SinkER Napisano 4 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 4 Listopada 2012 Od jakiegoś czasu nurtuje mnie to pytanie, a szczególnie teraz jak jest mokro i bardziej ślisko, a jeździmy dynamicznie. Jak poprawnie hamować i redukować biegi, tak by zrobić to najbardziej efektywnie, bez blokowania kół. Wiadomo, że należy hamować na granicy przyczepności i wspomagać się silnikiem. Opowiem może po krótce, z sytuacją która mnie spotyka. Samochód przednionapędowy, np. seicento. Sytuacja pomiędzy dwoma zakrętami. Z pierwszego wychodzę na dwójce, przyspieszam, trójka i dalej przyspieszam, pojawia się drugi zakręt i tu należy się zhamować i zredukować z powrotem do dwójki. Zaczynam hamować i w momencie wciśnięcia sprzęgła do redukcji na dwójkę, blokują mi się koła. A potem to chwilę trwa i wymaga walki by z powrotem odzyskać przyczepność. I tu chyba sprecyzowałem dokładniej pytanie: w którym momencie robić redukcję, czy od razu przy naciskaniu hamulca, czy pozostać na trójce i dopiero w ostatniej chwili zredukować? Co jest bardziej efektywne? A może minimalnie odpuścić hamulec na czas redukcji? A może to kwestia płynniejszego puszczania pedału sprzęgła? Kiedyś słyszałem, że w samochodach tylnonapędowych stosuje się międzygaz, a w przednionapędowym? Myślę, że przy zbliżającej się zimie każdemu się przyda efektywna technika hamowania na śliskim, bez walki o utrzymanie się na drodze. Szczególnie jak ktoś lubi bardziej agresywnie pojeździć. pozdr. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
matadorRS Napisano 4 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 4 Listopada 2012 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Qubczyk Napisano 4 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 4 Listopada 2012 Chyba nie do końca to rozwiązuje problem z wątku. Dexter albo koyotee proszeni o pomoc... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
matadorRS Napisano 4 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 4 Listopada 2012 Przede wszystkim niema mocy żeby przy reduki z pełnej 3 na 2 nie zablokowal kół. I o ile w tylnionepędowce fajnie stawia auto to w ośce zaczynają się cuda. Osobiście ja widzę dwie opcje hamowanie lewą nogą lub redukcja po zmniejszeniu predkości do takiej żeby nie blkowało kół. Wiadomo ze koła sie blokują bo są za wysokie obroty. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kaczorek79 Napisano 4 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 4 Listopada 2012 > chamowanie lewą nogą Darowałbym sobie takie rady. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
SinkER Napisano 4 Listopada 2012 Autor Udostępnij Napisano 4 Listopada 2012 > Darowałbym sobie takie rady. Akurat hamowanie lewą to nie problem. Problemem jest brak kolejnej lewej do sprzęgła Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
koyotee Napisano 4 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 4 Listopada 2012 z opisu ciężko wywnioskować co źle robisz. W 90% przypadków jak ktoś opowiada co zrobił i co się źle stało zapomina o mało ważnym (dla niego) szczególe. Podczas próby powtórzenia wychodzi jakiś zupełnie trywialny błąd o którym nie było mowy wcześniej. ja tu strzelam, że podczas wciskania sprzęgła nieświadomie dociskasz za mocno hamulec albo hamujesz na lekko skręconych kołach. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
SinkER Napisano 4 Listopada 2012 Autor Udostępnij Napisano 4 Listopada 2012 > z opisu ciężko wywnioskować co źle robisz. > W 90% przypadków jak ktoś opowiada co zrobił i co się źle stało zapomina o mało ważnym (dla niego) > szczególe. Podczas próby powtórzenia wychodzi jakiś zupełnie trywialny błąd o którym nie było > mowy wcześniej. > ja tu strzelam, że podczas wciskania sprzęgła nieświadomie dociskasz za mocno hamulec albo hamujesz > na lekko skręconych kołach. Sytuacja nie była jednorazowa. Próbowałem kilkakrotnie to powtórzyć i w 50% zdarza się tak jak opisałem. Wrażenie mam takie, że blokują mi się koła jak rozpinam napęd. Skręcone koła raczej odpadają. Zwrócę uwagę na to dociskanie nieświadome hamulca. A w którym momencie radzisz redukować bieg? Szybko, czy chwilkę poczekać? I czy dać się poślizgać sprzęgłu? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
matadorRS Napisano 5 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 5 Listopada 2012 > Darowałbym sobie takie rady. A ja głupie komentarze. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
erjotes Napisano 5 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 5 Listopada 2012 jesli dobrze zrozumialem twoj opis to kola ci sie blokuja bo: - za mocno hamujesz w momencie wysprzeglania i/lub - nie wiemy na jakiej nawierzchni sie t dzieje czy moze zawsze ale moze opony zapelniaja slaba przyczepnosc i/lub - za wysokie obroty podczas redukcji Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kojdus Napisano 5 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 5 Listopada 2012 ja na mokrym w przednionapędówce zawsze wolałem hamować bardziej haulcem niz biegami. mniejsze ryzyko zablokowania kół. Biegi zbijałem "delikatniej" niz na suchym. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kravitz Napisano 6 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 6 Listopada 2012 > A ja głupie komentarze. Kaczorek miał rację Co Ci da hamowanie lewą nogą w takiej sytuacji? A jak zmienisz bieg? Bez sprzęgła? Czy tą lewą będziesz obsługiwał sprzęgło i hamulec? Może jesteś takim asem, ale chyba autor wątku nie jest Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kravitz Napisano 6 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 6 Listopada 2012 > Od jakiegoś czasu nurtuje mnie to pytanie, a szczególnie teraz jak jest mokro i bardziej ślisko, a > jeździmy dynamicznie. Jak poprawnie hamować i redukować biegi, tak by zrobić to najbardziej > efektywnie, bez blokowania kół. Przyznam że ja się nie spotkałem z tym problemem, ale to może oznaczać że za słabo hamowałem Przerzucenie z III na II jest bardzo szybkie, więc wydaje mi się że ja robię redukcję w tym samym momencie jak przechodzę z hamowania do przyśpieszania Sam pewny nie jestem czy tak robię Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mrBEAN Napisano 6 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 6 Listopada 2012 Wychodzi na to, że zbyt wcześnie robisz redukcję, granica jest bardzo płynna i zależy od warunków na drodze, rodzaju auta, opon itd. Kwestia wyczucia Dlatego w szoku byłem jak pierwszy raz w zeszłym roku, jadąc na prawym w subaru w zimowych warunkach, kierownik zredukował przed ostrym zakrętem, miałem wrażenie, że auto stanęło w miejscu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
koyotee Napisano 6 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 6 Listopada 2012 zgraj chociaż krótki onboard bo bez tego to wróżymy bez fusów. Fusy by się przydały Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kojdus Napisano 6 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 6 Listopada 2012 Jeszcze jedno, jesli nawet jest zbyt slisko,za słabe opony itp. to sprzęgło mozesz odpuszczać wolniej "czytając" co sie dzieje z napedzanymi kolami. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
SinkER Napisano 7 Listopada 2012 Autor Udostępnij Napisano 7 Listopada 2012 Dzięki za wstępne uwagi. Poobserwuje i zobaczę co wyniknie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mAbZ Napisano 8 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 8 Listopada 2012 > płynniejszego puszczania pedału sprzęgła? Kiedyś słyszałem, że w samochodach tylnonapędowych > stosuje się międzygaz, a w przednionapędowym? Też, zwłaszcza w ciasnych zakrętach z ostrzejszym dohamowaniem, a co za tym idzie większą różnicą obrotów przy redukcji. To jest trudne i na początku będzie się kończyć zerwaniem, zamiast polepszenia przyczepności, ale warto próbować. Zacznij od nauki hamowania trzymając (prawą) stopę "krzywo" tak, żeby bokiem stopy móc dosięgnąć pedału gazu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.