Skocz do zawartości

Olej 5w30, 5w40


zbigou

Rekomendowane odpowiedzi

> Ok, ale mala uwaga to 50 to lepkosc w 100o o ile mnie pamiec nie myli plus to, ze jedna norma

> przewiduje oznaczanie innego typu lepkosci przed W i po. Jedna unorma odnosi sie do lepkosci

> kinematyczej a druga dynamicznej. I jako ciekawostke podam, ze u Shella Helix 10W60 ma nizsza

> temp plyniecia niz 5W40 przy czym to fakt o ile mnie pamiec nie zawodzi

Bo shell 10w60 jest prawdziwym syntetykiem ( a więc mało rozrzedza się ze wzrostem temperatury i mało "gęstnie" z jej spadkiem), a większość 5w40 niestety już nie, tylko jakimś hydrocrakiem 270751858-jezyk.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ok, ale mala uwaga to 50 to lepkosc w 100o o ile mnie pamiec nie myli plus to, ze jedna norma

> przewiduje oznaczanie innego typu lepkosci przed W i po. Jedna unorma odnosi sie do lepkosci

> kinematyczej a druga dynamicznej. I jako ciekawostke podam, ze u Shella Helix 10W60 ma nizsza

> temp plyniecia niz 5W40 przy czym to fakt o ile mnie pamiec nie zawodzi

Widzisz - własnie sam sobie odpowiedziałeś, że może być bardzo różnie, zależy to w ogromnej mierze od zastosowanych baz i dodatków. Jednak mówiąc o olejach cywilnych z tej samej półki, prawie zawsze będzie przewidywalnie. Jest jeszcze jeden istotny parametr, z którym pomyliłeś tę lepkość w 40 stopniach - to lepkość niskotemperaturowa, podawana dla olejów 5wXX dla -30 stopni i dla olejów 0wXX dla -35 stopni. Z drugiej strony skali, mamy lepkość wysokotemperaturową HTHS, dla 150 stopni.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> A więc olej musi mieć ACEA A3 (HTHS jest wtedy większe od 3,5)

Musi mieć C3, tylko w przypadku, jeśli ta norma jest wymagana - dla starszych silników nie jest i tam trzeba szukać konkretnie parametru HTHS.

> raczej Wolf Oil

> Rheinol nie jest nawet uwzględniony przez GMa klik

Nie rozumiemy się - GM zamawia w tej firmie konkretny produkt, który potem sprzedaje jako swój. Nie sądzisz chyba, że GM ma swoje blendownie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Akurat ten silnik co mam lubi olej, tak szacuje na 0.1-0.2l/1000km. Przy czym oleju 5w40. Dodatkowo

> zuzycie rosnie wraz z przepracowaniem oleju ok. 7tkm od wymiany, ktora robie co 10tkm.

To co napisałeś, świadczy o dużej odparowalności oleju - slaby NOACK i jego szybkiej degradacji. Możesz się zdziwić po zalaniu 5w30 - nie będzie zwiększonego zużycia po 7 tysiakach, nastąpi o kilka tysięcy później i to własnie będzie optymalny interwał wymiany - przy przyzwoitym oleju będzie to około 15 tysięcy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Musi mieć C3, tylko w przypadku, jeśli ta norma jest wymagana - dla starszych silników nie jest i

> tam trzeba szukać konkretnie parametru HTHS.

> Nie rozumiemy się - GM zamawia w tej firmie konkretny produkt, który potem sprzedaje jako swój.

No właśnie nie rozumiemy się skromny.gif.

Olej GM dexos 2 jest produkowany przez WOLF OIL i wlewany do butelek właśnie z napisem GM 5W30 Dexos 2

klik

Co prawda tak na szybko udało mi się ściągnąć w cyrylicy, ale jest.

A skąd wiesz że jest produkowany przez Rheinol? bo jakoś nigdy tego nie znalazłe. Nawet na www.bobistheoilguy.com też tak piszą że to wolfoil

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> No właśnie nie rozumiemy się .

> Olej GM dexos 2 jest produkowany przez WOLF OIL i wlewany do butelek właśnie z napisem GM 5W30

> Dexos 2

> klik

> Co prawda tak na szybko udało mi się ściągnąć w cyrylicy, ale jest.

> A skąd wiesz że jest produkowany przez Rheinol? bo jakoś nigdy tego nie znalazłe. Nawet na

> www.bobistheoilguy.com też tak piszą że to wolfoil

To odpowiem tak - obaj mamy rację...

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> To co napisałeś, świadczy o dużej odparowalności oleju - slaby NOACK i jego szybkiej degradacji.

> Możesz się zdziwić po zalaniu 5w30 - nie będzie zwiększonego zużycia po 7 tysiakach, nastąpi o

> kilka tysięcy później i to własnie będzie optymalny interwał wymiany - przy przyzwoitym oleju

> będzie to około 15 tysięcy.

Jeśli mogę się wtrącić to nie oznacza dużej odparowalności tylko słabej odporności oleju na ścinanie.

Przy dużej odparowalności olej zwiększył by lepkość, a tu olej albo rozrzedza się paliwem, albo bardziej prawdopodobne ulega tak jak napisałem "zepsuciu" poprzez ścinanie co właśnie zmniejsza lepkość i pozwala na łatwiejszą konsumpcję oleju przez silnik

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> To odpowiem tak - obaj mamy rację...

> Pozdrawiam

OK smile.gif

Ale tak czy inaczej nie lubię kupować produktów z nieznanych mi firm.

Wymienię więc olej na coś co kojarzę (tak jak wcześniej pisałem Mobil czy Shell)

Chyba nawet lepszym wyborem będzie znany nam wszystkim Orlen oil, lub Lotos niż produkt nieznanego producenta

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Jeśli mogę się wtrącić to nie oznacza dużej odparowalności tylko słabej odporności oleju na

> ścinanie.

> Przy dużej odparowalności olej zwiększył by lepkość, a tu olej albo rozrzedza się paliwem, albo

> bardziej prawdopodobne ulega tak jak napisałem "zepsuciu" poprzez ścinanie co właśnie

> zmniejsza lepkość i pozwala na łatwiejszą konsumpcję oleju przez silnik

Można się spierać co jest pierwotną przyczyną, jeden z tych procesów znacznie przyśpiesza ten drugi i kółko degradacji zaczyna się toczyć coraz szybciej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> OK

> Ale tak czy inaczej nie lubię kupować produktów z nieznanych mi firm.

> Wymienię więc olej na coś co kojarzę (tak jak wcześniej pisałem Mobil czy Shell)

> Chyba nawet lepszym wyborem będzie znany nam wszystkim Orlen oil, lub Lotos niż produkt nieznanego

> producenta

Dzięki za info i certyfikat w cyrlicy - zaczynam rozumieć skąd bierze się tani GM na polskim rynku. Jakiś czas temu rozmawiałem ze znajomymi w ASO Opla i twierdzili, że olej z oficjalnej dystrybucji jest droższy i nawet wygląda inaczej...

EDIT - To może także dotyczyć innych marek angryfire.gif!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Dzięki za info i certyfikat w cyrlicy - zaczynam rozumieć skąd bierze się tani GM na polskim rynku.

> Jakiś czas temu rozmawiałem ze znajomymi w ASO Opla i twierdzili, że olej z oficjalnej

> dystrybucji jest droższy i nawet wygląda inaczej...

A właśnie była niedawno jakaś akcja "serwisowa" na wschodzie, jak olej 5w30 dexos2 zbyt szybko zamarzał. ASO Opla zalecało wtedy szybką wymianę oleju. sick.gif

A w Rosji nietrudno o mrozy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> A właśnie była niedawno jakaś akcja "serwisowa" na wschodzie, jak olej 5w30 dexos2 zbyt szybko

> zamarzał. ASO Opla zalecało wtedy szybką wymianę oleju.

> A w Rosji nietrudno o mrozy

Własnie dlatego wole zalewać Amsoil, LM, Lazerway, Neste czy Lotos. Mam dobre zniżki w IC i mimo tego na alledrogo jest dużo taniej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A może mi ktoś napisać, jaka może być różnica przy jeździe miejskiej w spalaniu i eksploatacji silnika benzynowego Citroen C3 przy zalaniu olejem Total 9000 5W40 i Total 5W30 INEO ECS? Mam zalany ten pierwszy.

Z dyskusji wynika jeszcze inna ciekawa rzecz - bez sensu jest moje zalewanie silnika Hondy Civic olejem Mobil 1 5W50. Spalanie jest wysokie, a jeżdżę prawie zawsze po mieście. Niestety zużycie oleju tez jest wysokie - zmieniać np. na Total 5W30?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Własnie dlatego wole zalewać Amsoil, LM, Lazerway, Neste czy Lotos. Mam dobre zniżki w IC i mimo

> tego na alledrogo jest dużo taniej.

Znalazłem na rosyjskim forum o zamarzającym dexosie. Prawda to czy nie ale w Rosji tak piszą (nie tylko na forum Opla, ale chevroleta również)

klik

Dałem linka z translatora z wiadomych względów biglaugh.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Bo shell 10w60 jest prawdziwym syntetykiem ( a więc mało rozrzedza się ze wzrostem temperatury i

> mało "gęstnie" z jej spadkiem), a większość 5w40 niestety już nie, tylko jakimś hydrocrakiem

Niestety muszę cię wyprowadzić z błędu - MSDS Shell 10w60 - "A blend of severely hydrotreated slack wax and additives.

Highly refined mineral oil." Całkiem możliwe, że wcześniej był syntetykiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> A może mi ktoś napisać, jaka może być różnica przy jeździe miejskiej w spalaniu i eksploatacji

> silnika benzynowego Citroen C3 przy zalaniu olejem Total 9000 5W40 i Total 5W30 INEO ECS? Mam

> zalany ten pierwszy.

Duża, bo jest to olej energooszczędny o klasie A5 a więc o lepkości wysokotemperaturowej poniżej 3,5 a mobil ma 4,4.

Ale jeszcze większa różnica jest przy 40stC Total ma 63mm2/s a mobil 108mm2/s

Więc spalanie zwłaszcza przy zimnym silniku (jazda miejska) powinno zauważalnie spaść. Ale może wzrosnąć spalanie oleju

> Z dyskusji wynika jeszcze inna ciekawa rzecz - bez sensu jest moje zalewanie silnika Hondy Civic

> olejem Mobil 1 5W50. Spalanie jest wysokie, a jeżdżę prawie zawsze po mieście. Niestety

> zużycie oleju tez jest wysokie - zmieniać np. na Total 5W30?

W obu przypadkach sprawdź czy producenci zalecają oleje klasy ACEA A5

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Niestety muszę cię wyprowadzić z błędu - MSDS Shell 10w60 - "A blend of severely hydrotreated

> slack wax and additives.

> Highly refined mineral oil." Całkiem możliwe, że wcześniej był syntetykiem.

frown.gif

nawet nie sprawdzałem w kartach, bo byłem prawie pewien że był to syntetyk.

Ale człowiek może się przejechać...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> nawet nie sprawdzałem w kartach, bo byłem prawie pewien że był to syntetyk.

> Ale człowiek może się przejechać...

Na pocieszenie powiem, że najnowsza seria Motula 300 V, ma w kartach to samo, w niektórych nawet stoi napisane "baza nieznana" biglaugh.gif!

Z ciekawostek, niektóre Quazary z Lotosu są na PAO - kto by się spodziewał icon_eek.gif?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> W obu przypadkach sprawdź czy producenci zalecają oleje klasy ACEA A5

Citroen zaleca wg. serwisówki olej Total 9000 5W40 lub 5W30. Niestety tego drugiego teraz nie widzę - jest tylko INEO ECS 5W30 bo Total Future 9000 5W30 nie jest juz sprzedawany. Który z tych olejów 5W30 wybrać? Silnik z 2005 roku, raczej ograniczenia dotyczą silników starszych przed 2000 rokiem.

Chodziło mi o różnicę w spalaniu pomiędzy olejem Total 5W30 i 5W40.

Mobil to w innym aucie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Czy ten olej jest dobry do tdi na pompowtryskiwaczach? Niby spełnia wyzsze rormy niz wymagane dla

> mojego silnika, ale czy ten olej nie jest za "nowoczesny"?

A w instrukcji jest napisane, że może być 5W30?

Zależy to też od przebiegu i jak długo jeździłeś na bardziej lepkim oleju. Jeśli masz duży przebieg to może to być właśnie "za nowoczesny" olej dla Ciebie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ok, ale mala uwaga to 50 to lepkosc w 100o o ile mnie pamiec nie myli

Zgadza sie, ale niestety ciagnac parametry "w gore" przesuwasz i dolne (zimowe). Gdyby sie dalo to rozdzielic to od jakiegos czasu mielibysmy oleje 0W-60. Mobil 1 5W-50 jest IMHO jednym z bardziej lepkich 5w (o ile nie najbardziej lepkim) i jako kiedys porownalem do 10W-60 Castrola to roznica byla niewielka jezeli chodzi o dol.

> plus to, ze jedna norma

> przewiduje oznaczanie innego typu lepkosci przed W i po.

Moze i tak, ale jezeli chodzi o oleje to jezeli mam oznaczenie 5W w dwoch roznych produktach to niuans jest taki, ze te 5W oznacza jakies widelki lepkosciowe - nie pamietam jakie, tak samo dotyczy to lepkosci gornej - rowniez sa to widelki. M.in. dlatego od jakiegos czasu nie sugeruje sie tylko tym, a sprawdzam lepkosc w 40 i 100 dostepna w karcie produktu i HTHS jezeli producent podal. IMHO to mowi wiecej niz samo xW-y.

> Jedna unorma odnosi sie do lepkosci

> kinematyczej a druga dynamicznej. I jako ciekawostke podam, ze u Shella Helix 10W60 ma nizsza

> temp plyniecia niz 5W40 przy czym to fakt o ile mnie pamiec nie zawodzi

Temp. plynieca niekoniecznie przeklada sie na lepkosc w 40 i 100. Mobil 5W-50 ma czesto lepsza temp. plynieca niz niektore 5W-30, a te zwykle wygladaja na bardziej "plynne" na mrozie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Citroen zaleca wg. serwisówki olej Total 9000 5W40 lub 5W30. Niestety tego drugiego teraz nie widzę

> - jest tylko INEO ECS 5W30 bo Total Future 9000 5W30 nie jest juz sprzedawany. Który z tych

> olejów 5W30 wybrać? Silnik z 2005 roku, raczej ograniczenia dotyczą silników starszych przed

> 2000 rokiem.

> Chodziło mi o różnicę w spalaniu pomiędzy olejem Total 5W30 i 5W40.

> Mobil to w innym aucie.

A więc:

Nie patrz na nazwę oleju, one co chwilę się zmieniają. Zobacz tylko czy ten olej 5w30 klasy A5 jest zgodny z zapisami w instrukcji. Jeśli tak to możesz wlewać. Nawet jak zauważysz zwiększone spalanie oleju, to po prostu przy następnej wymianie zmienisz na 5W40 ok.gif

Ale jedna uwaga.

Jeśli samochód będzie używany tylko na bardzo krótkich dystansach i będzie ciągle niedogrzany to istnieje duże ryzyko rozrzedzenia się oleju paliwem i przejście na klasę lepkości np 5w20, co może już nie być takie dobre...

A co do spalania to z mojego doświadczenia jazdy na podobnych olejach (5w30 evolution i 5w40 excellium Elfa) spalanie na 5w30 było niższe o 0,3 może 0,4l/100km. Przy czym to była właśnie jazda miejska

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Na pocieszenie powiem, że najnowsza seria Motula 300 V, ma w kartach to samo, w niektórych nawet

> stoi napisane "baza nieznana" !

> Z ciekawostek, niektóre Quazary z Lotosu są na PAO - kto by się spodziewał ?

A no niestety świat idzie ku gorszemu.

Kiedyś używałem elfa excellium i był syntetykiem (takim prawdziwym), o kilku latach stał się "minerałem"

Castrole to z małymi wyjątkami są minerały. Ostatnia wersja mobili 1 jest mi również bardzo podejrzana (min temperatura płynięcia jest już bardzo słaba....)

Ale czego oczekiwać, w ciągu kilkunastu lat ceny olei spadły, a jeszcze jest jakaś inflacja. Jakoś firmy muszą zarabiać

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> A w instrukcji jest napisane, że może być 5W30?

> Zależy to też od przebiegu i jak długo jeździłeś na bardziej lepkim oleju. Jeśli masz duży przebieg

> to może to być właśnie "za nowoczesny" olej dla Ciebie.

Tzn ja juz go mam zalanego. Spełnia normy wyzsze niz wymagane dla mojego silnika, ale w instrukcji nie sprawdzałem czy moze byc 5w30. Jeżdze od około 5 kkm i róznicy nie widze. No moze słychać bardziej kasatory luzu zaworowego przez pierwsze dwie sekundy, albo mi sie wydaje bo wczesniej nie zwracałem na to uwagi?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Sam szukałem oleju do swojego samochodu 5w30 i jest problem! większość ma normy do diesli a nie

> mają norm do benzyny (choćby mobil 1 5w30 ESP, castrol edge itp).

QHorse Power 5W30 jest bez problemu dostępny w Polsce - syntetyk i do silników benzynowych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Bardzo dobry pomysł Ale to chyba nic nie przeszkadza, żeby dalej używać mobila. Jak dobrze

> rozumiem robisz to nie z potrzeby a z troski o samochód, więc tych kilka złotych rocznie nie

> będziesz żałował.

> A wymieniałeś co 30000i po roku, czy co 30000 i co dwa lata?

Samochód mam od kilku miesięcy i z ksiązki serwisowej wynika że olej był wymieniany średnio co półtorej roku po osiągnięciu 30kkm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Samochód mam od kilku miesięcy i z ksiązki serwisowej wynika że olej był wymieniany średnio co

> półtorej roku po osiągnięciu 30kkm.

Polecam do Opla Valvoline SynPower . Wydaje mi się, że firma godna zaufania, niskie prawdopodobieństwo podróbki, spełnia normy GM.

Wymiana oleju co 30000 km nie jest najlepsza dla silnika, proponuję robić to co 15000 km.

Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> A no niestety świat idzie ku gorszemu.

> Kiedyś używałem elfa excellium i był syntetykiem (takim prawdziwym), o kilku latach stał się

> "minerałem"

> Castrole to z małymi wyjątkami są minerały. Ostatnia wersja mobili 1 jest mi również bardzo

> podejrzana (min temperatura płynięcia jest już bardzo słaba....)

> Ale czego oczekiwać, w ciągu kilkunastu lat ceny olei spadły, a jeszcze jest jakaś inflacja. Jakoś

> firmy muszą zarabiać

Mobil już od kilku lat robi oleje na bazach GTL/HC - wystarczy wejść na niemiecką stronę internetową i wszystko jest dokładnie opisane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

> no właśnie co to da? dlaczego opel zaleca taki olej

Bo silniki zaprojektowane są własnie pod taki olej.

Silniki na takich olejach są bardziej ekonomiczne, a co się z tym wiąże mniej zanieczyszczają środowisko. Silnikom też jest lepiej podczas zimy.

Producent oczywiście jest zainteresowany powyższymi parametrami, bo ładnie wyglądają w katalogach, prospektach i testach. Ale jak samochody mają pierwsze oznaki zużycia, albo ich silniki zostały wyprodukowane z największymi dopuszczalnymi luzami objawia się to zwiększonym zużyciem oleju...

W instrukcji nie masz przypadkiem napisane, że możesz używać również olejów 5W40?

Bo wydaje mi się, że możesz używać olei od 0W30 do 5W40

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> To odpowiem tak - obaj mamy rację...

Odpowiem tak- obaj nie macie racji. Producenci zmieniają sioe jak w kalejdoskopie. Kto jest tańszy ten robi Dexosa.

W zeszłym roku była to firma MPM Oil A tu linka do tematu . Obrazek sie co prawda już przestał wyświetlać ale kolega Orbit autor pytania na pewno zainteresowanym da skan maila z odpowiedzią

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tak jeszcze 0w40 tylko że jak dobieram olej na stronie jakiegos producenta olejów to zawsze pokazuje 5w30 a 5w40 jako dopuszczony, chodzi mi też o to jaki olej byłby najlepszy dla hydraulicznego napinacza żeby pracował jak najdłużej bez awaryjnie a może to nie ma znaczenia dla jego pracy ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najlepsza będzie wymiana co 10 max co 15 tyś kkm i trzymanie stanu w okolicy 3/4 do max. Możesz spokjnie lać Dexosa. Ja w benzyniaku 1.6 na gazie od dawna leje tylko oplowski 5w30. Zrobione ponad 200 tyś i jest wszystko OK. Mam w tej Astrze hydraulike zaworów wiec też jestem ciut wyczulony na olej.

btw

Wiele zależy od stylu jazdy.

W drugiej Astrze komp zawołał tydzień temu o wymiane oliwy po ok 8 tyś km yikes.gif. Do 30 tyś z instrukcji obsługi to bym chyba zajechał silnik albo turbo. Ale jak sie ma diesla z DPF i robi krótkie trasy to trza becelować na oliwe. Chyba sie pożegnam z Millersem 0W40 i wrócę do oplowskiego mazidła 5W30.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> wymieniam co 10 tys i trzymam pod max ale czy 5w30 nadaje się na dłuższe trasy kiedy silnik pracuje

> wiele godzin

Jeśli nie jest to prędkość zbyt wysoka dla samochodu to są najlepsze warunki eksploatacji. Silnik pracuje wtedy w optymalnych, ustalonych warunkach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.