Skocz do zawartości

Podłączenie gniazda haka - złącze 13 stykowe.


fred77

Rekomendowane odpowiedzi

Terrano z '99 roku.

Mam hak ale ma on zwykłe 7 stykowe gniazdo.

Chciałbym żeby było po europejsku i chcę zamontować gniazdo 13 stykowe.

Czy ktoś z Was ma gniazdo 13 stykowe?

Co do samego schematu połączeń przy gnieździe to nie ma problemu. Bo opisy są dostępne.

Bardziej interesuje mnie gdzie poszczególne przewody połączyć z instalacją samochodu.

Może ktoś dysponuje schematem gdzie pokazane jest gdzie wpiąć się do instalacji, czy muszą być jakieś dodatkowe bezpieczniki, czy może jest dostępna gotowa wiązka, którą się podpina do jakiejś ukrytej kostki.

Wszelkie informacje mile widziane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Wszelkie informacje mile widziane.

Tak se myślę - z jednej strony, to żadna filozofia połączyć.

A z drugiej, nie lepiej pośledzić jakieś forum karawaningu? Myślę, że ten temat jest tam dokładnie już rozpracowany na wszystkie możliwe strony.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Terrano z '99 roku.

> Mam hak ale ma on zwykłe 7 stykowe gniazdo.

> Chciałbym żeby było po europejsku i chcę zamontować gniazdo 13 stykowe.

> Czy ktoś z Was ma gniazdo 13 stykowe?

> Co do samego schematu połączeń przy gnieździe to nie ma problemu. Bo opisy są dostępne.

> Bardziej interesuje mnie gdzie poszczególne przewody połączyć z instalacją samochodu.

> Może ktoś dysponuje schematem gdzie pokazane jest gdzie wpiąć się do instalacji, czy muszą być

> jakieś dodatkowe bezpieczniki, czy może jest dostępna gotowa wiązka, którą się podpina do

> jakiejś ukrytej kostki.

> Wszelkie informacje mile widziane.

poszukaj schamatu dla terrano, nie ma znaczenia typ gniazda

do nowszych aut są wiązki, wypinasz, wpinasz i działa

w starszych się lutowało

po co ci 13 do bagażówki ?

rozumiem w kempingu, gdzie można podłączyć lodówkę, czy oświetlenie wnętrza

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> lutowało

> Przyczepa ciężka musi mieć światło wsteczne, więc choćby dlatego montuje się 13 pionowe gniazda

A czy lekka musi mieć przeciwmgielne?

Pytam, bo np stare Niewiadówki nie miały i niektóre tak do dzisiaj jeżdżą

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> po co ci 13 do bagażówki ?

> rozumiem w kempingu, gdzie można podłączyć lodówkę, czy oświetlenie wnętrza

Czasami ciągnę przyczepy, które mają oświetlenie wnętrza czy światła cofania. Raz miałem pożyczoną przyczepę z hamulcem blokowanym elektrycznie podczas cofania. Przy 7 stykowym złączu to nie działa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Tak se myślę - z jednej strony, to żadna filozofia połączyć.

> A z drugiej, nie lepiej pośledzić jakieś forum karawaningu? Myślę, że ten temat jest tam dokładnie

> już rozpracowany na wszystkie możliwe strony.

Przeglądałem ale pojawiają się różne zdania i nie wiadomo komu zaufać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Czasami ciągnę przyczepy, które mają oświetlenie wnętrza czy światła cofania. Raz miałem pożyczoną

> przyczepę z hamulcem blokowanym elektrycznie podczas cofania. Przy 7 stykowym złączu to nie

> działa.

jak chcesz fachowo to wiązka, szukaj na stronie producentów haków, ja tak znalazłem schematy do c-max'a

http://www.westfalia.expertmobil.pl/inde...no-ii-od-1993-r

pewnie da się też polutować i też będzie działało

ciekawe czy masz w bagażniku zasilanie z aku i "po stacyjce"

bo wtedy jest dużo łatwiej

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> jak chcesz fachowo to wiązka, szukaj na stronie producentów haków, ja tak znalazłem schematy do

> c-max'a

> http://www.westfalia.expertmobil.pl/inde...no-ii-od-1993-r

> pewnie da się też polutować i też będzie działało

> ciekawe czy masz w bagażniku zasilanie z aku i "po stacyjce"

> bo wtedy jest dużo łatwiej

No właśnie. Najbardziej chodzi mi o te dwa plusy i o to czy gdzieś są już fabrycznie wyprowadzone, a jak nie to gdzie najlepiej się do nich podpiąć i czy są potrzebne jakieś dodatkowe bezpieczniki czy przekaźniki.

Z resztą chyba nie powinno być problemu, bo wykorzystałbym już istniejące przewody z obecnego gniazda.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> No właśnie. Najbardziej chodzi mi o te dwa plusy i o to czy gdzieś są już fabrycznie wyprowadzone,

> a jak nie to gdzie najlepiej się do nich podpiąć i czy są potrzebne jakieś dodatkowe

> bezpieczniki czy przekaźniki.

> Z resztą chyba nie powinno być problemu, bo wykorzystałbym już istniejące przewody z obecnego

> gniazda.

Jak nie ma gdzies wtyczki od haka(poszukaj w bagazniku moze gdzies jest) to najlepiej bylo by pociagnac od aku 2 grubsze przewody zabezpieczone bezpiecznikami i zbudowac lub kupic moduł na przekaznikach, zasilanie brac z tych grubych przewodow a sterowanie z wiazki swiateł.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Czasami ciągnę przyczepy, które mają oświetlenie wnętrza czy światła cofania. Raz miałem pożyczoną

> przyczepę z hamulcem blokowanym elektrycznie podczas cofania. Przy 7 stykowym złączu to nie

> działa.

W dobrych i sprawnych osiach hamulce się nie blokują przy cofaniu. Stare wynalazki miały blokadę na zaczepie ale tak bywało 30 lat wstecz wink.gif

Co do "plusów" poprowadź z aku np 2 x 6mm2 zabezpieczone bezpiecznikami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Terrano z '99 roku.

> Mam hak ale ma on zwykłe 7 stykowe gniazdo.

> Chciałbym żeby było po europejsku i chcę zamontować gniazdo 13 stykowe.

> Czy ktoś z Was ma gniazdo 13 stykowe?

> Co do samego schematu połączeń przy gnieździe to nie ma problemu. Bo opisy są dostępne.

> Bardziej interesuje mnie gdzie poszczególne przewody połączyć z instalacją samochodu.

> Może ktoś dysponuje schematem gdzie pokazane jest gdzie wpiąć się do instalacji, czy muszą być

> jakieś dodatkowe bezpieczniki, czy może jest dostępna gotowa wiązka, którą się podpina do

> jakiejś ukrytej kostki.

> Wszelkie informacje mile widziane.

ja miałem odwrotny problem - w aucie gniazdo 13 a w przyczepce wtyczka 7

kupiłem za 10 zł przejściówkę i teraz jestem gotowy na oba rodzaje wtyków w przyczepce

i tobie też tak radzę

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Montując hak w Golfie III Variant wykorzystałem wolne piny w jednej z tylnych lamp. Wyglądało to jak miejsce na dedykowaną wiązkę do haka, bo, co ciekawe, było też połączenie z kierunkowskazem z drugiej strony.

Akurat montowałem 7pin, ale były wolne złącza. Na pewno było do wstecznego i PM. Na elektrodzie są fotki tyłów lamp - nie pamiętam jednak, w co się wpinałem.

Montując wiązkę 13pin w volvo miałem 2 opcje: 1/ w starym (do +-2004r.) miałem wiązkę z wtyczką przy tylnym pasie - ja się wlutowałem, ale można było wpiąć oryginalną wiązkę lub pojedyncze wsuwki 2/ w nowym (od MR2005) musiałem zamontować oryginalną wiązkę i moduł elektroniczny (podpięty m.in. w CAN).

W Twoim przypadku może być coś jak w VW. Jak nie to wpinasz się w instalację takimi szybkimi złączkami (bez lutowania).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Przeglądałem ale pojawiają się różne zdania i nie wiadomo komu zaufać.

Nie pamiętam jak jest w 7pin ale w 13 pin można uzyskać odłączenie PM auta po podłączeniu elektrycznym przyczepy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Nie pamiętam jak jest w 7pin ale w 13 pin można uzyskać odłączenie PM auta po podłączeniu

> elektrycznym przyczepy.

do tego jest moduł, tak samo jest z czujnikami cofania, kontrolką kierunkowskazów przyczepy itp

dlatego pisałem że można to zrobić jak należy z modułem, można po garażowemu lutując

zacisków nie polecam, bo jak złapią wilgoć to będzie problem ze stykami

w c-max'ie lutowałem i jakoś wszystko działa, oczywiście p-mgielne świeci z przyczepą, ale chyba nigdy go nie używałem

były też już doprowadzone przewody 12V

jednak do zasilania np lodówki w przyczepie lepiej pociągnąć grubszy przewód, bo na tych oryginalnych są spore spadki napięcia

w efekcie mamy 10V na lodówce która ledwo chłodzi

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Wszelkie informacje mile widziane.

IMHO musisz pociągnąć dość gruby kabel plusowy bezpośrednio z akumulatora do modułu i zabezpieczyć go własnym bezpiecznikiem. Inaczej nie będzie "po europejsku" biglaugh.gif a możesz też przy okazji coś zjarać w instalacji auta jeśli za bardzo obciążysz moduł .

Ewentualnie zasilić moduł plusem z zapalniczki o ile nie znika z niej napięcie. Resztę kabelkologii do modułu robisz "na pająka" czyli wpinasz sie w przewody od lampy. Nie potrzeba do tego schematu. Wystarczy próbnik.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> W dobrych i sprawnych osiach hamulce się nie blokują przy cofaniu. Stare wynalazki miały blokadę na

> zaczepie ale tak bywało 30 lat wstecz

To była jakaś, nawet nie stara, przyczepa produkcji szwedzkiej.

> Co do "plusów" poprowadź z aku np 2 x 6mm2 zabezpieczone bezpiecznikami.

Tak mam zamiar zrobić. smile.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podumałem, pooglądałem w internecie schematy elektryczne takiego gniazda i już wiem co i jak zrobię.

Obecnie rozrysowuję schemat instalacji elektrycznej prostej przykładowej przyczepy gdzie wykorzystane będzie wszystkie 13 styków elektrycznych.

A żeby w Terrano wykorzystać wszystkie 13 styków to po prostu muszę wyprowadzić przewód ze stałym plusem, potem wyprowadzić przewód z plusem po stacyjce, który będzie jeszcze puszczony przez dodatkowy włącznik oraz zamontuję kontrolkę podłączonej przyczepy.

Dodatkowe obwody będą oczywiście zabezpieczone bezpiecznikami, a plus po stacyjce zrobię chyba poprzez przekaźnik.

Trzeba też pamiętać, że niektóre masy inaczej podłącza się w przyczepie, a inaczej w samochodzie. Ale to też już mam opanowane.

Nawet żadnego elektronicznego modułu nie będę potrzebował.

Będzie po prostu tak jak ma być.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Podumałem, pooglądałem w internecie schematy elektryczne takiego gniazda i już wiem co i jak

> zrobię.

> Obecnie rozrysowuję schemat instalacji elektrycznej prostej przykładowej przyczepy gdzie

> wykorzystane będzie wszystkie 13 styków elektrycznych.

> A żeby w Terrano wykorzystać wszystkie 13 styków to po prostu muszę wyprowadzić przewód ze stałym

> plusem, potem wyprowadzić przewód z plusem po stacyjce, który będzie jeszcze puszczony przez

> dodatkowy włącznik oraz zamontuję kontrolkę podłączonej przyczepy.

> Dodatkowe obwody będą oczywiście zabezpieczone bezpiecznikami, a plus po stacyjce zrobię chyba

> poprzez przekaźnik.

> Trzeba też pamiętać, że niektóre masy inaczej podłącza się w przyczepie, a inaczej w samochodzie.

> Ale to też już mam opanowane.

> Nawet żadnego elektronicznego modułu nie będę potrzebował.

> Będzie po prostu tak jak ma być.

Jak już robisz profi to czy nie myślałeś o zamontowaniu uniwersalnego modułu do gniazda haka? Montaż będzie prostszy i szybszy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Jak już robisz profi to czy nie myślałeś o zamontowaniu uniwersalnego modułu do gniazda haka?

> Montaż będzie prostszy i szybszy.

Ale moduł jest zupełnie zbędny. Te przewody, które mam już wyprowadzone do obecnego 7 stykowego gniazda już po prostu są i będą wykorzystane do nowego 13 stykowego.

Kwestia tylko podłączenia wspomnianych dodatkowych przewodów.

Z drugiej jednak strony nie wiem czy ten hak jest fabryczny czy nie. Być może już jakiś moduł tam jest, bo mam dołożoną kontrolkę kierunkowskazów przyczepy ale do tego czasami wystarczy zamienić przerywacz kierunkowskazów na taki z wyjściem na kontrolkę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.