Skocz do zawartości

Kierunkowskazy 3-błyskowe jak w nowych Oplach


rostex

Rekomendowane odpowiedzi

zapytanie z mojej strony odnosnie zamówionych podzespołów już w drugiej firmie (bo pierwsza dała ciała)

Quote:

Czy mogłaby Pani sprawdzić jakie są losy tego zamówienia ??


kara.gif

odpowiedź

Quote:

witam

Czekamy na przesyłkę od naszego dostawcy.

Przepraszamy za zwłokę ale obecne warunki pogodowe powodują późnienia w dostawach.


sick.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Części już mam. Z tym, że na weekend status priorytetu uzyskało naprawienie padniętego rezystora dmuchawy, bo się nie da jeździć. Ale ponieważ weekend pogodowo zapowiadają raczej nieciekawy, zatem na narty mnie nie zassie, a to znaczy że powinienem zmontować kolejne kilka sztuk. Nie wiem tylko co z toshem? Chce z tym spryskiwaczami czy nie? Bo zamilkł w kwestiach które miał zbadać. Dobra, spadam do garażu dłubać ten rezystor. slinka.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z powodu nawalu prac w warsztacie i nie tylko, nie znalazlem chwili czasu do dokonania niezbednych pomiarow, ale obiecuje poprawe i pokute w tym temacie, dokonujac pomiarow w niedziele.

Dorzuce inna kwestie do teoretycznego rozpatrzenia. W niektorych modelach (nowszych) VW spotkalem sie z ciekawym sposobem dzialania wycieraczek. Podczas jazdy wycieraczki byly wlaczone w tryb ciaglej pracy, ale w momencie postoju (np na swiatlach) wycieraczki wyraznie zwalanialy swoja prace do stanu mniej wiecej 1/3 trybu ciaglego. Po ruszeniu wycieraczki pracowaly w pelnym trybie.

Wybaczcie ze wymyslam coraz to nowe rzeczy.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

spineyes.gif Ale ty dajesz jaja rotfl.gif. Wszystko się da rozwiązać choć pomysł cokolwiek wodotryskowy. Trzeba by się było jakoś podpiąć do impulsów z drogi, no i problemem jest to, że manetka tryb ciągły załącza bezpośrednio prądowo. Trzeba by to było rozciąć i zmostkować przekaźnikiem. Jak dla mnie zbyteczny gadget . A może tam był sensor opadu i po prostu po zatrzymaniu opad na szybę był mniejszy to i wycieraczka zaczęła pracować wolniej? Bo tylko taki widzę w tym sens.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Czy ktoś sprawdził działanie układu przy "podziękowaniu", tj.

> naprzemiennie lewy i prawy migacz ?

Widać to na filmie. Tzn przedłużony będzie ten ostatnio załączony kierunek. Z tym, że dziękuje się awaryjnymi a nie na przemian kierunkiem, bo to może wprowadzić w błąd innych użytkowników. Ja w każdym razie zawsze tak robię i przyznam, że nie spotkałem się z innym sposobem. icon_eek.gif

EDIT:

Dyskusja o używaniu awaryjnych/kierunkowskazów przeniesiona na IKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Moja podpowiedziała mi pewien pomysł jak jeździłem grande punto to

> kierunek głośno pykał:) i moja chciała by tak w astrze g da

> rade jakoś:D?

Kiedyś w maluchu zastosowalem coś takiego: Z "grającej" kartki okolicznościowej wywlokłem ten modulik grający melodyjkę wraz głośniczkiem piezoelektrycznym. Podłączylem przed przelącznikiem kierunkowskazów, o ile pamietam z użyciem diody zenera coby napięcie zasilania obniżyć do 3V. No i kiedy któyś kierunkowskaz migał, modulik grający "Sto lat, sto lat" wypiskiwal swoje "Sto... Sto... Sto..." zlosnik.gif

Pozdroofka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> heheh chce "pyk pyk pyk anie sto sto sto :/

Toż ta melodyjka nie wyśpiewuje "sto" tylko gra pierwszy dżwięk tej piosenki smile.gif Weż dowolną kartkę grającą i otwieraj i zamykaj z częstotliwością z jaką miga kierunkowskaz, zorientujesz się jaki dźwięk będzie slychać.

Pozdroofka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Moja podpowiedziała mi pewien pomysł jak jeździłem grande punto to

> kierunek głośno pykał:) i moja chciała by tak w astrze g da

> rade jakoś:D?

np. podłączyć jakiś większy przekaźnik co by głośno stukał. Albo nawet głośniczek przez rezystorek , też będzie robiło puk puk smile.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czuję się zobowiązany do zamieszczenia dzisiejszej korespondencji z Pawelek_S aby poinformować dotychczasowych użytkowników o pewnym problemie,który wyniknął z mechaniki i którego nie przewidziałem.

> Witam ,

> Dzis zamontowałem tą płyteczkę i mam takie spostrzeżenia (od

> razu uprzedzam ,że nie chce zwrotu kasy ani żadnych

> innych scesji ,bo uważam że nie ma o co, bardziej

> zależało by mi na rozwiązaniu zagadki )

> Do rzeczy .

> Jak używa się tego cudeńka zgodnie z założeniem ,czyli

> dotykam i ....jest ok mrugnie tyle razy ile ustalone

> wcześniej .

> Jednak jak używa się kierunków tradycyjnie ,to występuje mały

> problem .Czasami ale nie zawsze ,jednak często po

> odbiciu (wyłączeniu kierunku przez zabierak w kier,

> ,obojętnie czy pr. czy lewa strona )nie wyłącza się

> kierunek od razu tylko błyśnie jeszcze raz ,a czasem dwa

> ,jak mu sie chce .W sumie nic złego bo błyśnie ten co

> był używany ale to irytuje .Następna rzecz to takka ,że

> mam tempomat a co za tym idzie manetka jest trochę

> cięższa niz normalna i przy wyłączaniu kierunku prawego

> (w dół )siła bezwładności i ciężar powoduje zapalenie

> kierunku przeciwnego (lewego) ,to jednak uważam za objaw

> występujący na skutek ciężaru manetki i trudno .

> Czy nikt nie zgłaszał takich problemów ,szczególnie

> pierwszego .Być może drugi problem to problem mojej

> manetki ,może ma luzy i załącza dlatego przeciwny kier.

> jak odbije

Jesteś pierwszym który oprócz jacknn zamontował. Reszta jeszcze nie. Odnośnie pierwszego problemu to nic takiego nie zaobserwowałem. Sądzę, że może zbyt szybko po załączeniu wyłączasz. Pomimo pozycji ustalonej manetki i tak najkrótszy czas migania będzie taki jak ustaliłeś i nie jest to ważne czy tylko puknąłeś czy załączyłeś na stałe kierunek ale wyłączyłeś szybciej niż np 3 lub 4 błyski. Nie da się tego problemu rozwiązać bo to są te same styki. Teraz po prostu nie da się mignąć w żaden sposób krócej niż ustalona ilość mignięć. Nie wiem czy jasno to opisuję.

Drugi problem wydaje mi się poważniejszy i niestety sam go u siebie zauważyłem dzisiaj. beksa.gif Ja ma tak że jak szybko obracam kierownicę z prawa na lewo to zabierak mi pędem zabiera manetkę tak że siła bezwładności potrafi stuknąć w przeciwny styk i tak jak tobie załączą się niepotrzebnie przeciwny kierunek. Co ciekawe nie występuje to u mnie w drugą stronę ale to widać już kwestie mechaniczne styków. Trochę mnie to zmartwiło bonie przewidziałem takiego zachowania. Temat jest do załatwienia programowo, trzeba odczulić na krótkie stuknięcia styków. Ale nie wiem jak krótkie aby znowu nie przesadzić. Teraz było ustawione poniżej 10ms ale to widać za krótko. Muszę to po prostu przebadać w samochodzie. I to mi może trochę zająć zwłaszcza że padł mi programator. angryfire.gif Złośliwość rzeczy martwych, mam nadzieję że uda się go naprawić. Jedynym wyjściem w takiej sytuacji jest odesłanie urządzenia do wgrania nowego softu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ad. 1. Problem pierwszy

Potwierdzam, jest to i w F, ale to występuję gdy manetkę wyłączę zanim minie zaprogramowany czas na te 3 lub 4 mignięcia. W ogóle mi to nie przeszkadza.

Ad. 2 Problem drugi

W F tego nie zauważyłem.

Zauważyłem w F coś innego, otóż w czasie włączenia manetki na dłuższą chwilę przekaźnik odpowiedni dla strony która została włączona pulsuje w rytm przerywacza. Nie jest to problem ale coś takiego zauważyłem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ad. 1. Problem pierwszy

> Potwierdzam, jest to i w F, ale to występuję gdy manetkę wyłączę

> zanim minie zaprogramowany czas na te 3 lub 4 mignięcia. W ogóle

> mi to nie przeszkadza.

Bo tego nie da się załatwić. Musiały by być osobne styki do pozycji stabilnej i niestabilnej manetki a są to te same styki tylko mechanicznie jest podwójne ustawienie.

> Ad. 2 Problem drugi

> W F tego nie zauważyłem.

Widocznie manetka lżejsza albo inna konstrukcja. Właśnie dogadaliśmy się z pawelek_S, że występuje to tylko przy jednej pozycji gdy manetka opada w dół. Pomaga jej grawitacja dlatego wpada niżej dotykając czasem o przeciwny styk. Cholerna grawitacja angryfire.gif

> Zauważyłem w F coś innego, otóż w czasie włączenia manetki na dłuższą

> chwilę przekaźnik odpowiedni dla strony która została włączona

> pulsuje w rytm przerywacza. Nie jest to problem ale coś takiego

> zauważyłem.

Tak będzie się działo bo na tym polega istota działania adaptacji do Fki. To teraz będziesz miał troszkę głośniejsze klikanie. Ktoś wcześniej tak chciał wink.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja twojego urządzenia nie zamontowałem w samochodzie, ale podłaczyłem na stole i bawię się nim. Oba problemy u mnie były i oba rozwiązałem. Nadmieniam, że w urządzeniu mojej konstrukcji, na 555 też występowały i dlatego kupiłem od Ciebie płytkę. Okazało się, że problemy nie znikły. Przetestowałem oba urządzenia na 3 różnych manetkach: starej zwykłej oryginał GM, starej z tempomatem oryginał GM i nowej z tempomatem zamiennik HP i na wszystkich pojawiają się ww. efekty. To zmusiło mnie do zastosowania pewnych dodatkowych rozwiązań:

Ad1 - na wejściu od kierunków trzeba dołożyć proste filtry RC, które eliminują drgania zestyków - po prostu manetka wracając skrobie po stykach i generuje impuls dodatni... Kolega Wszim tego nie przewidział, bo ma pewnie manetkę, która tego efektu nie generuje.

283479319-filtrRCTLWTimer.JPG

*diody są przełaczające, szklane typu BAVP21, 1N4148...

Ad2 - gumkę-harmonijkę manetki kierunków trzeba od dołu wyciągnąć i oprzeć o dolną krawędź otworu, w którym była. Powoduje to wykasowanie luzu na dźwigni i usztywnienie manetki spadającaj z góry. W przyszłości zmniejszę od dołu ten otwór i włożę gumkę jak należy. Przyczyną generowania lewego kierunku jest toporne wykonanie manetek, zarówno oryginalnych jak i zamienników i nie ma znaczenia ciężar - kto rozbierał te manetki to wie o co chodzi: luzy dźwigni w położeniu spoczynkowymi + styki wykonane z mosiądzu - porażka.

Sorki, że nie pisałem o tym, ale myślałem, że to tylko u mnie jest...

W moim urządzeniu ten filtr też działa i dlatego nie zamontowałem jeszcze TLW (no i nie mam gdzie, bo pod blokiem troszkę zimno w samochodzie i zepsuła mi się moja lutownica gazowa - padł katalizator, a w hurtowniach pustki, w marcu będzie dostawa...) Żałuję tylko sterowania wycieraczkami... pewnie jak sie ociepli i je zamontuję, to deszcze przestaną padać...

Pozdr.

post-65098-14352506750757_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest softwareowy filtr 10ms który ma za zadanie drgania zestyków wyeliminować. 10ms to mnóstwo czasu i prawidłowo działające styki nie powinny dawać aż tak długich drgań. Chyba że sa zaśniedziałe i zielone. I ten problem nie występuje ani u mnie ani u Pawelka_s ani u jacknn. Problemem jest tylko uderzająca manetka w styk lewego kierunku gdy z położenia prawego kierunku gwałtownie jest zabierana zabierakiem kierownicy.

Twoje rozwiązanie może także pomóc jak i softwareowe wydłużenie filtra do - ?? właśsnie 40ms lub 100ms - tego nie wiem muszę zbadać organoleptycznie żeby znowu nie przesadzić w drugą stronę i nie znieczulić za mocno. Ostatnie 3 sztuki które odesłałem chłopakom miały już w sofcie zmianę na 40ms gdy objawy u jacknn sugerowały że moga wpadac jakieś zakłócenia od np alarmu. Zrobiłem to głównie z myślą o Fce no ale chyba wyjdzie że przypadkiem także dla G. Sam w swoim aucie nie zmieniałem bo działało ok. Do dziś frown.gif gdy się okazał ten problem z manetką.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> I ten problem nie występuje ani u mnie

> ani u Pawelka_s ani u jacknn.

Przecież wyraźnie napisałeś, cytując za Pawelek_S:

> Jednak jak używa się kierunków tradycyjnie ,to występuje mały

> problem .Czasami ale nie zawsze ,jednak często po

> odbiciu (wyłączeniu kierunku przez zabierak w kier,

> ,obojętnie czy pr. czy lewa strona )nie wyłącza się

> kierunek od razu tylko błyśnie jeszcze raz ,a czasem dwa

> ,jak mu sie chce .

Ww. zjawisko eliminuje mój filtr, elementy dobrane doświadczalnie, już kondensator 4,7 uF powoduje, że nie ma 3 błysków wcale, oporniki mniejsze zwiększą prąd... Po powrocie manetki natychmiast ustaje mruganie, żadnych dodatkowych błysków!

Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Przecież wyraźnie napisałeś:

> Ww. zjawisko eliminuje mój filtr... Po powrocie manetki natychmiast

> ustaje mruganie, żadnych dodatkowych błysków!

> Pozdr.

Ale to już zostało wyjaśnione. Wynikało ze zbyt szybkiego wyłączania przed końcem migania. To nie z drgania zestyków tylko to tak działa. Napisałem :

Sądzę, że może zbyt szybko po załączeniu wyłączasz. Pomimo pozycji ustalonej manetki i tak najkrótszy czas migania będzie taki jak ustaliłeś i nie jest to ważne czy tylko puknąłeś czy załączyłeś na stałe kierunek ale wyłączyłeś szybciej niż np 3 lub 4 błyski. Nie da się tego problemu rozwiązać bo to są te same styki. Teraz po prostu nie da się mignąć w żaden sposób krócej niż ustalona ilość mignięć.

potwierdził to jacknn

oraz potem Pawelek_S tylko że na privie. Cytuję go

fakt ustaliłem 4 tiki a miasto małe i zakręty krótkie więc dla tego wsześniej się samo wyłącza a potem jakby dokańcza ten stroik cały cykl ,czyli ok

Jeżeli wyłączysz kierunkowskaz po 2 błyskach a masz ustawione na 4 błyski to i tak jeszcze dobłyska te 2. Stąd nieporozumienie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziwne, bo u mnie teraz działa idealnie:

- krótkie naciśnięcie - mruga ustalony czas

- długie naciśnięcie, mniejsze niż zapisany czas - mruga ustalony czas

- długie naciśnięcie ponad ustalony czas - gaśnie zaraz po powrocie manetki, a bez filtra mrugało jeszcze ze 2 sekundy...

Reasumując: jeśli zaproramowałem np. na 3 sekundy, to jak trzymam manetkę mniej niż 3 sekundy (nawet 2,5 s), to mruga dokładnie 3 sekundy, jeśli trzymam manetkę więcej nić 3 sekundy, to mruga tak długo, jak trzymam manetkę. Czyli idealnie. To oczywiste, że jak się zaprogramuje 3 błyski to jednego nie da się już wytworzyć...

Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Dziwne, bo u mnie teraz działa idealnie:

> - krótkie naciśnięcie - mruga ustalony czas

> - długie naciśnięcie, mniejsze niż zapisany czas - mruga ustalony

> czas

> - długie naciśnięcie ponad ustalony czas - gaśnie zaraz po powrocie

> manetki,

i tak ma działać

> a bez filtra mrugało jeszcze ze 2 sekundy...

no i tego nie rozumiem bo mnie działa prawidłowo. Oznaczałoby to że te zestyki są jakieś bardzo dziwne, że potrafią przy odłączaniu dać impuls 0V rzędu powyżej 10ms i ponownie 12V powyżej 10msyikes.gif Tak badam stan stabilny. A dlaczego miałoby wtedy mignąć krócej tego już w ogóle nie rozumiem. Co to za manetki masz na stole? hmm.gifMoże zjawisko wiąże się z układem testowym jaki zbudowałeś hmm.gif. Generalnie 10ms filtr to typowa wartość obsługi drgania zestyków. Taką do tej pory stosowałem w wielu konstrukcjach.

>To oczywiste, że

> jak się zaprogramuje 3 błyski to jednego nie da się już

> wytworzyć...

Też można to zlikwidować przez warunek że np badanie długości załączonej manetki i jak np będzie dłuższy czas niż ok 1 migniecie ale krótszy niż zaprogramowana zwłoka to kończyć miganie wcześniej. Czyli przedłużenie błysków byłoby tylko gdy impuls zostałby odczytany z zakresu od 10ms do ok 0,5s. Ale stwierdziłem, że nie jest to potrzebne a wręcz może czasem przeszkadzać gdyby komuś przytrzymało się ciut dłużej.

Jak widać temat nie jest trywialny. icon_rolleyes.gif Oczywiście możesz odesłać maszynkę do wspomnianej poprawki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Programator udało się naprawić. Gotowy mam nowy software v1.2 wink.gif. Na biurku testy wskazują że będzie ok. Filtr wydłużony do 100ms i trochę zmodyfikowany, podorabiałem jeszcze kilka warunków brzegowych. Odporność na ewentualne drgania kiepskich zestyków powinna być mocna. Jutro z rana ma lać więc o nartach można zapomnieć, znaczy z rana testy w garażu i na drodze. Żebym tylko nie wylądował w rowie machając tą kierownicą wink.gif

Ponieważ nie chcę pieniędzy za coś co nie działa na tip top, to zapraszam chętnych do upgrade'u oprogramowania. No niestety nie da się inaczej trzeba mi układ odesłać. Koszty powrotne przesyłki do was biorę na siebie. Z tym, że wada opadającej manetki może wystąpić w pierwszej serii z wersją 1.0. W drugiej już raczej nie.

Więc do wizyty w serwisie 893goodvibes.gif zapraszam (prawie jak w toyocie zeby.GIF)

jacknn - on akurat już wysłał z innego powodu (adaptacja do Fki miała feler)

Pawelek_S

Jakubek

master22221 - on sobie sam rozwiązał problem metodą plomby sprzętowej i uparł się że nie odda wink.gif

Esen3

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> działa wszystko świetnie

No to się cieszę. Znaczy, że druga partia się bardziej udała. Tam był program w którym filtr był dłuższy w związku ze zmianami dla jacknn'a i to wystarczyło. yay.gif

Została mi jeszcze jedna zmontowana sztuka - pełna wersja do G. Może jest jeszcze ktoś chętny? skromny.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy wersja zmodyfikowana sterowania kierunkami dotyczy rowniez mojego ukladu (AF)?. Jak tylko uklad ze sterowaniem praca spryskiwacza i wycieraczek wedlug podanego wyzej schematu dojdzie do mnie, zamontuje i zdam relacje z dzialania.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak sobie pomyślałem, bo ktoś ostatnio marudził, że fajnie byłoby dołożyć do układu kierunkowskazów funkcję, polegającą na wyłączeniu sekwencji błysków po ponownym wybraniu tego samego kierunku przez jej zakończeniem. Obrazowo: klikasz w prawo, kierunkowskazy zaczynają błyskać, rozmyśliłeś się, klikasz jeszcze raz w prawo, kierunkowkazy przestają błyskać przed czasem. Tylko chyba się nie da, bo jak widzę, ten sam port czyta manetkę i następnie ten sam wysyła napięcie do multitimera... nie może jednocześnie pracować jako wyjście i jako wejście, mam rację?

Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz rację nie da się tego rozwiązać w układzie w jakim to zbudowałem. Musiałbyś użyć 4 portów uC, dwa wejściowe a dwa wyjściowe do sterowania. Należałoby się dodatkowo odciąć z oryginalnymi przewodami MUT-manetka. Czytanie ze styków manetki a sterowanie bezpośrednio do MUT. Układ byłby większy i nie zmieściłby się do manetki wycieraczki. A to było moim kryterium.

Natomiast rozwiązałem temat troszkę inaczej a zapomniałem o tym wspomnieć. Jest on w tej ostatniej wersji softu. Zrobiłem tak, że przed czasem można wyłączyć uderzając krótko w przeciwny kierunek. To tyknięcie musi być takie króciutkie (powyżej 30ms ale poniżej 100ms). Nie każdemu może się udać ale mnie podczas testów przychodziło dość łatwo. Z tym, że ja mam tylko 3 błyski ustawione i w zasadzie nie widzę potrzeby tego stosować. Gdyby ktoś wprogramował sobie więcej błysków to w sumie może zajść sytuacja, że pasowałoby wyłączyć kierunek przed czasem. Wtedy ta funkcjonalność może się przydać. Z tym, że trzeba by sobie wyrobić wprawę w takim krótki ... pyk. wink.gif

edit: Acha i nie będzie taki myk działać w Fce.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

hmm.gif stosuje ten układzik kilka dni i waytogo.gif a do wyłączania kierunku: ja używam tego układu do zmiany pasa lub gdy od skrętu do następnego jest blisko i tu nie potrzebne jest rozłanczanie .... chyba ze ktoś chce uzywać kierunków jako 1 błysk przed skrętem wrrr.gifwpysk.gif ps u mnie jest 3 i1/3 błysku bow.gif
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
  • 9 miesięcy później...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.