Skocz do zawartości

Potrzebuję jakiś voltomierz do lambdy...


Glaca

Rekomendowane odpowiedzi

...żeby był na widoku i na żywo pokazywał napięcie z sondy.

Wiem, że domorośli elektronicy coś takiego klecą na diodach, może ktoś podrzucić materiały albo coś skrobnąć na ten temat?

Zakres napięcia od 0 do 1v, powiedzmy 10 diod w szeregu i się zapalają po kolei im wyższe napięcie, tym więcej diod albo pojedynczo, każda dioda to inne napięcie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> ...żeby był na widoku i na żywo pokazywał napięcie z sondy.

> Wiem, że domorośli elektronicy coś takiego klecą na diodach, może

> ktoś podrzucić materiały albo coś skrobnąć na ten temat?

> Zakres napięcia od 0 do 1v, powiedzmy 10 diod w szeregu i się

> zapalają po kolei im wyższe napięcie, tym więcej diod albo

> pojedynczo, każda dioda to inne napięcie.

miłej lektury elektroda

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> miłej lektury elektroda

Elektroda, a i owszem, ale chyba nie doczytales do czego kolega potrzebje voltomierza.

Na elektrodzie to co Glaca potrzebuje wystepuje pod nazwa 'tester sondy lambda'.

TUTAJ jest przyklad z uzyciem scalaka LM3914 - o ile sie nie myle, to sam kiedys wlasnie na nim oparlem domowej roboty tester - dzialal ok.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Elektroda, a i owszem, ale chyba nie doczytales do czego kolega

> potrzebje voltomierza.

> Na elektrodzie to co Glaca potrzebuje wystepuje pod nazwa 'tester

> sondy lambda'.

> TUTAJ jest przyklad z uzyciem scalaka LM3914 - o ile sie nie myle,

> to sam kiedys wlasnie na nim oparlem domowej roboty tester -

> dzialal

O widzisz, czasem jedno słowo potrafi wiele zmienić zeby.GIF Szukałem na wszelkie sposoby ale "testera" nie szukałem grinser006.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> ...żeby był na widoku i na żywo pokazywał napięcie z sondy.

Mogę zapytać, do czego kierowcy jest potrzebna informacja o tym napięciu? Przynajmniej odczyt ciągły, bo okresowo można podłączyć zwykły multimetr żeby sprawdzić stan sondy, chociaz jej złe działanie i tak zasygnalizuje check.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Mogę zapytać, do czego kierowcy jest potrzebna informacja o tym

> napięciu? Przynajmniej odczyt ciągły, bo okresowo można

> podłączyć zwykły multimetr żeby sprawdzić stan sondy, chociaz

> jej złe działanie i tak zasygnalizuje check.

Chodzi o to, że mam problemy z parownikiem od LPG i z jego regulacją.

Pragnę uzyskać jak najlepszy kompromis pomiędzy osiągami a zużyciem gazu i mam już dość wpinania się komputerem w złącze diagnostyczne w garażu albo miernikiem w sondę...

Chcę znać skład mieszanki w warunkach drogowych w czasie jazdy i na tej podstawie regulować instalację.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Mogę zapytać, do czego kierowcy jest potrzebna informacja o tym

> napięciu? Przynajmniej odczyt ciągły, bo okresowo można

> podłączyć zwykły multimetr żeby sprawdzić stan sondy, chociaz

> jej złe działanie i tak zasygnalizuje check.

Nie wiem jak autor watku, ale w moim przypadku podpowiedz do odpowiedzi brzmi 'LPG' ok.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Mogę zapytać, do czego kierowcy jest potrzebna informacja o tym

> napięciu? Przynajmniej odczyt ciągły, bo okresowo można

> podłączyć zwykły multimetr żeby sprawdzić stan sondy,

w jednym z aut mam wskaźnik AFR na stałe na desce rozdzielczej

z tym, że nie jestem zwolennikiem choinek, więc jest na jednej, trójkolorowej, diodzie

a do czego?

przy instalacji II generacji lubię mieć podgląd na skład mieszanki ok.gif

dawałem kiedyś na AK fotkę

edit: o, znalazłem:

280504363-IMG_1772b.jpg

> chociaz jej złe działanie i tak zasygnalizuje check.

check zapala się przy spełnieniu kilku dodatkowych warunków (zależnie od auta)

w niesprzyjających okolicznościach długo można jeździć z walniętą sondą bez checka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Nie wiem jak autor watku, ale w moim przypadku podpowiedz do

> odpowiedzi brzmi 'LPG'

Znalazłem coś takiego ale czy może mi ktoś wyjaśnić to zdanie:

Quote:

Kontrolka oczywiście nie wskazuje rzeczywistego składu spalanej mieszanki tylko poprawność pracy układu "sonda-sterownik"


Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> w jednym z aut mam wskaźnik AFR na stałe na desce rozdzielczej

> z tym, że nie jestem zwolennikiem choinek, więc jest na jednej,

> trójkolorowej, diodzie

> a do czego?

> przy instalacji II generacji lubię mieć podgląd na skład mieszanki

> dawałem kiedyś na AK fotkę

> edit: o, znalazłem:

> check zapala się przy spełnieniu kilku dodatkowych warunków (zależnie

> od auta)

> w niesprzyjających okolicznościach długo można jeździć z walniętą

> sondą bez checka

I chyba na to się zdecyduję hmm.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Znalazłem coś takiego ale czy może mi ktoś wyjaśnić to zdanie:

> Quote:

> Kontrolka oczywiście nie wskazuje rzeczywistego składu spalanej

> mieszanki tylko poprawność pracy układu "sonda-sterownik"

nie podejmę się zlosnik.gif

bierz sprawdzony układ od autokącikowicza: http://www.allegro.pl/item773784489_tester_afr_kontrolka_sondy_lambda.html

identyczny działa u mnie od dawna

a jak chcesz "linijkę", to inny kącikowicz produkuje i sprzedaje ok.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Znalazłem coś takiego ale czy może mi ktoś wyjaśnić to zdanie:

> Quote:

> Kontrolka oczywiście nie wskazuje rzeczywistego składu spalanej

> mieszanki tylko poprawność pracy układu "sonda-sterownik"

Jakos malo logicznie napisane.

Moze chodzi o to, ze na podstawie wskazan diod ciezko okreslic dokladny sklad mieszanki. Ale to tylko moje przypuszczenie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> nie podejmę się

> bierz sprawdzony układ od autokącikowicza:

> http://www.allegro.pl/item773784489_tester_afr_kontrolka_sondy_lambda.html

> identyczny działa u mnie od dawna

> a jak chcesz "linijkę", to inny kącikowicz produkuje i sprzedaje

W sumie to też nie pragnę choinki tylko żeby to działało, jeśli 3 kolory wystarczą to czemu nie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Kontrolka oczywiście nie wskazuje rzeczywistego składu spalanej

> mieszanki tylko poprawność pracy układu "sonda-sterownik"

Kontrolka pokazuje zawartość tlenu w spalinach... pod warunkiem, że sonda jest sprawna. A i tak nie jest to pomiar dokładnie w określonych jednostkach, tylko informacja: ubogo, lub bogato.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Kontrolka pokazuje zawartość tlenu w spalinach... pod warunkiem, że

> sonda jest sprawna. A i tak nie jest to pomiar dokładnie w

> określonych jednostkach, tylko informacja: ubogo, lub bogato.

I to mi wystarczy a moja sonda ku mojemu wielkiemu zdziwieniu jest sprawna (idealnie mieści się w parametrach) pomimo, że ma już przelatane ponad 250 kkm spineyes.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Chodzi o to, że mam problemy z parownikiem od LPG i z jego regulacją.

> Pragnę uzyskać jak najlepszy kompromis pomiędzy osiągami a zużyciem

> gazu i mam już dość wpinania się komputerem w złącze

> diagnostyczne w garażu albo miernikiem w sondę...

> Chcę znać skład mieszanki w warunkach drogowych w czasie jazdy i na

> tej podstawie regulować instalację.

czy tatki tester ma sens przy regulacji jesli masz isntlacje II gen i zeby regulowac gaz musisz podpiac sie pod komputer od gazu? przeciez komputer ci wszytsko ustawia... to jesli dobrze rozumiem ustawisz mieszanke gazu na podstawie tego co ci pokaze ten tester krecąc srubami na parowniku a co z komputerem od gazu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> są instalacje pseudo II generacji, do których nie podepniesz

> komputera ;-)

> np. Stag-2L, Mini-Lecho

> niestety, sporo jeszcze tego jeździ

czyli jesli mam II gen z komputerem to taki tester nie ma sensu? bo i tak reguleuje komputerem od gazu? bo co stego jesli wyreguluje parownik według tego testera jak komputer od gazu bedzie robił swoje według swoich ustawien

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> czyli jesli mam II gen z komputerem to taki tester nie ma sensu? bo i

> tak reguleuje komputerem od gazu? bo co stego jesli wyreguluje

> parownik według tego testera jak komputer od gazu bedzie robił

> swoje według swoich ustawien

całkowicie mylisz pojęcia... nie rozumiem o czym piszesz

tester to tylko wskaźnik, służy temu żebyś miał stały podgląd składu mieszanki

instalacja będzie pracowała wg ustawień, niezależnie czy zrobionych na parowniku, czy też w sofcie

wskaźnik jest do wskazywania, w żaden sposób nie steruje mieszanką

u siebie mam Bingo-S czyli II generację i wskaźnik AFR o którym wyżej pisałem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> całkowicie mylisz pojęcia... nie rozumiem o czym piszesz

> tester to tylko wskaźnik, służy temu żebyś miał stały podgląd składu

> mieszanki

> instalacja będzie pracowała wg ustawień, niezależnie czy zrobionych

> na parowniku, czy też w sofcie

> wskaźnik jest do wskazywania, w żaden sposób nie steruje mieszanką

> u siebie mam Bingo-S czyli II generację i wskaźnik AFR o którym wyżej

> pisałem

czyli ten wskanzik mi "powie" kiedy i jaka jest mieszanka i to wszysko.. ustawie według i tak komputera , co w sytuacji jesli komputer bedzie pokazywał ze instalacja prwidłow wyregulowana a wskanik bedzie pokazywał miesznke np. bogata?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> czyli ten wskanzik mi "powie" kiedy i jaka jest mieszanka i to

> wszysko.. ustawie według i tak komputera ,

ustawić to możesz i wg analizatora spalin, a jak się uprzesz nawet na słuch ;-)

oczywiście wskaźnik może być tu pomocny

powtórzę raz jeszcze: to ma służyć przede wszystkim możliwości stałego podglądu w kabinie idea.gif

> co w sytuacji jesli

> komputer bedzie pokazywał ze instalacja prwidłow wyregulowana a

> wskanik bedzie pokazywał miesznke np. bogata?

dziwne pytanie

prawidłowo skalibrowany i podłączony AFR będzie pokazywał identycznie jak odczyt

z softu instalacji czy też zwykły woltomierz lub oscyloskop podłączony do sondy

jeśli będzie inaczej, wskaźnik (lub jego podłaczenie) jest wadliwy/uszkodzony ok.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> ustawić to możesz i wg analizatora spalin, a jak się uprzesz nawet na

> słuch ;-)

> oczywiście wskaźnik może być tu pomocny

> powtórzę raz jeszcze: to ma służyć przede wszystkim możliwości

> stałego podglądu w kabinie

> dziwne pytanie

> prawidłowo skalibrowany i podłączony AFR będzie pokazywał identycznie

> jak odczyt

> z softu instalacji czy też zwykły woltomierz lub oscyloskop

> podłączony do sondy

> jeśli będzie inaczej, wskaźnik (lub jego podłaczenie) jest

> wadliwy/uszkodzony

aha ok już kumam to jeszcze napisz gdzie pod jakie kable podpiąc woltomierz bo narazie takim urządzeniem dysponuje sonda 4 przewodowa fiata.. i co ten woltomierz powinien mi pokazać... żeby stwierdzić czy sonda jest ok

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> aha ok już kumam to jeszcze napisz gdzie pod jakie kable podpiąc

> woltomierz bo narazie takim urządzeniem dysponuje sonda 4

> przewodowa fiata..

musisz dowiedzieć się, który kabel jest "sygnałowy"

tu nie pomogę, bo nie znam kolorystyki w fiatach ;-)

miernik ustaw na pomiar napięcia stałego, zakres na początek 20V

plus miernika do kabla sygnałowego, minus do masy (może być akumulatora)

> i co ten woltomierz powinien mi pokazać...

> żeby stwierdzić czy sonda jest ok

to zależy od tego, czy sonda jest 1-voltowa, czy 5-voltowa - tego nie wiem

przy 1-voltowej oscylacje napięcia powinny być granicach 0.1-0.9V (0.2-0.8 też będzie OK)

na wolnych obrotach napięcie oscyluje wolniej, na podwyższonych szybciej

w przypadku sondy 5-voltowej analogicznie, z tym że zmiany w odpowiednio większym zakresie ok.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> musisz dowiedzieć się, który kabel jest "sygnałowy"

> tu nie pomogę, bo nie znam kolorystyki w fiatach ;-)

> miernik ustaw na pomiar napięcia stałego, zakres na początek 20V

> plus miernika do kabla sygnałowego, minus do masy (może być

> akumulatora)

> to zależy od tego, czy sonda jest 1-voltowa, czy 5-voltowa - tego nie

> wiem

> przy 1-voltowej oscylacje napięcia powinny być granicach 0.1-0.9V

> (0.2-0.8 też będzie OK)

> na wolnych obrotach napięcie oscyluje wolniej, na podwyższonych

> szybciej

> w przypadku sondy 5-voltowej analogicznie, z tym że zmiany w

> odpowiednio większym zakresie

czyli jesli sonda oscyluje tz. od 0,1V do 0,9V tz, ze jest z nią ok tak?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> czyli jesli sonda oscyluje tz. od 0,1V do 0,9V tz, ze jest z nią ok

> tak?

najprawdopodobniej tak ok.gif

pełen obraz dałby przebieg tej oscylacji, np. z oscyloskopu lub jakiegoś interfejsu diagnostycznego (wykres)

na mierniku widzisz tylko zmiany napięcia i ich tempo, fakt, że w większości przypadków to wystarczy ok.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> można kupić zestaw do samodzielnego montażu

> No i potem tak ustawić ten dzielnik napiecia na wejsciu, aby diody

> zapalały się co 0,1V. Linijka będzie lepsza niż dioda

> 3-kolorowa, bo będzie pokazywac oscylacje napięcia wokół

> zadanego punktu

Tyle, że z tego co mi się wydaje to napięcie zawsze oscyluje od min. do max. więc może być i 3 kolorowa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> czy tatki tester ma sens przy regulacji jesli masz isntlacje II gen

> i zeby regulowac gaz musisz podpiac sie pod komputer od gazu?

> przeciez komputer ci wszytsko ustawia... to jesli dobrze

> rozumiem ustawisz mieszanke gazu na podstawie tego co ci pokaze

> ten tester krecąc srubami na parowniku a co z komputerem od

> gazu?

W komputerze od gazu można ustawić pewne parametry, które są zadane raz dla danego silnika i nic już nie trzeba w nich zmieniać np:

- typ czujnika położenia przepustnicy

- ilość cylindrów/cewek (do pomiaru obrotów)

- minimalne/maxymalne otwarcie krokowca

- cutoff

- charakterystyka pracy krokowca itp.....

Raz ustawiasz i ma być.

Dawkę jednak ustawia się śrubami na parowniku a nie w komputerze.

Soft od kompa pokazuje na ekranie wartość napięcia z sondy i na jej podstawie ustalasz dawkę.

Identyczny odczyt uzyskam woltomierzem podpiętym do sondy, multimetrem czy diodami czy jedną 3-kolorową - bez różnicy, ważne żeby widzieć czy ubogo, czy bogato czy oscyluje, w zasadzie tylko te 3 stany się liczą i występują.

Oczywiście mogę jeździć z laptopem na siedzeniu pasażera, mogę z multimetrzem na desce ale mogę i z jedną subtelną diódką lub paskiem diodek - teraz rozumiesz po co mi to? grinser006.gif

A wyregulowanie mojej instalki to nie jest jednorazowa sprawa.

Ostatnio wymieniałem dolot na "luźniejszy" + blos + stożek, do tego regenerowałem parownik (nowa membrana okazała się wadliwa i chwilowo jeżdżę na starej), zmieniłem przebieg rurydoprowadzającej gaz do blosa itp itd...

W międzyczasie gdzieś przerwał mi się przewód od krokowca i ten nie pracuje, jeżdżę awaryjnie bez niego i mi pali 12 l/100 km czacha.gif

Jak już dogram wszystko to będę próbował wyregulować na kompromis między osiągami a ekonomią i chcę mieć łatwy i stały odczyt z sondy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> W komputerze od gazu można ustawić pewne parametry, które są zadane

> raz dla danego silnika i nic już nie trzeba w nich zmieniać np:

> - typ czujnika położenia przepustnicy

> - ilość cylindrów/cewek (do pomiaru obrotów)

> - minimalne/maxymalne otwarcie krokowca

> - cutoff

> - charakterystyka pracy krokowca itp.....

> Raz ustawiasz i ma być.

> Dawkę jednak ustawia się śrubami na parowniku a nie w komputerze.

> Soft od kompa pokazuje na ekranie wartość napięcia z sondy i na jej

> podstawie ustalasz dawkę.

> Identyczny odczyt uzyskam woltomierzem podpiętym do sondy,

> multimetrem czy diodami czy jedną 3-kolorową - bez różnicy,

> ważne żeby widzieć czy ubogo, czy bogato czy oscyluje, w

> zasadzie tylko te 3 stany się liczą i występują.

> Oczywiście mogę jeździć z laptopem na siedzeniu pasażera, mogę z

> multimetrzem na desce ale mogę i z jedną subtelną diódką lub

> paskiem diodek - teraz rozumiesz po co mi to?

> A wyregulowanie mojej instalki to nie jest jednorazowa sprawa.

> Ostatnio wymieniałem dolot na "luźniejszy" + blos + stożek, do tego

> regenerowałem parownik (nowa membrana okazała się wadliwa i

> chwilowo jeżdżę na starej), zmieniłem przebieg

> rurydoprowadzającej gaz do blosa itp itd...

> W międzyczasie gdzieś przerwał mi się przewód od krokowca i ten nie

> pracuje, jeżdżę awaryjnie bez niego i mi pali 12 l/100 km

> Jak już dogram wszystko to będę próbował wyregulować na kompromis

> między osiągami a ekonomią i chcę mieć łatwy i stały odczyt z

> sondy.

ok. to jesli ja mam ten multimetr i widze ze sonada mi oscyluje to jak na podstawie tego multimetru mam poznac jaka mam mieszanke ? i jak ustwic na tą optymalna?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> ok. to jesli ja mam ten multimetr i widze ze sonada mi oscyluje to

> jak na podstawie tego multimetru mam poznac jaka mam mieszanke ?

dla 1V sondy:

napięcie >0,45V - mieszanka bogata

napięcie <0.45V - mieszanka uboga

> i jak ustwic na tą optymalna?

dokładnie tak samo, jak regulujesz instalację za każdym razem

oczywiście najlepiej, żeby oscylacje występowały w całym zakresie obrotów/obciążenia

dlatego wskaźnik AFR w kabinie się przydaje do testów drogowych, żeby nie jeździć z miernikiem na kolanach ;-)

łatwo zaobserwować wtedy np. niechciane zubożenia mieszanki w pewnych warunkach

ale tu już kłania się poprawna regulacja, która nie jest tematem tego wątku

i tnij cytaty ;-) 30 linijek cytatu i 2 Twojej wypowiedzi... idea.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.