateł "dziennych" i tak jest

> niedozwolone

A masz przed sobą nowy tekst ustawy? W Dzienniku Ustaw jeszcze nie ma, a do tej pory wyglądało to tak:

Quote:

Art. 51.

1. Kierujący pojazdem jest obowiązany używać świateł mijania podczas jazdy w warunkach normalnej przejrzystości powietrza:

1) w czasie od zmierzchu do świtu;

2) w okresie od 1 października do ostatniego dnia lutego - przez całą dobę;

3) w tunelu.

2. W czasie od świtu do zmierzchu w warunkach normalnej przejrzystości powietrza,
zamiast
świateł mijania, kierujący pojazdem może używać świateł do jazdy dziennej.


Podejrzewam, że zmieni się tylko paragraf pierwszy...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> A masz przed sobą nowy tekst ustawy? W Dzienniku Ustaw jeszcze nie

> ma, a do tej pory wyglądało to tak:

> Quote:

> Art. 51.

> 1. Kierujący pojazdem jest obowiązany używać świateł mijania podczas

> jazdy w warunkach normalnej przejrzystości powietrza:

> 1) w czasie od zmierzchu do świtu;

> 2) w okresie od 1 października do ostatniego dnia lutego - przez

> całą dobę;

> 3) w tunelu.

> 2. W czasie od świtu do zmierzchu w warunkach normalnej

> przejrzystości powietrza, zamiast świateł mijania, kierujący

> pojazdem może używać świateł do jazdy dziennej.

> Podejrzewam, że zmieni się tylko paragraf pierwszy...

nowego nie posiadam frown.gif

dawaj linka do nowszej zeby.GIF

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> - będzie sterować światłami dziennymi zgodnie z zamysłem prod św

> dzien?

Jak się go poprawnie podłączy, to powinien. zeby.GIF

> - podobnie jak np. czujn cof (Rado?) nie wywoła mylących impulsów w

> CAN?

Przy montażu haka sterowanie dopływem prądu do poszczególnych styków we wtyczce realizowane jest właśnie za pośrednictwem przekaźników: np. zaświecenie się światła stop powoduje załączenie porzekaźnika, dzięki czemu prąd pojawia się na odpowiednim pinie we wtyczce i świeci stop w przyczepce, itd. Skoro w przypadku gniazda przyczepy działa to perfekcyjnie, to tym bardziej nie powinno być problemu z pojedynczym przekaźnikiem. Zwłaszcza, że w przeciwieństwie do żarówek świateł pozycyjnych czy stopu przepalenie się żarówki świateł mijania nie jest sygnalizowane przez kontrolkę na desce i komputer pokładowy - więc ryzyko problemów jest jeszcze mniejsze.

> - gdzie powinien być wpięty?

Nie wiem, czy kolor przewodów będzie się zgadzał z opisem w instrukcji, ale - przepraszam za lapidarność opisu, elektrykiem nie jestem zlosnik.gif - chodzi o drucik we wiązce reflektorów, którym płynie prąd w momencie, gdy światła mijania świecą i nie płynie - gdy nie świecą.

W najbliższym czasie będę się przyglądał montażowi tego ustrojstwa w Stilo - mogę porobić zdjęcia kluczowych momentów ok.gifzlosnik.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Takie cos znalazłem TUUUU

Quote:

art. 51

ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Kierujący pojazdem jest obowiązany używać świateł mijania podczas jazdy w warunkach normalnej przejrzystości powietrza."

uchyla się ust. 4;


Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

> Kolega Daniel ma chyba wyjątkowego pecha. Ja jeżdżę na światłach

> mijania non stop (aktualnie mija 3-ci rok użytkowania) i na

> reflektorach nie ma żadnych pęknięć. Jeździłem tak również w

> krajach z cieplejszym od naszego klimatem. Jedyne co zauważyłem

> to niewielkie zabrudzenia na wewnętrznej powierzchni reflektora.

Czy to napewno zabrudzenie ? Wszyscy licza jakies zarowki , paliwo ekologie itd.. Nikt nie wpadl na to ze odblysniki w reflektorach sie wypalaja ? Za kilka lat twoje, moje, nasze reflektory beda dawaly swiatla co te malutkie kaganki w 126p.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> witam i jak tam z tymi dziennymi światłami zamontował może ktoś bo ja

> pewnie to zrobie

Ja już jestem po montażu ok.gif - w sumie po niewielkim zastanowieniu dało się te światła zamontować tak, że są w pełni demontowalne (montaż bezinwazyjny, podłączoine są na szybkozłączkach - pod maską zostaje tylko trochę kabelków).

Na razie działają hmm.gif - nie wiem, co tu jeszczcze możnaby napisać niewiem.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ja już jestem po montażu - w sumie po niewielkim zastanowieniu dało

> się te światła zamontować tak, że są w pełni demontowalne

> Na razie działają

FOTY proszę o FOTY jak wygląda stilak

Jeśli nie ma problemów to spoko jak możesz to zapodaj parę fotek jak to wygląda no i gdzie montowałeś bo sam się zastanawiam.

Pytałem się w ASO elektryka ale ma jakieś obawy jak to będzie grało z boby compem czy nie wywali choinki na pulpicie ale jeśli kolega jest po tak więc jest wszystko OKI i to mnie cieszy boozing.gif

stilak 1.6 16V LPG 5D waytogo.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Jeśli nie ma problemów to spoko jak możesz to zapodaj parę fotek jak

> to wygląda no i gdzie montowałeś bo sam się zastanawiam.

Fot na razie nie mam - dziś Stilo zaliczyło "poważną wizytę" w serwisie pod moją opieką, a po opuszczeniu serwisu pojechało w siną dal zlosnik.gif: najwcześniej będę je widział najprawdopodobniej w następny weekend - i wtedy spróbuję obfocić ok.gif

Co do montażu, to montaż odbył się w ASO, światełka (2PT 008 935-801) mają dość specyficznie skonstruowany uchwyt - można go założyć odwrotnie (tj. "tyłem do przodu") i wtedy stają się bardziej podatne na dopasowanie do zderzaka Stilo. Co do miejsca montażu, to są jakieś ograniczenia odnośnie wysokości, odległości od krawędzi, minimalnego rozstawu, itd. - u mnie (MW - zderzak przedni taki sam jak w 5D) stanęło na centralnym otworze - wlocie powietrza do chłodnicy (pod grillem i tablicą rejestracyjną) - lampy są na obu krawędziach tego wlotu. Miejsce wydawało się być idealne, ale problem polega nad tym, że tam, gdzie zaczyna się wlot powietrza, plastik pierwszego z trzech przetłoczeń na zderzaku jest "podcięty" i nie ma do czego przymocować uchwytów lampek. Ma to i swoje dobre strony - od wewnętrznej strony zderzaka wklejone zostały dwa kawałki ABS-u, a do tych kawałków tworzywa przykręcono uchwyty - plus jest taki, że nie trzeba było dziurawić zderzaka i gdyby kiedykolwiek przyszła mi taka ochota, to mogę usunąć lampki praktycznie bez śladów.

Obrócenie uchwytów (o czym pisałem wyżej) spowodowało, że samo mocowanie jest mocno wysunięte do tyłu i dzięki temu uchwyt siedzi w przetłoczeniu na krawędzi wlotu powietrza, a sama lampka wystaje przed zderzak jakieś 3-4 cm.

> Pytałem się w ASO elektryka ale ma jakieś obawy jak to będzie grało z

> boby compem czy nie wywali choinki na pulpicie

O to akurat bym się nie obawiał ok.gif - do montażu haka producent dostarcza "przejściówkę" mającą zapobiegać tego rodzaju problemom, a ta przejściówka to tak faktycznie zestaw przekaźników. Tutaj sytuacja jest w pełni analogiczna - włączaniem i wyłączaniem steruje przekaźnik, nawet więcej niż jeden, bo elektryk w ASO wykazał się własną inwencją i wpiął tam jeszcze prosty układ (dostępny często na giełdach, używany zwykle przez majsterkowiczów do sterowania światłami mijania w autach, w których nie można zostawić ich włączonych "na zawsze" jak we fiacie), który włącza światła dopiero wtedy, gdy jest ładowanie (działą silnik). Czyli jeśli auto stoi z przekręconym kluczykiem, ale silnik nie działa, to światła dzienne nie świecą (i słusznie).

Opis jest trochę cahotyczny, ale myślę, że co nieco wyjaśnił - więcej pewnie byłoby widać ze zdjęć. ok.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.