Skocz do zawartości

[F] Momenty dokręcenia śrub


marcin1984

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

Jeśli temat był to sorki, szukajka zawodzi albo słabe umiejętności szukania zeby.GIF

Interesuje mnie moment dokręcenia śrub głowicy, pokrywy zaworów, miski olejowej.

Zamierzam też zakupić takie coś:

http://allegro.pl/item945579659_mannesmann_klucz_dynamometryczny_10_210_nm.html

Czy warto? Czy lepiej dołożyć coś więcej i kupić lepszego?

Komentując odpowiedź: Tak wiem Etzold o tym pisał, ale jestem po formacie i moją wersję pdf szlag trafił sciana.gif

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Interesuje mnie moment dokręcenia śrub głowicy, pokrywy zaworów,

> miski olejowej.

głowica: 25nm...

pokrywa zaw. i miska: bodajże 8nm (to z głowy)... grinser006.gif

> Zamierzam też zakupić takie coś:

> (...)

> Czy warto? Czy lepiej dołożyć coś więcej i kupić lepszego?

ja bym dołożył... wink.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zauważ, że ten podany przez Ciebie w linku klucz ma zakres 42-210 Nm więc do wyżej opisanych przez Ciebie prac się nie przyda wink.gif

Skoro Yato to bardziej przydatny zakres bo 19-110 Nm ma klucz o numerze YT-0750 co prawda rozmiar 3/8'' ale od czego są redukcje grinser006.gif

Tutaj przykład takiego klucza

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Faktycznie podałem klucz o dużo większym zakresie niż zalecane momenty dokręcenia.

Sugerowałem się parametrem 1/2", ponieważ posiadam taki zestaw właśnie YATO YT-3879. Powiem szczerze polecam, jak narazie nie było czynności której nie wykonałbym przy użyciu tego zestawu a myślę, że klucz dynamometryczny tej samej firmy uzupełni kolekcje 270635636-JUMP2.gif

A oto zestaw: http://allegro.pl/item945408716_yato_zestaw_narzedziowy_106_cz_yt_3879_gwarancja.html

Czyli muszę trochę dołożyć i kupić coś porządnego, a czy jeśłi mam moment dokręcenia 8 Nm - 9 Nm to nic się nie stanie jak dokręce np 19 Nm? Chodzi mi tu głównie o pokrywę zaworów do mojego silnika?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Zamierzam też zakupić takie coś:

> http://allegro.pl/item945579659_mannesmann_klucz_dynamometryczny_10_210_nm.html

> Czy warto? Czy lepiej dołożyć coś więcej i kupić lepszego?

taki klucz to się nadaje do przykręcania głowic czy korbowodów w traktorach/ ciężarówkach/ innych ciężkich sprzętach, gdzie rzeczywiście wykorzystasz te 200Nm, a nie do osobówki z głowicą dokręcaną duuużo słabiej

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> taki klucz to się nadaje do przykręcania głowic czy korbowodów w

> traktorach/ ciężarówkach/ innych ciężkich sprzętach, gdzie

> rzeczywiście wykorzystasz te 200Nm, a nie do osobówki z głowicą

> dokręcaną duuużo słabiej

Kolego polak nauczony tak jak z kupowaniem wódki na imprezę, lepiej żeby zostało niż jakby miało zabraknąć zakrecony.gif

Ale z drugiej strony kupie jednak YATO.

Z czystej ciekawości zapytam jakim momentem dokręcane są śruby w kołach???????

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla uzytku wlasnego bardziej praktyczny jest klucz dynamometryczny o nizszym zakresie (np od 19 do 110 Nm). Klucz o zakresie od 42 do 200 Nm stanie sie raczej malo przydatnym narzedziem (w wiekszosci napraw operuje sie momentami od 10 do 70-80 Nm). Idealnym rozwiazaniem zatem jest posiadanie dwoch kluczy: jeden w zakresie 5-25 NM i drugi w zakresie 20-110 Nm (dla przecietnego uzytkownika nieco drogie rozwiazanie, gdyz brak innego wyposazenia warszatowego ograniczy zakres napraw do bardziej podstawowych, gdzie mozna klucz dynamometryczny wykorzystac). Przykladowo, do zlozenia silnika benzynowego w AF momenty dociagania srub mieszcza sie w zakresie od 8 do 90 Nm.

Tak wiec dla wlasnego, w zasadzie domowego uzytku proponowalbym klucz o zakresie od 10 do kilkudziesieciu Nm dlatego, iz wiekszosc uszkodzen gwintow srub w elementach aluminiowych spotyka sie wlasnie na srubach o malych rozmiarach, np M6, gdzie moment dokrecania oscyluje w granicach 8-11 Nm, a dokrecanie bez wyczucia powoduje zerwanie delikatnego gwintu.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnośnie dokręcania śrub głowicy.

W książce "sam naprawiam opel astra" mowa jest o:

"Silniki 1,8 i 2,0 dm3

W pierwszej fazie dokręcać śruby momen

tem 25 N-m, przechodząc spiralnie od środka

na zewnątrz.

W drugiej fazie dokręcać śruby w tej samej

kolejności o kąt 90°.

W trzeciej fazie dokręcać śruby w tej samej

kolejności o kąt 90°.

W czwartej fazie dokręcać śruby w tej samej

kolejności o kąt 90°."

a troszkę dalej:

"Uwaga. Nie jest wymagane późniejsze do

kręcanie śrub głowicy (np. po przebiegu

1000 km)."

I tu moje pytanie. Czy dokręcać głowicę po przejechaniu 1000 czy nie. Wśród mechaników są 2 szkoły. Ja w mojej astrze już wiele razy miałem kłopoty z głowicą i uszczelką. Raz głowica była pęknięta, parę razy wydmuchana uszczelka. Teraz też mam rozebraną górę silnika (wymiana głowicy). Nigdy głowica nie była dokręcana po 1000 km od naprawy. Czy tym razem to zrobić, może problem zniknie... ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

>Czy tym razem to zrobić, może problem zniknie... ?

Problem sie nie pojawi, jesli zastosujesz nowe sruby i poprawnie dokrecisz glowice, odpowiednio splanowana. Byly juz na AK liczne wyklady na ten temat, srub zreszta tez.

O ile pamiec mnie nie zawodzi, ponowne dokrecenie glowicy po przebiegu 1000 km stosuje sie tylko w silniku X20XE.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> O ile pamiec mnie nie zawodzi, ponowne dokrecenie glowicy po

> przebiegu 1000 km stosuje sie tylko w silniku X20XE.

> Pozdrawiam

a u mnie po dokreceniu na zimno trzeba jeszcze głowicę dokręcić po nagrzaniu silnika.

Niestety mechanik który mi wymieniał UPG chyba o tym nie wiedział przez co olej poszedł w uklad chłodzenia i od nowa było zciaganie głowicy itd. sciana.gif

dlatego jak napisał powyżej kol. Orochimaru najważniejsze aby dokręcać zgodnie z instrukcją a wszystko będzie ok.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na mysli mialem silniki benzynowe, ale faktycznie, w oplowskich dieslach trzeba rowniez dokrecic po nagrzaniu.

No i bardzo wazna kwestia: nalezy dokladnie oczyscic otwory gwintowane na sruby w bloku cylindrow, czyli usunac z nich olej i plyn chlodzacy. Jedno, ze sprezanie tych cieczy stawia spory opor przy dokrecaniu srub, co falszuje nam zadane momenty, w ekstremalnej sytuacji mozna urwac srube przed dokreceniem glowicy (jesli plynow bedzie duzo), a drugie, ze po nagrzaniu silnika zamknieta w szczelnej przestrzeni pod sruba ciecz zacznie sie rozszerzac i potrafi rozerwac blok...To nie zarty...

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> No i bardzo wazna kwestia: nalezy dokladnie oczyscic otwory

> gwintowane na sruby w bloku cylindrow, czyli usunac z nich olej

> i plyn chlodzacy.

A możesz przy okazji wyjaśnić w jakim celu należy moczyć nowe śruby głowicy w oleju przed ich wkręceniem???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> A możesz przy okazji wyjaśnić w jakim celu należy moczyć nowe śruby

> głowicy w oleju przed ich wkręceniem???

Etzold nic o tym nie wspomina... hmm.gif

ale imho jest subtelna różnica między posmarowanymi a ociekającymi olejem śrubami... grinser006.gifzlosnik.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sruby nalezy posmarowac olejem i zostawic na chwile, aby obciekly. Gwint, lby srub stykajace sie z podkladka, pdkladka i powierzchnia przylegania podkladki na glowicy takze musza byc posmarowane olejem. A dlaczego? Bylo juz o tym, nie zartujcie z enie wiecie...W razie czego wystosuje krotki tekst...

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 lata później...

Mam zapytanie ile odczekać pomiędzy tymi fazami dokręcania i te kolejne fazy dokręcamy kluczem już sztywnym czy dynamometrem bo ten moment na kluczu jest strasznie mały a chodzi tylko o kąt ???

pozdrawiam dziękuje za pomoc

> Odnośnie dokręcania śrub głowicy.

> W książce "sam naprawiam opel astra" mowa jest o:

> "Silniki 1,8 i 2,0 dm3

> W pierwszej fazie dokręcać śruby momen

> tem 25 N-m, przechodząc spiralnie od środka

> na zewnątrz.

> W drugiej fazie dokręcać śruby w tej samej

> kolejności o kąt 90°.

> W trzeciej fazie dokręcać śruby w tej samej

> kolejności o kąt 90°.

> W czwartej fazie dokręcać śruby w tej samej

> kolejności o kąt 90°."

> a troszkę dalej:

> "Uwaga. Nie jest wymagane późniejsze do

> kręcanie śrub głowicy (np. po przebiegu

> 1000 km)."

> I tu moje pytanie. Czy dokręcać głowicę po przejechaniu 1000 czy nie. Wśród mechaników są 2 szkoły.

> Ja w mojej astrze już wiele razy miałem kłopoty z głowicą i uszczelką. Raz głowica była

> pęknięta, parę razy wydmuchana uszczelka. Teraz też mam rozebraną górę silnika (wymiana

> głowicy). Nigdy głowica nie była dokręcana po 1000 km od naprawy. Czy tym razem to zrobić,

> może problem zniknie... ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To zależy od tego co mówi producent. Niektórzy mówią, żeby poczekać 5 minut między kolejnymi etapami, a niektórzy, żeby załatwić wszystko w 5 minut.

Jeśli nie ma zaleceń, to można poczekać z pół, do minutki, żeby uszczelka lekko osiadła.

Kolejne etapy dokręcasz kluczem sztywnym.

PS. tnij cytaty, bo wpadniesz w niełaskę u moda shhh.gif.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.