Skocz do zawartości

Rekiny z laserami na głowie


Florydzialski

Rekomendowane odpowiedzi

munichs-flame-throwers-bmw-claims-to-be-the-first-with-laser-headlights-photo-572875-s-624x382.jpg

Marzenie dr. Evil sie spełniło - BMW wypuściło pierwszy na świecie samochód ktory mozna zamówić z laserowymi reflektorami.

dr-evil-laser-shark-212.jpg

Wersja z laserami daje dwa razy większy zasięg świateł w stosunku do standardowych LEDow. Do tego zużywają 30% mniej prądu niz LEDy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Tak BTW: to jaki jest sens produkowania skupionej wiązki światła aby później je rozpraszać?

> Nie prościej od razu wygenerować rozproszone?

> Jaki jest motyw tych działań?

1. Zużycie energii (30% mniej niż LED'y)

2. Kompaktowość rozwiązania (cały reflektor ma tylko 3 cm wysokości)

3. Precyzyjność ukształtowania wiązki

4. Możliwość sterowania wiązką i kolorem światła

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Tak BTW: to jaki jest sens produkowania skupionej wiązki światła aby później je rozpraszać?

> Nie prościej od razu wygenerować rozproszone?

> Jaki jest motyw tych działań?

Mylisz pojęcia. Światło rozproszone to nie to samo co światło z reflektora, które jednak jest ukierunkowane w pewien sposób. Przy laserze jest po prostu dużo łatwiej zapanować nad kształtem tego snopa światła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Mylisz pojęcia. Światło rozproszone to nie to samo co światło z reflektora, które jednak jest

> ukierunkowane w pewien sposób. Przy laserze jest po prostu dużo łatwiej zapanować nad

> kształtem tego snopa światła.

Tyle że te reflektory BMW to działają w dość śmieszny sposób:

- lasery są ultrafioletowe = produkują niewidzialne dla człowieka światło

- ich promień kierowany jest na reflektor pokryty luminoforem który działa jak w świetlówkach - zamienia UV na światło widzialne.

- do sterowania laserem używany jest ten sam scalak jak w przypadku laserowych projektorów i telewizorów - pozwala to na precyzyjne kontrolowanie ile promieniowania dojdzie do danego miejsca w luminoforze a dzięki temu na precyzyjne kontrolowanie wiązki wyprodukowanego światła

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak tam moze byc laser klasy 4 skoro to

Quote:

Lasery, które wytwarzają niebezpieczne odbicia rozproszone. Mogą one powodować uszkodzenie skóry oraz stwarzają zagrożenie pożarem. Podczas obsługi laserów klasy 4 należy zachować szczególną ostrożność.


Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Jak tam moze byc laser klasy 4 skoro to

> Quote:

> Lasery, które wytwarzają niebezpieczne odbicia rozproszone. Mogą one powodować uszkodzenie skóry

> oraz stwarzają zagrożenie pożarem. Podczas obsługi laserów klasy 4 należy zachować szczególną

> ostrożność.

Prosto, szkło reflektora pochłania 100% UV = nie ma ryzyka że coś wylezie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Tyle że te reflektory BMW to działają w dość śmieszny sposób:

> - lasery są ultrafioletowe = produkują niewidzialne dla człowieka światło

> - ich promień kierowany jest na reflektor pokryty luminoforem który działa jak w świetlówkach -

> zamienia UV na światło widzialne.

> - do sterowania laserem używany jest ten sam scalak jak w przypadku laserowych projektorów i

> telewizorów - pozwala to na precyzyjne kontrolowanie ile promieniowania dojdzie do danego

> miejsca w luminoforze a dzięki temu na precyzyjne kontrolowanie wiązki wyprodukowanego światła

Dzialaja tak samo, jak 95% produkowanych bialych diod.

Czyli emiter UV i luminofor.

Margines, to diody RGB.

Zaleta lasera jest bardzo precyzyjne ksztaltowanie wiazki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> A znasz w ogóle sposób działania lasera?

Zasadniczo tak. Nawet chciałem sobie kiedyś, w czasach popularności książki pt: "Nowoczesne zabawki" zbudować prosty laser rubinowy. Niestety w PRL-u zdobycie pręta rubinowego przez nastolatka, graniczyło z cudem.

Hmm, czyli ten reflektor działa trochę jak kineskop, tyle że aktywacja luminoforu jest za pomocą wiązki lasera. Trochę przekombinowane. Nadal nie widzę sensu poza wielkością.

Chociaż w dobie aut elektrycznych energooszczędność również może mieć sens. Hmm, no i nie będzie problemu z ukształtowaniem wiązki dla stron ruchu. Zaczynam dostrzegać...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> (...) Hmm, no i nie będzie

> problemu z ukształtowaniem wiązki dla stron ruchu. Zaczynam dostrzegać...

Teoretycznie to zmiana kształtu wiązki na US/EU/RHD/LHD to kwestia oprogramowania...

hmm.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Teoretycznie to zmiana kształtu wiązki na US/EU/RHD/LHD to kwestia oprogramowania...

Skoro jest reflektor to pewnie nie do końca ale zapewne da się go tak ukształtować, że będzie uniwersalny?

O ile nikt nie wpadnie na pomysł aby zrobić różne aby większy popyt na części był wink.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> A stąd prosta droga do kształtowania wiązki w zależności od pogody, prędkości, itd..

Połączenie tego z kamera na podczerwień ktora jak wykryje cos ciepłego to mozna to doswietlic zeby było widać sarnę lub pijaka.

Połączenie z GPS i mapą i doswietlanie zakrętów zanim jeszcze zaczniemy skręcać kierownice.

Wersja "zlosliwiec" ktora wąska wiązkę kieruje dokładnie w oczy kierowcy z naprzeciwka by mu zrobic na złość.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Wersja z laserami daje dwa razy większy zasięg świateł w stosunku do standardowych LEDow. Do tego

> zużywają 30% mniej prądu niz LEDy.

Gdzieś czytałem że samochód z tą technologią powinien mieć wyraźną naklejkę ostrzegawczą o stosowaniu lasera klasy ...

W razie wypadku może on (ten laser) stanowić zagrożenie np. dla ratowników.

Ciekawe ile w tym prawdy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Gdzieś czytałem że samochód z tą technologią powinien mieć wyraźną naklejkę ostrzegawczą o

> stosowaniu lasera klasy ...

> W razie wypadku może on (ten laser) stanowić zagrożenie np. dla ratowników.

> Ciekawe ile w tym prawdy.

Pewnie sporo. Podobnie jak z Teslą - też uczą ratowników gdzie wolno ciąć nadwozie a gdzie przy próbie cięcia można się amputować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.