Skocz do zawartości

[H] jak wyciszyć buczenie Z18XE


bratPit

Rekomendowane odpowiedzi

> wsiadłem dziś do A-H kolegi z pracy - ma silnik Z14XEP odpaliłem i stwierdziłem - jaki on cichy

> Owszem, na wolnych obrotach jest bas z tłumika tylnego, ale jak się wsiądzie do auta to słychać

> silnik z charakterystycznym dźwiękiem jak kosiarka i echem - bo nie ma tych kilogramów

> wyciszeń, które ja wsadziłem, ale nie ma tego choler buczenia

> Idąc tropem tłumików pojadę do tłumikarzy i zapytam czy są skłonni na taką próbę podmiany tłumików

> z Zafiry A X18XE1 i ile by mnie to kosztowało? Zapytać nie zaszkodzi.

Ryzyko - zakładaj środkowy od Z14XE.

Od Z14XE jest Bosal 286-475 od Z16XE/Z18XE 286-473.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ryzyko - zakładaj środkowy od Z14XE.

tak jak pisze kol. tadi156 w 1.4 jest mniejsza średnica, a poza tym wykonany również jako zwijany sick.gif

> Od Z14XE jest Bosal 286-475 od Z16XE/Z18XE 286-473.

dla 1.6 ale i Z18XE/XER katalog Bosala podaje 286-473 i taki mam założony, wydaje mi się jednak, że jeżeli mam robić sztuczki z wydechami to bym w ogóle montował jakiś tłumik skorupowy - one są wytłumiane (a przynajmniej porządne firmy tak robią) a zwijane to tak jak pisałem - sama blacha i nic więcej. Dlatego chcę zrobić próbę z tłumikami z Zafiry A - Bosal środkowy 284-339 i końcowy 185-601.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytując klasyka napiszę tak - nadeszła wiekopomna chwila grinser006.gif i byłem na hamowni palacz.gif

Jak niektórzy zapewne pamiętają z seryjnym kolektorem wykres na hamowni wyszedł mi taki

ham1s_zpsb3a15b00.jpg

po wymianie kolektora na kolektor z X18XE1 i założeniu tzw. dwururki z tegoż silnika wykres wychodzi taki

ham2s_zps47992f91.jpg

czyli co do wartości maksymalnych nic się nie zmieniło !

W średnich z kilku pomiarów wynika raczej, że ew. przybyło 2-3Nm, ale to zależy od danego pomiaru. Moc max. jest osiągana przy innych obrotach.

Pokazuje to czarno na białym (albo raczej zielono/niebiesko na białym wink.gif ) że wywalanie katalizatora i twierdzenia po forach internetowych że przybywa po takim zabiegu w Z18XE 10KM to zwyczajna bzdura. Jak widać jeżeli katalizator jest sprawny to niczego nie tłumi i nie ma wpływu na moc/moment. W niektórych przypadkach wpływa na przyrost głośności i dobre samopoczucie delikwenta który takiego zabiegu dokonał w swoim aucie.

To co się zmieniło na plus to przebieg krzywej momentu - przebieg jest wyrównany - w obszarze gdzie dawniej był "dołek" przy 2100-2700 obr obecnie jest stały wzrost - i czuć to w jeździe - jest to ok 5-7Nm przy 2200 obr. I to niewątpliwie jest zasługą kolektora i obecnego układu 4-2-1.

Człowiek który wykonywał pomiary powiedział, że to co czuć, że auto lepiej jeździ (a na powyższych wykresach nie bardzo to widać) mógłby pokazać wykres porównawczy na tzw. "pół gazu" - ale ponieważ wcześniej nie była zrobiona taka próba to i nie ma do czego porównać obecnie.

Czy było warto? Na pewno tak, i tak miałem pęknięty kolektor, obecnie auto lepiej jeździ i lepiej wkręca się na obroty.

Powyższe wykresy potwierdzają, że w silnikach N/A z wyśrubowanymi normami emisji nie da się prostymi metodami uzyskać przyrostów mocy/momentu bo fabrycznie już producenci się przykładają do projektowania dolotów/wydechów i trzeba kogoś z dużą wiedzą i głębokich i kompleksowych przeróbek żeby uzyskać wyraźne przyrosty. A domorosłe przeróbki mogą wręcz obniżyć osiągi silników.

Tak więc czeka mnie jeszcze montaż katalizatora aby nie truć siebie i innych ok.gif

Być może jeszcze przerobię dolot - założę rurę dolotu do filtra z V-C Z18XE i usunę restrykcję wlotu do filtra - i pojadę na hamownię sprawdzić z ciekawości co to da, ale będzie to koniec moich "tuningów".

A z hałasem walczę dalej devil.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> tak jak pisze kol. tadi156 w 1.4 jest mniejsza średnica, a poza tym wykonany również jako zwijany

> dla 1.6 ale i Z18XE/XER katalog Bosala podaje 286-473 i taki mam założony, wydaje mi się jednak, że

> jeżeli mam robić sztuczki z wydechami to bym w ogóle montował jakiś tłumik skorupowy - one są

> wytłumiane (a przynajmniej porządne firmy tak robią) a zwijane to tak jak pisałem - sama

> blacha i nic więcej. Dlatego chcę zrobić próbę z tłumikami z Zafiry A - Bosal środkowy 284-339

> i końcowy 185-601.

Rozumiem, ze szukasz oryginalnych tlumikow z Zafiry? Ja musze i tak wymienić tłumiki. Myślałem nad bosalem, ale chyba poszukam uzywki w dobrym stanie. Uważam, ze oryginał to oryginał.

Chyba, że skorzystać z firm Proex czy El-tec i na zyczenie zamówić super cichy. Ale to juz większe koszty ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli jesli kolektor jest w całości nie ma sensu wymieniać.. dzięki za wykresy i informacje.

Miałem nadzieje, ze z tym naszym problemem cos sie wyjaśni ..

Ja u siebie oprócz hałasu odczuwam wibracje na podłodze, pedalach podczas rozpedzania od najniższych obrotów, dodatkowo szarpanie przy ruszaniu. Wiem,ze jesli uszkodzone sprzęgło/ docisk powoduje szarpanie przy ruszaniu. Ale wibracje? Nawet jesli tłumiki/sprężyny w tarczy sprzęgła są wyjechane nie powinno to dawać wibracj jesli juz zalaczone jest sprzęgło. Dobrze mysle?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Rozumiem, ze szukasz oryginalnych tlumikow z Zafiry?

na razie nie będę kupował - postaram się "pożyczyć" od jakichś tłumikarzy - może ktoś się zgodzi za odpłatnością - wypożyczyć na jazdę próbną taki zestaw tłumików - nawet z jakiegoś (byle przyzwoitego) zamiennika.

> Ja musze i tak wymienić tłumiki. Myślałem nad

> bosalem, ale chyba poszukam uzywki w dobrym stanie. Uważam, ze oryginał to oryginał.

od dawna Bosal nie był zły jako alternatywa dla oryginału - ale jeżeli w moim aucie by się okazało, że to tłumik środkowy tak hałasuje to bym był baaaardzo zły na Bosala angryfire.gif

Owszem, gdybyś trafił używki wyglądające jak nowe to warto to rozważyć,

> Chyba, że skorzystać z firm Proex

o nich krążą różne opinie, ktoś na YT wrzucił filmik jak wygląda ich tłumik po 2 latach ... słabo to wyglądało, chyba że się poprawili,

> czy El-tec i na zyczenie zamówić super cichy.

> Ale to juz większe

> koszty ...

na pewno utytułowana firma może zrobić piękny wydech, tylko czy ktoś chce w to pakować pieniądze? Dobry wydech z kwasówki kosztuje kupę forsy spineyes.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Czyli jesli kolektor jest w całości nie ma sensu wymieniać.. dzięki za wykresy i informacje.

jeżeli jest w całości to sprawa jest dyskusyjna, niewątpliwie czuć w codziennej jeździe ten brak zdławienia przy 2100-2700 obr - fajnie, równo przyspiesza wkręcając się na obroty,

> Miałem nadzieje, ze z tym naszym problemem cos sie wyjaśni ..

dziś dotarł do mnie ten tłumik drgań, zamontuję i zobaczę co to da,

to co mnie zaskoczyło to spora waga tego ustrojstwa - to chyba pierścień z ołowiu? oblany gumą miękko zawieszony na tulei mocującej przykręcanej do kołyski/poduszki śrubą

20141105_tlumik_drgan_zpsda573a13.jpg

koszt z przesyłką 40zł, zobaczymy jaki efekt w Z18XE,

> Ja u siebie oprócz hałasu odczuwam wibracje na podłodze, pedalach podczas rozpedzania od

> najniższych obrotów, dodatkowo szarpanie przy ruszaniu. Wiem,ze jesli uszkodzone sprzęgło/

> docisk powoduje szarpanie przy ruszaniu. Ale wibracje? Nawet jesli tłumiki/sprężyny w tarczy

> sprzęgła są wyjechane nie powinno to dawać wibracj jesli juz zalaczone jest sprzęgło. Dobrze

> mysle?

tak też mi się wydaje, szarpanie przy ruszaniu jest charakterystyczne dla wypracowanych sprężyn tarczy sprzęgła, ale podczas jazdy wibracje pochodzą raczej od przegubów, luzów, niewyważenia etc.

dla mnie ostatnią deską ratunku jest wydech, jeżeli to nie on to sprzedaję Astrę i kupuję E91 palacz.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Gdzie znalazłeś ten odważnik? jak tego szukac?

na popularnym portalu aukcyjnym wpisałem hasło "poduszka tylna Astra H" w wynikach wyszukałem aukcje z fotografiami kilku szt. poduszek do diesla - i podzwoniłem po ludziach czy nie mają takiego "bączka" który jest przykręcony do poduszki tylnej lub do kołyski. Na niektórych aukcjach są nawet zdjęcia poduszki z przykręconym tłumikiem, bądź wszystkie poduszki silnika wraz z tym tłumikiem. A jak wiadomo na tym popularnym portalu aukcyjnym część sprzedawców nie wie nawet co sprzedaje...

Jeden z handlarzy nazwał ten tłumik drgań "poduszką kołyski".

Na ten który mam u siebie trafiłem u jednego handlarza z mojej okolicy - podał cenę 20zł za ten tłumik i 20zł za przesyłkę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> na popularnym portalu aukcyjnym wpisałem hasło "poduszka tylna Astra H" w wynikach wyszukałem

> aukcje z fotografiami kilku szt. poduszek do diesla - i podzwoniłem po ludziach czy nie mają

> takiego "bączka" który jest przykręcony do poduszki tylnej lub do kołyski. Na niektórych

> aukcjach są nawet zdjęcia poduszki z przykręconym tłumikiem, bądź wszystkie poduszki silnika

> wraz z tym tłumikiem. A jak wiadomo na tym popularnym portalu aukcyjnym część sprzedawców nie

> wie nawet co sprzedaje...

> Jeden z handlarzy nazwał ten tłumik drgań "poduszką kołyski".

> Na ten który mam u siebie trafiłem u jednego handlarza z mojej okolicy - podał cenę 20zł za ten

> tłumik i 20zł za przesyłkę.

ok, dzięki za info: )

Daj znać czy cos to daje..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> jeżeli jest w całości to sprawa jest dyskusyjna, niewątpliwie czuć w codziennej jeździe ten brak

> zdławienia przy 2100-2700 obr - fajnie, równo przyspiesza wkręcając się na obroty,

No tak, to jest duży +...

> dziś dotarł do mnie ten tłumik drgań, zamontuję i zobaczę co to da,

> to co mnie zaskoczyło to spora waga tego ustrojstwa - to chyba pierścień z ołowiu? oblany gumą

> miękko zawieszony na tulei mocującej przykręcanej do kołyski/poduszki śrubą

miałem takie cos w poprzednim samochodzie.. z 5 kg takie cos ważyło..

> koszt z przesyłką 40zł, zobaczymy jaki efekt w Z18XE,

> tak też mi się wydaje, szarpanie przy ruszaniu jest charakterystyczne dla wypracowanych sprężyn

> tarczy sprzęgła, ale podczas jazdy wibracje pochodzą raczej od przegubów, luzów, niewyważenia

> etc.

> dla mnie ostatnią deską ratunku jest wydech, jeżeli to nie on to sprzedaję Astrę i kupuję E91

ze sprzeglem na pewno mam cos nie tak, przyzwyczilem sie, ale to normalne nie jest...

Przegub raczej tak,,przy skrecaniu ostro w lewo z prawej strony czasami sie odzywa.. dziwne bo nie za każdym razem jest terkotanie..

E91? fajny samochód... z jakim silnikiem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> ok, dzięki za info: )

> Daj znać czy cos to daje..

zdam relację,

natomiast zobaczyłem jeszcze coś innego, otóż EPC dla Z18XE jako wieszak tłumika środkowego przewiduje takie wieszaki jak były dawniej w Oplach czyli 08 52 716

wieszak852716_zps92b93eae.jpg

a nie taki jak mam powieszony obecnie i współcześnie stosowany w V-B, A-G etc. czyli

wieszak_gumowy_tlumika_opel_astra_g_98__zpscec5ea4c.jpg

hmm.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> No tak, to jest duży +...

jest to na tyle odczuwalne, że faktycznie myślałem że również przybyło KM wink.gif

> miałem takie cos w poprzednim samochodzie.. z 5 kg takie cos ważyło..

aż tyle to nie waży, ale spokojnie 1-1.5kg - w każdym razie nie wygląda na tę wagę po gabarycie jaki ma,

> ze sprzeglem na pewno mam cos nie tak, przyzwyczilem sie, ale to normalne nie jest...

> Przegub raczej tak,,przy skrecaniu ostro w lewo z prawej strony czasami sie odzywa.. dziwne bo nie

> za każdym razem jest terkotanie..

ze starymi autami to jest tak, że jakie by się pieniądze w nie nie włożyło, to i tak pozostaną starymi autami...

> E91? fajny samochód... z jakim silnikiem?

myślałem o 320i ale są tam problemy z wsadzeniem butli LPG (nie ma wnęki koła zapasowego) więc zastanawiam się nad 320d 163KM, ew. Accordem VII 2.0 i niewiem.gif

Zobaczę jakie zmiany przyniosą moje mody palacz.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Daj znać czy cos to daje..

tak więc tłumik drgań "kołyski" zagościł u mnie w aucie

tlumik-drgan-moj_zps0bd70412.jpg

wrażenia? zaskakujące ale to ustrojstwo zmniejszyło lub w niektórych obrotach wygasiło drgania przenoszone od silnika na karoserię yikes.gif w tej chwili na biegu jałowym nie czuć że silnik pracuje dopóki nie dotknie się kierownicy która lekko drży... Przygazówka postoju tak do 2 tys obrotów w ogóle nie powoduje drgań odczuwalnych w środku. Podczas jazdy oczywiście drgania są silniejsze niż na postoju - tu nie ma cudów - ale i tak mniejsze niż wcześniej. Przy częstotliwości rezonansowej (obecnie 3900 obr/min) już nie trzęsie się całe auto. Drgania znacznie się zmniejszyły.

Co do dźwięku to buczenie zmalało subiektywnie o połowę. Nadal jest ale obecnie jazda z prędkością 130km/h nie męczy. Jedynie przy tych 3900 nadal jest za głośno ale już nie tak jak wcześniej. Te 40zł to była dobra inwestycja ok.gif do tego stopnia, że już zamówiłem kolejny tłumik drgań i zamontuję go tym razem w osi poprzecznej auta tak jak to ma miejsce w A-G z silnikami Z22SE. Zobaczymy czy to coś jeszcze da. Zgodnie z rys. poniżej przykręcę go do wspornika przedniej poduszki silnika.

tlumikdrganz22se_zps3904590a.png

Ponadto wymienię tłumik środkowy - ale o tym w kolejnym poście.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ryzyko - zakładaj środkowy od Z14XE.

> Od Z14XE jest Bosal 286-475 od Z16XE/Z18XE 286-473.

Orochimaru i Twój post natchnął mnie do poszukiwań po katalogach, niebawem na pamięć będę znał nie tylko wszystkie numery OE elementów wydechu do Astry H ale też zamienników zlosnik.gif

A wydaje mi się, że trafiłem na ciekawą rzecz, otóż, EPC do silników Z16XEP i Z18XE przewiduje oczywiście inne numery tłumików środkowych (dla Z16XEP OE 58 52 420 zamieniony na 58 52 700 a dla Z18XE OE 58 52 421 - brak info o zamianie) i końcowych, ale Bosal przewiduje ten sam tłumik... tyle, że przeglądając katalog Eberspachera Eberspacher online zauważyłem, że tutaj może być pułapka. W Z16XEP tłumik końcowy jest zwijany, w Z18XE jest skorupowy, zapewne w związku z tym są różnice w tłumikach środkowych. Widać to w katalogu Eberspachera.

rysunek wydechu Z18XE

wydechZ18XE_zps1bcd1c0d.png

i Z16XEP

wydechZ16XEP_zps78c84179.png

To dlatego zdziwiło mnie, że kiedy montowałem tłumik środkowy Bosala to patrząc do rury zobaczyłem przegrodę. Wnioskuję z tego i z rysunków Eberspachera, że Z16XEP środkowy i końcowy mają komorowe a Z18XE środkowy ma zapewne przelotowy (porównując zdjęcia używanych na alle tłumik do Z18XE ma mniejszą średnicę i kształt). Na potwierdzenie tej tezy może służyć fakt, że Eberspacher podaje wagę środkowego tłumika do Z16XEP -14kg, a do Z18XE - 8kg. Jeżeli mam rację to pewnie buczenie w moim aucie powodują komory tłumika środkowego założonego od Z16XEP bo tak mnie wypuścił Bosal - choć sam się sfrajerowałem bo przecież Bosal podaje numer OE do którego ich zamiennik pasuje - a ten OE podany przez Bosala wskazuje że pierwowzorem był tłumik z Z16XEP. To by też tłumaczyło dlaczego na hamowni mi nie wychodzi moc fabryczna silnika.

A tutaj Bosal no.gif

dla Z18XE

wydechBosalZ18XE_zps488a6ed4.png

i dla Z16XEP

wydechBosalZ16XEP_zps82acf379.png

Rozmawiałem z tłumikowcami i powiedzieli że mogą mi pożyczyć ok.gif tłumiki skorupowe z Zafiry A X18XE1 ale nie wiedzą, czy środkowy się zmieści w kanał w podłodze confused.gif i czy ogólnie będą pasować. Obecali mi że najpierw zrobią przymiarkę. Ale w związku z powyższym odkryciem zastanawiam się czy nie poszukać po prostu przelotowego tłumika do Astry H i założyć na próbę. W środę może zadzwonię do Asmetu czy robią taki który jest wykonany jako przelotowy do Astry H. Jeżeli trop tłumików okazałby się słuszny to nie posiadałbym się z radości - a i nie wiem jakbym się odwdzięczył Orochimaru że skierował moje poszukiwania z powrotem na wydech... idea.gif

Pomijając to czy gabarytowo skorupowy tłumik środkowy się zmieści w kanał w podłodze Astry H kombi pozostaje jeszcze długość tłumików Zafiry A

wydechEberspacherZafiraX18XE1_zpsd402b10b.png

Eberspacher podaje długość tłumika środkowego do Astry H kombi 1898mm a do Zafiry 1747mm więc może być zwyczajnie za krótki by dostał do tłumika końcowego zawieszonego na mocowaniach. Chociaż znów końcowy do Zafiry ma 895mm a do Astry H 800mm niewiem.gif

Teraz pytanie - czy ktoś widział w PL dostępny tłumik Eberspachera 08.107.82 ? Bo moja zaprzyjaźniona hurtownia go nie ma frown.gif Cenowo (gdyby był) wychodzi poniżej 300zł. Chyba, że jeżeli nie znajdę Eberspachera to brać Proexa za ok 200zł? A może jeszcze inne rozwiązanie? Co radzicie? niewiem.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> śledzę ten wątek od dawna i powiem jedno z własnego doświadczenia z tłumikami- TYLKO szukaj

> oryginału- żadne Asmet, Bosal- to wszystko zamienniki i ZAWSZE mają inny dźwięk niż oryginał (

> przeważnie z oryginałem mają niewiele wspólnego oprócz podobnego zewnętrznego wyglądu)

oczywiście zgodzę się, że co oryginał to oryginał, choć są zamienniki jak Eberspacher które dorównują oryginałowi - o ile to Eberspacher nie robi na pierwszy montaż. Co do Bosala to kiedyś była lepsza firma - np tłumiki skorupowe do V-B nie ustępowały oryginałom. Natomiast trudno się spodziewać, że ordynarny "garnkowy" zamiennik zastąpi sensownie skorupowy oryginał.

U mnie problem polega na tym, że nikt prócz Eberspachera nie robi de facto zamiennika (za OE 58 52 421) - choć niektórzy twierdzą w swoich katalogach że robią - przykład Bosal, Asmet, Walker - a to że jako wzór podają oryginał 58 52 700 to szczegół... sciana.gif

OE 58 52 421 w ASO kosztuje 593zł a podaż tych tłumików poza ASO jest żadna sick.gif Więc może with little help from my friends mógłbym taki tłumik załatwić za ponad 400zł co i tak jest sporawo - gdybym miał 100% pewności, że to tłumik buczy to bym mógł go zamówić a tak... niewiem.gif

EDIT:

Jeszcze a propos wyglądu fabrycznych tłumików to do Z18XE znalazłem na alle że wyglądają tak

tlumikGMZ18XE_zps5d485d07.jpeg

a do Z16XEP tak

tlumikGMZ16XEP_zpscdee675f.jpeg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Rada? Odpalaj Allegro i szukaj młodej sztuki po dzwonie na części i wyszarp środkowy tłumik.

Zero szans - podaż tych rzeczy w dobrym stanie jest zerowa sick.gif

Dzwoniłem dziś do Asmetu, pogadałem z konkretnym człowiekiem z działu jakości i powiedział mi, że siłą rzeczy producenci aftermarketowi robią czasem uproszczenia, które zazwyczaj nie mają wpływu na jakość ale czasem zdarzy się kicha i może być taki efekt jak u mnie. Kiedy usłyszał, że miałem w aucie 85dB(A) to powiedział, że to niemożliwe grinser006.gif

Potwierdził, że tłumiki środkowe robi się komorowe bo mają lepsze tłumienie od przelotowych, poza tym tłumików przelotowych nie da się wykonać o dużej długości (powyżej 500mm) bo są problemy z ich łamaniem się od drgań układu, krzywieniem, wypalaniem długich wkładów etc.

Obiecał mi pogadać z ludźmi w firmie z jakiego auta oni by mi radzili założyć (wspawać) tłumik na rurę w miejsce tego Bosala który mam. Mają mi dobrać coś z ich oferty z Zafiry bądź Vectry C od tego samego typu silnika (Z18XE). Jeżeli chodzi ogólnie o Ople to - jak się wyraził - Opel nie jest specjalnie wymagający co do finezyjnych rozwiązań ukł. wydechowego - robią proste wydechy OEM-owe.

Przy okazji wszedłem dziś pod auto i zrobiłem małe foto z szybkim pomierzeniem tłumika. Jak widać tłumik ma asymetryczny wlot/wylot wzgl. puszki. Tak to wygląda:

20141112_184449_HDRs_opis_zpsca6bfcb8.jpg

20141112_184500s_zpsa4f0fbdb.jpg

No i teraz mam dylemat co robić...

a) Na pewno muszę wymienić wieszaki wydechu bo mogą przenosić drgania.

b) Kupować przelotowy z Proexa - może być nieco głośniej z wydechu ale może zniknie buczenie i pojawią sie zaginione konie mechaniczne? horse.gif

c) Wspawać tłumik komorowy z Asmetu w/g ich sugestii?

d) ??? klnie.gif

EDIT: Patrząc na rysunki z katalogu Eberspachera można odnieść wrażenie, że to co mam w aucie zgadza się właśnie z ich rys. dot. tłumika z Z16XEP a wygląda na to, że tłumik dedykowany do Z18XE ma wlot symetryczny wzg. osi tłumika - a zatem byłby przelotowy? Może któryś z kolegów którzy mają jeszcze oryginalne tłumiki w 1.8 będą to w stanie zweryfikować - czy wlot do puszki jest symetryczny?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> ja tylko tak z ciekawości...

> czy nie ma tu żadnej pomyłki?

> blisko 2metry tłumika???

> pytam poważnie...

wiesz co... niewiem.gif nie wiem jak oni mierzą - być może wzdłuż długości rury - osi tłumika - ale biorąc pod uwagę fakt, że A-H kombi ma rozstaw osi 2703mm a sama puszka tłumika bez rur ma 700mm to spokojnie może tyle wyjść co podają.

EDIT: Podana przez nich długość to całkowita długość tłumika z rurami a nie samej puszki - o ile o tym myślisz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Może któryś z kolegów

> którzy mają jeszcze oryginalne tłumiki w 1.8 będą to w stanie zweryfikować - czy wlot do

> puszki jest symetryczny?

Nie wiem czy mam oryginał ale później popatrzę

EDIT:

Zgodnie z obietnicą. Na tyle na ile udało mi się wejść pod blokiem pod auto to na tyle zrobiłem zdjęcia.

Przód:

288052406-DSC_0236.jpg

Tył:

288052406-DSC_0235.jpg

post-76805-14352526986425_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Nie wiem czy mam oryginał ale później popatrzę

> EDIT:

> Zgodnie z obietnicą. Na tyle na ile udało mi się wejść pod blokiem pod auto to na tyle zrobiłem

> zdjęcia.

> Przód:

> Tył:

Dzięki wielkie IThankYou.gif20.GIF

A jak donosi jeden z kolegów z kącika - m.in. te wieszaki tłumika środkowego idea.gif mogą być kluczem do zagadki. Sprawdzę i dam znać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Sprzedaj to auto i kup coś innego, będziesz zdrowszy...

eee tam, trzeba dążyć do jakiegoś celu w życiu ok.gif

zobacz po forach ilu ludzi już z tym walczyło i nic nie wskórało, ja na razie osiągnąłem 50% sukcesu, a z pomocą kolegów z kącika 20.GIF za kilka dni okaże się czy znajdę pełnię rozwiązania ok.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Dzięki za zaproszenie

> Póki co nie planuję ale jakby się miało coś zmienić to dam znać, w SanOKu byłem 19-tego

> października ostatnio

No masz.

Kolejny przyznaje się po fakcie.

Służbowo czy prywatnie - bo jak służbowo to może się znamy wink.gif

Edit: spojrzałem kalendarz, była to niedziela wiec się chyba nie znamy...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> No masz.

> Kolejny przyznaje się po fakcie.

> Służbowo czy prywatnie - bo jak służbowo to może się znamy

> Elit: spojrzałem kalendarz, była to niedziela wiec się chyba nie znamy...

Prywatnie z moją mulher.gif w skansenie smile.gif

Służbowo nie mam okazji bo jak kilka lat temu zrobiliśmy linię produkcyjną do Stomilu to się nie chce popsuć zlosnik.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Nie wiem czy mam oryginał ale później popatrzę

> EDIT:

> Zgodnie z obietnicą. Na tyle na ile udało mi się wejść pod blokiem pod auto to na tyle zrobiłem

> zdjęcia.

Ale, ale my tu gadu, gadu a nie zrelacjonowałem dzisiejszej mojej rozmowy z miłym człowiekiem z Asmetu - otóż, okazuje się, że mieli tego Bosala którego mam założonego na tapecie i jak się ów człowiek dyplomatycznie wyraził - jest zrobiony dość budżetowo - jest pustawy w środku. Oczywiście każdy chwali swoje jednak Asmet do tłumików przeznaczonych do Z18XE daje wyciszenie do środka a Bosal nie. Jednak tłumik środkowy nie powinien mieć wpływu na niskie częstotliwości bo po prostu nie działa w tym zakresie częstotliwości. Tłumiki środkowe działają od ok 400Hz, nie ma jednak gwarancji że przy niekorzystnym zbiegu okoliczności nie będzie rezonansów.

Dowiedziałem się też że w oryginale w V-C z silnikami Z18XE tłumik środkowy jest przelotowy ale za to na całości średnicy rur 45mm. Z kolei Zafira A i A-G ma komorowe 50mm. Z danych które ma Asmet u siebie A-H też ma komorowy jednak wlot jest na 50mm ale wylot na 45mm ??? Może to ktoś zweryfikować?

EDIT: Katalog Eberspachera faktycznie podaje obejmę między katalizator, a tłumik środkowy ich nr 12.340.911 czyli 54,5mm, z kolei pomiędzy środkowy, a końcowy tłumik zacisk nr 12.338.911 czyli 48,5mm, wniosek jest wiec taki, że na wlocie środkowego jest rura 50mm a wylot jest 45mm beksa.gif

Bo ja tu widzę pole do tuningu bananaevil.gif Jak już zwalczę buczenie w 100% to jednak pokuszę się o przelotowy środkowy na pełnej średnicy 001.gif

Co do mojego problemu człowiek z Asmetu zaproponował wspawanie ich tłumika przeznaczonego do V-C lub Zafiry (puszka też ma 700mm) ale jest z wyciszeniem (aczkolwiek Asmet robi wlot/wylot na 50mm więc na wylocie trzeba by dać redukcje).

Z tym, że ogólnie mijałoby się to z celem bo rezonans nie jest w tłumiku, tylko to jest rezonans układu wydechowego przenoszonego na karoserię. Ostatecznie weryfikację przyniesie wymiana wieszaków, ale także dołożenie kolejnego tłumika rezonansu kołyski założonego tym razem w osi poprzecznej samochodu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

objechałem Rzeszów tam i z powrotem już po zmianie wieszaków wydechu na miękkie - zarówno tł. środkowego jak i końcowego i :

- jest zmiana do 3 tys obr/min - ewidentnie słychać różnicę - jest naprawdę cicho.

- powyżej 3 tys obr/min dalej jest źle sick.gif a jazda na tempomacie przy 3500 obr/min dłużej niż kilka minut powoduje ból głowy czerwona.giffacepalm%5B1%5D.gif

Coś wpada w rezonans powodując w całym aucie basowy przydźwięk. Czy to wydech, czy kołyska a może jeszcze coś innego - tego nie wiem.

Jeżeli wydech z Zafiry A będzie pasował to go na próbę podmienię, jeżeli to nic nie zmieni to ja się poddaję... czacha.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Daj znać gdy będziesz przejeżdżał przez Łódź, użyczę auto do odsłuchów.

Mogę też nagrać filmik komórką, nie chciałbym mandatu wiec max 140km/h. Wolałbym nagrać jadąc na czwórce obroty 2-3-4-5 tys.

Będę się wsłuchiwał pomiędzy 3-4tys, choć do tej pory a przejechałem nim 60k km nic niepokojącego nie usłyszałem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Daj znać gdy będziesz przejeżdżał przez Łódź, użyczę auto do odsłuchów.

Dzięki za chęć pomocy ok.gif jeżeli będę gdzieś jechał w Polskę to skorzystam z uprzejmości,

> Mogę też nagrać filmik komórką, nie chciałbym mandatu wiec max 140km/h. Wolałbym nagrać jadąc na

> czwórce obroty 2-3-4-5 tys.

nagrywanie komórką niestety ma tę wadę, że pasmo przenoszenia dźwięku i jego liniowość nie oddaje rzeczywistego brzmienia - a gdy mowa o problematycznym paśmie basu pomiędzy 100 a 200Hz to zapewne w ogóle go nie przenosi. Ja nagrywałem filmiki kamerą internetową Logitecha HD i też nagrany dźwięk ma zupełnie inny charakter niż w rzeczywistości. Musiałaby być kamera z dźwiękiem Hi-Fi

> Będę się wsłuchiwał pomiędzy 3-4tys, choć do tej pory a przejechałem nim 60k km nic niepokojącego

> nie usłyszałem.

ja z kolei z chęcią udostępnię innym kącikowiczom swoje auto do odsłuchu - co ciekawe jazda po mieście też nie oddaje problemu z uwagi na zmienność obrotów, prawdziwy problem pojawia się po wyjechaniu na autostradę gdzie obroty są stałe.

Ps. O przekroczenia się nie obawiaj - liczniki w Astrach kłamią jak z nut - gdy licznikowo masz 150 - to w rzeczywistości o 1-2 km/h przekraczasz regulaminowe 140km/h obowiązujące na autostradzie, a za to nikt przy zdrowych zmysłach mandatu Ci nie da policial.gif.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Nie chce zaśmiecać wątku. Rzadko jeżdżę autostradami i wtedy lubię poszaleć. Załóżmy, że po

> niemieckich jechałem 160 i wyprzedzanie 180 wszystko licznikowe, nie czułem, że jest mega

> głośno.

> Myślalem o pobliskiej drodze Pawlikowice - Tuszyn, jeszcze nią nie jechałem.

wiesz, po to jest forum żeby rozmawiać ok.gif

Jeżeli chodzi o ten dźwięk to zapewne byś na niego zwrócił uwagę, piszą to wszyscy którzy mają ten problem niezależnie od modelu którego ów problem dotyczy, czy to Zafiry, V-C czy Astry. I też nie trzeba szaleć, 120km/h na V-tym biegu to jest granica przy której - jeżeli występuje buczenie - poziom hałasu dla przeciętnego użytkownika jest jeszcze do zaakceptowania, potem już boli głowa . Piszą to samo ludzie na forum V-C która przecież jest znacznie lepiej wyciszona od Astry (ktoś na forum Vectry napisał że po prostu nie jeździ więcej jak 120km/h). Więc zapewne to buczenie zwróciłoby jeżeli nie Twoją uwagę to innych pasażerów - to co ma miejsce w moim przypadku - gdzie ludzie mi mówią "jaka głośna ta Astra". Zresztą mam porównanie do A-H kolegi z pracy z silnikiem Z14XEP która posiadając szczątkowe wyciszenia fabryczne jest znacznie cichsza silnikowo od mojej. Gdyby wsadzić tyle wyciszeń do tej Z14XEP ile jest ich w mojej to by silnika w ogóle nie było słychać...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> (...) to ja się poddaję...

guzik idea.gif nie poddaję się, jakoś umknęła mi koncepcja o której już tutaj pisałem, przecież ten dźwięk powstaje przez drgania, a te mogą się przenosić z kołyski przez... tuleje kołyski idea.gif

Jutro dzwonię do mechanika umówić się na ich wymianę palacz.gif

ramapomocniczaAH_zps42494be3.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Gdyby wsadzić tyle wyciszeń do tej Z14XEP

> ile jest ich w mojej to by silnika w ogóle nie było słychać...

Ja w swojej mam pewnie połowę tego co Ty i faktycznie do 2500 obr/min silnik Z14XEP słychać tylko odrobinę w momencie mocnego przyspieszania - rewelka - jazda w terenie zabudowanym to miodzio. Mam już matę kauczukową na przegrodę w komorze silnikowej, oraz na dach i na wiosnę ją przykleję na klej polimerowy bo nie udało mi się załatwić samoprzylepnej z klejem samowulkanizującym.

Potem wypiernicze te makabrycznie głośne, letnie sportowe Dunlopy...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Jesli nie są jakoś w widoczny sposób uszkodzone/ naderwane to wydaje mi sie ze nie ma sensu.

czasem mam głuche stuki przy jeździe na pofałdowanym asfalcie, trochę mnie wozi na koleinach przy oponach 205/55 więc pomyślałem, że być może jest coś na rzeczy.

Wymieniałeś poduszki kołyski i nic to nie dało? confused.gif

> W razie co zostały mi 2 sztuki..

tych tylnych których są 2 szt czy pozostałych których jest 4 szt?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ja w swojej mam pewnie połowę tego co Ty i faktycznie do 2500 obr/min silnik Z14XEP słychać tylko

> odrobinę w momencie mocnego przyspieszania - rewelka - jazda w terenie zabudowanym to miodzio.

> Mam już matę kauczukową na przegrodę w komorze silnikowej, oraz na dach i na wiosnę ją

> przykleję na klej polimerowy bo nie udało mi się załatwić samoprzylepnej z klejem

> samowulkanizującym.

> Potem wypiernicze te makabrycznie głośne, letnie sportowe Dunlopy...

przy porównaniu obu Astr mojej Z18XE i kolegi z pracy Z14XEP różnica jest taka jakby przy Z14XEP był młynek do kawy pod maską, a u mnie silnik z Fadromy furious.gif

Brzmienie Z14 jest ciche, oddalone, takie jak młynek do kawy, a u mnie ciężkie, bezpośrednie, natarczywe jakby się stało przy otwartej masce a nie siedziało wewnątrz. Dlatego zastanawiam się co różni te dwa auta że to tak kolosalna różnica? niewiem.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> przy porównaniu obu Astr mojej Z18XE i kolegi z pracy Z14XEP różnica jest taka jakby przy Z14XEP

> był młynek do kawy pod maską, a u mnie silnik z Fadromy

> Brzmienie Z14 jest ciche, oddalone, takie jak młynek do kawy, a u mnie ciężkie, bezpośrednie,

> natarczywe jakby się stało przy otwartej masce a nie siedziało wewnątrz. Dlatego zastanawiam

> się co różni te dwa auta że to tak kolosalna różnica?

trzeba było jednak w sobote zjechac do mnie to miałbyś porównanie czy TTTM czy może u ciebie coś nie tak jest... wink.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Dlatego zastanawiam się co różni te dwa auta że to tak kolosalna różnica?

Wibracje silnika. Podejrzewam źle wyważony zespół wał korbowy - korbowody i tłoki (za małe lub za duże przeciwciężary na wale...) W silnikach 4 cylindrowych mogą występować drgania, wprost proporcjonalne do wielkości silnika, a związane z siłami drugiego rzędu. Niestety, bez wałków wyrównoważających usunięcie tego typu wibracji jest bodaj niewykonalne. Ktoś może zrobił mistejka w obliczeniach? Masz stetoskop mechaniczny? Jeżeli wibruje silnik to współczuję bo zostaje ci tylko wachlowanie twardością poduszek silnika. Nie mogę w necie znaleźć naklejek - wskaźników wibracji - mamy takie naklejone na szlifierki oscylacyjne do wzrokowego ustawiania siły oscylacji. Wspaniale pokazują wibrację na zasadzie rozmywania odpowiednich kółeczek pola pomiarowego. Jak znajdę na Roslerze to zrobię zdjęcie.

Coś na ten przykład:

http://www.powderbulksolids.com/medialibrary/u13df_162308_550.jpg

Wydrukuj, naklej na silnik w pionie i w poziomie i obserwuj przy różnych obrotach. Tak można nawet zmierzyć kąt wypadkowej wibracji. ok.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> czasem mam głuche stuki przy jeździe na pofałdowanym asfalcie, trochę mnie wozi na koleinach przy

> oponach 205/55 więc pomyślałem, że być może jest coś na rzeczy.

> Wymieniałeś poduszki kołyski i nic to nie dało?

być może, albo zawieszenie do sprawdzenia, jeśli masz oruginalny przebieg to wątpie żeby było tuleje były uszkodzone, ale niech ktoś obejrzy..

Wymiana u mnie nic nie dała..

> tych tylnych których są 2 szt czy pozostałych których jest 4 szt?

mam 2szt tych przednich, kupilem 6szt, pozniej się dowiedziałem, że tylne są inne...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Wibracje silnika. Podejrzewam źle wyważony zespół wał korbowy - korbowody i tłoki (za małe lub za

> duże przeciwciężary na wale...) W silnikach 4 cylindrowych mogą występować drgania, wprost

> proporcjonalne do wielkości silnika, a związane z siłami drugiego rzędu. Niestety, bez wałków

> wyrównoważających usunięcie tego typu wibracji jest bodaj niewykonalne. Ktoś może zrobił

> mistejka w obliczeniach?

widzisz, X20XEV miał wałki wyrównoważające i rzeczywiście kultura pracy tego silnika była świetna, problem polega na tym, że niektóre Z18XE buczą a inne nie i tu jest zagadka dlaczego? niewiem.gif

Może tak być jak piszesz, że dosłownie delikatne różnice wynikające z niedokładności wykonania pomiędzy poszczególnymi egzemplarzami, ktoś pisał, że z czasem się pojawia to buczenie a zatem wynikałoby ze zużycia... tylko jakiego elementu.

Któryś z userów na forum Zafiry pisał, że jeździł 3 innymi Zafirami tyle że z silnikami X18XE1 i żadna nie buczała, a przecież co do samej mechaniki to są te same silniki.

To buczenie mogą jak najbardziej powodować drgania, i pewnie powodują, tylko oddam królestwo i pół księżniczki temu kto wynajdzie co to buczy.

> Masz stetoskop mechaniczny?

W mojej byłej firmie mają więc dostęp mam,

> Jeżeli wibruje silnik to współczuję bo

> zostaje ci tylko wachlowanie twardością poduszek silnika. Nie mogę w necie znaleźć naklejek -

> wskaźników wibracji - mamy takie naklejone na szlifierki oscylacyjne do wzrokowego ustawiania

> siły oscylacji. Wspaniale pokazują wibrację na zasadzie rozmywania odpowiednich kółeczek pola

> pomiarowego. Jak znajdę na Roslerze to zrobię zdjęcie.

> Coś na ten przykład:

> http://www.powderbulksolids.com/medialibrary/u13df_162308_550.jpg

>

> Wydrukuj, naklej na silnik w pionie i w poziomie i obserwuj przy różnych obrotach. Tak można nawet

> zmierzyć kąt wypadkowej wibracji.

niezły patent ok.gif dam na wzór mechanikom w mojej firmie niech mi to w CADzie narysują wink.gif

PS. Bliźniaczy do X20XEV był X18XE i chyba też miał wałki wyrównoważające, może by tak zrobić swapa z Z18XE na X18XE hmm.gif - a że to big block to się zastosuje mocowania z A-H 2.0T i będzie gites grinser006.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> być może, albo zawieszenie do sprawdzenia, jeśli masz oruginalny przebieg to wątpie żeby było

> tuleje były uszkodzone, ale niech ktoś obejrzy..

z tego co wyczytałem to padają właśnie tylne, dlatego zastanawiam się czy się nie pokusić tylko o ich wymianę?

> Wymiana u mnie nic nie dała..

ech... nie pocieszające sick.gif

> mam 2szt tych przednich, kupilem 6szt, pozniej się dowiedziałem, że tylne są inne...

w internecie piszą, że jest 6 a internet jak papier wszystko przyjmie...

Póki co pozostaje mi założyć ten tłumik drgań w osi poprzecznej auta i zobaczymy...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.