kiziuk Napisano 19 Czerwca 2013 Udostępnij Napisano 19 Czerwca 2013 > Instruktor już mi zaproponował, że po egzaminie nauczy mnie jeździć (wycieczka na odcinki specjalne > Rajdu Dolnośląskiego) bo na razie to przygotuje mnie tylko do zdania egzaminu... Ale to znaczy, że w ramach nauki zdawania egzaminu przekazuje Ci podstawy teoretyczne i praktyczne: pozycja, dosiad, luźne ręce, zmiana biegów w zależności od obrotów, międzygaz, przeciwskręt, pozycja przy awaryjnym hamowaniu czy też jeździsz sobie po zadaniach egzaminacyjnych wyrabiając złe nawyki? To może się wydać kuriozalne, ale mam kolegę, któremu nikt niczego nie wyjaśnił i jak się - na ten przykład - rozpędzi w mieście przechodząc na wyższe biegi, to potem przy zatrzymywaniu się wdusza sprzęgło, zatrzymuje się, a potem na postoju klepie biegi do jedynki. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
RSSSS Napisano 19 Czerwca 2013 Autor Udostępnij Napisano 19 Czerwca 2013 Akurat nawyk hamowania silnikiem to mam wyrobiony z jazdy autem, a tak jak opowiadasz (lub dojazd do zatrzymania na luzie) to robi większość kierowców samochodów... Co do tego czy dobrze mnie uczy to nie wiem ale mam nadzieję, że tak. Jak na pytanie jaki motor chcę kupić odpowiedziałem mu, że R6, to powiedział, że to na tor... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pfikusny Napisano 19 Czerwca 2013 Udostępnij Napisano 19 Czerwca 2013 > przykład - rozpędzi w mieście przechodząc na wyższe biegi, to potem przy zatrzymywaniu się > wdusza sprzęgło, zatrzymuje się, a potem na postoju klepie biegi do jedynki. Ja tak robiłem na pierwszych zajęciach - szubko nauczyli mnie zbijania biegów w czasie jazdy Nie wiem jak w innych motocyklach - w tym, na którym miałem pierwsze zajęcia dość często zacinała się skrzynia przy takiej próbie zbicia kilku biegów "na raz" Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
RSSSS Napisano 19 Czerwca 2013 Autor Udostępnij Napisano 19 Czerwca 2013 Pomaga chyba odpuszczenie i wciśnięcie sprzęgła ponownie przed każdym zbiciem!? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mugen Napisano 19 Czerwca 2013 Udostępnij Napisano 19 Czerwca 2013 > Pomaga chyba odpuszczenie i wciśnięcie sprzęgła ponownie przed każdym zbiciem!? Czasami nie ma na to czasu szczególnie jak się zielone zapali, dlatego redukuje się przed zatrzymaniem Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kiziuk Napisano 19 Czerwca 2013 Udostępnij Napisano 19 Czerwca 2013 > a tak jak opowiadasz (lub dojazd > do zatrzymania na luzie) to robi większość kierowców samochodów... Tyle, że w samochodzie skrzynia biegów nie jest sekwencyjna więc z tym nie ma problemów. A zanim w motocyklu sklepiesz odpowiedni bieg, to ktoś ci w międzyczasie może zaparkować w tylnym kole EDIT: zresztą takie "puszczanie" pojazdu na luz pokazuje, jakiej jakości mamy szkolenia Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jimbo22 Napisano 19 Czerwca 2013 Udostępnij Napisano 19 Czerwca 2013 > Tyle, że w samochodzie skrzynia biegów nie jest sekwencyjna więc z tym nie ma problemów. A zanim w > motocyklu sklepiesz odpowiedni bieg, to ktoś ci w międzyczasie może zaparkować w tylnym kole > EDIT: > zresztą takie "puszczanie" pojazdu na luz pokazuje, jakiej jakości mamy szkolenia nie do konca. skrzynia i silnik drogie - klocki tanie.... i jak ktos nienaumiany bedzie katował, szarpał, nie wysprzęglał i skakał obrotami... to lepiej niech sobie poprostu hamuje. zeby nie bylo: tak keith code mówił Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
RSSSS Napisano 19 Czerwca 2013 Autor Udostępnij Napisano 19 Czerwca 2013 A faktycznie jest coś takiego, że należy przed każdym zbiciem o jeden bieg puścić i znowu wcisnąć sprzęgło? Czy trzymamy sprzęgło i tłuczemy w dół po kilka biegów? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pfikusny Napisano 19 Czerwca 2013 Udostępnij Napisano 19 Czerwca 2013 > Pomaga chyba odpuszczenie i wciśnięcie sprzęgła ponownie przed każdym zbiciem!? Odpuszczenie - lekkie, aż zaskoczy bieg. Później można zbijać dalej - tak czy siak - wiadomo, że w normalnym ruchu nie ma na to czasu i w grę wchodzi raczej tylko "normalne" zbijanie w czasie jazdy... (tak mi się przynajmniej na tą chwilę wydaje). Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
RSSSS Napisano 19 Czerwca 2013 Autor Udostępnij Napisano 19 Czerwca 2013 Zobaczę w sobotę, kiedy pierwszy raz jadę na miasto. Wrocławianie, patrzcie w lusterka Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
denus Napisano 19 Czerwca 2013 Udostępnij Napisano 19 Czerwca 2013 > A faktycznie jest coś takiego, że należy przed każdym zbiciem o jeden bieg puścić i znowu wcisnąć > sprzęgło? Czy trzymamy sprzęgło i tłuczemy w dół po kilka biegów? U siebie kilka razy bylem zmuszony do takiego zbijania biegow i bez problemu oraz nieprzyjemnych dzwiekow schodzilem kolejno z 6 na 1 bez puszczania sprzegla. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kiziuk Napisano 19 Czerwca 2013 Udostępnij Napisano 19 Czerwca 2013 > nie do konca. skrzynia i silnik drogie - klocki tanie.... i jak ktos nienaumiany bedzie katował, > szarpał, nie wysprzęglał i skakał obrotami... to lepiej niech sobie poprostu hamuje. zeby nie > bylo: tak keith code mówił Jak nie ma innego wyjścia to się tak robi Ale chodzi o to, żeby się masterować i nie utrwalać złych nawyków. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pfikusny Napisano 19 Czerwca 2013 Udostępnij Napisano 19 Czerwca 2013 > Zobaczę w sobotę, kiedy pierwszy raz jadę na miasto. > Wrocławianie, patrzcie w lusterka Problem z blikująca się skrzynią to miałem przy pierwszych jazdach Rometem Jak już pojeździłeś to myślę, że nei będziesz miał takich problemów Mam tylko wrażenie, że na moto trzeba jeszcze znacznie wcześniej reagować niż samochodem Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kiziuk Napisano 19 Czerwca 2013 Udostępnij Napisano 19 Czerwca 2013 > A faktycznie jest coś takiego, że należy przed każdym zbiciem o jeden bieg puścić i znowu wcisnąć > sprzęgło? Czy trzymamy sprzęgło i tłuczemy w dół po kilka biegów? Jak tłuczesz i schodzą, to nie ma chyba sensu bawić się klamką. Ale czasami tłuczesz i bieg nie schodzi, wtedy trzeba ruszyć skrzynią. Czasami, jak nie chce wskoczyć N, to podczas wkładania dobrze jest przegazować motor. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pfikusny Napisano 19 Czerwca 2013 Udostępnij Napisano 19 Czerwca 2013 A można wiedzieć - dlaczego tak? Ja zawsze myślałem, że motocykle to już będzie kosmiczna technologia, że są o wiele bardziej dopracowane i zaawansowane niż samochody... A tu wychodzi, że to jakaś kicha Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kiziuk Napisano 19 Czerwca 2013 Udostępnij Napisano 19 Czerwca 2013 > A można wiedzieć - dlaczego tak? Ale co? > Ja zawsze myślałem, że motocykle to już będzie kosmiczna technologia, że są o wiele bardziej > dopracowane i zaawansowane niż samochody... Eeee, nie wiem mój ma >15 lat > A tu wychodzi, że to jakaś kicha Mechanikiem nie jestem, na polu zachowania silnika uprawiam empirię Możliwe, że te nowe wynalazki to jakieś takie lepsze są ale synchronizacji skrzyni biegów to jeszcze chyba nie zrobili Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jimbo22 Napisano 19 Czerwca 2013 Udostępnij Napisano 19 Czerwca 2013 > A można wiedzieć - dlaczego tak? > Ja zawsze myślałem, że motocykle to już będzie kosmiczna technologia, że są o wiele bardziej > dopracowane i zaawansowane niż samochody... no wlasnie skrzynie takie se są w motocyklach. > A tu wychodzi, że to jakaś kicha np za moich czasów kursowa honda 250 miała problem z jedynką. TTTM. czyli zbijając biegi, był problem z wbiciem jedynki, wtedy było trzeba ruszyc sprzeglem... niby hunda, a tu taki bubel. ale do przyzwyczajenia. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Luterq Napisano 19 Czerwca 2013 Udostępnij Napisano 19 Czerwca 2013 > A można wiedzieć - dlaczego tak? bo jest prosta i wytrzymała > Ja zawsze myślałem, że motocykle to już będzie kosmiczna technologia, że są o wiele bardziej > dopracowane i zaawansowane niż samochody... bo są, ale skrzynia w samochodzie jest rozmiarów całego silnika motocyklowego. > A tu wychodzi, że to jakaś kicha Motocykl sportowy jest budowany z zasady dla użytkownika, który umie go dobrze obsługiwać. Samochód jest budowany dla użytkownika, który może nie odróżniać ropy od benzyny. skrzynia w autach rajdowych to też kicha ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
RSSSS Napisano 19 Czerwca 2013 Autor Udostępnij Napisano 19 Czerwca 2013 Dobra, posłałem ziomka na oględziny i stwierdził,że nie ma co oglądać, motor jak z salonu. Decyzja zapadła, zbijam cenę ile wlezie i zabieram maszynę. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pfikusny Napisano 19 Czerwca 2013 Udostępnij Napisano 19 Czerwca 2013 > bo jest prosta i wytrzymała Hmmm ogólnie to chyba silnik (nie wiem jak skrzynia) w motocyklu ma żywotność znacznie krótszą niż w samochodzie? Czyli z tą wytrzymałością to tak średnio Oczywiście wiem, że skrzynia / silnik samochodu nie kręcą się do kilkunastu tyś. obrotów > Motocykl sportowy jest budowany z zasady dla użytkownika, który umie go dobrze obsługiwać. Sportowy - ale w turystyku chyba będzie taka sama skrzynia? OK. W sumie to nie ma tu nad czym dyskutować. Takie są zasady działania i koniec. Użytkownik ma obsługiwać w określony sposób - amen Mógłbym w sumie też "marudzić" dlaczego w samochodzie nie mogę sobie zredukować z "6" do "1" przy 200 km/h Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pfikusny Napisano 19 Czerwca 2013 Udostępnij Napisano 19 Czerwca 2013 > Dobra, posłałem ziomka na oględziny i stwierdził,że nie ma co oglądać, motor jak z salonu. > Decyzja zapadła, zbijam cenę ile wlezie i zabieram maszynę. R6? A jeszcze niedawno nie chciałeś Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Roswell Napisano 19 Czerwca 2013 Udostępnij Napisano 19 Czerwca 2013 > A faktycznie jest coś takiego, że należy przed każdym zbiciem o jeden bieg puścić i znowu wcisnąć > sprzęgło? Czy trzymamy sprzęgło i tłuczemy w dół po kilka biegów? A po co w ogóle sprzęgło Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
lefff Napisano 19 Czerwca 2013 Udostępnij Napisano 19 Czerwca 2013 > Odpuszczenie - lekkie, aż zaskoczy bieg. > Później można zbijać dalej - tak czy siak - wiadomo, że w normalnym ruchu nie ma na to czasu i w > grę wchodzi raczej tylko "normalne" zbijanie w czasie jazdy... > (tak mi się przynajmniej na tą chwilę wydaje). kazdy bieg oddzielnie i to z miedzygazem Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
lefff Napisano 19 Czerwca 2013 Udostępnij Napisano 19 Czerwca 2013 > no wlasnie skrzynie takie se są w motocyklach. > np za moich czasów kursowa honda 250 miała problem z jedynką. TTTM. czyli zbijając biegi, był > problem z wbiciem jedynki, wtedy było trzeba ruszyc sprzeglem... niby hunda, a tu taki bubel. > ale do przyzwyczajenia. bo w motocyklach skrzynia nie ma synchronizatorow Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pfikusny Napisano 19 Czerwca 2013 Udostępnij Napisano 19 Czerwca 2013 > A po co w ogóle sprzęgło O właśnie tak się ostatnio w czasie jazdy zastanawiałem... Dajmy na to, że się "zapomnę" i będę próbować zmienić bieg bez sprzęgła - mam się liczyć z szarpnięciem zwalającym z motocykla czy jakie będzie zachowanie sprzętu? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
lefff Napisano 19 Czerwca 2013 Udostępnij Napisano 19 Czerwca 2013 > O właśnie tak się ostatnio w czasie jazdy zastanawiałem... > Dajmy na to, że się "zapomnę" i będę próbować zmienić bieg bez sprzęgła - mam się liczyć z > szarpnięciem zwalającym z motocykla czy jakie będzie zachowanie sprzętu? jak dobrze to zrobisz to nic nie bedzie Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
RSSSS Napisano 19 Czerwca 2013 Autor Udostępnij Napisano 19 Czerwca 2013 zdjęcia mnie zmyliły Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
lefff Napisano 19 Czerwca 2013 Udostępnij Napisano 19 Czerwca 2013 > R6? > A jeszcze niedawno nie chciałeś czekamy na pierwsze relacje z jazd Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tomata Napisano 19 Czerwca 2013 Udostępnij Napisano 19 Czerwca 2013 > czekamy na pierwsze relacje z jazd byle pierwsze nie były ostatnimi Z drugiej strony wszystko jest dla ludzi. Byle z głową Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Luterq Napisano 19 Czerwca 2013 Udostępnij Napisano 19 Czerwca 2013 > O właśnie tak się ostatnio w czasie jazdy zastanawiałem... > Dajmy na to, że się "zapomnę" i będę próbować zmienić bieg bez sprzęgła - mam się liczyć z > szarpnięciem zwalającym z motocykla czy jakie będzie zachowanie sprzętu? To zależy jaka jest różnica przełożeń między biegami i czy łańcuch jest odpowiednio luźny. Generalnie 3-6 można wachlować bez sprzęgła. Najważniejsze, że silnik nie może ani przyspieszać ani tak samo hamować o czym wiele osób zapomina. Zamknięcie przepustnicy powoduje, że silnik hamuje i bieg wejdzie ciężko i z mocnym stuknięciem. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bart322 Napisano 19 Czerwca 2013 Udostępnij Napisano 19 Czerwca 2013 > czekamy na pierwsze relacje z jazd I ogloszenie "sprzedam po szlifie" P.S. Oby tak nie bylo, nie zycze nikomu Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Luterq Napisano 19 Czerwca 2013 Udostępnij Napisano 19 Czerwca 2013 > byle pierwsze nie były ostatnimi kolega pisał, że jeździł już LITRAMI i wyszalał się za młodu, więc nie masz się co martwić. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
RSSSS Napisano 19 Czerwca 2013 Autor Udostępnij Napisano 19 Czerwca 2013 Jak nie życzysz to daruj sobie takie głupie wpisy... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tomata Napisano 19 Czerwca 2013 Udostępnij Napisano 19 Czerwca 2013 > kolega pisał, że jeździł już LITRAMI i wyszalał się za młodu, więc nie masz się co martwić. to czy taka mala szescsetka nie będzie rozczarowaniem? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
lefff Napisano 19 Czerwca 2013 Udostępnij Napisano 19 Czerwca 2013 > kolega pisał, że jeździł już LITRAMI i wyszalał się za młodu, więc nie masz się co martwić. gdzie to napisal? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tomata Napisano 19 Czerwca 2013 Udostępnij Napisano 19 Czerwca 2013 > gdzie to napisal? pisał pisał. Może nie w kontekście ze wyszalal się na litrze za mlodu ale było Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
lefff Napisano 19 Czerwca 2013 Udostępnij Napisano 19 Czerwca 2013 > pisał pisał. Może nie w kontekście ze wyszalal się na litrze za mlodu ale było ja kojrze cos w kontekscie "kilka razy sie przejechal" Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tomata Napisano 19 Czerwca 2013 Udostępnij Napisano 19 Czerwca 2013 > ja kojrze cos w kontekscie "kilka razy sie przejechal" pisał ze wyszalal się autami, a litrem jeździł Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jimbo22 Napisano 19 Czerwca 2013 Udostępnij Napisano 19 Czerwca 2013 > bo w motocyklach skrzynia nie ma synchronizatorow wow. a do tego mają 2 koła w odróżnieniu od samochodów! zrzucając z 2 na 1, przeważnie staje na N i TTTM. potwierdzone przez wszystkich użytkowników. Po ok 1000km nalotu od nowości tego motura sie zaczyna i juz zostaje. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bart322 Napisano 19 Czerwca 2013 Udostępnij Napisano 19 Czerwca 2013 > Jak nie życzysz to daruj sobie takie głupie wpisy... Dlaczego glupie? To w formie zartu potraktuj. Naprawde, zadnemu motocykliscie tego nie zycze, nawet tym jezdzacym 300 na kole po miescie Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
RSSSS Napisano 19 Czerwca 2013 Autor Udostępnij Napisano 19 Czerwca 2013 Jak ktoś wam powie, że nadgorliwość gorsza od faszyzmu to się popukajcie w głowę! Nie wiem co mnie tknęło, żeby w pierwszy dzień roboczy po pojawieniu się tej oferty na R6 wpłacić zaliczkę i zablokować jej sprzedaż ale byłem w tym komisie 10 minut przed otwarciem i chwilę po tym jak wyszedłem przyjechał gość z kasą, który od ręki brałby ten motocykl... A to, że wypatrzyłem tę ofertę dzień wcześniej wieczorem, kilka minut po tym jak została zamieszczona to już w ogóle jakiś cud... Już widziałem przed oczami te wycieczki po całej Polsce i oglądanie bezwypadkowych motocykli... Dokumenty sprawdzone przed chwilą, wszystko jest, w piątek lub najpóźniej w poniedziałek odbieram. Jeszcze coś takiego musi wlecieć bo seryjny uchwyt tablicy i kierunków to jakieś nieporozumienie... klik Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bielaPL Napisano 19 Czerwca 2013 Udostępnij Napisano 19 Czerwca 2013 > to już w ogóle jakiś cud... widzę, że będziesz szarpał jak Pudzian Najmana , bylebyś nie musiał oszukiwać przeznaczenia Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
RSSSS Napisano 19 Czerwca 2013 Autor Udostępnij Napisano 19 Czerwca 2013 Będzie bez szaleństw, już nawet podpis zmieniłem Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bielaPL Napisano 19 Czerwca 2013 Udostępnij Napisano 19 Czerwca 2013 > Będzie bez szaleństw, już nawet podpis zmieniłem ciekawe co finalnie Ci lepiej będzie odpowiadać, mocne auto czy motocykl Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
RSSSS Napisano 19 Czerwca 2013 Autor Udostępnij Napisano 19 Czerwca 2013 Potencjał auta potrafię wykorzystać w bardzo dużym stopniu, potencjału supersporta nawet nie będę próbował wykorzystywać. Można powiedzieć, że ten motocykl będzie się pode mną męczył bo nie został stworzony do jazdy jaką mu będę fundował ale prawdziwi wyjadacze muszą mi wybaczyć, taki sobie wymyśliłem i taki będzie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bielaPL Napisano 19 Czerwca 2013 Udostępnij Napisano 19 Czerwca 2013 > Potencjał auta potrafię wykorzystać w bardzo dużym stopniu, potencjału supersporta nawet nie będę > próbował wykorzystywać. pojeździsz trochę to zaczniesz się bawić, najwięcej (i najbezpieczniej) się nauczysz na torze, myślę, że warto kilka razy w roku zaliczyć tor Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tomata Napisano 19 Czerwca 2013 Udostępnij Napisano 19 Czerwca 2013 A co można nauczyć się na torze oprócz winkli? Tak pytam z ciekawości bo nigdy nie byłem. W ruchu ulicznym nauczysz się wszystkiego bo i zakrętu, wyprzedzania, awaryjnego hamowania (tego chyba najszybciej ), manewrowania, przeklinania Jeszcze raz powtarzam. Nie byłem nigdy na torze Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bielaPL Napisano 19 Czerwca 2013 Udostępnij Napisano 19 Czerwca 2013 > A co można nauczyć się na torze oprócz winkli? T patrzenia do przodu a nie pod koło Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tomata Napisano 19 Czerwca 2013 Udostępnij Napisano 19 Czerwca 2013 > patrzenia do przodu a nie pod koło ale to chyba nie jedyna różnica? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bielaPL Napisano 19 Czerwca 2013 Udostępnij Napisano 19 Czerwca 2013 > ale to chyba nie jedyna różnica? >W ruchu ulicznym nauczysz się wszystkiego bo i zakrętu, ? Masz skręcać jak tak żeby Cię nic nie rozjechało, na winklach trzymasz się non stop prawej jak najbliżej, biorąc pod uwagę dziwne przeszkody jedziesz ze sporą asekuracją - z taką jazdą nie wiem czy nauczysz się fajnie skręcać >wyprzedzania to pikuś >, awaryjnego hamowania (tego chyba najszybciej ), to lepiej poćwicz na jakiejś pustej uliczce Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi