Skocz do zawartości

overboost w MJTD


dzidzia

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

Mam pytanie odnośnie działania zaworu overboost w MJTD 8V. Robiłem testy drogowe na FIatecuscan i wyszło, że zawór zamyka się tylko w granicach 37% - 75%. Czy tak ma być?

Przy okazji, min otwarcie zaworu EGR przy maksymalnym przyśpieszaniu to 4%... Piszę o tym bo borykam się z poszarpywaniem przy obrotach 1500-2000.

Pozdrawiam,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> borykam się z poszarpywaniem przy obrotach 1500-2000.

> Pozdrawiam,

prawdopodobnie przyczyna poszarpywania nie jest boost a zawór EGR... czyściłeś go - i oczywiście cewkę ok.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> prawdopodobnie przyczyna poszarpywania nie jest boost a zawór EGR... czyściłeś go - i oczywiście

> cewkę

Oczywiście, EGR cały czyszczony, bolec chodzi płynnie, czyszczony również boost sensor oraz overboost ok.gif

Poszarpywanie występuje tylko przy jeździe ze stałą prędkością lub przy lekkim przyśpieszaniu w zakresie 1500-2000 obr/min

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Oczywiście, EGR cały czyszczony, bolec chodzi płynnie, czyszczony również boost sensor oraz

> overboost

> Poszarpywanie występuje tylko przy jeździe ze stałą prędkością lub przy lekkim przyśpieszaniu w

> zakresie 1500-2000 obr/min

To, ze bolec chodzi płynnie o niczym nie świadczy ( no tylko o tym, ze nie jest całkowicie zablokowany ) radze rozebrać cewkę i dokładnie oczyścić i pastą do zaworów przelecieć... Ja u siebie profilaktycznie rozebrałem i mimo, ze bolec chodził ładnie to w środku było pełno startego metalu - zadziorów... pozatym nawet nowe zawory są podobno strasznie tandetnie wykonane....

Aaaaa i jeszcze jedno - powiedz czy w swoim silniku masz kolektor ssący aluminiowy z komorami wirowymi - cięgno nad kolektorem tak jak u Opla? czy plastykowy - czarny?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może też poszarpywać z powodu nieszczelności układu dolotwego pomiędzy turbiną a kolektorem ssącym.

> Aaaaa i jeszcze jedno - powiedz czy w swoim silniku masz kolektor ssący aluminiowy z komorami

> wirowymi - cięgno nad kolektorem tak jak u Opla? czy plastykowy - czarny?

Te klapy wirowe to chyba tylko w 150 KM były. A np. Insignia 160 KM ma czrny plastikowy kolektor i klap tam nie przyuważyłem. Może cięgno jest pod kolektorem? A może doszli do wniosku, że to bez sensu smile.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Te klapy wirowe to chyba tylko w 150 KM były. A np. Insignia 160 KM ma czrny plastikowy kolektor i

> klap tam nie przyuważyłem. Może cięgno jest pod kolektorem? A może doszli do wniosku, że to

> bez sensu

kolo 2007 modyfikowali kolektory, ja u siebie zadnych klap wirowych na 150mj nie widze wink.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> kolo 2007 modyfikowali kolektory, ja u siebie zadnych klap wirowych na 150mj nie widze

Nie wiem jak to jest.....

Ja mam 150 KM MJTD z 2007 pażdziernik i mam plastykowy kolektor bez klap ale widziałem i nowsze i starsze w fiacie MJTD i w Oplu 19 CDTI z tymi klapami.... confused.gif

Może to zalezy od tego czy ktoś ma filtr cząstek stałych czy nie lub od jeszcze czegoś innego confused.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Może to zalezy od tego czy ktoś ma filtr cząstek stałych czy nie lub od jeszcze czegoś innego

hmm, moze tez od specyfikacji na dany rynek.. hmm.gif

ogladalem silnik kolegi, 150tke mj w nb z konca produkcji tego silnika czyli 3 kwartal 08 i tez zadnych klap nie mial, tak jak i u mnie z 02.2008

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> wirowymi - cięgno nad kolektorem tak jak u Opla? czy plastykowy - czarny?

W MJ 120 klap wirowych nie ma cool.gif

Chciałbym sprawdzić czy chodzi cięgno od turbiny tzw sztanga od gruszki ale nie wiem gdzie tego u mnie szukać...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> W MJ 120 klap wirowych nie ma

No i całe szczęście zlosnik.gif

> Chciałbym sprawdzić czy chodzi cięgno od turbiny tzw sztanga od gruszki ale nie wiem gdzie tego u

> mnie szukać...

No niestety turbina jest strasznie zabudowana.... ale.... możesz jej posłuchać - zaciągnij powietrze rurką i posłuchaj czy i jak szybko wróci - powinno szybko stuknąć po puszczeniu powietrza a jesli zacznie powoli skrzeczeć to coś nie tego no.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące później...

Witam!

Walczę z błędem PO401 ,silnik 120 KM Multijet ,mam pytanie czy ten wystający ok.1cm trzpień po zdjęciu cewki ERG ma latać lużno ,bez oporu? czy dopiero po podłączeniu napięcia robi się sprężysty?Jeśli trzeba się dobrać do cewki ,to jak to zrobic ,z tego manuala angielskiego nie bardzo wiem jak się dostać do środka?

Jak się dobrać ewentualnie do overbosta? gdzie go szukać ,Fes pokazuje zamknięcie overbosta na 75% po przygazówce spada na ok 50% ,czy tak ma być, na forum nie ma jednoznacznej odpowiedzi , czujnik ciśnienia na kolektorze ssącym wyczyszczony , ERG wyczyszczone z częściowym zaślepieniem.Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trzpień ma chodzić lekko bez zacięć. Overboost jest z przodu na pasie czołowym z prawej strony, są podpięte do niego dwa gumowe wężyki ( tak jest u mnie w Cromie wink.gif ), u mnie Fes pokazuje podobne zachowanie tego zaworu jak u Ciebie ale na pewno warto go przeczyścić bo to chwila roboty

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mówisz o cewce od zaworu EGR rozumię, napewno nie ma latać luzem.

> Jak się dobrać ewentualnie do overbosta? gdzie go szukać

Overboost w Stilo jest patrząc od przodu samochodu po prawej stronie chłodnicy na takiej belce. Dostęp do niego albo po zdjęciu nadkola z lewej strony albo najlepiej na kanale od spodu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jak trzymam cewkę w ręku to trzpień sam wyłazi bez dotykania 1 cm , jak obrócę do góry nogami to wpada sam z powrotem , na fes widać że erg działa , procenty się ładnie zmieniają , ten błąd wyświetla że problem jest z erg, auto chodzi bez zarzutu , wkurza mnie ta lampka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> jak trzymam cewkę w ręku to trzpień sam wyłazi bez dotykania 1 cm , jak obrócę do góry nogami to

> wpada sam z powrotem ,

No to źle.... ma sprężynować pod naciskiem palca ma sie chować ... Jesli masz cewke plastykową czarną to powinieneś na środku jej od strony gniazda wywiercić otwór wiertłem 4 mm a następnie wybić cały środek wybijakiem... a wtedy wszystko wyczyścić papierem ściernym i przesmarować delikatnie...

> wyświetla że problem jest z erg, auto chodzi bez zarzutu , wkurza mnie ta lampka.

Zapewne Eger jest wysterowany ale na ile sie otwiera tego fes nie pokaże

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> jest w obudowie plastykowej , czarnej , rozumiem że przez ten otwór wywiercony wyjdzie a

> pobijakiem w ten trzpień wystający z drugiej strony , jeśli tak to czym póżniej zaślepiacie

> wywiercony otwór?

no.gifczerwona.gif

Nie jest dokładnie odwrotnie.... przez wywiercony otwór masz wsadzić jakiś pręt a następnie w niego uderzać - wyjdzie ten trzpień razem z tuleją..... jak się przyjrzysz to zobaczysz że od strony trzpienia masz dodatkowy pierścień

Rozbierałem w Stilo i w Cromie tą cewkę i czyściłem pasą do zaworów - strasznie zapaćkane było...

Poza tym musisz i tak przeczyścić 2-ga stronę czyli ten zawór z sprężyną - nie może sie zacinać i musi pracować może nie lekko bo jest tam sprężyna ale płynnie

A otwór zapchaj czymkolwiek..... śrubą, gumą do żucia, silikonem hehe.gif

284491600-egr.JPG

post-15502-14352510827342_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki ,na taką odpowiedż czekałem , to jeszcze inne pytanie?

Dotyczy czujnika Bosha na kolektorze ssącym , u mnie po wyczyszczeniu w benzynie czujnika są tylko dwa pręciki czy blaszki nie połączone , oglądałem gdzieś nowe w necie to miały żółtą końcówkę , czy u mnie jest coś żle , pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Dzięki ,na taką odpowiedż czekałem , to jeszcze inne pytanie?

Nie ma problemu...

> Dotyczy czujnika Bosha na kolektorze ssącym , u mnie po wyczyszczeniu w benzynie czujnika są

> tylko dwa pręciki czy blaszki nie połączone , oglądałem gdzieś nowe w necie to miały żółtą

> końcówkę , czy u mnie jest coś żle , pozdrawiam

Jest to przepływomierz .... wpisz to w szukajkę a zobaczysz jak powinien wyglądać oryginał... niestety jest wiele podróbek.

Praktycznie nie powinno sie jego czyścić a jeśli już to broń boże cokolwiek wkładać do środka tylko preparatem do czyszczenia elektroniki przepłukać trzymając koniecznie pionowo.... Jeśli jest uszkodzony to w MJTD będzie wywalał błąd ... może być to błąd EGR..... bo sa fizycznie te dwie wielkości powiązane... ( recyrkulacja gazów i pobór czystego powietrza ) czy jest uszkodzony zobaczysz w FES-e... powinien pokazywać zmienne wartości w zależności od obrotów silnika... im większe tym więcej .... zobacz ile masz na biegu jałowym

I na koniec jesli będziesz kupował to tylko oryginał Boscha i to w salonie Boscha ok.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Kolega pisze o Mapsensorze a nie o przepływce

A to przepraszam..... mlot.gif

Jeśli tak to powinien w nim być czujnik temperatury - dwa przewody i taka jak by to powiedzieć "gulka" która je spaja wink.gif

Jeśli jest sprawny to również FES pokaże ciśnienie oraz temperaturę powietrza na dolocie... jeśli nie ma tej "gulki" to nie powinno być odczytu temperatury - uszkodzony czujnik

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chodzi mi o ten czujnik j/w w załączniku ,czujnik ciśnienia doładowania( nie o przepływkę też Bosha) na fes na jałowym,biegu pokazuje 972 mBar ,po przygazówce idzie w górę,wyczyściłem go delikatnie w benzynie ,to jego chyba mogę wykluczyć?

Błąd PO401 dotyczy zawór ERG jest dalej.

ERG na fes chodzi idealnie na kontrolkach jest na 4% po odpaleniu idzie prawie na 99% , po przygazówce reaguje w dół , do cewki jeszcze się nie dobrałem j/w w postach pisałem,możliwe że przycina się okresowo i z tąd wywala ten błąd erg?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Chodzi mi o ten czujnik j/w w załączniku ,czujnik ciśnienia doładowania( nie o przepływkę też

> Bosha) na fes na jałowym,biegu pokazuje 972 mBar ,po przygazówce idzie w górę,wyczyściłem go

> delikatnie w benzynie ,to jego chyba mogę wykluczyć?

Pewność właściwego działania dałoby Ci dopiero zlogowanie auta, ewentualnie podmianka na 100% sprawny czujnik.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Chodzi mi o ten czujnik j/w w załączniku ,czujnik ciśnienia doładowania( nie o przepływkę też

> Bosha) na fes na jałowym,biegu pokazuje 972 mBar ,po przygazówce idzie w górę,wyczyściłem go

> delikatnie w benzynie ,

On nie pada....co najwyżej jest zabrudzony.... jest wewnątrz membrana a tylko czujnik temperatury jest na zewnątrz i to on może być uszkodzony. Jesteś pewny, ze temperatura powietrza była OK...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Nie rozumiem tu czegoś , czujnik jest od ciśnienia doładowania o jakiej mówimy temperaturze , czy

> ten czujnik też ją mierzy,chodzi dokładnie o ten czujnik co wstawiłem w poprzednim poście w

> załączniku

To z załacznika to dokładnie czujnik ciśnienia w dolocie czyli innymi słowy mapsensor, mierzy on tylko ciśnienie względne ( atmosferyczne + doładowanie) a nie temperaturę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> To z załacznika to dokładnie czujnik ciśnienia w dolocie czyli innymi słowy mapsensor, mierzy on

> tylko ciśnienie względne ( atmosferyczne + doładowanie) a nie temperaturę.

Jesteś tego pewien ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dlatego ciągne temat , bo jak widać nie wszystko jest oczywiste , trzeba by się dobrać do specyfikacji , coś w stylu DTR , na forum jest dużo informacji z których mało wynika , może jutro zrobię zdjęcie swojemu czujnikowi gdzie są te blaszki !

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> tylko ciśnienie względne ( atmosferyczne + doładowanie) a nie temperaturę.

Czasem można się zdziwić integracją dzisiejszych czujników wink.gif

284499222-czujnik_doladowania_0281002437.gif

Fragment opisu - "Absolute pressure sensor 20-300 kPa with integrated air temperature sensor. Bosch compact connector."

post-24156-14352510875656_thumb.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Czasem można się zdziwić integracją dzisiejszych czujników

> Fragment opisu - "Absolute pressure sensor 20-300 kPa with integrated air temperature sensor. Bosch

> compact connector."

Hm a czy w JTD jest brana temperatura z MAP czy z przepływki ? smile.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Dokładnie tak jest....

Hm głowy to bym za to nie dał, w TDI np rzeczywiście przepływka jest wykastrowana o czujnik temperatury, brakuje go fizycznie i nie ma jednego pinu ani kabla w instalacji.

Natomiast u mnie w 140 jest normalnie przepływka z czujnikiem temperatury i wszystkie kable we wtyczce. A jak wiadomo makarony raczej bonusów nie robią z kabelków grinser006.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Natomiast u mnie w 140 jest normalnie przepływka z czujnikiem temperatury i wszystkie kable we

> wtyczce. A jak wiadomo makarony raczej bonusów nie robią z kabelków

Zostało im pewnie sporo ze starych zapasów wink.gif

Wg. eLearna w MJ do ECU jest podłączony zarówno sygnał temp. powietrza z przepływki jak i temp. z czujnika doładowania waytogo.gif

Teraz już powinni być wszyscy zadowoleni grinser006.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Zostało im pewnie sporo ze starych zapasów

> Wg. eLearna w MJ do ECU jest podłączony zarówno sygnał temp. powietrza z przepływki jak i temp. z

> czujnika doładowania

> Teraz już powinni być wszyscy zadowoleni

Hehe czyli jak komp złapie rozbieżność w odczytach to może być ciekawie rotfl.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mogę tylko potwierdzić że czujnik mierzy też temperaturę co potwierdził mi fes po odpięciu wtyczki od czujnika , wywalił dwa błędy czujnika o innych symbolach,i poinformował o zintegrowanym czujniku temperatury .

Teraz wiem że u mnie ten czujnik jest dobry na 99% , temp. i ciśnienie się ładnie zmienia , dalej mam błąd PO401 zawór ERG , jutro rozbieram cewkę , może się zacina chociaż fes pokazuje że nawet działa płynnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgodnie z zapowiedzią rozebrałem cewkę ERG , rzeczywiście mogła się przycinać , wyszlifowano pastą do zaworów , założyłem , reaguje od 4% do 98% tak pokazuje fes , błąd wykasowałem i zobaczymy czy to było to , napiszę wkrótce bo wiadomo że teraz trzeba trochę pojeżdzić , Uf

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Zgodnie z zapowiedzią rozebrałem cewkę ERG , rzeczywiście mogła się przycinać , wyszlifowano

> pastą do zaworów ,

A czyściłeś również sam mechaniczny zawór EGR?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> A czyściłeś również sam mechaniczny zawór EGR?

Mechaniczną stronę czyściłem już wcześniej , łącznie z zaślepką z dziurami, chodzi ładnie , nie widać zużycia , rozebrałem wszystko do kolektora ssącego ,jest drożne , dzisiaj ponownie zapaliła się lampka błąd PO 401 zawó ERG , został mi tylko overbost , bo czujnik ciśnienia doładowania sprawdzony , zawór ERG też jest sprawny .Po wyczyszczeniu cewki, nie wiem czy mi się wydaje ale jakby zbiera się lepiej ,ten błąd już mi trochę nerwów popsuł , to co overbost , chociaż na fes reaguje jak pisałem w poprzednich postach i na początku tego tematu komuś chodził podobnie , nie wiem , nie ma wyjścia trzeba się do niego dobrać , czy ktoś miał w tym silniku podobny błąd PO 401 ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może być to błąd wynikający z uszkodzonej przepływki...

Jesli przepływ gazów jest OK i EGR pracuje a bilans powietrza do otwartego zaworu nie zgadza się z zapisana mapą to bym obstawiał przepływkę hmm.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Może być to błąd wynikający z uszkodzonej przepływki...

> Jesli przepływ gazów jest OK i EGR pracuje a bilans powietrza do otwartego zaworu nie zgadza się z

> zapisana mapą to bym obstawiał przepływkę

Robić logowanie dynamiczne wozu i bedzie wszystko widać mniej więcej. 3 i 4 bieg od 1,5 do 4,5k obr/min logować przepływ zadany i zmierzony, doładowanie zadane i zmierzone, pracę egr, pracę overboost.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Skłaniam się również do tego wniosku

Ale czy to możliwe że przepływka padła a ja po pracy silnika tego nie widzę , nie można się do niczego przyczepić , wkręca się na obroty momentalnie , czuć że ma moc , gdyby nie świecąca kontrolka !

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ale czy to możliwe że przepływka padła a ja po pracy silnika tego nie widzę , nie można się do

> niczego przyczepić , wkręca się na obroty momentalnie , czuć że ma moc , gdyby nie świecąca

> kontrolka !

Ja akurat bym nie był pewien czy to przepływka, zlogowałbym auto żeby zobaczyć na co wskazują odczytane parametry.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ja akurat bym nie był pewien czy to przepływka, zlogowałbym auto żeby zobaczyć na co wskazują

> odczytane parametry.

Czy mógłbyś w skrócie tak przybliżyć na co patrzeć ,i jak interpretować wyniki odczytane , czy ja dobrze rozumuję że komputer w aucie wystawia jakąś wartość zadaną i parametry mają oscylować w tych granicach i to nazwiemy wartością rzeczywistą ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Czy mógłbyś w skrócie tak przybliżyć na co patrzeć ,i jak interpretować wyniki odczytane , czy ja

> dobrze rozumuję że komputer w aucie wystawia jakąś wartość zadaną i parametry mają oscylować w

> tych granicach i to nazwiemy wartością rzeczywistą ?

Logowanie wygląda tak że wybierasz w FESie interesujące Cię parametry, w tym wypadku jak pisałem wczesniej :

- mierzona masa powietrza

- docelowa masa powietrza

- otwarcie zaworu EGR

- docelowe ciśnienie doładowania

- mierzone ciśnienie doładowania

- otwarcie zaworu overboost

Parametry docelowe to takie jakie powinny być, mierzone to takie jakie odczytujesz. Procedura logowania wygląda w ten sposób że wybierasz podane parametry w programie, następnie przygotowujesz sie do przejazdu od 1,5 k obr/min do 4,5k obr/min najlepiej na 4biegu, ale od biedy i 3bieg też musi starczyć bo nie ma teraz warunków żeby tyle na 4ce pocisnąć. Wciskasz start w programie i dajesz pedał gazu do dechy, i tak aż osiągnie te 4,5k - wtedy dajesz stop i zarejestrowane wartości zapisujesz do CVS. Później CVS oglądasz sobie ładnie w Exelu i widzisz gdzie są rozbieżności.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.