Skocz do zawartości

Klima sie popsuła


koNik

Rekomendowane odpowiedzi

...wielkie halo się nie stało bo niestety nie będzie potrzebna przez jakieś pół roku minimum, więc mam zamiar się tym zająć gdzieś tak w kwietniu na poważnie ale pytam doświadczonych użytkowników klimatyzacji:

- co się mogło stać jeśli pali się bezpiecznik od niej?

klima sama w sobie niby się włącza (pali się dioda) ale grzeje na gorąco zlosnik.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> ...wielkie halo się nie stało bo niestety nie będzie potrzebna przez jakieś pół roku minimum, więc

> mam zamiar się tym zająć gdzieś tak w kwietniu na poważnie ale pytam doświadczonych

> użytkowników klimatyzacji:

> - co się mogło stać jeśli pali się bezpiecznik od niej?

> klima sama w sobie niby się włącza (pali się dioda) ale grzeje na gorąco

W kwietniu to Cię naprawa będzie kosztowała kilka razy drożej. Od razu napraw.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> - co się mogło stać jeśli pali się bezpiecznik od niej?

Mnóstwo rzeczy. Jeżeli to klimatyzacja automatyczna, to jest mnóstwo silniczków krokowych, sterujących róznymi klapkami i nawiewami, ktoryś z nich mógł się spalić i "bije" bezpiecznik. Poza tym, nawet przy manualnej, tam jest mnóstwo elektroniki i bez miernika/komputera ciężko dojść co się stało.

> klima sama w sobie niby się włącza (pali się dioda) ale grzeje na gorąco

Może po prostu banalna nieszczelność i uciekł czynnik? hmm.gif Nie radzę jednak jeździć bez czynnika i oleju, bo można łatwo zatrzeć sprężarkę i poza tym do układu dostaje się wilgoć, a to jest bardzo niezdrowe. Sprawdź ilość czynnika - jeżeli wszystko OK, to musi byc coś z elektroniką (sprężarka raczej sama z siebie nie padnie, no chyba że auto jest już naprawdę stare).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Poza tym, nawet przy manualnej, tam jest mnóstwo elektroniki i bez miernika/komputera ciężko

> dojść co się stało.

No to daj jakiś przykład tej bardzo skomplikowane j instalacji elektrycznej manualnej hmm.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> ...wielkie halo się nie stało bo niestety nie będzie potrzebna przez jakieś pół roku minimum, więc

> mam zamiar się tym zająć gdzieś tak w kwietniu na poważnie ale pytam doświadczonych

Sprawdź, czy sprężarka się załącza.

Jak się załącza to znaczy, że ma jeszcze tyle czynnika, że presostat pozwala na załączenie.

Sprawdź ile go jest (sam tego nie zrobisz)

Co tu dalej pisać. Samemu możesz sprawdzić elektrykę i to czy włącza/wyłącza się sprężarka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> No to daj jakiś przykład tej bardzo skomplikowane j instalacji elektrycznej manualnej

W wielu autach nawet manualną klimatyzacją steruje komputer. I to on decyduje czy ją włączyć, w oparciu o wiele czyników, jak choćby temperatura zewnętrzna czy obciązenie silnika. A taki komputer to skomplikowana instalacja.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> No to daj jakiś przykład tej bardzo skomplikowane j instalacji elektrycznej manualnej

Każda, gdzie przycisk A/C nie jest prostym "pstrykadłem", tylko włączeniem/wyłączeniem steruje komputer. Komputer zbiera też dane o temperaturze i już masz do czynienia z kupą czujników, szyną do przesyłu danych itp. spineyes.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> a jak się sprawdza ilość czynnika ?

Jeżeli wiesz jakie powinno być ciśnienie i zmierzysz to ciśnienie, to z grubsza (podkreślam, z grubsza!) można określić ilość czynnika w układzie. A na pewno w ten sposób można stwierdzić brak czynnika. Najlepiej podłączyć pod stację odzysku, ściągnąć i zważyć wink.gif, ale można po prostu podłączyć pod maszynę "all in one" w warsztacie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Każda, gdzie przycisk A/C nie jest prostym "pstrykadłem", tylko włączeniem/wyłączeniem steruje

> komputer. Komputer zbiera też dane o temperaturze i już masz do czynienia z kupą czujników,

> szyną do przesyłu danych itp.

W moim aucie włączenie/wyłączeniem steruje przycisk który wciska kierowca, ale całością "steruje" komputer i uważam, ze sama instalacja jest banalna w swojej prostocie. skromny.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> W wielu autach nawet manualną klimatyzacją steruje komputer. I to on decyduje czy ją włączyć, w

> oparciu o wiele czyników, jak choćby temperatura zewnętrzna czy obciązenie silnika. A taki

> komputer to skomplikowana instalacja.

Daj przykład konkretny poproszę.

W moim aucie klima się nie włączy gdy:

presostat nie pozwoli (za niskie/za wysokie ciśnienie)

czujnik oszronienia.

Można jeszcze dołożyć czujnik temperatury zewnętrznej.

To właściwie wszystko co jest potrzebne i co się wykorzystuje w popularnych i prostych instalacjach AC.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> W Sienie? Może i banalna, nie wiem, nigdy się Sieną nie interesowałem.

Analogiczna jest np w Punto i bardzo wielu innych autach.

Komputer to tylko część powiedzmy "wykonawcza" o tym czy klima się włączy, czy nie decydują m.in inne części układu klimy takie jak: presostat, czy czujnik oszronienia i wcale nie muszą mieć połączenia z komputerem, więc go nie demonizujmy skromny.gif

PS ...a czym (jakim autem) się interesowałeś, chętnie poczytam, co wiesz więcej ok.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Analogiczna jest np w Punto i bardzo wielu innych autach.

Pisałem o nowoczesnych, a nie o zabytkach skromny.gif

> Komputer to tylko część powiedzmy "wykonawcza" o tym czy klima się włączy, czy nie decydują m.in

> inne części układu klimy takie jak: presostat, czy czujnik oszronienia i wcale nie muszą mieć

> połączenia z komputerem, więc go nie demonizujmy

Nie demonizuję. Po prostu wiem, jak wygląda klimatyzacja w moich samochodach.

> PS ...a czym (jakim autem) się interesowałeś, chętnie poczytam, co wiesz więcej

Autami z doskoku, to nie moja specjalizacja. Bardziej siedzę w urządzeniach, gdzie ilość czynnika jest > 50 kg wink.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Daj przykład konkretny poproszę.

Daewoo Lanos.

Komputer wyłączał klimę gdy:

- na zewnątrz było mniej niż ~4st. C

- wciskałes gaz do deski

- było zbyt niskie ciśnienie w układzie

> W moim aucie klima się nie włączy gdy:

> presostat nie pozwoli (za niskie/za wysokie ciśnienie)

> czujnik oszronienia.

> Można jeszcze dołożyć czujnik temperatury zewnętrznej.

> To właściwie wszystko co jest potrzebne i co się wykorzystuje w popularnych i prostych instalacjach

> AC.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> To opisz to pokrótce. Niech będzie tylko jedno twoje auto.

Fabia. Klimatyzacja półautomatyczna. Wszystkim steruje komputer główny. Przycisk A/C niczego fizycznie nie włącza, daje tylko sygnał do komputera. W układzie są dwa czujniki temperatury zewnętrznej i trzy wewnętrzne. Silnik krokowy steruje klapką regulującą przepływ ciepłego/zimnego powietrza (dostęp - masakra!), utrzymując zadaną temperaturę. Sprężarka działa cały czas, ale przy wyłączonej klimatyzacji pompuje tylko 5% czynnika. Komputer wyłącza klimatyzację przy "kick off". Awaria klimatyzacji jest sygnalizowana migającą kontrolką przy przycisku (w zależności od rodzaju awarii miga inaczej). Mnóstwo czujników (nawet temperatura przy wymiennikach jest przesyłana do komputera).

To tak ogólnikowo wink.gif Uwierz mi, nie jest to "prosty, banalny, mechaniczny" układ. W klimatyzacjach typu Climatronic jest jeszcze gorzej - dochodza silniczki sterujące kratkami nawiewów, bardziej skomplikowane kanały (dwustrefowo) i wyświetlacz. W Lancerze jest właściwie klimatyzacja półautomatyczna (chociaż producent nazywa ją automatyczną), więc podejrzewam, że stopień skomplikowania jest podobny do Fabii (jeszcze tam nie grzebałem wink.gif).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> - co się mogło stać jeśli pali się bezpiecznik od niej?

> klima sama w sobie niby się włącza (pali się dioda) ale grzeje na gorąco

najprawdopodobniej sprzegło dostał zwarcia, ewentualnie przetarł sie gdzieś przewód zasilający i dotyka do masy

dioda pali się bo sterowanie jest załączone , natomiast bezpiecznik "bije" obwód główny - klima nie działa bo niby jak, ale sterowanie jest pod napięciem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> ...wielkie halo się nie stało bo niestety nie będzie potrzebna przez jakieś pół roku minimum, więc

> mam zamiar się tym zająć gdzieś tak w kwietniu na poważnie ale pytam doświadczonych

> użytkowników klimatyzacji:

> - co się mogło stać jeśli pali się bezpiecznik od niej?

> klima sama w sobie niby się włącza (pali się dioda) ale grzeje na gorąco

Łączę się w bólu. swieca.gif Mi w zeszłym tygodniu też przestało chłodzić...serwis...diagnoza - sprężarka powiedziała 30.GIF - we wtorek wymiana 270635636-JUMP2.gif Jak ro dobrze że na gwarancji.

Ale przyzwyczaiłem się do miłego chłodku...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Łączę się w bólu. Mi w zeszłym tygodniu też przestało chłodzić...serwis...diagnoza - sprężarka

> powiedziała - we wtorek wymiana Jak ro dobrze że na gwarancji.

> Ale przyzwyczaiłem się do miłego chłodku...

teraz to jużnie problem, tym bardziej że mam szyberdach ;-)

ale na wiosne muszę obowiązkowo to wskrzesić ;-)

Pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.