Skocz do zawartości

Ile % mocy zjada alternator ?


Ref

Rekomendowane odpowiedzi

Pytanie proste, ale niema prostej odpowiedzi.

Bo to ile mocy zjada, zalezy od tego co musi zasilic.

Jak wlaczysz swiatla, ogrzewanie tylnej szyby, wycieraczki, nawiew i radio to pobor pradu bedzie zdacydowanie wyzszy niz gdybys zostawil to wszystko wylaczone.

Pozatym ile % mocy zje, zalezy tez jaka moca dysponuje silnik przy konkretnych obrotach (bo przy kazdych obrotach moc bedzie inna).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Pytanie proste, ale niema prostej odpowiedzi.

> Bo to ile mocy zjada, zalezy od tego co musi zasilic.

> Jak wlaczysz swiatla, ogrzewanie tylnej szyby, wycieraczki, nawiew i

> radio to pobor pradu bedzie zdacydowanie wyzszy niz gdybys

> zostawil to wszystko wylaczone.

> Pozatym ile % mocy zje, zalezy tez jaka moca dysponuje silnik przy

> konkretnych obrotach (bo przy kazdych obrotach moc bedzie inna).

Dobra, ale hipotetycznie, jakies wartosci procentowe sa mozliwe do okreslenia ?

Zalozmy, ze dla auta ktora ma 150 koni, wlaczone radio, swiatla. tongue.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Proste pytanie chyba

Alternator prawie nic nie zjada, tylko troszeczkę się grzeje.

Wytwarza energię elektryczną, którą zjadają reflektory, dmuchawy, ogrzewane szyby, wtryski, zapłon, troszeczkę na ładowanie akumulatora itd.

Razem będzie 0.2-1.0 KM, zależy co włączysz.

Policz sobie - 1KM = 736Watów.

Sprawność alternatora około 90%

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Wytwarza energię elektryczną, którą zjadają reflektory, dmuchawy,

> ogrzewane szyby, wtryski, zapłon, troszeczkę na ładowanie

> akumulatora itd.

> Razem będzie 0.2-1.0 KM, zależy co włączysz.

> Policz sobie - 1KM = 736Watów.

> Sprawność alternatora około 90%

Oj nie bylbym tak optymistyczny

Gdzies znalezione

Quote:

komputer silnika 180 W

pompa paliwa 60 W

wtrysk paliwa 60 W

światła mijania 150 W

światła przeciwmgielne 100 W

ogrzewanie lusterek 30 W

ogrzewanie tylnej szyby 120 W

przednie wycieraczki 80 W

tylna wycieraczka 50 W

spryskiwacze reflektorów 60 W

światła stopu 40 W

światła pozycyjne 50 W

światła do jazdy dziennej 100 W

ogrzewanie dysz spryskiwacza 40 W

ogrzewanie foteli 60 W

wentylator wnętrza 80 W

radio z odtwarzaczem CD 60 W

system hi-fi 200 W


Do tego jeszcze dochodzi prad ladowania akumulatora, ktory tez maly nie jest.

Mysle, ze z wlaczonymi typowymi odbiornikami (radio, swiatla, wycieraczki) moze to byc nawet kilka koni mechanicznych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Dobra, ale hipotetycznie, jakies wartosci procentowe sa mozliwe do

> okreslenia ?

> Zalozmy, ze dla auta ktora ma 150 koni, wlaczone radio, swiatla.

To, ze auto ma moc maksymalna 150 nic tu nie wnosi. Bo taka moc ma zapewne kolo 5000-6000 rpm.

A przy np 850 rpm (wolnych obrotach) moze sie okazac, ze ma powiedzmy 6 koni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tabelka chyba pochodzi z USA

Trochę przesadzone no i nigdy nie da sie włączyć wszystkiego jednocześnie.

> komputer silnika 180 W....................... w silniku 4 cyl raczej ok 100 W

> pompa paliwa 60 W........................... zgadza się

> wtrysk paliwa 60 W ............................ może być

> światła mijania 150 W ......................... 2x55=110 W

> światła przeciwmgielne 100 W.......... też 110 ale zwykle wyłączasz mijania

> ogrzewanie lusterek 30 W

> ogrzewanie tylnej szyby 120 W................. nawet 180 - 200

> przednie wycieraczki 80 W

> tylna wycieraczka 50 W

> spryskiwacze reflektorów 60 W ............... Sikasz 2 razy na godzinę

> światła stopu 40 W................................. jedziesz to nie hamujesz

> światła pozycyjne 50 W...............................OK

> światła do jazdy dziennej 100 W..................................... od12 do 42W

> ogrzewanie dysz spryskiwacza 40 W ............. chwilowe, gdyby termostat nie wyłaczył to by rozżarzyło dysze

> ogrzewanie foteli 60 W

> wentylator wnętrza 80 W

> radio z odtwarzaczem CD 60 W.................... jak nie ma hi-fi, jak to jest deck to z 5-10W

> system hi-fi 200 W ............................... współczuję kierowcy i pasażerom

> Do tego jeszcze dochodzi prad ladowania akumulatora, ktory tez maly > nie jest................... - po dłuższej jeździe ze 25W

> Mysle, ze z wlaczonymi typowymi odbiornikami (radio, swiatla,

> wycieraczki) moze to byc nawet kilka koni mechanicznych.

Bajki piszesz - podlicz raczej to co ja pisałem i podziel przez 736 - wyjdą konie mechaniczne.

W europejskich małych samochodach alternator ma z 60A czyli niecały 1 KM.

W większych 90 - rzadko 100A czyli 1.6KM

Jeździłem autem z 90A, długo z podłączonym w celach poznawczych woltomierzem - po włączeniu wszystkiego, co potrzebne w czasie jazdy (oprócz 200W Hi-Fi), na długich 4x55W, bilans był zawsze dodatni.

Myślę, że ponad 2KM elektryka zużywa tylko w limuzynach a tam tych koni nie brakuje a poza tym nikt się nie ściga limuzyną.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Alternator prawie nic nie zjada, tylko troszeczkę się grzeje.

> Wytwarza energię elektryczną, którą zjadają reflektory, dmuchawy,

> ogrzewane szyby, wtryski, zapłon, troszeczkę na ładowanie

> akumulatora itd.

> Razem będzie 0.2-1.0 KM, zależy co włączysz.

> Policz sobie - 1KM = 736Watów.

> Sprawność alternatora około 90%

obawiam sie ze baaaaardzo przesadziles, w ok. 70-konnym CC roznica byla mocno wyczuwalna

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Oj nie bylbym tak optymistyczny

> Gdzies znalezione

> komputer silnika 180 W

To powyższe raczej niemożliwe. Tyle nie ciągną nawet dość "wypasione" desktopy (przynajmniej nie ciągle). Najsłynniejsze chyba P4 dobijały do 130 W, więc nie wiem jak jakiś prymitywny komputerek w samochodzie mógłby ciągnąć aż tyle - może chodziło o 18W, to jestem sobie w stanie wyobrazić, ale 180??? icon_eek.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Do tego jeszcze dochodzi prad ladowania akumulatora, ktory tez maly

> nie jest.

> Mysle, ze z wlaczonymi typowymi odbiornikami (radio, swiatla,

> wycieraczki) moze to byc nawet kilka koni mechanicznych.

Ja ostatnio po małej naprawie altka (łozyska) zauważyłem, że silnik na wolnych obrotach zaczyna reagować na obciążenie odbiornikami prądu - konkretnie włączenie ogrzewania szyby daje male zadławienie. Więc jakiś koń tam pewnie ciągnie w drugą stronę hehe.gif

Wcześniej chyba altek na tyle obciążał, że silnik nie czuł już różnicy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> światła mijania 150 W ......................... 2x55=110 W

A nie. Przecież z tyłu też są światła. Czyli:

- przód 2 x 55 W = 110 W

- tył 2 x 21 W = 42 W

- oświetlenie tablicy rejestracyjnej 2 x 5 W = 10 W

RAZEM światła mijania = 162 W

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> A nie. Przecież z tyłu też są światła. Czyli:

> - przód 2 x 55 W = 110 W

> - tył 2 x 21 W = 42 W

> - oświetlenie tablicy rejestracyjnej 2 x 5 W = 10 W

> RAZEM światła mijania = 162 W

Dodaj do tego około 60W, podświetlenie deski rozdzielczej, przycisków które włączają się razem ze światłami mijania (na przykładzie felici)

pzdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Bajki piszesz - podlicz raczej to co ja pisałem i podziel przez 736 -

> wyjdą konie mechaniczne.

> W europejskich małych samochodach alternator ma z 60A czyli niecały 1

> KM.

Wlasnie ze ponad 1 kon mechaniczny. Nawet wg. twoich danych.

60A * 14.4V = 864W

Dodatkowo sprawnosc alternatora. Jesli wytwarza prad 60W a ma sprawnosc 80% (i tak moim zdaniem duza) to pobiera 1080W. A to juz jest prawie 1.5 konia mechanicznego. Dodatkowo napewno sa tez straty na kablach, zwlaszcza w starszym samochodzie (np > 10lat).

Owszem, to jest obciazenie maksymalne i normalnie pewnie jest mniejsze. Ale zauwaz tez, (o czym juz pisalem) ze auto 150 konne na wolnych obrotach moze miec kolo 5 - 10 koni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Razem będzie 0.2-1.0 KM, zależy co włączysz.

> Policz sobie - 1KM = 736Watów.

> Sprawność alternatora około 90%

A co z oporem toczenia łożysk, sprawnością przekładni pasowej, itp.?

Ponadto jak się włączy wszystkie odbiorniki to zużycie paliwa potrafi wzrosnąć o 1 litr / 100 km.

Czyżby ten 1 KM to powodował?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> To powyższe raczej niemożliwe. Tyle nie ciągną nawet dość "wypasione"

> desktopy (przynajmniej nie ciągle). Najsłynniejsze chyba P4

> dobijały do 130 W, więc nie wiem jak jakiś prymitywny komputerek

> w samochodzie mógłby ciągnąć aż tyle - może chodziło o 18W, to

> jestem sobie w stanie wyobrazić, ale 180???

Zauwaz, ze komputer to nie sama skrzynka, ale ma pod soba wszystkie czujniki (cisnienia, obrotow, temperatury, lambde, itd... itp...)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> A nie. Przecież z tyłu też są światła. Czyli:

> - przód 2 x 55 W = 110 W

> - tył 2 x 21 W = 42 W

> - oświetlenie tablicy rejestracyjnej 2 x 5 W = 10 W

> RAZEM światła mijania = 162 W

I jeszcze dodaj przednie pozycyjne, ktore w wielu samochodach swieca razem z mijania.

2x5W = 10W lub 2x21W = 42W (w zaleznosci od modelu samochodu).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Zauwaz, ze komputer to nie sama skrzynka, ale ma pod soba wszystkie

> czujniki (cisnienia, obrotow, temperatury, lambde, itd...

> itp...)

Wzór na moc to P=U*I

więc I=P/U

a więc 180W/14,4V daje 12,5 A czyli bardzo duży prąd. Moim zdaniem komputer pobiera góra 5 A czyli moc 72 W

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam serdecznie.

> W europejskich małych samochodach alternator ma z 60A czyli niecały 1

> KM.

> W większych 90 - rzadko 100A czyli 1.6KM

BTW: Nie wiem jak jest w innych autach ale w Oplowskim Z22SE jest montowany alternator 100A lub 120A w zależności od momentu i miejsca produkcji. Tyle wiem, bo akurat przerabiam temat dolotu od LE5, który zawadza o alternator 100A i trzeba lekkiej przeróbki a przy 120A w ogóle nie da się go założyć.

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Zauwaz, ze komputer to nie sama skrzynka, ale ma pod soba wszystkie

> czujniki (cisnienia, obrotow, temperatury, lambde, itd...

> itp...)

mysle ze komputerka i reszty czujnikow przy nim to nie musiecie brac pod uwage bo ciezko sprawdzic moc auto zeby stwierdzic ile ma koni na wylaczonym silniku grinser006.gif po wlaczeniu one juz swoje zabieraja co maja zabierac.Światla ok wspomaganie (tylko elektrycznie duzo mniej) ,klima,i inne wynalazki tak.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ja ostatnio po małej naprawie altka (łozyska) zauważyłem, że silnik

> na wolnych obrotach zaczyna reagować na obciążenie odbiornikami

> prądu

to normalne - np. ja dzisiaj odpalalem drugie auto z kabli i podczas krecenia rozrusznikiem auta unieruchomionego słyszałem jak bieg jałowy wzrasta u dawcy prądu

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> A nie. Przecież z tyłu też są światła. Czyli:

> - przód 2 x 55 W = 110 W

> - tył 2 x 21 W = 42 W

> - oświetlenie tablicy rejestracyjnej 2 x 5 W = 10 W

> RAZEM światła mijania = 162 W

Przecież tam były oddzielnie wymienione światła pozycyjne, z mocą 50W, więc nie należy powtórnie sumować.

A (na marginesie) - jakie europejskie auto ma z tyłu pozycyjne 2x21W ?

Zwykle jest 2x5W, czasem 4 żarówki po 5W.

Po 21 W mają światła ostrzegawcze - stopy, kierunkowskazy, przeciwmgielne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> mysle ze komputerka i reszty czujnikow przy nim to nie musiecie brac

> pod uwage bo ciezko sprawdzic moc auto zeby stwierdzic ile ma

> koni na wylaczonym silniku po wlaczeniu one juz swoje

> zabieraja co maja zabierac.

Tylko ze pytanie bylo, jaka moc zabiera alternator. To, ze bez niego dzialanie silnika byloby raczej niemozliwe (przynajmniej na dluzsza mete) to zupelnie inna sprawa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale kombinujecie. Przeciez jezeli typowy alternator ma powiedzmy 65 Amper (typowa wartosc) * 14 Volt daje nam 910Wat. 910W / 736 = 1.2 KM. To jest moc malsymalna, jaka oddaje alternator, w warunkach rzeczywistych, tj. kiedy akumulator zregeneruje sie po rozruchu (pare minut) i nie ma duzych odbiornikow (np. ogrzewanie szyby) moc jest okolo 50 procent. Do tego nalezy doliczyc straty na lozyska i pas, ale to ulamkowa wartosc.

Generalnie szaczujac moc pobierana przez uklad alternatora, nie powinna ona byc wieksza niz 1 KM w ustalonych warunkach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Komuter i 180 W - to tylko calosciowo, razem z urzadzeniami wykonawszymi, jak wtryskiwacze, zawory, przekazniki, czujniki pomiarowe (bez pompy) i jest to raczej wartosc maksymalna dla ekstremalnych warunkow. Sama jednostka CPU (elektronika) pobiera minimalne ilosci mocy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Proste pytanie chyba

Prąd alternatora * 15V (regulator trochę obcina) *0,001*1,359621156*100/(moc silnika w KM*wsp. sprawności alternatora) = % obciążenia silnika.

Pobór prądu ustalony powyżej zlosnik.gif

Opory (straty) związane z przeniesieniem napędu z wału silnika na alternator nie uwzględnione wink.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.