Skocz do zawartości

Wentylator chłodnicy - brak 1-go biegu


Rekomendowane odpowiedzi

Witam!

Moje pytanie dotyczy wentylatora chłodnicy... a dokładnie 1 - wolniejszego - biegu. Kilkakrotnie czytałem, że wentylator powinien załączyć się na wolniejszym biegu od razu po włączeniu klimatyzacji. U mnie od początku - czyli od nowości - tak nie jest. Wentylator załącza się po około minucie od włączenia klimatyzacji - od razu pracuje na wyższych obrotach i działa z kilkunastosekundowymi przerwami.

Dziś mając trochę wolnego czasu postanowiłem pogrzebać w instalacji elektrycznej. Na pierwszy ogień poszedł opornik - wymontowałem, pomierzyłem omomierzem - wynik: sprawny. Dalej sprawdzam bezpiecznik i przekaźnik - też są OK. Zwarcie styków przekaźnika powoduje, że załącza się 1 bieg wentylatora więc instalacja od przekaźnika do wentylatora jest sprawna. Na koniec sprawdziłem woltomierzem i omomierzem połączenia pomiędzy cewką przekaźnika a układem sterującym - wyszło, że też jest OK. Na koniec FES-em spróbowałem przetestować oba biegi wentylatora - drugi załącza się pięknie... pierwszy dalej nie chce.

Czy ktoś ma pomysł co jeszcze może być powodem braku 1 biegu ??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Czy ktoś ma pomysł co jeszcze może być powodem braku 1 biegu ??

Na elektryce nie znam się kompletnie, ale kiedyś przyczyną szwankowania wentylatora u mnie była przetarta wiązka - może warto sprawdzic ten trop hmm.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiatrak włącza się kiedy jest potrzeba a nie "bo musi" odpowiada za to czujnik ciśnienia po stronie gorącej układu klimatyzacji. Jak czynnik się nagrzewa to rośnie ciśnienie w układzie, czujnik śle info co centralkki, ta daje znać do body żeby odpalić wiatrak, tak w skrócie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Włącza się od razu po uruchomieniu klimatyzacji czy tak jak u mnie po około minucie? Pracuje cały

> czas czy z przerwami?

Wydaje mi sie, ze włącza się jak sprężarka się załącza i na pewno pracuje z przerwami

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie od początku - czyli od nowości - tak nie jest. Wentylator załącza się po

> około minucie od włączenia klimatyzacji - od razu pracuje na wyższych obrotach i działa z

> kilkunastosekundowymi przerwami.

U mnie jest dokładnie tak samo. Co prawda nie w Bravo a w Corsie ale jednak.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Wiatrak włącza się kiedy jest potrzeba a nie "bo musi" odpowiada za to czujnik ciśnienia po

> stronie gorącej układu klimatyzacji. Jak czynnik się nagrzewa to rośnie ciśnienie w układzie,

> czujnik śle info co centralkki, ta daje znać do body żeby odpalić wiatrak, tak w skrócie.

Chyba masz rację. Dziś ponownie podpiąłem laptopa - zrobiłem test na pracującym silniku i wynik jest taki:

- klima nie włączona: ciśnienie około 5barów, wentylator oczywiście nie pracuje,

- klima włączona: ciśnienie zaczyna rosnąć, wentylator dalej nie pracuje,

- klima włączona: ciśnienie osiąga 15barów, włącza się wentylator

Od tego momentu zaczyna spadać ciśnienie w układzie klimatyzacji - wentylator pracuje do momentu osiągnięcia 10barów po czym się wyłącza... ciśnienie zaczyna rosnąć i tak w kółko.

Chyba wygląda, że wszystko jest w porządku. Zastanawia mnie dlaczego niektórym wentylator włącza się od razu i pracuje cały czas.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Chyba wygląda, że wszystko jest w porządku. Zastanawia mnie dlaczego niektórym wentylator włącza

> się od razu i pracuje cały czas.

Może zależy od tego czy klima manual czy auto, albo zależy od dnia tygodnia montażu i humoru makaronów zlosnik.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Witam!

> Moje pytanie dotyczy wentylatora chłodnicy... a dokładnie 1 - wolniejszego - biegu.

Miałem tą usterkę w moim i kolegi Bravo - do wymiany opornica umieszczona w chłodnicy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Miałem tą usterkę w moim i kolegi Bravo - do wymiany opornica umieszczona w chłodnicy.

Tak jak napisałem - opornica sprawna - zwarcie styków przekaźnika uruchamia wentylator na 1 biegu.

hmm.gif Może faktycznie przy klimatroniku, który mam jest inaczej niż w manualu hmm.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Tak jak napisałem - opornica sprawna - zwarcie styków przekaźnika uruchamia wentylator na 1 biegu.

> Może faktycznie przy klimatroniku, który mam jest inaczej niż w manualu

Ja też tak myślałem - mam klimatronik, u kolegi też jest klimatyzacja automatyczna, w obu przypadkach wymiana tej opornicy pomogła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ja też tak myślałem - mam klimatronik, u kolegi też jest klimatyzacja automatyczna, w obu

> przypadkach wymiana tej opornicy pomogła.

z tego co uslyszalem od znajomej osoby majacej pojecie o klimatyzacji, wentylator na 1 biegu ma startowac automatycznie po odpaleniu klimy, bez znaczenia czy to manual czy automat

opornica w tej chwili kosztuje 78zl w detalu, jak nie ma 1 biegu to trzeba isc w wymiane opornicy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> z tego co uslyszalem od znajomej osoby majacej pojecie o klimatyzacji, wentylator na 1 biegu ma

> startowac automatycznie po odpaleniu klimy, bez znaczenia czy to manual czy automat

> opornica w tej chwili kosztuje 78zl w detalu, jak nie ma 1 biegu to trzeba isc w wymiane opornicy

Musi działać, aby jakoś to schłodzone powietrze było odbierane z nagrzewnicy. Podobnie z ręcznym włączaniem nagrzewnicy PTC, po żądaniu komfortu idzie sygnał na pierwszy stopień pracy wentylatora. W automacie sprawa o tyle prostsza, że zarządza tym centralka. Jednak, jeśli rezystor poleciał, to nic nie zostanie uruchomione.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 lata później...

> Musi działać, aby jakoś to schłodzone powietrze było odbierane z nagrzewnicy. Podobnie z ręcznym

> włączaniem nagrzewnicy PTC, po żądaniu komfortu idzie sygnał na pierwszy stopień pracy

> wentylatora. W automacie sprawa o tyle prostsza, że zarządza tym centralka. Jednak, jeśli

> rezystor poleciał, to nic nie zostanie uruchomione.

Odkopuję.

Czyli 1 bieg ma się uruchomić od razu w warunkach takich jak dzisiaj? Czyli na zewnątrz 26*, odpalam auto z AC i praktycznie od razu wentylator powinien już zacząć pracować? Sprawdzałem dzisiaj zaraz po uruchomieniu i nic się nie działo. Zajechałem pod garaż a wentylator zagłusza silnik... czyli drugi bieg.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Odkopuję.

> Czyli 1 bieg ma się uruchomić od razu w warunkach takich jak dzisiaj?

tak

Czyli na zewnątrz 26*,

> odpalam auto z AC i praktycznie od razu wentylator powinien już zacząć pracować?

tak

> Sprawdzałem

> dzisiaj zaraz po uruchomieniu i nic się nie działo. Zajechałem pod garaż a wentylator zagłusza

> silnik... czyli drugi bieg.

wymien rezystor i bedzie git

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

> Ok, znalazłem nr. kat. 51805134

Pomogło? Bo przy okazji podpinania się MES do auta, zrobiłem test i wyszło, że wentylator 1 nie działa.

Test 2 załącza go od razu, test 1 prędkości nie powoduje nic. Podczas pracy objawy podobne do opisywanych tutaj.

Jak wygląda ten opornik i jaki jest do niego dostęp? Czy to mogą być takie plastikowe, czerwone/pomarańczowe elementy przykręcone do obudowy wiatraków? Idą do nich dwa, grube kable.

Sprawa dotyczy co prawda AR159, ale to to samo przecież...

Czy u mnie to byłoby to 51736821 ? Jaki to powinno mieć opór (tak około, żebym wiedział po zmierzeniu, czy kupować)?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Pomogło? Bo przy okazji podpinania się MES do auta, zrobiłem test i wyszło, że wentylator 1 nie

> działa.

> Test 2 załącza go od razu, test 1 prędkości nie powoduje nic. Podczas pracy objawy podobne do

> opisywanych tutaj.

> Jak wygląda ten opornik i jaki jest do niego dostęp? Czy to mogą być takie plastikowe,

> czerwone/pomarańczowe elementy przykręcone do obudowy wiatraków? Idą do nich dwa, grube kable.

Tak to jest to,

> Sprawa dotyczy co prawda AR159, ale to to samo przecież...

> Czy u mnie to byłoby to 51736821 ? Jaki to powinno mieć opór (tak około, żebym wiedział po

> zmierzeniu, czy kupować)?

W stilo i BBM na ori rezystorach jest podany opór więc myślę że i u cb będzie wink.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Pomogło? Bo przy okazji podpinania się MES do auta, zrobiłem test i wyszło, że wentylator 1 nie

> działa.

> Test 2 załącza go od razu, test 1 prędkości nie powoduje nic. Podczas pracy objawy podobne do

> opisywanych tutaj.

> Jak wygląda ten opornik i jaki jest do niego dostęp?

Takie coś

Otwierasz maskę i z prawej strony chłodnicy u góry trzeba odkręcić jedną śrubkę z łbem sześciokątnym bodajże 8mm. Wyciągasz i odłączasz wtyczkę. Minuta roboty ok.gif

Po wymianie jest ok, 1 bieg załącza się prawie od razu.

Czy to mogą być takie plastikowe,

> czerwone/pomarańczowe elementy przykręcone do obudowy wiatraków? Idą do nich dwa, grube kable.

> Sprawa dotyczy co prawda AR159, ale to to samo przecież...

> Czy u mnie to byłoby to 51736821 ? Jaki to powinno mieć opór (tak około, żebym wiedział po

> zmierzeniu, czy kupować)?

Tego to nie wiem bo jak to u Włochów - z unifikacją to ciężko grinser006.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Takie coś

W Bravo zidentyfikowałem, ale w Bravo działa (test MESem). W Alfie są dwa, wyglądają podobnie, tylko plastik jest jakiś taki pomarańczowy. Test MESem uruchamia tylko 2 bieg.

Odpiąłem w jednym wtyki i pomierzyłem, przejście jest a opór 1,1 Ohma. Drugiego nie mierzyłem, bo jest niżej i nie chciałem się poparzyć osłoną kolektora - muszę na zimno kiedyś sprawdzić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> to slabawo jakosc, w nb masz 3 łomy

No to trzeba będzie zmienić, tym bardziej, że test MESem nie wychodzi na 1 prędkości. Pomiar był bez odkręcania rezystora, więc dojście do niego też nie bardzo.

W NB test wychodzi poprawnie, ale przy działającej klimie (manual) i tak tylko praktycznie uruchamia się na II biegu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

> to slabawo jakosc, w nb masz 3 łomy

Wykręciłem, pomierzyłem i wyszło 0,2-03 Ohma.

Na obudowie jest 0,23 Ohma, więc uznałem, że jest w porządku.

Zacząłem szukać bezpiecznika i okazało się, że przepalony było zabezpieczenie 40A (kiedyś wentylator rozładował mi akumulator, bo przetarł się kabel i łapał jakieś zwarcie). Po wymianie działa poprawnie (test MESem). Szkoda tylko, że zamówiłem dzisiaj dwa oporniki w ASO. Trudno, zadzwonię i powiem, że nie biorę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.