Lysy1980 Napisano 11 Marca 2014 Udostępnij Napisano 11 Marca 2014 > może jak będziesz rozglądał się w środowisku tych, którzy dCi posiadają i sa zadowoleni, to > zobaczysz ilu ich jest > już Ci wyżej odpowiedziałem a owszem jak najbardziej są też tacy i znam paru Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mrarek Napisano 11 Marca 2014 Udostępnij Napisano 11 Marca 2014 > a owszem jak najbardziej są też tacy i znam paru poszukaj jeszcze na forum np. Nissana, bo tam też dCi montowali Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
WaWeR Napisano 11 Marca 2014 Udostępnij Napisano 11 Marca 2014 > może jak będziesz rozglądał się w środowisku tych, którzy dCi posiadają i sa zadowoleni, to > zobaczysz ilu ich jest A jakie mają opcje ? Kiedyś będą chcieli sprzedać parcha, to po co tworzyć historię niezadowolenia? A skądś się wzięła opinia, niestety. > już Ci wyżej odpowiedziałem I wielu Tobie pisało ile problemów z dCI mieli, sami, ich znajomi.Jak rozumiem nie uwierzysz dopóki (czego absolutnie nie życzę) sam się nie spotkasz. Spoko. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mrarek Napisano 11 Marca 2014 Udostępnij Napisano 11 Marca 2014 nie - to nie tak, że nie wierzę. siedzę na kilku forach SCII, zagramanicznych również ludzie mają z tym problemy i panewki czy oględnie mówiąc system DELPHI sprawia(ł) kłopoty. nie ma co przed tym uciekać i chować głowę w piasek. ALE po ustaleniu przyczyn tego stanu można zastosować środki zapobiegające takim zjawiskom i problem praktycznie odpada. jak wyżej pisałem - kupując używane auto jest totalna loteria, a skoro sprzedający sprzedaje, to jakaś "mocna" przyczyna musi być czy kupiłbym jeszcze raz dCi? z wielkimi obawami o stan, ale raczej tak Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bizz Napisano 11 Marca 2014 Autor Udostępnij Napisano 11 Marca 2014 > ja tam jestem ciekawy tylko dlaczego ludzie którzy mieli DCI i wpakowali się na minę nie piszą o > tym > Dalej czekam na spis tych drogich napraw w benzynie o których pisałeś Hmm.. może po prostu nie piszą, bo jest ich zbyt mało, tylko fama poszła... Ja miałem 1.5 dci w Clio, rocznik 2001, przebieg licznikowy 215 tyś, prawdziwy bliżej nieznany ale na bank większy, nie miałem z nim żadnych problemów. Olej, filtry co 10 kkm i gitara. Teraz mam 1.9 dci w Scenicu IphII, olej i filtry po 15 kkm, od lipca zrobiłem nim ok 26 tyś km bezawaryjnie - nie licząc dupereli w zawieszeniu, ale sam silnik daje radę. Nie mam jakichś obaw związanych z zakupem kolejnego dci, może 2.2 i 3.0 bym nie kupił, bo jest ich zbyt mało, ale poza tym? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
WaWeR Napisano 11 Marca 2014 Udostępnij Napisano 11 Marca 2014 > nie - to nie tak, że nie wierzę. > siedzę na kilku forach SCII, zagramanicznych również > ludzie mają z tym problemy i panewki czy oględnie mówiąc system DELPHI sprawia(ł) kłopoty. nie ma > co przed tym uciekać i chować głowę w piasek. > ALE > po ustaleniu przyczyn tego stanu można zastosować środki zapobiegające takim zjawiskom i problem > praktycznie odpada. > jak wyżej pisałem - kupując używane auto jest totalna loteria, a skoro sprzedający sprzedaje, to > jakaś "mocna" przyczyna musi być Tyle że mało się sprzedaje aut krajowych, że o pewnych nie wspomnę. Ograniczać się do delphi...łatwo powiedzieć trudniej wykonać (wymaga to wiedzy). Zapobiegać można, o ile jest jeszcze na to szansa. Znam mocno dbane dCI w którym przy 100 000km klękła sprężarka. To raczej nie jest sprawa eksploatacyjna. A niespodzianka spora. A właściciel też należy do tych zadowolonych...bo w sumie co ma powiedzieć skoro jeszcze nie spłacił kreski za to auto (kupione nówka w salonie), i liczy że mu ze 2-3 lata pojeździ. Mi powiedział jasno, wraca do benzyniaka bo ma dość, mimo że jest zadowolony. I jedna ważna sprawa. Kupno diesla może wygenerować dodatkowe koszta znacznie większe niż kupno benzyniaka, nawet doposarzając go o LPG. To jak całowanie lwa w tyłek, spore ryzyko, przyjemność żadna, ale i tak amatorzy się znajdą. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mrarek Napisano 11 Marca 2014 Udostępnij Napisano 11 Marca 2014 no fakt - nie słyszałem o padających sprężarkach. może coś faktycznie było na rzeczy i klękła. osprzęt DELPHI był tylko w 1,5 dCi z początków produkcji, więc przy zakupie można omijać te modele, no ale trzeba wiedzieć, gdzie pod maską zaglądnąć każdy ma swoje zdanie i broni go i dziwne to nie jest. ja będę powtarzał - zła opinia o dCi pisana przez osoby nie mające za wiele styczności z tymi silnikami powoduje, ze cena auta jest kusząca. jak ktoś ma pojęcie to sobie poradzi Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bizz Napisano 11 Marca 2014 Autor Udostępnij Napisano 11 Marca 2014 Skoro dużo w temacie wiesz, to może mógłbyś mi napisać w paru słowach gdzie szukać oznaczenia osprzętu Delphi w 1.5 dci, ewentualnie na co zwracać uwagę w 1.9 dci, żeby zminimalizować ryzyko wpakowania się na minę. Nie przerażają mnie koszty padniętej sprężarki, czy robota wtrysków, mam to przekalkulowane... Ale wolałbym uniknąć "panewek" cokolwiek to jest - na marginesie, co się dzieje po padnięciu panewek i ile kosztuje? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Lysy1980 Napisano 11 Marca 2014 Udostępnij Napisano 11 Marca 2014 > poszukaj jeszcze na forum np. Nissana, bo tam też dCi montowali takie same ?ten sam typ silnika (oznaczenie) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Lysy1980 Napisano 11 Marca 2014 Udostępnij Napisano 11 Marca 2014 > no fakt - nie słyszałem o padających sprężarkach. może coś faktycznie było na rzeczy i klękła. > osprzęt DELPHI był tylko w 1,5 dCi z początków produkcji, więc przy zakupie można omijać te modele, > no ale trzeba wiedzieć, gdzie pod maską zaglądnąć > każdy ma swoje zdanie i broni go i dziwne to nie jest. ja będę powtarzał - zła opinia o dCi pisana > przez osoby nie mające za wiele styczności z tymi silnikami powoduje, ze cena auta jest > kusząca. jak ktoś ma pojęcie to sobie poradzi mi padła dwa razy w dci Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Maciej__ Napisano 11 Marca 2014 Udostępnij Napisano 11 Marca 2014 > mi padła dwa razy w dci Prawdopodobnie ktos dal ciala przy pierwszej wymianie... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Lysy1980 Napisano 11 Marca 2014 Udostępnij Napisano 11 Marca 2014 > Prawdopodobnie ktos dal ciala przy pierwszej wymianie... też tak podejrzewam ale co dziwnie zrobiła jakieś 20tys Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ArekMiz Napisano 11 Marca 2014 Udostępnij Napisano 11 Marca 2014 > boisz się fryzjera? wyrządził Ci krzywdę i masz traumę? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
qtik1 Napisano 11 Marca 2014 Udostępnij Napisano 11 Marca 2014 > w 2.0 turbo brakuje Ci mocy?? No . Prawie kupiłem Saaba 95 z 2,3 T, ale nie był kombi, może stąd ten niedosyt. Generalnie auto nadaje się do sprawnego poruszania, uwzględniając do tego gabaryty, mam mały sportowy autobus, fantastyczny w dalekich wojażach. Gdyby było mocy więcej, byłbym wniebowzięty, a tak tylko jestem zachwycony . Ale znaleźć Scenica z 2.0T niestety jest bardzo trudno. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mrarek Napisano 11 Marca 2014 Udostępnij Napisano 11 Marca 2014 > Skoro dużo w temacie wiesz, to może mógłbyś mi napisać w paru słowach gdzie szukać oznaczenia w silnikach 1,5 dCi z pierwszych lat produkcji oznaczenie DELPHI odnajdziesz na rampie kulistej wtrysku (foty dla silnika 101 KM) powiększenie 1) w silnikach 1,5 dCi w niektórych pompach wysokiego ciśnienia (DELPHI z ciśnieniem do 1400 barów) występowało złuszczanie się łopatek (pośrednio wina paliwa). drobne wiórki leciały przewodem na wtryskiwacze i zatykały je. część wiórek płynęła odpływem do filtra paliwa i dalej do baku i w ten sposób cały układ paliwowy był "załatwiony". zjawisko występowało (i nadal występuje) nie tylko we francowatych silnikach dCi, ale i w innych dizlach renomowanych marek (także niemieckie silniki), o czym można w necie sporo przeczytać. motor dCi nie jest odosobniony w tym temacie! rada na to jest prosta - o ile nie doszło do zakażenia wiórkami układu paliwowego to sprawdzonym i skutecznym sposobem jest dolewanie do paliwa oleju 2T, który powoduje smarowanie części trących (współpracujących), szczególnie pompy wysokiego ciśnienia. nie powoduje to pogorszenia pracy silnika ani zatykania wydechu! mieszanie ON i oleju 2T znane jest na zachodzie. problem został wyeliminowany wraz z zastosowaniem osprzętu SIEMENS. 2) problem panewek - RENAULT dał resurs pomiędzy oleju 30 kkm. kanał olejowy do IV, najdalszej od pompy panewki jest węższy i najszybciej się zatyka, powodując brak smarowania w IV panewce, stukanie i jej obrót. najczęściej od niej się zaczyna problem. skrócenie resursu do normalnych powiedzmy 15 kkm eliminuje powyższy problem, pod warunkiem że nie jest on już w stanie zaawansowanym. tak naprawdę to trudno powiedzieć podczas zakupu, jak układ smarowania wygląda. najczęściej zacierały się silniki 1,9 dCi 120 KM. późniejsze wersje, od polowy 2005 roku (1,9 dCi 130 KM z FAP) miały już wyeliminowany ten felerny kanalik. jednak wymianę oleju rozsądnie jest robić co 15 kkm MAX. jakie koszty? nie wiem. mamy własnego szpeca w Kielcach, który takie silniki robił m.in. chłopakom z naszego forum i wiem, że silniki jeżdżą. jest opcja kupienia silnika używki i przerzucenia, ale nigdy nie wiesz, co kupisz. podsuma: - łuszczące się pompy wysokiego ciśnienia występują (występowały) także w innych markach samochodów - uszkodzone panewki to feler inżynierów renault. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mrarek Napisano 11 Marca 2014 Udostępnij Napisano 11 Marca 2014 > takie same ?ten sam typ silnika (oznaczenie) np. w Quote, Qashqai, Juke są różne wersje mocy 1,5 dCi Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bizz Napisano 12 Marca 2014 Autor Udostępnij Napisano 12 Marca 2014 Dzięki, teraz czuję się trochę mądrzejszy w temacie, będę unikał osprzętu Delphi po prostu. Co do panewek w 1.9 - w sumie tak jak napisałeś, nigdy do końca nie wiadomo na co się trafi... A że najwięcej na rynku jest 1.9 dci, to prawdopodobieństwo trafienia najwyższe. Napisałeś że 1.9 dci z FAP, 130KM, jest już wolny od tego problemu, a orientujesz się jak pozostałe silniki? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Lysy1980 Napisano 12 Marca 2014 Udostępnij Napisano 12 Marca 2014 > Dzięki, > teraz czuję się trochę mądrzejszy w temacie, będę unikał osprzętu Delphi po prostu. > Co do panewek w 1.9 - w sumie tak jak napisałeś, nigdy do końca nie wiadomo na co się trafi... A że > najwięcej na rynku jest 1.9 dci, to prawdopodobieństwo trafienia najwyższe. > Napisałeś że 1.9 dci z FAP, 130KM, jest już wolny od tego problemu, a orientujesz się jak pozostałe > silniki? no jak ? zależy od szczęścia albo jeździsz i nie dokładasz albo po paru tysiącach zostawiasz 6tys Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mrarek Napisano 12 Marca 2014 Udostępnij Napisano 12 Marca 2014 > Napisałeś że 1.9 dci z FAP, 130KM, jest już wolny od tego problemu, a orientujesz się jak pozostałe > silniki? najlepsze pod względem trwałości są 2,0 zarówno benzynowe jak i dizle może się okazać, że kupisz dobrego dizla i będziesz zmieniał tylko filtry (to nie jest wcale ewenement!) a ci od noPb będą z zazdrości zgrzytać zębami i szybko zakładać LPG, żeby choć trochę z kosztów zejść Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Lysy1980 Napisano 12 Marca 2014 Udostępnij Napisano 12 Marca 2014 > najlepsze pod względem trwałości są 2,0 zarówno benzynowe jak i dizle > może się okazać, że kupisz dobrego dizla i będziesz zmieniał tylko filtry (to nie jest wcale > ewenement!) a ci od noPb będą z zazdrości zgrzytać zębami i szybko zakładać LPG, żeby choć > trochę z kosztów zejść A to problem te lpg? W Megane II miałem 1.6 benzynę i spalanie około 7L to taką przepaść i dramat ? Lepiej napisz ile zostawi w wersji w której nie będzie zmieniał tylko filtrów Wtedy Ci bez lpg bez zazdrości będą mieli oszczędności Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mrarek Napisano 12 Marca 2014 Udostępnij Napisano 12 Marca 2014 > A to problem te lpg? no oczywiście, że nie poprzednie auta też miałem na LPG. BTW - napisałem tak trochę z bezsilności do tych "panewkowców" ale zdaje się dam sobie siana na AK z pisaniem prawdy, bo każdy zainteresowany zakupem SCII w większości szuka porad na tematycznych forach, a nie na AK Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jettison Napisano 12 Marca 2014 Udostępnij Napisano 12 Marca 2014 > większości szuka porad na tematycznych forach, a nie na AK mam wrażenie, że "niesiesz krzyż oświecenia..." odpuść, masz sprawdzone rozwiązania na bezproblemowe użytkowanie dci, a jak ktoś ma swoje zdanie to trudno. Rób swoje i ciesz się jazdą. Jak już napisałeś, dzięki temu kupujesz samochód taniej Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mrarek Napisano 12 Marca 2014 Udostępnij Napisano 12 Marca 2014 > mam wrażenie, że "niesiesz krzyż oświecenia..." e tam - takich jak ja jest więcej, tylko nie na AK Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
arek_m Napisano 12 Marca 2014 Udostępnij Napisano 12 Marca 2014 Mnie tam na benzyne stac , na turbo już nie bardzo Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mrarek Napisano 13 Marca 2014 Udostępnij Napisano 13 Marca 2014 najwazniejsze by miec satysfakcje z jazdy Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jettison Napisano 13 Marca 2014 Udostępnij Napisano 13 Marca 2014 > najwazniejsze by miec satysfakcje z jazdy o to właśnie chodzi Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Hans15336 Napisano 15 Marca 2014 Udostępnij Napisano 15 Marca 2014 Napisz coś więcej na temat tempomatu i czy CLIPEM można też uaktywnić doświetlanie zakrętów ?? Może podasz przykładowe aukcje/tablice co mam kupić do tempomatu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mrarek Napisano 15 Marca 2014 Udostępnij Napisano 15 Marca 2014 skoro do mnie piszesz - jakie auto masz? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Hans15336 Napisano 15 Marca 2014 Udostępnij Napisano 15 Marca 2014 Gaz - miasto Wrocław 11,5l/100km Gaz - trasa - 6-8l/100km Silnik 1.6 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Hans15336 Napisano 15 Marca 2014 Udostępnij Napisano 15 Marca 2014 SCENIC II PH1 2006 , skórzana kiera. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mrarek Napisano 15 Marca 2014 Udostępnij Napisano 15 Marca 2014 co do zakrętów - masz w oddzielnym swoim wątku co do tempomatu to potrzeba: - do aktualnego pająka pod kierownicą: taśmę do tempomatu + włącznik tempomatu. najlepiej kupić cały gotowy pająk, ale ze sprawną taśmą - kierownicę z przyciskami lub same przyciski - możesz dokupić poduszkę pod tempomat lub wyrzeźbić miejsce na przyciski w aktualnej - CLIP do aktywacji Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Hans15336 Napisano 15 Marca 2014 Udostępnij Napisano 15 Marca 2014 Już namierzyłem będzie to to dobre ? Ten sam koleś ma też przyciski z kierownicą. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mrarek Napisano 15 Marca 2014 Udostępnij Napisano 15 Marca 2014 tak ma wyglądać, ale czy będzie dobre? nie wiem Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Hans15336 Napisano 15 Marca 2014 Udostępnij Napisano 15 Marca 2014 A jak wygląda sprawa z docięciem poduszki pod przyciski ? Masz jakieś foto ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mrarek Napisano 15 Marca 2014 Udostępnij Napisano 15 Marca 2014 poduszkę w rękę i wycinarką modelarską elegancko jechać wzdłuż zaznaczonych od wewnątrz linii. można nożykiem modelarskim, ale trza się urobić Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Lysy1980 Napisano 15 Marca 2014 Udostępnij Napisano 15 Marca 2014 > A jak wygląda sprawa z docięciem poduszki pod przyciski ? Masz jakieś foto ? ja docinałem i nikt nie mógł rozpoznać że rzeźbione Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Hans15336 Napisano 15 Marca 2014 Udostępnij Napisano 15 Marca 2014 Jakiś manual co do demontażu ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jozek Napisano 15 Marca 2014 Udostępnij Napisano 15 Marca 2014 > Jakiś manual co do demontażu ? poduszkę łatwo zdjąć, Łysy ma filmik Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Lysy1980 Napisano 15 Marca 2014 Udostępnij Napisano 15 Marca 2014 > Jakiś manual co do demontażu ? nie za ma co Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Hans15336 Napisano 15 Marca 2014 Udostępnij Napisano 15 Marca 2014 > nie za ma co A po co on rozbiera obudowę "pałąka" Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jettison Napisano 15 Marca 2014 Udostępnij Napisano 15 Marca 2014 > A po co on rozbiera obudowę "pałąka" bo się dobiera do taśmy airbag Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mrarek Napisano 16 Marca 2014 Udostępnij Napisano 16 Marca 2014 filmik do MII, a mowa była o SCII Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jettison Napisano 16 Marca 2014 Udostępnij Napisano 16 Marca 2014 > filmik do MII, a mowa była o SCII ale zasada wyjmowania poduszki jest taka sama Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Lysy1980 Napisano 16 Marca 2014 Udostępnij Napisano 16 Marca 2014 > filmik do MII, a mowa była o SCII ale jakaś zasadnicza różnica w demontażu pająka i poduszki ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mrarek Napisano 16 Marca 2014 Udostępnij Napisano 16 Marca 2014 być może - trzeba uważać, co się pisze Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Lysy1980 Napisano 16 Marca 2014 Udostępnij Napisano 16 Marca 2014 > być może - trzeba uważać, co się pisze jak ktoś nie widzi że to taka sama kierownica to może lepiej niech tego nie robi sam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Hans15336 Napisano 29 Marca 2014 Udostępnij Napisano 29 Marca 2014 Tempomat założony, ale jeden z otworów na przyciski to wyciąłem , teraz mi odpowiedz na ważne pytanie co mam dokupić do pedału gazu aby można było przyspieszyć podczas ogranicznika prędkość Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mrarek Napisano 29 Marca 2014 Udostępnij Napisano 29 Marca 2014 1) ile jeździsz zna tym ograniczniku prędkości? ja za 4,5 roku RAZ włączyłem 2) zapewne trzeba zmienić pedał, bo w nim będą inne ścieżki Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Hans15336 Napisano 29 Marca 2014 Udostępnij Napisano 29 Marca 2014 , lubie mieć tak jak fabryka robiła. Został jeszcze pedał lub czujnik i uruchomienie kontrolki pod CLIPEM Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Lysy1980 Napisano 29 Marca 2014 Udostępnij Napisano 29 Marca 2014 > 1) ile jeździsz zna tym ograniczniku prędkości? ja za 4,5 roku RAZ włączyłem > 2) zapewne trzeba zmienić pedał, bo w nim będą inne ścieżki w , Megane II był odpowiedni ,a tu takiego nie ma ? jak się da buta do końca to nie przyspieszy ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.