Skocz do zawartości

Holowanie przyczepki - dywagacje


Koniuszko

Rekomendowane odpowiedzi

Od jakiegoś czasu zanosiłem się na zrobienie sama kempinga, ale przepisy się dość mocno zmieniły i teraz łatwiej szukać czegoś z papierami do przeróbki niż budować bo podobno rejestracja sama to kosmiczna cena.

Wracając do tematu, szukałem gotowej przyczepy, jest sporo ale większość o dmc powyżej 750kg, i tak zacząłem kopać i trafiłem na artykuł w AŚ

Cały tekst

Quote:

mając prawo jazdy kategorii B można prowadzić auto o dopuszczalnej masie całkowitej 3500 kg wraz z przyczepką o dmc do 750 kg – razem 4250 kg. W praktyce oznacza to, że do furgona (takie auta często mają dmc równe 3500 kg) możemy jeszcze podłączyć lekką przyczepkęi jechać. Sprawa się komplikuje, jeśli przyczepa waży więcej niż 750 kg. Wówczas, mając zwykłe prawo jazdy kat. B, możemy ją ciągnąć,o ile dmc zespołu pojazdów (autaoraz przyczepy) nie przekroczą 3500 kg.


Cały czas mówi się że kategoria B

Czyli tak:

B

Auto DMC 3500 kg

Przyczepa + auto = 3500kg

od nowych przepisów auto 3,5t + 750kg przyczepa = 4250kg mając tylko B

Jak ktoś czytał całość jest opcja ciągnąć bez dodatkowych uprawnień czyli E przyczepy większe niż 750kg pod warunkiem że masa auta jest większa niż 33% ale suma masy obu pojazdów nie przekracza 3,5t

Jest to plus jak chcemy pociągnąć cięższą przyczepę.

Teraz moje pytanie, mam kategorię C więc teoretycznie osobowym mogę ciągnąć skład większy niż 3,5t czyli powiedzmy auto 3,5t plus przyczepa o 33% lżejsza tj ok 1100kg razem skład daje nam 4.400 kg, kategorią B nie pociągniesz gdyż przekraczasz o 150kg ta więc teoretycznie można mając C gdzie mamy większy zapas ciężaru pojazdu

B pozwala prowadzić do 3,5t

C do 7,5t

Czekam na wasze rozmyślenia i ewentualne poprawki jeżeli coś źle interpretuję przepisy, a jako że w tym kraju zawsze są interpretowane to każdy może mieć rację.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Teraz moje pytanie, mam kategorię C więc teoretycznie osobowym mogę ciągnąć skład większy niż 3,5t

> czyli powiedzmy auto 3,5t plus przyczepa o 33% lżejsza tj ok 1100kg razem skład daje nam 4.400

> kg, kategorią B nie pociągniesz gdyż przekraczasz o 150kg ta więc teoretycznie można mając C

> gdzie mamy większy zapas ciężaru pojazdu

> B pozwala prowadzić do 3,5t

> C do 7,5t

Kategoria C uprawnia do poruszania sie pojazdami powyzej 3,5t z wyjatkiem autobusow, napewno nie ma ograniczenia do 7,5 t i do takiego pojazdu mozesz podczepic przyczepe lekka do 750 kg nic wiecej. Wiec jesli chcesz ciagnac wieksza przyczepe to musisz miec kat E.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

teoretycznie tak ale wg nowych przepisów można ciągnąć przyczepę cieższą niż 750kg bez E pod warunkiem że zestaw nie przekroczy 3,5t w przypadku B, ciekawi mnie czy w mojej sytuacji mogę holować cięższe pod warunkiem że nie przekroczę 7,5t. Było by to analogicznie dopuszczalne do kategorii B co zrobili chyba że nowe przepisy dotyczą tylko B a pozostałe kategorie bez zmian, nie wiem, nie zagłębiałem się aż tak dokładnie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> teoretycznie tak ale wg nowych przepisów można ciągnąć przyczepę cieższą niż 750kg bez E pod

> warunkiem że zestaw nie przekroczy 3,5t w przypadku B, ciekawi mnie czy w mojej sytuacji mogę

> holować cięższe pod warunkiem że nie przekroczę 7,5t. Było by to analogicznie dopuszczalne do

> kategorii B co zrobili chyba że nowe przepisy dotyczą tylko B a pozostałe kategorie bez zmian,

> nie wiem, nie zagłębiałem się aż tak dokładnie

nie ziom

c1 to od 3.5t do 7.5t/

c >3.5t + przycepa dmc750kg

wikipedia pisze ze jak sie zrobi jakis kurs to mozna ciagnac na b 4250kg

Quote:

pojazdem, o którym mowa w pkt. 5.1, z przyczepą inną niż lekka o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 3,5 t, (po zdaniu dodatkowego praktycznego egzaminu państwowego dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów może wynosić do 4,25 t),


jakiś tekst

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Na moją wiedzę kat. B pozwala ciągnąć zestaw max. 3.5 t DMC. Nieistotne jaka jest przyczepa.

Trzeba zatem sie podszkolić i przeczytać ustawę o kierujących pojazdami a dokładnie art. 6 gdzie jest napisane

Quote:

1. Prawo jazdy stwierdza posiadanie uprawnienia do kierowania:....

6)
kategorii B

a) pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprze-kraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu i motocykla,

b) zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa w lit. a, oraz z przyczepy lekkiej,

c) zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa w lit. a, oraz z przyczepy innej niż lekka, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita ze-społu tych pojazdów nie przekracza 4.250 kg, z zastrzeżeniem ust. 2,


Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> To jeszcze to rozwiń.

> Poczekaj, jak będziesz prowadził z dywagacje na drodze.

Nic nie będę prowadził z policial.gifbo mam C+ E

Chciałem Ci tylko uzmysłowić że masz nieaktualne dane. Punkt b z zacytowanego fragmentu ustawy jest jasny. Na kat. B możesz między innymi ciągnąć zestaw składający sie z auta o DMC 3,5t i przyczepki lekkiej o DMC 750 kg. Razem zestaw może mieć 4250kg. Tu nie ma żadnych niejasności.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Nic nie będę prowadził z bo mam C+ E

waytogo.gif

> Chciałem Ci tylko uzmysłowić że masz nieaktualne dane. Punkt b z zacytowanego fragmentu ustawy

> jest jasny. Na kat. B możesz między innymi ciągnąć zestaw składający sie z auta o DMC 3,5t

> i przyczepki lekkiej o DMC 750 kg. Razem zestaw może mieć 4250kg. Tu nie ma żadnych

> niejasności.

ok.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Trzeba zatem sie podszkolić i przeczytać ustawę o kierujących pojazdami a dokładnie art. 6 gdzie

> jest napisane Quote:

> 1. Prawo jazdy stwierdza posiadanie uprawnienia do kierowania:....

> 6) kategorii B

> a) pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprze-kraczającej 3,5 t, z wyjątkiem

> autobusu i motocykla,

> b) zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa w lit. a, oraz z przyczepy lekkiej,

> c) zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa w lit. a, oraz z przyczepy innej niż lekka,

> o ile łączna dopuszczalna masa całkowita ze-społu tych pojazdów nie przekracza 4.250 kg, z

> zastrzeżeniem ust. 2,

Przyczepa a Prawo Jazdy kategorii "B" po zmianach od 19.01.2013 r. wg ustawy o kierujących

Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami art. 6 ust. 1 pkt 6, ust. 2 oraz ust. 3 pkt 1 i 3 - prawo jazdy kat. B uprawnia do kierowania:

art. 6 ust. 1 pkt 6

a) pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5t z wyjątkiem autobusu i motocykla,

b) zespołem pojazdów złożonym z pojazdu o którym mowa w lit. a, oraz z przyczepy lekkiej,

c) zespołem pojazdów złożonym z pojazdu o którym mowa w lit. a, oraz z przyczepy innej niż lekka, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 4250kg, z zastrzeżeniem ust. 2,

d) pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM (tj. motorowerem oraz czterokołowcem lekkim);

art. 6 ust. 2

Zespołem pojazdów, o których mowa w ust. 1 pkt 6 lit c, którego dopuszczalna masa całkowita przekracza 3,5t, może kierować osoba, która zdała część praktyczną egzaminu państwowego (chodzi tutaj o dodatkowy kurs zakończony egzaminem praktycznym dotyczący kierowania zestawem pojazdów o DMC powyżej 3500kg ale nie więcej niż 4250kg - sam. osobowy z przyczepą kempingową), potwierdzony wpisem do prawa jazdy (należy uzyskać adnotację w dokumencie prawa jazdy w pozycji kat. B o numerze "96").

Miało być do kolegi Koniuszko pad.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Było juz tyle razy.

Dzisiaj byłem na przeglądzie w SKP i zagadnąłem diagnostę o hamulec najazdowy, który niby nie spełnia roli hamulca. Nie bardzo nawet wiedział o co mi chodzi.

Reasumując, do samochodów w których układ hamulcowy jest hydrauliczny nie ma przyczep, które mają inny hamulec niż najazdowy. Bo nawet większe przyczepy, które mają hamulce hydrauliczne, to też są uruchamiane systemem najazdowym.

Ciekawe w takim razie, co ustawodawca miał na myśli confused.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Dzisiaj byłem na przeglądzie w SKP i zagadnąłem diagnostę o hamulec najazdowy, który niby nie

> spełnia roli hamulca. Nie bardzo nawet wiedział o co mi chodzi.

> Reasumując, do samochodów w których układ hamulcowy jest hydrauliczny nie ma przyczep, które mają

> inny hamulec niż najazdowy. Bo nawet większe przyczepy, które mają hamulce hydrauliczne, to

> też są uruchamiane systemem najazdowym.

> Ciekawe w takim razie, co ustawodawca miał na myśli

Dziwię się, że nie nikt nie wpadł na pomysł by wyprodukować zunifikowane złącze hamulca hydraulicznego służące do łączenia z przyczepą, która również miałaby hydrauliczny układ hamulcowy.

Podobnie jak jest z gniazdem elektrycznym.

Dziwię się też, że producenci samochodów nie budują układu hamulcowego samochodu tak by można było łatwo zamontować dodatkowy przewód hydrauliczny wraz z częścią złącza hydraulicznego.

Tutaj zamieściłem kiedyś zdjęcie rysunku takiego przykładowego złącza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Dziwię się, że nie nikt nie wpadł na pomysł by wyprodukować zunifikowane złącze hamulca

> hydraulicznego służące do łączenia z przyczepą, która również miałaby hydrauliczny układ

> hamulcowy.

> Podobnie jak jest z gniazdem elektrycznym.

> Dziwię się też, że producenci samochodów nie budują układu hamulcowego samochodu tak by można było

> łatwo zamontować dodatkowy przewód hydrauliczny wraz z częścią złącza hydraulicznego.

To wszystko prawda ok.gif

Chodzi tylko o sam fakt zapisu ustawy. Hamulec najazdowy nie jest hamulcem, ale innych przecież nie ma hehe.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> a jak ze szczelnościa obu układów z chwilą ich łączenia i rozłączenia?

Popatrz na rysunek.

Dwa szczelne elementy złącza. Z tych elementów wystają fragmenty tłoczków. Łączysz razem te dwa elementy, tłoczki stykają się ze sobą i podczas hamowania przekazują siłę hamowania.

To rysunek poglądowy ale gdyby to dopracować to byłby to bardzo wygodny sposób na układ hamulcowy przyczepy.

Warunkiem musiałoby być obowiązkowe sprawdzanie tego układu na stacji diagnostycznej. Przyczepa również musiałaby mieć obowiązkowy coroczny przegląd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.